Steagul Roşu, iulie 1965 (Anul 20, nr. 3860-3886)

1965-07-22 / nr. 3878

Lucrările Congresului al IX leal al Partidului Comunist Român lucrările ședințelor de miercuri dimineața ale celui de-al IX-lea Congres al Partidului Comunist Român au fost conduse de tovarășii Petre Borilă și Constantin Pîrvulescu. Întîmpinat cu vii și puternice aplauze tovarășul Gheorghe Apostol a prezentat Raportul cu privire la proiectul Statutului Partidului Comunist Român. Raportul a fost subliniat în repetate rînduri de aplauze puternice. In continuarea ședinței, tovarășul Petre Borilă a prezentat Congresului propunerea de a se alege comisia care să pregătească propunerile de candidați pentru membrii Comitetului Central al Partidului și ai Comisiei centrale de revizie. Congresul a aprobat în unanimitate comisia alcătuită din tovarășii: Nicolae Ceaușescu, Chivu Stoica, Ion Gheorghe Maurer, Gheorghe Apostol, Ilie Verdeț, Bayerle Iosif, Berghianu Maxim, Cazacu Virgil, Dănălache Florian, Dop Gheorghe, Dragan Constantin, Drăgoi Stana, Fazekaș Ludovic, Gere Mihai, Matei Nicolae, Matei Ștefan, Mihai Nicolae, Militaru Aldea, Pîrvulescu Constantin, Pogea Brîncoveanu, Roșu Gheorghe, Stănescu Ion, Stoica Gheorghe, Uglar Iosif, Vîlcu Vasile. S-a anunțat apoi că un număr de persoane s-au adresat Congresului cu cererea de a li se reexamina situația de partid, și s-a propus să se aleagă o comisie care să examineze aceste apeluri. Congresul a aprobat constituirea comisiei, în urma consultării cu delegați din toate regiunile țării, tovarășul Constantin Dăscălescu, delegat al organizației regionale de partid Galați, a propus ca din comisia de apeluri să facă parte tovarășii: Vuran Ion, Haș Teodor, Popa Dumitru, Predescu Ion, Stoica Ion. Congresul a aprobat pe membrii comisiei. In continuarea discuțiilor au luat cuvîntul tovarășii Gheorghe Necula, delegat al organizației regionale de partid București, Ion Cetățean III, delegat al organizației regionale de partid Maramureș, Iosif Banc, delegat al organizației regionale de partid Mureș-Autonomă Maghiară, Ilie Murgulescu, delegat al organizației regionale de partid Oltenia, Constantin Drăgan, delegat al organizației orășenești de partid București, Ilie Cîșu, delegat al organizației regionale de partid Ploiești, Virgil Cazacu, delegat al organizației regionale de partid Iași. In cursul ședințelor de dimineață au rostit cuvîntări de salut tovarășii Zenon Kliszko, membru al Biroului Politic, secretar al Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Unit Polonez; Dipa Nusantara Aidit, președintele Comitetului Central al Partidului Comunist din Indonezia; Jeno Fock, membru al Biroului Politic al Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Socialist Ungar, vicepreședinte al Consiliului de Miniștri al Republicii Populare Ungare; Armando Cossutta, membru al Direcțiunii Partidului Comunist Italian ; Bohuslav Lastovicka, membru al Prezidiului Comitetului Central al Partidului Comunist din Cehoslovacia, președintele Adunării Naționale a Republicii Socialiste Cehoslovace; Le Duc Tho, membru al Biroului Politic, secretar al Comitetului Central al Partidului celor ce Muncesc din Vietnam, care a înmînat apoi Prezidiului mesajul adresat Congresului al IX-lea al P.C.R. de către C.C. al Partidului celor ce Muncesc din Vietnam ; Ramiz Alia, membru al Biroului Politic și secretar al Comitetului Central al Partidului Muncii din Albania, Max Reimann, prim-secretar al Comitetului Central al Partidului Comunist din Germania. Cuvîntările de salut ale conducătorilor delegațiilor partidelor comuniste și muncitorești au fost subliniate cu vii aplauze de delegații și invitații la Congres. Lucrările ședințelor de după-amiază ale Congresului au fost conduse de tovarășii Ștefan Voitec și Dumitru Coliu. întîmpinat cu vii și puternice aplauze a luat cuvîntul tovarășul Alexandru Drăghici. La discuții, în continuare, au luat cuvîntul tovarășii Vasile Daju, delegat al organizației regionale de partid Banat, Gheorghe Mihoc, delegat al organizației orășenești de partid București, Mihail Florescu, delegat al organizației regionale de partid Argeș, Ion Delcea, delegat al organizației regionale de partid Oltenia, Ion Turcu, delegat al organizației orășenești de partid București, Wilhelm Georg Wagner, delegat al organizației regionale de partid Brașov, în cursul ședințelor de după-amiază, au rostit cuvîntări de salut, tovarășii Jeannette Thorez Vermeersch, membru al Biroului Politic al Comitetului Central al Partidului Comunist Francez ; Damdinjavin Maidar, membru al Biroului Politic al Comitetului Central al Partidului Popular Revoluționar Mongol, vicepreședinte al Consiliului de Miniștri al Republicii Populare Mongole ; Maurice Camarra, delegatul Partidului Democrat din Guineea, ambasadorul Guineei la Moscova ; Manuel Yepe Menendez, delegatul Partidului Unit al Revoluției Socialiste din Cuba ambasadorul Republicii Cuba în Republica Populară Română ; Carl Winter, purtător de cuvînt al Partidului Comunist din S.U.A. ; Antonio Miro, membru al Comitetului Executiv și secretar al Comitetului Central al Partidului Comunist din Spania ; Kostas Kolannis, prim-secretar al Comitetului Central al Partidului Comunist din Grecia ; James Reid, membru al Comitetului Politic al Partidului Comunist din Marea Britanie ; Friedl Furnberg, membru al Biroului Politic și secretar al Comitetului Central al Partidului Comunist din Austria ; Jean Tertve, membru al Biroului Politic al Comitetului Central al Partidului Comunist din Belgia; Bruce Magnuson, membru al Comitetului Executiv Național al Partidului Comunist din Canada; Manuel Rodrigues da Silva, membru al Secretariatului Comitetului Central al Partidului Comunist Portughez. Cuvîntările de salut ale conducătorilor delegațiilor partidelor, comuniste, muncitorești și altor partide democratice au fost subliniate cu vii aplauze de delegații și invitații la Congres. Lucrările Congresului continuă: (Agerpress In Sala Congresului Cu planul pe 7 luni îndeplinit Combinatul pentru industrializarea lemnului Comănești este mereu prezent în bilanțurile care consemnează succesele zilelor noastre. Ca mărturie stau realizările obținute în cursul anului acesta. Astfel, unul din succesele raportate nu de mult de muncitorii, inginerii și tehnicienii tînărului combinat a fost îndeplinirea angajamentului luat în cinstea Congresului partidului la producția globală, marfă și productivitatea muncii. Totodată s-au obținut însemnate economii și beneficii peste plan: 716.000 lei și respectiv 2.463.000 lei, depășindu-se astfel angajamentele luate in cinstea Congresului partidului. Și iată că în zilele acestea de entuziastă întrecere socialistă, colectivul tînărului combinat de industrializare a lemnului din Comănești raportează noi succese închinate Congresului partidului. Este vorba de ÎNDEPLINIREA, LA SFÎRȘITUL ULTIMULUI SCHIMB AL ZILEI DE 19 IULIE, A PLANULUI PE ȘAPTE LUNI LA PRODUCȚIA GLOBALĂ ȘI MARFĂ. Numai în perioada celor două decade ale lunii iulie s-au dat aici peste plan produse în valoare de 890.000 lei. Aceste depășiri de plan înscrise pe grafic se adaugă altora dobîndite în primul semestru: 559 mc placaj, 1229 tone PFL și 16.454 bucăți scaune. întrecerea socialistă continuă cu același entuziasm, colectivul de aici fiind hotărît să obțină noi realizări. ENTUZIASM ȘI ÎNCREDERE Partidul -forța politică conducătoare a societății Pe inginerul constructor Ioan Mancea, șeful lotului hotel de la Piatra Neamț și pe Al. Nemetty, secretarul organizației de bază de acolo, șef al unei formații de fieraribetoniști, i-am găsit în plină activitate. „Noi, a arătat tovarășul Nemetty, am urmărit la televizor lucrările de deschidere a Congresului. Am fost tot atît de impresionați ca și cei care au fericirea să participe ca delegați și invitați la Congres în momentul cînd, într-o atmosferă de mare entuziasm, Congresul a votat în unanimitate noua denumire a partidului nostru scump. Pe șantier am organizat afișarea materialelor Congresului și citirea în colectiv a unora din ele. Constructorii cinstesc Congresul printr-o prezență la muncă de 100 la sută și prin lucrări de cea mai bună calitate. Tovarășul inginer Mancea a adăugat că e firesc ca fiecare dintre noi să caute să cunoască documentele și hotărîrile Congresului. Ceea ce se hotărăște acum e însăși viața noastră în viitorii ani. Dacă în desenal în industria construcțiilor s-au îmbunătățit dotarea tehnică și organizarea șantierelor, dacă s-a extins aplicarea metodelor industriale, ceea ce a permis dublarea volumului de lucrări, în anii ce urmează vastul program de investiții dă posibilitate constructorilor să se afirme și să se situeze în primele rînduri ale celor ce înfăptuiesc sarcinile puse de partid“. Profesorul de matematici D. Glodeanu s-a oprit de la început asupra capitolului din Raport care se ocupă de dezvoltarea și perfecționarea continuă a învățămîntului de toate gradele. „Iată — arăta el, aici scrie, negru pe alb, că școala — principalul izvor de cultură și factor de civilizație, va cuprinde în țara noastră în următorii 5 ani un sfert din populație. Foarte interesantă este ideea că dezvoltarea învățămîntului va avea în vedere sarcinile economiei naționale. De aici necesitatea ca învățămîntul mediu să cuprindă, pe lingă licee de cultură generală, licee de specialitate. Partidul are grijă ca și pe viitor învățămîntului să i se asigure o bună bază materială, în care scop se vor investi peste 3,5 miliarde lei. Sunt fericit că și eu voi putea contribui la realizarea aacestor luminoase perspective". Ilie Paveliuc, activist al Comitetului orășenesc de partid Piatra Neamț, a afirmat că Raportul prezentat de tovarășul Ceaușescu este un document de excepțională însemnătate pentru partidul nostru, pentru întregul popor. Urmărind capitolul „P.C.R. — conducătorul încercat al poporului, în construcția socialistă’", el a subliniat creșterea rolului conducător al partidului în toate domeniile, faptul că organele și organizațiile de partid acționează ca adevărate forțe motrice, conducind și îndrumînd întreaga activitate, mobilizînd masele la înfăptuirea politicii partidului. Cel de-al IX-lea Congres demonstrează cu tărie că P.C.R. este mai puternic ca oricînd, că, urmat cu devotament de întregul popor, își îndeplinește cu cinste rolul de forță politică conducătoare a societății noastre. N. BISTRICEANU IN EDITURA POLITICĂ AU APĂRUT: ION GHEORGHE MAURER CHIVU STOICA Raport asupra Direcția Raport asupra Directivelor Congresului al IX-lea velor Congresului al IX-lea al Partidului Comunist al Partidului Comunist Român privind planul de Român privind planul de dezvoltare a economiei naio aai pentru dezvoltareaționale pe perioada 1966— energeticii 1970. Lucrarea a fost editată într-un Lucrarea a fost editată intr-un tiraj de masă, tiraj de masă. Contribuția textiliștilor în aceste zile de avînt în întrecerea socialistă graficul realizărilor de la Fabrica de postav „Proletarul“ — Bacău a cunoscut mereu modificări. Semnificația acestor modificări care, exprimate, înseamnă noi succese, este deosebită: textiliștii băcăuani au întîmpinat Congresul partidului cu alți metri pătrați de țesături peste plan, cu alte kg fire peste prevederi. Și astfel la îndeplinirea angajamentelor luate în cinstea Congresului partidului vin și se adaugă acum alte succese de seamă. Peste 5.481 scule și 170 m p țesături finite lină și tip lină, iată citeva din depășirile peste plan de la inceputul lunii și pină în prezent. Realizarea acestor succese este rezultatul muncii rodnice a tuturor textiliștilor. Și totuși au fost unii care au contribuit in mod deosebit la obținerea lor : filatoarea Viorica Leghin, țesătorii Maria C. Rebegea și Constantin Munteanu, sinisorii Florica Vraciu și Ion Munteanu sunt cîțiva dintre cei care s-au evidențiat ANUL XIX NR. 3.878 (5.357) | JOI 22 IULIE 1965 \ 4 pagini 25 bani 5.058.000 lei economii la prețul de cost 5.203.000 lei beneficii peste plan Petroliștii din cadrul Trustului de extracție Moinești raportează partidului că și-au îndeplinit angajamentele luate in cinstea Congresului. Alte cifre vin să ilustreze hărnicia lor. In primul semestru al anului colectivele de muncă din schelele de extracție au realizat la prețul de cost economic în valoare de 5.058.000 lei și beneficii peste plan de 5.203.000 lei. La acest capitol cu cele mai bune realizări se prezintă petroliștii de la schelele Moinești și Zemeș care și-au depășit cu mult angajamentele luate în cinstea Congresului. De exemplu, colectivul Schelei de extracție Moinești a realizat în această perioadă 1.775.000 lei economii la prețul de cost și 1.638.000 lei beneficii peste sarcinile planificate. REGUNOȘTINȚA Pină la sosirea unui alt tren, Mihai Popa, șeful stației C.F.R. Galbeni, raionul Roman, s-a retras in biroul de mișcare. Acolo ii așteptau cele două fiice ale sale: Marilena și Claudia, eleve in clasa a X-a la o școală medie din Bacău. Au venit să citească împreună ziarele. Pe fețele lor se vede o mare bucurie, o recunoștință sinceră și nemărginită față de partid și guvern. Rind cu find, capitolele Raportului C.C. al P.C.R. prezentat de tovarășul Nicolae Ceaușescu la Congres sunt parcurse cu deosebită atenție. Iată, s-au oprit acum la paragraful referitor la dezvoltarea învățămîntului in viitorul cincinal. Cu emoție, dar cu voce curgătoare, Claudia citește răspicat: „începînd cu noul an școlar se va extinde gratuitatea manualelor și la învățămîntul mediu. Se vor asigura astfel, gratuit, manuale pentru toți elevii din școala obligatorie de cultură generală și din licee, ceea ce constituie un însemnat ajutor pentru ei și familiile lor". Pentru o clipă se face din nou liniște. Apoi, întrerupînd tăcerea, Marilena completează: „Adică, eu și Claudia deși suntem în aceeași clasă, vom avea fiecare manuale proprii". ENERGIE, LUMINA Intre două treburi urgente, cum sunt atîtea pe un șantier, inginerul Dumitru Mihai — șeful lotului Bacău I — și-a făcut răgaz pentru a arunca o privire spre zările unui deceniu. Avea în față ziarul in care s-a publicat Raportul asupra Directivelor Congresului al IX-lea al P.C.R. privind planul de zece ani pentru dezvoltarea energeticii, prezentat de tovarășul Stoica. Iată ce Chivu ne-a declarat: „Pornesc de la eforturile țării pentru dezvoltarea energeticii în ultimii 15 ani, ani în care s-au investit in acest scop — așa cum se arată in Raport 74.000.000.000 lei reprezentînd aproape jumătate din totalul investițiilor realizate in industrie. Acestora li se vor adăuga uriașa sumă de circa 130.000.000.000 lei in următorul deceniu. E grandios. Și de aceea trebuie să ne gîndim toți cei care lucrăm în această ramură ca aceste fonduri uriașe să fie utilizate cu maximum de eficiență, gospodărite cu un înalt spirit de răspundere. Legat de aceasta mi-aș permite să arat că de la începutul activității lotului de la Hidrocentrala Bacău I au fost promovați ca maiștrii tovarăși care la ora actuală conduc formații de la un nivel corespunzător sarcinilor. Firește, aceasta a fost posibilă ca urmare a sprijinului dat de maiștrii mai vechi, de ingineri. Am pregătit excavatoriști și buldozeriști la cursuri și ne preocupă continuarea muncii de îmbogățire a cunoștințelor profesionale intrucît in dotare primim utilaje tot mai perfecționate, de mai mare productivitate. Se apropie de sfirșit cursurile de calificare a unui însemnat număr de fieraribetoniști specializați in construcții getice și, in hidroenergeneral, muncitorii necalificați sunt supuși unui proces de calificare. Față de sarcinile ce ne revin în deceniul următor, desigur e puțin ce am făcut pe linia pregătirii de noi cadre și de aceea eforturile vor trebui măsurate la scara uriașelor investiții prevăzute pentru dezvoltarea in continuare a bazei energeticii. Va trebui să ne pregătim intens pentru noul examen pe care-l avem de susținut în fața exigentei comisii — poporul. Și dacă la ora actuală realizările noastre pot fi comparate cu acelea ale unor țări cu tradiții în construcția de centrale hidroelectrice, vom ști să ne mobilizăm in continuare forțele vicit să menținem o linie mereu ascendentă". Pe șantierul Hidrocentralei Bacău I se lucrează în ritm trepidant. Buna organizare a muncii se îmbină cu înalta exigență față de calitate — lucru confirmat la fața locului de către un reprezentant al beneficiarului. La captare s-au cîștigat cele_ß5 de zile oft,prevedea angajamentul constructorilor luat în cinstea Congresului. In noaptea de 17 spre 18 iulie echipa de betoniști condusă de Constantin Vadana a turnat 84 mc beton cu banda transportoare ceea ce constituie un adevărat record. „Ne străduim ca munca să fie cit mai bine organizată — ne spunea șeful de echipă Constantin Vadana — nncit lucrările să se desfășoare în ciclul lor firesc —, dar intr-un ritm , cit mai rapid". Așa se face că cele 4 deschideri ale stăvilarului au fost predate cu 25 de zile înainte de termen astfel ca și montorii să aibă asigurat front de lucru din timp. Acum se lucrează la suporții aplicați pentru închiderea și deschiderea vanelor, la montajul mecanismelor de închidere și deschidere — lucrare ce se situează în avans cu zece zile față de grafic. Siguranța cu care vorbea despre lucrările de montaj șeful de brigadă Gheorghe Borbeli are la bază nu numai succesele de aici, ci și experiența cîștigată pe șantierele din amonte: Racova, Girseni. „Ne bizuim pe întreg colectivul în rândurile căruia aș remarca aportul deosebit al șefului de echipă loan Damian, al montărilor Ion Viță, Mihai Tăcu și Mihai Manolache, al sudorului “ Vasile Fintinaru. Am convingerea că iarna" ne va prinde la ultimele finisări nicit primma turbină să poată intra în probe tehnologice înainte de 30 ianuarie 1966". Iată pe scurt citeva opinii ale celor care iși dedică eforturile pen tru ca țara să primească mai multă energie, mai multă lumină. TOMA DUDAU RAPORTAM PARTIDULUI Succese ale pietrenilor In aceste zile, colectivele întreprinderilor din orașul Piatra Neamț muncesc cu multă însuflețire și obțin succese remarcabile în producție. • In ziua de 20 iulie, la „Reconstrucția" s-au produs 3,5 tone celuloză și 11,7 tone de hîrtie în plus față de planul zilei. Realizări de seamă au muncitorii Ion Borcea și N. Furdui de pe mașinile de hîrtie, precum și Gh. Iftimie din sectorul celuloză. In aceeași zi planul producției globale la întreprinderea economică „23 August" a fost depășit cu 4,2 la sută. Depășiri substanțiale s-au înregistrat în sectoarele măciniș și mobilă. • Cu o zi mai înainte, Autobaza Piatra Neamț a depășit planul zilei cu 2686 tone transportate, cu 19.880 tone kilometrice și cu 12.589 călători/km. S-au remarcat conducătorii auto C. Filip, I. Virgă și Mihai D. Minuț. 1 Darul oferit de C. C. al P. C. U. S. Congresului al IX-lea al P.C.R. Miercuri, 21 iulie conducătorul delegației P.C.U.S., tovarășul Leonid Brejnev, însoțit de membrii delegației, a predat tovarășului Nicolae Ceaușescu, darul oferit Congresului al IX-lea al P.C.R. de către C. C. al P.C.U.S. — o machetă a monumentului închinat cuceritorilor cosmosului. Tovarășul Nicolae Ceaușescu a mulțumit călduros pentru darul oferit.. Au fost de față tovarășii Chivu Stoica, Ion Gheorghe Maurer, Alexandru Bîrlădeanu. Alexandru Moghioroș. (Agerpres) Sporește cantitatea de benzină Colectivul de muncă de la Rafinăria Dărmănești continuă cu avânt întrecerea socialistă pentru îndeplinirea angajamentelor. Alte realizări vin să demonstreze hărnicia cu care se muncește in această întreprindere. In primul semestru al anului, rafinerii au realizat la prețul de cost economic in valoare de 3.478.000 lei și beneficii de 3.151.000 lei. Și în luna iulie realizările sunt bune. In această perioadă, de exemplu, în sectorul D.A. s-au dat peste prevederile planului 1140 tone de benzină, iar consumul de abur a fost redus cu 58 tone. La cracarea termică cantitatea de benzină livrată peste plan este de 280 tone. Printre animatorii întrecerii întilnim mulți rafineri care în aceste zile muncesc cu avînt sporit pentru a cinsti cu noi succese Congresul partidului: Stelian Bucurică, Gh. Mocândureanu, Gh. Hazaparu, Anton Bortoș, C. Bulgaru și alții fac parte din rîndul acestora. Ritm înalt De la un schimb la altul de producția colectivul de muncă al Combinatului chimic din Borzești raportează in aceste zile noi și însemnate succese pe care le dedică în cinstea celui de-al IX-lea Congres al Partidului Comunist Român. Pretutindeni, în toate secțiile și instalațiile combinatului, domnește atmosfera muncii entuziaste, plină de avînt. Chimiștii, prin realizările dobîndite acum, își manifestă încă o dată profunda adeziune față de partid, hotărirea lor de a lupta pentru traducerea în fapte a sarcinilor viitorului cincinal. Bilanțul realizărilor obținute pină acum în această lună este bogat. Au fost date peste plan 74 tone de sodă caustică solidă, 100 tone de clor lichid, 363 tone de acid clorhidric de sinteză, 322 tone de hexacloran 12 la sută, 41 tone de monoclorbenzen, 205 tone de insecticide condiționate. In aceste zile, alături de cei 590 de evidențiați lună de lună în întrecerea socialistă în decursul acestui an, alți muncitori, ingineri și tehnicieni își afirmă calitățile înaltei maeștrii profesionale, dragostea și atașamentul față de partid.