Sportul Popular, octombrie 1964 (Anul 20, nr. 4526-4548)

1964-10-01 / nr. 4526

A K¥-n ANIVERSARE A PROCLAMĂRII R. P. CHINEZE aporul chinez sărbătoreşte astăzi cea de a XV-a aniversare a proclamării Republicii Populare Chineze. Alături de succesele realizate pe ţărim economic, cultural şi în celelalte domenii ale vieţii, în ultimii ani şi mişcarea sportivă din R.P. Chineză a obţinut importante realizări. Disciplinele cele mai îndrăgite de către iubitorii sportului sunt voleiul, tenisul de masă, atletismul, nataţia, halterele, baschetul. In multe din aceste sporturi reprezentanţii R.P. Chineze au obţinut performanţe valoroase pe plan mondial, cucerind titluri de campioni ai lumii sau realizând rezultate care constituie recorduri mondiale. ... Publicăm mai jos o corespondenta specială de la Pekin, despre unul din cei mai buni halterofili chinezi, Cen Tin-kai. P Cen Tin-kai, de 9 ori recordman mondial la haltere în luna mai, in Palatul sporturilor din Sanhai, s-a desfăşurat campionatul de haltere al R.P. Chineze pe anul 1964. Din cei peste 100 de concurenţi, care-şi dăduseră intilnire pe podium, atenţia publicului era concentrată îndeosebi asupra evoluţiei cunoscuţilor halterofili Li Ti-juan, Cen Tin-kai, Siao Min-sean, Cen Co-in, Tin A-ţi. Iar cel mai mult aşteptat dintre aceştia era, desigur, sportivul Cen Tin-kai, care intrecuse pină atunci de opt ori recordul mondial al categoriei sale. Confirmând înalta sa clasă, Cen Tinkai a stabilit din nou un record al tanei, al nouălea in prodigioasa sa carieră sportivă. Din 1956, cind el își înscrie pentru prima oară numele pe tabelul recordmanilor mondiali, Cen Tinkai a stabilă cinci recorduri mondiale la categoria cocoş, și patru la categoria pană — toate la stilul aruncat. Specialiştii apreciază că este un fenomen destul de rar ca an sportiv să stabilească alifia ani consecutiv performante-record la acest stil de ridicare a halterelor. Mulţi se întreabă care este „secretul" succeselor sale. Am stat de vorbă cu valorosul nostru sportiv, el destăinuindu-mi că a ajuns pe culmea măiestriei numai datorită muncii intense pe care a depus-o zi de zi, la fiecare antrenament. Cen Tin kai este foarte exigent cu sine la antrenamente, respectă pină in cele mai mici detalii planurile de pregătire pe care le alcătuieşte împreună cu antrenorul său. Nu rareori, la şedinţele de antrenament, el exersează ore un şir aceeaşi mişcare, ridicind haltera de zeci şi sute de ori. Modest, dar încrezător in posibilităţile sale, Cen Tinkai ne mărturiseşte că va încerca să depăşească şi ultimul său record mondial de 151 B00 kg. spre a fi in posesia unei cifre... rotunde de recorduri mondiale. 101 Cen Tin-kai este deputat al Adunării reprezentanţilor populari din întreaga Chină. In prezent, valorosul nostru recordman mondial este student la Institutul de cultură fizică din Pekin, fumărîndu-se printre fruntaşii la învăţătură. In timpul liber il pasionează cinematograful, teatrul şi activitatea artistică de amatori. Recent, la virsta de 28 de ani, Cen Tin-kai s-a căsătorit, sofia sa fiind de profesie medic. In foto: Cen Tin-kai ridicind haltera în greutate de 151,500 kg LU IAN ziarist Atleta numărul unu... Atletele din R. P. Chineză au marcat un important progres în actualul sezon, impunîndu-se din ce în ce mai puternic în arena mondiala. După cum se ştie, într-un recent concurs desfăşurat la Pekin, atleta Cen Fen-tun, cunoscută de altfel şi publicului bucureştean a trecut — e drept din a patra încercare — înălţimea de 1,80 m, performanţă realizată pină în prezent doar de recordmana noastră mondială Iolanda Balaş. în acelaşi concurs, Hsiao Cieh-pin a stabilit un nou record la săritura in lungime cu 6,31 metri. Cen Fen-inn este şi o bună pentatlonistă (4645 p în acest an). Iat-o trecînd într-un stil spectaculos ștacheta înălțată la 1,75 m. Din toate sporturile BOX. Fostul campion mondial de box la categoria „mijlocie“, negrul Ray Sugar Robinson (S.U.A.), şi-a început turneul în Franţa, înfilnindu-l, la Paris, pe campionul ţării, Roland Leveque. După 10 reprize deosebit de disputate, pugilistul negru, în vîrstă de 44 de ani, a fost declarat învingător la puncte. CICLISM : Recent s-a încheiat „Turul Bulgariei“. Primul loc în clasamentul individual a revenit rutierului bulgar Bocev, iar pe echipe, formaţiei A a R.P. Bulgaria. Ultima etapă, Pazargik— Sofia (120 km) a revenit la sprint lui Kaufmann (R.D.G.) in 2:50,4, înaintea lui Kirilov (Bulgaria) şi Ziegler (România) HOCHEI PE GHEATA . Sezonul internaţional se va inaugura la New York, la 26 decembrie, cu un mare turneu, la care vor participa echipele selecţionate ale U.R.S.S., Canadei, R.S. Cehoslovace şi .S.U.A. Turneul se va disputa în memoria lui Walter Brown, fostul vicepreşedinte al Ligii internaţionale, decedat la începutul acestei luni. ŞAH, în turneul candidatelor la titlul mondial de şah, după 15 runde, în fruntea clasamentului se află campioana iugoslavă Lazarevici cu 10,5 p. După 6 runde, în turneul internaţional de şah de la Belgrad, lider este Korcinoi (U.R.S.S.), care totalizează 4 puncte. TURISM: în împrejurimile localităţii Brassus (Franţa), s-a disputat campionatul european de orientare pe echipe. La masculin, titlul a fost cucerit de echipa Finlandei, urmată de Norvegia, Suedia și Elveția. Primul loc la feminine a revenit echipei Suediei. Tokio-oraşul congre sa este privită, în general, ca unsucces pe calea apropierii C.I.O. de comitetele olimpice naţionale şi a democratizării activităţilor forului olimpic suprem. în timpul Olimpiadei, vor avea loc, de asemenea, congresele multor federaţii sportive internaţionale, cum sînt FIFA, FIA, FINA şi altele. Importante sunt şi reuniunile organizate direct sau cu sprijinul Consiliului internaţional pentru educaţie fizică şi sport (C.I.E.P.S.) de pe lingă UNESCO. Unele din acestea au loc înaintea deschiderii Jocurilor. La 25 septembrie a început, la Palais Metropolitani din Tokio, a treia adunare generală a C.I.E.P.S., iar între 3 şi 8 octombrie se va desfăşura aci un congres internaţional ştiinţific pe temele sportului. Asociaţia Internaţională de Recreare, de asemenea afiliată la UNESCO, organizează între 2 şi 7 octombrie un congres în care-şi propune să dezbată problemele odihnei şi recreării active prin sport. Simpozionul ştiinţific al Federaţiei internaţionale de medicină sportivă (F.I.M.S.) completează această impresionantă suită de congrese şi de reuniuni menite să-şi aducă contribuţia la mersul înainte al mişcării sportive din întreaga lume. Tokio nu va fi numai locul de kiflinire a sportivilor veniţi să se întreacă pentru medaliile celei de-a XVIII-a Olimpiade. în timpul Jocurilor, vor fi prezente în capitala Japoniei _,şi numeroase personalităţi ale mişcării sportive din lumea întreagă, reprezentanţi ai organizaţiilor naţionale şi internaţionale, care se ocupă de problemele educaţiei fizice şi sportului. Pe agenda a numeroase foruri sportive internaţionale figurează în luna octombrie 1964, congrese şi reuniuni de cea mai mare importanţă. Pe primul plan se situează cea de-a 62-a sesiune a Comitetului Internaţional Olimpic. Cu acest prilej se va sărbători, în prezenţa reprezentanţilor Comitetelor Olimpice naţionale şi ai federaţiilor sportive internaţionale, aniversarea a 70 de ani de la fondarea C.I.O. Au trecut şapte decenii de cînd ilustrul pedagog şi umanist francez Pierre de Coubertin a luat iniţiativa reluării Jocurilor Olimpice, compretiţia supremă a tineretului sportiv de pretutindeni. Pentru a ilustra amploarea pe care a luat-o mişcarea olimpică în zilele noastre, este suficient să notăm că există astăzi în lume nu mai puţin de 115 comitete olimpice naţionale. Sesiunea Comitetului Internaţional Olimpic va fi precedată de o reuniune a comitetelor olimpice naţionale cu membrii comitetului executiv al C.I.O. Pină acum, asemenea reuniuni erau organiizate la fiecare doi ani, ultima avînd loc la Baden-Baden (R.F. Germană) Urmînd o propunere susţinută de numeroase delegaţii, această reuniune va avea loc de aci înainte, anual, Tokio fiind prima etapă în noua serie. Aceas- Scrimerul japonez Meizaburo Okaim (stingă) este una din speranţele gazdelor pentru o medalie de aur la J.O. în fotografia noastră îl vedem in luptă ca francezul Claude Bourguard, cu prilejul Săptămînii sportive internaţionale 1963, desfăşurată la Tokio 1?„i~ . n A M A d i Foto: PAN-ASIA ULTIMUL LOT AL DELEGAŢIEI OLIMPICE A R. P. ROMÍNE A SOSIT LA TOKIO biletului de organizare a J. O. — Daigoro Yasukawa şi preşedintelui Comitetului Olimpic Japonez — Takeda Tsunenori. In cursul întrevederilor, care s-au desfăşurat intr-o atmosferă cordială, conducătorul delegaţiei olimpice române a exprimat mulţumiri pentru condiţiile excelente create sportivilor noştri, precum şi dorinţa întregii delegaţii de a folosi acest prilej pentru o mai bună cunoaştere a vieţii şi realizărilor poporului japonez. în răspunsul lor, personalităţile japoneze au urat delegaţiei noastre o şedere plăcută in Jantonia şi mult succes la întreceri, asigurind conducerea delegaţiei noastre că vor acorda in continuare tot sprijinul lor in vederea rezolvării tuturor problemelor legate da desfăşurarea Jocurilor Olimpice. (Urmare din pag. 1) ţe de 594 p la un concurs desfăşurat in Finlanda, pronostichează victoria lui Tripsa In pistol viteză. Modest, sportivul nostru speră să obţină 590 p şi, împreună cu Roşea, să lupte pentru o medalie olimpică, i-am văzut şi pe săritorii in înălţime Brumei şi Savlakadze. Ultimul face şi el pronosticuri: „Cu un rezultat de 2,18—2,20 m se va putea obţine locul întîi la Tokio. Cred că sunt capabil de acest rezultat“... Primii sosiţi aici au depăşit de-acum punctul critic al acomodării, antrenamentele desfăşurindu-se din plin. Astăzi, poloiştii noştri au jucat 20 de minute cu echipa Iugoslaviei (3—3), iar de mâine antrenamentele se vor desfăşura cu participarea întregului lot, în zilele de 28 şi 29 septembrie. Aurel Duma, preşedintele Consiliului General al UCFS şi al Comitetului Olimpic Romin, conducătorul delegaţiei R.P. Române la J.O. de la Tokio, a făcut vizite de curtoazie ministrului pentru problemele olimpice — Ichiro Rono, doctorului Ryotoru Azuman, guvernatorul prefecturii Tokio şi primar al capitalei japoneze, preşedintelui Co- PE SCURT . Pentru a 12-a oară, echipa de tenis a Australiei a intrat în posesia „Cupei Davis". In meciul final, disputat la Cleveland, echipa australiană a învins cu 3 — 2 echipa S.U.A., deținătoarea trofeului „Salatiera de argint“. La scorul de 2 — 2, în partida decisivă, australianul Roy Emerson, în mare formă, l-a învins cu 3-6, 6-2, 6-4, 6-4 pe Chuck McKinley,readucînd trofeul la Melbourne. • Australianul Martin Mulligan a cîştigat turneul internaţional de tenis de la Tel Aviv, învingîndu-l în finală, cu 6-4, 6-4, 6-1 pe Eleazar Davidman (Izrael). • Tradiţionala, competiţie internaţională „Marele Premiu a! oraşului Paris’“, disputată contra cronometrului pe echipe, a fost cîştigată de formaţia St. Raphael-Gitane, alcătuită din Altig, Gjedemans şi Marion, care, pe 131 km, a realizat timpul de 2h S3:18,8 (medie orară 45,351 km). Campionatele mondiale fle pescuit sportiv Duminică, în Italia, la Isola Pescaroli,, o localitate situată pe fluviul Po, la 25 km de Parma, va avea loc campionathul mondial de pescuit sportiv Clasamentele în cadrul acestei competiţii se alcătuiesc pe baza unui punctaj, în funcţie de numărul şi greutatea peştilor prinşi. Pentru un peşte se acordă 5 puncte, plus cîte un punct pentru fiecare gram. Ţara noastră va fi reprezentată de Petre Diaconu, Nicolae Enache, Cornelius Miculescu, Ion Pană, Alexandru Veghe şi Dumitru Gurtaşu. în 1962, cind echipa R. P. Rupjine a participat pentru prima oară ; la , aceste campionate mondiale, ea s-a clasat pe locul 5 din 14 țări. ’*• JAPONEZII slnt mindii că la J.O. vor fi folosite cronometra japoneze în locul tradiţionalelor cronometre elveţiene. Pe stadionul principal vor fi instalate 3 cronometre enorme de trei metri, iar pe restul stadioanelor vor fi unele mai mici. NUMĂRUL celor ce nu ştiu să înoate este încă foarte mare, deşi toate ţările fac eforturi pentru răspindirea înotului. Astfel, în unele ţări occidentale este introdusă învăţarea obligatorie a înotului in şcoală. Este interesant de remarcat că, proporţional, numărul înotătorilor este mai merre în ţările nordice faţă de cele din sud, unde condiţiile naturale sunt foarte avantajoase. Conform cercetărilor întreprinse recent, situaţia se prezintă astfel: în Norvegia ştie să înoate 74 la sută din locuitorii în vîrstă de la 15—70 ani, in Suedia 66 la sută, în Austria 62 la sută, în R.F.G. 58 la sută, în Elveţia 53 la sută, in Olanda 51 la sută, in Franţa 42 la sută, în Italia 33 la sută, în Spania 32 la sută, iar în Grecia 27 la sută. SCHIORUL finlandez Montiranta, dublu campion, olimpic la J.O. de la Innsbruck, a refuzat candidatura in parlament. El afirmă că această cinste este prematură. Deocamdată el studiază sîrguincios şi mai cu seamă se pregăteşte în vederea apropiatului sezon competiţional. TOŢI concurenţii străini şi japonezi, care în perioada J.O. vor serba ziua naşterii, vor primi din partea organizatorilor Jocurilor Olimpice tradiţionalul tort japonez. CONFORM dispoziţiei autorităţilor japoneze, pe perioada J.O. nu se vor vinde la Tokio băuturi alcoolice după miezul nopţii, nici măcar la baruri. IQAO TARTI, alergător brazilian de 3000 m obstacole, şi-a îmbunătăţit considerabil înn ultimul timp performanţele. întrebat asupra cauzelor acestui salt brusc, Tarui a răspuns : „Mă tem de apă, iar antrenorul meu a speculat acest lucru, dispunînd adîncirea groapei şi umplerea ei cu apă. Aceasta mă forţează să folosesc la maximum forţele mele pentru trecerea ei“. SUPEREXPRESUL japonez ,Hikary a atins în timpul încercărilor de probă o viteză de 210 km/h. (viteza medie orară 128 km.). El a acoperit distanţa Tokio — Osaka de 515 km în 3 ore, 56 de minute. Pînă în prezent expresul obişnuit parcurgea această distanţă în 6 ore şi 30 de minute. De la 1 octombrie,, „Hikary" va circula zilnic de la Tokio la Osaka. ENTUZIASMUL suporterilor are și laturile , sale negative. Osvaldo, centrul înaintaș al clubului brazilian F. C. Tayisto din Fernambuco, era foarte simpatizat în cali- 1. tatea sa de... golgeter. S*-a întîmplat insă I că după ce a marcat cinci goliri în nodul cu F. C. Fassos, entuziasmul admiratorilor şi mai cu seamă al... admiratoarelor sale a luat asemenea proporţii încît dintr-o „gingaşe“ îmbrăţişare s-a ales cu fracturi. Fapt pentru care nu va putea juca timp de mai multe etape... ALAN SIMPSON (Anglia), care a surprins recent experţii din lumea atletismului cu excepţionala performanţă de 3,39,1 la 1500 m, recomandă o metodă originală de antrenament. Simpson, care a fost din trecut zidar, lucrează acum ca grădinar şi declară că „nimic nu-i mai bun pentru obţinerea forţei în picioare decît Împingerea tăvălugului pe iarbă...“ „OAMENII ar trebui să meargă mai mult cu bicicleta, in special după şaptezeci de ani, căci astfel ar trăi cu 20 de ani mai mult" — a declarat americanul Lyman Framn, care la vîrstă sa de 80 de ani a parcurs pe bicicletă distanţa de 5000 km. de la New York la San Francisco în timp de 86 zile. El a adăugat: „Nu mai fac multe parale , acest drum trebuia să-l parcurg în maximum... 80 de zile“. MICHEL JAZY, campionul european la 1500 m, a fost selecţionat pentru Tokionumai la 5000 la. La proba de 1500 m Franţa va fi reprezentată de J. Wadoux și M. Bernard. TINARA atletă engleză Janet Simpson, in etate de 19 ani, componentă a echipei olimpice de ştafetă 4X100 m, are ca ce să se mindrească. Mama ei a participat în cadrul aceleiași probe la Jocurile din 1337 de la Los Angeles, cistigind medalia de bronz. IN PRIMA intilnire în cadrul finalei,,Cupei intercontinentale“ dintre Intependiente şi Internationale ce a avut loc în, Argentina, au fost invitaţi toţi diplomaţii statelor arabe. Aceasta se explică prin faptul că oraşul Buenos Aires doreşte să obţină dreptul de organizare a campionatului mondial din 1970 şi are nevoie dă voturile acestor state in cadrul F.I.F.A. LA MECIUL de campionat de la Sao Paolo dintre echipele Santos şi Corinthi, s-a prăbuşit ura din tribune şi mulţi dintre spectatori au fost grav răniţi. ATLETISMUL italian va avea 23 de reprezentanţi la Tokio, dintre care o singură atletă, Mario Vittorio Trio, în vîrstă de 17 ani, care a stabilit recent un nou record naţional la săritura în lungime — -6,261 ăi. MEZINUL echipei olimpice americane de atletism este Jim Ryan care, la 17 ani, este consideratcea mai mare speranţă a semifondului american. Va lua startul la proba de 1500 m unde este creditat cu o performanţă de 3:39,0 (faţă de 4:07,8, cît realizase în 1963). } » Redacţia şi administraţia: str.. Vasile Conta nr. 16, telefon ll.10.05. Interurban 72 şi 286. Telex: sertrom buc. 180. Tiparul: I. P. „Informaţia“, str. Brezoianu, 23,25. 40 3,5(