Sportul, octombrie 1975 (Anul 31, nr. 8118-8139)

1975-10-02 / nr. 8118

I CIAR AL CONSILIULUI NAȚIONAL PENTRU EDUCAȚIE FIZICĂ ȘI SPORT ANULXXXI — în semifinalele campionatului naţional feminin de şah PUTERNICĂ OFENSIVĂ A TINEREŢII La Bucureşti, Arad, Cluj- Napoca şi Slănicul Moldovei s-au încheiat semifinalele campionatului naţional feminin de şah, competiţie care a reunit peste 50 de jucătoare fruntaşe ale ţării. întrecerea s-a caracterizat printr-o luptă dirză şi interesantă, fiind (foarte îmbucurător) dominată net de reprezentantele tinerei generaţii. Campioana naţională de junioare de pildă, Judith Kantor, a triumfat la Arad, iar colega sa de promoţie, Ligia Jicman, a învins la Cluj-Napoca cu un scor record de peste 90 la sută! Printre fruntaşele semifinalelor s-au numărat, de asemenea, junioarele Viorica Ilie (15 ani) şi Ioana Miroslav. Iată jucătoarele calificate pentru finală şi punctajul obţinut la semifinale : Margareta Mureşan UIV2 P (din 13 posibile), Viorica Ilie şi Ioana Miroslav 10*2, Judith Kantor 9 (11), Maria Pogorevici 8V2, Elena Răducanu 8, Ligia Jicman şi Margareta Perevoznic 10 (11), Emilia Chiş 9, Eugenia Ghindă şi Eleonora Gogâlea 10 Va (13), Lia Bogdan 9/2. Acestor 12 jucătoare li se vor adăuga cele 4 maestre internaţionale participante la turneele zonale : Elisabeta Polihroniade, Gertrude Baumstark, Margareta Teodorescu (deţinătoarea titlului) şi Suzana Makai. După cum se vede, se anunţă o finală deosebit de puternică şi de interesantă. Azi, un nou derby al poloiştilor RAPID-DINAMO, ÎN CAPITALĂ Astăzi, un nou derby al celor mai buni poloişti din ţară. Se întîlnesc, de la ora 17, în piscina Centrului de pregătire olimpică al C.N.E.F.S. (fostul Ştrand al Tineretului), deţinătoarea titlului — Dinamo Bucureşti şi actualul lider al competiţiei — Rapid Bucureşti. Este pentru a 3-a oară în acest an cînd cele două pretendente la titlu se vor afla faţă în faţă. In primul joc, dinamoviştii au condus cu 1—0 timp de 18 minute şi 40 de secunde, feroviarii obţinînd egalarea in extremis : 1—1. A doua partidă s-a desfăşurat la Cluj-Napoca în condiţii puţin obişnuite. Rapid a jucat timp de trei reprize cu un om în plus (dinamovistul Nastasiu a fost eliminat fără drept de înlocuire) şi a cîştigat cu 6—3. Un nou succes al Rapidului, în meciul de astăzi, ar aduce echipei din Ciuleşti un avans de 4 puncte asupra rivalei sale, practic greu de remontat în cele două întîlniri din turneul final. O victorie a dinamoviştilor însă ar relansa finalul acestei competiţii, în care cele două formaţii ar porni cu puncte egale. Formaţiile probabile : RAPID : FI. Slăvei (Mureşan) — C. Rusu, Ţăranu, Băjenaru, I. Slăvei, Olae, Mustaţă, Bartolomeu, Ion Gheorghe, F. Teodor . DINAMO : Frăţilă — Zamfirescu, Popescu, Raducanu, Novac, Rus, Lazăr, Nastasiu, Lörincz, Munteanu, Teodorescu. Imagine din primul meci Dinamo — Rapid (1—î) in care FI. Slăvei si Schervan (nr. 5) încearcă să se opună șatului dinamovistului Nastasiu Foto : D. NEAGU JM RMSAl M ACESTA Ml MI DiciT o mii rammt.. ....afirmă Natalia Andrei, la încheierea sezonului preolimpic O întîlnire cu Natalia Andrei in afara stadionului iţi aduce în minte, aproape fără să vrei, cuvintul „fragil“. 50 de kilograme pentru 166 de centimetri, aproape nu poţi crede că ai in faţă o campioană a arenei. Impresia nu se schimbă nici cind o vezi pe pistă, alergind, deşi impresia este falsă, Natalia putnd dovedi cu date precise, stabilite de specialiştii Centrului de medicină sportivă, că este sportiva româncă cu cel mai ridicat potenţial biologic. Acest potenţial a adus in martie atletismului nostru primul titlu european — de sală — la alergări. Iar in urmă cu două săptămini, Natalia cîştiga la Roma medalia de aur a campionatelor mondiale universitare în cea mai lungă probă a atletismului feminin, 3 000 de metri. — Natalia, ne poţi spune povestea victoriei de la Roma? — Am plecat, oarecum, un necunoscut, nu alergasem în tot sezonul decit două curse, ambele uşoare, una nn mai, la Bourses, alta la 1 august, la „naţionale“. Verificările dinaintea concursului m-au încredinţat insă că pot face faţă, chiar la o trenă puternică. Adversarele , sovieticele Katiukova (cu o săptămînă înaintea campionatelor întrecuse recordul unional al Braginei, 8:51,8) și Ulmasova (și ea cu rezultat sub 9 minute), canadianca Reiser (și nu Wright, cum a apărut pe buletinele concursului !), vest-germanca Welmann, poloneza Ludwichowska, toate alergătoare redutabile. Katiukova a dus cursa, am stat lingă ea. Timpii intermediari : 2:55,0 la 1 000 m, 6:00,0 la 2 000 m. Cu două ture înainte de sosire am simţit — pentru prima dată in viată — o durere la ficat, dar nu am cedat. Mi-a fost teamă o clipă, dar a trecut. La 300 m am atacat, ca de obicei, şi nu am mai avut probleme. Rezultatul : 8:54,09 este mai bun decit cel propus (8:55,0) dar putea fi şi mai valoros dacă a doua „mie“ era mai rapidă... — Şi „argintul“ de la 1500 m ? — Am vrut un timp bun şi, nemulţumită de ritmul Katiukovei, am trecut în faţă după 450 m. Eram convinsă că voi cîştiga, nici nu ştiu cum a venit Welmann. Am fost aproape de recordul ţării, dacă „plecam“ de la început coboram probabil sub 4:08,0. Aş fi întrecut, probabil, la o trenă slabă pe Welmann — ca la Katowice, ca la Nisa, ca la... Roma, la 3 000 — la finis, dar, repet, am vrut un timp bun. — Cum apreciezi sezonul preolimpic ? — Am progresat mult anul acesta, mai mult decit o arată rezultatele. Așa simt eu. — De ce ? — Am alergat multe curse Vladimir MORARU (Continuare in pag. 2 3) La C.E. de pistoale olimpice trăgătorii noştri au obţinut rezultate contradictorii LA PISTOL VITEZĂ-EXCELENT LA PISTOL LIBER-SLAB Campionatele europene de pistoale olimpice s-au terminat şi odată cu ele şi serialul marilor competiţii internaţionale de tir ale acestui an preolimpic. Rezultatele recentelor întreceri sunt cunoscute. Neîndoios este faptul că dintre cele patru probe la pistol viteză şi pistol liber (echipe şi individual), cea mai bună performanţă a fost obţinută de reprezentativa de pistol viteză a României, devenită campioană continentală cu o cifră excepţională : 2 370 de puncte, rezultat care înseamnă un nou record al lumii (v.r. 2 366 p). Cei patru componenţi ai echipei noastre : Corneliu Ion, Virgil Atanasiu, Stan Marin şi Dan Iuga au, aşadar, meritul nu numai al ciştigării titlului ci şi al înscrierii unei performanţe răsunătoare, fără de care nu ar fi putut urca pe prima treaptă a podiumului. Este bine să precizăm că şi medaliaţii cu argint ai competiţiei, trăgătorii sovietici au înregistrat un rezultat excelent, depăşind cu un punct vechiul record al lumii. Prin urmare, in această cursă de depăşire a elitei tirului internaţional, pistolarii români au ieşit învingători, cucerind sufragiile unanime. Impresionat de evoluţiile ţintaşilor noştri doctorul Kurt Haslet (Elveţia), preşedintele Uniunii Internaţionale de Tir, a adus elogii membrilor selecţionatei României când le-a inminat medaliile de aur, cu prilejul festivităţii de închidere. Sigur, comportarea sportivilor noştri (pregătiţi de antrenorii emeriţi Gh. Corbescu şi Şt. Petrescu) trebuie aplaudată din toată inima. Toţi au luptat din răsputeri pentru victorie, cu un spirit de echipă exemplar. Şi fără a supraestima valoarea celor patru trăgători, vom spune că cifrele obţinute puteau fi şi mai bune. Ne gindim la faptul că Dan Iuga (la seriile scurte de 4 secunde) şi Stan Marin (la seriile lungi de 8 secunde) au pierdut, mai puţin scontat, puncte. Valoarea lor însă rămine la un nivel ridicat, aşa cum au demonstrat-o la Constantin COMARNISCHI (Continuare in pag. 2-3) Corneliu Ion, cel mai btu pistolar român la C.E., ediţia 1975 ECHIPELE WESIRE DE FOTBAL ELIMINATE DIN UITIMUL EUR AL CUPELOR EUROPENE Odată cu încheierea, spre miezul nopţii, a meciului Anderlecht — Rapid 2—0, am înregistrat eliminarea din primul tur a celor patru echipe româneşti participante la cupele europene ediţia 1975- 1976. Deşi o eventuală răsturnare a situaţiei din partidele tur ale primei etape părea aproape de nerealizat, rămîneau totuşi speranţe în ceea ce priveşte echipele Rapid (care învinsese cu 1-0 la Bucureşti) şi Dinamo, ale cărei posibilităţi de recuperare sunt cunoscute atunci cînd întreaga echipă joacă la valoarea ei. Din păcate, asemenea satisfacţii nu s-au putut înregistra deoarece Rapid a pierdut la Bruxelles la două goluri diferenţă, iar Dinamo, nerealizînd o evoluţie la nivelul său maximal, n-a putut învinge pe Real Madrid decit cu 1-0. Această postură a fotbalului nostru în competiţia europeană inter-cluburi este cu totul nesatisfăcătoare şi consecinţă a scăderii nivelului de joc în campionat, în ultimii ani. Deşi acest regres calitativ este cunoscut, cluburile de fotbal, jucătorii, antrenorii şi forurile de specialitate au luat puţine măsuri eficiente, şi acestea de regulă şovăielnice, pentru a instaura mai multă ordine, disciplină, conştiinciozitate, dorinţă de a atinge, prin pregătire permanentă, pasionată, treptele înalte ale fotbalului modern. Ceea ce trebuie făcut în fotbal s-a spus şi scris de nenumărate ori, insă aplicarea consecventă, responsabilă şi controlată a unor măsuri îndrăzneţe întîrzie sau, atunci cînd ele se pun în practică, se opresc la jumătate de drum. Aceste măsuri se referă la netolerarea şi sancţionarea obiectivă, fără discriminări, a oricăror acte de indisciplină şi nesportivitate din partea fotbaliştilor, antrenorilor şi chiar a conducătorilor de cluburi, la eliminarea tuturor piedicilor (mediocritate, improvizaţie, chiul, lipsă de angajament la antrenamente şi jocuri, tendinţă de căpătuială etc.). în prezent, F.R. Fotbal definitivează un plan de măsuri care priveşte, pe lingă restructurarea sistemului competiţional, şi unele măsuri care decurg din constatări ca acelea de mai sus. Este de dorit ca, după acest duş rece pe care-l resimţim cu toţii, acum, cînd toate echipele noastre au fost eliminate din cupele europene, acest plan să fie revăzut şi întocmit în aşa fel incit să aibă eficienţă şi putere de lege în fotbalul nostru. REZULTATELE DIN MECIURILE - RETUR Cupa Campionilor : Dinamo Bucureşti—Real Madrid 1—0 (1—0) Cupa Cupelor : Anderlecht Bruxelles—Rapid Bucureşti 2—0 (1—0) Cupa U.E.F.A. : Dynamo Dresda—A.S.A. Tg. Mureş 4—1 (1—0) Steaua roşie Belgrad— „U" Craiova 1 — 1 (1—0) Citiţi în pagina a 4-a, cronicile jocurilor