Sportul Popular, februarie 1964 (Anul 19, nr. 4385-4401)

1964-02-01 / nr. 4385

învăţătura şi sportul - prieteni - - - * 1; * Activitate rodnică la şcoala nr. 32 din Capitală Elevii şcolii medii nr. 32 din Capitală participă cu multă însufleţire la programele din cadrul orelor de educaţie fizică, ore dintre cele mai plăcute pentru ei. Principala atracţie a orelor de educaţie fizică o constituie — în momentul de faţă — tematica pentru cucerirea Insignei de Polisportiv. Sub îndrumarea profesorului Ştefan Bujor elevii au trecut în proporţie de peste 80 la sută probele de gimnastică, iar la patinaj au obţinut normele cerute 60 de elevi. Trebuie de arătat că din iniţiativa profesorului de educaţie fizică şi a elevilor a fost amenajat un patinoar, pe care acum este o forfotă continuă... Elevii au contribuit la mărirea bazei materiale a asociaţiei sportive şi prin crearea a două terenuri, unul cu asfalt pentru baschet şi altul cu zgură pentru echipele de volei şi handbal. In şcoală a luat fiinţă o echipă feminină de handbal care a obţinut frumoase rezultate. Astfel, ea s-a clasat pe locul trei în cadrul campionatelor şcolare ale Bucureştiului pe anul 1963. Componentele echipei sînt tot atît de bune şi la învăţătură. Eleve ca Popa Steluţa, Crişcoş Alice, Dexey Ana, Almăşoiu Irina, Alexandrescu Mariana fac cinste şcolii atît prin comportarea lor pe terenul de sport cît şi prin silinţa pe care şi-o au la învăţătură. Lucruri la fel de bune se pot spune şi despre Buţan Aurel ca şi despre Oprişescu Grigore din clasa a XI-a, care a sărit la prăjină 3,60 metri. Le urăm elevilor şcolii medii nr. 32 noi succese atît în sport cît şi la învăţătură. Sîntem convinşi că entuziasmul lor tineresc, seriozitatea lor le vor aduce şi victorii sportive şi... note mari în catalog. LILIANA GRUIA, coresp. în sfirşit, mult îndrăgita vacanţă de iarnă a studenţilor şi-a anunţat sosirea: 4 februarie. Cu ce vine ? Vine cu bucurii şi voie bună,in toate centrele universitare ale ţării. La Sinaia, Buşteni şi Predeal îşi vor petrece vacanţa 3550 de studenţi fruntaşi la învăţătură şi în activitatea obştească. Va fi un minunat prilej de destindere, de recreare activă, după o sesiune fructuoasă, vor prezenta în faţa colegilor lor aflaţi la odihnă, spectacole de cîntece şi dansuri, vor susţine programele organizate cu prilejul serilor de dans şi a carnavalurilor studenţeşti. Pe filele agendei studenţeşti de vacanţă mai figurează simpozioane despre „Muzică, artă şi literatură“, intîlniri ale studenţilor cu profesori, scriitori, ziarişti, maeştri coregrafi de la Teatrul de operă şi balet al R. P. Române, seri literare cu tema „Creaţia lirică a lui Tudor Arghezi“, audiţii muzicale „George Enescu“, concursuri „Cine ştie, cîştigă“, excursii etc. În toate centrele uniersitare, organizaţiile de neret au alcătuit cu orijinul conducerilor unitaţiilor de învăţămînt sperior un bogat program de activitate. La casele de cultură studenţeşti din Bucureşti, Iaşi, Timişoara, Cluj şi Braşov, mii de studenţi îşi vor petrece frumoasele zile de vacanţă participînd la numeroase manifestări cultural-sportive. În cadrul cluburilor studenţeşti din Craiova, Galaţi, Petroşeni, Tg. Mureş ş.a. vor avea loc întîlniri cu oameni de ştiinţă, cultură şi artă, cu tineri din uzine ca şi conferinţe şi procese literare, concursuri artistice şi sportive. Un capitol cuprinzător al activităţilor de vacanţă îl vor forma excursiile. Centrul universitar Bucureşti, spre exemplu, va organiza excursii de 3—4 zile în stagiunile şi cabanele de pe Amatorii de sport se vor întîlni pe pîrtiile de schi. Taberele speciale amenajate pentru iniţierea şi perfecţionarea în această ramură sportivă specifică sezonului de iarnă vor cuprinde 1 100 de studenţi. Astfel de tabere de schi organizate de către Comitetul executiv al U.A.S.R. vor fiinţa, în principal, în Bucegi. La cabana Gîrbova vor face popas studenţii universităţii bucureştene. Viitorii ingineri constructori îşi vor petrece zilele de vacanţă la Diham. Studenţii de la I.M.F. vor urca la cabana de pe Muntele Roşu. Sportivii Institutului politehnic şi-au fixat tabără la Padina. Alţi studenţi din Capitală vor merge la Cota 1 500 (Institutul de Ştiinţe Economice), Peştera (Institutul de Petrol, Gaze şi Geologie), Babele (Institutul pedagogic), Piatra Arsă (Institutul de Arhitectură), Poiana Stînii (Institutele de arte) şi Poiana Izvoarelor (Institutul agronomic). Studenţii din centrul universitar Timişoara se vor întrece la schi în jurul cabanelor din Semenic şi Muntele Mic. In acelaşi timp, studenţii clujeni vor avea ca obiectiv de vacanţă cabana Izvoarelor din Maramureş şi frumoasa staţiune Vatra Dornei. In aceste tabere de schi sportivii studenţi au prilejul să participe la numeroase concursuri pentru începători şi avansaţi. O „normă“ stabilită încă de pe acum de organizatori : minimum patru ore pe zi de activitate sportivă in aer liber!... In acest fel, începătorii mai ales vor putea, la sfîrşitul taberei, să-şi treacă şi proba de schi a concursului pentru Insigna de Polisportiv, Valea Prahovei precum şi excursii în împrejurimile Capitalei. Acţiuni similare vor avea loc şi in celelalte centre universitare. Intense pregătiri se fac şi pentru amenajarea unor patinoare naturale, pe care sute de studenţi îşi vor disputa întîietatea în concursuri special organizate în aceste zile de vacanţă. Numai la Bucureşti au fost puse la punct 5 astfel de patinoare pe lingă terenurile de sport ale Universităţii, institutului politehnic, I.S.E., Institutului de construcţii şi I.M.F. In zilele vacanţei de iarnă se vor desfăşura (la Predeal) şi „republicanele“ studenţeşti de şah — ediţia 1964. întrecerile sunt programate între 6—10 februarie şi vor avea printre finalişti şahişti consacraţi: C. Drozd (Cluj), H. Brânci, Victoria Vidraşcu, Costin Georgescu, Rodica Zaharia (Bucureşti), Gertrude Baumstarck şi C. Rădulescu (Timişoara), Hortensia Aldea, Ecaterina Irimescu (Iaşi), Vasile Mărieş (Baia Mare) ş.a. Un punct de atracţie pentru amatorii de şah aflaţi la odihnă în Predeal: la sfîrşitul întrecerilor, participanţii la campionate vor avea drept adversar, în cadrul unui simultan, pe tînărul maestru emerit al sportului Florin Gheorghiu... esigur, cu aceasta nu am epuizat suita de acţiuni cultural-sportive din voluminoasa agendă studenţească a unei vacanţe care de pe acum se anunţă plină de bucurii. f - ' IsM» ,* . IJJ VACANŢĂ SPORTUL POPULAR Pag. a 2-a Nr. 4385 In aceeaşi perioadă cabana de la Piriul Rece va fi gazda a 250 de studenţi care activează în cluburile ştiinţa, în cadrul secţiilor de performanţă Este vorba de fotbaliştii de la Ştiinţa Bucureşti (categoria B), handbalştii rugbiştii, canotorii, atleţii, gimnartii, jucătorii de tenis şi scrimerii din centrele universitare Cluj, Timişoara, Iaşi Petroşeni, Tg. Mureş, Craiova, Galaţi şi Braşov. În perioada celor 10 zile de vacanţă, formaţiile artistice şi soliştii vocali şi instrumentişti din institute şi facultăţi ADEVĂRATUL EXAMEN AL INSTRUCTORILOR VOLUNTARI... In urmă cu un an, 71 de tineri sportivi din satele şi comunele raionului Lehliu părăseau veseli, bine dispuşi clădirea unei şcoli din Brăneşti, unde timp de 10 zile urmaseră cursuri pentru instructori voluntari. Aveau în buzunare carnetul de instructor sportivi Ne-am gîndit să-i urmărim pe aceşti instructori voluntari, să vedem cum au pus în practică cele învăţate, cum au muncit pentru răspîndirea sportului între tinerii colectivişti. Primul popas l-am făcut la consiliul raional UCFS Lehliu. Aici, tov. Dragomir Rădulescu, preşedintele consiliului ne-a vorbit despre aceşti instructori, despre felul cum sunt îndrumaţi în muncă. Trebuie să mai spunem că alături de cei 75 de tineri, care au fost pregătiţi la Brăneşti, mai sunt în evidenţa consiliului încă peste 200 de instructori sportivi săteşti, deci un număr important care raportat la cel al asociaţiilor, 52, este suficient, deocamdată. Dar, să-i urmărim pe instructorii care au fost pregătiţi anul trecut. Ei sunt instruiţi periodic de către consiliul raional UCFS, participînd la „ziua preşedinţilor", unde iau cunoştinţă de cele mai actuale probleme organizatorice, sau la şedinţe organizate în acest scop. In toamnă, de exemplu, au fost convocaţi la reşedinţa de raion şi au fost pregătiţi, atît teoretic cît şi practic, asupra felului cum trebuie să pr-Din vidţa organizaţiei noastre ganizeze întreaga activitate din cadrul „Concursului pentru Insigna de Polisportiv“. Legătura vie însă, între instructorii şi activul consiliului raional, se realizează cu ocazia deplasării pe teren în mijlocul asociaţiilor sportive. Şi acum să vedem cum lucrează o parte dintre aceşti tineri instructori sportivi săteşti. La al doilea popas l-am întîlnit pe unul dintre cei mai harnici instructori voluntari din raion, pe Dumitru Anghel. Era la sediul gospodăriei agricole colective din Săruleşti, unde avea loc adunarea de dare de seamă a asociaţiei Avîntul din care face parte. In darea de seamă, prezentată de consiliul asociaţiei Avîntul Săruleşti, numele lui Dumitru Anghel a fost amintit de trei ori şi mereu printre cei care s-au remarcat Prima oară a fost evidenţiat, împreună cu alţi sportivi din comună, care au muncit mult în orele lor libere dînd un ajutor consistent consiliului asociaţiei şi conducerii gospodăriei la amenajarea bazei sportive, apoi a fost felicitat pentru munca pe care a depus-o ca instructor voluntar al asociaţiei (s-a ocupat de organizarea întrecerilor Spartachiadelor, a pregătit pe atleţii care au participat la diferite „duminici cultural-sportive", a atras 20 de tineri în activitatea atletică, organizînd întreceri pentru ei etc.). Pentru a treia oară a fost amintit ca unul dintre cei mai buni jucători ai echipei de fotbal care activează în campionatul raional. ★ Mai sunt şi alţi instructori voluntari în asociaţiile din raion care au pus în practică cele învăţate la cursuri. Aşa, de exemplu, cei doi instructori sportivi ai asociaţiei Libertatea Sălcioara, Dan Ştefan şi Emil Nae, care anul trecut au muncit în aşa fel încât unii dintre sportivii pregătiţi de ei au ajuns în faza regională a Spartachiadei de vară. Secţia de atletism de la „Libertatea“, afiliată la federaţia de specialitate, a organizat în vara trecută un campionat al asociaţiei — cu concursurile eşalonate pe două luni — la care au participat numeroşi atleţi. Aceşti doi instructori voluntari l-au pregătit pe campionul regiunii Bucureşti la 1 500 m, tînărul Ion Măcărescu (Măcărescu a cucerit şi două locuri I la faza regională a Spartachiadei de vară). Alţi instructori voluntari care muncesc cu pasiune şi obţin rezultate bune în munca lor sínt V. Costache (asociaţia Steaua Lehliu-sat), Alexe Ciuruleanu şi Nicolae Pîslaru (Progresul Frăsinet), Tinea Anton (Victoria Săpunari) şi alţii. Dar sunt şi dintre acei care sunt instructori sportivi doar pe hîrtie, ca de pildă Mircea Hoageș (Unirea Răzvani), P. Dobrin (Libertatea Belciugatele), D. Spiridon (Recolta Pîrlita), N. Ștefan (Unirea Siliştea) etc. care după ce au terminat cursurile de instructori au uitat de îndatoririle lor. Adevăratul examen nu l-au trecut cu bine... T. RAB,ŞAN NOI ASOCIAŢII SPORTIVE • In primele zile ale anului numărul asociaţiilor sportive din raionul Sibiu a crescut cu încă patru. Este vorba de Flacăra Sibiu, Electromontajul Cristian, Recolta G.A.S. Slimnic şi Ştiinţa Ocna Sibiului. Consiliile noilor asociaţii au făcut toate pregătirile pentru desfăşurarea unei activităţi cît mai bogate în respectivele secţii pe ramură de sport: Flacăra Sibiu la şah, tenis de masă, volei şi popice, Electromontajul Cristian la volei, popice, fotbal, tenis de masă şi şah, Recolta Slîmnic (192 membri UCFS) la atletism, volei, şah şi fotbal, iar Ştiinţa Ocna Sibiului (200 de membri UCFS — elevi şi eleve de la şcoala medie din localitate) la gimnastică, handbal, volei, turism şi atletism. (Ilie Ionescu — coresp. • De curind, a luat fiinţă pe Ungă combinatul petrochimic din Brazi (regiunea Ploieşti) asociaţia sportivă Chimia Brazi. Pină acum au fost înscrişi peste 200 de membri UCFS care vor activa in secţiile de volei, turism, tir, fotbal şi şah. Ca preşedinte al asociaţiei a fost ales Ioan Vişan, iar ca secretar Alexandru Vulpescu. Faptul că aceşti doi tovarăşi sunt activişti cu experienţă in rrunca sportivă ne dă încredere că asociaţia sportivă Chimia Brazi va reuşi să-şi îndeplinească cu succes toate obiectivele propuse. (M. Popescu—coresp). DINAMO, ORA UNSPREZECE. (Urmare din pag. I) pentru sportivii clujeni luni de muncă asiduă, cu toată sesiunea care i-a antrenat în deloc uşoara competiţie a... biletelor de examen. Nici zăpada — căzută din belşug la Cluj — n-a constituit un obstacol în drumul către rezultatele de pe gazonul primăverii. Antrenamentele fotbaliştilor de la „Ştiinţa“ sunt conduse de antrenorul A. Şepci, ajutat de consilierii dr. Mircea Luca şi Cosmoc. Toată lumea speră într-un retur lipsit de emoţiile turului. — Inclusiv jucătorii ? — Mai ales ei. ★ Pe terenul cu zgură de lingă velodrom, o întîlnire cu farmecul după-amiezelor noastre de vară : fotbalul. Nu lipsesc spectatorii și unde sînt spectatori... este și galerie. La lucru se află lotul nostru de juniori pentru Turneul U.E.F.A. avînd ca adversar echipa de juniori „Viitorul“-Electronica. Partida (3 reprize a 30 de minute) place prin bunele execuţii tehnice, cu toată dificultatea terenului, îngheţat la început, apoi desfundat, prin pofta de joc (este primul antrenament la două porţi), şi prin risipa de energie cu care ne-au obişnuit întotdeauna speranţele fotbalului. Arbitrul partidei, Leonard Bejenaru, ne mărturiseşte : — Sportivitatea care a caracterizat e fiecare din cei 22 de inimoşi mă ocură nu numai ca arbitru, dar şi ca spectator. E o plăcere să conduci sau să urmăreşti o partidă în care fluierul se aude doar de cîteva ori. Am notat şuturile puternice şi cursele impetuosului Dobrin, fineţea execuţiilor tehnice ale lui Oblemenco, fantezia şi mobilitatea lui Dodu şi Nunweilier VI. Şi am mai notat mărturisirea portarului „Electronicii", Olimpiu Smadea : — Mă bucur că vom avea şi în acest an un „unsprezece" puternic la U.E.F.A. Avem şuteri, tehnicieni, avem fantezie şi vom avea şi omogenitate. Astăzi am fost adversar lui Dobrin şi Oblemenco, dar asta nu mă împiedică să-i preţuiesc din toată inima şi să le doresc, încă de pe acum, o ascensiune de formă permanentă. Spre mîndria noastră, a tuturor ★ ...Pe unul din terenurile de tenis a fost amenajat un patinoar. Neconcurată de atracţia balonului , rotund de alături, gheaţa de la „Dinamo" a primit duminică pe numeroşii ei prieteni încă de la cele dinţii ceasuri ale dimineţii. Alături de fantezia „avansaţilor", demonstrată cu dezinvoltură în delicate acolade şi semicercuri, liniile frînte ale celor mai noi patinatori au dat zăbavei din preajma mantinelei farmecul unui spectacol inedit. Părinţilor de pe margine nu le mai ajungeau adjectivele pentru a califica (la superlativ întotdeauna) realele calităţi ale fiului sau fiicei „care a pus a doua oară patinele în picioare“ şi „...uite cum zboară !" Bucuria dimineţii de duminică nu era însă o bucurie ieftină şi discuţiile mi-au confirmat presupunerea. — Cum merge cartea ? Tot atît de bine ca patinajul ? Neacşu Nicolae, muncitor la I.T.B.: — Fiul meu, Petrică, este în clasa a lll-a la şcoala medie 31. Le doresc tuturor părinţilor satisfacţia pe care mi-o aduce prin comportarea de la şcoală şi de acasă. Nu are nici o medie de 9. A terminat cu media 10 curat, este ascultător şi cred că seriozităţii şi sîrguinţei cu care se dedică fiecărei activităţi i se datoreşte şi progresul deosebit pe care l-a făcut la patinaj. A început abia acum o lună şi... Urmăresc pe inimosul Petrică (printre altele, membru în cercul micilor naturalişti de la Palatul pionierilor) şi înţeleg bucuria tatălui. ★ Dinamo, ora unsprezece... închid carnetul cu gîndul la anotimpul marilor competiţii, la vuietul tribunelor şi la mîndrie sportive ale anului celei de-a 20-a aniversări, mîndrii făgăduite în ceasurile acestea de neodihnă de pe Dinamo şi de pe celelalte stadioane ale ţării...