Steagul Roşu, martie 1974 (Anul 29, nr. 6545-6571)

1974-03-29 / nr. 6569

Eveniment politic de însemnătate cel mai iubit, prețuit și devotat fiu al întregii noastre națiuni ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN BACĂU AL P.C.R. ȘI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN ANUL XXIX — NR. 6.569 (8.348) VINERI 29 MARTIE 1974 4 pagini — 30 banii poporului Intr-o atmosferă de profundă însuflețire patriotică, Juramintul depus de președintele Republicii Socialiste România in fața Marii Adunări Naționale Si a întregii națiuni române „Jur să slujesc cu credință patria, să acționez cu fermitate pentru apărarea independenței, suveranității și integrității țării, pentru bunăstarea și fericirea întregului popor, pentru edificarea socialismului și comunismului în Republica Socialistă România! Jur să respect și să apăr Constituția și legile țării, să fac totul pentru aplicarea consecventă a principiilor democrației socialiste, pentru afirmarea în viața societății a normelor eticii și echității socialiste ! Jur să promovez neabătut politica externă de prietenie și alianță cu toate țările socialiste, de colaborare cu toate națiunile lumii, fără deosebire de orînduire socială, pe baza deplinei egalități în drepturi, de solidaritate cu forțele revoluționare, progresiste de pretutindeni, de pace și prietenie între popoare ! Jur că îmi voi face întotdeauna datoria cu cinste și devotament pentru strălucirea și măreția națiunii noastre socialiste, a Republicii Socialiste România !“. Solemnitatea de la Palatul Marii Adunări Naționale Ziua de 28 martie 1974 va rămîne adine întipărită în istoria patriei, în conștiința poporului nostru, în această zi memorabilă, înfăptuind voința întregii națiuni, Marea Adunare Națională — forul suprem al țării în care sînt reprezentați muncitorii, țăranii, intelectualii, români, maghiari, germani,, toți oamenii muncii din țara noastră, — convocată în a XII-a sesiune a celei de-a VI-a legislaturi, a proclamat președinte al Republicii Socialiste România pe tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român. Această înaltă învestitură — întru totul sprijinită prin dragostea și încrederea nemărginită a tuturor cetățenilor patriei — constituie o nouă și strălucită recunoaștere a meritelor nepieritoare pe care tovarășul Nicolae Ceaușescu le-a cîștigat în fața partidului, a întregului popor, ca eminent militant revoluționar, care conduce cu abnegație destinele țării spre înfăptuirea țelurilor socialismului și comunismului în România, slujește fără preget cauza păcii și progresului în lume. Așteptat cu îndreptățită emoție și bucurie de toți cei ce trăiesc și muncesc pe pămîntul nostru străbun, momentul acesta, cu rezonanță unică în istoria patriei, și-a pus amprenta solemnă, de mare sărbătoare națională, asupra întregii desfășurări a lucrărilor sesiunii. La intrarea în clădirea Palatului, tovarășul Nicolae Ceaușescu este întîmpinat de președintele Marii Adunări Naționale, de membrii Biroului M.A.N. O entuziastă manifestație de dragoste și simpatie îi este rezervată secretarului general al partidului în sala de ședințe, în lojile oficiale iau loc tovarășii Nicolae Ceaușescu, Ion Gheorghe Maurer, Emil Bodnaraș, Maxim Berghianu, Elena Ceaușescu, Gheorghe Cioară, Lina Ciobanu, Florian Dănălache, Constantin Drăgan, Emil Drăgănescu, Janos Fazekas, Petre Lupu, Manea Mănescu, Paul Niculescu- Mizil, Gheorghe Pană, Dumitru Popescu, Gheorghe Rădulescu, Leonte Răutu, Gheorghe Stoica, Virgil Trofim Ilie Verdeț, Vasile Vîlcu. Sunt de față membrii supleanți ai Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R. și secretari ai C.C. al P.C.R. La lucrările sesiunii participă numeroși invitați — membri ai C.C. al P.C.R., ai Consiliului de Stat și ai guvernului, conducători de instituții centrale și organizații obștești, oameni ai muncii, academicieni, alți oameni de știință și cultură, ziariști români și corespondenți ai presei străine. De asemenea, sunt prezenți șefi ai misiunilor diplomatice acreditați la București. Deputații Marii Adunări Naționale, în picioare, prin îndelungi și puternice aplauze, salută cu entuziasm, cu deosebită căldură pe conducătorul partidului și statului nostru, în această atmosferă înălțătoare, tovarășul Ștefan Voitec, președintele Marii Adunări Naționale, declară deschise lucrările sesiunii în ședința istorică a Marii Adunări Naționale din dimineața zilei de 28 martie 1974, în conformitate cu noile prevederi ale Constituției Republicii Socialiste România, adoptate, în cadrul acelorași lucrări, cu puțin timp înainte, de deputații M.A.N., a avut loc ceremonia alegerii președintelui Republicii Socialiste România. în fața Marii Adunări Naționale a luat cuvîntul tovarășul Emil Bodnaraș, vicepreședinte al Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, care a spus : Tovarășe deputate. Tovarăși deputați. Pentru alegerea președintelui Republicii, a primului președinte al Republicii Socialiste România, propun Marii Adunări Naționale, în numele Comitetului Central al Partidului Comunist Român și al Consiliului Național al Frontului Unității Socialiste, candidatura omului care a dat atît de mult patriei și poporului său, cauzei mari a socialismului, colaborării pașnice între popoare, progresului, civilizației umane și păcii — secretarul general al Partidului Comunist Român, tovarășul NICOLAE CEAUȘESCU. Deputații Marii Adunări Naționale, întreaga asistență salută cu entuziasm propunerea ca tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, să fie ales președintele Republicii Socialiste România. Răsună nesfîrșite ovații, puternice orale. Ora 11,35. Sînt clipe de profundă semnificație pentru viața partidului și statului nostru. în unanimitate, deputații Marii Adunări Naționale aleg pe tovarășul NICOLAE CEAUȘESCU în înalta funcție de președinte al Republicii Socialiste România. Cel mai strălucit fiu al națiunii române, omul între oamenii zilelor noastre, conducătorul care încununează șirul marilor bărbați de stat ai neamului nostru este primul președinte al Republicii Socialiste România, ora 11,37. Prin votul unanim al Marii Adunări Naționale, care exprimă voința întregului popor român, tovarășul NICOLAE CEAUȘESCU este proclamat președinte al Republicii Socialiste România (Continuare în pagina a ill-a) jö I &U 1 VV k « k C2NrÄAJLÄ Ul-iiVmSIUÄX .M. EMINHSOi* IÄJI Cuvîntarea tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU Stimate tovarășe și stimați tovarăși deputați. Doresc să încep prin a vă mulțumi dumneavoastră, aleșilor națiunii, pentru încrederea ce mi-ați acordat-o alegindu-mă în cea mai înaltă și de răspundere funcție in stat — aceea de președinte al Republicii Socialiste România. Este foarte greu să găsesc cele mai potrivite cuvinte pentru a da glas sentimentelor de care sunt cuprins în acest moment. Știu că încrederea pe care mi-ați acordat-o dumneavoastră, ca și încrederea și dragostea pe care mi le arată întregul popor, se datoresc faptului că din momentul în care am intrat în mișcarea revoluționară și am devenit membru al Partidului Comunist Român, am slujit fără preget cauza eliberării sociale și naționale a poporului, cauza socialismului și comunismului. De mai mulți ani partidul și poporul mi-au încredințat cele mai înalte răspunderi în partid și în stat. Am făcut totul pentru a le duce la îndeplinire în cele mai bune condițiuni, pentru înfăptuirea neabătută a politicii partidului nostru. De la Congresul al IX-lea, patria noastră socialistă a parcurs o importantă etapă istorică pe calea dezvoltării sale economico-sociale, a ridicării bunăstării și fericirii poporului, în toți acești ani, am acționat cu hotărîre neabătută pentru a uni energiile partidului, ale întregului popor în vederea înfăptuirii programului de dezvoltare multilaterală a țării. Acum, în aceste împrejurări solemne, doresc să reafirm că toate mărețele înfăptuiri din acești ani — ca și de altfel tot ceea ce am realizat în epoca construcției socialiste — reprezintă opera eroicei noastre clase muncitoare, care își îndeplinește cu cinste misiunea de clasă conducătoare a societății, a harnicei și minunatei țărănimi muncitoare, care în strînsă alianță cu clasa muncitoare constituie temelia de granit a orînduirii noastre socialiste, a talentatei intelectualități, care în colaborare cu muncitorimea și țărănimea aduce o contribuție de preț la înfăptuirea programului de dezvoltare a țării noastre, opera tuturor oamenilor muncii, fără deosebire de naționalitate. Iată de ce doresc să adresez, de la această înaltă tribună, cele mai calde mulțumiri poporului pentru încrederea ce mi-a acordat-o, pentru încrederea manifestată în partid, pentru abnegația și devotamentul cu care a înfăptuit și înfăptuiește politica Partidului munist Român — expresie fidelă Coa intereselor sale supreme. (Aplauze puternice, prelungite). Doresc, de asemenea, să subliniez și cu acest prilej că toate marile realizări dobîndite de poporul nostru demonstrează convingător justețea liniei politice generale marxist-leniniste a Partidului Comunist Român. Ele atestă cu tărie că partidul nostru a știut și știe să aplice, în mod creator, legitățile generale ale socialismului la condițiile concrete din țara noastră, identificînd cele mai potrivite căi de dezvoltare a forțelor de producție, de organizare a societății, de edificare a noii orînduiri sociale. Succesele poporului român pe calea zidirii societății socialiste se datoresc faptului că partidul nostru s-a călăuzit și se călăuzește neabătut, în întreaga sa activitate, de concepția revoluționară despre lumea proletariatului — materialismul dialectic și istoric. Am acționat întotdeauna întărirea partidului, a unității pentru sale politice, organizatorice și ideologice, pentru creșterea rolului politic conducător al partidului in toate domeniile de activitate, considerînd că aceasta este garanția realizării cu succes a liniei sale generale, a programului său. Pornind de la faptul că în țara noastră locuiesc, de veacuri, și cetățeni de altă naționalitate, am militat neabătut pentru realizarea în cadrul societății a deplinei egalități în drepturi și a frăției în muncă și luptă a tuturor oamenilor muncii, fără deosebire de naționalitate. Am avut permanent în minte învățămintele istoriei, care atestă cu putere de lege că numai în strînsă unitate, în condiții de deplină egalitate în drepturi, oamenii muncii pot infringe exploatarea și pot cuceri libertatea și independența patriei, pot infringe orice greutăți, pot asigura progresul societății, pot da viață idealului de libertate și dreptate socială, pot înălța edificiul socialismului în patria noastră. (Aplauze puternice). Am acționat neabătut pentru întărirea conducerii și muncii colective în toate sectoarele de activitate, înfăptuirea consecventă a principiilor conducerii și muncii colective, a permis participarea activă a tuturor cadrelor de partid și de stat, a maselor largi populare, la elaborarea și înfăptuirea politicii interne și externe a partidului. Tocmai faptul că organele de partid și de stat au acționat în strînsă unitate, au dezbătut larg problemele dezvoltării țării, a permis găsirea celor mai potrivite căi pentru progresul societății noastre. Iată de ce sînt pe deplin conștient că marile sarcini care stau în fața partidului și poporului nostru nu pot fi înfăptuite decît aplicînd neabătut principiile conducerii și muncii colective, unind eforturile maselor populare, valorificînd înțelepciunea poporului nostru. Aceasta asigură victoria în făurirea societății socialiste multilateral dezvoltate, a comunismului în România (Aplauze puternice). Nu trebuie uitată nici un moment necesitatea întăririi statului, a creșterii rolului său de organizator în toate domeniile de activitate, necesitatea de a veghea necontenit la întărirea forțelor noastre armate, la ridicarea capacității de apărare a patriei, de a acorda atenție întăririi organelor de stat, ale Ministerului de Interne și Justiției, pentru a-și putea îndeplini îndatoririle față de patrie și popor în conformitate cu Constituția și legile țării. Am considerat că are o importanță de prim ordin apărarea hotărîtă a intereselor poporului muncitor, respectarea cu sfințenie a legalității socialiste, a Constituției și legilor țării. Vă asigur că și în viitor, atîta timp cît voi avea încrederea partidului și poporului, voi face totul pentru respectarea Constituției și legilor țării, pentru ca societatea noastră să fie o societate demnă, liberă, a unor oameni stăpini pe destinele lor, care își făuresc, așa cum doresc ei, viitorul (Aplauze puternice). Pornind de la principiile comuniste, am promovat criticarea deschisă și intransigentă a abuzurilor și greșelilor săvîrșite în trecut, impreună cu organele de partid și de stat au fost luate măsuri ferme pentru a le pune capăt și a face imposibilă repetarea lor, apreciind că asemenea manifestări și practici sînt străine atît orinduirii socialiste, cît și firii poporului nostru, moralității și simțului său de omenie și dreptate. (Aplauze puternice). întotdeauna am pornit de la principiul că trebuie să creăm cel mai larg cadru organizatoric pentru participarea activă și efectivă a maselor populare la conducerea diferitelor sectoare de activitate, la luarea hotărîrilor privind dezvoltarea societății noastre socialiste. Perfecționarea continuă a democrației socialiste, făurirea de către poporul însuși, în mod conștient, a propriului său destin constituie o cerință logică mersului înainte al societății noastre , pe calea socialismului și comunismului și de aceea vom face totul și în viitor pentru a asigura cel mai larg cadru de manifestare a personalității umane și de participare a maselor la conducerea tuturor sectoarelor de activitate, a întregii noastre societăți. (Aplauze puternice). Pornind de la faptul că esența politicii partidului nostru, rațiunea supremă a socialismului însuși este ridicarea bunăstării și fericirii omului, am făcut totul pentru ca, pe măsura dezvoltării forțelor de producție, a creșterii avuției naționale, să sporească continuu nivelul de trai material și spiritual al poporului. S-a acționat permanent pentru rea manifestării plenare în asiguracîmpul vieții sociale a personalității umane, pentru ca omul să se simtă liber și stăpîn a tot ceea ce se înfăptuiește în societatea noastră, pentru a da fiecăruia posibilitatea să-și valorifice din plin calitățile și talentele în slujba progresului multilateral al patriei. Vom face și în viitor totul pentru realizarea de„ „dtivelor Congresului al X-lea și ale Conferinței Naționale ale partidului privind ridicarea necontenită a nivelului de trai, dezvoltarea relațiilor noi, socialiste, înfăptuirea principiilor și normelor de conviețuire socială, a eticii și echității socialiste. Poporul român, înfăptuind neabătut programul Partidului Comunist a asigurat dezvoltarea economico-socială impetuoasă a țării, îndeplinirea cu succes a sarcinilor trasate de Congresul al X-lea al partidului, realizările de pînă acum demonstrează că poporul este hotărît să realizeze înainte de termen prevederile planului cincinal. La plenara Comitetului Central din zilele trecute au fost adoptate o serie de măsuri ce urmează a fi înscrise pe ordinea de zi a actualei sesiuni a Marii Adunări Naționale. Printre documentele ce vor fi puse în dezbatere se află și proiectul Legii cu privire la retribuirea muncii. Noua lege este chemată să dea expresie noilor realități din țara noastră, schimbărilor produse în forțele de producție, în relațiile de producție, să afirme cu putere în viață principiile socialiste — ca bază a noului sistem de retribuire. Vom sărbători anul acesta, cu rezultate remarcabile, a 30-a aniversare a Eliberării patriei de sub dominația fascistă. Vom păși în deceniul următor al noii istorii a țării cu hotărîrea fermă de a asigura dezvoltarea economico-socială tot mai accelerată a României socialiste, crearea unei baze materiale superioare necesare ajungerii din urmă a țărilor avansate din punct de vedere economic, edificării societății socialiste multilateral dezvoltate, creării condițiilor pentru trecerea treptată spre omanism. Doresc, de la această înaltă tribună, să vă asigur pe dumneavoastră, să asigur partidul, întregul popor, că ln îndeplinirea înaltelor răspunderi ce mi s-au încredințat, nu voi precupeți nimic pentru unirea eforturilor partidului și poporului în vederea realizării cu succes a Programului partidului, pentru împlinirea năzuințelor poporului nostru de bunăstare și fericire. (Aplauze puternice). Pornind de la faptul că între politica internă și externă există o strînsă unitate dialectică, am acționat permanent pentru înfăptuirea consecventă a directivelor Congresului al X-lea și Conferinței Naționale privind dezvoltarea relațiilor internaționale ale României, creșterea contribuției sale la cauza, progresului social, a colaborării și păcii în lume. Punem în mod constant la temelia politicii noastre externe dezvoltarea prieteniei și colaborării multilaterale cu toate țările socialiste, extinderea și consolidarea relațiilor cu țările care au pășit pe calea dezvoltării economico-sociale independente, întărirea solidarității cu toate forțele progresiste; acționăm, totodată, în spiritul coexistenței pașnice, pentru amplificarea raporturilor reciproc avantajoase cu toate statele lumii, fără deosebire de orînduire socială. Consider că în realizarea marilor răspunderi încredințate de partid și popor, am datoria de a promova neabătut această politică și vă asigur, dragi tovarăși, g<, nu voi precupeți nici un efort pentru a înfăptui politica externă trasată de Congresul al X-lea și de Conferința Națională ale partidului. (Vii aplauze). Țara noastră va acționa cu toată fermitatea în sprijinul mișcărilor de eliberare națională, a forțelor progresiste de pretutindeni, militînd pentru a se pune capăt politicii imperialiste de forță și dictat, colonialismului și neocolonialismului. Vom lupta pentru respectarea dreptului fiecărui popor de a fi pe deplin stăpîn pe bogățiile lui, pe destinele sale, de a-și făuri viața așa cum o dorește, fără nici un amestec din afară. Vom așeza și în viitor relațiile României cu celelalte state pe baza principiilor deplinei egalități în drepturi, respectului independenței și suveranității naționale, neamestecului în treburile interne și avantajului reciproc. Afirmarea, tot mai puternică în lume a acestor principii constituie garanția instaurării unei politici noi, de colaborare și pace între toate națiunile. Militînd pentru promovarea acestor principii în relațiile dintre toate statele, poporul român a obținut prieteni pe toate meridianele globului. Tratatele de prietenie, declarațiile și comunicatele comune semnate cu zeci zeci de state și în care aceste princicipii sînt proclamate cu putere, arată consecvența și hotărîrea cu care România socialistă acționează pentru statornicirea unor noi relații, democratice, în viața internațională. Se pune mai mult ca oricînd, la ordinea zilei, problema generalizării acestor relații în toate domeniile. Se impun relații echitabile în colaborarea schimburile economice. Am în veșidere, în primul rînd, raportul între prețul materiilor prime și cel al produselor industriale, accesul tuturor națiunilor, în condiții de deplină egalitate, atît la materii prime, cît și la tehnologii avansate. Aceasta constituie o necesitate pentru dezvoltarea viitoare a omenirii, pentru lichidarea rapidă a subdezvoltării, pentru crearea pe planeta noastră a unei lumi mai drepte și mai bune. (Aplauze puternice). Trăim o epocă de mari transformări revoluționare, sociale și naționale, de afirmare în lume a voinței popoarelor, de promovare a unor relații noi între state, bazate pe deplină egalitate și respect reciproc. Este necesar să facem totul pentru încheierea cu succes, încă în acest an, a Conferinței general-europene, care trebuie să ducă la așezarea raporturilor dintre statele continentului pe principii noi, să asigure o largă colaborare între toate țările europene, să dea mai multă garanție fiecărui popor că se va putea consacra dezvoltării sale economico-sociale, iar pericolul vreunei agresiuni sau imixtiuni din afară, înfăptuirea securității în Europa va constitui, fără îndoială, un eveniment de importanță istorică nu numai pentru țările europene, dar și pentru întreaga omenire. De asemenea, considerăm că trebuie depuse eforturi susținute pentru realizarea unei păci drepte și juste în Orientul Mijlociu. Aceasta presupune retragerea Israelului din teritoriile arabe ocupate în urma războiului din 1967, asigurarea independenței și integrității tuturor statelor din zonă, în același timp, este necesară asigurarea drepturilor poporului palestinian la autodeterminare, a dreptului de a-și organiza viața în mod liber, corespunzător voinței sale. Mai mult ca oricînd trebuie să acționăm pentru lichidarea tuturor surselor de conflict și încordare, pentru soluționarea problemelor litigioase dintre state pe cale pașnică, excluzîndu-se forța și amenințarea cu forța din viața internațională. Acum, în aceste momente, doresc să asigur încă o dată, pe prietenii noștri de peste hotare, toate națiunile lumii, că poporul român își va respecta cu sfințenie angajamentele, acționînd neobosit pentru afirmarea principiilor noi de relații între state, pentru promovarea politicii de prietenie și colaborare între toate statele și națiunile lumii. (Vii aplauze). Vom milita neabătut pentru creșterea rolului Națiunilor Unite, al celorlalte organisme internaționale, pentru dreptul fiecărui popor, fără deosebire de mărime sau orînduire socială, deci și a țărilor mici și mijlocii, de a participa activ la soluționarea tuturor problemelor internaționale, fiind convinși că numai pe această cale se pot găsi soluțiile cele mai adecvate marilor probleme care preocupă omenirea, se poate asigura dezvoltarea pașnică a omenirii, progresul economico-social al fiecărei națiuni. (Aplauze puternice), în ce mă privește, doresc să reafirm încă o dată că în îndeplinirea înaltelor răspunderi ce mi s-au încredințat, voi face totul ca partidul, poporul nostru să înfăptuiască neabătut această politică externă ce corespunde pe deplin intereselor României socialiste, cît și intereselor celorlalte țări, ale tuturor națiunilor, cauzei prieteniei, colaborării, progresului și păcii în sine, în încheiere, doresc să asigur încă o dată Marea Adunare Națională, partidul, întregul popor, că voi face totul pentru a fi demn de cinstea și încrederea ce mi s-a acordat. Voi servi întotdeauna, în orice împrejurare, interesele poporului, voi acționa pentru dezvoltarea economico-socială a țării, pentru întărirea independenței și suveranității sale, pentru triumful socialismului și comunismului în România. (Aplauze puternice). Exprimînd mulțumiri pentru încrederea acordată, pentru urările ce mi s-au adresat, doresc, la rîndul meu, să vă adresez dumneavoastră, întregului partid și popor cele mai bune urări de succes în activitatea de înflorire a României socialiste. Vă doresc tuturor, întregului nostru popor, multă sănătate, fericire, viață îmbelșugată și pace ! Trăiască și să înflorească continuu, liberă și independentă, patria noastră socialistă — Republica Socialistă România ! Trăiască și să se dezvolte prietenia și colaborarea României cu socialiste, cu toate statele lumii țările în lupta pentru o lume mai bună și mai dreaptă, pentru pace și colaborare internațională ! (Aplauze puternice, îndelungate, minute în șir asistența, în picioare, aclamă îndelung, într-o atmosferă de puternic entuziasm, pe întîiul președinte al Republicii Socialiste România, tovarășul Nicolae Ceaușescu).