Sportul, mai 1989 (Anul 45, nr. 12239-12264)

1989-05-01 / nr. 12239

TOVARĂŞUL NICOLAE CEAUŞESCU ŞI TOVARĂŞA ELENA CEAUŞESCU au participat la deschiderea Expoziţiei omagiale fotodocumentare şi de carte (Urmare din pag. 1) ziţia omagiază pilduitoarea viaţă şi activitate ale tovarăşului Nicolae Ceauşescu, reliefind un mare destin de militant revoluţionar patriot, legat nemijlocit de momente istorice ale luptei poporului român sub conducerea gloriosului nostru partid comunist, pentru înfăptuirea aspiraţiilor supreme de libertate, independenţă şi unitate naţională, pentru socialism. La intrarea in expoziţie, intre datele ce marchează cele două evenimente aniversare, se află portretul tovarăşului Nicolae Ceauşescu, încadrat de drapele roşii şi tricolore. Prima parte a expoziţiei ilustrează consacrarea istorică, în urmă cu un secol, a zilei de 1 Mai ca zi a solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc, care a devenit, de-a lungul anilor, un simbol al uriaşei energii revoluţionare a clasei muncitoare, al hotărîrii sale de a lichida exploatarea şi asuprirea omului de către om, de a clădi o societate nouă. In acest cadru este înfăţişată întiia sărbătorire a zilei de 1 Mai în România, în 1890. Sunt redate dimensiunile noi dobîndite, în deceniile următoare, de marcarea acestei zile sub steagul Partidului Comunist Român, care a imprimat manifestărilor de la 1 Mai un înalt spirit revoluţionar, transformindu-le în puternice acţiuni de apărare a intereselor fundamentale ale clasei muncitoare ale întregului popor român. Expoziţia oglindeşte sărbătorirea zilei de 1 Mai în perioada 1940—1944 în condiţiile luptei ilegale a Partidului Comunist Român pentru organizarea mişcării de rezistenţă antifascistă, pentru realizarea Frontului Unic Muncitoresc, pentru unirea tuturor forţelor democratice împotriva războiului, pentru apărarea independenţei şi integrităţii teritoriale a ţării, pentru pregătirea şi înfăptuirea actului istoric de la 23 August 1944. Numeroase exponate atestă cinstirea zilei de 1 Mai in anii luptei pentru cucerirea puterii politice si in prima etapă a construcţiei socialiste. Este reflectată amplu perioada de după Congresul al IX-lea, care a ales în suprema funcţie de conducere pe tovarăşul Nicolae Ceauşescu Sunt prezentate transformările profund Înnoitoarele au avut Ioc în această perioadă fără egal în istoria patriei, in întreaga viaţă politică, economică şi socială a României. Pe o hartă a ţării este reliefată impetuoasa dezvoltare a tuturor judeţelor pe plan economic, social,cultural şi edilitar. Sunt înfăţişate, în grăitoare imagini fotografice, noile şi modernele platforme industriale amplasate pe întreg cuprinsul României socialiste, măreţele ctitorii ale acestor ani — Canalul Dunăre — Marea Neagră, metroul bucureştean, grandioasele lucrări urbanistice din Capitală si amenajarea complexă a rîului Dîmboviţa, puternicele unităti ale sistemului energetic national, impunătoare edificii de învătămînt, sănătate si ansambluri de locuinţe. Exponatele pun cu putere in evidentă faptul că toate marile izbinzi din această perioadă — cea nai rodnică din istoria patriei — sunt legate de gindirea şi fapta revoluţionară ale conducătorului partidului şi statului nostru, motiv pentru care. Cu legitimă mîndrie şi neţărmurită recunoştinţă, intregul nostru popor o numeşte „Epoca Nicolae Ceauşescu". O suită de imagini semnificative pentru viaţa politică a ţării, atît de familare nouă, tuturor, înfăţişează prezenta secretarului general al partidului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, in mijlocul colectivelor de oameni ai muncii, cu prilejul vizitelor de lucru desfăşurate la scara întregii ţări, cuprinzînd toate domeniile de activitate. Aceste întîlniri ilustrează un idevâr profund, confirmat ,econtenit de viaţă, că in patria noastră socialismul se edifică in poporul şi pentru ■'onor Atmosfera în care se sărbăoreşte ziua de 1 Mai în iireaga fără este sugerată In expoziţie şi de un mare număr de lucrări ele grafică, de pictură şi sculptură. In expoziţie este subliniată politica de pace şi largăelaborare internaţională a României şi relevat prestigiul de care se bucură în lume secretarul general al partidului, preşedintele Republicii, tovarăşul Nicolae Ceauşescu. Slujind cu inepuizabilă energie şi devotament patriotic in- teresele vitale ale poporului român, cauza edificării socia- lismului şi comunismului în tara noastră, secretarul general al partidului nostru s-a afir- j mat ca neobosit luptător pen- tru destindere, dezarmare, securitate, înţelegere si coope- « rare, pentru realizarea idealu- rilor de libertate, independen- î fă şi progres ale tuturor g.astiunilor. ; In ultima parte, expoziţia 5 omagială documentară consa- 5 eră un spaţiu semnificativ § importării"'-,-- eveniment din viaţa partidului şi a tării în- ^ tîmpinat cu noi şi remarcabile ^ fapte de muncă de întregul popor — Congresul al XIV lea § al P.C.R., ce va stabili direc- § țiile principale ale dezvoltării it economico-sociale a patriei în $ cel de-al nouălea cincinal, 1991 $ —1995, şi Dină în anul 2000, $ în perspectiva făuririi depline ^ a societăţii socialiste multilate- ^ rai dezvoltate în România și ^ trecerii la înfăptuirea principi- ^ iior comuniste de viată și ^ muncă. ș' în cadrul expoziţiei de carte este prezentată, la Ioc de frunte, opera teoretică a tovarăşului Nicolae Ceauşescu, contribuţie de cea mai mare însemnătate la dezvoltarea creatoare a gîndirii şi practicii revoluţionare contemporane, la îmbogăţirea cunoaşterii universale. Un capitol tematic distinct este rezervat lucrărilor con- t sacrate peste hotarea per- sonalităţii tovarăşului Nicolae Ceauşescu, precum şi nume- r roaselor traduceri din opera secretarului general al parti- dului, preşedintele Republicii, apărute în edituri din multe ţări ale lumii, expresie a preţuirii deosebite de care se bucură pe plan internaţional gîndirea politică şi activitatea sa practică. Expoziţia cuprinde lucrările ştiinţifice ale tovarăşei academician doctor inginer Elena Ceauşescu, lucrări care prin valoarea lor deosebită, reprezintă un aport de seamă la dezvoltarea cercetării în importante sectoare pentru economia ţării, la îmbogăţirea patrimoniului cunoaşterii naţionale şi universale, sporind prestigiul şi autoritatea ştiinţei româneşti. Sunt prezentate, totodată, lucrările tovarăşei Elena Ceauşescu editate în străinătate, mărturie a înaltei aprecieri acordate activităţii sale ştiinţifice. Sunt expuse, de asemenea, numeroase volume din diferite domenii, care ilustrează bogata activitate editorială din ţara noastră. Expoziţia fotodocumentară şi de carte se înscrie în suita manifestărilor reprezentative, prin care intreaga naţiune omagiază în acest an Ziua Muncii, împlinirea a 100 de ani de la declararea zilei de 1 Mai ca zi a solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc şi 50 de ani de la marea demonstraţie patriotică, antifascistă şi antirăzboinică din Bucureşti de la 1 Mai 1939. La plecare, tovarăşul Nicolae Ceauşescu şi tovarăşa Elena Ceauşescu au fost salutaţi, din nou, de oamenii muncii bucureşteni prezenţi la inaugurarea expoziţiei, cu multă căldură cu însufleţite manifestări de stimă, preţuire şi recunoştinţă pentru tot ce s-a înfăptuit şi se înfăptuieşte, măreţ şi durabil, in Capitală şi în ţară, în luminoasa epocă deschisă de Congresul al IX-lea al partidului. S-a aclamat cu înflăcări rare pentru partid şi secretarul său general. A fost intonat vibrantul ciitee patriotic . „Partidul — Ceauşescu — România!" nume Cu valoare de simbol, aflate într-o strîn- să si semnificativă alăturare, cu profunde rezonante în su- ; fietul şi conştiinţa întregului popor. j Remarcabil succes al handbalului românesc feminin ŞTIINŢA BACĂU (Cupa Cupelor) ŞI CHIMISTUL RM. VÎLCEA (Cupa I.H.F.) AU CÎŞTIGAT TROFEELE CONTINENTALE I - ■ - ■ 5 Actuala ediţie a cupelor continentale s-a încheiat cu un I remarcabil succes al handbalului feminin românesc, doua din 5 cele trei trofee puse în joc fiind cucerite de echipele noastre, care au realizat, astfel, in premieră, o performanţă de o deosebită valoare. Aşadar, evoluînd la un nivel de excepţie, ŞTIINŢA BACAU (Cupa Cupelor) şi CHIMISTUL RM. VILCEA (Cupa I.H.F.) au reuşit, să-şi înscrie în palmares cîştigarea acestor prestigioase competiţii europene, succes pentru care componentele celor două formaţii şi antrenorii lor merita toate felicitările. Cupa Cupelor ŞTIINŢA BACAU-KUBAN KRASNODAR 22-19 , BACAU, 30 (prin telefon). La ultimul fluier al arbitrilor francezi Jean Lelong şi Gerard § Tancrez din această ediţie a $ Cupei Cupelor la handbal femi^ nln tn Sala Sporturilor din ^ localitate au răsunat mii de ^ aplauze. Sportivele de la ^ STIINTA BACAU reuşiseră o § performantă de excepţie pentru ^ handbalul românesc cucerind, în premieră, prestigiosul trofeu, c ele depășind în meciul retur al ^ finalei puternica echipă sovietică ^ Kuban Krasnodar cu 22—13 ^ (13—8), după ce cu o săptămînă în urmă, în deplasare, reușiseră ^ un prețios 25—25. Fetele. a Splaudate cu căldură pentru mi$ minata lor performantă, ca şi în cei doi antrenori Mihai Pintenu, şi Costel Petrea, au primit din $ partea reprezentantului T.H.F., $ prof. Ioan Krnst Ghermănescu, § preţiosul trofeu care va îmbo- 5 găţi astfel vitrina clubului § băcăuan, ca o mărturie a muncii $ şi seriozităţii cu care s-au pregătit. Sportivele sovietice au venit cu gîndul mărturisit să răstoarne „calculele hîrtiei“, dar trebuie să spunem că nici fetei noastre nu au așteptat meciul nepregătite. Drept urmare, a rezultat o partidă de mare luptă, dramatică pe alocuri, ceea ce a făcut ca succesul echipei noastre să fie cu atît mai valoros. Handbalistele românce au abordat destul de calm întîlnirea pictimii de 5 minute, nici una dintre formaţii nu a reuşit să înscrie. Apoi Emilia Luca a deschis scorul, dar pînă în minutul 15 a urmat o perioadă de echilibru. Antrenorii noştri au desemnat-o pe Georgeta Cervenciuc să ţină „om la om“ pe conducătoarea de joc a oaspetelor, Galina Onaprienko, lucru ce avea să faciliteze desprinderea echipei noastre, care la pauză a terminat cu un avantaj de cinci goluri (13—S). Această diferenţă a fost realizată şi pe fondul unei prestaţii de excepţie a Ioanei Vasilca, ea apărind printre altele şi trei aruncări de la 7 m ! In atac, Emilia Luca şi Lidia Butnăraşu au fost irezistibile, secondate cu brio de Elena Ciubotaru, Georgeta Cervenciuc şi Filofteia Danilor, care au înscris goluri extrem de preţioase. Păcat doar că, în minutul 17, Gabriela Antoneanu — una din piesele de bază ale echipei — a trebuit să părăsească terenul accidentată, ea nemaiintrînd decit simbolic în ultimele secunde ale partidei. Repriza a doua a fost dramatică. Absenţa conducătoarei noastre de joc, Antoneanu, se face simţită, dar înlocuitoarele ei, Iaurica Lunca şi Marilena Petrea, îşi fac datoria. Adversarele profită, însă, la un moment dat, de scăderea ritmului de joc a gazdelor şi încep să reducă din handicap : 13—10 (min. 35), după care Luca, de două ori, pe contraatac, restabileşte diferenţa de cinci puncte : 15—10 (min. 37). Sportivele sovietice revin, prin Vidrina care înscrie şi, din nou, Luca readuce diferenţa la cinci goluri. Oaspetele transformă un 7 m, apoi fetele noastre pierd două ocazii rarisime, prin Cervenciuc şi Ciubotarii, singure pe semicerc, şi 10—13. In continuare, Luca, Butnăraşu şi Cervenciuc au ratat cite o aruncare de la 7 m şi finalul devine palpitant : 17—15 (min. 48). Imediat însă Marilena Petrea înscrie un gol deosebit de spectaculos, „imitată“ de Filofteia Danilor şi, la 19—15 (min. 51), Cupa Cupelor se află... în mîna fetelor noastre. Cu toate acestea, „7“-le din Krasnodar nu cedează : 20—18 (min. 54), dar Luca și, în ultima secundă, Ciubotarii stabilesc scorul final la 22—19. Au marcat : Emilia Luca 9 (1 din 7 m), Elena Ciubotaru 5 (1), Lidia Butnărașu 4, Filofteia Danilor, Laurica Lunca, Marilena Petrea şi Gabriela Antoneanu cite 1 — pentru învingătoare, respectiv Mariana Savostikova 6 (6), Svetlana Priakiria 4, Galina Tian 3 ,Svetlana Vidrina 3, Galina Onaprienko 2, Tatiana Anagrova 1. Arbitrii J. Lelong — Gerard Tancrez (Franţa) s-au achitat foarte bine de o misiune extrem de dificilă. Paul IOVAN In actuala ediţie a Cupei Cupelor, STIINTA BACAU a disputat 10 partide, dintre care a cîştigat şapte, pe două le-a terminat la egalitate şi una a pierdut-o, încheind competiţia cu un golaveraj excelent : 283—204. Dar, iată rezultatele acestor partide : Ştiinţa Bacău — Belediysi Spor (Turcia) 36—18 şi 38—17 — S.C. Empor Rostock (R.D.G.) 24—22 şi 19—20 — Vasas Budapesta (Ungaria) 31—21 şi 32—20 — T.S.K.A. Sofia (Bulgaria) 32—20 şi 22—22 — Kuban Krasnodar (U.R.S.S.) 25—25 şi 22—19 Cupa I.H.FEGLE VILNIUS - CHIMISTUL RM. VILCEA 26-21 5 , ' îLNIUS, 30 (prin telefon, de 5 la trimisul nostru special). La căpătul unei „curse“ de aproape 5 cinci luni, CHIMISTUL RM. VILCEA a reuşit să cîştige pentru a doua oară preţiosul trofeu al „Cupei I.H.F.“ (prima dată în 1985), elevele antrenorilor Gheorghe Ionescu şi Ioan Gherhard, § depăşind, de această dată, chiar 5, pe deţinătoarea trofeului, formaţia sovietică Egle Vilnius cu ^ scorul general de 47—44, aceasta § performanţă demonstrînd că e- 5chipa noastră este una dintre ţ, cele mai bune de pe continent. Chimistul Rm. Vîlcea a Intrat § pe terenul din Palatul Sportur ilor din localitate cu un a^ vantaj de opt goluri, realizat în ^ partida susţinută în urmă cu o § săptămînă (26—18), avantaj ^ care s-a dovedit hotăritor în ^ cucerirea Cupei, deoarece, la § capătul unui joc extrem de dîrz ^ disputat, sportivele sovietice au ^ cîștigat CU 26—21 (12—14). $ Partenerele de întrecere au § forțat încă din start, pentru a 5. anihila handicapul și pentru a § se impune, dar cu toate că Egler a condus uneori si cu 3 goluri ^ (7—4 min. 13 , 8—3 min. 16), § tentativa lor a fost anihilată, § Chimistul opunînd o dîrză rezis^ tenţă unui joc de o înaltă ^ factură tehnică şi tactică, oFen sivei dezlănţuite a formaţiei § sovietice, punîndu-i in faţă o apărare greu penetrabilă, de- Sfensiva din faţa semicercului fifend organizată de o manieră a§ Eroarelor,un reproş. Aruncările ^ handbalistelor de la Egle, de o re forţă şi o rapiditate deosebită, 5 au întilnit „zidul“ alcătuit de Denisa Nan, Edit Matei, Marian Verigeanu, Liliana Topea, Lăcrămioara Lazăr, Nadina Nedelcu. $ iar cînd s-a reuşit, totuşi, străapungerea, a intervenit nord.ru! 5 Carmen Moldovan, care de zece 5 ori a scoss goluri ca şi făcute, printre care şi o aruncare de la 57 m Acest lucru a dat, pe de 5 altă parte, posibilitatea construirii unor acţiuni eficace, care au permis Chimistului să-şi majoreze avansul general la 9, 11 şi 12 goluri (13—9 min. 28), Denisa Nan fructificînd cîteva splendide contraatacuri. Purtate într-un ritm ameţitor, pasele handbalistelor noastre au derutat pe masivele Sigita Strecen, Rima Sypkoviene, Dalva Kalovskiene, Miroslava Trainovskaia şi Vida Tauriene, astfel că multe dintre atacurile la poarta echipei sovietice s-au soldat de golurile realizate de la distanţă de Edit Matei şi Liliana Ţopea, dar şi prin pătrunderile subtile şi inteligente ale Măriei Verigeanu şi Lăcrămioarei Lazăr (de această dată şi o excelentă conducătoare de joc), precum şi ale extremelor Denisa Nan si Nadina Nedelcu. Terminînd prima repriză în avantaj (14—12) — ceea ce însemna un plus de încă două goluri la scorul general - Chimistul a evoluat mult mai prudent în, partea a doua, aşteptata fiind creşterea incisivităţii atacantelor sovietice, care mai aveau la dispoziţie doar... 30 de minute pentru a încerca să realizeze imposibilul. Acest lucru şi explică de ce balanţa a înclinat spre formaţia Egle, care a refăcut o parte din handicap, trecînd la conducere pe tabela de scor : 20—18 min. 48, 22—19 min. 51, 25—20 min. 55, dar, de fiecare dată, sportivele noastre au găsit resursele necesare să înscrie, menţinindu-şi un avantaj de două-trei goluri, suficient pentru cucerirea trofeului. De altfel, se poate spune că, in această a doua parte a întîlnirii, Chimistul a jucat la rezultat, pentru atingerea obiectivuui, lăsînd doar aparent iniţiativa, economisindu-şi forţele şminctînd atît cit era necesar. Ceea ce s-a şi întîmplat. Cupa revenindu-le pe deplin meritat, iar aplauzele spectatorilor au răsplătit această foarte frumoasă performanţă. Au marcat* lăcrămioara Lazăr 5, Maria Verigeanu 5, Denisa Nan 4, Liliana Topea 4 (2 din 7 m, Edit Matei 2, Nadina Nedelcu 1 pentru Chimistul res- pectiv Sigila Streecn 9 (2), Austeia Miklusiic 4, Iolanta Jankeviciene 4, Rima Sypkoviene 3, Vida Tauriene 2, Miroslava Trainovskaia 2, Rasa Sulskite 2. Au arbitrat foarte bine Gustav Bureival si Wolfgang Drabescu. (Austria). Ion GAVRILESCU Drumul parcurs de CIUMISTUL RM. VILCEA în actuala ediţie a „Cupei I.H.F.“ a cuprins 8 meciuri, 4 cîştigate, 4 pierdute, golaveraj : 215—195. Iată rezultatele : Chimistul Rm. Vîlcea — Z.V.L. Presov (Cehoslovacia) 23—29 şi 34—18 — Rostselmas Rostov pe Don (U.R.S.S.) 29—23 şi 22—27 — Spartacus Budapesta (Ungaria) 34—25 şi 21—29 — Egle Vilnius (U.R.S.S.) 20—18 şi 21—26 1 ------------------------------------------5 # CUPA CAMPIONILOR euROPENI a revenit formației $ HYPO SUDSTADT VIENA (AuS- 5 tria) care a Învins si în partida 5 retur, desfășurată pe teren pro- 5 priu, pe Spartak Kiev. Scor : 5 21—19 (13—7). Cîștigind și locul 5 tur cu 16—14 sportivele vieneze 5 și-au adjudecat (cu scorul general 37—33) pentru prima oară trofeul. REZULTATE DIN DIVIZIA A DE HANDBAL In Campionatul Naţional masculin, etapa a XIX-a, s-au înregistrat următoarele rezultate : Dinamo Braşov — H. C. Minaur Baia Mare 20—20 (10— 10), Steaua — Dacia Piteşti 38—24 (19—11), Comerţul Sînnicolau Mare — Universitatea Craiova 19—20 (11—11), Politehnica Timişoara — Dinamo Bucureşti 28—39 (11—25), A.S.A Electromureş Tg. Mureş — Tractorul Braşov 29—22 (11—7). Ştiinţa Bacău — „U“ C.U.G. Cluj-Napoca va avea loc joi, 4 mai. întrecerea feminină a Diviziei A şi-a consumat ultima etapă din care s-au disputat doar trei partide. Iată rezultatele : Confecţia — Rulmentul Braşov 24—29 (9—15), Dorobanţul Ploieşti — TEROM Iaşi 22—26 (11—13), Hidrotehnica Constanţa — Mecanică lină Bucureşti 27—22 (17—12). Meciul Textila Zalău — Rapid a avut loc joi. Scor : 30—21 (14—8). Partidele Constructorul Timişoara — Chimistul Rm. Vâlcea şi Mureşul Tg. Mureş — Ştiinţa Bacău se dispută joi, 4 mai. Etedaets ^dministrati*?Bpres8 POB- 11201 tele* ’037«. Drsflt Bucureşti, Calea Griviţelor. «460 10 S69. Tiparul I.P. ..Informația* oo.uresti. nt v. copta 1«. Of PT T.B 1 tel. cenfom »1 ----- 1 ■T-n ln interurban 437, telex 10 350 romsp. Telefax: (90) Nr. 11.80.39