Sportul, martie 1981 (Anul 37, nr. 9718-9743)

1981-03-02 / nr. 9718

ÎNTRECERILE DE MASÁ ALE DACIADEI ALBE' -----------------------------------------------------------------------------------------------------------————| IZVOR DE TINERE TALENTE în reşedinţa judeţului Teleorman, o mare sărbătoare a sportului de masă PIONIERII ŞI-AU DESEMNAT CAMPIONII LA ŞAH, TIR SI TENIS DE MASĂ ALEXANDRIA, 1 (Prin telefon). Acelaşi public numeros şi cald, care i-a asistat — timp de trei zile — pe finaliştii la şah, tenis de masă şi tir, aspiranţii in virstă de 11—14 ani la titlurile de campioni ai .,Daciadei“, aflată acum la ediţia a II-a de iarnă, a ţinut să fie prezent şi la festivitatea de Închidere programată duminică la prînz în frumoasa Sală a sporturilor din localitate. Campionii şi toţi finaliştii care au urcat pe podiumul de premiere au fost răsplătiţi cu entuziaste aplauze, recunoscîndu-li-se astfel meritele in pasionanta dispută pentru întîietate. DUBLA SURPRIZĂ LA ŞAH Remarcam în cronica precedentă faptul că In întrecerea şahistelor, după primele trei runde, nu mai puţin de 4 finaliste candidau la titlul de campioană a ,,Daciadei" : Luminița Bădiță — Olt, Gabriela Popa — Vrancea, Georgeta Stepan — Hunedoara și Ana Babea — Caraș-Severin. Iată, însă, că în rundele următoare disputa pentru întîietate s-a complicat aproape cu fiecare rundă, astfel că dintre aceste favorite doar una a mai rămas fruntaşă in „bătălia" pentru locul I. * Ana Babeu. Au tîşnit, în schimb, dintr-un pluton foarte strins, Dana Toma, reprezentanta judeţului Vilcea şi Claudia Savin, care a fost exponenta judetului Prahova. Ana Babeu a luptat din răsputeri să rămînă în... zona podiumului , şi poate că ar fi reuşit să urce chiar pe treapta întîi, dacă în meciul direct, cu Dani Toma, şi-ar fi apropriat victoria. Ea a rămas numai la o jumătate de punct de campioană, cu satisfacţia de a fi rezistat nină aproape de capătul finalei unei întreceri destul de echilibrate. Campioanu „Daciadei". Dana Toma elevă în clasa a Vil-a a Şcolii generale nr. 1 din Drăganide joi ori campioană a judetului Vilcea, are meritul de a fi continuat întrecerea cu multă dârzenie. in ciuda unei înfringeri, la Luminiţa Bădiţă — Olt, care se părea că a scos-o din rindul aspirantelor la titlu. In continuare, insă, ea a evoluat cu o ambiţie rar intilnită, realizînd 6 victorii, la Ildikó Major — Harghita. Monica Cîrpeş — Mehedinţi. Ligia Pastor — Mureş. Liliana Boerescu — Călăraşi. Gabriela Popa — Vrancea şi, cum am amintit mai înainte, la Ana Babea. Antrenată de tatăl ei, încă de la vîrsta de 4 ani, Dana Toma, fruntaşă şi la învăţătură (însoţită la Alexandria de chiar diriginta clasei, prof. Maria Govoreanu, un amănunt care atestă grija ce se poartă copiilor talentata in sus-amintita unitate de invăţămînt), promite — cum ţineau să ne asigure unii dintre reprezentanţii federaţiei de specialitate — să realizeze o ascensiune continuă, să confirme calităţile ei de şahistă, vocaţia pentru acest sport. Clasament : 1. Dana Toma (Vilcea) 6 p. 2. Ana Babea (Caraş-Severin) SVa p, 3. Claudia Savin (Prahova) 5/1 p. Babeu a avut un punctaj „Buchholz“ ceva mai bun decit Savin : 33,0 față de 30,5. Victoria Danei Toma a constituit prima surpriză la șah, cea de a doua a furnizat-o Mihai Sorin Târbescu (Argeș), campion al „Daciadei", înaintea favoritului. Marius Daniel Roşea (Suceava) si a lui Constantin Petcoiu (Gorj), toti cu cite 6 puncte ! Departajarea s-a făcut la coeficient : 1. M.S. Târbescu (Arges, elev in clasa a Vll-a la Școala generală nr. 5 din Cimpulung) 6 p — 34,5 ; 2. M.D. Roşea (Prahova) 6 p — 30,5 ; 3. C. Petcoiu (Gorj) 6 p _ 29 5 DOI VIITORI MARI TRĂGĂTORI L-am numi, mai intii, pe Vasile Nicuţă (Iaşi) care a cîştigat titlul de campion al „Daciadei“ destul de lejer, la o diferenţă de 12 puncte ! Elev al Şcolii generale nr. 17 din municipiul Iaşi, V. Nicuţă este un... mini-trăgător calm, care a ştiut să se stăpinească ori de cite ori adversarii săi au căutat să-i ameninţe poziţia de lider. Clasament : 1. Vasile Niculă (Iaşi) 373 p, 2. Marcel Dumitrescu (Teleorman) 361 p, 3. Cristian Căprar (Sălaj) 359 p. Printre fete, Violeta Burghelea a cîştigat, de asemenea, fără emoţii, la o diferenţă de 5 puncte. O excelentă rezistenţă fizică şi nervoasă a fost determinantă in cristalizarea acestui frumos şi meritat succes. Clasament : 1. Violeta Burghelea (Braşov, elevă în clasa a Vll-a a Şcolii generale nr. 15 din municipiul Braşov) 365 p, 2. Venera Muchea (Teleorman) 360 p, 3. Ana Duca (Prahova) 359 p. După cum se vede, reprezentanţii judeţului gazdă — cu un puternic centru de tir — s-au situat, in ambele cazuri, pe locul secund. Considerăm performanţa meritorie, dat fiind faptul că ei nu activează in reşedinţa de judeţ (unde se află poligonul de tir), ci în comune mărginaşe (Pietroşani şi, respectiv, Bujoru), altfel cu certitudine că rezultatele lor ar fi fost si mai convingătoare. DOJENII NU-ŞI DEZMINT VOCAŢIA PENTRU TENISUL DE MASĂ In speţă, Dan Bătută, elev in clasa a Vll-a a Scolii generale nr. 5 din municipiul Craiova, a avut o „serie" strălucită (2—0 la Aurel Docan — Vaslui, Marian Nae — Prahova, I. Gelu Hurlui — Alba Iulia si Viorel Sterea — Constanta), pe care a incheiat-o cu oarecare emotie doar in primul set al meciului care a decis campionul : 15—21, 21—19, 21—16, în compania lui Cătălin Ionescu. Apreciatul antrenor craiovean, care este prof. Virgil Bălan, mai are, iată, un campion în devenire ! Clasament : 1. Dan Băluță (Dolj), 2. Cătălin Ionescu (Giurgiu), 3. Viorel Sterea (Constanta). Campioana la fete, eleva Georgeta Ciocan, din clasa a VI-a a Școlii generale din comuna Cornăteşti — Prahova, a avut şi ea o evoluţie de excepţie : 2—0 la Maricela Curuliuc — Caraş-Severin. Luminiţa Iniuţă — Neamţ, Cristina Scânteie — Gorj şi Simona Coroianu — Dolj, pentru ca în meciul pentru locurile I—II să dispună şi de Mariana Cornea — Alba. Un prim set în care s-a detașat destul de net (21—10), după care a urmat revenirea adversarei sale (21—17). S-a văzut, insă, limpede că reprezentanta judetului Prahova"'dispune de o „explozie” mai bună, întoreînd mingile înalte cu o viteză fulgerătoare, astfel că toată lumea, aproape, anticipa victoria sa în setul al treilea, cum s-a Si întimplat : 21—17. Clasament: 1. Georgei Ciocan (Prahova), 2. Mariana Cornea (Alba), 3. Simona Coroianu (Don). Tiberiu STAMA Și un necesar post-scriptum. Excelentă a fost organizarea acestei triple finale, rod al colaborării dintre factorii care au răspuns de întrecere sprijiniţi efectiv de către organele locale de partid şi de stat. Secvență din întrecerea finală a şahiştilor, categoria 11—14 ani. Loc de desfăşurare — Casa de cultură a sindicatelor Pe poligonul instalat in sala de sport a Şcolii generala nr. 3 din Alexandria, cei mai mici trăgători (11—14 ani) își dispută titlul de campion al „Daciadei" Fotografii : Vasile BAGEAC finalele „Cupei U. G. S. R.“ a ■’■nrarinw^MM—a——nea—a————B——— JUDEŢUL SUCEAVA A CÎŞTIGAT TROFEUL VATRA DORNEI, 1 (prin telefon). Frumoasa staţiune i-a întîmpinat pe participanţii la finala celei de-a 13-a ediţii a „Cupei U.G.S.R.“ la schi-fond şi alpine cu un decor de lamă Înfrumuseţat de soarele strălucitor care a asigurat disputelor un cadru deosebit. Numeroşi localnici şi oameni ai muncii aflaţi la odihnă au asistat la întreceri spectaculoase in care fiecare din cei 240 de concurenţi prezenţi la startul probelor, s-a străduit să ofere evoluţii de bună calitate. Cum era si normal, reprezentanţii judeţelor montane s-au aflat în prim-planul disputelor, emiţind justificate pretenţii la locurile fruntaşe. Schiorii din Suceava, Harghita, Braşov, Prahova, Sibiu, Covasna au dat tonul, distantindu-se printr-o comportare bună, atît la fond cit si la alpine La fond disputa pentru Întîietate s-a dat între tinerii din Suceava Harghita, Braşov si Prahova, ei parcureînd kilometrii traseului amenajnt pe Dealul Negru, intr-un concurs strins, câştigătorii fiind, în final, departajaţi de numai cîteva secunde. De remarcat buna prestaţie a sucevencei Nadia Terzi, educatoare la Grădiniţa nr. 3 din Vatra Dornei, şi a lui Dorin Biţă, lăcătuş mecanic la întreprinderea „6 Martie“ Zărneşti. Şi alpinele au oferit întreceri spectaculoase, dintre concurenţi detaşîndu-se Cristina Nan, profesoară la Şcoala nr. 23 din Sibiu, care a dominat ambele manşe, precum şi Radu Cernat, profesor la liceul industrial din Baraolt. Trebuie să subliniem, de asemenea, excelenta organizare asigurată de organele locale, întreaga competiţie a luat sfîrşit printr-o foarte frumoasă festivitate de premiere, în care celor mai buni le-au fost oferite diplome şi cupe, care au răsplătit eforturile depuse în această tradiţională întrecere organizată sub genericul marii competiţii sportive naţionale ..Daciada“. Clasamente : schi fond : fete (3 km) : 1. Nadia Terzi (Suceava). 2. Ana Szekely (Harghita). 3. Marioara Pelin (Braşov) ; băieţi (5 km) : 1. Dorin Biţă (Braşov). 2. Ioan Iuliu (Prahova). 3. Toader Flămînd (Suceava) ; alpine (fete) : 1. Cristina Nan (Sibiu). 2. Elena Preda (Prahova). 3. Marta Vizoli (Harghita) ; băieţi : 1. Radu Cernat (Covasna). 2. Radu Buta (Suceava). 3. Petre Grigore (Braşov) ; pe judeţe : 1. Suceava. 2. Harghita. 3. Braşov. (Em. FANTANEANU). ÎNCĂ o filă frumoasă în cronica concursurilor de sanie HARGHITA-BAl, 1 (prin telefon). Decor feeric, In mica staţiune, splendidă „perlă" a munţilor. Coborîm spre pîrtie, pe sub streaşini de brazi, de pe care adierile vintului scutură pulberea de argint a zăpezii, scânteietoare în lumina soarelui de Mărţişor. Ne apropiem de stratul uneia dintre ultimele finale pe ţară ale „Daciadei“ de iarnă, cea de sanie, categoria 14—19 ani. Sunt aproape 100 de tineri, băieţi şi fete, din toate judeţele ţării, toţi veseli, aşa cum le stă bine sportivilor, frumoşi în costumele lor multicolore. Puţinii locuitori ai staţiunii au ieşit, cu mic cu mare, să-i vadă... Zăpada scîrţie sub tălpi şi, iată, panglica şerpuitoare a pîrtiei, cu oglinda de gheaţă, o gheaţă anume, ce numai aici poate fi întîlnită pentru o întrecere de sanie. „S-a realizat un coeficient de alunecare mult sporit, datorită sărurilor minerale din apă“, ne spun specialiştii, Tiberiu Ţiganu, din Secţia sport a C.C. al U.T.C., preşedintele concursului, şi Petre Lăcătuş, metodist la C.J.E.F.S. Harghita. Muncii pasionate a acestor oamenii li se datorează ireproşabilul cadru de desfăşurare a întrecerilor, de la derdeluş la numeroasele eşarfe prinse peste tot, de trunchiurile brazilor, pe care se poate citi : „Participaţi cu toţii la acţiunile Daciadei", „Daciada — şcoală a curajului", „Daciada — izvor de sănătate şi vigoare". Copiii coboară o dată să încerce pîrtia cu piciorul. „Da, este mai bună decît cea de la noi, din Subcetate, constată Aurelia Urzică. Aici se pot stabili recorduri de viteză“. Şi se poate conta pe ce spune fata blondă din Subcetate, că doar nu e la primul ei concurs mare. La ediţia precedentă, a cîştigat titlul de campioană pe ţară în cadrul „Daciadei de iarnă", la sanie. Şi Imre Pali, colegul ei de şcoală, este de aceeaşi părere. Şi Rodica Ciper, care şi-a cîştigat măiestria în pilotarea săniei pe dealurile Fitioneştilor din Vrancea, — acum pentru a treia oară prezentă la finale, sub conducerea aceluiaşi profesor, Valeriu Grigoraş. Ne impresionează grija cu care alţi dascăli ai sportivilor îşi sfătuiesc elevii unde să „atace“ virajele: Ioan Pocol, din Poienii Clujului, Mircea Ionescu, din Hotarele (Giurgiu), şi el, pentru a treia oară, cu elevii în finală („Cînd vrei să faci treabă, găseşti pîrtii de antrenament şi in cîmpie, cum am găsit noi“, spune el). Şi, iată, primul start ! Pentru a-i urmări mai bine, urcăm în „tribună“ — un gard din bîrne de brad, un rînd cu ceilalţi spectatori. Printre cei ce privesc cu ochiul specialistului se află şi secretarul federaţiei de specialitate, Petre Focşeneanu. Dealtfel, federaţia oferă pentru campioni cîte o sanie dintre cele mai noi tipuri, iar pentru primii şase clasaţi — o recompensă de o săptămînă în tabăra de sanie de la Sinaia. Bolizii coboară cu viteză. Mai întii băieţii, apoi fetele. O manşă şi încă una. Notăm cu satisfacţie aprecierile unanime că nivelul concursului este net superior anilor trecuţi, că prezenţa săniilor regulamentare este mai mare dar, din păcate, notăm şi unda de părere de rău din privirile unor copii, care au fost trimişi cu sănii improvizate, cum este cazul celor din judeţele Braşov (Bod) şi Gorj. Ca la toate concursurile se fac pronosticuri. Rezultatele sunt foarte strînse. Şi iată, festivitatea de premiere, pe platoul de lingă cabana in care Feribaci, cabanierul, ne-a găzduit. Sportivii de pe podium şi toţi ceilalţi sunt re-,licitaţi pentru frumoasa comportare de către tovarăşul Ştefan Hegheduş, secretar al Comitetului judeţean Harghita al P.C.R. Sunt oferite numeroase trofee din partea C.N.E.F.S., C.C. al U.T.C. şi a organelor locale. CLASAMENTE : fete : 1. Elena Giurelea (Prahova), campioană a „Dáciadei“, 2. Daniela Balica (Arad), 3. Angela Pavel (Maramureș). Băieți : 1. Imre Pali (Harghita), campion al „Dáciadei“, 2. Gh Soare (Giurgiu), 3. Ion Lepădan (Dâmbovița). Pe județe : 1. Harghita, 2 Prahova, 3 Arad. „Săniuţa de argint“ — pentru cele mai valoroase rezultate — este câştigată de sportivii judeţului Harghita. Viorel TONCEANU