Sportul, ianuarie 1974 (Anul 30, nr. 7641-7669)

1974-01-03 / nr. 7641

|mm\\\\\\\m\\\\\\\\\\\\\\\\m I I I CUVlNTAREA TOVARĂŞULUI J I NICOLAE CEAUŞESCU ) I rostită la posturile de radio I şi televiziune cu prilejul Anului Nou ! Dragi tovarăşi şi prieteni, Cetăţeni ai României socialiste, Peste cîteva momente încheiem anul 1973 şi începem noul an animaţi de legitimă mîndrie patriotică pentru remarcabilele succese obţinute în politica internă şi externă a partidului şi statului, în înfăptuirea măreţului program elaborat de Congresul al X-lea şi de Conferinţa naţională şi, totodată, însufleţiţi de hotărîrea neabătută de a da viaţă obiectivelor făuririi societăţii socialiste multilateral dezvoltate pe pămîntul patriei noastre, de a realiza în cele mai bune condiţiuni sarcinile planului de stat pe 1974. In anul 1973 s-au obţinut noi şi însemnate progrese în dezvoltarea şi modernizarea industriei şi agriculturii, a celorlalte ramuri economice, în creşterea avuţiei naţionale, in perfecţionarea bazei tehnicomateriale a socialismului. Am realizat, de asemenea, succese importante pe calea înfloririi învăţămintului, ştiinţei, artei şi culturii, a creşterii nivelului de trai, material şi spiritual, al oamenilor muncii — obiectivul fundamental al politicii partidului, al întregii opere de construcţie socialistă. Toate acestea demonstrează, odată în plus, justeţea politicii marxistleniniste a partidului, creşterea rolului său de forţă politică conducătoare în toate domeniile de activitate, capacitatea creatoare a clasei noastre muncitoare, a ţărănimii şi intelectualităţii, a tuturor oamenilor muncii, fără deosebire de naţionalitate, a întregului popor care îşi făureşte liber, în mod conştient, noua sa istorie, viitorul său fericit. Pentru minunatele realizări obţinute in acest an, pentru munca plină de abnegaţie consacrată edificării socialismului şi comunismului în România, conducerea partidului şi statului adreseazâ tuturor oamenilor muncii, fără deosebire de naţionalitate, cele mai calde felicitări ! întregul nostru popor păşeşte în noul an hotărît să facă totul pentru a îndeplini sarcinile trasate de recenta plenară a Comitetului Central, întîmpinind a 30-a aniversare a eliberării patriei de sub jugul fascist şi Congresul al XI-Iea al partidului cu noi şi remarcabile înfăptuiri in toate domeniile vieţii economico-sociale. Realizarea prevederilor de înaltă răspundere ale planului pe anul viitor impune unirea şi organizarea tuturor forţelor societăţii într-o direcţie unică, îmbunătăţirea continuă a activităţii economice, valorificarea superioară, cu maximum de randament, a întregului potenţial material şi uman al ţării, întărirea ordinii şi disciplinei socialiste, dezvoltarea iniţiativei maselor muncitoare, participarea lor tot mai activă la conducerea întregii societăţi. Realizările dobîndite în aceşti 3 ani, sporurile însemnate obţinute în dezvoltarea economiei naţionale demonstrează realismul prevederilor planului cincinal, faptul că există toate condiţiile pentru îndeplinirea cincinalului înainte de termen, făcînd astfel un mare pas înainte pe calea edificării societăţii socialiste multilateral dezvoltate, ridicind România pe noi trepte de progres şi civilizaţie. Dragi tovarăşi, Desfăşurarea vieţii internaţionale în cursul anului care a trecut a confirmat cu putere justeţea orientărilor date de Congresul al X-lea privind procesele fundamentale ale lumii contemporane, justeţea politicii externe a partidului şi statului nostru de dezvoltare continuă a colaborării şi prieteniei cu ţările socialiste, cu statele care au păşit pe calea dezvoltării de sine stătătoare, cu toate ţările lumii, fără deosebire de orînduire socială. Anul care a trecut se înscrie în analele vieţii internaţionale printr-o serie de succese importante în lupta forţelor progresului, democraţiei şi păcii ; s-a pus capăt războiului din Vietnam, a început, cu rezultate bune, Conferinţa ţărilor din Europa pentru securitate şi colaborare, s-au făcut o serie de paşi înainte pe calea destinderii internaţionale, a normalizării raporturilor dintre state, a colaborării şi înţelegerii între naţiuni. Totodată, unele evenimente, şi cu deosebire reizbucnirea ostilităţilor militare în Orientul Mijlociu, au demonstrat că în lume mai există focare de încordare, forţe reacţionare care continuă să se opună proceselor progresiste ale dezvoltării contemporane, factori de natură să prejudicieze securitatea şi pacea generală. Se poate spune că evoluţia omenirii pe calea destinderii se află abia in faza de început. De aceea, este necesar ca popoarele si acţioneze în continuare in mod ferm pentru lichidarea politicii imperialiste de forţă şi dictat, a colonialismului şi neocolonialismului, pentru respectarea dreptului fiecărui popor de a-şi hotărî singur soarta. Desfăşurînd o vastă şi intensă activitate internaţională, România şi-a amplificat relaţiile cu celelalte popoare, a acţionat consecvent pentru afirmarea pe arena mondială a unor principii noi, democratice, de egalitate deplină în drepturi şi respect al independenţei şi suveranităţii fiecărei naţiuni, pentru crearea unui climat în care toate ţările, indiferent de mărimea lor, să poată participa activ la soluţionarea problemelor spinoase care confruntă omenirea, pentru întărirea rolului Organizaţiei Naţiunilor Unite in apărarea principiilor dreptului internaţional, în dezvoltarea conlucrării paşnice dintre naţiuni. Vizitele pe care le-am făcut în acest an într-o serie de state din Europa şi de pe alte continente, contactele cu un mare număr de conducători ai unor ţări cu orinduiri sociale diferite, declaraţiile solemne şi acordurile realizate au pus bazele unei colaborări largi şi multilaterale între poporul nostru şi popoarele respective şi, totodată, s-au înscris ca un aport nemijlocit la afirmarea noilor principii de relaţii între state, la cauza destinderii, înţelegerii şi colaborării intre popoare. Toate acestea au făcut să crească şi mai mult prestigiul internaţional al României, să sporească numărul prietenilor ei pe toate meridianele globului. Fie ca anul 1971 să intre în istorie prin noi şi mari succese în lupta popoarelor, a forţelor progresiste pentru dezvoltarea colaborării între state, fără deosebire de orînduire socială, pentru promovarea unor relaţii noi, democratice, în viaţa internaţională, pentru dezvoltarea cursului destinderii şi păcii, pentru încheierea cu succes a Conferinţei general-europene, pentru realizarea unei păci drepte, trainice, în Orientul Mijlociu, pentru lichidarea dominaţiei coloniale şi a oricăror forme de asuprire a altor popoare, pentru afirmarea dreptului fiecărei naţiuni de a fi stăpină pe bogăţiile sale, pe propriul său destin, de a-şi făuri o viaţă liberă şi prosperă. Fie ca anul 1974 să ducă la întărirea colaborării şi solidarităţii ţărilor socialiste, a partidelor comuniste şi muncitoreşti, a tuturor forţelor antiimperialiste în interesul dezvoltării progresiste a societăţii contemporane, al făuririi unei lumi mai bune şi mai drepte pe planeta noastră. în acest moment solemn, îmi exprim convingerea că oamenii muncii din patria noastră — muncitori, ţărani, intelectuali, bărbaţi şi femei, tineri şi virstnici, români, maghiari, germani şi de alte naţionalităţi — nu vor precupeţi nimic pentru traducerea în viaţă a politicii partidului şi statului — expresie fidelă a intereselor şi aspiraţiilor fundamentale ale naţiunii noastre socialiste, în numele Comitetului Central al partidului, al Consiliului de Stat şi guvernului, precum şi al meu personal, adresez tuturor cetăţenilor României socialiste cele mai calde urări de succes în realizarea idealurilor lor de bunăstare şi fericire, satisfacţii depline în muncă şi viaţă, împlinirea tuturor dorinţelor, multă sănătate şi fericire ! La mulţi ani, dragi compatrioţi ! Foto : B. VASILE FINALA „CUPEI F.R. BOX“o Întrecere frumoasă, DE MARE LUPTĂ • Rezultatul final a stat sub semnul incertitudinii până la anunțarea ultimei decizii După închiderea ediţiei ultimului nostru număr din anul trecut, în sala Dinamo din Capitală s-a disputat finala „Cupei F.R. Box“, cea mai mare competiţie pugilistică pe echipe a ţării. Performanţa calificării în acest ultim act al întrecerilor a fost realizată de formaţiile Box Club Constructorul Galaţi (ciştigătoarea trofeului în ediţia precedentă) şi Farul Constanţa. La ora cînd scriem aceste rînduri, rezultatul este, probabil, cunoscut. Partida finală a fost cîştigată de pugiliştii constănţeni la un scor (22—21) care oglindeşte echilibrul de forţe existent între cele două pretendente la primul loc. Disputa celor două formaţii a fost pasionantă. Reprezentanţii boxului din Constanţa şi Galaţi s-au angajat în luptă cu toată hotărîrea, realizînd un spectacol pugilistic de bună calitate, pentru care au primit deseori aplauzele celor ce au umplut pină la refuz cocheta sală din şos. Ştefan cel Mare. Trebuie să menţionăm faptul că sportivii celor două echipe, reprezentantele unor centre pugilistice cu veche şi frumoasă tradiţie, s-au prezentat la Bucureşti excelent pregătite, motiv pentru care îi felicităm cu acest prilej pe antrenorii lor: Ştefan Văcaru (Farul) şi Petre Mihai, Nicolae Dobre (Box Club Galaţi). Trecînd peste unele decizii ,în jurul cărora s-au purtat discuţii (este vorba despre verdictele de Mihai TRANCA (Continuare in pag. a 3-a) Acest moment de tensiune din partida A. Mihai (Farul) — P. Ganea (Box Club Galaţi) ilustrează, sperăm, hotărîrea cu care cei doi combatanţi au luptat pentru victorie. In final, meciul s-a încheiat cu un rezultat de egalitate ZIAR AL CONSILIULUI NAȚIONAL PENTRU EDUCAȚIE FIZICASI SPOI ANUL XXX — NR. 7641 6 PAGINI 30 BANI Joi 3 ianuarie 1974 REVELIONUL SPORTIVILOR RIDICÍND CUPA PENTRU REALIZĂRILE DIN 1971 CU GINDUL LA NOI VICTORII IN 1974! Cu inimile pline de mindrie patriotică pentru marile izbînzi repurtate, sub conducerea partidului, de eroica noastră clasă muncitoare, evocînd victoriile de pe stadioane obţinute in anul 1973, cu gîndul la cele viitoare, sportivii patriei au întîmpinat noul an in atmosfera specifică tradiţionalei sărbători a Revelionului. Cupele au fost ridicate pentru viaţa noastră nouă şi îmbelşugată, pentru succesele dobindite în construcţia socialistă, în continua dezvoltare a mişcării de educaţie fizică şi sport, pentru perspectivele luminoase ce ne stau în faţă, salutindu-se din toată inima sosirea lui 1974, an de o mare însemnătate pentru poporul nostru, anul celei de a 30-a aniversări a Eliberării patriei şi al celui de-al XI-lea Congres al partidului, la care se vor trasa noi căi ale propăşirii patriei, ale construirii societăţii socialiste multilateral dezvoltate. In grupajul alăturat facem loc instantaneelor surprinse la „Revelionul sportiv — 1974". „PIROGILE" DE AUR ^ Veşnic între sportivii şi antrenorii de caiac-canoe, secretarul general al federaţiei de specialitate, Jean Zamfir, şi-a făcut o adevărată obişnuinţă din a invita la fiecare sfirşit de an pe cîţiva dintre cei mai buni caiacişti şi canoişti la un Revelion... pe uscat, departe de apele Snagovului, in ambianţa intimă a apartamentului său. Aici, la un pahar de vin sau la o cupă de şampanie, discuţiile alunecă (exact ca şi „pirogile“ de aur ale canoiştilor şi caiaciştilor noştri) la „problemele curente“, adică la acelea de zi cu zi. Se vorbeşte despre concursuri, despre ambarcaţiuni şi despre antrenamente, se vorbeşte — mai ales — despre competiţiile viitoare Dar nu lipsesc amintirile vesele, culese dintr-un colţ sau altul al lumii, acolo unde caiacele şi canoele româneşti au repurtat victorii răsunătoare. La Revelionul din acest an, printre invitaţii de onoare ai lui Jean Zamfir s-au aflat campionii mondiali Gheorghe Danilov şi Gheorghe Simionov, precum şi antrenorul lotului reprezentativ de canoe, Octav Mercurean. S-a vorbit mult despre anul 1973, despre cele 13 medalii obţinute de reprezentanţii ţării noastre la Campionatele mondiale de la Tampere, dar şi mai mult s-a vorbit despre viitoarele „mondiale“, programate în luna octombrie, în Mexic. Ambiţiile sunt mari, tradiţiile care trebuie purtate pe mai departe sunt strălucite, pentru că „pirogile“ caiaciştilor şi canoiştilor români au fost învăţate să treacă printre balizele liniei de sosire cele dinţii ! Atunci, în ultimele minute ale lui 1973, în apartamentul secretarului geAm avut privilegiul — unic — de a vizita în noaptea care a despărţit cei doi ani cea mai... înaltă pereche din lume : Virginia şi Şerban Ioan. Vă asigurăm că ne-am documentat serios pentru a ne convinge că ea merită această învestitură şi ne-am convins că o merită, cuplul soţilor Kirst (Ritta şi Edgar) din R.D. Germană fiindu-le inferior cu... un centimetru. La rezultate egale ale soţiilor (1,90 m), Şerban aduce „victoria“ perechii româneşti cu cei 2,17 m ai recordului său. Şerban şi Virginia au ales un Revelion intim, alături de cei mai apropiaţi suporteri ai lor, părinţii recordmanului nostru. Un Revelion liniştit, de „copii cuminţi“, în care sportul era reprezentat totuşi în proporţie de 75 la sută, Camil Ioan, fostul rugbyst şi atlet, fiind, desigur, un nume binecunoscut amatorilor de sport din generaţia cu tîmple albe. La poalele bradului — cel mai frumos cadou primit de Virginia la sfirşitul anului , trofeul acordat primului neral al federaţiei de specialitate, ca dintre laureaţii anului închis un pahar pentru miile de kilomi parcurşi în marile competiţii şi cheiaţi cu numeroase medalii, atlet român al anului 1973, înoaşa cupă, două bileţele cuprinz dorinţele gazdelor noastre. Nici cuvînt pe fiecare dintre ele,i două cifre : 1,95 și 2,20. ...In ‘cea mai frumoasă și mai lui noapte a anului, Virginia şi Seri s-au culcat mai tîrziu decit de abii dar mai devreme decit noi, ceila In prima zi a anului aveau antreiment... VI. MORARI „BARCA PE VALURI..." Cind am pătruns In apartamen soților Grumezescu, am fost surpri de o coincidenţă : din difuzorul al râtului de radio răsuna vocea plăci a Corinei Chiriac ; melodia, atît cunoscuta melodie „Valurile Dună! începea cu versul „Barca pe valuri Iar noi ne aflam acasă la Dumb (Continuare în pag. a 2-a) Succes caiacului şi canoei româneşti în 1974 ! Toastează (de la stingă la dreapta) : Gheorghe Danilov, Jean Zamfir — secretarul federaţiei de specialitate, Gheorghe Simionov şi antrenorul Octav Mercurean Foto : Vasile BAGEAC CEA MAI... ÎNALTA PERECHE Virginia şi Şerban Ioan ciocnesc o cupă cu cu dorinţe ! şampanie în faţa... cupei ILIE NASTASE MAI ARE CEVA DE SPUS! DESPRE VACANŢĂ, APROPIATUL START ÎN SEZONUL '74 ŞI... ION ŢIRIAC Dimineaţă cenuşie, de iarnă molcomă, în sala de aşteptare a aeroportului. Pleacă Ilie Năstase. — Gata de drum, din nou... — Gata. Campionul campionilor poartă, în aceste clipe, chipul unui şcolar ajuns la finele vacanţei. — Ce ne mai spui, acum, înainte de plecare ? — Aş spune... Cu ce să încep ? Mai întîi, mulţumesc tuturor acelora care au ţinut să mă felicite, să mă sărbătorească, în aceste zile cit am stat în patrie. Le-am simţit din plin dragostea, gîndurile bune, prieteneşti. Sînt şi acum emoţionat cînd îmi amintesc de festivitatea în care mi-a fost înmînat trofeul de cel mai bun sportiv al României. De asemenea, celelalte întîlniri cu suporterii mei, avute pretutindeni, acasă, pe stradă, la reuniuni, în sălile de antrenament. — Te-ai pregătit, în aceste zile ? — Da, am jucat aproape zilnic. Nu pot lăsa racheta să lâncezească prea mult... M-am antrenat cu băieţii din lot, Sântei, Civici, Mureşan. Bineînţeles, privegheat de căpitanul nostru Tache Caralulis. — Şi cum merge? O mişcare din umeri, o modestie. Intervine mai decisă Dominique Năstase, totdeauna gata în a repara vreo nedreptate la adresa soțului : — Merge strașnic. Ilie va bate toate recordurile în 1974. Nu lasă nici un punct! E rîndul lui, acum, să aducă o corectură : — Cam greu, chiar așa. Nu uita că intru In cel mai tare „indoor“, W.C.T.ul. — Aşadar — dorim precizări — primul concurs la Lakeway, în Texas. Se joacă şi acesta în sală, acolo, în sudul Statelor Unite ? Tot Dominique ne răspunde, deschizîndu-şi caietul de însemnări, „jurnalul de bord“ care-l va însoţi pe Ilie în tot cursul anului . — Depinde de timp, la Lakeway. Am fost anunţaţi că turneul de start (n.n. 14 ianuarie) s-ar putea juca şi afară. Apoi, însă, toate etapele de program sunt pe teren acoperit, pînă în aprilie, la Monte Carlo. Finala, înapoi în Texas, la Dallas. — Dacă mă calific în „primii 8“... — mai încearcă Ilie o diversiune. — Ei, asta-i! — este imediat pus la punct. încerc să aduc discuția pe teren neutru . — Pe ce suprafață se joacă ? — Aproape exclusiv pe Supreme-court, covor din material sintetic. Asemănător cu Mateflex-ul... — Care-mi place — adaugă Ilie, zîmbind cu tîlc. Ii ghicesc gîndul : Coubertin, Blau-Grana, Boston... — Mai spune-ne despre compoziţia grupei în care joci. — Grupa roşie, fiindcă nu suntem catalogaţi pe cifre sau iniţiale, ci pe culori. Eu şi cu Okker am fi primii capi de serii. Apoi vin Orantes, Gorman, Alexander, Pilici, Drysdale, Riessen. Şi toţi ceilalţi, pînă la 28, ca şi in celelalte două grupe. — O paranteză : în afară de W.C.T. se dispută şi celălalt circuit, al federaţiei americane de tenis (U.S.L.T.A.). Cum vezi participarea jucătorilor români ? — Eu cred că este un mare succes pentru noi — spune Ilie Năstase — că vom fi mai larg reprezentaţi în acest sezon. Lui Ovici îi va folosi foarte mult să joace în indoor-ul american. Şi pentru prima oară fetele noastre, Virginia Ruzici şi Mariana Simionescu, au ocazia să joace săptămînă de săptămînă, în condiţii de concurs puternic. E foarte bine. — Să revenim la „campionatul mondial“ — World Championship of Tennis. Radu VOIA (Continuare în pag. a 4-a) VIRGINIA RUZICI ŞI MARIANA SIMIONESCU LA CIRCUITUL „INDOOR“ AMERICAN Duminică urmează să părăsească ţara tenismanele noastre fruntaşe Virginia Ruzici şi Mariana Simionescu, invitate să participe la circuitul Internaţional feminin organizat de federaţia de specialitate din S.U.A. Primul turneu „indoor“ este programat la San Francisco, cu începere de la 14 ianuarie. 114 AN DE MARI RĂSPUNDERI PENTRU MIŞCAREA SPORTIVA Ne-am despărţit de '73 totstînd, cu inimile pline de bucurie, cu sentimentul mîndriei, pentru toate împlinirile noastre de muncă şi de viaţă. Am salutat, apoi, venirea noului an, împărtăşindu-i gîndurile şi speranţele, cu certitudinea deplinelor lor realizări. Da, credem cu întreaga noastră fiinţă în prezentul de aur şi în viitorul de lumină, în făurirea societăţii socialiste multilateral dezvoltate pe pămîntul patriei şi — fără îndoială — 1974, anul celor două mari evenimente, cea de a 30-a aniversare a eliberării ţării de sub jugul fascist şi Congresul al XI-lea al partidului, va prilejui harnicului popor român, condus cu înţelepciune de partid, un nou bilanţ strălucitor, bogat în succese în toate domeniile de activitate. Este, desigur, de aşteptat ca şi în domeniul educaţiei fizice şi sportului, activităţi de interes naţional, anul în care am păşit să marcheze noi trepte de dezvoltare şi afirmare multilaterală, cu atît mai mult cu cit 1974 este anul unor mari răspunderi pentru mişcarea sportivă din ţara noastră. Spunem aceasta gîndindu-ne, îndeosebi, la două dintre principalele obiective stabilite prin Hotărîrea Plenarei C.C. al P.C.R. din 28 februarie — 2 martie 1973 : îmbunătăţirea substanţială a activităţii de masă şi creşterea necontenită a performanţelor, pentru o reprezentare cit mai prestigioasă a României socialiste în arena sportivă internaţională. Am consemnat cu multă satisfacţie, în anul care a trecut, entuziastele ecouri, acţiuni practice şi iniţiative care au urmat apariţiei Hotărîrii de partid. S-au realizat multe lucruri bune, trainice, dar cele zece luni n-au fost, desigur, suficiente pentru înfăptuirea prevederilor cuprinse în programul de activitate imediată, ca şi de perspectivă, stabilit de partid. Referindu-ne, de exemplu, la domeniul educaţiei fizice şi sportului de masă, ca şi la cel al sportului şcolar şi universitar, credem că anul 1974 trebuie să determine cote mai înalte de înţelegere şi răspundere, de pasiune şi entuziasm, o intensificare a muncii şi o sporire a eforturilor pentru înfăptuirea sarcinilor încredinţate. Am salutat iniţiativa organizării unor competiţii de amploare, cu mii de participanţi, dar aşteptăm — mai ales — acele întreceri cu caracter permanent, de continuitate, desfăşurate pe clase şi ani de studiu, pe ateliere şi secţii de producţie, care, de fapt, dau sportului de masă adevăratul său conţinut şi dimensiunile necesare. Aproape că n-a existat judeţ în care să nu remarcăm o preocupare susţinută pentru relansarea crosurilor şi dezvoltarea activităţii turistice, dar este acum vremea să vedem mai atent cum se desfăşoară aceste acţiuni de masă, cum se pregătesc concurenţii şi, mai cu seamă, ce eficienţă se realizează. 1974 este anul unor mari răspunderi şi în domeniul sportului de performanţă. Este, desigur, vorba de îndeplinirea în cit mai bune condiţii a prevederilor cuprinse în Hotărîre, de îmbunătăţirea la toate nivelele a muncii de selecţie, pregătire şi promovare a sportivilor fruntaşi în vederea obţinerii unor rezultate cit mai bune în întîlnirile internaţionale, în primul rînd la cele 23 de campionate mondiale, 26 europene — de seniori şi juniori —, 29 balcanice, la care vor lua startul sportivii români în acest an. Tot în acest an, vor trebui rezolvate şi principalele aspecte ale selecţiei şi pregătirii în toate loturile noastre olimpice, ştiut fiind faptul că de munca desfăşurată în 1974 vor depinde în mare măsură rezultatele de la Montreal, titlurile şi medaliile care, sperăm din toată inima, vor da strălucire reprezentării sportului românesc la J.O. din 1976, însufleţit de prevederile Hotărîrii. Întregul activ al mişcării sportive începe noul an de muncă cu hotărîrea fermă de a îndeplini cit mai bine sarcinile încredinţate de partid. Dan GÂRLEŞTEANU