Sportul, februarie 1989 (Anul 45, nr. 12163-12186)

1989-02-01 / nr. 12163

„MARELE PREMIU" IA TENIS MELBOURNE, 31 (Agerpres). In urma rezultatelor înregistrate la campionatele internationale de tenis ale Australiei, în clasamentul general al „Marelui Premiu“ conduce Ivan Lendl (Cehoslovacia), cu 120*) puncte, urmat de coechipierul său Miloslav Mecir — 840 puncte, suedezul Jan Gunnarsson și austriacul Thomas Muster — cu cîte 480 puncte, iugoslavul Goran Ivanisevici — 260 puncte etc. AUCKLAND, 31 (Agerpres). Rezultate înregistrate in primul tur al turneului feminin de tenis de la Auckland : Jo Durle (Anglia) — Anne Faull (Australia) 6—4, 6—1 ; Celine Cohen (Elveţia) — Jonna Jonerup (Suedia) 6—4, 6—4 ; Belinda Cordwell (Noua Zeelandă) — Patricia Hyde (Canada) 6—0—2 ; Beverly Bowes (S.U.A.) — Sabine Auer (R.F. Germania) 6—3, 6—1 ; Elizabeth Smyle (Australia) — Claire Wood (Anglia) 4—6, 6—4, 7—6. AGENDĂ NEW YORK, 31 (Agerpres). Proba de săritură în lungime din cadrul concursului desfăşurat în sală la Huston (Texas) a fost cîştigată de campionul olimpic Carl Lewis (S.U.A.), cu 8,15 m. Alte rezultate : aruncarea greutăţii : Randy Barnes — 21,20 m ; săritura în înălţime : Jim Howard — 2.28 ; 55 m garduri : Greg Foster — 6,99 ; 55 m plat : ATLETICĂ Leroy Burrett — 6,09 ; 55 m garduri feminin : Jackie Joyner — Kersee — 7,46. MOSCOVA, 31 (Agerpres). In concursul de sală disputat la Vilnius, atleta sovietică Elena Panikorovskih a cîştigat proba de săritură în înălţime, cu 1,95 m, iar Igor Kazanov a fost cronometrat în proba masculină de 60 m garduri cu timpul de 7,02. PE GHEAŢĂ ŞI PE ZĂPADĂ HOCKE! MOSCOVA, 31 (Agerpres). In turneul final al campionatului unional de hochei pe gheaţă, echipa Ţ.S.K.A. Moscova a învins cu scorul de 8—5 (2—0, 3— 5, 3—0) formaţia S.K.A. Leningrad şi cu 3—1 (0—0, 1—1, 2—0) pe Spartak Moscova. La rîndul ei, Spartak Moscova a întrecut cu 2—1 (1—0, 0—1, 1—0) echipa Dinamo Riga. In clasament conduc formaţiile T-S.K.A. Moscova, Dinamo Moscova şi Aripile Sovietelor Moscova — cu cîte 30 puncte. SANIE STOCKHOLM, 31 (Agerpres). Proba masculină din cadrul concursului de la Hammarstrand (Suedia), contind pentru „Cupa Mondială“, a revenit lui Jens Schenke (R.D. Germană), cu timpul de 2:17.586. La feminin, pe primul loc s-a situat sportiva italiană Gerda Weissensteiner — 2:06.815. BIATLON MÜNCHEN, 31 (Agerpres). Concursul Internaţional de la Ruhpolding (R.F. Germania) s-a încheiat cu proba masculină de ştafetă 4x7,5 km în care victoria a revenit echipei R.D. Germane (Luck, Schmisch, Rotsch, Anders), cu timpul de lh21:ll. Pe locurile următoare s-au situat formaţiile U.R.S.S. — lh21:45 şi R.F. Germania — lh23:02, SCHI NEW YORK, 31 (Agerpres). Proba masculină de slalom pentru combinată din cadrul Campionatelor Mondiale de schi alpin, de la Văii (Colorado), a fost cîștigată de sportivul norvegian Oie Christian Furuseth, înregistrat în două manșe cu timpul de 1:36,89. ,;CIPA N0NDI/U A* LA scrima MONTREAL, 31 (Agerpres). Concursul de spadă disputat la Montreal, în cadrul „Cupei Mondiale“ la scrimă, a fost cîștigat de sportivul francez Erich Steckl, învingător cu 10—4 în finala cu vest-germanul Arndt Schmitt. In întîlnirea pentru locurile 3—4, francezul Jean-Michel Henry l-a întrecut cu 10—7 pe cubanezul Lazaro Castro. IN FIARE CAMPION AfiRMl: „VICTOMNE Nil TREBUIE SĂRBĂTORITE PREĂ HUIT...“ Campionii autentici știu să iasă la rampă atunci cînd toată lumea se așteaptă s-o facă, împlinind așteptări, confirmînd pronosticuri. Interviurile cu el se scriu încă înaintea trecerii liniei de sosire, spectatorii aplaudă „podiumul“, chiar de la start. Anul acesta, însă, Marc Girardelli a demonstrat contrariul. A apărut în centrul imaginii Cupei Mondiale, la schi alpin, tocmai atunci când nimeni nu se mai aştepta, publicul, specialiştii ori comentatorii urmărind cu sufletul la gură o antipată dispută intre elveţianul Pirmin Zurbriggen şi italianul Alberto Tomba. Ei, şi nu alţii, erau eroii precedentului sezon, aureolaţi, ambii, in fruntea Cupelor Mondiale, ambii punind în vitrinele cu trofee proprii 3 din cele 5 medalii de aur olimpice de la Calgary. Acum însă, la mijlocul sezonului, surpriza este totala: în fruntea clasamentului „Circului Alb“ nu se află nici Zurbrigeen, nici Tamba, ci luxemburghezul Girardelli! Şi nu doar pentru că favoriţii sunt, deocamdată, învinşi, ci în primul rînd pentru că Girardelli s-a învins pe sine... „Aduat un istoric“ scria, motivat, Pascal Coville, în „l’Equipe“, dar mai emoţionante decit acest adevăr scris negru pe alb de ziaristul francez sînt strîngerile celor două mîini ale părinţilor lui Marc, pierduţi, la Kitzbuehl, în mulţimea uriaşă a spectatorilor. In acean, în cea mai prestigioasă coborire din lume, Marc Girardelli devenea al doilea schior din întreaga istorie a schiului (primul : Pirmin Zurbriggen!), ciştigînd concursuri de cupă mondială la toate cele 5 probe ale schiului alpin! Cine e Marc Girardelli? I se vor, reţine mai cu seamă victoriile, e drept: două în clasamentul general al Cupei Mondiale (1985 şi 1986) , 24 în concursuri din cadrul celui mai mare circuit al schiului (14 în slalom, 2 în super — G, 3 în slalom uriaş, una la combinată şi una, ultima, la Kitzbuehl, la coborire), precum şi titlul mondial, din 1986, la combinată. Un palmares rotund pentru cei 26 de ani (s-a născut la 18 iulie 1963, in Austria) şi cele 9 sezoane de cînd îşi încearcă forţele în Caravană. Vor rămîne, e drept, succesele, dar vor fi însemnate şi (sau mai ales) momentele de cumpănă, mai numeroase decii ale multor colegi. Exclus de la Jocurile Olimpice de la Sarajevo, din 1984, pentru că era cetățean austriac, dar era legitimat în Luxemburg; accident grav la un umăr, în 1987, îndepărtat aproape definitiv de glorie în sport; eclipse de formă — adevărate tuneluri întunecate ale performanţei sale. Girardoli a ştiut, însă, să iasă mereu la lumină — ultima oară acumi —, să ţintească podiumurile şi să urce pe ele. In primul rînd pe calea, prea ades uitată de alţii, dar nu de el: „Intr-adevăr, victoriile sînt frumoase — a fost de atîtea ori auzit. Dar nu trebuie sărbătorite prea mult, deoarece vine următoarea cursă“. .. Condiţia sine qua non a succesului în „varianta Marc Girardelli“... Radu TIMOFTE AGENDA PREGĂTIRILOR NOULUI SEZON (Urmare din pag. 1) trei meciuri într-un an înseamnă, oricum am lua-o, prea puţin. S-a înţeles bine aceasta şi s-a pornit pe un alt fel de drum. Există pentru ’89 un program mai dens ca altădată. Turneu în Polonia. Meci cu Anglia, la 13 mai, în cuplaj cu partida primelor reprezentative. Turneu la Moscova, apoi în Cehoslovacia, în Bulgaria. Sigur, rezultatele vor avea importanţa lor, dar scopul dinţii e înrădăcinarea unei noi concepţii de joc, împrospătînd, renunţînd chiar la ce s-a gîndit şi făcut ani de zile. Doi foşti internaţionali — aripa Ion Teodorescu, azi inginer şi antrenor, flankerul Constantin Fugigi, profesor de educaţie fizică, cadru universitar — au lansat deviza „Mîine jucăm cu Anglia“ şi s-au angajat, cot la cot cu selecţionabilii, la o treabă nu tocmai lesnicioasă. Incepind, dacă vreţi, cu minutele de intrare în priză prin exerciţii de concentrare privite mai întîi cu neîncredere, cu zîmbetul pe buze de jucători, care au ajuns acum „să le caute, să le dorească“, cum zice Ion Teodorescu. „Meciurile făcute, trei la număr, au fost cu temă — utilizarea primelor două forme de joc, grupat şi desfăşurat —, interesîndu-n© în primul rînd să vedem cum se descurcă băieţii sub o presiune foarte accentuată, rapidă", completează Constantin Fugigi. Jocul s-a încheiat. Pare mai greu drumul de întoarcere (e ceva care, într-adevăr) spre hotelul B.T.T., unde rugbyştii s-au simţit extraordinar (cuvînt folosit de alt tînăr, medicul Dragoş Nanul, fost şi el jucător) şi unde au lăsat, la rîndu-le, o bună impresie, dovadă fiind, spre pildă, aprecierea Rodicăi Cherteş, şef de unitate, dar şi a fotbaliştilor de la Sportul Studenţesc, care le-au mai întins o mînă de ajutor la nevoie. „Am văzut cîte ceva din pregătirea rugbyştilor şi am toată preţuirea pentru eforturile acestor sportivi". Sînt cuvintele lui Cristea, titularul „alb-negrilor“. Bine, bine, dar cine sînt rugbyştii cu care se încearcă altceva? Jucători de 20 de ani sau puţin peste 20. Pilieri : Botezatu (Bîrlad), Stan (Buzău), Costea (Steaua), V. Ionescu (Rapid) ; taloneri: Cilinca (Rapid), Mahmud (Energia) ; linia a doua şi numărul 8 : Sluşariuc (Suceava), Stanca (Sportul Studenţesc), Brănescu (Farul), Brînză (Griviţa Roşie) ; flankeri : A. Gurănescu (Dinamo), Iosef (Steaua), Sugaru (Arad), Ţuţuianu (Dinamo) ; mijlocaşi : D. Dinu (Rapid), Fugigi (Steaua), Perneş (Sportul), Fl. Ion (Dinamo), Ranga (Rapid) ; centri: Ţinea (Farul), Roşoagă (Rapid), Franciuc (Dinamo), Nichitean (Suceava), aripi: Mitocaru (Timişoara), Şerban (Steaua), Sasu (Farul), Zoc (Rapid) ; fundaşi : Cumpătescu, Trancă (Farul). In observare, alţii, precum N. Marin, Popa, Dragnea, Foca, Scolobiuc, Stanciu, M. Dumitru, Mehedinţeanu, Sălăgean, A. Petrescu. Forţa unui Stan sau Stanca, calităţile lui Iosef sau Trancă, „duelul“ foarte strîns Cilinca — Mahmud, vivacitatea lui Gurănescu, accelerarea lui Mitocaru, fantezia lui Ţinea, tenacitatea lui Şerban, progresul lui Ţuţuianu şi aşa mai departe — toate laolaltă generează încredere pentru noul drum al lotului de tineret la rigby.„ mai PfRHIRJ tftipfl MBNBM ia TOS: ÎNTRE CONFIRMĂRI ŞI SURPRIZE Tenisul internaţional a trăit, in 1988, sub semnul „calmului plat“ al rezultatelor din disputele feminine, sub cel al surprizelor din întrecerea masculină şi, fireşte, sub acela al revenirii sale pe agenda olimpică, după o absenţă de 64 de ani. Jucătoarea vest-germană Steffi Graf a spulberat cam totul, păstrindu-şi supremaţia cucerită la jumătatea anului 1987, chiar cu înfringerea din finalul sezonului (semifinala Masters-ului). Ea a scris una din cele mai strălucitoare pagini din istoria „sportului alb“ : 11 turnee cîştigate din 14 la care a luat startul, ceea ce înseamnă 73 de meciuri adjudecate dintr-un total de 76 (sau, intr-un alt limbaj, un procent de 96 la sută), tenismană care a avut sansa ca în anul său exceptional — a realizat Marele Slem ! — să aibă loc si J.O., ea adăugind celor patru mari titluri, de pînă atunci (se putea altfel ?) şi pe cel olimpic. La masculin, reprezentativa R.F. Germania a întrecut, în finala Cupei Davis, pe cea a Suediei, cucerind mult rivnitul trofeu. Sau — poate ar fi mai bine spus — surpriza a constituit-o însăşi infrîngerea formaţiei scandinave. De ce ? In primul rind, pentru că jucătorii săi au „semnat“ colectiv Grand Slem-ul 1988, toate cele patru titluri majore ale federaţiei internaţionale fiind cucerite de Mats Wilander (Australia, Roland Garros, Flushing Meadow) şi de Stefan Edberg (Wimbledon). Apoi, îi recomandau pentru cel de-al cincilea titlu mondial pe echipe cele patru anterioare (1975, 1984, 1985, 1987), precum şi faptul că jucau a şasea finală consecutivă a prestigioasei competiţii. Şi, totuşi, Boris Becker şi Carl Uwe Steele nu s-au lăsat impresionaţi şi au jucat la cel mai înalt nivel, meritul lor fiind cu atît mai mare cu cit meciul a avut loc la Göteborg, pe o suprafaţă lentă, convenabilă gazdelor. Becker se anunţase, de altfel, foarte „tare“ cu cîteva zile in urmă, cînd cîştigase primul său Masters, în dauna lui Ivan Lendl, recordmanul întrecerii , de cinci ori victorios şi de alte patru ori finalist din nouă participări. Toate victoriile, eşecurile, confirmările sau deziluziile au fost umbrite, însă, de turneul olimpic, care, la re-debut, s-a bucurat de un real succes. Intîi şi întîi pentru că a oferit şansa jucătorilor mai slab clasaţi să se intilnească cu unii dintre cei mai valoroşi din lume, posibilitate pe care nu o au, in mod normal, datorită prevederilor regulamentare. Şi nu in ultimul rînd pentru că protagoniştii au jucat pentru culorile ţărilor lor şi nu pentru puncte sau bani. In sprijinul acestor afirmaţii vin chiar cuvintele unor participanţi. „O experienţă unică. Să urci pe podium în acordurile imnului naţional... Nu pot să compar aceste 15 zile cu nimic altceva din viaţa mea“ afirmă Pam Shriver, medaliată cu aur în proba de dublu. Iar Tim Mayotte, finalist la simplu, adaugă . ..Cred din toată fiinţa, mea că tenisul aparţine şi Jocurilor Olimpice. Sper ca tot mai mulţi dintre noi să sprijinim în viitor tenisul olimpic Dar poate că ideea olimpismului în tenis este susţinută cel mai puternic de faptul că forurile în drept au dezbătut posibilitatea ca la următoarea ediţie să fie introdusă şi a cincea probă a disciplinei, cea de dublu mixt. Pentru moment, însă, să reţinem numele actualilor campioni olimpici : Steffi Graf (R.F.G.), şi Mioslav Mecir (Cehoslovacia) la individual, Pam Shriver, Zina Garrison (S.U.A.) și Emilio Sanchez, Sergio Casat (Spania) la dublu. Doina STǍNESCU COMPETIŢII ŞAHISTE OTTAWA, 31 (Agerpres). Cea de-a C-a partidă a meciului ce se desfăşoară la Ottawa între marii maeştri Artur Iusupov (U.R.S.S.) şi Kevin Spraggett (Canada), în cadrul turneului candidaţilor la titlul mondial, s-a încheiat remiză la mutarea 34. Scorul se menţine egal : 3—3, astfel că pentru desemnarea învingătorului se vor disputa două partide suplimentare. AMSTERDAM, 31 (Agerpres). Turneul internaţional de la Wijk aan Zee (Olanda) s-a încheiat cu 4 cîştigători : Anana (India), Nikolici (Iugoslavia) Sax şi Ribl (Ungaria) cu cîte 7,5 puncte din 13 posibile. BELGRAD, 31 (Agerpres). După 12 runde, în turneul feminin de la Kladovo, pe primul loc se află Pihailici cu 8,5 puncte, urmată de Vujici 8 puncte, Kovacevici 7,5 puncte. In runda a 12-a, Sarici a cîștigat la Orei, iar Kovacevici a remizat cu Pihailici. TERENUL ŞI TRIBUNA In Italia, după meciul Brescia — Cremona (din liga a doua !), 5, 13 huligani sunt arestaţi... 11 In Spania, cîţiva jucători ai Realului sunt „bombardaţi“ din tribune şi, după accidentarea portarului Buyo, partida dintre Osasuna şi Real Madrid se întrerupe... In Olanda, pe stadionul lui P.S.V. Eindhoven, nimeni alta decit deţinătoarea la zi a Cupei Campionilor Europeni, 37 de aşa-zişi suporteri îşi dau în petec şi ajung după gratii... In Anglia, e parcă mai rău decit oriunde în fotbalul profesionist. Jucătorii, inclusiv Brian Robson, căpitanul „naţionalei“, se urcă ameţiţi la volan, iar publicul aruncă, sparge, distruge, incendiază. Pînă şi Michael Phelan (Norwich) se miră : „Agresiunile s-au înmulţit in Ligă. Meciurile sînt adevărate bătăi de stradă“... „ Sigur că, faţă de ora „dramei de pe Heysel“, nu se poate vorbi despre o recrudescenţă a violenţei, dar fenomenul — în ciuda tuturor măsurilor punitive sau profilactice — există, păgubeşte şi întristează. De aceea se şi caută, pretutindeni, soluţii, cea adoptată în Anglia, obligativitatea „legitimaţiilor magnetice“, nepărînd salutară, de vreme ce, iată, 81 din cele 92 de cluburi profesioniste s-au pronunţat, recent, împotriva ei ! Intr-un asemenea moment, care nu e disperat, ci numai dificil, specialiştii sunt tot mai tentaţi să creadă că liniştea tribunei ar trebui să vină din terenul de joc, de la jucătorii înşişi, a căror comportare civilizată, de fair-play, i-ar putea influenţa, ba încă hotărîtor, pe spectatori. Această — cum o numea un ziar — „întoarcere la esenţă“ a fost de altfel intuită, şi însuşită, de cei chemaţi să ajute, declaraţiile de mai jos — aparţinînd unor fotbalişti consacraţi, dar care n-au comunicat între ele exprimînd un punct de vedere comun, ele avînd, ca să spunem aşa, acelaşi numitor. Maradona declara în „Kicker“ (R.F.G.) : jocul nostru mai multă artă, mai mult frumos, atunci i-am elibera pe spectatori de instinctele rele“. Van Basten mărturisea în „Sport Zürich“ (Elveţia) : „Cînd nu va mai fi în teren această goană nebună după succese cu orice preţ, tribuna se va cuminţi. Faulturile grosolane o incită". Ţigana se confesa în „France Footbal“ : „Prea mulţi antrenori ne cer să cîştigăm oricum, ba şi oferă premii speciale pentru cel care, lovind şi rănind, îşi scot adversarii din joc 71 Scăderea numărului lor ar conduce la scăderea incidentelor provocate de spectatori*. Direcţia e clară, totul e ca ea să fie urmată. Va fi 7 Ovidiu IOANIŢOAIA . Redacţia si administraţia: cod 79778 Bucureşti, str. V. Conta ie, of. 10.S4.60; Interurbaniz; telex 10 350 romsp. Telefax. (90) Nr. ll.60.33 Pe stramante abonamente prin Rompresfltate la, sectorul telefţioare. prsfir Bucureşti, calea Griviţei nr. 61-6610 369. Tiparul I.P. ..informaţia *• VARŞOVIA, 31 (Agerpres). Intr-o retrospectivă a anului fotbalistic 1988, ziarul polonez „Przeglad Sportowy“ menţionează rezultatele valoroase obţinute de echipa României, clasa internaţională demonstrată în diferiter meciuri (pentru preliminariile campionatului mondial sau amicale), de către tinerii fotbalişti români. De altfel, într-una din formaţiile europene ale anului, ziarul include şi doi jucători români : pe Hagi şi Mateuţ. Iată cum arată una din formulele propuse : Dasaev , Gerets, Baresi, Kuzneţov, Brehme, Zavarov, Hagi, Prytz, Mateuţ, Klinsmann, Colak. Un alt „11“ continental ar fi următorul : Van Breukelen — Amoros, Rijkaard, Koeman, Hysen, Mihailicenko, Gullit Matthäus, Glalli, Van Basten, Protasov. CITEVA AMĂNUNTE după etapa de duminică din campionatul Italiei. Jucînd la Verona, Sampdoria a terminat la egalitate cu Hellas (1—1), golul genovezilor fiind marcat de Viaili. Milan n-a reuşit să dispună, acasă, de Pisa (0—0) deşi Virdis a ratat în min. 44 un penalty. Maradona a înscris două goluri (cum am mai scris) in partida cu Ascoli. Primul din acţiune, al doilea din lovitură liberă. Scorul a fost deschis, în primele secunde, de Careca, după care Cvetkovici a egalat, dar napolitanii au preluat din nou conducerea prin cele două puncte ale lui Maradona. In ■ min. 84, Crippa a pecetluit scorul final (4—1). La Bergamo, Internazionale a reușit un scor egal (1—1) cu Atalanta, după ce a condus cu 1—0 prin golul lui Baresi (min. 50). Gazdele au egalat 10 minute mai tîrziu graţie golului marcat de brazilianul Evair după o lovitură liberă executată de suedezul Prytz. IN CAMPIONATUL Turciei, Fenerbahce continuă seria victoriilor. Duminică, în faţa a 70 000 de spectatori a dispus cu 3—0 de Altay, dar golurile au fost marcate abia în ultimele 8 minute (Turan, Hasan şi Ridwan) . Galatasaray (locul 5) a reuşit un scor egal în deplasare cu Sakarya : 1—1. In clasament : Fenerbahce 49 p (20 j), Besiktas 46 p (19 j), Bolu 39 p (20 j) Saryer 38 p (20 j), Galatasaray 36 p (20 j). IN CONTINUAREA turneului pe care-1 întreprinde în Costa Rica, echipa S.V. Hamburg, a evoluat la San Jose în compania selecţionatei ţării-gazdă. Partida s-a încheiat cu scorul de 2—1 (0—0) în favoarea fotbaliştilor vest-germani. INTR-UN MECI amical disputat la Metz, echipa locală a ter minat la egalitate : 1—1 (1—1) cu formaţia vest-germană S.C. Karlsruhe. TURNEUL de sală de la Dort mund : în semifinale, Werder Bremen — Eintracht 4—1, V.f.B. Stuttgart — Bayern München 4—1 ; în finală : Werder Bremen — V.f.B. Stuttgart 6—3, pentru locul 3 : Eintracht — Bayern 4—4 și 4—2 după penaltyuri. ^ VVAV.V.VAVAVAWAW.WJAMA'W.»J,A»JiA»J'.*.w r-