Sportul, septembrie 1973 (Anul 29, nr. 7520-7549)

1973-09-01 / nr. 7520

Pag. a 2-a TURUL CICLIST AL ROMÂNIEI“ S ~~ (Urmare din pag. 1) Pentru că şi în zilele de odihnă, rutierii simt nevoia unui rulaj. Nu va fi ocolit nici traseul primei etape. O atentă recunoaştere a lui asură cicliştilor posibilitatea de a găsi cele mai bune soluţii pentru ca viteza să nu scadă pe nici una dintre porţiuni. în sfîrşit, un ultim amănunt: comisia de organizare a acceptat cererea clubului sportiv Olimpia de a primi în întrecere reprezentativa sa (trecută, din motive independente de voinţa organizatorilor, sub egida asociaţiei sportive a lucratorilor din presă), astfel că echipa Gloria Bucureşti îşi... încetează existenţa. BUZĂUL DOREŞTE SĂ CÎŞTIGE ÎNTRECEREA PENTRU CEA MAI BUNĂ GĂZDUIRE de pe traseul cursei ne-au sosit in veşti. Ele ne confirmă interest cu care este aşteptată caravane celei de a XIX-a ediţii a „Turului România“. Pregătirile se află pretutindeni în ultima fază.Afişele competiţiei împînzesc oraşel şi comunele, competiţiile premergătoare sunt în plină desfăşurare, iar comisiile de organizare pun la punct ultimele amănunte pentru ca totul să fie „care carte“. Nu,ştrim speranţa că şi vremea va fi înăduitoare cu rutierii, că nu va ardea asupra plutonului ploile toamnei şi nici arşiţa verii. Dacă, totuşi, se va întâmpla, cicliştii sunt oameni căliţi, gata să înfrunte cu băbăţie intemperiile. Oraşul Buzău doreşte să cîştige în acest an întrecerea între comisiile de organizare. Este nu numai dorinţa prim-vicepreşedintelui C.J.E.F.S., Adrian Ionescu, ci a tuturor iubitorilor de sport din acest oraş. Pe strdiumul din crîng, unde va avea loc sprintul final al celei de a X-a etape, se vor desfăşura competiţiila care vor lua parte sportivii de frunte din Buzău), precum şi un frumos program artistic. Mai înainte însă de a ajunge aici, plutonul va parcurge străzile oraşului gătit sărbătoreşte, va face cunoştinţă cu entuziasmul cetăţenilor. Şefii delegaţiilor vor fi primiţi de primarul oraşului, în timp ce echipele vor fi luate sub patronajul unor întreprinderi şi instituţii. Celor mai buni rutieri, celor ce vor sosi primii în oraş, gazdele le vor oferi frumoase amintiri, substanţiale premii. Le dorim buzoienilor să organizeze atît de bine, incit juriul să nu aibă nici o ezitare în a le conferi premiul 11 Focşanii, altădată cap de etapă în „Turul României“ (şi, desigur, în viitor) se preocupă ca trecerea caravanei să fie întîmpinată sărbătoreşte. La sprintul de pe bd Bucureşti vor fi oferite premii primilor trei clasaţi. Prim-vicepreşedintele C.J.E.F.S. Prahova, Teodor Constantinescu ne asigură că în „capitala aurului negru“ se fac pregătiri intense pentru dubla trecere a caravanei (după cum se ştie, „Turul României“ trece prin Ploieşti în etapa a II-a — spre Braşov — şi în etapa a XI-a — spre Bucureşti). La ambele sprinturi vor fi oferite premii primilor clasaţi. Toate oraşele de pe cuprinsul judeţului Suceava aflate pe itinerarul caravanei, vor oferi premii rutierilor. Sprinturile de la Cîmpulung, Gura Humorului, Fălticeni şi, fireşte, cele de la Vatra Dornei şi Suceava vor fi onorate de organizatori. O primire deosebit de frumoasă îi aşteaptă pe rutieri la Suceava. In cinstea lor, pe stadionul din localitate va avea loc un frumos program artistic. Fete în frumoase costume naţionale le vor face onorurile de gazde. Pretutindeni, deci, aceleaşi pregătiri sărbătoreşti. Materiale realizate de Hristache NAUM Campionatele republicane de călărie ale juniorilor STEAUA A CUCTRIT TITLUL ÎN PROBA PE ECHIPE Spectaculoasă şi foarte disputată a fos proba pe echipe, ultima din cadrul actualei ediţii a campionatelor republicane de călărie ale juniorilor, care a avut loc, ieri după amiază, la baza hipică din Calea Plevnei. Cele opt formaţii prezente la start — Steaua, Dinamo, Petrolul Ploieşti, C.S M. Iaşi, A.S.A. Cluj, Rovine Craniod, Filmul, C.S.M. Sibiu — s-au angajat într-o confruntare echilibristă, campioana fiind desemnată abia după evoluţia ultimului călăreţ. Conform regulamentului, s-au disperat două manşe, clasamentul urmînd să fie alcătuit pe baza punctajului realizat de cei mai buni doi componenţi ai fiecărei echipe. După excutarea primului parcurs (11 obştele, 13 sărituri, 1,30 m înălţime miximă), Dinamo şi Steaua s-au aflat la egalitate cu cite patru puncte (Monica Ringheanu cu Vals 4 p, Niclae Vlad cu Prejmer 6p, —petru Dinamo, respectiv Dania Popescu cu Graur 0 p şi Răzvan Stroescu cu Piersic 4 p), în imediata lor apopiere, Petrolul Ploieşti, A.S.A. Cluj şi C.S.M. Iaşi cu cite 8 p. Cunoscut fiind faptul că în concururile de călărie o singură bară de pârîtă poate produce schimbări imortante în clasament, spectatorii au aşteptat cu interes evoluţiile din manşa a II-a. De data aceasta, ca o constatare de ordin general, numărul călăreţilor care au terminat.,, fără penalizări a fost mai mare. Dar, să revenim la concursul propriu-zis. Dinamoviştii au evoluat cu siguranţă, terminînd cu 0 p. Ei au fost urmaţi de adversarii lor direcţi, sportivii de la Steaua. Aşadar, egalitate, fiind necesar pentru desemnarea echipei campioane executarea unui parcurs de baraj. Petrolul şi C.S.M. Sibiu, deşi fără nici o penalizare, nu au mai avut cum să recupereze handicapul din manşa I, trebuind să se mulţumească, în ordine, cu poziţiile a IlI-a şi a IV-a. In baraj, din nou egalitate. Toţi componenţii celor două formaţii au evoluat calm, terminînd cu 0 p. A fost nevoie să se apeleze la cronometru. Reprezentanţii clubului STEAUA, care au beneficiat de cai cu o viteză mai mare, şi-au întrecut partenerii de întrecere cu numai 7,1 s, suficiente însă pentru a intra în posesia tricourilor de campioni. In acelaşi timp, însă, merită a fi felicitaţi pentru evoluţiile lor şi călăreţii echipei Dinamo (Monica Ringheanu, Nicolae Vlad, Victor Rus), precum şi Nicolae Gheorghe, Ion Stanchi (Petrolul Ploieşti), Constantin Marinescu (Rovine Craiova), Hans Schneider (C.S.M. Sibiu), Victor Conţiu (A.S.A. Cluj), Cristian Grigore (Filmul) şi Paul Mazilu (C.S.M. Iaşi). CLASAMENT FINAL.:: 1. Steaua (Dania Popescu cu Graur, Răzvan Stroescu cu Piersic, Sorin Soveja cu Saghia) 4 p. (68,2 s) — campioană republicană, 2. Dinamo 4 p (75,3 s), 3. Petrolul 8 p (2:14,5), 4. C.S.M. Iaşi 8 p (2:26,0), 5. A.S.A. Cluj 12 p, 6. Rovine Craiova 15 p, 7. Filmul 19 p, 8. C.S.M. Sibiu 29 p. Emanuel FÂNTÂNEANU COMPETIŢIA INTERNAŢIONALĂ DE TENIS DE MASĂ „CUPA PROGRESUL" In sala de sport din str. dr. Staicovici a avut loc competiţia internaţională de teis dotată cu „Cupa Progresul«. La edia din anul acesta, pe lingă cei mai buni jucători bucureşteni, au luat parte şi reprezentanţi ai cluburilor Vojvodina din Novi Sad (Iugoslavia) şi Djurgaarden Strekholm (Suedia). Ia fete, concursul a fost dominat net de iugoslavăvDarina Dardic, o sportivă cu o ofensivă foarte viguroasă, cîştigătorul întrecerii masculine, iugoslavul Lazar Kurtes a avut de susţinut asaltul grele, atît în faţa finalistului Ion Panait (Voinţa) cît şi împotriva juniorului Alexandru Buzescu (Progresul) care l-a şi condus cu 2 z 1 la seturi. Dintre jucătorii noştri, în afară de finalist, s-au mai remarcat Alexandru Buzescu şi Virgil Sîndeanu, ambii de la Progresul Bucureşti. Rezultate tehnice, simplu fete (turneul final de 4) : 1. Darina Dardic (Vojvodina Novi Sad) 3 victorii, 2. Viorica Moldovan (Progresul Bucureşti) 2 v, 3. Ana Lunţeanu (Progresul Bucureşti) 1 v, 4. Liana Stoia (Spartac Bucureşti) 0 v, simplu băieţi, semifinale : Panait (Voinţa) — Halvarsson (Djurgaarden) 3—2, Sîndeanu (Progresul) — Kukin (Vojvodina) 3—1, Luchian (Progresul) — Amidzia (Vojvodina) 3—0, Kurtes (Vojvodina) — Buzescu (Progresul) 3—2, semifinale : Panait — Sîndeanu 3—2, Kurtes — Luchian 3—1, finala : Kurtes — Panait 3—2. La Baia Mare se zboară din nou AEROCLUBUL „MARAMUREŞUL" LA ÎNCEPUT DE DRUM... Pentru cei ce au îndrăgit sporturile aeronautice vestea reînfiinţării, în acest an, a aeroclubului din Baia Mare a fost un prilej de bucurie şi totodată certitudinea împlinirii aspiraţiilor lor. Umplînd un gol, resimţit multă vreme. „Maramureşul“ reintegrează în circuitul normal o mare zonă geografică pe nedrept neglijată pina acum Edificatoare, în privinţa entuziasmului cu care a fost primită această măsură, sunt cele 150 de înscrieri pentru prima secţie ce a luat fiinţă, zbor fără motor, cît şi faptul că printre cei ce şi-au dat adeziunea o parte provin din localităţi mai îndepărtate, distanţele şi timpul impunîndu-le desigur multe renunţări. „Noul născut“ a pornit la drum cu o zestre modestă, dar cu oameni de suflet ce-şi cunosc şi iubesc profesiunea. Primii au venit, cum era şi firesc, comandantul şi instructorul de flanorism. Mai bine spus au revenit. întîia funcţie de comandant de aeroclub Vasiliu Bochiş aici a deţinut-o, iar Şerban Nicu pe aceste meleaguri a deprins tainele zborului. Mulţi ani au lucrat împreună la Craiova, iar acum, echipă bine închegată, îşi valorifică din plin priceperea şi experienţa Mecanicul „mosonist“ Tudor Pădureanu a fost „recuperat“ înapoindu-se la vechea sa meserie, iar Lazlo Volosz mecanic de avion lucrează din nou în specialitatea sa. Aceştia patru constituie nucleul Cu timpul li se vor adăuga şi alţii, căci oamenilor le place să privească în perspectivă. Comandantul, într-un moment de răgaz, enumera cu satisfacţie numele cîtorva instructori paraşutişti ce şi-au exprimat dorinţa de a activa în cadrul acestui aeroclub, atunci cînd se va înfiinţa şi cea de a doua secţie. Cît despre Şerban Nicu, cînd vorbeşte despre noile dotări îl simţi că le şi vede aevea. De astfel de oameni avea nevoie „Maramureşul“ şi i-a găsit. Dacă din cei 150 de aderenţi iniţiali o parte s-au pierdut „pe drum“ (examenul medical triază fără să facă concesii sentimentale) numărul celor rămaşi ar pune probleme şi unui aeroclub cu tradiţie. Greutăţi au fost şi bineînţeles că vor maiapare. Noul organism mai are pină ce se va reda şi va funcţiona asemeni unui mecanism de precizie. Principalul, acum la început de drum, îl constituie activitatea neîntreruptă din zori şi pînă în seară, iar aceasta înseamnă a zbura. Zboară şi „antrenamentiştii“, oameni care după o lungă întrerupere s-au întors cu primul prilej la vechea pasiune. Zboară şi cei de la „formare“, care deprind acum secretele planorismului. Deocamdată toţi la „dublă“. Pilot remorcher Vasiliu Bochiş şi instructor Şerban Nicu, sau cînd folosesc „mosorul“ amîndoi ca instructori, „echipa“ s-a angajat cu nădejde la treabă. Entuziasmul, pasiunea, seriozitatea cu care se munceşte la Baia Mare, cărora li se adaugă şi sprijinul eficient acordat de către organele locale de partid şi de stat ne dau certitudinea, pe viitor, a unor rezultate pe măsura eforturilor depuse. Dinu COSTESCU Sportul- bUniCUL COMPETIŢIEI • In noul său număr, revista „Sport“ prezintă in extenso cea de a XIX-a ediţie a „Turului României“. Pe copertă, alături de traseul competiţiei se află fotografia celui mai bun rutier al ţării noastre — şi principal pretendent la cîştigarea întrecerii — Vasile Teodor. Alte trei pagini găzduiesc fotografiile tuturor celor 45 de rutieri din România care vor lua startul în cursă, amănunte privind traseul, regulamentul etc. Pentru iubitorii sportului — in general — și pentru cei ai ciclismului — în special — acest număr va fi deosebit de interesant • In afara clasamentelor tradiţionale (individual şi pe echipe) se vor alcătui şi alte două clasamente , ce tind să devină şi ele tradiţionale : al sprinterilor şi al căţărătorilor. Clasamentul sprinterilor se realizează pe baza punctajului obţinut de rutieri la sprinturile intermediare şi la cele finale ale etapelor. Se acordă pentru locul I — 5 puncte, locul II — 3 puncte, locul III — 1 punct, la sprinturile intermediare şi locul I 10 puncte, locul II — 5 puncte, locul III — 3 puncte, locul IV — 2 puncte, locul V — 1 punct, la sprinturile finale. Iată localităţile in care vor avea loc sprinturi intermediare : Ploieşti, Sinaia, Rupea, Sighişoara, Cîmpia Turzii, Turda, Bistriţa, Cîmpulung, Gura Humorului, Fălticeni, Roman, Adjud, Focşani, Văleni şi Ploieşti. Clasamentul căţărătorilor va fi realizat prin adiţionarea punctelor obţinute de rutieri la sprinturile de căţărare (locul I — 15 puncte, locul II — 10 puncte, locul III — 7 puncte, locul IV — 5 puncte, locul V — 3 puncte). Vor avea loc sprinturi de căţărare la : Posada, Poiana Braşov, Măeruş — Fîntîna Albă, Hetiur, Bălăuşeri, Acăţari, Luduş, Fîleac, Măgura, Mestecăniş şi Ciuta. CAMPIONATUL DIVIZIEI B LA HANDBAL ÎNCEPE SUB NOI AUSPICII Agenda competiţiilor de handbal devine, din acest sfîrşit de săptămînă, ceva mai bogată, la întrecerile „Cupei de toamnă“ adăugindu-se, incepînd de mîine, şi cele ale campionatului diviziei B. Primul campionat din acest sezon al handbalului (divizia A începe anul viitor) va crea, prin noua sa formulă de disputare ca şi prin recenta primenire de... forţe (prin mărirea numărului de echipe la divizia A, citeva din favoritele acestei competiţii au promovat), o ambianţăcompetiţională nouă, un echilibru valoric mai sensibil. In acest fel există toate premisele ca, începînd din acest sezon, lupta din cadrul campionatului diviziei B să fie generatoare de elemente pozitive, pe plan valoric general și, mai ales, inceeace privește 'promo-'■ varea și afirmarea unor jucători sau incărare cu perspectivă. Această problemă, a productivităţii , diviziei B — ca să ne exprimăm mai direct ! — a fost discutat 'şi în 'ca-'" irul şedinţei anuale a comitetului federal, prilej cu care biroul federal a primit sarcina de a studia şi de a lua măsuri în vederea îmbunătăţirii activităţii în această direcţie. Astfel a fost adoptată măsura ca începînd din această toamnă, la jocurile oficiale ale diviziei B, toate echipele participante să aibă înscrişi pe foaia de arbitraj cîte 7 jucători (sau jucătoare) născuţi in 1947 şi mai tineri, din totalul de 12 jucători cîţi se trec pe raportul oficial de arbitraj al meciului. Atragem atenţia, în acest sens, că totodată s-a stabilit ca toate contestaţiile ce vor fi găsite întemeiate, cu privire la nerespectarea acestei noi prevederi regulamentare să determine pierderea jocului cu 6—0. Pentru o cit mai bună desfăşurare a întîlnirilor, în instrucţiunile federaţiei, se precizează că arbitrii jocurilor oficiale din divizia B au datoria de a înscrie în dreptul fiecărui jucător pe raportul de arbitraj şi anul naşterii. Desigur că adoptarea unei asemenea măsuri nu va putea rezolva integral problema. Este nevoie ca antrenorii şi conducerile secţiilor cu echipe participante la campionatul diviziei B să înţeleagă justeţea unei asemenea hotăriri, acţionînd în directţii promovârii şi redării elementelor tinere, cu convingere şi nu doar pentru a îndeplini o sarcină. Numai în acest fel din marele număr de tineri şi tinere instruiţi şi rodaţi în campionatul republican al juniorilor şi şcolarilor o bună parte vor putea să-şi continue activitatea competiţională. In acelaşi timp cu jocurile inaugurale ale campionatului diviziei B (TURUL : 2, 9, 16, 23, 30 — septembrie, 7, 14, 21, 28 — octombrie, sunt datele celor 9 etape) au loc şi partidele etapei a II-a a „Cupei de toamnă“ dintre care se detaşează meciul Dinamo Bucureşti — Universitatea Bucureşti, derbyul seriei I masculine. Jocul are loc pe terenul Dinamo, în cuplaj cu întîlnirea feminină Confecția — Universitatea Iași, duminică începînd de la ora 10. Campionatul republican de tenis al juniorilor MECIURI ATRACTIVE ÎN SEMIFINALELE DE SIMPLU Pe „centralul“ de la Progresul se dispută una dintre semifinale în proba de simplu fete, 15—16 ani : Elena Popescu (Dinamo București) — Doina Szabó (Sănătatea Oradea), iar pe un teren alăturat joacă Elena Jecu (Sănătatea) — Dorina Brăştin (U.T.Arad) în cadrul aceleiaşi categorii de vîrstă. Antrenorul orădean Mihai Petrovici, astăzi în vîrstă de 65 de ani, care de 53 de ani este prezent permanent în lumea tenisului nostru, îşi manifestă fără reţinere bucuria de a-şi vedea două eleve în semifinală. Mărturisim că ne bucurăm şi noi, mai ales că dintr-o discuţie purtată aflăm despre eforturile ce se fac la Oradea pentru ca tenisul să-şi capete din nou strălucirea ce începuse s-o piardă. Chiar şi simplă consemnare a cifrei : 230 de copii sub 14 ani care activează în secţia de tenis a asociaţiei „Sănătatea“, este mai mult decit edificatoare. „Oricînd — ne spunea Mihai Petrovici — dintre aceşti jucători se pot face citeva echipe care să ne reprezinte în întreceri“. De altfel mărturia interlocutorului nu este fără acoperire, din moment ce două dintre cele patru jucătoare cu care a venit la Bucureşti sunt semifinaliste : Doina Szabó şi Elena Jecu, aceasta din urmă deosebit de înzestrată şi capabilă, după părerea antrenorului ei, să devină campioană a ţării la categoria 15—16 ani. La Oradea sunt acum 9 terenuri cu zgură, urmind ca în scurt timp, cu sprijinul Consiliului judeţean Bihor pentru educaţie fizică şi sport să se amenajeze şi un teren central cu tribune... Constănţeanul Laurenţiu Ţiţei îşi disputa semifinala întîi (grupa 15— 16 ani) cu bucureşteanul M. Mîrza. Profesorul Mircea Patrichi, directorul Şcolii sportive constănţene, îşi supraveghează elevul şi nu are îndoieli asupra victoriei acestuia, mai ales că in intîlnirile directe cu Mîrza, Ţiţei are... 5 0. Dar iată că un joc deosebit de curajos la fileu al elevului lui Arnulf Schmidt, răstoarnă socotelile profesorului Patrichi. Dar acesta nu este afectat după meci îşi felicită atît elevul, cît şi pe antrenorul Schmidt. Fair-play- 01 se manifestă în tenis nu numai între jucători, ei şi între antrenori ! Rezultate din meciurile disputate în turul III (băieţi, 17—18 ani) : Manea (Dinamo Bucureşti) — I. Russen (Progresul) 7—5, , 3—6, 6—1; A. Dărăban (Dinamo Braşov) — S. Orăşanu (Constructorul Hunedoara) 6—3, 7—9, 6—2; Mihai Tăbăraş (Progresul) — D. Mîrza (Progresul) 6—4, 6—1 ; C. Curcă (Progresul) — I. Liviu (Steaua) 6—1, 6—0. Cele două semifinale vor avea loc între Manea — Dărăban şi Tăbăraş — Curcă. Pentru semifinalele categoriei 15—16 ani, băieţi, s-au calificat M. Mîrza (care l-a întrecut cu 6—3, 6—3 pe Zus, Electrica Timişoara); L. Ţiţei (a dispus cu 6^-3, 6—1 • de D. Oprea II Dinamo Bv.) ; R. Opreanu (Electrica Timişoara a cîştigat cu 6—2, 6—1 la V. Spiţă, Iaşi) şi S. Orăşanu (Constructorul Hunedoara care a dispus cu 6—2, 5—7, 6—3 de V. Dumbravă de la Steaua). O partidă atractivă a făcut Elena Popescu (Dinamo Bucureşti), care a întrecut-o în prima semifinală (15—16 ani) cu 6—4, 6—4 pe Doina Szabó. In proba de simplu fete (17—18 ani) vor avea loc semifinalele între Virginia Ruzici — Mariana Hadgiu şi Mihaela Dimitriu — Florenţa Mihai. Competiţia continuă sîmbătă, de la ora 8 şi ora 14, pe terenurile Progresul. Ion GAVRILESCU Dinamovista bucureşteană Elena Popescu, ciştigătoare in meciul semifinal cu orădeanca Doina Szabó. Foto I. MIHAICA IUDITH KANTOR ŞI IULIUS ARMAŞ, CAMPIONI NAŢIONALI DE ŞAH LA JUNIORI La Tg. Mureş şi la Cluj s-au desfăşurat finalele campionatelor naţionale pentru junioare şi juniori. La întrecerea fetelor victoria a revenit reprezentantei Clujului, IUDITH KANTOR (C.S.M.), în vîrstă de 16 ani, care a acumulat 8 puncte din 11 posibile, realizînd un procentaj ridicat : peste 72 la sută. Urmează în clasament: 2—3. Daniela Nicola (Petrolul Ploieşti) şi Marica Turdeanu (Mureşul Tg. Mure?) 7% P» 4. Luminiţa Climaciu (C.S.U. Braşov), 7 p, 5—7. Mariana Duminică (I.P.G.G.), Ligia Jicman (Medicina Timişoara) şi Mariana Bâloianu (Politehnica Bucureşti) 6/a p., 8—9. Viorica Ilie (Petrolul Ploieşti) şi Dana Nuţu (Medicina Timişoara) 5 p, 10. Marina Pogorevici (Petrolul Ploieşti) 3 p, 11. Carmen Butt (Fulgerul Bucureşti) 7l/2 p, 12. Ileana Toth (Crişul Oradea) hgi p. Turneul băieţilor a fost cîştigat detaşat de IULIUS ARMAŞ (Constructorul Bucureşti), care a totalizat 10l/3 p, din 13 posibile, devansînd cu 11/3 p pe principalii săi urmăritori, P. Artemia (C.S.U. Braşov) şi C. Socaciu (Mureşul Tg. Mureş) 9 p. Pe locurile 4—5 s-au clasat H. Astman (I.P.G.G.) și Gh. Ciolac (A.S.E. București) cu cita 8 puncte fiecare. Simpozionul internaţional de sociologia sportului JOCUL-INSTRUMENT DE FORMARE A VIITORILOR CETĂŢENI Preşedintele C.N.O.P. a prezentat coordonatele activităţii pioniereşti din ţara noastră Lucrările simpozionului internaţional de sociologie a sportului au fost reluate vineri dimineaţa, în aula Universităţii Bucureşti, cu cea de a IlI-a şedinţă plenară al cărei preşedinte a fost prof. univ. dr. A. Wohl (Polonia). Primul referat a fost prezentat de conf. univ. Virgiliu Radulian, preşedintele Consiliului Naţional al Organizaţiei Pionierilor, avînd ca temă „Jocurile copiilor între 7 şi 14 ani“. Autorul a înfăţişat contribuţia organizaţiei pionierilor din ţara noastră la educarea multilaterală a noilor generaţii, subliniind faptul că jocul are o mare pondere în activitatea pionierească dar nu numai ca divertisment ci, mai ales, în scopuri formative. După ce a schiţat cadrul organizatoric în care se desfăşoară această activitate a copiilor din ţara noastră, vorbitorul a arătat ce tipuri de jocuri sunt folosite, menţionînd jocurileexerciţiu, jocurile sportive şi turismul, jocurile cu roluri sau subiect şi jocurile combinate. Cu privire la sport şi turism, preşedintele C.N.O.P. a scos în evidenţă faptul că acestea sunt larg răspîndite în rindul copiilor şi că turismul practicat de ei are în foarte multe cazuri scopuri practice ca în cazul „Ştafetei iscusinţei şi îndemînării“, al acţiunii „Căutătorii de comori“, al expediţiilor „Cutezătorii“, al acţiunii „Firul Ariadnei“. Acestea solicită, într-un registru foarte larg, resursele psihofizice ale copiilor pregătindu-i pentru viaţă, pentru integrarea într-o societate aflată în continuu progres şi perfecţionare cum este cazul în ţara noastră, angrenată într-un amplu proces de construire a societăţii socialiste multilateral dezvoltată. Autorul referatului a precizat, de altfel, că C.N.O.P. nu este o organizaţie pentru a-i ajuta pe copii să-şi petreacă — pur şi simplu — timpul liber ci are un caracter politic, bucurîndu-se de sprijinul şi îndrumarea partidului, în scopul precis de a contribui la formarea multilaterală a viitorilor cetăţeni ai ţării. Cel de al doilea referent a fost prof. univ. dr. I. Korotkov (U.R.S.S.) care a abordat tema „Relaţiile şi stările conflictuale la jocurile copiilor“. Oaspetele a analizat sub diferite unghiuri activitatea ludică a copiilor ocupîndu-se, apoi, de jocurile care pot reprezenta un model de stări conflictuale. Cu acest prilej, autorul a stabilit patru condiţii esenţiale ce trebuie îndeplinite de jocurile copiilor : să corespundă etapei respective de vîrstă, să fie instructiveducative, să corespundă particularităţilor anatomo-fiziologice ale copiilor, să fie judicios orientate din punct de vedere pedagogic. în continuare, prof. Korotkov a subliniat importanţa studierii mai adîncite a multiplelor probleme pe care le ridică jocurile copiilor. în cel de al 3-lea referat, dr. R. R. Eifermann (Israel) a prezentat experienţa sa într-un amplu studiu sociologic asupra jocurilor copiilor realizat în şcolile din ţara sa. Şedinţa a continuat cu comunicările grupate în jurul problemei „Timpul liber, spaţiul, comunicaţiile de masă şi jocul“. în cursul după amiezei, participanţii la congres au prezentat comunicări referitoare la „Aspectele psiho-sociale ale jocului“. (S. B.). In aşteptarea campionatului divizionar de popice PISTELE ICURFSPUNĂTOARE AU FOST RFIUIATE! • Noul campionat divizionar de popice va începe la 22 septembrie, cînd 40 de echipe feminine şi masculine, împărţite în patru serii alcătuite după criterii geografice şi valorice, vor lua startul în cursa pentru cucerirea invidiatelor titluri ale sezonului competiţional 1973— 1974. Se ştie că marea problemă a ultimei ediţii a diviziei a fost starea necorespunzătoare a unor arene, care favorizau obţinerea unor rezultate exagerate în avantajul echipelor gazdă. Pentru a se elimina asemenea „particularităţi“, forul de resort a luat măsura de a se returna, în intervalul dintre cele două campionate, toate pistele ...suspecte. La ora actuală, s-au returnat sau se află într-un stadiu avansat de refacere arenele aparţinînd formaţiilor Voinţa Bucureşti, Metrom Braşov, Victoria Bod, Constructorul Bucureşti, Petrolul Băicoi, Cetatea Giurgiu şi Rapid Bucureşti. Sîntem informaţi că bitumul pistelor menţionate are aceeaşi compoziţie şi structură, lucrările fiind conduse de o singură persoană, ing. Ion David din Bucureşti. Să sperăm că după omologarea arenelor, echipele respective nu le vor mai aduce... modificări, de natură să provoace nemulţumiri adversarilor. • Intre 7—9 septembrie se va desfăşura la Dublin cel de-al Xl-lea congres al F.I.P., la care vor participa reprezentanţii a 51 de federaţii, din patru continente. Din ţara noastră va lua parte prof. Ladislau Szöcs, secretarul general al F.R.P. • In ultima Sa şedinţă de lucru, Biroul federal a stabilit ca municipiul Bucureşti să fie gazdă a dublei întîlniri dintre echipele de seniori şi senioare, ale României şi Ungariei, programată între 26—28 octombrie. • Pentru ziua de 15 septembrie sunt convocaţi în Capitală membrii loturilor lărgite pentru C.M. din 1974 (19—25 mai, Epelhein — R.F.G ). Remarcăm printre selecţionaţi pe Vasilica Pintea, Elisabeta Silaghi, Bălaşa Mirică, Valeriu Piscoi, Aurel Chirilă, Iosif Fodor şi alţi popicari cu perspective de afirmare internaţională. ANUNŢ Concursul de admitere la Şcoala de specializare postliceală de antrenori se va desfăşura intre joi 15 septembrie, la Institutul de Educaţie Fizică şi Sport, strada Maior Ene nr. 12. Se primesc înscrieri pentru următoarele specialităţi : atletism, baschet, box, ciclism, fotbal, gimnastică, haltere, handbal, judo, lupte, nataţie, patinaj, rugby, schi, sporturi nautice, scrimă, tir şi volei. înscrierea candidaţilor pentru concursul de admitere se face pînă în preziua acestuia, pe baza prezentării următoarelor acte : — certificat de naştere în original şi copie — diploma de bacalaureat — buletin de analiza sîngelui — rezultatul examenului radiologie şi pulmonar — adeverinţa de clasificare sportivă, minimum categoria a I-a — două fotografii, mărimea 6/4. Concursul de admitere constă din 3 probe (eliminatorii) — vizita medicală — anatomia şi fiziologia omului — scris — probe practice din ramura de sport aleasă. Informaţii suplimentare se pot obţine de la secretariatul şcolii, strada Maior Ene nr. 12 (telefon 31.44.40), Bucureşti. Nr. 7520 RUGBY La Braşov, s-a disputat partida revanşă dintre formaţia C.F. R. din localitate şi echipa cehoslovacă U'-* Komotiv Ostrava. La capătul unui mr , în care ambele teamuri au evoluat cu multă ambiţie, victoria a revenit sportivilor oaspeţi cu 11—4 (0—4). VOLEI. La Sibiu a avut 10c un turneu feminin la care au pârtierat echipele Universitatea Timişoara, C.S . Sibiu (divizia A), Drapelul roşu Sib (B), Şc. sp. 1 şi Şc. sp. 2 din Sib. , precum şi formaţia poloneză M.K . Varşovia. Componentele echipei Şc. sp. după o comportare foarte bună, a reuşit să se claseze pe primul loc, ca urmare a victoriei realizată in partid decisivă cu „U” Timişoara. «IFRI PĂRĂSIT CAPITALA reprezentat!' t masculină de volei a ţării noastre.1 ca* 1 va întreprinde, între 1 şi 22 septembrie, un turneu în R.P. Chineză şi Japon*. Au făcut deplasarea, printre alţi Chriel Udişteanu, Mihai Timitri Gyu, G. Hartha, Laurenţiu Dumănoiu, Cornel Oros, Petrică Durtuciuc, precum şi antrenorii Aurel Drăgan şi Gabriel Cherebeţiu, SCRIMA. La Braşov se află in plină desfăşurare cursurile de calificare a antrenorilor de scrimă. Participă aproape 30 de foşti şi actuali scrimeri. Printre ei Alexandri Nilcă, Constantul Nicolae, Gheorghe Cristoff etc. Cursurile sunt conduse de Vasile Chelaru, antrenor federal, şi au loc zilnic, în sva ..Tractorul“ — dimineaţa lecţii practice, după-amiază cursuri teoretice. Antrenorii care vor absolvi acest curs vor obţine categoria a IV-a de calificare. Examenul de absolvire va avea loc în ziua de 8 septembrie. LUPTE întrecerile din acest an ale luptătorilor din Balcani vor fi găzduite de ţara noastră. Balcaniada se va disputa în zilele de 28, 29 şi 30 septembrie, la Timişoara. Deşi ne găsim cu o lună înaintea începerii competiţiei, federaţiile de specialitate din Bulgaria, Grecia, Iugoslavia şi Turcia şi-au şi anunţat participarea la acest concurs. AERONAUTICA Intre 3 şi 5 septembrie, la Dublin (Republica Irlanda), va avea loc cea de-a 66-a conferinţă generală a Federaţiei Aeronautice Internaţionale. Pe ordinea de zi figurează : raportul de activitate, cereri de afiliere, rapoartele comisiilor de specialitate, calendarul internaţional al anului 1974. Ţara noastră va fi reprezentată de către secretarul general al Federaţiei Aeronautice Române, colonel Nicolae Făgădaru. Tot cu acest prilej se vor conferi diplome „Paul Tissandier“ sportivilor rormâni Paul Manu şi Ion Roşu. BOX. In cadrul turneului pe care-1 efectuează în ţara noastră, reprezentativa Ghanei a întîlnit la Cîmpia Turzii o selecţionată a judeţului Cluj. Aliniind formaţii compuse numai din cîte şase reprezentanţi, cele două combatante au terminat la egalitate . 6 6. A PUTERNICA SELECŢIONATĂ A ORAŞULUI CONSTANŢA va susţine noi întîlniri internaţionale amicale, sîmbătă, de la ora 19.30, pugiliştii constănţeni vor primi replica selecţionatei similare a oraşului Berlin (R.D.G.). Meciul va avea loc în Sala sporturilor din Constanţa. Duminică, de la ora 18, în grădina Neptun din Mangalia Nord, se va disputa partida revanşă. ORIENTARE TURISTICA In organizarea Consiliului judeţean al sindicatelor Prahova şi în colaborare cu CJEFS şi Comitetul judeţean UTC, s-a disputat, la Buşteni, a IV-a ediţie a concursului dotat cu „Cupa 23 August“. Au luat startul peste 80 concurenţi din asociaţiile sportive ploieştene Prahova — Uzina „1 Mai“, Tehnolemn, Sănătatea — Spitalul de copii, Dacia, Rafinorul 1, I.R.C.R., Centrul de calcul, I.P.J.P., Aurul negru, I.T.T.C., Carpaţi, U.Z.U.C., precum şi Bucegi — Sinaia şi Petrolistul — Cîmpina. Rezultate tehnice, seniori : 1. P. Spătaru (UZUC), 2. M. Pascu (Sănătatea), 3. T. Zaharia (Aurul negru). Băieţi : 1. Tehnolemn, 2. Sănătatea; fete: 1. Centrul de calcul, 2. Sănătatea, 3. Dacia. Cupa pusă în joc a revenit A.S. Sănătatea — Spitalul de copii din Ploiești. mintie mewm STMBATA BOX : Sala uzinelor Semănătoarea, de la ora 18 : prima gală contînd pentru campionatul republican (fază pe municipiul Bucureşti). TENIS DE CÎMP : Parcul sportiv Progresul, de la orele 8 și 14: partide în cadrul campionatului republican individual al juniorilor. TIR : Poligonul Dinamo, de la ora 8.30 ; campionatul Municipiului Bucureşti la juniori (probe de armă standard 60 f culcat, pistol sport și pistol liber). DUMINICA CICLISM Strada Liviu Rebreanu (cartierul Balta Albă), ora 9: start în prima etapă a „Turului României“ (contratimp individual pe circuit) ; Piaţa Scînteii, ora 12.20 : start în etapa a II-a Bucureşti — Poiana Braşov. HALTERE : Sala Giuleşti, de la ora 10.30: întîlnirea internaţională între echipele cluburilor Rapid Bucureşti şi Gornik (Polonia). FOTBAL : Stadionul „23 August”, ora 14.30 : Minerva unirea Tricolor (meci amical feminin) ; ora 16: Steaua — Rapid (Divizia A); ora 18 : Dinamo — Sportul studenţesc (Divizia A); stadionul Ghencea, ora 10: Steaua — Rapid (tineret-rezerve); stadion Dinamo, ora 11 : Dinamo — Sportul studenţesc (tineret-rezerve) ; stadionul Republicii, ora 11 : Progresul — S.N. Olteniţa (div. B); stadionul Metalul, ora 11 : Metalul Buc. — Metalul Drobeta Tr. Severin (div. B); stadionul „23 August“ (teren II), ora 11 : U.R.A. Obor — Flacăra roşie („Cupa României“) ; stadionul Automatica, ora 11 : Automatica — Laromet („Cupa României“); stadionul Chimistul, ora 9 : Chimistul — Sirena („Cupa României“); stadionul Vîscoza, ora 11 : Vîscoza — Tehnometal („Cupa României“); stadionul I.C.I.M., ora 11 : I.C.I.M. — Unirea Tricolor („Cupa României“). RUGBY : Terenul Parcul Copilului, ora 9 : Griviţa Roşie — Politehnica Iaşi ; ora 11 : Sportul studenţesc — Steaua (meciuri în cadrul „Cupei F.R. Rugby“) TENIS DE CIMP : Parcul sportiv Progresul, de la ora 8 : partide în cadrul campionatului republican individual al juniorilor TIR : Poligonul Dinamo, de la ora 8.30 , campionatul municipiului București la juniori. Se dispută probele de armă standard 3x20 l și pistol viteză.