Steagul Roşu, iulie 1960 (Anul 15, nr. 2309-2335)

1960-07-22 / nr. 2327

Nr. 2.327{3.306V,teamük roșu Sa pregătim temeinic anul de învatamint politic U.I.H. 1900-1901 învățămîntul politic U.T.M. este un principal mijloci care înarmează pe tineri cu învățătura marxist-leninistă, Se cultivă priceperea de a aplica cunoștințele căpătate în activitatea practică pe care o desfășoară zi de zi. In cursul anului de învățămînt politic U.T.M. 1959-1960, în regiunea noastră au fost organizate 2213 cercuri și cursuri de învățămînt politic în care au studiat peste 70.000 tineri, mai mult cu 11.300 decît în anul precedent. Cu sprijinul organelor și organizațiilor de partid s-a reușit ca din cei 2213 propagandiști, care au condus aceste cercuri și cursuri de învățămînt, 1012 să fie membri și candidați de partid, iar 654 tineri utemiști din sectoarele productive cu experiență în aceasta muncă. Convorbirile recapitulative de sfîrșit de an au arătat că majoritatea cursanților de la învățămîntul politic și-au însușit în bună măsură materialul studiat în timpul anului. Acest lucru se datorește în bună parte și propagandiștilor, din numărul cărora cei mai mulți au reușit să predea lecții cu un conținut ideologic corespunzător, atractiv, pe înțelesul tinerilor, legate de sarcinile organizației noastre de tineret. Un cerc cu activitate frumoasă a fost cercul condus de propagandistul Ion Drăghici de la Ioane Bicaz. Aici toți fabrica de decursanții au participat cu regularitate la predarea lecțiilor' iar la seminare au dezbătut cu mult interes problemele predate. Mergînd fiecare pe principiul de a aplica in practică cele învățate, toți cursanții acestui cerc au devenit fruntași în producție. Cu mult simț de răspundere s-a achitat de sarcina ce i-a fost încredințată și propagandistul Gh. Potoroacă de la atelierele centrale Comănești. Prin lecțiile predate el a reușit să trezească la tineri interesul pentru a descoperi și folosi rezervele interne existente în întreprinderi. Astfel, în timpul anului de învățămînt toți cursanții au devenit inovatori, avînd cîte una sau două inovații fiecare. Rezultate asemănătoare au obținut și propagandiștii Elena Cornescu din comuna Glăvănești—Zeletin, Elena Burcă „Steaua roșie“—Bacău, Clara Kaster fabrica de postav Buhuși și alții. Pozitiv este și faptul că mulți cursanți care au studiat în cercurile și cursurile de învățămînt politic organizate la sate au pășit, alături de părinții lor în sectorul socialist al agriculturii. In raionul Roman de pildă, la începutul anului de învățămînt s-au organizat în sectorul particular 17 cercuri ai 516 cursanți, iar la închiderea învățămintului mai rămăsese în afara sectorului socialist un singur cerc cu 29 cursanți. Peste 8.000 de tineri, care au studiat în învățămîntul politic, au devenit în timpul anului utemiști, iar 1.500 cursanți au mers în mod organizat în excursii, la București, Doftana, Sinaia, Bicaz etc. Trebuie spus că în învățămîntul politici U.T.M. organizat în anul 1959- 1960 unele organizații cit și unele comitete raionale și orășenești U.T.M. au manifestat și lipsuri atit în ceea ce privește Recrutarea propagandiștilor cit și în conducerea învățămîntului în timpul anului. La organizația U.T.M. de la secția Laminor a Fabricii de țevi din Roman în cursul anului au fost schimbați trei propagandiști. Aceasta din lipsa de răspundere a U.T.M., secretar tovarășul comitetului Dumitru Ungureanu, care nu a recrutat în munca de propagandiști pe cei mai buni tineri, cu stabilitate în fabrică. Unele Comitete raionale U.T.M. ca: Bicaz, Tg. Neamț și Roman, s-au ocupat slab de pregătirea lunară propagandiștilor la cabinetele de paratid. La instruirile făcute de Comitetul raional U.T.M. Bicaz, niciodată n-au fost mai mulți de 50-60 la sută din propagandiști, iar de cei care lipseau nu se mai ocupa nimeni de instruirea lor. La raionul Tg. Neamț s-au făcut numai 3 instruiri în loc de cinci cît erau planificate. Practica a dovedit că neîndeplinirea în bune condiții a unor sarcini sint rezultatele lipsei de control. De exemplu, tovarășul Ioan Moraru secretar cu probleme de propagandă la Comitetul raional U.T.M. Piatra Neamț, s-a mulțumit cu tot ce i-a spus Vere, Vilmoș, propagandist la fabrica Tarcău, despre felul cum merge învățămîntul politic fără să mai controleze iar la sfîrșitul anului s-a constatat că propagandistul respectiv nu a predat în cadrul cercului decît o singură lecție. In comuna Stănița și Boghicea din raionul Roman, la data închiderii învătămîntului mai existau 7 cercuri care nu terminaseră de predat toate lecțiile. Aceasta se datorește faptului că timp îndelungat secretarul cu problemele de propagandă de la comitetul raional U.T.M., Grădinarii Vasile, n-a participat la nici un cerc de învățămînt politic. Un alt exemplu negativ este și acela că la cercul condus de Hiodo Vasile din comuna Burdusaci, raionul Zeletin, nu s-au predat decît 2 lecții, cu toate că prin această organizație a trecut de mai multe ori secretara comitetului raional U.T.M., Gheorghiu Aurica. Ea nu s a sezisat de acest lucru. Comitetele raionale și orășănești U.T.M., precum și organizațiile de bază au datoria să analizeze cu simț de răspundere lipsurile ce s-au manifestat în organizarea și conducerea învățămîntului politic U.T.M. din anul 1959- 1960 și să ia măsuri din timp pentru ca acestea să nu se mai repete din noul an de învățămînt politic — 1960- 1961. In scopul asigurării unui înalt conținut de idei învățământului politic U.T.M., în noul an, organele și organizațiile U.T.M. să ceară sprijinul organelor și organizațiilor de partid pentru recrutarea a cu mai mulți propagandiști din rîndul membrilor și candidaților de partid, din rîndul atemiștilor cu experiență în această muncă. O atenție deosebită trebuie dată și recrutării cursanților. In acest scop în fiecare organizație de bază U.T.M. se va înființa cîte un colectiv format din propagandist, responsabilul cu învățămîntul din biroul organizației de bază U.T.M. și secretarul organizației, care va discuta cu fiecare tînăr în parte indicîndu-i la ce formă de învățămînt este bine să se înscrie ținind seama de pregătirea lui politică. Se recomandă ca organizațiile U.T.M. să cuprindă în învățămîntul politic cît mai mulți tineri neutemiști și în special la cercurile pentru studierea Statutului U.T.M. pentru a-i pregăti, să intre în rîndurile organizației noastre de tineret. Va trebui de asemenea ca organizațiile de bază să ia din timp măsuri în vederea procurării materialului bibliografic pentru a fi lichidate unele deficiențe ce s-au manifestat în această direcție anul trecut. Acestea sînt cîteva din principalele măsuri care vor trebui luate de către organele și organizațiile U.T.M. în pregătirea noului an de învățămînt politic U.T.M. — 1960-1961. Cerînd continuu sprijinul organelor și organizațiilor de partid, învațînd din ceea ce este pozitiv în muncă noastră, luptînd împotriva lipsurilor ce s-au manifestat pînă acum, să facem ca învățămîntul politic U.T.M. să contribuie mai activ la educarea și mobilizarea tineretului la îndeplinirea mărețelor obiective trasate de Congresul al IlI-lea al P.M.R. Irimia Fînaru șeful comisiei de învățămînt politic a Comitetului regional U.T.M. Bacău Muncă entuziastă pentru îndeplinirea sarcinilor ce revin tinerilor din hotărîrile partidului In urma cu cîteva zile Comitetul orășenesc U.T.M. Bacău a organizat o consfătuire cu comandanții brigăzilor de muncă patriotică. Cu această ocazie unii comandanți de brigăzi și secretari ai comitetelor U.T.M. au prezentat scurte referate asupra muncii desfășurate pînă în prezent în ceea ce privește îndeplinirea sarcinilor ce le-au avut. ‘ Din referatul prezentat de tovarășa Elena Ivașcu, comandantă de brigadă de la întreprinderea I.R.I.C. Bacău a reieșit că au fost mobilizați un număr de 72 tineri care au efectuat un număr de 3060 de muncă patriotică și au colectat o cantitate de 2.500 kg fier vechi. Această sarcină rămînînd pe mai departe în atenția comitetului U.T.M. și comandantului de brigadă. In informarea prezentată, tovarășul Ioan Ivașcu, responsabilul brigăzii atemiste nr. 2 de muncă patriotică de la întreprinderea „Partizanul“ a arătat că brigada sa care cuprinde un număr de 27 de tineri a efectuat în medie un număr de circa 85 de muncă patriotică pentru fiecare tînăr. Unui număr de 10 tineri urmează a li se înmîna insigna de brigadier pentru cele 100 de muncă patriotică efectuate. In același timp s-a colectat o cantitate de 4.750 kg fier vechi și 43 kg maculatură. Comitetului U.T.M. nu i-a scăpat din vedere faptul ca fruntașii brigăzii să fie popularizați la stația de radioficare și să fie transmis pentru ei un program muzical. Tot pentru fruntașii muncii patriotice organizația U.T.M. a secției a organizat Joia tineretului dedicată fruntașilor unde s-a prezentat un program artistic. Comitetul U.T.M. și-a propus să organizeze cu acești tineri o vizită la unul din marile obiective industriale ale regiunii Bacău unde să se lucreze cîteva ore. Demnă de remarcat este activitatea brigăzii de muncă patriotică nr. 150 al cărei comandant este utemnistul Mihai Gheorghe. In acest an datorită unei munci susținute, membrii brigăzii au reușit să efectueze în medie cîte 88 ore. Componența brigăzii nr. 150 este de 38 de tineri dintre care un număr de 28 de tineri sînt purtători ai insignei de brigadier. Din informările prezentate în consfătuire cît și din discuțiile purtate, a reieșit că unele brigăzi s-au străduit mai mult pentru îndeplinirea sarcinilor ce le-au fost stabilite. Biroul comitetului orășenesc U.T.M. a hotărît să se decerneze drapelul de brigadă utemistă de muncă patriotică fruntașă pe oraș brigăzii nr. 150, care este condusă de utemistul Mihai Gheorghe. Numai în anul 1960 cei 38 de brigadieri ce compun brigada au efectuat 3.356 de muncă patriotică. Brigada nr. 150 a avut ca sarcină colectarea unei cantități de 10.000 kg fier vechi din interiorul întreprinderii și au realizat 12.000 kg. Din afara întreprinderii au avut ca plan de colectat cantitatea de 2.000 kg fier vechi și au realizat 4.000 kg, deșeuri textile au avut plan 100 kg și au realizat 150 kg, maculatură a avut ca plan 100 kg și au realizat 120 kg. Locul doi pe oraș îl ocupă brigăzile atemiste de la I.R.P. și I.C.B., iar pe locul III se clasează brigada de muncă patriotică de la I.C.R.T.I. Emil Talpalaru activist U. T. M. TIMESI ȘI TINEREȚEA SATE ! Prin magazinele cooperației de consum de la sate vă puteți cumpăra cărți: ideologice, politice, agrtinterane, literare și beletristice, care sueor atribuie lot ridicarea nivelului vostru ideologic, politic și cultural. Producători! 1 Respectați termenele de predare a lunurilor, pentru Cote de contracte 1 Predați surplusul de lînă unităților D.C.A. care vă plătesc prețuri de achiziție, mărindu-vă venitul gospodăriei voastre. Unitățile D.C.A. achiziționează orice cantități de deșeuri textile provenite din îmbrăcăminte uzată și din obiecte casnice. Predați unităților D.C.A. orice cantități de asemenea deșeuri de lină, bumbac, in și cînepă, care vă plătesc pe loc prețuri avantajoase. Unitățile D.C.A. colectează de asemenea, orice cantități de piei animale și piei de vînat. Unitățile D.C.A. funcționează în toate orașele și toate comunele mari avînd și agenți colectori în fiecare comună. Asigură-ți viața! Pentru voi și familiile voastre încheiați asigurări de viață la administrația asigurărilor de stat ADAS Asigurarea de viață este o măsură de economie și prevedere In schimbul unei prime miri vi puneți la adăpost atit voi cît și familiile voastre. Fabrica de zahăr Sascut oferă spre vînzare borhot umed producție 1959-1960 care se livrează imediat la cerere cu prețul redus de 100 lei vagonul de 10 tone în loc de 420 lei vagonul de 10 tone. Borhotul se pretează foarte bine pentru însilozatul în gropi la un loc cu misa verde, reel ce ajută la ridicarea producției de lapte și carne. Doritorii se pot adresa la depozitul fabricii din Sascut. 99 |[|kín ^ea k"a aniversare L lutiu a Republicii Populare Polone Construcția hidrocentralelor de pe Brda Cinci comparam cheltuielile necesitate de producția hidrocentralelor și a termocentralelor, trebuie să ținem seama și de avantajele pe care le oferă hidrocentralele, în afară de producția de energie. Iată avantajele: îmbunătățirea alimentării cu apă pentru scopuri gospodărești și industriale, noi posibilități pentru lucrările de ameliorație și pentru piscicultura, iar la rîurile cu mari diferențe de nivel — unde se pot amenaja rezervoare — evitarea inundațiilor. In plus, regularizarea rîurilor contribuie la dezvoltarea navigației, iar construcțiile din jurul văilor determină crearea unor noi drumuri de comunicație, legînd cele două maluri. Potrivit planului de electrificare), unele din sursele care vor procura energie vor fi hidrocentralele de pe rîul Brda. Cascada de pe Brda este alcătuită din 8 praguri energetice, între lacurile Charzykowskie și gurile Jiului. Primul prag în localitatea Mylof, următoarele la Uboga, Kielpin, Jeziora Szpitanie, Koronowo, Tryszczyn și Oplawiec. Pînă în prezent au fost elaborate în amănunt proiectele centralelor din Koronowo, Tryszczyn și Oplawiec. Construcția uzinei electrice din Koronowo a fost începută în anul 195b, iar cea a uzinei electrice din Tryszczyn — in anul 1957. Ambele construcții urmează să fie gata în cursul anului 1960. Construcția primului profil pragului din Koronowo și din Trgalszczyn va permite exploatarea acestor uzine electrice chiar în cursul construirii următoarelor. Pragul de la Koronowo este cel mai mare obiectiv hidroenergetic al cascadei. Nodul hidroenergetic este alcătuit dintr-un baraj și dintr-o centrală hidroelectrică situată la circa 11 km în josul rîului. Barajul, acumulînd apele, va crea un rezervor cu o suprafață de circa 1660 ha și cu o capacitate de circa 21 milioane m. c. de apă. Din rezervorul de apă astfel format, apa va fi condusă pînă la centrala hidroelectrică prin valea pîrăului Kregiel (afluentul sting al rîului Brda) și prin torentul glaciar care curge de la nord spre sud cu o serie de lacuri, dintre care ultimul este lacul Biale. Canalul lateral, realizat prin executarea cîtorva săpături (care leagă lacurile) are o lungime de circa î1 km. Din lacul Biale apa va curge mai departe printr-un canal artificial (lung de 1.200 m). La capătul de ieșire al acestui canal se proiectează amenajarea unui baraj, care va servi la închiderea afluenței apei în cursul reparațiilor și revizuirii canalului, iar într-o oarecare măsură drept o închidere suplimentară în cazul avariilor. La capătul final al canalului va fi construită o ecluză, înzestrată cu zăvoare, supape pentru reparații, zăbrele și o mașină pentru curățirea zăbrelelor. De la ecluză apa ajunge pînă la turbina uzinei prin două țevi de oțel cu un diametru de 4,8 m și avînd o lungime de 80 m. Apa din turbine va curge în albia naturală a rîului printr-un scurt canal artificial de scurgere. Mai jos de uzină, pe o porțiune de 1,5 km, rîul Brda va fi lărgit și adîncit, deoarece albia naturală nu poate primi revărsarea prevăzută, care este de 120 m.c./sec. (revărsarea normală — 24,7 m.c./sec.). Zilele acestea a fost terminată prima etapă a lucrărilor în legătură cu construirea hidrocentralei din Koronowo. Anume au fost terminate lucrările de zidărit la clădirea principală a hidrocentralei, precum și la construcția barajului. Barajul, datorită aplicării sistemului hidromecanic de construcție (pentru prima dată în Polonia), a fost construit într-un timp record — șase luni — cu reducerea simțitoare a costului construcției. In prezent, la Koronowo s-a început montajul instalațiilor și mașinilor succesive. Dacă lucrările viitoare vor decurge în conformitate cu planul stabilit, primul curent electric din Koronowo va curge pe rețea la jumătatea anului viitor. La minele de cupru de lângă localitatea Lubinsk a fost instalata o nouă sondă de foraj. „CENTROCOOR“ DIRECȚIA CADRE ȘI INVATAMINT BUCUREȘTI PROSPECT In anul școlar 1960—1961 vor funcționa pe lingă Centrocoop școli profesionale de ucenici pentru meseria de vînzător magazine sătești, bucătar și cofetar cu durata de școlarizare de 2 ani pentru vînzători și 3 ani pentru bucătari și cofetari. In anul I al acestor școli se primesc absolvenți a 7 clase elementare din mediul rural în vîrstă de 16—18 ani fete și 16— 25 ani băieți după trecerea unui examen de admitere pe baza rezultatelor obținute lî în limita sarcinilor de școlarizare. Examenul de admitere se va ține intre 5—14 septembrie a.c. din materia prevăzută în programele școlare ale claselor V—VII și va constă din probe seie si orale la limba romina și matematică. înscrierea la examenul de admitere se face prin Biroul cadre și învățămînt al Uniunii raionale a cooperativelor de consum în cadrul căruia domiciliază candidatul și de unde se pot primi informații suplimentare. Direcția Cadre și învățămînt tf-xr. 8-g. înflorește Nowa Huta Acum zece ani, Nowa Huta na figura pe harta R. P. Polone. In imediata apropiere a marelui combinat siderurgic „V. I. Lenin“, construit în anii puterii populare, s-a înălțat un oraș care are în prezent 100.000 de locuitori. Dezvoltarea combinatului grăbește înflorirea tinărului oraș. In anii viitori vor fi construite noi blocuri de locuințe cu 32.000 de încăperi, încă în acest an vor fi gata aproape 5000 de încăperi. Orașul Poznan In fiecare an gîndurile noastre se îndreaptă spre Poznan, frumosul oraș din ținutul Wielkopolska, unde în luna iunie are loc Tîrgul Internațional. In vechea reședință a prinților polonezi Mieszko I și Przemyslaw, așezată la încrucișarea unor importante drumuri comerciale, pulsează astăzi o viață culturală, comercială și industrială foarte vie. Orașul ocupă o suprafață de 22.000 hectare. Ostrów Tumski constituie cartierul cel mai vechi al orașului Poznan. Aici se afă unul din cele mai prețioase monumente ale arhitecturii poloneze — catedrala. In așa-numită „Capela de Aur“ a catedralei se găsesc mormintele primilor regi din dinastia Piaștilor: Mieszko I și Boleslaw Chrobry. „Gród Przemyslawa“ (Cetatea lui Przemyslaw) — așa se numește ora șul vechi, cu străduțe înguste, medievale, care din Piața Veche, construita în anul 1253, se ramifică în toate direcțiile. In altă piață, așa-zisa Piața Tîrgurilor, se găsește renumita primărie construită în stilul renașterii după proiectul lui Jan Botezătorul din Quadro. După distrugerile din ultimul război, a fost fidel reconstruită, la fel ca și îngustele case de locuit din Piața Veche. La Poznan se găsesc pretutindeni numeroase opere de pictură și sculptură veche, printre altele sculpturile lui Hieronimus Canaresi și ale lui Jan Michalowicz din Urzedowo. In centrul vieții culturale din Poznan nu se găsesc numai școlile superioare, universitatea, teatrul, celebra operă din Poznan, ci și Muzeul arheologic, Muzeul național cu interesanta colecție de artă medievală, primăria cu Muzeul orașului Poznan și unica colecție din Polonia de instrumente de muzică. De asemenea, merită să fie văzute: Biblioteca Raczynski, sera de palmieri — una din cele mai frumoase din Europa, Grădina botanică și Grădina zoologică cu Muzeul de istorie naturală. Orașul Poznan din zilele noastre are numeroase scuaruri, parcuri, clădiri noi,, terenuri sportive și stadioane, construcții industriale și noi cartiere de locuințe pe terasele malurilor rîului Yarta. Vorbind despre Poznan nu trebuie, să uităm de împrejurimile sale. Sunt renumite localitățile: Kórnik, Rogalin, precum și Parcul național al ținutului Wielkopolska. Castelul din Kórnik este vizitat de numeroși turiști. Aici se găsește Muzeul de monumente naționale, de pictură, de artizanat, de arheologie, precum și exponate etnografice din Australia, Africa și din Oceania. Biblioteca din Kórnik posedă 100.000 de volume, printre care valoroasele „Wiegendrucke“ și manuscrise din secolul al IX-lea. Grădinile din Kórnik sunt cunoscute încă din secolul al XVI-lea. La Rogalkk se află un palat din secolul al XVIII-lea, unde Muzeul național din Poznan își păstrează o parte din colecții. Parcul Național al ținutului Wielkopolska atrage pe turiști prin frumusețea excepțională a minunatului peisaj și interesantele urme ale naturii dar era glacială. Multe monumente arhitectonice se găsesc în localitatea Konarzewo ca de exemplu: Palatul Familiei Radomnicki din secolul al XVIII-lea, o biserică în stilul gotic și altele. Multe s-ar putea scrie despre orașul Poznan și împrejurimile sale, dar cuvintele nu pot înlocui impresiile personale, pe care teistul le culege vizitîndu-le. Articole apărute in revista „Polonia azi", editată de Ambasada din București a R. P. Polone. *) Al R. P. Polone (n. red.). i§8 ." I Varșovia : Grand Hofel Ițin atenția tuturor întreprinderilor, instituțiilor,cooperativelor, unităților socialiste din agricultura. Ziarul ,,STEAGUL ROȘU" primește spre publicare* • fi anunțuri, prospecte și reclamei întreprinderile, instituțiile și celelalte unități socialiste, pot de asemenea încheia contracte avantajoase pe diferitelr termene pentru publicitate. Doritorii se vor adresa administrației ziarului str. I. V.*I .Stalin nr. 12. Pentru lămuriri telefonați la 2346.