Steagul Roşu, octombrie 1971 (Anul 26, nr. 5798-5824)

1971-10-14 / nr. 5809

Joi 14 octombrie 1971 Pe măsură solicitărilor civice (Urmare din pag. I-a)rea lor la spălătorie, iar lucrările de reparații la unele obiecte de uz casnic se fac de mîntuială, ca să țină doar la recepție. în scopul asigurării unei cit mai bune serviri a populației din Bacău, Consiliul popular municipal a recomandat să se lărgească actuala rețea de unități prestatoare ale cooperației meșteșugărești prin darea în folosință, în anul 1973, a unei case de mode care va cuprinde cinci secții de comandă și un magazin pentru desfacerea produselor de artă populară și meșteșuguri artistice. De asemenea, se va deschide un complex de servire cu patru secții în cartierul U.R.A. și un micro-complex in cartierul Cremenea, cu trei secții. în 1975 se vor da în folosință un atelier de artizanat, un atelier mixt de lăcătușerie și confecții metalice, un micro-complex la bariera Mărgineni, altul pe strada Ștefan cel Mare și încă un complex în zona centrală a municipiului, în care vor funcționa douăzeci de secții cu diferite prestații. U.J.C.M. Bacău va acționa, sperăm, cu toată energia pentru înlăturarea deficiențelor semnalate și darea în folosință la timp a tuturor acestor obiective. Unitățile prestatoare de servicii din cadrul gospodăriei comunale și locative, care se situează, ca volum, imediat după cooperația meșteșugărească, au reușit să satisfacă într-o anume măsură cerințele populației. Dezvoltarea acestui sector de activitate este ilustrată de creșterea continuă a capacităților de producție și prestații. Astfel, volumul distribuției de apă a crescut în 1970 față de 1965 cu 258 la sută, ajungîndu-se în 1970 la un consum casnic mediu de 47 mc pe cap de locuitor, față de 25 mc cit era în 1965. în decursul acestui an rețeaua de distribuire a apei potabile a crescut cu 5,5 km, iar a celei termice cu 8,9 km, asigurîndu-se servirea consumatorilor din blocurile noi de locuințe, proprietate de stat și personală, ce s-au dat și se vor mai da în folosință în acest an. Evident, și în această direcție se mai cer totuși îmbunătățiri, căci vara, în ore de vîrf, volumul de apă livrat populației se dovedește insuficient. Pentru îmbunătățirea situației se va înființa și un atelier de reparat apometre, dotat cu aparatura necesară, totodată va crește capacitatea sursei de apă cu încă 90 litri pe secundă, pînă în anul 1974. Parcul de mijloace pentru transport urban de călători a crescut in aceeași perioadă la care ne-am referit, ceea ce a făcut posibilă transportarea in anul 1970 a 26.630.000 călători, față de 11.335.000 în anul 1965, în prezent sunt transportați zilnic de către autobuzele I.C.B. peste 71.000 călători. Și in această categorie de prestații se observă scăderi serioase în ceea ce privește calitatea. Astfel, transportul în comun, în orele de vîrf, nu este asigurat întotdeauna cu numărul de autobuze stabilit prin gratie și, uneori aceasta se întîmplă și în cursul zilei, datorită unor lucrări de reparații și întrețineri de slabă calitate, cit și numărul ridicat de absente, învoiri și întîrzieri ale personalului. Totodată trebuie subliniat faptul că au existat o preocupare suficientă din a partea conducerii întreprinderii comunale Bacău pentru executarea unei platforme de parcare, preîncălzită, foarte necesară în perioada de timp friguros, ceea ce, de asemenea contribuie la prezența unor perturbații în asigurarea ritmicității transportului în comun. Consiliul popular municipal, prevăzut, pentru îmbunătățirea activității din acest sector, dezvoltarea parcului de autobuze cu încă 50 de astfel de mașini, în perioada 1971—1975, deschiderea unor noi trasee de transport în comun și îmbunătățirea calității reviziilor și reparațiilor ce se execută la parcul auto, odată cu punerea în funcțiune a unei noi baze de exploatare auto. Pentru a lărgi sfera discuției despre prestațiile de servicii se cere să arătăm, totodată, că într-o mică măsură au fost sondate preferințele și cerințele populației pentru amenajări de spații verzi la blocuri, pentru jardiniere în balcoane, curățenia în apartamente, comisioane, tăiatul și stivuitul lemnelor etc. Și este un adevăr faptul că transportul de mărfuri la domiciliu, se prezintă nesatisfăcător, numărul de taxi-furgonete și autocamioane, atît în dotarea întreprinderii comunale cit și a O.C.L. Produse industriale fiind insuficient. Gama serviciilor și prestațiilor de gospodărie comunală nu se limt-Redactorul paginii . Rom CACIULARUzează numai la activitățile amintite tradiționale, unitățile respective asigurind și alte servicii, cu caracter industrial sau neindustrial ca, spre exemplu, cele de la băile publice, parcaje, diferite servicii la domiciliu. De asemenea, în interesul dezvoltării turismului funcționează un camping cu 38 de locuri în căsuțe, dușuri și terenuri de sport. Cu toate aceste realizări — la care ne-am referit ,pe parcurs — volumul prestațiilor efectuate de gospodăria comunală și locativă este încă la un nivel scăzut, datorită, pe de o parte dotărilor nesatisfăcătoare în raport cu nivelul cerințelor actuale, iar pe de altă parte insuficientei preocupări pe linia înființării și diversificării altor servicii. Aportul cooperației de consum la servirea populației din mediul rural este in plină creștere. Făcînd un bilanț al dezvoltării prestațiilor de servicii în cele patru comune suburbane, putem arăta că în 1970 au existat 19 secții de prestări cu 89 lucrători, ponderea mai mare deținînd-o activitățile de cizmărie, cojocărie și croitorie. în cincinalul acesta se prevede organizarea unor noi secții in comunele suburbane. Este vorba de înființarea unei sifonării și a unei secții de reparații radio și televizoare în comuna Hemeiuș, o fierărie și o secție de croitorie de damă în comuna Letea Veche, un atelier de frizerie — coafură în comuna Măgura, o cărămidărie și o cizmărie în comuna Mărgineni (la acestea adăugîndu-se alte unități, așa cum indică recenta Hotărire privind organizarea și dezvoltarea activităților industriale de prelucrare a produselor agricole, construcții și prestări de servicii, care vor trebui să contribuie la valorificarea resurselor locale de materii prime și materiale. Comitetele executive ale consiliilor populare comunale, consiliile de conducere ale C.A.P. se vor preocupa, desigur, în acest sens). c. Pentru o dezvoltare și diversificare rațională și sistematică a a>tivităților prestatoare de servicii către populație considerăm că este necesară organizarea investigării periodice a populației asupra cerințelor ei, fiind utilă pe această linie mai multă receptivitate și adaptare la noile condiții. Se cere, totodată, eliminarea formalităților greoaie, care se mai interpun între executarea unor servicii sau prestații și cetățeni, precum și creșterea operativității în acest sector. Aceasta implică, desigur, o pregătire temeinică a personalului care vine în contact cu publicul, atît din punctul de vedere al solicitudinii, cit și al calificării profesionale, alături de o mai bună aprovizionare cu materiile și materialele necesare executării acestor prestații. De asemenea, considerăm că sunt necesare unele măsuri susținute privind popularizarea, publicitatea, serviciilor și prestațiilor ce se efectuează. Și asta, deoarece nu o dată se întîlnesc cazuri de prestații și servicii care există în anonimat, cetățeanul nefiind informat de prezența lor și neputînd deci beneficia de pe urma lor. Pe baza dezbaterilor și propunerilor ce s-au făcut în cadrul artei recente sesiuni a consiliului nostru popular, și prin aplicarea cu consecvență a măsurilor hotărîte cu acest prilej, avem convingerea că vom reuși să rezolvăm în bună parte deficiențele existente și să dăm un curs nou activității de servire a populației la nivelul cerințelor actuale. i © Serviciile publice, prestațiile către cetățeni sunt permanent în atenția organelor locale. Evident, și nn acest important sector s-au obținut rezultate pozitive, dar în același timp, trebuie remarcat faptul că el poate fi încă îmbunătățit. Sunt probleme care ne interesează pe fiecare dintre noi, venim zilnic în contact cu această sferă de activitate, avem cu toții ceva de spus în acest sens. Iată de ce Consiliul popular al județului Bacău va dezbate în următoarea sesiune felul în care populația beneficiază de prestațiile și serviciile existente, luînd, în același timp, măsuri de situare a acestui sector pe un plan superior la nivelul cerințelor cetățenești. Consecvent în atitudinea sa de a contribui la îmbunătățirea serviciilor și prestațiilor, ziarul nostru va publica un ciclu de materiale pe această temă. Sesiunea Consiliului popular județean va putea beneficia astfel de o mai largă bază de discuții; în același scop, vom publica din timp proiectul de hotărire ce se va prezenta în această sesiune. Cetățenii sînt chemați să comunice părerile și sugestiile lor, atît pe adresa Comitetului executiv al Consiliului popular județean, cit și pe cea a redacției noastre. în lumina acestei acțiuni publicăm și pagina de azi, care tratează despre prestațiile și serviciile din municipiul Bacău. ' USAAAA^A/WWW AZ WWW W WWWAAA^WWWWSA/WWWWWW i Cartiere întregi fără atelierele solicitate . In prezent mai sunt în Bacău cartiere lipsite complet de ateliere de prestări, sau cu un număr prea mic. Așa, de pildă, sunt cartierele „1 Mai“ și „Cremenea“. Prea puține servicii se fac către populație în cartierul C.F.R., Cornișa I și II și U.R.A., unde găsim doar cite o frizerie și o croitorie. Se înțelege, factorii de răspundere sunt chemați să acționeze grabnic în acest sens. Complex meșteșugăresc de deservire în Piața dr. Aroneanu. STEAGUL ROȘU se vor extinde de agrement . In cadrul preocupărilor gospodărești ale edililor băcăuani se prevede extinderea bazelor de agrement și diversificarea acestor activități, prin creșterea capacității de cazare a campingului din parcul „Gherăești“, dotarea lui cu mobilier și inventar corespunzător, precum și înzestrarea bazei nautice cu ambarcațiuni cu și fără motor, amenajarea unui parc de jocuri pentru copii, amenajarea unor parcuri de recreere și alei de promenadă în zona lacurilor uzinei hidroelectrice Bacău II. Industria locală poate extinde gama prestațiilor către cetățeni . Prestațiile către populație, efectuate de unitățile de industrie locală din Bacău sunt încă nesatisfăcătoare cantitativ, fapt ce rezultă și din coeficientul redus, de 0,3 la sută, pe care-l dețin în cadrul volumului total al producției acestor întreprinderi. Extinderea acestor servicii este o necesitate evidentă. Noi unități . In vederea dezvoltării activităților industriale, prin valorificarea resurselor locale din comunele suburbane, comitetele executive ale consiliilor populare comunale ce aparțin de municipiul Bacău vor sprijini consiliile de conducere ale cooperativelor agricole de producție, pentru organizarea, în anul 1972, a mai multor secții de prestări. în comuna Hemeiuși — o secție de confecționat tuburi din beton, o cojocărie, o secție de tîmplărie și una de rogojini din papură ; in comuna Letea Veche — o secție pentru confecționarea coșurilor din răchită, o secție de tîmplărie și o cărămidărie ; în comuna Măgura — o cărămidărie și o secție de lemnărie-timplărie; în comuna Mărgineni — o secție de confecționare a coșurilor din răchită și măturilor din sorg, precum și o a cojocărie. In scopul asigurării unei mai bune serviri a populației din municipiul Bacău pentru spălatul și curățatul hainelor, se prevede creșterea, de 7 ori, pînă în anul 1975, a volumului prestațiilor de servicii de acest fel, fapt ce se va realiza de către întreprinderile de industrie locală. O.C.L. Alimentara Bacău va organiza : Livrarea de produse la ora fixă. Distribuirea laptelui la domiciliu , în scopul dezvoltării prestațiilor de servicii în sfera circulației mărfurilor conducerea Organizației comerciale locale „Alimentara“ Bacău va organiza în mod experimental, pînă la 30 decembrie 1971, livrarea de produse, la ore fixe, pe bază de comandă prealabilă, iar în anul 1972 livrarea laptelui la domiciliu, pe bază de abonament. PRESTAȚIILE ȘI SERVICIILE DIN MUNICIPIUL BACAU Sarcini actuale pentru ll.L și N. B. »se ■ tim»«? i j . 36S5.<>* ■ ?.'■*>? fi ei! *. ^ ■>' . KT ■*■' Ü Toamna, cu plbi și cu tempe- prinderea de locuințe și localuri, de prețurile exagerate ce se mai râturi mai scăzute, ca de obicei, îi cit și de întreprinderea comunală pretind de către diverși particulari pune pe gospodarii orașelor în alei din municipiul Bacău, o defecțiuneautorizați, în scopul executării apă. Cetățenii își pregătesc și ei ionilor ivite la instalațiile sanitare și cestor lucrări. Este o sarcină de cuințele, reparîndu-și unele instala de încălzire centrală de la blocuri, mare importanță și ea nu poate fi ții. Ca urmare, o atenție deosebită atît pentru o mai bună întreținere amînată, dacă ținem seama că trebuie acordată remedierii ca și conservare a fondului de locuri- timpul rece și-a făcut simțită deja promptitudine, atît de către Iutrețe, cît și pentru a feri populația prezența. Pag. 3 Respectarea termenelor de execuție - o chestiune de stimă față de cetățeni . Pentru respectarea termenelor de execuție, este necesar ca în toate atelierele de reparații și de comandă să se afișeze termenele de execuție a lucrărilor, și acestea să fie înscrise, totodată, în notele de comenzi. Conducerile unităților trebuie să urmărească mai energic aceste aspecte. Citeva sugestii pentru diversificare 0 Pe linia diversificării prestațiilor este necesar să se studieze posibilitatea înființării și extinderii unor secții de lăcătușerie, de artizanat, ca și pentru spălat și curățenie la domiciliu, pentru supravegherea copiilor sub vîrstă școlară etc. CITEVA CONCLUZII B Un accent deosebit — în sectorul acesta, al prestațiilor și serviciilor — trebuie pus pe dezvoltarea activităților rămase în urmă, cum ar fi cele de cojocărie și blănărie (comandă și reparații) , comenzi și reparații de articole de marochinărie; întrețineri și reparații de obiecte cu lungă durată de folosință, aflate în perioada de garanție și post- garanție ; închirieri de obiecte etc. El De asemenea, este necesar să se introducă o serie de activități care lipsesc, cum ar fi: reparat, întors și călcat îmbrăcăminte pentru bărbați, femei și copii; comenzi, reparații și transformări de umbrele ; comenzi, reparații, transformări și recondiționări de articole din argint ; reparat obiecte de pescuit, schiuri, săniuțe, bărci, comenzi și reparații de covoare înnodate, de tip oriental ; articole din fier forjat; reparații stilouri ; curățirea parchetului ; tăiatul, spartul și aranjatul lemnelor; lustragerii; meditații și altele. B Toate unitățile să întocmească planuri de măsuri concrete, cu termene precise și responsabilități nominale pentru îmbunătățirea calității prestărilor către populație. B Concomitent cu îmbunătățirea calității, trebuie luate măsuri care ă asigure respectarea termenelor de executare a comenzilor. B Să se întărească disciplina in muncă. Conducerile unităților să ia măsuri de îmbunătățire a gradului de utilizare a spațiilor, mașinilor și uneltelor, a mijloacelor de transport, urmărind folosirea intensivă a acestora, organizînd lucrul în două și chiar trei schimburi. Un accent deosebit trebuie pus pe acțiunile educative îndreptate spre îmbunătățirea atitudinii salariaților și cooperatorilor față de populație, față de muncă și de păstrarea avutului obștesc, pentru manifestarea unei discipline exemplare în muncă, pentru o servire a cetățenilor, bună "••••••••••••••••••••••••••••••• • ••••> " *•••••••••••••••••••••••• " •• • •••••••