Sportul, decembrie 1987 (Anul 43, nr. 11801-11827)

1987-12-01 / nr. 11801

PATINATORI ROMÂNI VICTORIOŞI IN „CUPA VARŞOVIcI VARŞOVIA, 30 (Agerpres). In prima zi a competiţiei internaţionale de patinaj viteză „Cupa Varşoviei“, ce reuneşte în capitala poloneză concurenţi din şase ţări, proba feminină de 500 m a revenit sportivei românce Ileana Cleteşteanu cu timpul de 44,77, urmată de olandeza Marga Procter în 44,88. La 1500 m pe primul loc s-a clasat românca Mihaela Dascălu — 2:15,50, urmată de coechipiera sa Cerasela Hordobeţiu — 2:16,83. La multiatlon conduce Dascălu, urmată de Hordobeţiu şi Procter. In concursul masculin proba de 3000 m a fost cîștigată de polonezul Krisak — 4:15,52, urmat de olandezul Hogerbort — 4:23,25 și Tiberiu Becze (România) — 4:23,29. La zi SUPERCUPA POLOULUI - ÎN„, FAMILIEI Marc- surpriză in lumea sportului cu mingea pe apă: ambele trofee puse în joc pentru cluburile de pe birou) conţineai au revenit e©hipetor italiene ! Cupa Campionilor are de-acum, o a doua formaţie peninsulară în palmares, la zece ani după fiu succes napolitan, a venit cu totul neaşteptata izbîndă a bunei noastre cunoştinţe Slsdey Pescara, care-şi sărbătorea în vară cea dinţii victorie în campionatul naţional. Şi cîrd te gîndeşti că jucătorii (italieni) din „şaptcele“ faimosului (spaniol) Estlarte au avut, fără doar şi poate, şaisă cind au ieşit din bazinul piteştean, in urmă cu o lună, învinşi numai la două goluri de Dinamo, calificindu-se in finala C.C.E. in ultima repriză a partidei din staţiunea de la Adriaik din Cupa Cupelor s-a impus Posilipo, după un retur cu o poveste aparte, redată pe scurt de clujeanul Radu Timoc, unul din arbitrii finalei de la Napoli: „La expirarea celor 28 de minute, era 9—8 pentru gazde, adică exact scorul la care cîştigase prima manşă Jug Dubrovnik. Numai că, cu 13 secunde înainte de final, Djuko, căpitanul formaţiei iugoslave şi al naţionalei ce deţine titlul mondial, scăpase singur cu portarul, radin incredibil — e ga Iarea şi... trofeul. In prelungiri, italienii au fost mai proaspeţi, cîştig' '.11 cu 13—10, cinci din totalul de goluri fiind marcate de internaţionalul Potlgtione. Şi am văzut zeci de spectatori aruncindu-se, de bucurie, in apă, îmbrăcaţi...“ Astfel incit, eveniment fără precedent, două formaţii italiene vor merge la Zürich spre a juca Supercupa poloului european. Geo RAETCHI ECHIPA DE HANDBAL A ROMÂNIEI ÎNVINGĂTOARE ÎN OLANDA AMSTERDAM, 30 (Agerpres). — Turneul internaţional masculin de handbal de la Haarlem (Olanda) a fost cîştigat de selecţionata României, urmată în clasamentul final de formaţiile Cehoslovaciei, Poloniei, Olandei, Belgiei şi Turciei, în meciul decisiv, hardbaliștii români au întrecut cu scorul de 23—18 (12—7) echipa Cehoslovaciei. PE SCURT • PE SCURT • PE SCURT AUTOMOBILISM etcursa pentru Formula III desfășurată la Macao a revenit pilotului irlandez Martin Donnelly. BIATLON • Proba de 10 km de la Novosibirsk a fost câștigată de sportivul sovietic Viktor Andreev, cu timpul de 35:08. CICLISM 0 După opt etape, la cursa din Mexic conduce rutierul mexican Salvador Esquival, urmat în clasament la 28 secunde de coechipierul său Martin Esparza. • Cursa de şase zile de la Zürich s-a încheiat cu victoria cuplului Urs Freuler (Elveția) — Dietrich Thurau (R. F. Germania), care a totalizat 183 puncte. CĂLĂRIE • Proba de dresaj de la Bruxelles, contînd pentru „Cupa Mondială“, a fost cîștigată de vest-germanul Jan Bemelmans, cu 66,20 p. L-a urmat americanul Robert Dove — 6512 p și danezul Nils Haagensen — 62,83 p. HANDBAL • In etapa a lll-a a campionatului masculin al R. F. Germania, echipa Tasem Essen, viitoarea adversară a formaţiei Steaua Bucureşti în „Cupa Campionilor Europeni“, a învins în deplasare cu 21—20 (13—10) echipa MTSV Schwabing. LUPTE LIBERE • Cupa Mondială, desfășurată la Ulan Bator, s-a încheiat cu victoria echipei U.R.S.S., urmată de R. P. Mongolă, S.U.A., Cuba, Japonia și Australia. C.M.). Of TENIS DE MASA SOFIA, 30 (Agerpres). La Sofia au început întrecerile celei de-a 6-a ediţii a Campionatului Mondial Universitar de tenis de masă. Iată primele rezultate înregistrate în turneul pe echipe : masculin : Polonia — Algeria 13—0 ; Brazilia — Anglia 5—2 ; Japonia — Cuba 5—0 ; feminin: Iugoslavia — Peru 3—1 ; Austria — R.F. Germania 3—0 ; Polonia — Canada 3—2 ; Franţa— Brazilia 3—0 ; Anglia — Algeria 3—0. SPRItIT... INTIRZIAT ÎN PRELIMINARIILE C.E. Se cunosc deja 7 echipe calificata în turneul final al C.E. din 1988 Meciurile care mai urmează în decembrie fac parte din seria Jocurilor pentru eventuale poziţii mai bune în clasament. De pildă, mîine seară sunt programate două partide. In GRUPA A 5-a, la Budapesta, echipa Ungariei susţine ultimul joc cu Cipru şi în cazul victoriei gazdele se vor clasat pe locul al treilea.In această grupă se va rejuca partida dintre Olanda şi Cipru — 8 decembrie — în care olandezii au 0 Rezultate din etapa a 14-a in bulgaria : Sredet — slavia 3—1; Cemomoreţ — Lokomotiv Oreahoviţa 4—0; Lokomotiv Plovdiv — Lokomotiv Sofia 3—0 ; Sliven — Spartak Vama 4—1 ; vitoşa — Vraţa 4—2 ; Blagoevgrad— Trakla Plovdiv—1. clasament : 1. Sredet — 23 p ; 2. Vitoşa — 22 p; 3. Slavia 19 p. • In etapa a 21-a a campionatului FRANTEI, lidera clasamentului,, echipa Monaco, a terminat La egalitate 0—0, meniu' disputat în deplasare cu Le Havre. Alte rezultate : Marseille — Bordeaux 1—0 ; Lens — Cannes prima şansă pe teren propriu chiar cu porţile închise) şi în această variantă, meciul de la Atena al olandezilor cu Grecia nu mai are importanţă pentru că ei se vor afla pe primul loc. Tot mîine, are loc ultima partidă din GRUPA A 7-a: Luxemburg — Scoţia. Fireşte, scoţienii sunt favoriţi şi dacă vor obţine victoria el vor ocupa locul 3, după Irlanda (calificată) şi Bulgaria. Sîmbătă, în GRUPA A 2-a, la Milano, Italia (deja promovată în turneul final) susţine ultima partidă, cu Portugalia, 8—0 ; Metz — LiBe 3—1 ; Nantes -= St. Etienne 2—3 ; Auxecre -= Toulon 0—0 ; Toulouse — Paris St. Germain 2—!: Nice — Brest 2—0 ; Racing Paris — Laval í—0 ; Montpellier — Niort 1—0. Clasament : 1. Monaco — 31 p ; 2. Racing Paris — 27 p ; 3. Bordeaux — 26 p. • In SPANIA (etapa a 12-a), Real Madrid a învins pe teren propriu, cu 3—1, pe Mallorca, în timp ce Atletico Madrid a terminat la egalitate, 2—2, în deplasare, cu Zaragoza. Alte rezultate : F. C. Barcelona — Cadiz 3—1; Mundia — Begia Sevilla 2—0 ; Real Sociedad — Vigo 3—2; Valladolid — Jogronos 1—0 ; Gijon — Sabadell 3—0 ; Osasuna — Bilbao 3—1 ; F.C. Sevilla — Espanol Barcelona 2—2, Clasament : 1. Real Madrid — 81 p ; 2. Atlelico Madrid — 17 p : 3. Real Sociedad — ,15 p. • In optimile de finală ale „CUPEI R.D. GERMANE“, Dynamo Dresda a învins cu 2—1 pe Wismut Aue, iar FC Karl Marx Stadt a dispus cu 1—0 de Union Berlin. Alte rezultate : Halle — Brandenburg 1—0 ; Lokomotive Leipzig — Rot Weiss Erfurt 2—1; Rostock — Cottbus 3—2. După 22 de etape, în AUSTRIA continuă să conducă Rapid Viena, cu 36 p, urmată de Austria Viena — 28 p şi Grazer A.K. — 27 p. Rezultate : Sturm Graz- Grazer A.K. 1—1; F.C. vienna — F.C. Tirol 3—1 ; Linzer A.S.K. — Klagenfurt 0—0 ; Rapid Viena — Austria Viena 2—1 ; Modling — Voest Linz 1—6 ; Admira Wacker — Wiener Sportklub 6—2. • La Nicosia, un C.E. de juniori, selecţionatele Ciprului şi Cehoslovaciei au terminat la egalitate : 9—9. CAMPIONATE, CUPE PREOCUPĂRI PENTRU O CONTINUĂ CREȘTERE CALITATIVĂ (Urmare din par. 1) pe fondul unei baze materiale capabile să asigure dezvoltarea corespunzătoare a acestui sport. Continuând „clasamentul“, locul următor ar reveni handbalului — „cel mai popular sport după fotbal", după cum afirma I. Mihăescu, secretar al C.J.E.F.S. şi Mureşul Electromureş, la fete, şi A.S.A. Electromureş, la băieţi, fiind echipele-fanion, de aici pornind spre loturile naţionale de seniori sau tineret Esztera Ma- refi, Eva Mozsi, R. Moldovan, C. David etc., antrenorii Gh. Ionescu, V. Pop, Şt. Orban etc. aducînd iubitorilor acestui sport satisfacţia unor rezultate deosebite, printre care cîştigarea „Cupei României“ şi, consecinţă firească, prezenţa (pentru prima oară) unei formaţii (Mureşul) în cupele europene. Ar mai fi de spus că existenţa unui puternic campionat judeţean, ca şi strădaniile C.S.Ş. Tg. Mureş şi C.S.Ş. şi Voinţa Sighişoara conduc la „o valoare ridicată a handbalului nostru, valoare pe care dorim să o sporim prin rezultate şi mai bune“, după cum ne spunea Saveta Evi, secretar al C.J.E.F.S. Tenisul de masă se înscrie, la rîndul său, printre disciplinele cu tradiţie şi rezultate, printre acestea înscriindu-se medaliile de aur şi argint obţinute de Kinga Lohr la C.E. de juniori sau Balcaniada de senioare, ca şi locul secund la C.N. al formaţiei de băieţi, meritul revenind, desigur, şi antrenorilor de la Constructorul IJGCL (I. Lohr, C. Macovei, P. Pal), dar şi preocupărilor intense ale clubului. Fără îndoială, de la volei şi baschet se aşteaptă mult mai mult, performanţele înscriindu-se în nota generală a acestor jocuri pe plan naţional, adică medie. Nu negăm eforturile depuse la A.S.A. Electromureş, Metalotehnica (volei) şi Comerţul (baschet), dar prezenţa în plutoanele secunde ale diviziilor ne indică şi mai mult adevărata cotă valorică. Cauze? Mai multe, printre care fluctuaţiile de jucătoare şi producţia insuficientă a C.S.Ş. sunt printre cele principale. Clubul Electromureş se menţine în frunte şi prin secţia de hochei, ale cărei strădanii nu sunt de neglijat (5 jucători în lotul de tineret, locul I în seria a doua), antrenorul A. Cormaşiu încercând să alcătuiască o echipă competitivă pe plan naţional, dar calea pînă la marea performanţă este încă foarte lungă. Rugbyul, ivit din pasiunea unor vechi practicanţi, veniţi la Tg. Mureş în diverse domenii de activitate, a adus prima formaţie mureşeană (Transportul), în divizie, dar şi grijile majore pentru a o consolida şi a-i da consistenţă, pentru a nu se ajunge asemenea polo-ului, care supravieţuieşte doar prin împrejurări conjuncture, prelungindu-se, în fond, o situaţie nesatisfăcătoare pe ■trebuie într-un fel sau altul să-şi găsească rezolvarea. Sunt, oare, aşadar, mulţumiţi mureşenii de rezultatele echipelor lor? Un răspuns l-am aflat de la G. Roşu, preşedintele C.J.E.F.S.: „Şi da, şi nu, împlinirile, ca şi lipsurile, regăsindu-se în rezultatele muncii fiecărei formaţii, fiecărei secţii sau club. Dacă judecăm strict la nivelul judeţului, am găsi suficiente motive de satisfacţie. Dar dacă lărgim sfera la afirmarea internaţională, la contribuţia privind alcătuirea unor loturi reprezentative puternice, atunci... barometrul este în scădere. Sunt multe cauzele, unele vizîndu-ne direct — lipsa bazei de masă de calitate pentru jocuri, selecţia insuficientă, muncă, deseori, de mintuială etc. —, altele sunt, aş zice, indirecte, dar extrem de importante: lipsa obligativităţii ca echipele de „A“ să aibă şi juniori, lucru pe care vechile regulamente îl prevedeau; dispariţia valorică şi, chiar, numerică a cluburilor universitare, altădată puternice centre din sfera jocurilor; orientarea greşită a unor federaţii, ale căror minime cerinţe facilitează antrenorilor şi sportivilor acoperirea cu ... plapuma uşoară a fel de fel de prevederi care îndeamnă la comoditate şi, implicit, la mediocritate etc. Se pune, de asemenea, întrebarea: putem face mai mult? Indiscutabil, da. Şi suntem hotăriţi să ne aducem pe viitor o contri- buţie şi mai substanţială la obţinerea de către sportul românesc a unor noi şi frumoase succese". Corespondenţă din Sevilla CAMPIOUL VA FI DECIS LA FINIS S-ar putea, nimeni nu se îndoieşte de aceasta, ca rivalitatea celor doi corifei ai şahului, care-şi dispută titlul mondial, să nu-şi găsească rezolvarea decît după a 24-a partidă. Pînă atunci, creşte fluxul de spectatori spre sala Teatrului „Lope de Vega“, acolo unde aspra bătălie pentru desemnarea campionului mondial în minunatul sport al minţii se apropie de finiş. De ce s-a întrerupt partida a 17-a ? A fost o remiză simplă, zic unii, care nu mai necesita reluarea ei a doua zi. Ei bine, n-a fost chiar aşa. Se pare că Gării Kasparov a avut o noapte de insomnie, şi-a trezit întreaga echipă de antrenori şi secundanţi înainte de ivirea zorilor, pentru a le arăta o posibilitate ascunsă a adversarului său în poziţia de întrerupere. Anume, un sacrificiu de turn pe „difi“ în schimbul a doi pioni negri, care ar fi dat posibilitatea lui Anatoli Karpov să joace pentru victorie. Analiza minuţioasă a poziţiei i-a pus în lumină toate secretele şi iată motivul pentru care, după reluarea jocului, n-au mai fost efectuate decît alte cinci mutări. Era, într-adevăr, o simplă formalitate înainte de consemnarea egalităţii, dar emoţiile abia trecuseră. Şi n-au fost puţine. Deci, 8,5—8,5... între timp, a luat sfîrşit şi open-ul internaţional de la Sevilla, ajuns la a XVI-a ediţie. A cîştigat marele maestru Y. Murey (Israel, cu 7,5 puncte din 9 posibile), iar lui i-au urmat patru egali: J. Hodgson (Anglia), G. Sax (Ungaria), I. Sokolov (Iugoslavia) şi J. Falaiera (Spania), toţi cu cite 7 puncte. Ca o curiozitate, una din partidele centrale, cea dintre Hodgson şi Talavera, a început la ora 17:30 după-amiază şi s-a încheiat a doua zi dimineaţa, la 7,30. Iată cum poate fi decisivă — şi la şah... — pregătirea fizică. Sunt în curs de desfăşurare lucrările Congresului Federaraţiei Internaţionale de Şah (F.I.D.E.). Printre primele hotărîri adoptate este şi aceea care ratifică datele Campionatelor Mondiale pentru copii şi juniori (pînă la 16 ani), care se vor desfăşura anul viitor, între 24 iulie şi 7 august, în România. Elisabeta POLIHRONIADE Mare maestră internaţională 30 noiembrie 1987 Din dosarul dopingului SĂNĂTATEA SPORTULUI În calitatea sa de preşedinte al Comisiei Medicale a Comitetului Internaţional Olimpic, belgianul Alexander De Moerode luptă pe toate căile, de aproape un sfert de veac, împotriva dopajului în sport, împotriva celor care — cum el însuşi a tot repetat-o — „atentează la puritatea fenomenului, favorizînd obţinerea de recorduri cu orice preţ, fabricând recorduri mincinoase“. O vreme, se părea că demersul lui De Meerode, „foc încrucişat“ susţinut de un număr crescut de specialişt şi la fel de important, de apărători al frumuseţii şi curăţeniei sportului, va ajunge să fie intr-o bună zi încununat de izbîndă, numărul celor găsiţi „pozitiv“ în urma controalelor (lobogatorul la marile competiţii) scăzînd sau rămînînd măcar staţionar. Numai că, de la un timp, aşa-zisul procent acceptat de „vinovăţii dovedite sau întâmplări nedorite“, în jur de 1,5% din totalul analizelor efectuate, e tot mai des depăşit. In 1986, de pildă, invoca De Meerode într-un interviu încredinţat recent ziarului „Sovietski Sport“, procentul a urcat pînă la 1,89% (623 de rezultate pozitive) pe plan mondial în unele ţări — cu trimitere imediată la Franţa şi Statele Unite — depăşind chiar 2%. Cu atît mai neliniştitoare se înfăţişează situaţia, cît cit în „hora" dopingului au intrat, din eroare sau cu Intenţie (cine să pre- cizeze unde începe una şi se termină cealaltă ? !), şi numele unor performeri, cele mai discutate — şi mai triste , cazuri ale anului 1987 fiind cele ale atletei elveţiene Sandra Gasser, privată de medalia de bronz a „mondialelor“ de atletism de la Roma ( 500 m) şi al cicliste, Jeannie Longo campioană a lumii şi, în vatră, câştigătoare a Turului Franţei ! Amintind, cu mîhnire, toate acestea, preşedintele Comisiei Medicale a C.I.O. a subliniat că Lupta împotriva dopingului se va înteţi, prin toate mijloacele, sub toate formele. Mai întîi că alte şi alte discipline, inclusiv fotbalul (la Euro ’88, cite 2 jucători din fiecare formaţie se vor prezenta la, control), se vor supune rigorilor examenului antidoping. Apoi că sancţiunile vor deveni, fără excepţie, neîndurătoare, cei găsiţi în culpă riscînd — chiar la prima abatere — scoaterea diin viaţa sportivă (în prezent, pedeapsa e de 2 ani). In sfîrșit, deși lista proiectelor este mult mai lungă, o tehnologie dintre cele mai noi, inclusiv calculatoare, va fi implicată în activitatea de testare. Numărul laboratoarelor de cercetare afectate întreprinderii respective va spori în așa fel incit, în aniii imediat următori, circa 89 909 de sportivi să poată o verificaţi, faţă de 32 982 in 1986. Sigur că drumul pe care se vizează abolirea practicii dopingului nu e nici simplu, nici scurt. Dar faptul că de-a lungul lui exigenţa şi perseverenţa vor creşte, după cum explica De Meerode, reprezintă un semn îmbucurător, menit să readucă sportul la sănătatea lui iniţială, în plan fizica şi moral Ovidiu IOANIŢOAIA ! P T T;B*1 *ontra18 H 79.ro și n.50.59; coresp. 10.84.50; interurban 437; telex 10 350 comsp. Telefax 1 (00) Nr. 0.60.81 Tantru «tr lină tate abonamente Oria RomprosHUtella «actorul export-import precă P.O.B U-MJ tele* tori* ers tir București calea ari vitelor 64-66 io 36« tiranii t.P .Informația*