Steagul Roşu, septembrie 1971 (Anul 26, nr. 5772-5797)

1971-09-19 / nr. 5788

K > ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN BACĂU AL P.C.R. ȘI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN ANUL XXVI — Nr. 5.788 (7.267) DUMINICA 19 SEPTEMBRIE 1971 4 pagini 30 bani Vizita tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU în județul Caraș-Severin In cursul zilei de sîmbătă, 18 septembrie, tovarășul NICOLAE CEAUȘESCU, împreună cu tovarășii ION GHEORGHE MAURER, MANEA MĂNESCU, ILIE VERDEȚ și MAXIM BERGHIANU a continuat vizita de lucru în județul Caraș- Severin. De la reședința județului se pleacă la primele ore ale dimineții. Cetățenii Reșiței, care pe tot parcursul vizitei de vineri au înconjurat cu multă căldură și dragoste pe conducătorul partidului și statului, au dat din nou străzilor „Cetății de foc" imaginea specifică marilor sărbători, prin entuziastele și strălucitoarele manifestări populare, în aplauzele și uralele mulțimii, coloana de mașini străbate centrul orașului, îndreptîndu-se spre Caransebeș. Vizita secretarului general în municipiul Reșița, prilejuită și de împlinirea a 200 de ani de activitate industrială neîntreruptă pe aceste meleaguri, dialogul fructuos cu activiști de partid și de stat, cu cadre de conducere din economia județului, cu muncitori, ingineri și tehnicieni din întreprinderile municipiului, indicațiile date reprezintă un puternic factor mobilizator pentru activitatea viitoare a reșițenilor, pentru dezvoltarea continuă, multilaterală a județului Caraș-Severin. ...Caransebeș. In aceeași atmosferă entuziastă, plină de căldură, conducătorii de partid și de stat străbat arterele principale ale orașului. Aproape întreaga populație a venit în întîmpinarea tovarășului Ceaușescu. Prin aplauze și Nicolae urale, oamenii muncii își exprimă nețărmurita bucurie de a avea în mijlocul lor pe conducătorul partidului și statului, dragostea și recunoștiința față de conducerea partidului și statului pentru grija ce le-o poartă. Tovarășul Nicolae Ceaușescu, ceilalți oaspeți sunt invitați să viziteze noua uzină în care procesul de producție se desfășoară concomitent cu lucrările de construcții și montaj. La intrare se află o imensă pancartă pe care este înscrisă urarea -Bine ați venit în mijlocul nostru, iubiți conducători de partid și de stat“. Muncitori și muncitoare , înconjoară pe oaspeți și le oferă buchete mari de flori. Sunt de față : ministrul industriei construcțiilor de mașini Ioan Avram, primul secretar,al Comitetului orășenesc Caransebeș al P.C.R., Nicolae Magda, și colectivul de conducere al uzinei. Vizita în întreprindere începe cu o prezentare a profilului unității și a stadiului de construcție. Prin intermediul unor grafice și machete, directorul uzinei, ing. Vasile Uscat, arată că, în final, întreprinderea va produce anual 66.000 tone construcții metalice pentru hale industriale și pentru alte nevoi ale economiei naționale, precum și diferite ansamble sudate pentru construcția de mașini. In prezent, uzina este intrată parțial în funcțiune pentru o capacitate anuală de 20.000 de tone. Se vizitează prima hală de producție intrată în funcțiune. Ea ocupă o suprafață de aproximativ 45.000 mp pe care sunt amplasate utilajele moderne, purtînd în marea lor majoritate marca unor uzine constructoare de mașini din țară. Tovarășul Nicolae Ceaușescu discută cu muncitorii asupra unor probleme legate de procesul de producție, de condițiile de muncă și de viață, se interesează de stadiul îndeplinirii primelor sarcini de plan și recomandă constructorilor de mașini să aibă tot tim(Continuare în pagina a IV-a) Cuvintarea tovarășului Dragi tovarăși. Doresc în primul rînd să vă adresez dumneavoastră, întregului colectiv al Uzinelor „Oțelul Roșu“, tuturor oamenilor muncii din orașul Oțelul Roșu un salut călduros din partea Comitetului Central al partidului, a Consiliului de Stat și a guvernului patriei noastre socialiste. (Aplauze îndelungate). Mitingul de astăzi este consacrat unui eveniment important din viața uzinei dumneavoastră — împlinirea a 175 de ani de cînd a început să se producă metal pe aceste meleaguri. Doresc să menționez că în acești ani uzina a cunoscut o dezvoltare continuă — și mai cu seamă în anii construcției socialiste, cînd producția ei s-a mărit de cîteva ori. De aceea, doresc să vă felicit atît cu prilejul aniversării a 175 de ani de existență a uzinei, cit și pentru rezultatele bune pe care le-ați obținut în anii construcției socialismului. (Aplauze puternice, prelungite). De fapt, uzina dumneavoastră produce astăzi aproape tot atît oțel cit se producea înainte de război în întreaga noastră țară. Desigur, aceasta arată cît de slab dezvoltată era, în trecut, siderurgia în România, dar, totodată, pune în evidență progresele mari pe care uzina dumneavoastră le-a cunoscut în acești ani. Probabil că pînă în 1975, uzina va ajunge să producă chiar mai mult oțel decit se realiza în România înaintea celui de-al doilea război mondial. Aceasta arată ce mari perspective de dezvoltare are în continuare uzina dumneavoastră. (Vii aplauze). Cunoașteți preocuparea partidului nostru privind dezvoltarea siderurgiei, faptul că acordăm o mare atenție creșterii rapide a producției de metal și în special sporirii substanțiale a producției oțelurilor speciale, prelucrării superioare a acestora. In cadrul acestui program, uzinei „Oțelul Roșu“ îi revin sarcini importante. Pe baza măsurilor suplimentare care se elaborează pentru dezvoltarea producției de oțel și asigurarea economiei noastre naționale cu profile cît mai corespunzătoare necesităților, uzina dumneavoastră urmează să cunoască în următorii ani o dezvoltare mai rapidă decit se avea inițial în vedere. Va trebui, fără îndoială, să se acorde o atenție mai mare modernizării mai accelerate a producției, inclusiv a oțelăriei și, o dată cu creșterea și diversificarea producției, să se îmbunătățească și condițiile de muncă ale celor ce lucrează aici. (Aplauze puternice, îndelungate). Cunoscînd rezultatele bune obținute de colectivul uzinei atît în cursul cincinalului care a trecut, cît și în primele opt luni ale noului cincinal — faptul că planul de producție a fost realizat în această perioadă în proporție de 103 la sută — am deplina convingere că și sarcinile sporite ce revin colectivului dumneavoastră vor fi realizate cu succes. De aceea, doresc să vă felicit pentru rezultatele bune obținute atît în cincinalul trecut, cît și în primele opt luni ale acestui an — și să vă urez succese și mai mari în viitor. (Aplauze îndelungate). Așa cum s-a spus aici, o dată cu dezvoltarea uzinei, în anii socialismului s-au îmbunătățit continu condițiile de viață ale oamenilor muncii din întreprindere și din oraș. Vechea comună — sau mai bine zis, vechiul sat — a devenit astăzi un oraș cu peste zece mii de locuitori. S-au ridicat aici o serie de obiective social-culturale — și, fără îndoială, că și în cursul acestui cincinal va continua să se dezvolte atît construcția de locuințe, cît și de instituții și așezăminte de interes social și cultural — ceea ce va contribui la îmbunătățirea condițiilor de viață ale oamenilor muncii. (Aplauze puternice). Toate acestea fac parte din programul general elaborat de Congresul al X-lea al partidului nostru pentru dezvoltarea într-un ritm rapid a industrializării socialiste a țării, care să permită apropierea României de tarife avansate din punct de vedere economic, să asigure ridicarea patriei noastre la un nivel economic social tot mai înalt, condiții tot mai bune de viață întregului popor.Acestea sunt, de fapt, înseși obiectivele făuririi societății socialiste multilateral dezvoltate, care asigură bunăstarea și fericirea tuturor celor ce muncesc. (Aplauze puternice, îndelungate). Fără îndoială, realizarea obiectivelor trasate de Congresul al X-lea al partidului cere eforturi serioase din partea întregului popor, și, în primul rînd, cere o activitate intensă din partea clasei noastre muncitoare, care, de altfel, a răspuns întotdeauna cu cinste chemării partidului și deține rolul principal în întreaga operă de făurire a socialismului în România. (Aplauze puternice). In activitatea noastră au existat, desigur, și unele lipsuri, s-au săvîrșit și greșeli. Mai avem încă , multe lucruri de îmbunătățit, inclusiv în uzina dumneavoastră, unde trebuie perfecționată activitatea atît pe tărîmul investițiilor, al gospodăririi eficiente a mijloacelor pe care le aveți la îndemînă, cît și în ce privește utilizarea mai bună a capacității oamenilor muncii. Aveți aici un colectiv cu bune tradiții, cu o calificare înaltă și considerăm că aportul lui la dezvoltarea economiei naționale trebuie să fie pe măsura experienței și capacității sale. De aceea comitetului de partid și comitetului oamenilor muncii pentru conducerea activității economice și sociale a întreprinderii le revine sarcina de a lua toate măsurile pentru a uni eforturile întregului colectiv în vederea îndeplinirii în cele mai bune condiții a însemnatelor prevederi din actualul cincinal. Am ferma convingere că vor fi realizate în întregime toate aceste sarcini. (Aplauze Îndelungate). Cunoașteți preocupările partidului și guvernului țării noastre privind perfecționarea tuturor laturilor vieții sociale, măsurile adoptate de Comitetul Executiv în luna iulie a acestui an pentru îmbunătățirea activității politico-educative. Toate aceste măsuri sunt chemate ,să contribuie la ridicarea conștiinței socialiste a poporului nostru, să asigure ca, o dată cu dezvoltarea economiei, să crească și nivelul politic și de cultură, de cunoștințe științifice al întregului popor, ca fiecare membru al societății noastre socialiste să poată participa în mod activ, în deplină cunoștință, la conducerea societății, a tuturor domeniilor de activitate. In felul acesta dezvoltarea patriei noastre va fi realmente rodul activității conștiente a întregului popor care, stăpîn pe destinele sale, își făurește viitorul așa cum îl dorește. (Aplauze îndelungate, puternice). Cunoașteți, de asemenea, activitatea internațională a partidului și guvernului patriei noastre. Știți că întotdeauna partidul nostru a considerat că între sarcinile naționale și cele internaționale există o strînsă unitate dialectică. Preocupîndu-se permanent de dezvoltarea cu succces a societății noastre socialiste — care constituie sarcina sa fundamentală — partidul nostru comunist răspunde, totodată, și îndatoririlor sale internaționale. Trebuie să dezvoltăm colaborarea cu țările socialiste, cu partidele comuniste, cu toate forțele antiimperialiste, să contribuim la creșterea influenței și prestigiului socialismului în lume, la asigurarea păcii și colaborării între popoare. (Vii aplauze). De altfel, uzina dumneavoastră are nu numai o experiență îndelungată în producerea metalului, ci și o veche și bogată istorie de luptă revoluționară. încă în 1848 s-a constituit aici Asociația de întrajutorare a muncitorilor, iar cu 20 de ani mai tirziu, în 1868, s-a afiliat Asociației generale a muncitorilor, care avea legături cu Internaționala 1. (Continuare în pagina a IV-a) Astăzi se deschide Conferința județeană a Organizației pionierilor Ritmul tot mai susținut al dezvoltării economice, ridicarea pe noi trepte ale civilizației necesită un efort susținut, continuu al întregului popor. Recentele măsuri ale partidului în domeniul educativ sunt menite să contribuie la creșterea calitativ-superioară a muncii ideologice de masă. In acest context, școlii, organizației de pionieri le revin sarcini de o importanță deosebită. Pionierii, prin mijloacele sale specifice, vine să contribuie și să întregească efortul educativ al școlii pentru formarea elevilor în spiritul patriotismului socialist și internaționalismului, ateismului științific, al responsabilității sociale. Organizația revoluționară de masă școpiilor din patria noastră va potrivit noilor cuprinde, mentări, școlarii regleîntre 7 și 14 ani. Avînd drept scop educarea comunistă, multilaterală a elevilor, pregătirea lor temeinică pentru viață, organizația îi antrenează pe copii în obținerea de rezultate meritorii la învățătură, le cultivă înclinațiile și pasiunile, le dezvoltă deprinderi de muncă socialutilă. Pionieria tinde să devină tot mai mult o școală a vieții sociale. Faptul este probat de participarea intensă, entuziastă a purtătorilor cravatelor purpurii la viața de organizație. Alegerea colectivelor de conducere ale detașamentelor, ale comandamentelor unităților, alcătuirea programelor de activitate, autoconducerea tuturor acțiunilor pionierești au devenit astăzi fapte curente, firești. Un exemplu concludent, în acest sens, îl oferă dezbaterile largi, fructuoase care au avut loc pe proiectului de marginea Statut al unităților și detașamentelor de pionieri, conform hotărîrii plenarei Consiliului Național al Organizației Pionierilor, din aprilie 1971. Din presă, din emisiunile de radio și televiziune adresate copiilor, pionierii au luat cunoștință de proiectul de Statut supus dezbaterii publice. In toate unitățile și detașamentele, pionierii, sub conducerea comandanților, au organizat adunări în care s-au purtat discuții asupra articolelor din noul proiect, făcînd numeroase propuneri, majoritatea vădind o profunzime neașteptată, un realism și o maturitate demne de toată lauda. Chiar din această acțiune, simplă în sine, dar profundă prin semnificații, cele mai tinere vlăstare ale țării au avut de învățat. Asemenea părinților și fraților lor mai mari care au posibilitatea să-și exprime opinia referitoare la cele mai însemnate probleme la ordinea zilei, și pionierii și-au spus cuvîntul în vederea îmbunătățirii noului document al organizației lor. Și trebuie să recunoaștem, cea mai mare parte a amendamentelor este rezultatul unor chibzuințe serioase, degajă , o responsabilitate ce depășește, nu arareori, posibilitățile vîrstei copiilor. Din noianul de propuneri să încercăm a spicui doar cîteva. Prevederea ca începînd cu vîrstă de 7 ani, deci din clasa a II-a, copiii să poată deveni pionieri a fost primită cu o deosebită bucurie și satisfacție de toți elevii de la Dealu Morii, PAȘI ÎNSEMNAU pe linia STIMULĂRII DEMOCRAȚIEI PIONIEREȘTI care au adus numeroase argumente în favoarea prelungirii influențelor educative ale Organizației pionierilor pe o perioadă mai lungă de timp din viata școlarului. Ghiuță Emilia, de la Școala generală Săucești propune ca unitățile să poarte numele unor personalități ilustre din istoria noastră politică și rurală, elevii din culăbești doresc să se insereze și sancțiunea de ridicare a cravatei pentru cei ce săvîrșesc abateri, copiii Scorțeni sugerează din ca pionierii din clasele II-IV să poarte denumirea de „Șoimii“, iar cei din clasele V-VIII „Temerarii". Pionierii din Moinești consideră necesară purtarea zilnică a cravatei, introducerea folosirii tobei și trompetei la ceremonialul detașamentului. Exemplele de acest fel s-ar putea înșirui pe parcursul multor pagini. Ecoul profund trezit de noile documente ale Organizației dovedește larga adeziune a pionierilor la idealurile revoluționare, creșterea inițiativei și democrației vieții de organizație, integrarea lor organică în contemporaneitatea socialistă a patriei. Participarea purtătorilor cravatelor roșii, delegați la Conferința județeană a Organizației pionierilor va marca noi valențe pe linia creșterii spiritului de responsabilitate, al dezvoltării conștiinței pionierești. Relu LEOVEANU, șeful Comisiei metodice a Consiliului județean Bacău al Organizației pionierilor Cercul literar al Școlii generale nr. 1 Comănești in plină activitate. La întreprinderea balneo-climaterică Slănic-Moldova Planul depășit pe 9 luni Sub conducerea permanentă organizației de partid, colectivul de lucrători de la Întreprinderea balneo-climaterică Slănic Moldova obține succese de seamă în activitatea de zi cu zi. Se remarcă îndeosebi îmbunătățirea permanentă a condițiilor de tratament și odihnă pentru oamenii muncii veniți în această minunată stațiune care-și merită pe deplin denumirea de „Perlă a Moldovei". Ca urmare a muncii depuse, întreprinderea și-a îndeplinit planul general pe nouă luni în proporție de 104 la sută, iar la prestări servicii în proporție de 125 la sută. Demn de subliniat este și faptul că planul la beneficii este depășit cu circa 1.000.000 lei. La obținerea succeselor amintite o contribuție de seamă și-au adus lucrătorii de la serviciile medical, cazare și alimentar. OAMENI DESTINE PASIUNI RODUL EXIGENTEI Din cînd in cînd, ridicind mina, descrie, ca pe o tablă nevăzută, linii, apoi punctează precis, însoțind gestul de cuvînt. Un om harnic, priceput, bun organizator al locului de muncă. — Lucrez la Uzina de cauciuc din anul 1959. Pe vremea aceea constructorii mai ridicau schele. Pe vremea aceea... Ceva mai mult de un deceniu, de fapt, un timp scurt. Am realizat însă atîtea în acest scurt interval , încît spune „pe vremea aceea“ nu mi se apare exagerat. L-am întîlnit pe o estacadă la punctul termic al Uzinei de cauciuc. Maistrul, — comunistul Petre Țapu, căci despre el scriem aici, — urmărea ,cu atenție sudarea corectă a unui cot metalic. Oamenii, — tovarăși lui de muncă, — îi respectă indicațiile. Au încredere in maistrul lor, împreună au înlăturat greutăți, împreună au sărbătorit realizări. — Cum ați reușit să vă închegați acest colectiv ? — Cu timpul. Am avut multe necazuri împreună la început. Insă lucrând de mai mulți ani, fiind aproape de oamenii pe care-i conduc, am reușit să înlăturăm indiferența unora față de ceea ce se petrecea în jurul nostru. Am cerut adesea sprijinul organizației de partid și conducerii sectorului L-am primit. Dar cred că se poate pune bază acum și pe conștința celor cu care lucrez. Am studiat cu atenție oamenii, nevoile tot oamenii, cu părțile lor pozitive negative. Am făcut discuții, apreciind pe fiecare după situație. Acționez gîndind că un bun conducător de producție trebuie să și un bun activist de partid. ... Un om cu preocupări multilaterale. Pe lingă chestiunile de ordin tehnic, maistrul Țapu se îngrijește și de atmosfera de lucru Au apărut ronduri de Hori, spații verzi îngrijite, grupul social sclipește de curățenie. — Toată lumea este apreciată după fapte, întregul nostru colectiv a primit adesea numai cuvinte de laudă. S-au recondiționat în ultima vreme 50 de ventile diferite. Este o realizare importantă, întotdeauna ne-am realizat și depășit sarcinile încredințate, asigurînd astfel condiții optime de muncă secțiilor productive. Nu uitați să amintiți și de Vasile Grigorică, Anton Gumină, Alexandru Pîrgaru Constantin Negoiescu, Matei Aloman... Lista lor nu se încheie, căci am găsit un colectiv într-adevăr sudat, pus pe fapte mari, demn de încrederea ce i se acordă. Gh. GORUN C. BUCULEI PERSPECTIVE A sunat iarăși clopoțelul. Cu forțe proaspete, sporite după o vacanță bogată în fapte, pionierii s-au întors din nou la școală. Pentru a oferi cititorilor noștri amănunte în legătură cu măsurile educative preconizate pentru anul de învățămînt abia început, am discutat cu profesorul Ștefan Spulber, președintele Consiliului județean Bacău al organizației pionierilor. — Mai întîi, ce ne puteți spune despre Conferința județeană a organizației pionierilor ? — Adunările de dezbatere ale noilor proiecte de documente ale Organizației și de alegere a delegaților, care au avut loc în detașamente, unități și consiliile orășenești “Și municipale au reprezentat tot atîtea trepte în pregătirea Conferinței județene — eveniment de importanță excepțională în viața pionierească. Elementul nou cel mai însemnat, este crearea secțiilor pentru copii — pas decisiv înainte pe calea lărgirii democrației interne de organizație. Conferința reprezintă, cred, o chintesență a principiilor democrației pionierești. Aș dori să mai menționez faptul că în stilul de muncă al consiliului nostru am introdus tot mai mult, în ultima vreme, practica întîlnirii cu activele de conducere, consultarea largă cu masa pionierilor, pentru a veni mai lesne în întîmpinarea dorințelor lor. Justețea acestui mod de lucru a fost confirmată pe deplin de practică. — Ce perspective stau în fața Organizației județene pentru noul an școlar? Recentele hotărîri ale partidului nostru sunt un far călăuzitor, de neprecupețit și pentru educatori. Dată fiind importanța școlii, a Organizației de copii pentru educarea comunistă a tinerei generații vom acorda o atenție sporită asigurării unui conținut politic corespunzător acțiunilor pionierești. In vederea acestui țel vom pune un accent deosebit pe generalizarea experienței pozitive privind organizarea activităților de utilitate socială, ca prin participarea nemijlocită la amenajarea bazelor sportive, la culesul recoltelor, la înfrumusețarea școlilor și localităților, copiii să învețe să prețuiască și să îndrăgească munca și pe făuritorii bunurilor materiale. De asemenea, ne propunem să popularizăm intr-o măsură mai mare excursiile tematice, de vizitare monumentelor istorice care aminatesc de lupta poporului nostru pentru libertate socială și națională, pentru cunoașterea realizărilor construcției socialiste drumețiile și expedițiile .Cutezătorii“. în vederea cunoașterii frumuseților patriei. In domeniul cultural-artistic vom promova creațiile autentice și R. L. (Continuare în pagina a II-a) In laboratorul de chimie al Școlii generale nr. 1 din Dărmănești.