Steagul Roşu, iulie 1969 (Anul 24, nr. 5099-5125)

1969-07-22 / nr. 5117

-+ ANUL XXIV « Nr. 5.117 (6.596) MARȚI 22 IULIE 1969 6 pagini •— 30 bani Vizit) MUiir it pârtii pi it statii sidetil ints Primirea entuziastă făcută tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU In cursul zilei de luni, tovarășii Nicolae Ceaușescu și Ion Gheorghe Maurer, împreună cu tovarășii Manea Mănescu și Dumitru Popescu au făcut o vizită de lucru în județul Argeș. Vizita a prilejuit întîlniri cu oamenii muncii din industrie și agricultură, cu cadre de conducere din economie, cu activiști de partid și de stat. Prezența conducătorilor de partid și de stat pe meleagurile argeșene a fost salutată cu căldură și entuziasm de zeci și zeci de mii de cetățeni, care și-au manifestat, și cu acest prilej, încrederea și atașamentul deplin față de politica marxist-leninistă a partidului nostru* hotărîrea de a nu precupeți nici un efort pentru înfăptuirea ei. Oamenii muncii argeșeni au reafirmat entuziasmul cu care întîmpină Congresul al X-lea al partidului, eveniment de seamă în viața partidului și statului nostru, a hotărîrii maselor largi de a îndeplini marile sarcini pe care partidul le pune în fața celor ce muncesc. Vizita în județul Argeș se adaugă șirului de puternice manifestă» a unității întregului nostru popor în jurul Partidului Comunist* a Comitetului său Central în frunte cu tovarășul Nicolae Ceaușescu* Argeșul sub semnul profundelor transformări Au trecut numai câteva zile... încă nu s-a stins în suflete ecoul manifestațiilor entuziaste cu care cetățenii județelor Cluj, Maramureș, Satu Mare, Bihor și Arad l-au primit pe conducătorul partidului și statului nostru, tovarășul Nicolae Ceaușescu. Sunt încă vii în amintirea tuturor gesturile încărcate de emoție, marea de urale ce-l însoțeau de-a lungul întregului traseu pe secretarul general al Comitetului Central al partidului. Și iată, conducătorii partidului și statului nostru s-au întîlnit din nou cu cetățenii într-o vizită intrată în tradiția vieții publice din România. De astă dată, onoarea de a fi gazde le-a revenit cetățenilor județului Argeș. Pe apa Argeșului, în locurile din preajma ei s-ar putea spune că istoria este o realitate palpabilă. Pe aceste locuri s-au purtat glorioase lupte pentru neatîrnare și s-au înfiripat nemuritoare fapte de cultură menite să ducă la luminarea celor mulți. Argeșul zilelor noastre continuă să sporească acest tezaur prin munca harnicilor locuitori ai acestor meleaguri ce scriu file memorabile în istoria contemporană a României. Să începem cu industria. Dacă în urmă cu un sfert de veac geografia economică a acestei zone consemna existența numai a cîtorva mine rudimentare de cărbuni, a Fabricii .,Textila“ — Găvana și a cîtorva ateliere, astăzi chiar și o sumară prezentare a noilor unități ale industriei noastre socialiste ar ocupa un spațiu impresionant. Materializarea politicii de dezvoltare armonioasă a întregului teritoriu al patriei, marile combinate industriale construite sau în curs de construcție au dat o nouă înfățișare orașelor și satelor argeșene. Politica partidului de industrializare socialistă își găsește aici o expresie din cele mai grăitoare, a metamorfozat radical viața acestor meleaguri minunate, punînd în valoare avuțiile și energia nesecată a oamenilor săi. In Argeș a răsărit o impresionantă pădure de sonde, care avea să transforme aceste locuri într-o nouă zonă petrolieră a țării. Aici s-a înălțat una din cele mai mari și mai moderne hidrocentrale, care împreună cu alte șase uzine formează o puternică bază energetică a țării. De aici a pornit la drum, în august 1968, primul autoturism românesc și tot aici, acum, în aceste zile, harnicii constructori ridică noi citadele ale industriei noastre chimice. Numai în ultimii trei ani, producția chimică a crescut de aproape trei ori față de anul 1965, cea de energie electrică o dată și jumătate, iar industria constructoare de mașini cu 76 la sută. In 1968, întreprinderile industriale din județ au realizat o producție globală de 5,2 miliarde lei, de 12 ori mai mare decit aceea a anului 1950. Aici, în județul Argeș se află industria de autoturisme românești. Tot aici se realizează 87 la sută din producția de tananți, aproape 40 la sută din aceea de negru de fum și peste o cincime din producția de plăci fibrolemnoase. Este de ajuns să amintim Rafinăria din Pitești, Fabrica de motoare electrice, Fabrica de stofe „Argeșana“, o fabrică de bere, una de preparate din carne, și înțelegem amploarea procesului de industrializare socialistă pe plaiuri argeșene. Graiul cifrelor se arată la fel de edificator și atunci cînd ne referim la agricultura județului Argeș. Aici își desfășoară activitatea 6 întreprinderi agricole de stat, 5 întreprinderi de mecanizare a agriculturii și 123 de cooperative agricole de producție. In clipa de față, pe ogoarele argeșene lucrează aproape 2.000 de tractoare, aproape 900 de combine și peste 1.100 de semănători mecanice. Avuția obștească a cooperativelor a crescut, față de 1965, cu 30 la sută. Sutele de școli noi, un institut de invățămînt superior, căminele culturale, bibliotecile constituie o bază materială deosebit de puternică , încă de la primire s-au vădit din plin atmosfera sărbătorească, entuziasmul, însuflețirea cu care populația județului a întîmpinat vizita tovarășului Nicolae Ceaușescu și a celorlalți conducători de partid și de stat. Mii de oameni s-au adunat la ora dimineții în satul Glimbocata, al comunei Leordeni, punctul de intrare în județ. Pe chipurile tuturor se citește bucuria de a primi vizita conducătorilor partidului și statului. Se aud urări de bun venit, se aclamă în cinstea Partidului Comunist Român, a politicii sale înțelepte. „P.C.R.-P.C.R.“, „Ceaușescu-P.C.R.“, „Ceaușescu, Ceaușescu“ — scandează cei de față, vîrstnici și tineri, femei și bărbați. In ochii tuturor lucește emoția, toate privirile se îndreaptă spre oaspeți. Sunt momente de mare entuziasm. Tovarășii Nicolae Ceaușescu, Ion Gheorghe Maurer, Manea Mănescu, Dumitru Popescu sînt întîmpinați de Gheorghe Năstase, prim-secretar al Comitetului județean de partid, președintele Consiliului popular județean, de conducători ai organelor locale de partid și de stat. Primul secretar al Comitetului județean de partid dă glas „sentimentelor de aleasă prețuire, dragoste și stimă cu care locuitorii județului Argeș întîmpină astăzi pe oaspeții lor“. El se referă apoi la realizările obținute în însuflețită întrecere seria - listă în cinstea Congresului al X-lea vieții spirituale în plină eferverscență pe meleagurile Argeșului, realități ale acestui proces de intensă evoluție pe toate planurile cu care cetățenii județului se mîndresc pe bună dreptate. Intr-o astfel de atmosferă de bilanț al muncii creatoare, prilejuită de intensele pregătiri pentru cel de-al X-lea Congres al partidului și pentru a XXV-a aniversare a eliberării patriei, i-au întîmpinat argeșenii pe conducătorii partidului și statului nostru, care au vizitat ieri județul, al partidului și a celei de-a 23-a aniversări a eliberării patriei, în industrie și agricultură, în dezvoltarea social-culturală, subliniind că vizita de lucru a conducătorilor de partid și de stat va constitui pentru toți oamenii muncii din județ un prilej de a strînge și mai mult rîndurile în jurul partidului, de a-și exprima hotărârea lor nestrămutată de a contribui cu și mai mult succes la înfăptuirea politicii interne și internaționale a partidului. In aplauzele și uralele entuziaste ale celor prezenți tovarășul Nicolae Ceaușescu adresează tuturor locuitorilor județului un cald salut în numele C.C. al P.C.R., al guvernului și al Consiliului de Stat și le urează noi succese în munca de ridicare a acestui județ pe noi trepte ale progresului și civilizației. Cuvintele secretarului general al C.C. al P.C.R. sunt subliniate cu puternice aplauze și ovații. Răsună urale pentru partid, pentru Comitetul Central, pentru conducătorul său iubit, tovarășul Nicolae Ceaușescu. In văzduhul limpede al dimineții se aud vocile celor care intonează un imn de slavă partidului. Sunt corurile reunite ale unor cămine culturale. Se scandează din nou în cinstea partidului, a conducătorilor săi. Coloana de mașini, însoțită de douăsprezece autoturisme „Dacia“, (Continuare în pag. a II-a) Soare pe plaiuri, soare în priviri \ Conferința extraordinară a organizației județene Bacău a Partidului Comunist Român Intr-o atmosferă de puternică însuflețire și exigență partinică, sub semnul unei înalte aprobări a politicii profund științifice și realiste a partidului nostru, s-a desfășurat duminică, 20 iulie, în sala Casei de cultură a sindicatelor din localitate, Conferința extraordinară a organizației județene Bacău a Partidului Comunist Român consacrată dezbaterii Tezelor C.C. al P.C.R. și proiectului de Directive pentru Congresul al X-lea. La lucrările Conferinței au participat delegații celor peste 53.000 de membri de partid din județ, aleși în conferințele extraordinare ale organizațiilor municipale și orășenești de partid, în conferințele și adunările extraordinare ale organizațiilor de partid comunale, precum și numeroși invitați , conducători de întreprinderi și instituții, reprezentanți ai organizațiilor de masă și obștești, oameni de cultură și artă. Au fost, de asemenea, prezenți membri ai C.C. al P.C.R., conducători ai unor ministere. Deschizînd lucrările Conferinței tovarășul Ioan Ichim, prim-secretar al Comitetului județean Bacău al P.C.R., președintele Comitetului executiv al Consiliului popular județean a salutat prezența la conferință a tovarășului GHEORGHE APOSTOL, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent al C.C. al P.C.R., președintele Consiliului Central al U.G.S.R. Delegații și invitații au ovaționat minute în șir pentru Partidul Comunist Român, pentru Comitetul său Central în frunte cu tovarășul NICOLAE CEAUȘESCU. în prezidiul Conferinței au fost aleși tovarășii : GHEORGHE APOSTOL, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent al C.C. al P.C.R., președintele Consiliului Central al U.G.S.R. ; Ioan Ichim, prim-secretar al Comitetului județean Bacău al P.C.R.; Vasile Ardeleanu, prim-secretar al (Continuare în pag. a liI -a) Comitetului Central al Partidului Comunist Român, tovarășului secretar general NICOLAE CEAUȘESCU Scrisoarea organizației județene Bacău a P.C.R. Delegații la Conferința extraordinară a organizației județene de partid Bacău, exprimînd gindurile și sentimentele celor aproape" 54 de mii de comuniști și ai sutelor de mii de oameni ai muncii de pe aceste meleaguri, au dezbătut intr-o atmosferă de puternic entuziasm Tezele Comitetului Central al Partidului Comunist Român pentru Congresul al X-lea al partidului și proiectul de Directive privind planul cincinal pe anii 1971—1975 și liniile directoare ale dezvoltării economiei naționale pe perioada 1976—1980. Cu acest prilej Conferința și-a manifestat totala adeziune și profunda satisfacție față de aceste documente programatice de o excepțională valoare teoretică și practică, care sintetizează politica marxist-leninistă a partidului nostru, generalizează bogata experiență de muncă și luptă acumulată de poporul român în anii care au trecut de la eliberare și trasează liniile directoare ale continuării mereu ascendente a întregii opere de edificare socialistă a României. Delegații la conferință au relevat spiritul de înaltă responsabilitate în care au fost dezbătute de către comuniști, de toți oamenii muncii din cuprinsul județului nostru. Tezele și proiectul de Directive, exprimîndu-și totodată hotărîrea fermă de a-și consacra cu dăruire forțele, priceperea și munca lor realizării progresului de înflorire multilaterală a României socialiste. Conferința organizației județene de partid dă o înaltă apreciere activității neobosite desfășurată de întregul partid, de Comitetul Central al Partidului Comunist Român in frunte cu tovarășul Nicolae Ceaușescu pentru dezvortarea în ritm susținut a industriei, agriculturii, științei, învățămintului și culturii, pentru continua adîncire a democrației socialiste, perfecționarea întregii vieți socialpolitice a țării, întărirea și creșterea rolului conducător al partidului în toate domeniile de activitate ale măreței opere de desăvârșire a construcției socialiste în patria noastră. Conferința își exprimă, totodată, profundul atașament și sprijinul deplin față de politica externă a partidului și statului nostru, îndreptată spre întărirea și dezvoltarea relațiilor de prietenie și colaborare frățească cu toate țările socialiste, întărirea unității țârilor sistemului socialist, a mișcării comuniste și muncitorești internaționale, a tuturor forțelor antiimperialiste, dezvoltarea relații(Continuare în pag. a /-a) în pagina a VI-a UN VIS MILENAR AL OMENIRII -sosirea primilor pămînteni pe Lună Cuvîntarea tovarășului GHEORGHE APOSTOL STIMAȚI , TOVARĂȘI, înainte de a vă expune citeva considerații asupra importantelor probleme care s-au aflat pe ordinea de zi a Conferinței extraordinare a organizației județene de partid Bacău, doresc să adresez delegaților și invitaților prezenți aici, iar prin dumneavoastră, comuniștilor, întregii populații din județ, un salut cald, tovărășesc, din partea Comitetului Executiv al Comitetului Central și, personal, din partea tovarășului Nicolae Ceaușescu, (Aplauze). Așa cum s-a desfășurat această Conferință — și mă gîndesc la nivelul ridicat al dezbaterilor, la vibrantele manifestări de atașament față de politica internă și externă a partidului — ea a constituit expresia concentrată a maturității politice, a spiritului creator și de responsabilitate comunistă ce caracterizează organizația județeană Bacău, a aprobării unanime și entuziaste pe care membrii de partid, toți cetățenii din județ, o acordă grandiosului program de dezvoltare socialistă a României, sintetizat în documentele pentru Congresul al X-lea al Partidului Comunist Român. (Aplauze). Vizitele de lucru pe care le-am făcut în zilele precedente la Bacău, Municipiul Gheorghe Gheorghiu-Dej, Buhuși, comuna Nicolae Bălcescu și satul Valea Seacă, întîlnirile cu activul de partid și sindical, cu muncitori, țărani și intelectuali, mi-au întărit convingerea că inimile și conștiințele oamenilor muncii din județul Bacău sunt la unison cu inima și conștiința întregului popor, unit trup și suflet in jurul gloriosului Partid Comunist Român, călăuză încercată a națiunii socialismului și comunismului. Partidul se bucură de un imens prestigiu și o puternică autoritate, este urmat cu dragoste și încredere de întreaga suflare a țării, deoarece prin îndelungata și strălucita sa activitate a dovedit că își îndeplinește cu cinste misiunea istorică, rolul de stegar al progresului social, afirmîndu-se ca forța politică cea mai înaintată, hotărîtă și consecventă în lupta revoluționară pentru împlinirea idealurilor de libertate națională și socială ale poporului, pentru edificarea celei mai drepte orînduiri sociale pe pămîntul României, întreaga politică a partidului își traga seva din deplina ei contopire cu interesele și aspirațiile fundamentale ale națiunii, le exprimă și le dă curs cu o remarcabilă fidelitate și cu un puternic dinamism. Masele muncitoare de la orașe și sate au dorit fierbinte, au năzuit de veacuri să înlăture odată pentru totdeauna exploatarea omului de către om, să trăiască într-o societate a dreptății și echității sociale. Am construit o orînduire, în care exploatarea omului este abolită pe vecie, unde au fost lichidate pentru totdeauna clasele exploatatoare, un regim al celor mai largi libertăți și drepturi democratice pentru toți cetățenii țării și este meritul istoric al partidului că trăim într-o astfel de societate. Poporul a năzuit să-și vadă patria prosperă, înfloritoare, să se bucure de binefacerile celei mai înaintate civilizații. Sub conducerea partidului a fost făurită o economie puternică pe care o dezvoltăm neîncetat, asigurînd avîntul nestăvilit al forțelor de producție pe întreg teritoriul țării, ridicarea continuă a nivelului de viață al tuturor cetățenilor patriei, mersul ascendent spre culmile civilizației și progresului social. Truditorii cu brațele și cu mintea ai poporului român au dorit dintotdeauna să viețuiască in dubă înțelegera și frăție cu maghiarii, germanii, sîrbii, ucrainienii, cu toți oamenii de alte naționalități, care s-au stabilit, trăiesc și muncesc pe pămîntul țării noastre. Este meritul Partidului Comunist Român că a înfăptuit pentru prima oară în istoria țării deplina egalitate economică, socială și politică dintre poporul român și naționalitățile conlocuitoare, a frăției lor în lupta pentru înflorirea patriei comune. Pentru cei care și-au inchinat întreaga viață slujirii cu abnegație a cauzei comuniste este o mare bucurie, să fie martorii recunoașterii unanime a conducerii întregii societăți de către Partidul Comunist Român — consacrată, de astfel și în Constituția țării. Poporul nostru vede în aceasta, garanția supremă a propășirii patriei, a împlinirii idealurilor sale socialiste, de unde și înalta datorie a partidului, în întregul său, de a-și perfecționa continuu modul de exercitare a rolului conducător în toate domeniile vieții sociale, economice și politice ale țării. O etapă crucială pentru fundamentarea științifică a conducerii societății, perfecționarea economiei, științei, culturii, învățământului, organizarea statului, dezvoltarea democrației socialiste, ridicarea nivelului de trai al poporului a deschis-o ansamblul unitar de măsuri, elaborat intr-un concept superior, de Congresul al IX-lea și de Conferința Națională a partidului. Efectele aplicării acestor măsuri de profundă reverberație și de lungă perspectivă, suflul înnoitor imprimat în toate compartimentele de activitate se materializează în marile succese obținute in înfăptuirea actualului cincinal pe care nu este cazul să vi le mai reamintesc, deoarece vă sunt bine cunoscute. O dezvoltare ascendentă a avut in acești ani și județul Bacău, economia sa complexă căpătind noi dimensiuni. Din fondurile centralizate ale statului au fost alocate pentru investițiile destinate industriei, agriculturii și obiectivelor social-culturale, aproape 5,5 miliarde lei, revenind in medie pe locuitor un efort de investiții de aproape 9.000 de lei. In 1968, județul dumneavoastră întrecea întreaga producție de energie electrică și de produse chimice a României din anul 1938, cu 2,3 ori și respectiv de 7,2 ori. Creșterea calitativă a economiei județului este demonstrată și de faptul că 27 de întreprinderi exportă produse în 43 de țări din Europa, Asia, Africa și America. Pe măsura sporirii producției industriale și agricole se creează posibilități tot mai largi de finanțare a cheltuielilor social-culturale. Din fondul statului s-au construit în actualul cincinal aproape 5.000 de apartamente, numeroase săli de clasă, noi capacități de spitalizare și asistență ambulatorie, magazine, depozite comerciale și alte edificii de utilitate publică. Realizarea cu succes a programului stabilit de Congresul al XX-lea confirmă realismul prevederilor actualului cincinal, arată că spiritul și metodele de muncă încetățenite de partid în acești ani au creat un cadru propice activității creatoare, constructive a poporului nostru, noi premise pentru accelerarea progresului României socialiste. Esența perfectării acestui cadru o constituie neîncetata democratizare a vieții sociale, apropierea conducerii centrale și locale de masele muncitoare de la orași^ște, întărirea funcției de conduceri și control a întregului partid -r- (Continuare La pag. a V-a)