Sportul, ianuarie 1972 (Anul 28, nr. 6925-6952)

1972-01-14 / nr. 6935

In campionatul european de bob 2 ECHIPAM R.F.G. COHUC DUPĂ DOUĂ MAIE SAINT MORITZ, 13 (prin telefon). — Pe pîrtia din staţiune au început întrecerile campionatului european de bob 2, la care participă 29 de echipaje, reprezentînd 10 ţări : R. F. G. (4 echipaje), Elveţia (4), Austria (3), Marea Britanie (3), Italia (3), Suedia (2), Franţa (3), Spania (3), Cehoslovacia (2) şi România (2). Sunt prezenţi unii dintre cei mai buni piloţi ai lumii, printre care medaliaţii olimpici şi mondiali Zimmerer, Floth (R. F. G.), D’Andreea, De Zordo (Italia), precum şi alţi fruntaşi ai acestui sport, ca, de pildă, Evelyn (Marea Britanie) şi Parisot (Franţa). In această primă zi, vremea a fost ideală pentru concurs. Temperatura scăzută (minus 12 grade) şi vizibilitatea perfectă au permis desfăşurarea celor două manşe în condiţii optime. Starea excelentă a pistei, perfect îngheţată (şi deci foarte dură), a solicitat mult îndemînarea piloţilor, producînd şi unele surprize. Cea mai mare este, desigur, a neclasării fostului campion mondial Nevio De Zordo în primele şase locuri ale competiţiei. De altfel, nici unul dintre cele trei echipaje italiene nu a ocupat un loc fruntaş. în ceea ce priveşte echipajele române, ele au avut comportări mediocre. Starturile lor au fost dintre cele mai slabe, iar piloţii au fost depăşiţi de viteza pîrtiei, înregistrînd timpi slabi. După două manşe, primul loc este ocupat de echipajul R. F. G. 1 (Floth-Bader) cu 2 :34,35, ur mat de R. F. G. K (Zimmerer — Utzschneider) cu 2:34,82 şi Elveţia I (Vicki — Hubacher) cu 2 :36,04. De remarcat lupta strânsă ce se dă între echipajele R. F. G. Reprezentanţii României s-au clasat pe locurile 18 (Stavarache — Juncu) cu 2 :38,52 și 26 (Stoian — Panaitescu) cu 2 : 40,74. Vineri au loc ultimele două manșe. LUNA ACEASTA SCRIMERII ROMÂNI VOR EVOLUA LA SOFIA, MILANO ŞI PARIS Cu acest sfîrşit de săptămînă, scrimerii noştri intră în circuitul competiţiilor internaţionale, unele rezervate „speranţelor planşei“ şi avînd drept scop verificarea potenţialului lor în vederea campionatelor mondiale de tineret de la Madrid, altele înscrise în calendarul tradiţional al fruntaşilor scrimei mondiale — ca trofeele Martini, Spreafice, Cupele campionilor europeni — care constituie, în acest an olimpic, tot atîtea teste în vederea întrecerilor de la München. începutul îl vor face tinerii noştri trăgători care se vor întrece la sfirşitul acestei săptămîni în capitala Bulgariei împreună cu reprezentativa ţării gazdă şi cea a R.D. Germane. Lotul ţării noastre pentru acest turneu triunghiular cuprinde 21 de trăgători (6 floretiste şi cîte 5 floretişti, sabreri şi spadasini). Printre ei figurează toţi campionii republicani la categoria juniori mari : floretista Viorica Draga, floretistul L. Ruff, sabrerul C. Marin şi spadasinul D. Podeanu, iar alături de aceştia Mariana Ostafi, Maria Lazăr, Aurora Crişu, Magdalena Bartoş, Elena Pricop (floretă fete), Fr. Hetz, A. Kuki, G. Ursovici, C. Moise (floretă-băieţi), I. Pop, I. Petrică, S. Crişu, Em. Oancea (sabie), A. Cărămidă, O Zidaru, P. Szabó, I. Popa (spadă). La sfîrşitul săptămînii viitoare (24—26 ianuarie) se va desfăşura, la Milano, tradiţionalul turneu de spadă „Cupa Spreafica“. Ţara noastră va fi reprezentată în această importantă competiţie de trăgătorii Alexandru Istrate, Iosif Szepesi, Anton Pongrat, Constantin Bărăgan şi Constantin Duţu. Este foarte probabil ca, în continuarea turneului, să se dispute şi un meci patrulater între reprezentativele Franţei, Italiei, României şi Ungariei. Ultima săptămînă a lunii ianuarie, mai exact in zilele de 29 şi 30, în sala Coubertin din capitala Franţei se va desfăşura turneul pentru „Trofeul Martini” care reuneşte, anual, pe cei mai buni floretişti ai lumii. Şi la această întrecere, scrima românească va fi larg reprezentată de un lot de şapte trăgători. Alegerea Federaţiei de scrimă s-a îndreptat spre floretiştii Mihai Ţiu, Tanase Mureşan, Iuliu Falb, Ştefan Haukler, Ştefan Ardeleanu, Aurel Ştefan și tînărul Şerban Vlad. în C.E. de patinaj artistic ONDREI NEPELA NET SUPERIOR! Miercuri seara, tribunele de 14.000 locuri ale sălii „Scandinavium“ din Göteborg au fost luate cu asalt de spectatorii dornici de a urmări ultima apariţie a perechilor de patinatori, care-şi disputau laurii „europenelor“ de patinaj artistic. Spectacolul a fost cu adevărat superb, demonstrînd că tehnica acestei disci- pline continuă să meargă mereu înainte. Pentru a patra oară consecutiv, titlul de campioni europeni a revenit sovieticilor Irina Rodnina şî Aleksei Ulanov, nu fără a suporta concurenţa foarte apropiată a compatrioţilor lor Ludmila Smirnova — Andrei Suraikin. Aceştia au patinat excepţional, primul minut şi jumătate al programului lor liber constituind un adevărat „record“ de sărituri sincrone şi paşi executaţi în mare viteză. O a doua parte mai puţin susţinută — dar mai ales teama arbitrilor de a interveni într-o ierarhie prestabilită ! — a făcut ca cei doi leningrădeni să nu poată urca pe prima treaptă a podiumului. Rodnina şi Ulanov, cu aceeaşi evoluţie plină de ritm, dar şi cu cîteva greşeli de execuţie (patinatoarea a căzut la dublul Axei), rămîn campioni la distanță minimă de puncte. Clasamentul : 1. Irina Rodnina—Aleksei Ulanov (U.R.S.S.) 10 — 420 p ; 2. Ludmila Smirnova — Andrei Suraikin (U.R.S.S.) — 17 — 417,4 p ; 3. Manuela Gross—Uwe Kagelman (R. D. Germană) 27 — 411,3 p ; 4. Anita Lehman—Heinz Wiesinger (R.F. a Germaniei) 38 — — 401,5 p ; 5. Anette Kansy—Axel Salzman (R.D. Germană) 47 — 394,9 p ; 6. Irina Cerneaeva — Vasili Blagov (U.R.S.S.) 52 — 394,8 p. Au luat startul 18 perechi. Au început întrecerile din cadrul probei individuale feminine. După primele trei figuri obligatorii, campioana mondială şi europeană, patinatoarea austriacă Beatrix Schuba, a şi luat un avans apreciabil. Blonda „Trixi“ are 536 p, faţă de cele 489,6 p ale următoarei clasate: C. Walter (Elveţia). Pe locul trei, R. Trapanese (Italia) cu 483,9 p. Aseară, tîrziu, s-a încheiat proba individuală de bărbaţi. Demonstrînd o netă superioritate, O. NEPELA (Cehoslovacia) şi-a păstrat titlul, fiind urmat în clasament de S. Cetveruhin (U.R.S.S ) şi P Pera (Franţa). Patinatorul român G. Pazekaş clasat pe locul 17, după figurile impuse, a avut o bună evoluţie la libere, cucerind numeroase aplauze. Deşi clasaţi pe locul secund, leningrădenii Ludmila Smirnoa şi Andrei Suraikin au avut cea mai apreciată evoluţie la „libere“ , de patru ori 5,9 ! Foto: TASS La Jacksonville NASTASE ŞI ŢIRIAC eliminaţi în primul tur NEW YORK, 13 (Agerpres). — In primul tur al turneului international de tenis de la Jacksonville (Florida), jucătorul român Ilie Năstase, ciştigătorul recentului concurs de la Baltimore, a pierdut In mod surprinzător cu 6—7. 5—7 in faţa suedezului Ove Bengtson. Cu o surpriză s-a încheiat şi partida dintre Ion Tiriac şi Haroon Rahim, în care victoria a revenit cu 6—4, 6—4 tenismanului pakistanez. Alte rezultate: Higgins (S.U.A.) — McManus (S.U.A.) 7—5, 4—6, 7—6; Filioi (Chile) — Osborne (S.U.A.) 7—5, 7—6. DUPĂ PRIMUL JOC DIN SEZON AL ECHIPEI UNGARIEI © Illovszky satisfăcut de apărare dar nemulţumit de atac după infringerea de la Madrid • Doi debutanţi în selecţionată: Kovács şi Szalai Selecţionata Ungariei se află de circa 10 zile in Spania, unde, în apropiere de Madrid, lotul a efectuat antrenamente deosebit de utile. Conform unei înţelegeri între federaţiile de specialitate ale celor două ţări, s-a convenit iniţial ca perioada de antrenament să se încheie cu un meci inter-oraşe (Madrid — Budapesta), dar ulterior, de comun acord, s-a hotărît ca întîlnirea să aibă joc , sub denumirea echipelor reprezentative ale celor două ţări. Aşadar, la Madrid, a avut loc miercuri seara primul joc interţări al anului. Fireşte, din punctul nostru de vedere evoluţia fotbaliştilor maghiari a stat în centrul atenţiei. Din capul locului trebuie să subliniem că întîlnirea a avut mai mult un caracter de verificare, atît pentru Rudolf Ilovszky, cit şi pentru Ladislav Kubala. Spaniolii susţin meciul restant cu Irlanda de Nord (16 februarie, la Hull) din preliminariile campionatului Europei, în timp ce fotbaliştii maghiari îşi rodează de pe acum formaţia în vederea unui program deosebit de încărcat: un lung turneu în America de Sud, între 20 ianuarie şi 16 februarie, un meci amical cu R.F. a Germaniei (29 martie, la Budapesta), întîlnirile din C.E. cu România, şi altele din preliminariile C.M., precum și participarea (cu echipa I) în turneul final al Jocurilor Olimpice. În jocul de la Madrid, echipa Ungariei a fost învinsă la limită (1—0) printr-un gol norocos marcat de Arieta în min. 87, ca urmare a unei greșeli grosolane comise de Peter Juhasz, care l-a lăsat liber în careu pe atacantul spaniol. Illovszky s-a declarat mulţumit de evoluţia unor jucători tineri pe care i-a încercat cu acest prilej. Este vorba de fundaşul Kovács şi de înaintaşul Szalai. Apărarea maghiară a rezistat cu succes atacurilor dezlănţuite ale gazdelor, graţie portarului Geczi, în excelentă dispoziţie şi aportului dat de fundaşi. Linia de mijloc, în frunte cu Szics şi Vidats, a jucat de asemenea bine atît în apărare cit şi în lansarea acţiunilor ofensive. Pentru Illovszky, decepţia a constituit-o atacul : Bene — complet şters, Dunai — lent şi neinspirat (a fost, de altfel, schimbat în repriza secundă cu Szalai), extremele Zambo şi Fazekas — cu mult sub forma lor obişnuită. Dar, după cum declara după meci antrenorul reprezentativei maghiare, situaţia nu este deloc alarmantă: „La Madrid am făcut un test bun. Chiar dacă vedetele nu au corespuns, sunt mulţumit de evoluţia unor tineri din apărare. Dacă vom rezolva problema apărării voi putea privi cu mai mare încredere viitorul”. în partida din capitala Spaniei au jucat echipele: UNGARIA : Geczi — Fabian, Juhasz (Szőke), Kovács, Szűcs, Vidats, J. Juhasz, Fazekas. Bene. Dunai (Szalai), Zambo. SPANIA : Iribar — Gallego. Tonono, Torignn, Lora, Luis (Charuchua). Riffo. Quino, Amancio (Arieta), Quini (Pirri). Rexach. CnifimUL DE HOCHEI (Urmare din pag, 1) ducerea prin golul marcat de Tone, pentru ca în min. 34, Florescu să mărească avantajul, după o foarte ingenioasă combinaţie cu Pană- Steaua are cîteva mari ocazii ratate, însă, de Ştefanov, Gheorghiu, Fodorea. La ultima, Dumitraş a avut o intervenţie de-a dreptul miraculoasă ! Ultima treime a timpului de joc începe sub semnul dominării Stelei, care se va apropia, din nou* (în min. 46 Gheorghiu înscrie după o pasă primită de la Calamar). Dar cinci minute mai tîrziu Axinte face o magistrală acţiune personală şi scorul devine 4—2. Imediat după schimbarea porţilor, Morar îl înlocuieşte pe Crişan în poarta Stelei. Ultimele minute nu mai pot produce răsturnarea de situaţie, dinamoviştii jucînd prudent şi sigur Ei obţin o victorie meritaă pentru plusul de organizare pe care l-au avut şi realizarea mai bună a ocaziilor ivite. Au arbitrat, bine, FI. Gubernu şi Gh. Taşnadi. După două tururi, în clasament : 1 Steaua 10 p (40—8) 2. Dinamo 10 p (39—9) 3—4. Avîntul şi Agronomia 2 p (golaveraj egal : 14—45). Avîntul M. Ciuc — Agronomia Cluj 5—3 (3—0, 2—3, 0—0). Dună două evoluţii şterse, în primele etape ale turului, ambele formaţii angajate în lupta pentru treapta a IlI-a a podiumului, au furnizat ieri o interesantă şi foarte echilibrată dispută. Partida a început în nota de dominare a echipei din Miercurea Ciuc, care chiar din primul minut a deschis scorul prin Iuliu Szabó, acest neobosit animator al hocheiului din oraşul său. In continuare, întîlnirea s-a echilibrat întrucîtva, deşi atacurile jucătorilor de la Avintul s-au dovedit a fi ceva mai periculoase. Pină la încheierea primelor 20 de minute ale meciului, luliu Szabó şi-a dovedit incă o dată măiestria şi eficacitatea de atacant, înscriind încă două puncte şi aducînd echipei sale un avantaj substanţial. După pauză, insă, probabil prea liniştiţi de avansul de 3 goluri pe care-l aveau, componenţii formaţiei Avîntul au încetinit alura şi studenţii clujeni s-au aruncat în luptă cu toate forţele de care dispuneau. Spre surprinderea generală, în miai' 28 scorul ajunsese doar 3—2 pentru Avîntul şi egalarea plutea în aer. Jocul a căpătat în această perioadă accente de mare intensitate, dar ambele combatante au ratat multe şi favorabile ocazii. In min. 33, Baka măreşte avantajul echipei sale la 4—2, fructificînd o excelentă pasă a lui I. Szabó, pentru ca numai 5 minute mai tîrziu, cînd Agronomia Cluj se afla în inferioritate numerică, macar să puncteze printr-un şut de la distanţă. In ultima parte a intîlnirii, cu toate eforturile depuse de jucătorii celor două formaţii şi in ciuda suitei aproape incredibile de ocazii la ambele porţi, scorul nu a mai putut fi modificat. Au marcat: I. Szabó (3), Baka, Vacar — Avintul Gali (2), Texe — Agronomia. Au condus bine C. Sgîncă şi M. Presneanu. Turneul de la Hastings KORCINOI, LA Vz PliNCI DE LIDER LONDRA. 13 (Agerpres). — Cu două runde înaintea încheii turneului de șah de la Hasting clasament continuă să conducă, marele maestru sovietic Anatoli Karpov cu 10 p. El este urmat de compatriotul său Korcinoi cu 9 V2 P, Mocking (Brazilia), Byrne (S.U.A.) — 8V2 P. Andersson (Suedia), Gligorici (Iugoslavia) — 7 1/2 p. Ciocâltea (România) ocupă locul 10 cu 5 puncte. In runda a 13-a, Korcinoi l-a învins pe Unzicker, iar Byrne a cîștigat la Franklin. Karpov a remizat cu Najdorf. Rezultatul de egalitate a fost înregistrat și în partidele Andersson — Ciocâltea (la mutarea a 24-a), Gligorici — Pfleger, Keene — Botterill și Mecking — Hartston. PERSPECTIVA UNOR I.O. FĂRĂ SCHIORI A PROVOCAT VII REACŢII In Întreaga lume sportivă Propunerea preşedintelui C.I.O., A. Brundage, de a considera întrecerile de la Sapporo ale schiorilor doar campionate mondiale a provocat vii reacţii în întreaga lume a sportului zăpezilor. Preşedintele Federaţiei internaţionale de schi, juristul elveţian Marc Hodler, a primit destul de favorabil această veste : „Organizarea unor campionate mondiale la Sapporo oferă o posibilitate de discuţie. Ar fi mai bine aşa decît să avem schiori acolo fără să poată concura. Dar o hotărîre atît de importantă de a transforma anumite probe olimpice în probe pentru titlurile de campioni mondiali nu poate fi luată decît de congresul F.I . Ar trebui să convocăm cel puţin 17 membri din consiliul executiv şi pe preşedinţii federaţiilor naţionale interesate“. Jan Staubo, membru al C.I.O. pentru Norvegia, a adoptat o atitudine mai categorică. „A. Brundage nu are dreptul să excludă schiul din Jocurile Olimpice. Programul olimpic este stabilit de mult timp şi o hotărîre de o asemenea importanţă nu poate fi luată decît de adunarea generală a C.I.O." într-o declaraţie făcută agenţiilor de presă, Willi Daume, preşedintele comitetului de organizare al J.O. de la München, a precizat la rîndul său că numai C.I.O. are competenţa de a lua o asemenea hotărîre. Organizatorii Jocurilor Olimpice de iarnă au anunţat că ei continuă pregătirile competiţiei în ciuda propunerii făcute de A. Brundage. De altfel, un purtător de cuvînt al Comitetului de organizare a J.O. de la Sapporo a precizat că la Tokio nu a sosit nici o comunicare oficială în acest sens. „Noi am cheltuit sume importante pentru amenajările destinate schiului“ — a mai adăugat acesta. „Sperăm că nu le-am făcut în zadar“. Secretarul general al comitetului de organizare, Tominaga, a declarat, în legătură cu aceasta, agenţiei Asociated Press : „Nici nu ne putem gîndi că întrecerile de schi de la Sapporo şi-ar putea pierde denumirea de probe olimpice. Sperăm că nu se va lua o asemenea hotărîre“. Iată, în încheiere, opiniile unor fruntaşi ai schiului mondial. Karl Schranz (Austria): „Acum e rîndul federaţiilor naţionale şi al federaţiei internaţionale de schi să se pronunţe şi să acţioneze“. Tyler Palmer (S.U.A.) : „Până la urmă, intransigenţa d-lui Brundage ar putea să se dovedească nefastă pentru sport“. Gustavo Thoeni (Italia) : „Fără schi, Jocurile Olimpice de iarnă nu pot exista. Nu-mi dau seama unde vrea să ajungă preşedintele C.I.O." FOTBAL PE GLOB • Aşa cum fac totdeauna la început de nou sezon, comentatori de fotbal din Iugoslavia au alcătuit selecţionata europeană a anului trecut. Iată acest „unsprezece“ ideal al confraţilor noştri Iugoslavi : Banks (Anglia) , Vogts (R.F.G.), Sesternev (U.R.S.S), Moore (Anglia), Facchetti (Italia) — Beckenbauer (R.F.G.), Mazzola (Italia) — Best (Irlanda), Müller (R.F.G.), Cruiff (Olanda), Geaidi (Iugoslavia). • In lotul selecţionat de Zagalo pentru a asigura participarea Braziliei la ,,Mini-cupa mondială“, din acest an, „veteranul“ este portarul Felix (35 de ani), iar „mezinul“ atacantul Mirandinha, în vîrstă de 19 ani. Se ştie că, cu toate nenumăratele rugăminţi şi solicitări, Pele a rămas ferm pe poziţie , el nu va juca în marele turneu organizat în ţara sa, neînţelegind să abdice de la hotărîrea luată anul trecut, cînd retragerea lui a fost sărbătorită public. LA SAPPORO, ZĂPADA ESTE DE UN METRU! Convorbire telefonică cu dl. NITAKAMO, membru al Comitetului de organizare a J.O. de iarnă Jocurile Olimpice de iarnă se apropie cu paşi repezi. N-au mai rămas decit puţine zile pină la deschiderea lor oficială (3 februarie), cînd oraşul japonez Sapporo va deveni cu adevărat centrul mondial al sporturilor de iarnă, bucurindu-se de prezenţa a 1300 de concurenţi şi concurente, a sute de gazetari, a milioane de spectatori şi... telespectatori. In ziarul nostru de marţi anunţam plecarea spre Sapporo a holerilor români, care la această oră fac, probabil, cunoştinţă cu „secretele“ pîrtiei de pe care sperăm să coboare direct pe... podiumul de premiere. In vreme ce prima delegaţie de sportivi români, aflată in drum spre Jocurile Olimpice, se găsea încă în avion, am luat legătura — telefonic — cu Comitetul de organizare a Olimpiadei Albe, la Tokio, de unde dl. NITAKAMO, unul dintre membrii acestui for, a răspuns cu amabilitate întrebărilor noastre. — înainte de toate, am vrea să aflăm cum este vremea la Sapporo ? — Puteţi fi liniştiţi, aşa cum suntem şi noi de cîteva zile... Dacă în Alpii Europei zăpada se lasă încă aşteptată, la Sapporo a nins încă în prima săptămînă a lui ianuarie, astfel că versanţii munţilor Toine şi Enivra (n.n. pe care se vor desfăşura întrecerile de schi, bob şi săniuţe) sunt acoperiţi cu un strat de zăpadă care depăşeşte un metru ! — Care este temperatura ? — De cîteva zile, termometrul nu se ridică peste 0 grade. Acum el arată —3. Trambulinele de la Miyanomori şi Okurayama sînt şi ele acoperite de zăpadă, aşteptîndu-şi concurenţii. — Apropo de trambuline : cum a fost primit în Japonia succesul săritorului Kasaya, învingătorul primelor trei concursuri din „Turneul celor patru trambuline“ ? — Pentru noi, succesul lui Kasaya n-a fost atît de surprinzător cit pentru europeni, deoarece n-am uitat că el a obţinut medalia de argint la ultimele campionate mondiale. în aceste zile, se desfăşoară la Sapporo campionatele de sărituri de la trambulină ale Japoniei, în care Kasaya pare să confirme forma sa bună... — în cercurile ziaristice se spune că Olimpiada de la Sapporo a fost pregătită de organizatori cu o minuţiozitate extraordinară. — Este un compliment care ne onorează. Sperăm ca Sapporo să-şi primească oaspeţii în stilul tradiţionalei ospitalităţi japoneze, făcîndu-i pe sportivii dn întreaga lume să se simtă ca la ei acasă. Dacă vreţi un amănunt organizatoric de ultimă oră, ei bine, numărul translatorilor angajaţi de Comitetul de organizare se ridică la 2000... în ceea ce-i priveşte pe reprezentanţii sportului românesc, pot să vă asigur că vom depune toate eforturile pentru ca ei să găsească aici condiţii excelente, din toate punctele de vedere. Ce informaţii suplimentare ne puteţi da despre festivitatea de deschidere a Jocurilor ? — Inaugurarea Olimpiadei Albe se va face într-un cadru sărbătoresc, în prezenţa a numeroase personalităţi ale vieţii sportive internaţionale. «Va participa, ca invitat de onoare, împăratul Hirohito, iar festivitatea va fi transmisă prin televiziune în întreaga lume. In încheiere, dl. Nitakamo ne-a rugat — misiune plăcută, de care ne achităm pe această cale — să transmitem sportivilor români salutul Comitetului de organizare a celei de-a Xl-a Olimpiade şi asigurările d-sale că delegaţia română se va bucura, la Sapporo, de un climat de prietenie şi amabilitate. REF. La Sapporo a avut loc miercuri festivitatea deschiderii satului olimpic şi a ridicării drapelelor ţărilor participante la apropiata ediţie a Jocurilor Olimpice de iarnă Telefoto : AGERPRES CINE VA CÂŞTIGA SĂRITURA LA J.O. DE LA MÜNCHEN? Sunt mulţi favoriţi-ne spune S. Noszaly, antrenorul lui István Major - iar printre ei trebuie inclus şi românul Dosa Sándor Noszaly este un nume mai puţin cunoscut pe planul performanţelor deşi a fost unul din bunii săritori de înălţime din Ungaria şi Europa. El este mai apreciat, în ultimii ani, prin prisma rezultatelor realizate de unul din elevii săi: István Major. In ultimii ani, săritorul maghiar a realizat un progres uimitor in noua tehnică „flop” reuşind umul dintre cele mai bune rezultate mondiale din toate timpurile: 2,23 ,m. Recent, aflat la Bucureşti, cu ocazia unui schimb de experienţă cu atleţii clubului Steaua, antrenorul Noszaly şi atletul său au avut amabilitatea să ne răspundă la cîteva în■trebări. — Cum aţi izbutit să realizaţi un asemenea progres cu Major într-un timp atît de scurt ? In Înălţime — In primul rînd, pentru că stî- tul „flop” se potriveşte de minune. Apoi, Major este un atlet care se pregăteşte cu o conştiinciozitate şi ambiţie ieşite din comun. In sfîrşit, el este un atlet care nu poate realiza rezultate mari decît la concursuri tari. In plus, cu cit se urcă ştacheta, cu atît se concentrează mai bine. Este în genul săritorului de Dosa. — Ce credeţi că se va întîmpla la Jocurile Olimpice ? — Cei care vor dovedi o formă stabilă, vor avea şanse în plus să se afirme şi deci să ocupe locuri fruntaşe. Un săritor care atinge in mod regulat 2,20 mu poate conta in lupta pentru titlu. — Care sínt favoriţii dv. pentru Olimpiadă ? — Sunt mulţi. Sovieticii Sapka şi Ahmetov, doi americani al căror nume îmi scapă, 1—2 vest-germani si desigur talentatul dv. Dosa. Să nu uitati că nu sínt de loc excluse surprize în genul celei reuşite de Fosbury la Mexico- Acestea sunt desigur excepţii, dar nu pot fi excluse cu totul. — Ce părere aveţi despre atletul chinez Ni Cih-cin ? — Dacă R P. Chineză ar participa la J.O. atunci săritorul chinez va fi indiscutabil unul din favoriţi El are o detentă cum nu am văzut. incă, la nimeni. L-am văzut în 1962, la Moscova, sărind peste o poartă de fotbal și mi s-a părut ceva extraordinar. — Dar Dosa al nostru ? — Este unul din adversarii de temut deoarece știe să concureze foarte bine în marile competiţii. Dacă la marea detentă pe care o are (am auzit că sare 1,80 m de pe loc, în timp ce Fosbury realiza numai 1,75, iar Major 1,70) va adăuga și o pregătire corespunzătoare, atunci poate avea un rol foarte important în lupta pentru primele locuri la Mönchen. M-aş bucura mult dacă atletul meu Major și prietenul său Dosa ar fi printre cei ce vor urca pe podiumul olimpic. Interviu consemnat de N. MIHAIL Adept al „flop“-ului, atletul maghiar István Major se anunţă drept unul din principalii favoriţi olimpici la săritura in înălţime TELEX © TELEX © TELEX Cu prilejul unui concurs desfăşurat la Sydney, înotătorul australian Brad Cooper a stabilit un nou record mondial in proba de 800 m liber cu performanţa de 8:23.8. Rezultatul său este superior cu 4.8 vechiului record deţinut de compatriotul său Graham Windeatt In cadrul aceluiaşi concurs, multipla ‘ recordmană* mondială Shane Gould a terminat învingătoare în două probe : 100 m liber în 59,0 şi 100 m fluture în 1:05,1, la numai o secundă de cea mai bună performanţă mondială care aparţine sportivei americane Ann Jones. ■ In cadrul grupelor sferturilor de finală ale competiţiilor europene de baschet s-au disputat trei noi intilniri. In „Cupa campionilor europeni“ (masculin), echipa iugoslavă Iugoplastika Split a învins pe teren propriu cu scorul de 94—81 (49—34) formaţia Slavia Praga. In competiţia similară feminină, Wisla Cracovia a dispus în deplasare cu scorul de 73—56 (41—24) de echipa Zelezniciar Sarajevo. „Cupa Cupelor” a programat la Milano partida dintre formaţiile masculine Simmenthal şi AEK Atena. Nei superiori, baschetbaliştii italieni au obţinut o victorie la scor : 117-76 (59—26). Pe pista de la Cortina d’Ampezzo (Italia) au început întrecerile competiţiei internaţionale de patinaj viteză dotată cu „Trofeul Doria“, la startul căreia sunt prezenţi sportivi de valoare din mai multe ţări ale lumii. In prima zi de concurs, recordmanul sovietic Valeri Muratov a cîștigat proba de 500 m cu timpul de 38,65. El l-a învins pe campionul vest-german Erhard Keller, clasat pe locul secund cu 38,70. Locul trei a fost ocupat de americanul Neil Blatchford — 38,79. Keller si-a luat revanșa in cursa de 1000 m, in care a terminat învingător cu timpul de 1:19,52, fiind urmat de Muratov — 1:19,55 și Jos Valentin (Olanda) — 1:20,01. Proba de 3000 m a revenit finlandezului Kimmo Koskinen, cronometrat in 4:22,19. La Jihlava s-a disputat cel de-al doilea meci amical dintre reprezentativele de hochei pe gheață ale Cehoslovaciei şi R.D. Germane. Gazdele au obţinut din nou victoria, de data aceasta cu scorul de 7—2 (3—1, 3—1, 1—0). în primul loc, hocheiştii cehoslovaci au cîştigat cu 8—2. « La Rena s-a disputat primul concurs de selecţie al săritorilor de la trambulină din Norvegia, in vederea alcătuirii echipei pentru Jocurile Olimpice de la Sapporo. Victoria a revenit schiorului .Frithjof Prydzeu 233,4 p. Marele favorit, Ingolf Mork, nu a participat la acest criteriu de selecţie fiind suferind de stomac. După cum se ştie, Mork a cîştigat anul acesta „Turneul celor 4 trambuline*. După ce a cîştigat turneul internaţional de la Flensburg, reprezentativa masculină (de handbal a Iugoslaviei a susţinut un meci amical la Hildesheim) cu o selecţionată locală. Victoria a revenit sportivilor iugoslavi cu scorul de 24—16 (14—5). în runda a doua a turneului de șah, de la Wijk an Zee, marele maestru maghiar Lajos Portisch a cîștigat la Langeweg, iar Pomar l-a învins pe Timman. In toate celelalte partide a fost consemnată remiza : Donner — Ree. Hartoch — Smejkal Sihîslov — Adorján. Benkö — Hort. Tvkov — Broune și Liuboievici — Savon, in partidele întrerupte din prima rundă. Benkö a ctstigat la Browne, iar Smerkal a remizat cu Ree. Pe primul loc în clasament se află Pomar (Spania) cu 2 p, urmat de Adorján (Ungaria), Benkö (SUA), Portisch (Ungaria) — cu cite l'/s p etc. Redacţia şi administraţia: Bucureşti, str. Vasile Conta nr. 16; telefoanet centrală 11.10.05, secţia corespondenţi 11.51.99, interurban 72 şi 286 telex, sportrom buc, 180, Tiparul „I. P. Informaţia“, Bucureşti 10368