Sportul, iunie 1973 (Anul 29, nr. 7430-7459)

1973-06-01 / nr. 7430

Pag. a 2-a Au mai rămas doar cîteva zile pînă la deschiderea celei mai importante competiţii internationale de tir din acest an, desfăşurată in Europa. Este vorba de cea de a XVI-a ediţie a campionatelor internaţionale ale României. în preajma acestui eveniment sportiv de anvergură, ieri a avut loc la poligonul Tunari o conferinţă de presă organizată de federaţia noastră de specialitate. Ziariştilor sportivi prezenţi le-au fost prezentate de preşedintele Federaţiei române de tir, tov. Gheorghe Pasat, o serie de date privind întrecerea de săptămîna viitoare (7—10 iunie). Astfel, s-a arătat că pe standurile de tragere se vor afla 254 de ţintaşi şi ţintaşe din Albania, Bulgaria, Cehoslovacia, Cuba, R.P.D. Coreeană, Elveţia, Franţa, R.D. Germană, R.F. Germania, Grecia, Italia, Iugoslavia, Marea Britanie, Polonia, Spania, Turcia, Ungaria, U.R.S.S. Ţara noastră va fi reprezentată de un lot masiv de trăgători : 120. Aşadar, aproape 400 de concurenţi din 19 ţări ! Dar, pe lingă această afluenţă de participanţi, „internaţionalele“ de tir ale României vor reuni în acelaşi timp şi un număr însemnat de trăgători de mare valoare care se vor întrece pe această renumită bază sportivă care este poligonul Tunari, recunoscut pretutindeni pentru aşezarea lui pitorească şi întregul său complex de instalaţii moderne. Programul celor patru zile de concurs cuprinde toate probele olimpice (inclusiv cea de mistreţ alergător), ca şi probe pentru femei şi juniori, în afara titlurilor de campioni internaţionali ai României, cîştigătorilor unor întreceri li se vor decerna trofee speciale. La proba de armă liberă calibru redus, 60 focuri culcat, învingătorul va primi cupa challenge „Iosif Sîrbu", iar la talere aruncate din şanţ, primul clasat va fi onorat cu „Marele premiu Carpaţi“. Se alcătuiesc numai clasamente individuale . Tot ieri, la poligonul Tunari s-a desfăşurat şi cea de a IlI-a ediţie a concursului de tir rezervat ziariştilor sportivi. Au luat startul 19 concurenţi. Competiţia a revenit lui Dragoş Neagu de la ziarul „Sportul“, cu 37 p, urmat de Eugen Schäfer (TV) 32 p. Marin Gheorghe (Satul socialist) 26 p. Mihai Vesa (revista Educaţie fizică şi sport) 23 p. Toma Răloşan (Sportul) 23 p. Gheorghe Cioranu (Munca) 22 p. întrecerea a constat dintr-o probă de pistol cu aer comprimat, 5 „diabolouri“. Săptămiria viitoare, la poligonul Tunar» A XVI-a EDIŢIE A CAMPIONATELOR INTERNAŢIONALE ALE ROMÂNIEI Aproape 400 de fîntaşi la start UN REUŞIT CONCURS LA IAŞI - „CUPA VOINŢA" La Iaşi — în organizarea asociaţiei sportive Voinţa şi a Comisiei judeţene — s-a disputat competiţia de tir dotată cu „Cupa Voinţa". A fost un concurs reuşit, cu participare numeroasă (trăgători din Bucureşti, Focşani, Braşov, Alexandria, Bacău şi Iaşi) şi la unele probe s-au obţinut cîteva rezultate remarcabile. In fruntea celor evidenţiaţi se numără juniorii Dan Lucache (Medicina Iaşi) şi Alexandru Jianu (Steaua), care la proba de armă standard 60 focuri culcat au realizat 590 p. S-a mai remarcat , veteranul“ T. Coldea (Steaua) învingător la două probe. La arme cu glonţ, cea mai bună comportare au avut-o ţintaşii de la Unirea Focşani, care în clasamentul general au ocupat primul loc cu 44 p, pe locurile următoare clasîndu-se Voinţa Iaşi 36 p şi Letea Bacău 32 p. Iată cîţiva dintre cîştigătorii la armă standard 60 f culcat şi 30x20 f — seniori T. Coldea (Steaua), 587 p, respectiv 548 p, junioare — Manea Vasilica (Unirea Focşani) 586 p, respectiv, 548 p ; 3x20 focuri juniori — S. Grosaru (Medicina Iaşi) 551 p, pistol liber 60 f — P. Niţă (Niculina Iaşi) 518 p, pistol cu aer comprimat 40 f — seniori — I. Oprişan (Unirea Focşani) 350 p, juniori — V. Olaru (Letea Bacău) 357 p, puşcă cu aer comprimat 40 f — junioare — Aurora Podaru (Unirea Focşani) 350 p, seniori — Georgiana Oprişan (Unirea Focşani) 364 p (locul II — T. Coldea 363 p), juniori — M. Burcuş (Steaua) 363 p. BEBBB CONGRESUL AL XXXMea—F.I.R.A. » Trei grupe valorice In campionatul de seniori ► S-a fixat lotul de arbitri ce va conduce întrunirile internaţionale 9 Meciul cu Franţa, la Valence Intre 24 şi 27 mai a avut loc la Varşovia cel de-al 31-lea Congres al Federaţiei internaţionale de rugby amator (F.I.R.A.). Din partea României la lucrările congresului au luat parte prof. Ovidiu Marcu — secretar general al Federaţiei române de rugby şi conf. univ. Nicolae Pădureanu, membru în Biroul federal. La sosirea în ţară am avut cu tovarăşul O. Marcu o scurtă convorbire: — Pentru început, vă rugăm să ne spuneţi cum a fost apreciată dezvoltarea rugbyului european în ultima perioadă ? — Părerea unanimă a fost aceea că rugbyul cîştigă mereu noi adepţi în Europa, fiind în continuă dezvoltare. Foarte apreciat a fost, în această direcţie, aportul ţării noastre în susţinerea şi popularizarea acestui sport bărbătesc. — Sunt noutăţi în ceea ce priveşte campionatul şi turneul F.I.R.A. — seniori şi juniori ediţia 1973/1974 ? — S-a adoptat propunerea făcută de către delegaţia României şi anume aceea de a se organiza campionatul de seniori pe trei grupe valorice. Astfel, noua ediţie va avea grupa A (Franţa, România, Spania, Maroc, Polonia), grupa B (Portugalia, Italia, Cehoslovacia, Iugoslavia, R. F. Germania) şi grupa C (Olanda, Belgia, Danemarca, Bulgaria, Suedia, Elveţia). Noi vom juca în deplasare meciurile cu Franţa — la 11 noiembrie, în Valence — şi Maroc, în ţară pe cele cu Spania şi Polonia. Turneul F.I.R.A. pentru juniori 74 va avea loc la Heidelberg (R. F. Germania) în luna aprilie. — Se ştie care sînt arbitrii ce vor conduce în timnbrare ? — Da. S-a hotărît ca 10 arbitri să „oficieze“ la toate meciurile (seniori şi juniori). Ei sînt: Austry, Genet, Saint-Guilhem, Chardon, Tufou, Mesamet (toţi din Franţa), Selon (Italia), Sacristen (Spania), Witting (România) şi un englez ce va fi desemnat ulterior. Arbitrul englez va conduce întîlnirile România-Franţa şi România-Spania (la seniori). — La acest congres au fost aleşi reprezentanţi români In conducerea sau organele F.I.R.A ? — In comisia tehnică, formată din 15 persoane, a fost ales Nicolae Pădureanu — membru în Biroul F.R.R. , în grupul delegaţilor sportivi (de fapt, observatori) — Valeriu Irimescu, antrenor federal , iar unul din cei cinci vicepreşedinţi ai Comitetului executiv este Ion Izvoranu. Dar încă ceva : s-a organizat o festivitate în cadrul căreia F.I.R.A a acordat recompense unor membri cu merite pe tărîmul dezvoltării şi popularizării rugbyului . Ion Izvoranu a primit medalia de argint, iar Nicolae Pădureanu, una de bronz. — Ar mai fi ceva de spus ? — Da. In primul rînd, că organizarea a fost excelentă, lucrările deosebit de fructuoase, iar aportul delegaţiei noastre consistent şi apreciat. Al 32-lea Congres F.I.R.A. va avea loc în Olanda — la Hagn — între 22 și 25 mai 1974. Modesto FERRARIM LA VARȘOVIA CANOIŞTII ROMÂNI IN FRUNTE LA REGATA INTERNAŢIONALĂ DE LA PLOVDIV CAIAC-CANOE. Pe o vreme nefavorabilă (vint puternic de 10 m/s, temperatură scăzută, ploaie torenţială) s-a desfăşurat, de curînd, la Plovdiv, concursul internaţional de caiac-canoe (numai probe olimpice), organizat de federaţia bulgară de specialitate. Această a 7-a ediţie a regatei (care are loc obişnuit la Sofia) a fost deosebit de puternică, la startul celor două zile de întreceri aliniindu-se reprezentativele — în majoritate olimpice — a 9 tari : Cehoslovacia, Cuba, R.D. Germană, Iugoslavia, Polonia, România, Ungaria, U.R.S.S. (echipa R.S.S. Ucrainene) si Bulgaria. Atit calificările cit și semifinalele sau finalele au fost dominate de sportivii din R.D. Germană (prezenţi cu cite 4 echipaje în fiecare probă !). In ciuda faptului că nu au reprezentat echipa olimpică (din motive obiective), lotul nostru a avut o comportare meritorie, în special în finalele de canoe, încheiate cu victoria fraţilor Simion şi Gavrilă Nemeş, la dublu şi ocuparea locului secund la simplu, prin Grigore Denisov , care a lăsat în urmă adversari reputaţi. De subliniat că la dublu bulgarii Damianov şi Burkin („bronz“ la J.O.) au fost eliminaţi în semifinale. Dar iată rezultatele integrale ale celor două finale de canoe (1000 m). Simplu : 1. D. Weisse (R.D.G.) 4:088, 2. Grigore Denisov (România) 4:118, 3. A. Senke (U.R.S.S.) 4:120, 4. B. Vladimirov (Bulgaria) 4:121, 5. R. Blume (R.D.G.) 4:123, 6. L. Kordji (Ungaria) 4:127, 7. I. Donzov (U.R.S.S.) 4:157, 8. O. Frei (Ungaria) 4:180, 9. V. Holmo (Cehoslovacia) 4:241 . dublu : 1. România (Simion Nemeş, Gavrilă Nemeş) 3:572, 2. Ungaria (Frei, Kiss) 5:578, 3. U.R.S.S .Zavalko, Senko) 3:588. 4. R.D.G. (Weisse, Lichtenberg) 4:008. 5. Bulgaria (Iliev, Velkov) 4:016. 6. România (Gh. Munteanu, V. Serghei) 4:049. 7. U.R.S.S. (Donznv, Ronev) 4:052. 8. Bulgaria 4:059. 9. Bulgaria 4:128. întrecerile maeștrilor padelei s-au situat la acelaşi ridicat nivel, dintre caiaciştii români detaşîndu-se», într-o companie d’t“’mic5. Ion Terente la simplu (locul IV) şi caiacul de 4 (acelaşi loc în finală, deşi echipajul nu beneficia de aportul lui Roman Vartolomeu, medaliat cu argint la München). Rezultatele principale la caiac : masculin (1 000 m). Simplu : 1. A. Ztatnow (R.D.G.) 3:593,... 4. I. Terent" (România) 4:022 ; dublu : 1. R.D.G. (Matern, Laass) 3:326... 8. România (C. Cosniță, V. Roșea) 3:473 , caiac 4 . 1. R.D.G. (Paschke, Porsch, Lenard, Mark) 3:131... 4. România ( Simiocenco, St. Pocora, I. Terente, I. Dragulschi) 3:167 ; feminin (500 m). Simplu : 1. Petra Borzing (R.D.G.) 2:115... 7. Nastasia Nichitov (România) 2:173 ; dublu : 1. R.D.G. (Petra Kaschuba) 1:575... 6. România (Ioana Simionov, Nastasia Nichitov) 2:058. MECIUL FEMININ R.F. GERMANIA-OLANDA-ROMÂNIA KTLITÎSWL In vederea meciului de mîine, de la Burg-Gretesch, în R.F. Germania, cu echipele R.F. Germania și Olanda, reprezentativa feminină a României a părăsit ieri Capitala, pe calea aerului. Sub conducerea maestrei emerite a sportului Lia Manoliu, vicepreședinte al C.N.E.F.S., au făcut deplasarea : Mariana Condovici, Marioara Lazăr, Ileana Silai, Rafira Fiţa, Natalia Andrei, Maria Lincă, Valeria Bufami, Viorica Viscopoleanu, Alina Popescu- Gheorghiu, Virginia Ioan, Cornelia Popescu, Valentina Ciobian, Mihaela Loghin, Argentina Meniş, Olimpia Cataramă, Elena Neacşu, Ioana Startcu, Leontina Sălăjan, Niculina Lungu, Elena Mirza. • Pe stadionul Republicii, foştii săritori cu prăjina participă astăzi la un tradiţional concurs. Vor lua parte, între alţii, Clement Baciu, Dumitru Gârleanu, Petre Astafei, Gheorghe Zîitibreșteanu. Sportul Constanţa a devenit un puternic centru de lupte (Urmate din pag 1) se remarcă fraţii Mircea, Alexandru şi Ion Neagu, Nicolae Vlad, Ion Draica, Ion Tirizica, Ion Anton, Mihai Dreşcaru, fraţii Liviu şi Constantin Şalep sunt elemente bine dotate şi excelent pregătite, care au atras atenţia selecţionerilor. Cu aceştia şi cu alţii de la Farul, antrenorul Ofiţerescu a promovat şi echipa de lupte greco-romane în campionatul celor mai bune formaţii din ţară. Aceste rezultate nu sunt întîmplătoare. Antrenorul constănţean s-a dovedit un foarte bun pedagog, care ştie să atragă tineretul spre sala de lupte. Demortatraţiile organizate in comunele învecinate (Crucea, Cobardin, Cogealac, Năvodari etc.), i-au dus în rindurile secţiei mulţi tineri vinioşi, bine dotaţi, pentru acest sport a forţei, vitezei şi îndemînării. SALA DE LUPTE A DEVENIT NEINCAPATOARE Prezenţa noastră la unul dintre antrenamentele conduse de C. Ofiţerescu ne-a evidenţiat buna pregătire a antrenorului, priceperea sa în conducerea lecţiei şi multitudinea mijloacelor folosite pentru îndeplinirea diferitelor sarcini. El işi cunoaşte bine elevii (calităţile şi deficienţele lor) şi găseşte pentru fiecare cele mai bune metode de pregătire. Ceea ce i se poate reproşa acestui inimos antrenor este insuficienta atenţie pe care o acordă documentelor de planificare. CU mai multă grijă . Întocmite, acestea ar putea fi un foarte preţios ajutor pentru antrenorul respectiv. Vizitind sala de lupte a Complexului sportiv din localitate am constatat că ea este slab dotată materiale ajutătoare : manechine, haltere, benzi elastice, scripete cu greutăţi reglabilă. Cele cîteva greutăţi improvizate. Scara fixă şi saltelele nu pot asigura condiţiile necesare desfăşurării unui proces de antrenament modern, aşa cum ar dori să-l realizeze antrenorii constănţeni. Sala este spaţioasă şi rezervată în exclusivitate luptătorilor. Dar, în ultima vreme, numărul antrenorilor constănţeni a crescut (C. Ofiţerescu şi V. Bran pentru greco-romane, I. Renan şi Lucio pentru libere). Odată cu aceasta a crescut simţitor şi numărul practicanţilor. In asemenea condiţii, orice planificare a programului de antrenament (intr-o singură sală) nu rezolvă nevoile de pregătire ale unui număr ce depăşeşte 150 de luptători. Aşa se face că, antrenorii (şi elevii lor) nu pot beneficia de spaţiul rezervat pregătirii luptătorilor decit de maximum patru ori pe săptâminâ (de obicei, fiecare secţie are program doar de trei ori în şapte zile), ceea ce reprezintă mult prea puţin pentru activitatea de performanţă. Doleanţele antrenorilor de lupte din Constanţa n-au rămas fără ecou. Preşedintele CiJ.E.F.S. (D. Ivan) şi directorul şcolii sportive (G. Patriciu) au făcut toate demersurile necesare şi in curînd va fi datâ In folosinţă o nouă sală de antrenament. încercările organelor de resort de a procura şl materialele ajutătoare necesare au rămas, însă, fărâ nici un rezultat, deoarece ele nu există In comerţ. ANTRENORI TINERI EVIDENŢIAŢI DE FEDERAŢIE De cîţiva ani, echipa de lupte libere antrenată de Izmail Kenart activeaza In prima divizie. Elevii acestui antrenor, fie cel de la Hidrotehnica, fie cei de la Şc. sp. nr. 2 sunt binecunoscuţi. Ciţiva dintre sportivii pregătiţi de el sunt componenţi ai fotului naţional de seniori (latca Vangheliei, Nicolae Dumitru, Ştefan Lotreanu şi Petre Blîrtoiu), hanul Mărgărit a devenit campion naţional de juniori, iar Aldin Abler (82 kg) s-a clasat pe locul secund, impresionind prin saltul valoric efectuat in ultimul an. In rîndul celor aproape 60 sportivi pe care-i pregăteşte există mulţi tineri talentaţi care îndeplinesc toate condiţiile că să devină sportivi de valoare. Judecind după felul în care l-am văzut conducînd o lecţie de antrenament Ca şi după rezultatele obţinute de elevii săi la campionatele de juniori, motiv pentru care a fost evidenţiat de federaţie, apreciem că în curînd, şi alţi sportivi constănţeni pregătiţi de Kenan vor fi incluşi în loturile naţionale. Experienţa acumulată de Kenan la lotul naţional (unde a fost solicitat ca antrenor pentru a-şi perfecţiona pregătirea alături de cei mai buni tehnicieni) s-a dovedit extrem de utilă, motiv pentru care sugerăm federaţiei extinderea acestei măsuri. Deşi tînăra I. Renan cunoaşte bine secretele profesiei sale, dar atit el cît şi Ion Ludu nu acordă suficientă atenţie documentelor de planificare. I. Ludu activează la Şc. sp. nr. 2 Constanţa din luna ianuarie a anului trecut, în acest timp, destul de scurt, el a iniţiat şi pregătit 18 sportivi (legitimaţi) care au şi participat în competiţii de nivel republican. Dintre aceştia, Marian Stanciu a devenit campion naţional la cat. 70 kg — juniori mici, iar Beniamin Şoacălu, Stan Zamfir și Gavrilă Avădariei s-au clasat în primele șase locuri la campionatele republicane. anmisiunii îndoieli, dar şi multe certitudini DUPĂ CEA MAI DISPUTATĂ EDIŢIE A CAMPIONATULUI MASCULIN încercînd o retrospectivă a disputei celor mai bune 10 echipe masculine ele handbal din ţara noastră, încheiată , după cum se ştie * recent, cu Victoria jucătorilor de la Steaua, nu se poate incepe altfel decit prin a sublinia faptul că am fost martorii celei mai disputate ediţii din Cele 15 consumate pînă in prezent. Faptul este cu atit mai îmbucurător eu cît şi la ediţia precedentă s-a făcut o apreciere similară, ceea ce înseamnă că ne aflăm in faţa unui proces evolutiv in direcţia maturizării principalei competiţii interne a handbalului masculin. Este evident, acum că, de la an la an, valoarea formaţiilor medii creşte, in timp ce numărul echipelor angajate la lupta pentru primele locuri este din ce în ce mai mare. Să nu uităm că in handbalul masculin am pornit, cu ani in urmă, de la o extremă simplitate a luptei pentru supremaţie (eternul derby Steaua — Dinamo Bucureşti) şi că, după ce în această aprigă dispută s-a angajat ferm şi cu rezultate foarte bune Universitatea BUcUreşti, în prezent acestor trei teamuri, cu pretenţii la primele locuri li s-a adăugat şi Minerul Baia Mare. Deci, a crescut numărul echipelor fruntaşe, ceea ce nu poate însemna decit un salt calitativ remarcabil, cu atit mai remarcabil cu cit s-a văzut o oarecare îmbunătăţire în joc şi la formaţiile medii ale campionatului. O trecere in revistă a modului în care s-au comportat unele dintre participantele la campionatul diviziei A ni se pare, deci, interesantă. Nu vom mai vorbi despre primul loc, deoarece despre ocupanta lui, STEAUA, arii scris imediat după încheierea campionatului și vom începe cu vice-campioana ţării, UNIVERSITATEA BUCUREŞTI. Studenţii bucureşteni, antrenaţi cu aceeaşi sirguinţă şi pricepere de conf. univ. Eugen Trofin şi-au îmbunătăţit performanţa realizată anul trecut (locul III), fiind mai aproape ca niciodată de realizarea unui vis frumos pentru ei şi anume acela de a cîştiga titlul de campioni. Spunem că au fost mai aproape ca oricînd, pentru că toi formula actuală de edinia, în care Voina, Cosma, ştef şi Cîrlan au fost piesele de bază, o astfel de victorie era posibilă. Era posibilă şi pe fondul Unei extraordinare ambiţii manifestată de studenţi mai cu seamă în partidele decisive (cu Steaua, Dinamo Bucureşti şi Minaur Baia Mare) în care ei au cîştigat puhete hotăritoare pentru departajarea din fruntea clasamentului. Din păcate, eforturile fâcute de un fumăr restrâns de handbalişti (Universitatea Bucureşti a utilizat aproape invariabil aceeaşi formulă de echipă, pe care îrn cursul partidelor nu o modifica !) nu se siuţea să nu lase urme şi aceasta tocmai în jocurile mai puţin importante, care urmau de regulă celor decisive. Aşa a pierdut Universitatea Bucureşti puncte „grele“, obţinind în cele din urmă jocul secund. Este, insă, mai puţin probabil că anul viitor această echipă va fi la fel de... agresivă în campionat, deoarece o bună parte din componenţii săi (Voina, Ştef, Cîrlan, Anton, Banciu) îşi încheie studiile. DINAMO BUCUREŞTI (antrenor prof. Oprea Vlase) a parcurs, destul de bine, primul an al reconstrucţiei sale. Acesta este şi motivul pentru care formaţia, obişnuită numai cu locurile I sau II, se află în prezent pe poziţia a treia. Acţiunea de reîmprospătare eficientă a lotului abia a început, aşa că este de aşteptat ca şi în sezonul viitor, coipportarea dinamoviştilor bucureşteni să fie la fel de fluctuantă. Dar, munca trebuie continuată, pentru ca în cel mai scurt timp echipa să se reînscrie cu autoritate în circuitul marilor valori ale campionatului. O mare şi plăcută surpriză a fost furnizată, în această ediţie, de MINAUR BAIA MARE (antrenor Lascăr Pană). Promovată din divizia B, echipa băimăreană a dat culoare şi farmec disputei, realizind din primul tur două victorii (la Steaua şi Dinamo Bucureşti) care au zdruncinat serios ierarhiile întrecerii. Ulterior, handbaliştii maramureşeni au confirmat aceste rezultate, probînd că la Baia Mare sa munceşte serios şi in condiţii dintre cele mai bune, ceea ce ne determină să apreciem că şi in viitoarea ediţie a întrecerii Minaur va fi o... vedetă. Dintre celelalte formaţii, UNIVERSITATEA CLt (antrenor prof. Romeo Soţi ziti) a coborit şi ea un loc, dar se pare că va traversa o criză identică cu a Universităţii Bucureşti, pentru că o bună parte din jucătorii săi de bază se află în pragul terminării studiilor. Un fenomen invers se petrece, in schimb, la POLITEHNICA TIMIŞOARA (antrenor ing. Corlstandh Ilide), unde s-a început încă de anul trecut, un serios proces de revitalizare a formaţiei şi astăzi, tinerii de atunci (Tîrtipu, Martnlache, Diliţă, Schrägner) au devenit titulari, readucînd, cu aportul „vechii gărzi“ echipa pe un loc onorabil, în comparaţie cu cel din ediţia precedentă, INDEPENDENT SIBIU (antrenor Şt. Bădeanu) a râmas tot o formaţie de mijloc, care trece cu seninătate de la partide foarte bune, la comportări submediocre. O netă îmbunătăţire s-a manifestat la DINAMO BRAŞOV (antrenor prof. Ion Doca), unde există acum premise pentru ca după doi ani de emoţii (ah, retrogradarea !) să se lucreze cu sîrg pentru revenirea echipei pe poziţii mai bune. Deci, chiar dacă există unele îndoieli, răsîn încă suficiente certitudini pentru a aşteptă ediţia viitoare Cu interes.. Călin ANTONESCU Dan Marin (Dinamo Bucureşti), unul din jucătorii aflaţi in plină maturizare, aruncă la poartă din Săritură. Fază din meciul Dinamo — Carom Foto: Ih. MACARSCHI Mr. 7430 NOI ANTRENORI EMERIŢI DUMITRU POPA ( canotaj) Prof. Dumitru Popa este unul dintre cei mai productivi antrenori ai clubului Dinamo. Medaliile cucerite la Jocurile Olimpice şi la campionatele europene de către sportivii pregătiţi de el, dar mai cu seamă „aurul“ cu care s-au înapoiat din îndepărtata Canada elevii lui Ştefan Tudor, Petre Ceapura şi Gheorghe Gheorghiu, care au concurat cu desăvârşit succes pe apa lacului St. Catharines, stau mărturie in ceea ce priveşte capacitatea de antrenor a lui Dumitru Popa, fost la rîndul lui canotor redutabil, cu performanțe pentru care i s-a decernat titlul de maestru al sportului. Merituosul actual antrenor emerit s-a născut la Craiova (în anul 1932) adică intr-un oraș in care canotajul era practicat doar sub formă de agrement, in parcul public. Dar, pasiunea crescîndă pentru canotaj, energia care-l caracterizează, curiozitatea permanentă de a afla — şi aplica — noul intr-o disciplină în care calităţile fizice se împletesc armonios cu cele tehnice, toate acestea au făcut ca Dumitru Popa să devină tehnicianul despre care se spune că a transformat secţia respectivă a clubului Dinamo în principala furnizoare de valori a lotului republican.. Şi, suntem convinşi, realizările nu se vor opri aici. ION BENGA ( atletism) Născut la 9 iunie 1930 în comuna Şirnea (judeţul Braşov), Ion Benga activează ca antrenor în cadrul clubului Dinamo Bucureşti din anul 1955, fiind unul din cei mai vechi specialişti ai secţiei de atletism. În toată această perioadă s-a făcut remarcat prin pasiune şi competenţă, prin răbdarea şi migala cu care a pregătit cîteva generaţii de aruncători, sportivii formaţi de Ion Benga cucerind numeroase titluri de campioni ai ţării, stabilind recorduri republicane, fiind selecţionaţi în reprezentativele ţării. Este considerat unul din cei mai buni specialişti ai noştri în probele de aruncări, fiind solicitat în repetate ocazii la pregătirea loturilor. Apreciat atit pentru excelenta pregătire teoretică — pe care şi-o perfecţionează continuu — cit şi pentru vastitatea cunoştinţelor practice, Ion Benga impune in afara acestor atribute de strictă specialitate şi prin calităţile pedagogice deosebite, atit de necesare formării unui sportiv de mare performanţă. De cîţiva ani se ocupă de pregătirea Argentinei Menis. In patru ani rezultatele Argentinei au crescut de la 53 m la 67,32 m, cifră care a constituit pînă săptămîna trecută recordul mondial în proba feminină de aruncarea discului. Seriozitatea şi ambiţia acestui „tandem“ ne îndreptăţesc să aşteptăm în continuare rezultate de valoare. NICOLAE VOICU (ciclism) In sportul cu pedale românesc, profesorul Nicolae Voicu este una dintre figurile proeminente. Născut la 11 februarie 1926,în Bucureşti, el a dăruit — pînă acum ciclismului mai bine de trei decenii. Sportiv de performanţă, selecţionat deseori în lotul naţional, Nicolae Voicu s-a dedicat, apoi, muncii deosebit de grele (dar atit de frumoase !) care e aceea de antrenor. Mare şlefuitor de talente el a ridicat pe treptele măiestriei o pleiadă de rutieri care au obţinut importante succese in arena internaţională : Gabriel Moiceanu, Ion Cosma, Ludovic Zanoni, Aurel Şelaru, Nicolae Ciumeti, Vasile Teodor şi alţii. Prof. Nicolae Voicu este, categoric, cel mai bun antrenor din ciclismul nostru. Inteligent, fin pedagog, om cu putere de discernămînt, a învăţat şi continuă să înveţe pentru a descifra toate tainele meseriei, pentru a fi mereu în pas cu noile cuceriri ale ştiinţei. Punindu-şi în valoare experienţa personală, el conduce de mulţi ani pregătirile echipelor noastre reprezentative. A reuşit să-i ducă pe elevii săi pe locul 4 la campionatele mondiale de la Sallanches şi pe locul iii în „Cursa Păcii“, iar pe dinamovişti la cucerirea a zeci şi zeci de titluri de campioni naţionali. Titlul de „antrenor emerit“ vine să încununeze o muncă de mare preţ pentru sportul românesc, să-l stimuleze pe acest tehnician de frunte pentru realizarea altor succese ilfl MAI MULTĂ EXIGENŢĂ FAŢĂ DE CONŢINUTUL ACTIVITĂŢILOR DISTRACTIVE PENTRU TINERET! în numărul din 30 mai al ziarului nostru a apărut materialul ,,Trebuie manifestată mai multă grijă faţă de activităţile distractive ce se oferă tineretului“, in care era criticat faptul că la „Festivalul cultural+sportiv al primăverii“, desfăşurat duminică 27 mai, pe stadionul Metalul din Capitală, au fost organizate jocuri distractive cu un conţinut dubios şi necorespunzător, repudiate de opinia publică, unele chiar interzise de lege. Articolul a avut ecou, numeroşi cititori exprimîndu-şi nedumerirea şi nemulţumirea faţă de această situaţie. într-adevăr, în cadrul unei manifestări tinereşti sănătoase, vesele şi antrenante, asemenea apariţii anacronice, din recuzita de mult abandonată a bîlciurilor de altsdntă, fac o notă cu totul discordanţă în programul Cultura!, artistic şi sportiv, bine alcătuit şi pregătit. Trebuie arătat că în starea de lucruri semnalată, întreprinderea de agrement şi decoraţiuni a Municipiului Bucureşti, incriminată in material, nu a avut amestec. După cum se arată în adresa nr. 5161, din 31 mai 1973, trimisă redacţiei, instituţia de specialitate „Nu a fost solicitată şi nu a participat cu nici un fel de activităţi la această manifestare. Sursa de informaţii care a stat la baza redactării articolului — se arată în scrisoare — a fost programul festivalului, editat de Comitetul V.T.C. al sectorului 3, care — contrar realităţii — a inclus drept colaboratoare Întreprinderea de agrement şi decoraţiuni. Răspunderea pentru practicarea unor jocuri nepermise revine organizaţiilor sub auspiciile cărora a avut loc manifestarea culturalsportivă.“ Astfel stînd lucrurile, este nevoie să subliniem că Comitetul U.TC. al sectorului 3 a greşit admiţind participarea la festival a unor tarabe de genul celor sesizate şi prevalindu-se intr-un program oficial, difuzat participanţilor (inclusiv presei.), de numele unei instituţii, cu care nici măcar nu luase legătura. Mai mult decit ant, girul I.A.D. asupra jocurilor distractive fusese confirmat verbal redactorului nostru de către unul din organizatori. Este cu totul de neînţeles, cum administraţia bazei nu a avut măcar curiozitatea să ceară celor care patronau jocurile (pe sticle de vin şi de Vermut!) autorizaţia legală, absolut obligatorie, întâmplarea regretabilă petrecută la „Festivalul primăverii“ de pe stadionul Metalul va trebui să constituie o lecţie şi un semnal de alarmă. Este nevoie de o grijă mult mai mare in organizarea şi, mai ales, selecţionarea programului distractiv ce se oferă tineretului nostru la manifestările cultural-sportive da masă. El nu poate fi tratat ca un amănunt neînsemnat (cum a făcut, din păcate, Comitetul U.T.C. al sectorului 3) şi nici lăsat la voia întîmplării. Pentru că, in acest caz, jocurile distractive încap pe mîna unor intruşi, elemente antisociale, certate cu munca cinstită și cu morala noastră socialistă ! VOINŢA BUCUREŞTI ŞI PETROLUL PLOIEŞTI-ÎN C.C.E. POPICE Participarea popicarilor români la marile concursuri internaţionale continuă. După campionatele ettrofiene de juniori, reprezentanţii ţârii noastre iau startul într-o nouă ediţie a UCE., a cărei primă etapă se va desfăşura, într-o formulă inedită, sîmbătă şi duminică. Noutatea întrecerilor constă în faptul că echipele angrenate în lupta pentru cucerirea trofeului îşi vor disputa întâietatea contra scor, turretur, pe o arenă neutra, eliminîndu-se astfel avantajul terenului propriu, adesea hotărîtor în obţinerea victoriei. Reprezentantele ţării noastre, Voinţa -Bucureşti la fete şi Petrolul Ploieşti la băieţi, fac parte din grupele c şi, respectiv, b. Bucureştencele vor avea de înfruntat pe campioanele Ungariei şi Iugoslaviei, A. K. Szegediak şi respectiv, K.K. Medvesceak Zagreb, iar petroliştii au ca adversare echipele Vasas Papai (Ungaria) şi K. K. Postata Split (Iugoslavia). Jocurile vor avea loc pe arena din Bratislava şi în afară de concurs vor participa şi formaţiile masculine Kula Poznan şi S. C. Lokomotiv Sofia. Conducerile tehnice ale echipelor noastre campioane au supus pe sportivi la un riguros program de antrenament. Vor efectua deplasarea următoarele jucătoare şi jucători : Voinţa — Cornelia Petruşcă, Constanţa Marincea, Flena Cernat, Cornelia Grecescu, Valeria Dumitrescu, Ieva Uitași, Maria Hill , Perrdlisl — Gh Silvestru, D. Dumitru V. Staticu, P. Furie, A Schlayi, V. Niculescu, M. Șuta. CANOTAJ. Incepind de astăzi, timp de trei zile, capitala U.R.S.S. găzduieşte o mare competiţie internaţională de canotaj, intitulată „Regata Moscova”. După cum am mai anunţat, la întreceri participă şi un lot de schifişti români, care se vor alinia la următoarele probe : simplu — Alexandru Silassi ; 2 i.c. — Oanţă şi Grumezescu ; 2 + 1 — Tudor, Ceapura şi LovrmnSchi ; 4+1 — Dănila, Guerman, Moldoveanu şi Gali ; 4 c. — Tuşa, Papp, Ivanov şi Cacencu. Lotul este însoţit de antrenorul emerit Dumitru popa şi de antrenorul federal Victor Mociani. LUPTE. Echipa naţională de juniori la lupte libere a plecat la Rostock, în R.UGermană, unde sîmbătă şi duminică va participa la un triunghiular în compania selecţionatelor similare ale R.D.G. şi Poloniei. Din echipă fac parte, printre alţii : N. Eremia (cat. 52 kg), G. Angliei (50 kg), M. Voicu (60 kg), Tr. Arsenie (61 kg) şi I. Palu (cat. grea). Lotul este însoţit de antrenorul I. Radu. POLO. Campionatul naţional de polocontinuă duminică cu partidele etapei a II-a din cadrul grupei B a primei divizii. La Bucureşti — ştrandul Tineretului, de la ora 11 — un veritabil derby. Echipa şcolarilor din Capitală, de aceasta dată cu internaţionalul L. Răducanu in lot, va primi replica primei formaţii oradene, Crişul. Celelalte partide ale etapei : la Timişoara, Industria linii— Olimpia Oradea, iar la Arad, vagonul— Mureşul Tg. Mureş. • în divizia B s-a desfăşurat primul meci dintre Petrolul şi C.F.R. Cluj. Au cişligat ploieştenii cu 7—1. TENIS DE MASA. Odată cu etapa de la sfîrşitul săptâminii trecute s-a încheiat turul campionatelor republicane pe echipe. Pe primul loc (fete şi băieţi) se află echipele clubului bucureştean Progresul. CLASAMENTE FEMININ ATLETISM. Comisia Municipală de atletism organizează sîmbătă (de la ora 17) şi duminică (de la ora 9) campionatul municipal de atletism rezervat atleţilor seniori şi copiilor. întrecerile vor avea loc pe stadionul Republicii. 1 Progresul Bucureşti 7 7 0 35: 0 14 2. C.S. Arad I 7 6 1 34: 9 13 3. Spartac București 7 4 3 27:23 11 4. C.S.M. Cluj 7 4 3 23:26 11 5. C.S. Arad II 7 3 4 23:24 10 6. Politehnica București 7 3 4 22:28 10 7. Rovine Craiova 7 1 6 12:33 8 8. Voința București 7 0 7 10:35 7 MASCULIN 1. Progresul București 9 9 0 81:36 18 1. C.S.M. C10.1 9 7 2 78:40 16 3. Politehnica Bucureşti 9 6 3 69:51 15 4. Şc. sp. Buzău 9 6 3 69:56 15 5. Locomotiva Bucureşti 9 5 4 68:46 14 6. Voinţa Bucureşti 9 5 4 65:54 14 7. Comerţul Tg. Mureş 9 4 5 56:55 13 8. C,S. Arad 9 2 7 34:67 11 9. Universitatea Crâlova 9 1 8 35:72 10 10. I.E.A.R.S. Bucureşti 9 0 9 3:81 9