Steagul Roşu, mai 1971 (Anul 26, nr. 5667-5692)

1971-05-05 / nr. 5670

"organ AL COMITETULUI JUDEȚEAN BACĂU AL P.C.R. ȘI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN ANUL XXVI — NR. 5.670 (7.149) MIERCURI 5 MAI 1971 4 pagini — 30 bani TELEGRAMA Comitetului Central al Partidului Comunist Român, secretarului general al partidului, tovarășul Nicolae Ceaușescu BUCUREȘTI Cu prilejul adunării festive închinate sărbătoririi a 50 de ani de la făurirea P.C.R., participanții la adunare și prin ei toți oamenii muncii din județul Bacău — își exprimă recunoștința profundă față de partid, de politica sa științifică și realistă, care s-a materializat în adîncile prefaceri din țara noastră. Transmitem totodată înaltele noastre sentimente de dragoste și stimă față de Comitetul Central al partidului, față de dumneavoastră personal, tovarășe Nicolae Ceaușescu, în care vedem pe vechiul și oțetitul militant comunist, conducătorul încercat, de a cărui activitate sunt legate momente de mare însemnătate din istoria partidului și înfăptuirile pe care le trăim cu toții astăzi. Solemnitatea sărbătoririi gloriosului jubileu se împletește cu mîndria că, și pe meleagurile județului nostru, textiliștii buhușeni și băcăuani, minerii și petroliștii, țăranii și muncitorii de pe Valea Ghimeșului au înscris pagini memorabile în trecutul de lupte conduse de comuniști, că în anii edificării socialiste oamenii muncii au dat viață, an de an, sarcinilor pe care ni le-a trasat partidul, făcînd să pulseze o puternică viață economică și culturală în această parte a țării. La sărbătorirea Semicentenarului raportăm conducerii de partid și de stat primele succese obținute în noul cincinal. în industrie planul producției globale pe 4 luni a fost realizat în proporție de 102,9 la sută, al producției marfă 103,3 la sută, cel de livrare la export în proporție de 106,7 la sută. Rezultat al entuziasmului deosebit cu care a fost intimpinată ziua de 8 Mai, angajamentele asumate în întrecerea socialistă dintre județele țării, au fost depășite la producția marfă cu peste 46 milioane lei, la export cu 4 milioane lei valută, la beneficii cu 13,8 milioane lei. Raportăm, de asemenea, că, în agricultură, s-a terminat la 30 aprilie insămințatul porumbului și se realizează în timp optim celelalte lucrări de primăvară. Au întîmpinat Semicentenarul partidului cu importante înfăptuiri și intelectualii din învățămînt, cultură, știință, creație artistică, în numele tuturor oamenilor muncii din județ, participanții la adunarea festivă se angajează în fața Comitetului Central, a dumneavoastră personal, tovarășe Nicolae Ceaușescu că, sub conducerea organelor și organizațiilor de partid, colectivele de muncă vor depune toate eforturile pentru înfăptuirea sarcinilor care decurg, pentru județul nostru, din planul cincinal și a angajamentelor luate, aducîndu-ne astfel contribuția la opera de înălțare a patriei socialiste pe noi trepte de civilizație și progres. 4. . 1. k PARTICIPANȚII LA ADUNAREA FESTIVA . ............. astăzi In pagina a III-a File de monografie Pagini memorabile din lupta Partidului Comunist Român și a mișcării democratice și revoluționare din județul Bacău . < ÎNTRECEREA SKIALIS1A UBICISIHAtt misi mumii succese Aniversarea Semicentenarului Partidului Comunist Român a generat peste tot — în întreprinderi și instituții, pe ogoare — o emulație de-a dreptul tonifiantă. Oamenii muncii din județul Bacău, din dorința de a întîmpina jubileul de 50 de ani al partidului cu cele mai de seamă realizări ale lor, și-au înzecit eforturile și acum, cu numai cîteva zile înainte de 8 MAI, au satisfacția traducerii în viață a angajamentelor pe care și le-au asumat. Ieri, la Bacău, a avut loc Adunarea festivă consacrată sărbătoririi Semicentenarului partidului Casa de cultură a sindicatelor din Bacău a găzduit ieri după-amiază o emoționantă adunare festivă consacrată împlinirii unei jumătăți de veac de la crearea Partidului Comunist Român Sala era îmbrăcată în veșmînt sărbătoresc. Pe fundalul purpuriu al scenei, între drapelele roșii și tricolore, se afla scrisă, cu litere aurii, lozinca „TRAIASCA PARTIDUL COMUNIST ROMAN“, încadrată de anii 1921-1971. La festivitate erau prezenți membri ai comitetelor județean, municipale și orășenești de partid, secretari ai comitetelor de partid din întreprinderi și comune, secretari ai unor organizații de bază, reprezentanți ai organizațiilor de masă și obștești, conducători de întreprinderi și instituții, fruntași în producție, precum și membri de partid din anii ilegalității, în aplauzele îndelungate ale celor peste 1.000 de participanți la festivitate, la masa prezidiului au luat loc tovarășii : Gheorghe Roșu, prim-secretar al Comitetului județean Bacău al P.C.R., Victor Enășoae, Constantin Lăcătușu și Radu Manoliu — secretari ai Comitetului județean de partid, Ioan Ichim, prim-secretar al Comitetului municipal Bacău al P.C.R., Valerian Ghineț, prim-secretar al Comitetului municipal Gheorghe Gheorghiu-Dej al P.C.R., Ștefan Croitoru, prim-vicepreședinte al Comitetului executiv al Consiliului popular județean, alți membri membri supleanți ai Biroului Comisitetului județean Bacău al P.C.R., membrii de partid din anii ilegalității, fruntași în producție. Adunarea festivă a fost deschisă de tovarășul Ioan Ichim, în sunetul trompetelor și ropotul tobelor pionierești, purtătorii cravatelor roșii au (Continuare în pag. a II-a) ✓VN/'N'S/'v'I'J' Cuvîntarea tovarășului GHEORGHE ROȘU, prim-secretar al Comitetului județean Bacău al P.C.R. în aceste zile, gîndurile și inimile întregului nostru popor se îndreaptă, mai mult ca oricînd, spre Partidul Comunist Român, al cărui Semicentenar îl sărbătorim la 8 Mai 1971. A 50-a aniversare a P.C.R. este intimpinată de comuniști, de toți oamenii muncii din județul Bacău, printr-o vie activitate și entuziasm general în toate sectoarele de muncă. Pretutindeni au avut loc ample acțiuni cultural-științifice și politico-educative. În fața miilor de muncitori, țărani, intelectuali, elevi, studenți, militari, prezenți la asemenea manifestări, s-au prezentat pagini din istoria mișcării muncitorești din România, scrise sub conducerea Partidului Comunist, aspecte ale politicii interne și externe a partidului și statului nostru. In toate unitățile economice din județul nostru, în adunări generale ale salariaților sau ale reprezentanților acestora, în consfătuiri de lucru ale activului de partid și ale cadrelor de bază din industrie, construcții, transporturi, agricultură, au fost conturate obiective și angajamente mobilizatoare, realiste, în întrecerea socialistă pe 1971. Animate de sentimente de adincă recunoștință față de partidul care le-a apărat interesele vitale de 50 de ani, colectivele întreprinderilor din județul Bacău și-au îndeplinit și chiar depășit angajamentele luate în cinstea gloriosului jubileu. Pînă in prezent ,pe ansamblul industriei județului, planul producției globale a fost îndeplinit în proporție de 102,9 la sută, iar al producției marfă în proporție de 103,3 la sută. La producția marfă, angajamentul în valoare de 40 milioane lei a fost depășit cu peste 46 milioane. La export planul a fost realizat în proporție de 106,7 la sută, depășinduse cu mult angajamentele luate. Beneficiile peste plan obținute totalizează 28,8 milioane lei, față de 15 milioane lei angajament în cinstea aniversării Semicentenarului partidului. Și-au îndeplinit înainte de termen sarcinile de plan pe 4 luni întreprinderile din municipiul Bacău, marile uzine din Municipiul Gheorghe Gheorghiu-Dej, unitățile de exploatare și industrializare lemnului Agăș, Comănești, de fapt, a toate întreprinderile din județ. In agricultură a fost terminat în timpul optim însămînțatul culturilor din prima epocă și demn de toată admirația este faptul că pe data de 30 aprilie s-a terminat însămînțatul porumbului. Acum se efectuează din plin lucrările în grădini, vii, livezi, celelalte munci agricole de primăvară. Buni gospodari, țăranii cooperatori, muncitorii din S.M.A. și I.A.S. aduc in felul acesta cinstire Semicentenarului partidului. Cu același entuziasm și înaltă responsabilitate lucrătorii din învățămint, sănătate, din domeniul creației artistice, ceilalți intelectuali și oameni ai muncii din județ raportează înfăptuiri importante, o prețioasă contribuție la înflorirea vieții cultural-științifice a județului, a patriei — TEXT PRESCURTAT — noastre scumpe Republica Socialistă România. Pentru rezultatele obținute în muncă, în îndeplinirea angajamentelor luate cu prilejul sărbătoririi Semicentenarului partidului, permiteți-mi ca în numele și din însărcinarea Comitetului județean de partid și al Comitetului executiv al Consiliului popular județean, să adresez tuturor oamenilor muncii din municipiile, orașele și comunele județului nostru calde felicitări pentru succesele obținute pînă în prezent și să le urez noi succese în munca pentru înflorirea patriei și prosperitatea celor ce muncesc. Partidul Comunist este continuatorul luptelor seculare duse de poporul român pentru nealiniarea țării, pentru formarea națiunii române și a statului național unitar, pentru accelerarea progresului social și înaintarea României pe calea civilizației. Nenumărate pagini din istoria țării noastre sunt pline de luptele revoluționare ale țăranilor, tîrgoveților, meșteșugarilor, cărturarilor, păturilor largi ale poporului care s-au ridicat în repetate rînduri împotriva exploatatorilor interni și asupritorilor străini, pentru dreptate socială, pentru independența patriei. Dezvoltarea luptei clasei muncitoare este legată indisolubil de apariția și răspindirea în țara noastră a socialismului științific, a ideilor marxiste. Tradiția democratică din gindirea românească, intensa activitate pe tărîm teoretic desfășurată de ginditori progresiști și revoluționari ca Nicolae Bălcescu, Cezar Boliac, Mihail Kogălniceanu, C. A. Rosetti și alții, au creat un climat favorabil răspîndirii ideilor socialiste. Drept urmare, de la începutul apariției sale pe arena istoriei, proletariatul român manifestă un înalt grad de conștiință politică, mișcarea muncitorească socialistă a înțeles însemnătatea și forța solidarității proletare internaționale, a acționat in spiritul nemuritoarei chemări „Proletari din toate țările, uniți-vă a dovedit un profund atașament față de internaționalism. Prin întreaga activitate politică, ideologică și organizatorică, desfășurată în a doua jumătate a secolului al XIX-lea, s-a ajuns ca proletariatul din țara noastră, deși restrîns numericește, să se afirme viguros în viața socială, să ajungă rapid la un grad ridicat de organizare profesională și politică, făurindu-și, încă în 1893, propriul său partid politic. Crearea P.S.D.M.R. încununat o întreagă etapă de dezavoltare a mișcării muncitorești, marcînd un pas înainte pe calea organizării proletariatului din România și a luptelor sale împotriva exploatării. Dar, mișcarea muncitorească la sfîrșitul secolului al XIX-lea a întimpinat și o serie de greutăți și piedici, care au condus, după cum se știe, la dezorganizarea partidului muncitoresc, în 1899. Aceasta nu pentru mult timp, însă. Avîntul luptelor greviste, numeroasele acțiuni inițiate de muncitorii organizați în cercurile socialiste și sindicate, ridicarea din rândul maselor a unui grup numeros de conducători devotați cauzei clasei muncitoare, printre care amintim pe I. C. Frimu, Ștefan Gheorghiu, Gheorghe Cristescu, Cristian Racovski, Aurel Cristea, cărora li s-a alăturat o pleiadă de intelectuali, au creat condiții ca, în februarie 1990, să se convoace congresul partidului și să se reconstituie Partidul Social Democrat din România. Scopul final al partidului, ca „partid revoluționar“, era „completa prefacere a societății“, adică „desființarea exploatării muncii sub orice formă și înlocuirea ei prin socializarea mijloacelor de producție“. In epoca atît de frămintată a războaielor balcanice și a primului război mondial, examenul fidelității față de marile idealuri ale clasei muncitoare a fost susținut și promovat cu bine de către socialiștii români. Condițiile interne ale României din perioada, 1918-1921, „solul fertil“, cum spunea ziarul „Socialismul“, au generat o intensă mișcare a maselor populare, a clasei muncitoare, care urca din punct de vedere politic și ideologic spre idei fundamentale ale luptei proletariatului pentru transformarea revoluționară a societății. In mișcarea noastră muncitorească erau vizibili germenii unor noi impulsuri, tendința spre reînnoire, spre crearea Partidului Comunist. Avîntul revoluționar din România anilor 1918-1921 se caracterizează printr-un șir lung de mișcări muncitorești și populare care se distinge printr-o amploare neobișnuită a acțiunilor, prin densitatea acestor acțiuni, prin freamătul puternic al maselor populare, prin numeroase acțiuni pentru cucerirea și apărarea revendicărilor economice și politice, în strînsă legătură cu ideile, foarte frecvente ale perspectivei mișcării muncitorești, ale înfăptuirii revoluției și socialismului. In anii 1918-1920 se desfășoară puternice acțiuni revoluționare și în orașul și județul Bacău, strâns legate de luptele muncitorilor din întreaga țară. In septembrie 1918 are loc greva muncitorilor de la Fabrica „Letea“, la care participă, din partea conducerii Partidului Socialist, I. C. Frimu și Gheorghe Cristescu. Greva a fost reprimată de poliție, s-au operat numeroase arestări, între care și cea a doctorului Aroneanu care a dat un important sprijin bănesc muncitorilor greviști. In ziua de 25 octombrie 1920, la aflarea veștii despre asasinarea în arest a doctorului Aroneanu, conducător iubit al maselor muncitoare, proletariatul din Bacău a manifestat pe străzile orașului, protestînd împotriva crimei săvîrșite, în octombrie 1920, întreaga muncitorime din ora(Continuare în pagina a II-a) „Electromontajul“ in devans față de plan Colectivul de la Electromontaj Bacău, antrenat într-o susținută întrecere pentru realizarea, înainte de termen a unor importante artere de transport a energiei electrice, menite să conecteze la rețeaua miilor de kilovolți noi și noi obiective, a reușit ca în primele patru luni ale anului să-și depășească substanțial sarcinile planificate. La producția globală, de exemplu, plusul înregistrat este de peste 10 la sută, iar productivitatea muncii a fost realizată în proporție de 107,6 la sută. De asemenea, valoarea beneficiilor peste plan însumează 210.000 lei. Organizarea judicioasă muncii pe șantierele unității, a fapt care a asigurat un randament sporit în toate compartimentele de producție, a permis colectivului să realizeze, suplimentar, peste 50 de kilometri linii electrice aeriene de joasă și înaltă tensiune. Numeroase sectoare și echipe ale întreprinderii s-au distins în mod deosebit la obținerea acestor realizări. De menționat sunt echipele conduse de Mihai Drițu, Nicolae Geangu, Ștefan Manole, Gheorghe Roșea și altele. La F.C.H. „Letea“ Pe toată linia : ÎNDEPLINIT! La începutul anului, colectivul de rinți al Fabricii salade celuloză și hîrtie „Letea“ din Bacău, animat de dorința profund patriotică de a întîmpina mărețul eveniment din viața partidului și poporului nostru — aniversarea a 50 de ani de la crearea Partidului Comunist Român — cu succese deosebite în activitatea de producție — a lansat o entuziastă chemare la întrecere socialistă adresată tuturor unităților industriale din județul Bacău. Stabilind drept primă etapă ziua de 8 Mai — aniversarea gloriosului jubileu — chemarea a cuprins obiective concrete, bine chibzuite, pe măsura capacității harnicului și prestigiosului colectiv de aici, care pe parcursul anilor și-a cucerit un binemeritat renume ,în rîndurile întreprinderilor din județ. După patru luni de munca muncitorii, însuflețită, inginerii, tehnicienii de la „Letea“, unitate care în curînd va sărbători 90 de ani de la înființarea sa, și căreia i s-a decernat nu de mult Diploma de întreprindere evidențiată în întrecerea socialistă pe anul 1970, în ramura celulozei și hîrtiei, raportează cu mîndrie că toate angajamentele asumate pentru prima etapă a întrecerii socialiste a acestui an au fost îndeplinite înainte de termen. Preocupîndu-se intens de îndeplinirea ritmică și calitativă a sarcinilor de plan a tuturor indicatorilor economiei, salariații de aici s-au străduit să reducă consumurile specifice, să realizeze exemplar sarcinile de export, au fost obținute depășiri la producția globală în valoare de 5.858.000 lei, iar la producția marfă de 4.333.000 lei, de angajamentul față care prevedea 2.350.000 lei și respectiv 1.700.000 lei. S-au produs, peste plan, 286 tone hîrtie, față de un angajament de 125 tone. Preocuparea pentru livrări suplimentare la export, unde s-a prevăzut un angajament de 30.000 lei-valută, este reflectată de depășire însumînd 176.000 lei-valută. La fondul pieții au fost livrate, suplimentar, produse în valoare de 216.000 lei. Un alt obiectiv important în întrecere l-a constituit reducerea cheltuielilor la 1.000 lei producție marfă, angajamentul stabilind obținerea, pe această cale, a unei economii în valoare de 175.000 lei , s-au realizat 1.277.000 lei. A fost îndeplinit integral angajamentul de a se reduce consumul specific de lemn cu 175 metri cubi, și angajamentul de a se produce peste plan cantitatea de 3 tone caiete. în ceea ce privește beneficiile peste plan, acestea se cifrează la suma de 400.000 lei, față de un angajament de 350.000 lei ; de asemenea, a fost depășit angajamentul la piese de schimb, realizîndu-se lucrări în valoare de 91.000 lei, față de 75.000 lei planificat, productivitatea muncii a fost îndeplinită în proporție de 105,77 la sută, față de 102,5 angajament. La obținerea acestor succese, cu care se mîndrește colectivul de la fabrica băcăuană, a contribuit și aplicarea în viață a obiectivelor cuprinse în planul M.T.O. întocmit la începutul anului, în urma unor studii privind posibilitățile secțiilor și a propunerilor de îmbunătățire făcute de salariați în cadrul adunărilor sindicale și al adunării generale a salariaților. Dema de reținut este, faptul că în toate compartimentele de producție a existat preocupare susținută pentru realizarea angajamentelor, fiecare colectiv aducindu-și contribuția la : •înregistrarea succeselor despre care am vorbit. Pășind în a doua etapă a întrecerii, muncitorii, inginerii și tehnicienii de la Fabrica de celuloză și hîrtie „Letea“ sînt hotărîți să dezvolte succesele de pînă acum, pentru traducerea cu succes în viață a sarcinilor trasate de partid. Meșteșugarii și-au depășit angajamentele Muncind cu pricepere și hărnicie, lucrătorii cooperativelor meșteșugărești din județul nostru închină Semicentenarului partidului succese de prestigiu privind sporirea producției destinate deservirii populației, în cinstea acestui eveniment de seamă din viața partidului nostru, Uniunea județeană a cooperativelor meșteșugărești s-a angajat să depășească valoarea producției marfă cu 1.700.000 lei. La această oră a bilanțului, U.J.C.M. raportează o depășire a angajamentului asumat cu peste 5.000.000 lei. Rezultate asemănătoare s-au înregistrat și la livrările de produse către fondul pieții, deservirea populației și alți indicatori de plan, la care, de asemenea, angajamentele luate în cinstea Semicentenarului partidului au fost depășite cu mult. Recenta Hotărîre a Comitetului Executiv al C.C. al P. C. R. cu privire la unele măsuri de îmbunătățire a condițiilor de viață a membrilor cooperativelor agricole de producție, primită cu viu interes și satisfacție 0 măsură binevenită, in sprijinul cooperatoarelor Am încercat un sentiment pe care nu-l pot exprima în cuvinte atunci cînd am citit textul Hotărîrii Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R. cu privire la unele măsuri de îmbunătățire a condițiilor de viață a membrilor cooperativelor agricole de producție. Putem spune că noua măsură vine după multe altele, argumentînd încă odată deosebita grijă pe care partidul o poartă țărănimii cooperatiste. Ca unul dintre cei care conduc o brigadă de cîmp, alcătuită in cea mai mare parte din femei, pot afirma că alături de celelalte prevederi cea în legătură cu beneficierea de către cooperatoarele care participă la lucru de concediul plătit pentru sarcină și recuzie pe timp de 60 de zile lucrătoare, are o deosebită însemnătate. Anton TÎMPU, brigadier la C.A.P. din comuna Nicolae Bălcescu ■* (Continuare în pag. a 111-a)