Steagul Roşu, iulie 1962 (Anul 17, nr. 2931-2956)

1962-07-22 / nr. 2949

r Proletari din toate țările unitivá ! Nr. 2.949 (4.428) DUMINICĂ 22 IULIE 1962 4 pagini 20 bani INTERVIUL NOSTRU i Dumitru Baston — directorul întreprinderii de foraj Moinești Sauza celor mai frecvente avarii sînt rămînerile de role la puț și aceasta din două motive a) nu se folosesc sape corespunzătoare durității rocilor din stratele ce se străbat (uneori și calitatea sapelor lasă de dorit) și b) nu se urmărește îndeaproape avansarea sapei ținînd seama de apăsare, rotire și debitul noroiului de circulație. Dacă maiștrii, sondorii șefi, sondorii și ceilalți membri ai brigăzilor își vor însuși temeinic instrucțiunile cu privire la întrebuințarea sapelor cu conuri și regulamentele de prevenire a accidentelor tehnice de fund în foraj și prevenirea erupțiilor numărul avariilor din vina personalului ar fi cu mult redus. Pentru aceasta este nevoie de un control permanent și eficient din partea colectivului de conducere a întreprinderii și secției; repartizarea de materiale corespunzătoare; control riguros asupra stării de uzură a materialului tubular; șablonarea prăjinilor la sondă ; respectarea regimului optim de foraj prevăzut în comanda geologo-tehnică. Pot fi evitate avariile? Intrucît avariile au o pondere însemnată în componența timpului neproductiv înregistrat în întreprinderile de foraj, redacția și-a propus să ia un interviu pe tema: „Pot fi evitate avariile?'". La întrebările puse au răspuns tovarășii lor șefi după broșurile editate de către Ministerul Industriei Petrolului și Ghimiei. Consider că însușirea temeinică a noțiunilor cuprinse în respectivele instrucțiuni și îmbinarea lor cu experiența acumulată de muncitorii întreprinderii noastre poate reduce la zero avariile la baza cărora stau motive subiective. Serviciul tehnic se mai îngrijește ca lunar să se prezinte materiale din care oamenii să învețe, să-și îmbogățească cunoștințele cu probleme noi în tehnica forajului, să fie mereu mai interesați în a obține rezultate economice de valoare. Iată cîteva din temele prezentate deja: „Prețul de cost al forajului sondelor", „Noutăți în domeniul forajului", „Forajul dirijat cu turbina", „Evidența primară și contabilă“, „Operațiile electrometrice în foraj“, „Instrucțiuni privind carotajul mecanic“ etc. Totodată, la reducerea numărului de avarii contribuie și cursurile de calificare și ridicare a calificării, „foile sondorului", care se țin în cadrul secțiilor. Nicolaie Berdei — secretarul comitetului de partid de comuniști îi caracterizează lupta neobosită pentru continua îmbunătățire a muncii, introducerea noului în procesul de producție. Avînd în vedere faptul că în anul trecut numărul avariilor a fost destul de ridicat, comitetul de partid a analizat cauzele avariilor înregistrate, încă de la începutul acestui an (în luna ianuarie). Aceasta a determinat ca și birourile organizațiilor de bază să analizeze condițiile în care s-au produs avariile, urmările lor — în adunări generale care s-au încheiat cu măsuri concrete în vederea reducerii acestora. De asemenea, s-a studiat posibilitatea ajungerii la cît mai puține opriri organizatorice care fac să fie diminuată viteza de lucru. Comitetul de partid a analizat și felul în care se preocupă de realizarea In primele 6 luni ale anului trecut s-au produs 43 de avarii, iar în perioada corespunzătoare a acestui an numai 21. Din cele 8 rămîneri de role la puț, 6 s-au datorat nerespectării normelor tehnice de exploatare a laplanului conducerea tehnico-administrativă a întreprinderii. La nivelul organizațiilor de bază s-au analizat condițiile în care s-a realizat planul trimestrial pe secții, adunări la care au participat și conducerea secției, membrii activului fără de partid. S-a dovedit eficiența muncii politice desfășurate în masa de muncitori și în urma exercitării unui control și ajutor concret permanent dat comitetelor sindicale de secție în problema disciplinei în producție. Fără îndoială că în această privință mai avem încă multe de făcut, socotind că aproape jumătate din numărul avariilor se datoresc personalului din brigăzile de foraj. Dar — fără lipsă de modestie — putem spune că sîntem pe drumul bunpelor cu role, iar din cele două smulgeri din filet una are la bază tot cauze subiective. Această constatare a determinat luarea măsurii de examinare anuală a membrilor componenți ai brigăzilor de foraj (inclusiv a sondori c, ocazia consfătuirilor de producție s-a discutat în special pe tema evitării avariilor. Dezbaterea acestei probleme în cadrul secțiilor a trezit interesul oamenilor, a fost în centrul atenției gazetelor de perete care au popularizat inițiativele și au luat poziție față de manifestările negative. Drept urmare a acestei largi discuții s-a format o opinie de masă în După experiența căpătată în muncă de-a lungul anilor cred că avariile care depind de noi, de oamenii care lucrăm cu utilajele ce ne sînt puse la dispoziție, pot fi complet înlăturate prin respectarea strictă a normelor de exploatare a materialelor și instalației. Trebuie împămîntenit controlul instalației la reluarea fiecărui schimb. In ce privește accidentele de fund, ele pot fi prevenite printr-o urmărire atentă a sapei după avansare și număr de ore de funcționare. Bunăoară, la sonda 1200 P.R. noi am lucrat un timp cu sape recuperate. Se înțelege că trebuia și mai multă atenție, să fim cu ochii1 în patru cum s-ar spune. Am trecut cu bine acest examen. Mă bucur și mă mîndresc de acest lucru cu întreaga brigadă — e meritul fiecăruia în parte și a tuturor la un loc. Găsesc iarăși de mare efect instructajul ce trebuie făcut fiecărui schimb în funcție de operațiunile ce urmează a fi executate, supravegherea și controlul din partea brigadierului și a șefului de secție — prezența acestora în sondă cînd se fac lucrări dificile, importante. Trebuie și multă orientare, spirit de răspundere. In acest sens vreau să dau un exemplu. La o sondă trebuia luată o carotă mecanică (probă de rocă). In momentul în care s-a procedat la extragerea ei din talpă s-a observat că garnitura este prinsă. Am renunțat la probă și am salvat sonda, evitîndu-se rămînerea garniturii cu turbină și sapa privința modului de folosire a materialului la gura puțului și în celelalte locuri de muncă, s-a întărit spiritul de răspundere colectivă. Merită în evidență munca inspectorilor scoasă obștești cu protecția muncii care luptă pentru prevenirea accidentelor, iar pentru instruirea acestora, inginerul Konstantin Bîntu și tehnicianul cu protecția muncii Gheorghe Popescu, la puț, ceea ce ar fi însemnat materiale, timp, deci cheltuieli suplimentare.E adevărat că situația din exemplul dat mai sus putea fi complet evitată, însă dacă nu s-ar fi renunțat la probă, garnitura de prăjini ar fi rămas la puț). încă un lucru care poate contribui la prevenirea avariilor este, după mine, acesta întreabă unde nu știi să te descurci. Eu sînt încredințat că dacă fiecare sondor, mecanic de pompe sau motoare, electrician, sondor, șef și brigadier — va face mai des apel la cunoștințele teoretice și practice, dacă ar acționa întotdeauna corect și la timp — avariile din motive subiective ar fi complet înlăturate, iar numărul celor din cauze obiective simțitor reduse. N A Nu este lipsit de interes faptul că, deși puține, sînt totuși avarii datorate exclusiv, rutinei. Exemplu concludent : cazul sondei 4 G unde avaria (destul de gravă) ar fi fost evitată respectînd marșul obligatoriu la introducerea garniturii după schimbarea sapei. Avaria s-a produs întrucît sapa n-a fost prinsă la puțîn situații asemănătoare și ce și-au spus oamenii, a mers și altădată fără marș, merge și acum. ★ Sîntem de părere că în evitarea avariilor și reducerea — prin aceasta — a timpului neproductiv este în primul rînd o problemă de pregătire profesională și de educare a brigăzilor de foraj. Constantin Bîntu — șeful serviciului tehnic Vasile Nistoreanu — președintele comitetului sindicatului pe întreprindere Gheorghe Ene — brigadier noastră, foraj din regiune, tehnica nouă pătrunde tot mai mult. Instalațiile de foraj 4-L.D. ii ajută pe sondori să obțină viteze sporite de foraj, fapt care dovedește buna calitate și nivelul tehnic modern al utilajului petrolier fabricat In țara Vă prezentăm in clișeul nostru cițiva sondori intr-o clipă de răgaz In fața instalației Seceră și treierător ADJUD.De la subredacția ziarului „Steagul roșu"): Colectiviștii din comuna Găiceana, raionul Adjud folosesc bine timpul prielnic pe care îl au pentru executarea lucrărilor agricole de sezon. Chiar ieri ei au început intr-un ritm rapid recoltarea griului de pe cele 160 de hectare pe care le au semănate și care de-acum permit recoltarea. Faptul că incă din prima zi colectiviștii au recoltat griul de pe mai bine de 90 de hectare dovedește hărnicia cu care se muncește. Brigăzile pe care le conduc Gheorghe Antonovici, Ion Găiceanu și Mihai Balint sunt fruntașele primei zile de recoltat. Și harnicii colectiviști din Huruești și Sarba desfășoară un ritm susținut campania de recoltare. Ei seceră și treieră de zor. In numai două zile, pe lingă recoltat, s-a și treierat o cantitate de 17.500 kg griu in gospodăria colectivă din Sarba. In fruntea întrecerii se află brigăzile conduse de Constantin Zaharia și Toader Suliman. Vasile Haret ,activist al Comitetului raional ______4jjud al W.T.M. Numai în 17 zile, 572 m.c. produse prefabricate peste plan Este cunoscută hărnicia cu care muncește colectivul de muncitori, ingineri și tehnicieni de la fabrica de prefabricate din Roman pentru a pune la dispoziția șantierelor de construcție cît mai multe produse prefabricate. In primul semestru al anului curent, colectivul acestei întreprinderi și-a îndeplinit planul la producția globală în proporție de 105,6 la sută, în proporție la productiviproporție de la producția marfă de 100,1 la sută, iar tarea muncii — în 114,7 la sută. Și în semestrul al II-lea al anului curent, muncitorii, inginerii și tehnicienii acestei întreprinderi sînt hotărîți să obțină rezultate frumoase în producție. Antrenați într-o avîntată întrecere socialistă, mobilizați de organizația de partid, numai în primele 17 zile ale lunii iulie au dat peste plan 572 m. c. produse prefabricate dintre care: 236 m.c. panouri mari, 37 m. c. stîlpi T.T.E., 149 m.c. fișii cu goluri. La obținerea acestor succese lăudabile și-au adus o reală contribuție comuniștii Ilie Sîia, Nicolaie Nicolau și alții. La fabrica „Steaua roșie 66 6-18.000 lei economii la prețul de cost Rezultatul bunei organizări a întrecerii socialiste ce se desfășoară la fabrica „Steaua roșie" din Bacău, se oglindește și în cei 613.000 lei economii la prețul de cost obținute peste sarcina primită în semestrul I al acestui an, față de 800.000 lei angajamentul anual. In scopul obținerii acestor rezultate, eforturile colectivului nostru de muncă, sub permanenta îndrumare a comitetului de partid, au fost îndreptate spre elementele de bază ale reducerii prețului de cost și în primul rînd spre creșterea producției și productivității muncii. Pînă în prezent s-a realizat 879,8 tone hîrtie și 228,5 tone celuloză peste plan, iar productivitatea muncii s-a realizat în cele 6 luni ale acestui an în proporție de 104,05 la sută. Introducerea unui regim sever de economii a jucat un rol de seamă în reducerea prețului de cost. In această perioadă s-a realizat, datorită reducerii consumurilor specifice la unele materiale, o economie de 457.000 tei. Valorificării bracului, de asemenea, i s-a dat atenția cuvenită și astfel, de la începutul anului, s-a redus, bracul admis cu 12.000 kg hîrtie. La obținerea reducerii prețului de cost au contribuit substanțial și cele 56 de măsuri tehnico-organizatorice scadente in semestrul I, care au fost îndeplinite în termenele stabilite, așa cum ar fi: înlocuirea transportului pneumatic cu pomparea pastei la mașina nr. 7, montarea unui fierbător de cîrpe, reducerea consumului de soluție bisulfitică pe tona de celuloză prin intensificarea transvorzărilor la 20-25 la sută, creșterea vitezei la mașinile noi la 70 m/minut și multe altele. Obiectivul principal al întrecerii socialiste a fost calitatea produselor, ceea ce a făcut ca in prezent netezimea hîrtiei veline să ajungă la 216 secunde față de 120 secunde cît a fost angajamentul. înțepăturile la hîrtia suport carbon au ajuns la 12/m.p. față de 60/m.p. angajament, iar rezistența medie la hîrtia de țigarete este în prezent da, 3832 m față de 3600 m cît prevede STAS-ul. La toate rezultatele bune obținute au contribuit cu mult elan colectivele de muncă ale secțiilor F-1, F-2, F-5 și altele, din care fac parte fruntași în producție ca: Farcaș Gheorghe, Margaș Nicolaie, Postolache Maria, Dediu Maria, Măgirescu loan și mulți alți tovarăși cu care ne mîndrîm. Anuța Sanea corespondentă voluntară TjiLEGRIM a Tovarășului WLADYSLAW GOMULKA Prim-secretar al Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Unit Polonez Tovarășului ALEKSANDER ZAWARZKI Președintele Consiliului de Stat al Republicii Populare Polone Tovarășului IOZEF CYRANKIEWICZ Președintele Consiliului de Miniștri al Republicii Populare Polone Comitetul Central al Partidului Muncitoresc Romîn, Consiliul de Stat, Consiliul de Miniștri al Republicii Populare Romîne și întregul popor român vă transmite dv. și prin dv. poporului polonez frate un fierbinte salut și cele mai cordiale felicitări, cu prilejul sărbătorii naționale a Republicii Populare Polone. Participînd din toată inima la această sărbătoare, poporul român își exprimă bucuria sa pentru victoriile obținute de harnicul popor polonez, sub conducerea Partidului Muncitoresc Unit Polonez, în munca sa liberă și creatoare pe drumul construirii socialismului. Intre Republica Populară Romînă și Republica Populară Polonă s-au statornicit și se dezvoltă neîntrerupt relații GHEORGHE GHEORGHIU-DEJ Prim-secretar al Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Romîn, Președintele Consiliului de Stat al Republicii Populare Romîne VARȘOVIA de prietenie trainică și de colaborare multilaterală, ale căror rezultate rodnice contribuie la dezvoltarea celor două țări, la întărirea unității lagărului țărilor socialiste. Exprimînd năzuințele de pace ale popoarelor român și polonez, țările noastre împreună cu Uniunea Sovietică și celelalte state socialiste militează neabătut pentru dezarmarea generală și totală, pentru lichidarea rămășițelor celui de-al doilea război mondial, pentru triumful politicii leniniste de coexistență pașnică și victoria cauzei socialismului și păcii în lume să urăm, dragi tovarăși dv și întregului popor polonez noi și mari succese în opera de construire a socialismului, pentru înflorirea continuă a Poloniei socialiste prietene. ION GHEORGHE MAURER Președintele Consiliului de Miniștri al Republicii Populare Romîne w v Să mobilizăm toate forțele pentru succesul deplin al campaniei de recoltare Raid prin cîteva comune din raionul Bacău . In prezent, gospodăriile agricole colective din raionul Bacău se află în plină campanie de recoltare, încă de la începutul celei de a doua jumătăți a lunii iulie, griul fiind ajuns la maturitate, sau dat indicații de a se trece fără zăbavă la recoltare. Folosind cu pricepere fiecare zi și fiecare oră prielnică, mobilizind toate forțele de care dispun, multe gospodării colective au reușit să strîngă recolta de grîu de pe importante suprafețe. In unele unități însă, consiliile de conducere respective nu au manifestat suficientă inițiativă și spirit de organizare și din această cauză treburile merg mai greu. în cele ce urmează, vom arăta în mod concret cum se desfășoară munca de recoltare a griului și a celorlalte păioase, în cîteva gospodării agricole colective din raionul Bacău și care era situația în ziua de vineri 20 iulie a.c. CLEJA Consiliul de conducere al gospodăriei agricole colective „8 Martie" din comuna Gleja, sub îndrumarea permanentă a organizației de partid, a urmat cu încredere sfaturile inginerului agronom și a luat din timp toate măsurile necesare pentru ca recoltarea griului să se facă la timpul optim și să se înlăture pierderile. Astfel, pe tarlaua semănată cu grîu, munca de recoltare a început fără zăbavă și s-a desfășurat cu succes. Numai în ziua de 20 iulie, s-a reușit să se recolteze griul de pe o suprafață de 35 hectare. Au lucrat cu mult zel colectiviștii din brigada condusă de Grigore Cochier. Printre cei mai harnici care se cuvine să fie menționați sînt: Maria Cadar, Verona I. Vaidoc, Erja M. Sabău și Erja I. Reti. Conducerea gospodăriei colective din Cleja a prevăzut ca pînă în ziua de 22 iulie, stmusul recoltei de griu să fie complet terminat. Și dacă avem în vedere însuflețirea cu care se lucrează pe toate tarlalele acestei gospodării, sînt toate șansele ca obiectivul pe care și l-a propus consiliul de conducere să fie realizat in întregime. FARAOANI Gospodăria colectivă din comuna Faraoani este o unitate tînără care se află in primul an de activitate. Dar țăranii colectiviști din cele două sate ale comunei (Faraoani și Valea Mare) sînt cunoscuți ca oameni harnici și pricepuți. Astfel, demndată ce griul de pe tarlalele gospodăriei a început a bate in galben, grija de căpetenie a consiliului de conducere a fost de a organiza in așa fel munca, incit recoltarea să se facă la timp și fără pierderi. Datorită acestui fapt, nu numai trei zile, la această unitate griul a fost recoltat de pe întreaga suprafață cultivată. Au dat dovadă de multă hărnicie și pricepere colectiviștii Anton I Farcaș, Verona Gh. Duma, Lucia M. Bărbuță, Verona I. Farcaș și alții Dan ,fapt care merită să fie subliniat este că demdată ce pe una din tari taie recolta de grîu a fost strinsă, tractoarele S.M.T. au început să facă arături pentru însămînțarea plantelor furajere. Așa cum s-a prevăzut in planul de producție, spre a se asigura hrana animalelor, la gospodăria colectivă din comuna Faraoani se vor însămința, în culturi duble, 53 hectare cu porumb pentru masă verde. RADENI G.A.C. „Tudor Vladimirescu" din Rădeni se numără printre primele unități agricole socialiste care au luat ființă in cuprinsul raionului Bacău. De aceea se poate spune, pe drept cuvînt, că colectiviștii de aici au o prețioasă experiență în ceea ce privește munca pămintului în comun. Anul acesta, recolta de păioase trebuie strinsă de pe o suprafață de 365 hectare din care grîul ocupă o suprafață de 320 hectare. Recoltarea a început în ziua de 16 iulie și pină in seara zilei de 19 se seceraseră 100 de hectare cu grîu și 13 hectare de secară N. Gheorghe (Continuare in pagina a IV-a) Spectacole muzicale La cele 3 spectacole prezentate la Roman de Opera de stat din Iași, aflată într-un turneu prin regiunea noastră, au participat aproape 2.000 de oameni ai muncii romașcani. In repetate rînduri artistul poporului Petre Ștefănescu Goangă — solist al Operei de stat din București — interpret al rolului Rigoleto din opera cu același nume de Giussepe Verdi — a fost îndelung aplaudat. Două concerte a prezentat în aceste zile în sala „Vasile Alecsandri“ și orchestra de muzică populară „Plaiurile Bistriței" a filarmonicii băcăuane. Printre soliștii care s-au remarcat fiind rechemați la scenă de către public au fost Ana Bălăci, Vasile Cănănău, Felician Fărcașu, Eta Alexandrescu și Tita Bărbulescu. Dirijată de Aurel Iancovici, orchestra s-a bucurat de bunele aprecieri ale spectatorilor. Octavian Guțu la minorist La G.A.S. Zănești, raionul Buhuși, lucrările de pregătire a uneltelor și mașinilor agricole necesare în campania de recoltare și treieriș au fost terminate la vreme. IN GLIȘEV: o parte din mașinile agricole așteptînd ora începerii treierișului Foto. C. Stoicescu BIGAZ, vedere spre baraj și lacul p acumulare Pe „ Marea din Moldova“ Din inițiativa comitetului de părinți al Școlii medii nr. 3 — Bacău, care a colaborat bine cu școala, s-a organizat in anul școlar care s-a inchelat o întrecere intre colectivele tuturor claselor, avind ca obiecția „Cea mai frumoasă clasă și cel mai bun colectiv". La elevii noștri s-a observat un niu interes și toate clasele au obținut succese, in frunte situându-se clasa a VI-a, a cărei dirigintă este tovarășa profesoară Semiana Florica. Ca o recompensă pentru acest succes, comitetul de părinți a oferit colectivului clasei fruntașe o excursie de 3 zile cu scop instructiv-educativ in regiunea noastră. Elevii clasei fruntașe, însoțiți de di‘ t cazați și au primit masa in cadrul taberei de pionieri de la Bistrița, raionul Piatra Neamț. Tovarășul Gasparic Nicolaie, directorul Școlii de 8 ani „Calistrat Hogaș din Bistrița i-a intimpinat cu multa dragoste și atenție pe elevii noștri. Aici ei au luat contact cu pionierii din tabăra de vară, au făcut schimbat experiență și au legat prietenii. Cu mult interes a fost vizitată școala „Calistrat Hogaș", pe care o putem considera pe drept cuvint o școală model. Ordinea, disciplina, grija pentru frumos, grădina școlii, terenul geografic, terenul sportiv, sera, sunt realizări demne de laudă, datorită muncii neobosite a colectivului de profesori in frunte cu tovarășul director Gasparie Nicolaie. La Bistrița am vizitat monumentul istoric a cărei ctitorie aparține domnitorului Moldovei Alexandru cel Bun. Elevii au rămas impresionați, constatind că in condițiile unei tehnici înapoiate de acum 500 de ani, oamenii cu brațele și umerii lor au ridicat povara enormele blocuri de piatră din care s-a clădit mănăstirea. Vizitarea barajului de la Bicaz, gigantică și maiestoasă construcție, ce parcă se întrece în măiestrie cu munții dimprejur, a constituit unul din punctele de atracție ale excursiei. Entuziasmul și bucuria au fost de nedescris in timpul cit a durat traversarea lacului de acumulare, una din cele mai puternice dovezi ale victoriei omului asupra naturii. Am simțit cu toții mîndria că cele ce vedem aici — lacul, vapoarele — sunt minunate realizări ale clasei muncitoare conduse de partid. Maria Macarie profesoară la Școala medie nr. 3 — Bacău (continuare în pag. a II-a)