Steagul Roşu, octombrie 1971 (Anul 26, nr. 5798-5824)

1971-10-26 / nr. 5819

>1 Ieamuiroșu ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN BACĂU AL P.C.R. ȘI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN ANUL XXVI — Nri 5.819 (7S598) MARȚI 26 OCTOMBRIE 1971 4 pagini 30 bani Un valoros succes al lucrătorilor din agricultura județului nostru IEPLNEI MMI si INPI Ieri, 25 octombrie a.c., în județul nostru s-a realizat planul la însămînțările de toamnă pe cele aproximativ 50.000 hectare. Numai în sectorul cooperatist au fost de însămînțat 45.000 hectare grîu, 2.000 hectare orz și 1.100 hectare masă verde, lucrarea fiind încheiată cu cîteva zile mai înainte pe terenurile I.A.S. De altfel, multe cooperative agricole au terminat însămînțatul cu mult timp în urmă, printre primele fiind C.A.P. Berești-Bistrița, Cîrligi, Gîrleni, Glăvănești, Gura Văii, Hemeiuși, Itești, Letea-Veche, Luizi Călugăra, Măgura, Păncești, Prăjești, Traian și altele. Merită relevat faptul că însămînțatul s-a realizat în limitele epocii optime , ceea ce înseamnă o bază sigură producției de cereale păioase a anului viitor. De asemenea, se cuvine subliniată grija deosebită care s-a acordat în acest an calității lucrării, precum și amplasarea mai corespunzătoare a culturilor. Toate acestea oglindesc eforturile depuse de către cooperatori, mecanizatori specialiștii din unităși ți și în același timp rodul activității de organizare, îndrumare și control pe care au depus-o Direcția generală a agriculturii, Uniunea județeană a C.A.P. sub conducerea directă a Comitetului județean de partid. In ce privește calitatea lucrărilor de pregătire a patului germinativ și respectiv, însămințatul, merită evidentiate stațiunile de mecanizare a agriculturii Răcăciuni, Oncești, Tătărăști, Hemeiuși, Filipești, Traian și altele. Lucrătorii ogoarelor sunt hotărîți ca în continuare să folosească din plin timpul bun de lucru, întreaga bază tehnico-materială pentru încheierea grabnică a strângerii recoltei de struguri, porumb, sfeclă de zahăr și eliberarea terenului în vederea executării în ritm intens a arăturilor adinei de toamnă. COMITETULUI CENTRAL AL P.C.R., TOVARĂȘULUI SECRETAR GENERAL NICOLAE CEAUȘESCU BUCUREȘTI Oamenii muncii de pe ogoarele județului Bacău, țărani cooperatori, mecanizatori, ingineri și tehnicieni, raportează că sub conducerea organizațiilor de partid au reușit să îndeplinească integral planul la însămînțările de toamnă, la data de 25 octombrie 1971. Încadrindu-se in limitele perioadei optime. Respectînd întocmai prețioasele indicații cuprinse în scrisoarea adresată de dumneavoastră, mult stimate tovarășe secretar general, lucrătorii din agricultura județului au dat o atenție deosebită în acest an calității lucrărilor, organizîndu-și mai judicios munca, au efectuat semănatul de toamnă în condiții optime pe suprafața de peste 50.000 ha din care 46.200 ha cu grîu, fertilizîndu-se în același timp 81% din suprafața planificată. In momentul de față, toate forțele sînt concentrate la recoltarea porumbului și sfeclei de zahăr de pe ultimele suprafețe, precum și la executarea arăturilor de toamnă. Ne angajăm în numele tuturor lucrătorilor din agricultura județului că și aceste lucrări vor fi terminate în cel mai scurt timp, asigurînd în felul acesta strîngerea de pe cîmp a tuturor produselor și o bază puternică producției agricole din anul viitor. BIROUL COMITETULUI JUDEȚEAN BACAU AL P.C.R. tu ziarul de astăzi LEGEA privind încadrarea și promovarea in muncă a personalului din unitățile socialiste de stat CENTRALĂ „M. EMI DUMINICĂ, PE OGOARE, S-A LUCRAT CU MULT SPOR Hotărîți să adune din cîmp întreaga producție rezultată, să pregătească condițiile necesare obținerii unui rod bogat și în anul viitor, duminică, lucrătorii ogoarelor — țărani cooperatori, mecanizatori, muncitori din fermele de stat, au fost prezenți la datorie. Peste 6.200 de cooperatori, cărora li s-au alăturat 1.400 de elevi, au muncit cu spor la strînsul culturilor tîrzii de toamnă, a strugurilor, la îrisilozatul plantelor furajere și alte acțiuni de sezon. Importante cantități de produse agricole — porumb boabe, cartofi, sfeclă de zahăr, struguri etc, au fost transportate în magaziile C.A.P. sau bazele de recepție fiind astfel puse la adăpost de intemperiile vremii. Mecanizatorii, de asemenea, au muncit de zor. Ei au continuat însămînțatul griului pe ultimele suprafețe, în unitățile cooperatiste în care lucrarea nu era încheiată, au efectuat arături pentru însămînțările de primăvară pe suprafața de 1.081 hectare. Parte mijloace, acolo unde situația din, impus acest lucru, au acționat la a strînsul produselor din cîmp, la transportul acestora spre locurile de depozitare. In continuare timpul fiind deosebit de favorabil lucrărilor în cîmp, țăranii cooperatori, mecanizatorii trebuie să acționeze cu toate forțele la încheierea strîngerii rodului bogat din această "fooamna, la pregătirea, cu răspundere a condițiilor impuse de obținerea unor producții sporite în anul viitor. Toate forțele și mijloacele să fie mobilizate la adunatul din cîmp în cel mai scurt timp a porumbului, strugurilor și sfeclei de zahăr. De asemenea, mecanizatorii au datoria să efectueze arături de toamnă pe întreaga suprafață ce va fi însămînțată in primăvară, cu excepția terenurilor care nu se pretează acestei lucrări, fapt ce trebuie stabilit de specialiștii unităților respective. //NI URMĂM RELE ZILE: Toate forțele și mijloacele să fie mobilizate la strînsul ultimelor cantități de produse, la efectuarea arăturilor! CINCINALUL 1971-1975 Un mi program de construcție economică și socială Recent, Marea Adunare Națională a dezbătut și aprobat planul cincinal de dezvoltare economicosocială pe perioada 1971—1975, etapă deosebit de importantă pentru progresul și prosperitatea continuă a țarii noastre. In deplină concordanță cu obiectivele stabilite de Congresul al X-lea al partidului, prevederile actualului cincinal vor avea un rol hotărîtor în înaintarea țării noastre pe drumul făuririi societății socialiste multilateral dezvoltate. Așa cum sublinia tovarășul Nicolae Ceaușescu, înfăptuirea acestui vast program de construcție economică și socială va ridica România pe o nouă treaptă de progres și civilizație, va marca parcurgerea unei noi și însemnate etape, pe drumul apropierii țării noastre de statele avansate ale lumii. După cum se știe, planul cincinal a fost elaborat sub directa îndrumare a comisiei centrale de partid și de stat, condusă de tovarășul Nicolae Ceaușescu, fiind in același timp rodul unor ample și fructuoase analize și dezbateri la care au participat numeroși muncitori, ingineri, tehnicieni, economiști, oameni de știință, activiști de partid și de stat, ceea ce-i conferă o fundamentare realistă științifică. Această procedură ilustrează convingător nu numai înaltul democratism al societății noastre, dar, în același timp, a făcut posibilă o mai intensă mobilizare al resurselor materiale și umane, incit, ritmurile de creștere a producției, eficienței economice și nivelului de trai superior celor stabilite prin Directivele ■ Congresului al X-lea al partidului. Astfel, față de 8,5—9,5 ritmul mediu anual de creștere a producției globale industriale, cit se prevedea în Directive, va fi de 11—12 la sută, iar sporul mediu anual al venitului național crește de la 7,7—8,5 la 11—12 la sută. Relevăm cu satisfacție faptul că, și în acest cincinal, industria cunoaște o dezvoltare viguroasă, industrializarea susținută a țării — obiectiv central al politicii economice a partidului — fiind mai mult decit evidentă. La sfîrșitul perioadei, producția globală industrială va fi cu peste 71—81 la sută mai mare decit în 1970 și de aproximativ 3 ori mai mare față de 1965. De asemenea, se cuvine subliniat că dezvoltarea industriei este nu numai cantitativă ci și calitativă în sensul că se preconizează un accentuat proces de modernizare a structurilor pe ramuri și subramuri, o dezvoltare cu precădere a sectoarelor strîns legate de progresul tehnic. Alături de industrie — ramură conducătoare a economiei, factor dinamizator al întregii dezvoltări economice și sociale — agricultura va cunoaște o etapă de accelerată modernizare, producția agricolă va spori cu 36—49 la sută față de media anilor 1966—1970 ceea ce, evident, va însemna satisfacerea mai deplină a nevoilor de consum ale populației. Transpunerea în fapt a prevederilor planului cincinal 1971—1975 înseamnă în același timp un vast program de investiții pentru care sunt alocate 470 miliarde lei numai din fondurile centralizate ale statului. Rata înaltă a acumulării, 30—32 la sută, reprezintă o cale sigură de accelerare a progresului economic și social, de creștere a avuției naționale, a nivelului de viață al poporului. Așa cum se prevede, în decursul acestor 5 ani, veniturile reale ale populației vor spori cu 40—46 la sută, se vor construi, din fondurile și cu spriijinul statului, 522.000 apartamente, volumul desfacerii mărfurilor va crește cu 40—47 la sută — întreaga dezvoltare pe care o va cunoaște economia națională fiind subordonată țelului fundamental al politicii partidului — ridicarea continuă a nivelului de trai al poporului. De altfel, trebuie spus că, în perioada parcursă din acest prim an al cincinalului, sarcinile aferente primelor 9 luni au fost realizate și depășite, ceea ce demonstrează in mod convingător elanul cu care oamenii muncii traduc în fapt prevederile din planul de stat, angajamentele asumate în întrecerea socialistă. Sarcinile mobilizatoare ce revin economiei județului nostru, în acest an și în întreg cincinalul, presupune o angajare a întregului potențial material și uman, o largă promovare a progresului tehnic, a metodelor de organizare superioară a muncii și producției. Se cer în continuare eforturi susținute pentru o tot mai intensă și înaltă valorificare a resurselor naturale, pentru ridicarea gradului de eficiență economică a întregii activități. Organelor și organizațiilor de partid, sindicat și U.T.C., conducerilor unităților economice le revin în acest sens înalte responsabilități pe linia atragerii întregii mase de salariați la înfăptuirea politicii economice a partidului. Salariații din fabrici și uzine, de pe șantierele județului, lucrătorii ogoarelor, intelectualitatea — toți oamenii muncii — însuflețiți de mărețele perspective deschise de cincinalul 1971—1975, își vor consacra întreaga lor capacitate de muncă, talentul și hărnicia, realizării și depășirii, sarcinilor ce le revin, contribuind astfel la ridicarea patriei noastre pe noi trepte ale progresului și civilizației. Illlllllllllllllllillum PAGINA 11111111111111111111111116 SPORT Fiecare întreprindere este în același timp beneficiar și furnizor. Primește materii prime, semifabricate, materiale auxiliare și respectiv devine furnizor al produselor realizate. Această dublă postură este mai pregnant evidențiată în actuala perioadă, cînd e în plină desfășurare contractarea materiilor prime și materialelor necesare continuității procesului de producție, precum și contractarea desfacerii mărfurilor destinate vînzării. Această activitate, reprezintă o problemă de excepțională însemnătate, de ea depinzînd ritmicitatea producției și desfacerii, realizarea indicatorilor și indicilor de producție, realizarea planului de beneficii etc. Așadar, privită din acest unghi, problema contractării capătă dimensiuni și semnificații deosebit de mari, de rezultatul muncii de acum depinzînd în cel mai înalt grad folosirea capacităților de producție și a forței de muncă în anul 1972, în acest context am purtat recent o discuție cu factorii direct răspunzători de mersul contractărilor, în speță, fiind vorba de întreprinderea de pielărie și încălțăminte „Partizanul“. Din spusele interlocutorilor , ing. Nicolae Drăghin, director adjunct al întreprinderii, precum și șefii serviciilor aprovizionare și desfacere, am reținut că de n-ar fi intervenit niște modificări pe verticala structurii organizatorice, acțiunea în discuție ar fi fost definitivată la ora actuală. In prezent, este acoperit cu contracte întregul necesar de materiale auxiliare pe anul 1972, inclusiv cele din import. Este un pas important, deși trebuie spus că acestea nu reprezintă decit materialele auxiliare și în același timp doar aproximativ 15 la sută din valoarea totală a planului de aprovizionare, ponderea revenind materiilor prime (piele, talpă etc.) Se cuvine precizat și faptul că întreaga calculație, dictată de necesarul pe sortimente și ținîndu-se seama de consumurile specifice, precum și defalcarea pe trimestre, s-a făcut. Urmează doar lansarea comenzilor către furnizori. S-ar putea emite în continuare comenzi — precizau interlocutorii— dar nu sunt cunoscute cotele alocate de către centrală — forul respectiv eșalonând contractarea pînă la 21 noiembrie a.c. Firește, această amînare poate duce la unele surprize al căror efect n-ar putea fi înlăturat decit printr-o intensificare a eforturilor de ultimă clipă. De altfel, chiar în condițiile normale din anii precedenți, surprizele n-au lipsit, golurile în aprovizionare fiind acoperite pe parcurs. Există totuși o garanție în ce privește acoperirea necesarului de materii prime și materiale din moment ce întregul fond de marfă a fost aprobat de către centrală ! O situație clară, și bună în același timp, este cea a contractării desfacerii. La această dată, întreaga producție din anul 1972 este contractată cu beneficiarii, ba încă cu 100.000 perechi încălțăminte, cu fețe din înlocuitori, peste capacitatea actuală de producție a fabricii. Relevăm și faptul că pentru producția primului din anul viitor (intern și trimestru export) s-au primit deja comenzile, urmînd ca pînă la 25 octombrie contractele de desfacere să fie definitivate. Din discuția purtată am reținut și o gravă anomalie ce se perpetuează cu toate că ea este semnalată an de an. Iată despre ce este vorba : întîi se contractează materiile prime, semifabricatele, materialele auxiliare și abia după aceea desfacerea produsului finit ? Urmarea acestui procedeu este că la difinitivarea contractelor cu reprezentanții comerțului se operează modificări, uneori esențiale, în ce privește structura sortimentelor. Efectul este resimțit de unitățile producătoare : apar stocuri supranormative la unele materii prime și materiale, apar în același timp goluri la altele. Iată o mostră edificatoare în acest sens, întreprinderea a primit (în baza contractelor încheiate) o anumită cantitate de tălpi matrițate, între timp comerțul și-a modificat cererea, iar întreprinderea a fost pusă în situația de a se înregistra cu plusuri din semifabricatul amintit la unele numere de mărime și minusuri la altele. Urmarea , întreprinderea a cheltuit mai multă manoperă făcînd din tălpi mari altele mai mici. Socotesc oare, Centrala, Ministerul Industriei Ușoare, ca fiind un lucru firesc aceste cheltuieii în plus ? Nu-i mai normal să se cunoască întîi cererea beneficiarului și apoi să se contracteze cu furnizorii cantitățile și sortimentele de materii prime și materiale necesare ? Obișnuiți cu astfel de greutăți — care în mod logic ar trebui să fie evitate prin însăși procedura cerută de practică — interlocutorii, la unison, au ținut să ne asigure că cererile beneficiarilor vor satisfăcute integral. Iată am spuși ne noi, un angajament care face cinste întreprinderii. Totuși, dacă anomalia semnalată ar fi înlăturată, eforturile întregului colectiv al întreprinderii de pielărie și încălțăminte „Partizanul“ — Bacău ar putea fi îndreptate spre alte obiective vizînd creșterea indicelui de calitate, a gradului de eficiență economică. Tema DADAU Pe agenda de lucru a întreprinderilor industriale, încheierea contractelor de aprovizionare tehnico-materială și desfacere a produselor Cu prilejul Zilei Forțelor Armate ale Republicii Socialiste România Solemnitatea depunerii de coroane Cu prilejul Zilei Forțelor Armate ale Republicii Socialiste România, ieri, la monumentele eroilor români și sovietici din Bacău s-a desfășurat solemnitatea tradițională a depunerii de coroane. La solemnitate au participat tovarășii Gheorghe Roșu, primsecretar al Comitetului județean Bacău al P.C.R., Comitetului președintele executiv al Consiliului popular județean, Constantin Lăcătușu și Radu Manoliu, secretari ai Comitetului județean Bacău al P.C.R., Ștefan Croitoru, prim-vicepreședinte al Comitetului executiv al Consiliului popular județean, Ioan Ichim, prim-secretar al Comitetului municipal Bacău al P.C.R., președintele Comitetului executiv al Consiliului popular municipal, colonel Gheorghe Stanciu, membri ai birourilor comitetelor județean și municipal Bacău ale P.C.R., ai comitetelor ale consiliilor executive populare județean și municipal, reprezentanți ai organizațiilor de masă și obștești, ai unor întreprinderi și instituții, ofițeri din garnizoana Bacău. In acordurile „Imnului eroilor“ au fost depuse coroane de flori din partea comitetelor județean și municipal Bacău ale P.C.R., consiliilor populare ale județului și municipiului, Garnizoanei Bacău, gărzilor patriotice, ca și din partea unor întreprinderi și instituții, în încheierea solemnității, oficialitățile, toți cei prezenți, au primit defilarea gărzii de onoare. La monumentele eroilor au făcut de gardă ostași și pionieri.