Steagul Roşu, martie 1973 (Anul 28, nr. 6235-6261)

1973-03-22 / nr. 6253

ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN BACĂU AL PC.R. ȘI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN ANUL XXVIII — NR. 6.253 (8.032) JOI 22 MARTIE 1973 4 pagini — 30 bani In lumina indicațiilor Plenarei C. C. al P. C. în economia județului a fost inițiată întrecerea între întreprinderile constructoare de mașini și ateliere mecanice _______________________________________9 avînd ca obiectiv : Creșterea Indicelui de folosire a mașinilor unelte In contextul sarcinilor ce revin organizațiilor de partid, colectivelor de oameni ai muncii privind valorificarea tot mai eficientă a rezervelor și posibilităților in scopul îndeplinirii și depășirii planului pe 1973, an care este, după cum se știe, hotărîtor în întrecerea pentru înfăptuirea cincinalului înainte de termen, un obiectiv deosebit de important este acela al creșterii indicelui de utilizare a mașinilor și utilajelor. „O deosebită atenție va trebui acordată în continuare — sublinia secretarul general al partidului la recenta Plenară a C.C. al P.C.R. — folosirii depline a capacităților de producție. Sporirea producției pe această cale impune o preocupare mult mai mare pentru întreținerea corespunzătoare a utilajelor și instalațiilor. Este necesar să fie luate măsuri pentru prelungirea perioadelor de lucru, reducîndu-se la minim întreruperile pentru reparații“. Nenumărate rezerve așteaptă să fie valorificate în această direcție și în unitățile economice ale județului nostru. La recenta plenară a Comitetului județean de partid, dezbaterile, concluziile trase au scos în evidență necesitatea imperioasă de a se trece cu hotărîre la aplicarea celor mai bune măsuri tehnico-organizatorice, care să conducă la o substanțială creștere a indicelui de folosire a mașinilor-unelte, capitol la care, în anul trecut, nu s-au înregistrat cele mai bune rezultate. Nu sunt încă suficient folosite toate pîrghiile menite să asigure un randament ridicat și mașinilor și utilajelor, în unele unități coeficientul de schimburi este sub nivelul cerut, exploatarea și întreținerea nu sunt executate în condiții optime, ceea ce duce la dese întreruperi și stagnări. în scopul Înlăturării unor asemenea neajunsuri și pentru a stimula folosirea la întregul lor potențial a mașinilor-unelte, plenara Comitetului județean de partid, la propunerea Comitetului municipal Bacău al P.C.R., a hotărit organizarea unei întreceri între întreprinderile constructoare de mașini și atelierele mecanice din toate unitățile economice ale județului, întrecerea va fi încununată, in fiecare an, de obținerea titlului de unitate fruntașă. Pe baza acestei hotărîri, în recenta sa ședință, secretariatul Comitetului județean Bacău al P.C.R. a stabilit: — Colectivul pentru stabilirea rezultatelor întrecerii ce se desfășoară intre unitățile economice sub deviza „Calitatea producției — o problemă de demnitate și patriotism“ va urmări, pe baza unor criterii bine concretizate, ce vor fi făcute cunoscute în toate întreprinderile, și întrecerea avînd ca obiectiv creșterea indicelui de folosire a mașinilor-unelte. — Consiliul județean Bacău al U.G.S.R. va institui Steagul de unitate fruntașă în creșterea indicelui de folosire a mașinilor-unelte și diplome pentru locurile I, II și III, care vor fi decernate anual, începînd cu 1973. Așadar, o pasionantă întrecere, avînd un obiectiv major și de cea mai mare actualitate, își așteaptă laureații. Comunista Violeta Andronache de la Filatura nouă a Fabricii de postav din Buhuși este una dintre cele mai vrednice muncitoare. Pentru dînsa depășirea sarcinilor maximale de producție a devenit un fapt cotidian. Forestierii din Agăș au hotărit realizarea cincinalului Cu 200 zile mai devreme Colectivul unității de exploatare și industrializare a lemnului Agăș — se spune în răspunsul dat de forestierii de aici la chemarea la întrecere pe care au lansat-o colegii lor din Suceava — se angajează să obțină în 1973 sporuri de producție de cel puțin 1.000.000 lei. De asemenea, în același răspuns, dezbătut și aprobat recent în adunarea generală a oamenilor muncii, se prevede creșterea producției de calități superioare prin îmbunătățirea tehnologiilor de fabricație, sporirea eficienței întregii activități. In final, realizarea acestor obiective va asigura înfăptuirea angajamentului pe care forestierii din Agăș și l-au asumat la începutul acestui an : îndeplinirea actualului cincinal cu 200 de zile mai devreme ! Un angajament mobilizator și îndrăzneț, izvorît din unanima hotărîre a colectivului de a se alinia la coloana fruntașilor din marea întrecere. Ce măsuri și acțiuni stau la baza acestei angajări a forestierilor ? Care sunt preocupările comitetului de partid, ale comitetului oamenilor muncii, organizațiilor de sindicat și U.T.G. pentru a transpune pe planul certitudinii posibilitățile unei mai eficiente utilizări a potențialului de producție ? De la bun început se cere remarcată preocuparea deosebită a forestierilor unității de a realiza în acest an o valorificare superioară a masei lemnoase. Intre altele, ei și-au propus să reducă pierderile de exploatare cu 0,5 la sută și să economisească importante cantități de material lemnos la prelucrarea cherestelei, realizîndu-se, astfel, peste prevederi, un volum de sortimente de 1.700 metri cubi și o valoare de 350.000 lei la producția de nenominalizare. S-a prevăzut, apoi, ca prin valorificarea cantității de 1.100 metri steri lemn de foc să se obțină 200 metri cubi celuloză fag și 600 metri cubi P.F.L. fag, iar din deșeurile rezultate la debitarea cherestelei să se realizeze 10.000 metri pătrați panouri de schelă, îmbunătățirea tehnologiei de fabricație, asigurarea asistenței tehnice, generalizarea autocontro-C. MAFTEI (Continuare în pagina a Il-a) Spiritul gospodăresc al textiliștilor buhuieni Convins de posibilitățile reale existente de economisire a materiilor prime și materialelor, colectivul Fabricii de postav din Buhuși acționează hotărit pentru valorificarea acestor rezerve. Măsurile luate in cadrul acțiunii „Din aceeași cantitate de materii prime și materiale, superior valorificate, mai multe produse finite“ au drept rezultat întărirea spiritului gospodăresc la fiecare loc de muncă, bararea tuturor căilor de risipă. Paralel, se acționează cu bune rezultate în folosirea de înlocuitori mai ieftini, îmbunătățirea proceselor tehnologice și valorificarea deșeurilor. Iată și o primă evaluare a rezultatelor : de la începutul acestui an au fost economisite circa 800 kg materii prime pentru filatura cardată și peste 9.100 kg fire perid' țesătorii. Așadar, angajamentul luat de textiliști la acest capitol se materializează în rezultate superioare. l.?m .) , un :I HWA Proiect de lege privind înființarea, organizarea și funcționarea Consiliului Suprem al Dezvoltării Economice și Sociale a României. Strategie unitară in dezvoltarea patriei In ansamblul măsurilor de perfecționare continuă a conducerii planificate a întregii dezvoltări economice și sociale din țara noastră, proiectul de lege privind înființarea, organizarea și funcționarea Consiliului Suprem al Dezvoltării Economice și Sociale a României, are o însemnătate aparte. Acest organism, creat in vederea înfăptuirii politicii economice și sociale a partidului și statului nostru, funcționează ca organ permanent, de partid și de stat, cu caracter deliberativ. El este chemat să asigure dezvoltarea armonioasă, echilibrată și dinamică a societății noastre socialiste care să corespundă intereselor poporului. Desigur și pînă în prezent aceste cerințe obiective erau satisfăcute prin planurile de perspectivă și curente elaborate, însă de aceste probleme se ocupau mai multe organisme care nu reușeau întotdeauna să asigure o unitate strategică a dezvoltării în ansamblu a țării. Proiectul de lege supus dezbaterii publice cuprinde o serie de prevederi menite să asigure îndeplinirea scopului înființării acestui consiliu. Aș vrea să mă opresc asupra unora din acestea. Consiliul Suprem al Dezvoltării Economice și Sociale a României, potrivit proiectului de lege, va avea trei atribuții distincte care ar urma să se concretizeze în trei direcții de activitate : de elaborarea prognozelor pe termen lung, de planificare și de analiză și studii. Fără a diminua rolul și importanța acestor trei genuri de activități pe care le va desfășura Consiliul, îmi exprim părerea că la baza lucrărilor de prognozare sau de planificare stau întotdeauna analizele și studiile care oferă materialul concret pe baza căruia se orientează prin plan dezvoltarea viitoare și de aceea, cred că ar fi mai logică ordonarea inversă a punctelor A, B, C, în cadrul capitolului 2 al proiectului de lege. In felul acesta capitolul II al proiectului ar avea următoarea structură : A. Cu privire la activitatea de analiză și studii B. Cu privire la activitatea de planificare C. Cu privire la activitatea de elaborare a prognozelor. Atribuțiile Consiliului Suprem al Dezvoltării Economice și Sociale, stipulate în cap. II al proiectului de lege, în domeniul activității de elaborare a prognozelor, a sistemului de planuri, ca și cu privire la activitatea de studii și analize demonstrează accentul major ce se pune pe investigarea fenomenului economic și social cu metode și tehnici științifice, ca și rolul tot mai mare pe care îl are planul național unic și sistemul de prognozare. Articolul 20 al proiectului de lege, în dezbatere, Gheorghe BUCUR, director adjunct al Direcției județene de statistică (Continuare în pagina a IV-a) Un climat propice inovațiilor Primăvara înseamnă, de fapt, nu doar culori noi, nu numai prospețime, ci mai ales gînduri noi. Iată de ce ni se pare firesc ca, o dată cu alte sectoare de activitate, să ne intereseze și munca inovatorilor. De pe urma lor economia noastră are mereu de cîștigat. Ei știu acest lucru și dăruirea lor pentru rezolvarea problemelor producției este o dovadă a conștiinței lor socialiste, a conștiinței socialiste în acțiune. Chiar dacă nu este spectaculoasă, această „acțiune" implică eforturi continue, frămîntări, nopți nedormite, zeci și zeci de ore de studiu, de gîndire, de muncă, de rezultate bune, de eșecuri chiar și, în final, izbînda dorită : inovația. Ne oprim la Secția de întrețineri și reparații curente auto a I.T.A. Piatra Neamț, secție cu sediul în Bacău. Această secție are rezultate care merită toate aprecierile. Să amintim că aici, in cursul anului trecut au fost recondiționate 33 de repere (cutii de viteze, diferențiale, agregate și anexe) a căror valoare, dacă ar fi fost cumpărate ca noi, ar fi costat 12 milioane lei. Prin intervenția colectivului de aici au fost cheltuite doar 3 milioane lei. Tot în aceeași perioadă au fost recondiționate și 38 de repere, de astă dată de piese auto, a căror diferență de preț, dacă acestea ar fi fost cumpărate, reprezintă economii în valoare de 1.500.000 lei. S-au reparat și 63 de repere de piese auto, în valoare de 300.000 lei. Iată doar cîteva cifre care ilustrează hărnicia unui colectiv de muncă, strădania La S.R.C.A. Bacău cu care comuniștii de aici, toți salariații, înțeleg să se achite de sarcinile care le stau în față. Efortul lor se încadrează în ampla mișcare națională realizare a cincinalude lui înainte de termen. Dar, pentru că ne interesăm de inovații, de activitatea unor conștiințe mereu în acțiune, să reținem că inovatorii de aici au adus economii postcalculate în valoare de 1.600.000 lei anual. Să amintim dintre realizările cîteva din această sferă ale colectivului de la SIRCA. Este vorba de inovații care, în denumiri specifice, ar putea fi no Rori CACIULARU (Continuare în pagina a IV-a) Marea bătălie albă Un reportaj despre munca temerarilor sondori | lOt i Momentul declanșării campaniei de primăvară se apropie SUNI ASIGURATE SEMINȚELE NECESARE? Zăpada căzută în ultimul timp a întirziat in bună măsură momentul declanșării campaniei agricole de primăvară. Acest fapt, însă, impune o și mai temeinică pregătire a tuturor activităților incit o dată ce timpul va permite, să se poată trece cu toate forțele și cu întreaga lor capacitate la efectuarea lucrărilor de sezon. Pornind de la necesitatea asigurării condițiilor optime pentru buna desfășurare a campaniei de primăvară, redacția a organizat o anchetă pe tema asigurării semințelor, factor de mare însemnătate în obținerea unor recolte bogate. La dezbateri au luat parte specialiști cu munți de răspundere în conducerea agriculturii județului nostru : ing. Alexandru Dănilă, director general adjunct în cadrul D.G.A.I.A.A. Bacău, ing. Dumitru Gheorgheasa, șeful serviciului producției vegetale din cadrul D.G.A.I.A.A. Bacău, ing. Dumitru Babi, șeful Laboratorului pentru controlul semințelor și Manea Turcu, economistul șef al Centrului de semințe cereale și plante tehnice Bacău. Rep. : De îndată ce vremea va permite toate forțele vor fi concentrate la executarea cu maximă intensitate a lucrărilor în cîmp. De aceea, organizarea exemplară a tuturor activităților apreciem ca fiind deosebit de importantă. In acest context al preocupărilor de sezon, sînt asigurate semințele necesare ? Ing. Alex. Dănilă , încă de la început aș vrea să afirm că marea majoritate a semințelor necesare pentru însămînțările de primăvară sunt asigurate — porumb pentru boabe și siloz, mazăre, floareasoarelui, in pentru ulei și fibră, semințele de legume în totalitate și altele. înregistrăm însă unele deficiențe la plantele furajere —Ini , cernă, ovăz, mazăre și cartofi. Rep. : Cum explicați aceste deficiențe și ce măsuri s-au luat pentru acoperirea lor ? Ing. Alex. Dănilă : De fapt, semințe de ovăz și mazăre există, dar nu îndeplinesc condițiile prevăzute în STASI. In acest sens, noi am cerut unele derogări. Pînă la urmă ele vor fi utilizate, sarcina specialiștilor din unități fiind ing. Gh. LUPU (Continuare în pagina a Il-a) Proiect de lege privind dezvoltarea construcției de locuințe, vinzarea de locuințe din fondul de stat către populație și construirea de case de odihnă proprietate personală. Proiect de lege privind administrarea fondului locativ și reglementarea raporturilor dintre proprietari și chiriași. In spiritul echității socialiste Proiectele de legi, aduse recent in dezbaterea publică, cu privire la dezvoltarea construcției de locuințe, vinzarea de locuințe din fondul de stat către populație, construirea de case de odihnă proprietate personală și cea privind administrarea fondului locativ și reglementarea raporturilor dintre proprietari și chiriași, sunt pătrunse de grija conducerii de partid și de stat pentru crearea unor condiții tot mai bune de locuit pentru oamenii muncii. Condițiile optime de locuit constituie o componentă importantă a nivelului de trai al populației. De aceea, în fiecare an, prin planul de stat, au fost alocate importante fonduri pentru construirea de locuințe. S-a constatat însă, că numai cu locuințele construite din fondul de stat, nu poate fi rezolvată pe deplin și într-un timp relativ scurt, problema nevoii de locuințe, ce este mereu mai mare, datorită creșterii populației și sporirii justificate a pretențiilor fiecărui om al muncii.Aceste împrejurări mă determină să consider că este cît se poate de just principiul atragerii economiilor realizate prin muncă de către populație, la opera de dezvoltare a construcției de locuințe. Proiectul menționat cuprinde o serie de prevederi deosebit de importante, cum sunt acelea privind formele prin care statul sprijină construcția de locuințe proprietate personală (acordarea de credite pe termen lung și cu dobindă redusă, atribuirea de terenuri pentru construcții, asigurarea de materiale, proiecte și execuția construcției etc). Faptul că cetățenii pot să-și construiască o singură locuință și o singură casă de odihnă pentru ei și familiile lor, evitînd astfel, construirea de locuințe în scop de speculă, îndatorirea — pentru cei cu venituri mai mari — de a-și construi sau cumpăra locuință proprietate personală în mod eșalonat, în următorii ani, pentru ca astfel să se creeze posibilitatea asigurării cu locuințe din fondul de stat pentru cei cu venituri mai mici sau care se află în primii ani de producție. Ca jurist, nu pot să nu remarc, pe de altă par-Augustin UNGUREANU, președintele Tribunalului județean Bacău (Continuare în pagina a IV-a) ROLUL COMUNISTULUI de la catedră Relevînd exigențele tot mai sporite care se pun în fața comuniștilor, Congresul al X-lea și Conferința Națională a partidului din iulie 1972 au subliniat necesitatea ca fiecare comunist să fie un militant activ pentru înfăptuirea politicii partidului, exemplu de conștiinciozitate și devotament în îndeplinirea îndatoririlor profesionale și obștești, în respectarea normelor și legilor societății. In acest context, comuniștii de la catedră au în față noi îndatoriri, care, pe drept cuvînt, le înnobilează considerabil misiunea de înaltă răspundere. Subliniind îndatoririle cadrelor didactice, tovarășul Nicolae Ceaușescu preciza că fiecare educator, învățător și profesor din întregul sistem de învățămînt, trebuie să fie bun specialist în domeniul său, cît și un bun educator comunist, că numai îmbinînd aceste două calități, cadrele didactice își vor putea îndeplini în bune condițiuni sarcina de înaltă responsabilitate și onoare pe care o au în fața tinerei generații. Desigur, și în școlile din județul Bacău sunt mulți comuniști care, înțelegînd menirea profesiei lor, radiază pentru cei din jur vigoare, energie, forță și optimism, dăruire de sine pentru tot ceea ce fac. In multe școli din județ avem organizații de partid puternice, care desfășoară o activitate rodnică și susținută de educare a educatorilor și, prin ei, a elevilor. Organizația de partid de la Liceul „Lucrețiu Pătrășcanu“ a analizat în adunări deschise teme ca : preocuparea comuniștilor și a celorlalte cadre didactice din liceu pentru justa orientare profesională a elevilor ; preocuparea organizațiilor de bază pentru educarea comunistă a elevilor prin disciplinele umaniste, precum și profilul moral al comunistului de la catedră. O experiență bună, demnă de relevat, are și organizația de bază a Complexului școlar de construcții, care a luat în discuție preocuparea cadrelor didactice pentru însușirea meseriei de către elevi , educația comunistă a cadrelor didactice și a elevilor. Organizația de bază de la Liceul „Vasile Alecsandri“ a analizat, între altele, preocuparea membrilor de partid și a celorlalte cadre didactice pentru însușirea și aplicarea în munca cu elevii a problemelor studiate și dezbătute la învățămîntul ideologic. Sînt de apreciat, de asemenea, formele și metodele de muncă ale comuniștilor de la Grupul școlar comercial. Observînd că elevii unor clase (anul II și anul III) înregistrau insuccese, biroul organi prof. I. CHIRILOAIE, șeful catedrei de filozofiesociologie a Cabinetului județean de partid Bacău (Continuare în pagina a IV-a) Constituirea Consiliului județean Bacäu de apărare în conformitate cu Legea nr. 14 din 28 decembrie 1972, privind organizarea apărării naționale a Republicii Socialiste România, ieri, 21 martie 1973, la Bacău a avut loc ședința de constituire a Consiliului județean de apărare. Potrivit art. 16 din Legea amintită, ca președinte al Consiliului a fost desemnat tovarășul GHEORGHE ROȘU, prim-secretar al Comitetului județean Bacău al P.C.R., președintele Comitetului executiv al Consiliului popular județean. Pentru rezolvarea operativă a problemelor curente privind organizarea apărării, în lumina art. 20 din Lege. Consiliul județean a desemnat biroul său în următoarea componență : ROȘU GHEORGHE — președintele Consiliului județean de apărare; Croitoru Ștefan — prim-vicepreședinte al Comitetului executiv al Consiliului popular județean ; Velisar Constantin — secretarul Comitetului executiv Consiliului popular județean ; coloanel Tărnăuceanu Petrea Dumitru — general maior Radu Dumitru — șeful Inspectoratului județean al M.I. Bordea Ion — comandantul Centrului militar județean Bacău; Stănilescu Artenie — șeful de Stat major al Gărzilor patriotice de la Comitetul județean de partid. Consiliul județean de apărare, în ședința de constituire, a adoptat un program potrivit căruia, în următoarele zile — cu participarea membrilor Consiliului județean de apărare — se vor constitui la municipii, orașe și comune, consilii locale de apărare.