Steagul Roşu, octombrie 1971 (Anul 26, nr. 5798-5824)

1971-10-14 / nr. 5809

I ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN BACĂU AL p"cI ȘI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN ANUL XXVI — NR. 5.809 (7.588) JOI 14 OCTOMBRIE 1971 4 pagini 30 bani Lucrările agricole de toamnă solicită încă un plus de efort Pentru cooperatori și mecanizatori PREZENTA IN TIMP. LA LUCRU, ESTE O DATORIE PATRIOTICA încheierea in cel mai scurt timp a însămînțărilor se impune nu numai pentru că timpul poate deveni nefavorabil, ci și datorită zilelor numărate ale epocii optime lucrării. Din datele centralizate ieri rezultă că din cele 45.000 ha planificat s-au însămânțat 31.583 ha, adică 70,1 la sută. Timpul înaintat, încheierea în cîteva zile epocii optime însâmînțatului impune cele mai riaguroase măsuri de intensificare a ritmului de desfășurare a patului germinativ și însămînțării griului — cu respectarea strictă a calității cerute. Orice întîziere, se cunoaște acest lucru, înseamnă o diminuare a producției de grîu a anului viitor. Cu toate acestea, sînt cooperative agricole în care de vineri 8, pînă miercuri 13 octombrie inclusiv, procentajul realizărilor a crescut nesemnificativ. Astfel, la C.A.P. Negri și Buhuși, în intervalul menționat, nu s-au realizat decît 6 procente, la Nicolae Bălcescu 5 procente, la Scorțeni doar 3 procente, la Berești-Tazlău 5 procente, la Valea Seacă și Orbeni cîte 7 procente. în același timp, unele cooperative au urcat mult pe verticală. Astfel, C.A.P. Coțofănești, de la 46 la sută, (vineri 8 octombrie a.c.) a ajuns ieri la 86 la sută, Răchitoasa de la 20 la 49 la sută, Răcăciuni, de la 40 la 63 la sută, Berești-Bistrița, de la 67 la 90 la sută, Letea Veche, de la 60 la 85 la sută, Măgura, de la 61 la 82 la sută, Luizi-Călugăra, de la 55 la 79 la sută, în jur de 20 procente realizînd și cooperativele Faraoani, Cleja, Solonț, Măgirești, Strugari, Căiuți. Este un adevăr de necontestat, pe alocuri, deși se lucrează bine, productivitatea tractoarelor e redusă: se ară cu două brazde! Cu toate acestea prea multe tractoare stau (cu sau fără defecțiuni tehnice) pe cîmp, pe la porți, sau le vezi circulind pe șosele, mulți mecanizatori nu au ordine de lucru, nu știu exact ce au de făcut a doua zi. Cu ani în urmă întîlneam mai des mecanizatori avînd noaptea, sau pînă noaptea tîrziu. E un fenomen pe cale de dispariție ? Noi opinăm pentru folosirea cu maximum de randament și răspundere a tractoarelor și respectiv a timpului, pentru organizarea lucrului în schimburi prelungite și chiar pe timpul nopții, acolo unde sînt condiții. Este un efort ce se impune făcut, cel puțin pînă la încheierea însâmînțatului. insamînțatul griului trebuie Încheiat In următoarele cîteva zile i Din activitatea consiliilor populare Creșterea perma- ing. Gh. TIMOFTE, cît și creșterii nual Comitelui “uz casnici populației impune executiv al Consiliului popular electrice care ne- o sporire cores- municipal Bacău cesită reparații și punzătoarea ne- întreținere. Seresibilităților de marcă faptul că cheltuierea aces o serie de unitori prin punerea în circulație a utăți de prestații nu mai fac față cerințelor populației. Cauza princinui volum sporit de mărfuri și asigurarea unei game cît mai variate de prestări de servicii către populație. Faptul că în ponderea cumpărăturilor un volum important dețin mărfurile cu folosință îndelungată impune dezvoltarea rapidă a activităților de servire cu lucrări pentru întreținere și reparații. în ultimii cinci ani rețeaua unităților de servicii a cooperației meșteșugărești din Bacău a cunoscut o simțitoare dezvoltare din punctul de vedere numeric și al diversității prestațiilor cerute de populație. Au fost astfel create opt ramuri de activități, care cuprind un număr de 142 ateliere, ponderea cea mai mare avînd-o confecțiile de îmbrăcăminte și lenjerie de comandă, încălțăminte de comandă, frizeriecoafură cosmetică, mobilă de comandă, întrețineri și reparații de radio-televizoare, întrețineri și reparații autoturisme precum și reparații de încălțăminte. Ca urmare a dezvoltării numărului de unități prestatoare de servicii, numai în cooperația meșteșugărească a crescut volumul realizărilor de prestări pe locuitor al municipiului, de la 370 lei, cît era în 1965 la 515 lei în 1970 și se prevede obținerea a 700 lei pe cap de locuitor în 1975. Baratel cu dezvoltarea unităților de prestații a crescut și numărul de lucrători, de la 984 cîți erau în 1965 la 1263, în 1970. Cu toate rezultatele pozitive obținute în această direcție de către cooperația meșteșugărească din municipiul Bacău, persistă încă serioase lipsuri în servirea populației, desigur, și datorită creșterii numărului populației, a exigențelor acesteia. (Continuare în pag. a III-a) pasă a lipsurilor o constituie insă și insuficienta preocupare a celor răspunzători. Așa, de exemplu, o comandă de mobilă se execută uneori în peste șase luni; încălțămintea la comandă — în 3 luni, tăbăcirea puilor — chiar și in șase luni, curățatul unui costum de haine — peste 12 zile. Aceasta, în situația cînd se înscriu termenele pe comandă, căci în cele mai multe cazuri se omite acest „amănunt". La secția de reparat obiecte de uz casnic spațiul de primire este prea mic, în timp ce lucrările de la complexul de pe strada Băncii (care ar putea oferi noi spații destinate prestațiilor), durează de peste trei ani. Sectorul de prestații în construcții către populație este, de asemenea slab dezvoltat și nu se asigură executarea tuturor lucrărilor, solicitate și în special, cele cu valoare mică cum sînt reparațiile la instalațiile sanitare, electrice, termice, ocolite de meseriași. De asemenea, o serie de prestări lipsesc, cum ar fi : reparat instalații electrice, reparat stilouri, fermoare, umbrele, obiecte de pescuit, schiuri, săniuțe, curățatul parchetului, sustragerii etc. în același timp trebuie să remarcăm că există serioase lipsuri în ceea ce privește calitatea prestațiilor executate de cooperația meșteșugărească. Astfel, unele reparații de încălțăminte se fac folosindu-se cuie nepotrivite și prost bătute (iar uneori se uită a se mai emite bonul de primire a comenzii), unele haine au ieșit pătate după curăți • astazi Prestațiile și serviciile === pagina municipiul Bacău =E 1 6| _. - f 1 Deschiderea învățămintului de partid la orașe Prilej de intensificare a activității politico-ideologice Deschiderea noului an de învățamînt de partid la orașe are loc în condițiile unei efervescente activități politico-ideologice, determinată de amplul program de educație comunistă adoptat de conducerea partidului nostru. Pe baza instrucțiunilor cu privire la invățămîntul de partid și propaganda prin conferințe, elaborate de Comitetul Central al partidului, precum și a programului de măsuri adoptat de plenara Comitetului județean Bacău al P.C.R. cu activul, din luna septembrie a.c., privind îmbunătățirea activității politice ideologice, de educare marxist-leninistă membrilor de partid, a tuturor oaamenilor muncii din județ, comitetele municipale și orășenești de partid au luat măsuri pentru pregătirea în condiții optime a deschiderii învățămîntului de partid. Comitetul municipal de partid Bacău, bunăoară, a instruit secretarii comitetelor și organizațiilor de partid, propagandiștii, activiștii de partid și conducerile organizațiilor obștești (în total peste 700 cadre din activul de partid), astfel incît încă de la prima activitate învățămîntul de partid să devină, așa cum sublinia tovarășul Nicolae Ceaușescu în măsurile propuse și adoptate de Comitetul Executiv al C.C. al P.C.R., un instrument principal pentru înarmarea membrilor de partid, a celorlalți oameni ai muncii cu cunoștințe temeinice, în spiritul învățăturii marxist-leniniste, despre politica științifică a partidului și statului nostru, contribuind cît mai eficient la formarea și dezvoltarea conștiinței socialiste. In centrul întregii activități, desfășurate in învățămîntul de partid și al propagandei prin conferințe trebuie să stea însușirea aprofundată a politicii interne și externe a partidului și statului nostru, a hotărîrilor și documentelor elaborate de congresele P.C.R., sau de către Comitetul Central, a legilor statului, articolelor și expunerilor secretarului general al partidului, tovarășul Nicolae Ceaușescu. Conducerea de către partid reprezintă, în etapa actuală, factorul hotăritor al Înaintării noastre pe calea făuririi societății socialiste multilateral dezvoltate. De aceea, este necesar să se acorde o atenție deosebită, în orientarea tematică a programelor de studiu, cunoașterii căilor de creștere a rolului partidului ca forță conducătoare a întregii activități economice, sociale, culturale și științifice, de afirmare a acestui rol în munca fiecărei organizații de partid. De asemenea, în centrul atenției să se afle problemele teoretice și practice privind modernizarea și dezvoltarea intr-un ritm accelerat a economiei noastre socialiste, repartizarea armonioasă pe teritoriul țării a forțelor de producție, repartiția optimă a venitului național, perfecționarea relațiilor de producție și a activității sociale, problemele eticii comuniste și echității sociale, adîncirea democrației și alte probleme ale etapei pe care o străbate societatea noastră în prezent. In lumina indicațiilor conducerii partidului, obiectul unei atenții sporite în cadrul învățămintului de partid îl formează: studierea temelor legate de dezvoltarea conștiinței socialiste patriotismul socialist ; rolul conducător al clasei muncitoare; educația materialistștiințifică a maselor ; explicarea politicii externe a partidului nostru ; principiile fundamentale care stau la baza întregii politici a partidului. Pentru ca învățămîntul de partid să fie cît mai eficient, să ajute cursanților în rezolvarea problemelor pe care le ridică aplicarea politicii partidului la fiecare loc de muncă, studiul temelor prevăzute în programe trebuie să fie strîns legat de practică, de realitățile construcției socialiste din patria noastră. Este necesar ca fiecare lecție, dezbatere, informare sau expunere să aibă loc în strînsă legătură cu preocupările și fenomenele concrete din fiecare unitate, cu sarcinile organizației de partid. Spiritul combativ, militant, adoptarea unei poziții ferme împotriva fenomenelor negative, a influenței și mentalităților retrograde, străine ideologiei și moralei noastre socialiste să străbată ca un fir roșu activitatea învățămintului de partid la toate cursurile. în același timp, în învățămîntul de partid se va dezbate poziția principială de clasă a partidului nostru în confruntarea de idei din lumea contemporană. In noul an de învățămînt , cursurile sînt organizate de regulă, pe organizații de bază și cuprind comuniștii din organizația respectivă, precum și alți oameni ai muncii din raza de activitate a acesteia. Organizarea formelor de studiu pe acest principiu dă posibilitate organizațiilor de partid să conducă nemijlocit învățămîntul de partid, putîndu-se lua operativă- - (Continuare in pag. a II-a) Nu umiditatea mare, ci deficiențele organizatorice diminuează ritmul la recoltatul porumbului! Suprafața mare cultivată cu porumb, volumul însemnat de transport pe care-l implică punerea la adăpost a producției de știuleți și coceni, conferă acestei lucrări un loc important în agenda de lucru a agricultorilor. După datele centralizate la Direcția generală agricolă din județul nostru, rezultă că, pînă ieri, se recoltase porumbul de pe 24.340 hectare, reprezentînd 49,8 la sută din plan. Se poate spune că cifra realizărilor nu reprezintă nivelul cel mai înalt al potențelor. Această afirmație se sprijină pe constatările făcute cu prilejul raidului întreprins alaltăieri prin cîteva din cooperativele agricole. Astfel, la C.A.P. BEREȘTI — TAZLĂU se recoltase porumbul de pe numai 80 din 829 hectare, adică ceva mai puțin de 10 la sută. Ion Măciucă, președintele unității, a încercat să ne convingă că recoltatul porumbului a bătut pasul pe foc întrucît circa 1000 cooperatori sînt angrenați in recoltatul strugurilor și numai 250 la recoltatul porumbului. Și asta în condițiile cînd se preconiza ca abia ieri să se încheie recoltatul porumbului și eliberatul ultimelor suprafețe destinate însămînțării griului ! ? Cît privește celălalt aspect (dacă intr-adevăr erau 1.000 cooperatori La cules struguri) ne-ar fi fost imposibil să verificăm, intrucît cele 80 ha vie sînt de fapt constituite din peste 400 parceluțe. Cert e însă că deși treaba a început încă de joi 7 octombrie, pînă marți 12 octombrie nu se dusese nici un strugure la centrul de vinificare ! Oricum, noi socotim că se pierde cam mult timp, se irosesc forțe, se încearcă justificarea tuturor deficiențelor organizatorice, invocîndu-se vin cu pricina. Că avem dreptate să concluzionăm astfel, ne-o confirmă și alte aspecte. La aceeași cooperativă, deși cartofii de pe cele 40 ha, au fost recoltați, doar 32 tone, din 207, au fost duse ia bază în contul schimbului de semințe și al cantităților destinate asigurării fondului central, plata muncilor S.M.A. Foarte puțin porumb recoltat este și la cooperativa vecină, STRUGARI. Pînă ieri, aici se recoltaseră numai 160 ha din cele 776 existente. Prima dată nu s-a replicat de către Ion Gavrilă, președintele cooperativei, că știuleții au încă un procentaj mare de umiditate, deși cocenii sunt uscați. Mai realist insă, Tudor Colenciuc, secretarul comitetului comunal de partid, a recunoscut că, într-adevăr, suprafața recoltată ar fi fost mult mai mare dacă de la început treaba ar fi fost bine organizată. S-a scăpat insă din vedere că porumbul (în funcție de proprietățile fizico-chimice ale solului, de expoziție, de data semănatului sau de hibridul folosit), nu ajunge o dată la maturitate. A recunoaște acum acest adevăr e tardiv. Am fost asigurați insă că în 10 zile porumbul va fi recoltat, dată fiind larga participare a cooperatorilor la muncă în ultimele zile. In ritm nesatisfăcător se desfășoară recoltatul porumbului și la C.A.P. TG. TROTUȘ. După aprecierea președintelui cooperativei de aici, Dumitru Săvescu, marți 12 octombrie a.c. erau în cîmp, la cules porumb, între 250 și 300 de cooperatori. S-a recoltat porumbul de pe 122 ha din 552 ha. E drept că s-au recoltat struguri, predîndu-se la centrul de vinificare 145 tone struguri, ceea ce reprezintă (în contrast cu situația de la Berești-Tazlău), o dovadă că totuși s-a făcut ceva, în plus, la C.A.P. Tg. Trotuș au fost aduse în bază 335 tone cartofi, unitatea achitîndu-și integral obligațiile asumate prin contracte. La C.A.P. CAȘIN, de asemenea, s-a recoltat puțin porumb — doar 90 ha din cele 270 citate cooperativa. Inginerul șef, Ion Scemanenco, este de părere că porumbul de pe dealuri e încă verde. Ne-a argumentat că a trimis probe și la laboratorul județean. Nu-l contrazicem. Numai că nu era Încheiat nici măcar recoltatul porumbului de pe vale, unde acesta, a ajuns la stadiul de coacere ! Am remarcat însă un lucru bun și anume : tractoarele au : (Continuare in pag. a LI-a) SITUAȚIA ÎNSĂMÎNȚĂRII GAIULUI LA 13 OCTOMBRIE a.c. (ÎN PROCENTE, PE COMUNE). O Vă prezentăm în această imagine trei dintre destoinicii instalatori de la Șantierul 3 Bacău : Petre Popa, Aurel Albu și Alexandru Leca. Foto: C. BURSUC La mina „Salina“ din Tg. Ocna Preocupările pentru îmbunătățirea calității sunt încununate de succes Promovarea accentuată a progresului tehnic, organizarea științifică a producției și a muncii, utilarea sectoarelor de lucru cu instalații moderne, de înaltă productivitate, precum și perfecționarea pregătirii profesionale a minerilor, constituie coordonatele principale ale activității economice ce se desfășoară la mina „Salina" din Tg. Ocna. Ele au creat largi posibilități de creștere a randamentului în subteran, a eficienței muncii brigăzilor, de îmbunătățire a calității produselor. In ceea ce privește efectul pe care înzestrarea tehnico-științifică a producției de la „Salina" îl are asupra calității, trebuie spus că acesta este concretizat, cel mai bine, în aprecierile pe care beneficiarii le fac la adresa unității noastre pentru sortimentele livrate. Aceste rezultate, bune pe care le-am Înregistrat în privința calității producției nu constituie însă efectul singular al tehnicii noi; ele sintetizează efortul și preocupările intense ale colectivului nostru pentru obținerea unor caracteristici superioare la sortimentele pe care le furnizăm. De o deosebită eficiență se dovedesc a fi măsurile pe care comitetul de direcție le-a luat în vedrea îmbunătățirii indicilor calitativi, măsuri care au ca fundament numeroase propuneri ale minerilor. Intărirea controlului asupra calității pe fazele fluxului tehnologic, prin imprimarea unei mai mari răspunderi a maiștrilor, șefilor de echipă, a tuturor salariaților din secții, constituie una dintre pîrghiile prin care se acționează cu eficientă. In felul acesta s-au creat condițiile exercitării unui autocontrol permanent, metodă care a contribuit substanțial, la eliminarea deficienților de calitate în timpul desfășurarii procesului de producție, înlăturîndu-se astfel practica depistării acestora tocmai în faza finală. Apoi, avînd în vedere înzestrarea tehnică corespunzătoare a întreprinderii, introducerea metodelor moderne de exploatare și prelucrare a sării, s-a pus problema extinderii activității laboratorului din întreprindere, în sensul utilării acestuia cu aparatură care să permită efectuarea întregii game de analize fizico-chimice impuse de controlul calității. Pentru perfecționarea pregătirii profesionale atît a salariaților ,din compartimentul controlului tehnic de calitate, cît și a celor de la locurile de muncă care concură direct la realizarea produselor, au fost organizate, in lumina legii apărute în acest an, cursuri de specializare. în programul acestor cursuri sînt tratate, în mod deosebit, probleme specifice sistemului mecanizat de exploatare, noului flux, complet modificat, de la instalația de preparare, cît și noțiuni de legislație și metode moderne de control. Putem spune că la ora actuală se lucrează cu personal competent, în măsură să asigure o desfășurare corespunzătoare a activității vizînd calitatea prodgcției. Comitetul de direcție al „Salinei” a supus periodic analizei activitatea desfășurată de C.T.C., a stabilit măsuri concrete privind respectarea granulației, tratarea sării pentru export, impurificarea etc., fapt care s-a finalizat în rezolvarea operativă a problemelor de calitate. în prezent, colectivul de tehnicieni din unitate este preocupat de soluționarea recoltării probelor de zăcămînt, recoltare care în noile condiții de exploatare impune utilizarea unei alte metode tehnice. Desigur, mai sunt de rezolvat încă multe probleme pe linia continuei îmbunătățiri a calității produselor. Cert este faptul că întregul colectiv al minei, în frunte cu comuniștii, este preocupat intens deprestigiul unității Dovada o constituie și chemarea la întrecerea adresată către toate salinele din țară, avînd ca obiectiv principal tocmai calitatea, Melania COJOCARU, responsabil C.T.G., „Salina Tg. Ocna 1 1