Viaţa Capitalei, noiembrie 1949 (Anul 1, nr. 153-177)

1949-11-01 / nr. 153

- 7— ţăranii muncitori din Gâşteşti-Ilfov se interesează de viaţa ţăranilor sovietici O discuţie publică în jurul cărţii „Ce am văzut în Uniunea Sovietică" scrisă de tractoristul Tudor Niculescu In comuna Gâşteşti Jiul. Ilfov au luat fiinţă de câtăva vreme, zece grupe de citit Ideea a pornit de la tovarăşii din Organizaţia de Partid, care au fost ajutaţi în organizarea acestor grupe şi de conducerea căminului Cultural din sat. De atunci, cam de două ori pe săptămână, după ce ziua de lucru încetează, întâlneşti grupuri, grupuri de ţărani muncitori, care se îndreaptă cu grabă la locurile fixate pentru citit. Mai ’nainte, nu prea ie era dragă cartea sătenilor din Gâştrişti, dar astăzi, ii vezi venind la biblioteca satului, interesându-se ce cărţi noi au sosit şi cerând sfaturi bibliotecarului. Se citeşte cartea tractoristului Niculescu Vestea se răspândise doar in răstimpul a câteva ceasuri, la bibliotecă sosise cartea tractoristului Tudor Niculescu de la S.M.T. Segarcea-Dolj. Intitulată „Ce am vâaut in Uniunea Sovietică”, Hardoul tractorist a făcut parte din grupul celor ISO de ţărani muncitori, care au vizitat timp de câteva săptămâni Uniunea Sovietică, a văzut şi el minunatele realizări de acolo şi a CU’ noscut îndeaproape viaţa de belşug a ţăranilor colhoznici. Impresiile nu le-a păstrat pentru sine, le-a pus pe hârtie, în carnetul său de însemnări, şi când s’a întors în ţară, ie-a dat să le tipărească in mii şi mii de exemplare, pentru a te citi şi alţii. Cărticica aceasta, în care traetoristul Niculescu redă în cuvinte simple, dar pline de sinceritate, tot ce a văzut pe Pământul Uniunii Sovietice, a ajuns şi in biblioteca Căminului Cultural din Gâşteşti şi a fost împărţită sătenilor care au citit-o atenţi in grupele lor de lectură. Cititul a durat câteva zile şi în mintea multora dintre ţărani s’a făcut lumină. S’au lămurit unii pe alţii, au venit des pe la Organizaţia de Partid şi au pus întrebări tovarăşilor de acolo. Fiecare dorea să afle cât mai multe despre viaţa ţăranilor sovietici, despre minunatele realizări ale acestora. S’a organizat atunci o şedinţă publică, la care să participe şi tovarăşi dela Bucureşti, căci ziceau sătenii din Gâşteşti: „Ei ştiu mai multe şi-o să fim şi noi mai bine lămuriţi". O şedinţă publică despre viaţa ţăranilor sovietici Ieri dimineaţă s’au adunat intr’una din sălile şcolii elementare din comuna Gâşteşti,mai bine de 80 de plugari muncitori din sat Şedinţa publică, pusă la cale CU o zi mai înainte urma să înceapă în acel moment în prezenţa unui colectiv al Editurii P.M.R. din Capitală, înainte de a începe şedinţa, sătenii formasera câteva grupuri şi discutau între ei despre cartea tractoristului Tudor Niculescu de la S.M T.Segarcea. — Emisă de uni plugar de-aibaştri, — spune celorlalţi ţăranul Iile Zeampă. — Ce serie acolo a văzut cu ochii lui, dar trebuie să ştiţi că-i numai o parte din psle văzute, — compiectează un altul. Când s’au întorsplugarii noştri din Uniunea Sovietică, eu mă aflam in gară la Bucureşti, şi i-am ausit pe toţi cum vorbeau şi cu câtă dragoste povesteau despre vizita lor. Discuţiile sunt întrerupte de tov. Grozea, secretarul organizaţiei de Partid din comună, care deschide şedinţa spunând că fiecare să pună cu curaj întrebări şi să ceară lămuririle necesare. Unul după altul, sătenii din sală pun întrebări şi vorbesc despre pasagiile cele mai frumoase ale broşurei „Ce am văzut în Uniunea Sovietică”, plugarul Gh. Vlad vrea să afle cum se unesc suprafeţele de pământ atunci când se formează gospodăriile agricole colective. C-tin Stancu nu e lămurit îndeajuns asupra pământului de pe lângă casă care e lăsat celor ce vin în gospodărie, iar Elena Frunză, o bătrână din sat, se interesează de felul în care sunt îngrijiţi copiii membrilor unui colhoz, întrebările continuă. Sătenii sunt dornici să afle cât mai multe. Un tovarăş din colectivul Editurii înscrie pe o foaie de hârtie toate întrebările puse, Mai către sfârşit, se ridică plugarul Gh. O. Petcu, care cere răgaz mai mult pentru »-şi spune părerile. El fusese, cu câtev» zile mal in urmă, 1» Gospodăria Agricolă Colectiv» din Civedea Ilfov si s’» interesat îmieaproape de felul în care traesc membrii ei. — Eu am învăţat multe delfi tovarăşii din gospodăria Colectivă din hivedea, povesteşte el, — iar partea tov. Tudor Niculescu „Ce-am văsut in Uniunea Sovietică", m’a luminat şi mai mult şi mi-a întărit credinţa că noi vom putea scăpa de sărăcie numai dacă urmăm drumul arătat de ţăranii sovietici”, subliniază tov. Peteu. „ Răspunsurile sunt date cu multă limpezime. Pe feţele celor 80 de ţărani muncitori se citeşte o bucurie deosebită. Discuţiile ţin câteva ore în şir. Cei prezenţi se antrenează unul pe altul, iar tovarăşii din colectivul Editurii P.M.R., dau toate lămuririle necesare. Numeroase probleme In legătură cu Uniunea Sovietică, cu măreţele realizări de acolo şi cu viaţa fericită a ţăranilor colhoznici sunt discutate pe larg în această şedinţă publică. In sală creşte entuziasmul pentru prietenia cu marea Ţară a Socialismului. Cei 80 de ţărani muncitori, aduc cuvinte de laudă genialului conducător al poporului sovietic şi al omenirii muncitoare de pretutindeni, tovarăşului I. V. Stalin, Gh. Z. şi I. M. Operele care vor apare în Editura P.M.R. cu prilejul Săptămânii Prieteniei Româno-Sovietice In răspândirea cărţii de Partid, în răspândirea învăţăturii măritor dascăli ai proletariatului, Editura P. M R. a desfăşurat o activitate pilejuitoare, străduindu-se sa acopere nevoile întinse ale frontului ideo logic■ Cea de a 32-a aniversare a Marii Revoluţii din Octombrie a oferit un nou prilej pentru oamenii muncii din ţara noastră de a lua contact cu opere ale marilor conducători ai proletariatului internaţional. Aceste opere apar în româneşte într un moment în care întregul popor muncitor este angajat în lupta pentru o viaţă mai bună, folosind experienţa gloriosului Partid bolşevic al lui Lenin şi Stalin. De aceea noile volume care vor apare în româneşte cu prilejul Săptămânii Prieteniei rromâno-Sovietice sunt aşteptate cu bucurie de oamenii muncii de la noi. • Va apare astfel din „Operele Alese“ de V. I. Lenin: vol. I partea ll-a. „Opere alese“ vol. II partea II-a cuprinde o parte din lucrările scrise de Lenin din peroada intervenţiei militare străine şi a războiului civil precum şi lucrările scise, discursurile rostite la Începutul perioadei de refacere paşnică a economiei naţionale. Din lucrările mai mari apărute în perioada intervenţiei militare străine şi a războiului civil incluse în Opre Alese vol. II partea II-a, cităm: „Revoluţia proletară şi reregatul Kautski" lucrare care a jucat un mare rol în demascarea oportunismului care pusese stăpânire pe Internaţionala II-a şi care se prezenta sub masca amăgitoare a centrismului. „Stângismul, boala copilăriei comunismului“ in care Lenin atacă cu hotărîre devierea de stânga al cărei rezultat era ruperea de masse şi înecarea în mlaştina oportunismului. Zdrobind şi nimicind oportunismul sub toate aspectele sale, Lenin a oferit o preţioasă armă pentru sfărâmarea trădătorilor care încearcă să se strecoare In rândurile proletariatului. O altă serie de articole oglindesc felul în care puterea sovietică a învins greutăţile războiului civil, avântul revoluţionar al oamenilor sovietici concretizat în întreceri socialiste: „Despre foamete“, „Despre disciplina în muncă“, „Marea iniţiativă — cum trebue organizată întrecerea“, „Economicul şi politicul în epoca dictaturii proletariatului“, O altă serie de lucrări tratând probleme abordate şi rezolvate deMire în perioada trecerii la munca paşnică de refacere a economiei naţionale sunt: „Impozitul în natură“, „Despre curăţirea în rândurile Partidului“, „Despre cooperaţie”, „Despre revoluţia noastră", etc. Aceste articole trec în revistă bilanţul succeselor realizate de Patria Sovietică, se ocupă de trasarea planului construirii socialsmului, de problema atragerii ţărănimii muncitoare în opera de construire a socialismului. Lucrările lui Lenin care alcătuiesc cuprinsul volumului „Opere Alese“ tipărit de Editura P. M. R. vor fi un ajutor important pentru studierea problemelor de bază ale die-statuiii proletariatului. „ Un alt volum de mare însemnătate care va apare în Editura P. M. R., este culegerea de articole şi discursuri: V. I. Lenin şi I. V. Stalin „Despre revoluţia din Octombrie“. Articolele şi discursurile de la începutul culegerii cuprind diferite hotărîri, luate inte- diat după cucerirea puterii de către clasa muncitoare ca : „Decretul Asupra Păcii şi Pământului“, „Declaraţia Dreptului Popoarelor din Rusia”, , Politica Naţională a Republicii Sovietice". O parte din articole şi discursuri sunt consacrate problemei construirii statului socialist „Doi ani ani de existenţă a puterii sovietice“, „Cu prilejul celei de a patra aniversări a Revoluţiei din Octombrie“ şi altele. Intr’un număr de articole sunt arătate rezultatele luptei şi victoriei repurtate de către poponul sovietic în războiul civil: „Cu privire la situaţia politică a republicii”, „Trei ani de dictatură proletară“. O mare parte din articole, dintre care undle au fost publicate în volumul „Problemele leninismului“ sunt consacrate tacticii şi strategiei comuniştilor ruşi şi problemei ţărăneşti. Tratând cele mai felurite probleme şi chestiuni, „Puterea sovietică şi situaţia femeii”, „Revoluţia din Octombrie şi problemele păturilor mijlocii“ şi altele, — această culegere de articole şi discursuri cuprinde un bogat material de studiu de mare actualitate. ★§ Tot cu prilejul Săptămânii Prieteniei Româno-Sovietice, Editura Partidului pune la îndemâna cititorilor următoarele 7 colecţii — dintre care două in limba maghiară, — colecţii care vor contribui la studierea sistematică a problemelor marxism-leninismuliu. Colecţia No. 1 cuprinde următoarele lucrări din operele lui Karl Marx şi Friedrich Engels: „Muncă salariată şi capital”, „Salar, preţ, pofii”, „Critica programului de la Qotka”, „Rolul muncii în procesul de transformare a maimuţii în om“, „Decăderea feudalismului şi ridicarea burgheziei”, „Manifestul Partidului Comunist”. Colecţia No. 2 cuprinde următoarele lucrări de operele lui V. I. Lenin: „Scrisori din depărtare“ „Tezele din Aprilie“, „Stângismul — boala copilăriei comunismului“, „Marea iniţiativă. Cum trebue organizată întrecerea“. Colecţia Nr. 3 cuprinde următoarele lucrări din operele lui I. V. Stalin: „Cursul scurt al Istoriei Partidului Comunist al Uniunii Sovietice“, „Bazele leninismului“ Colecţia No. 4 cuprinde lucrări destinate să ajute pe cei care studiază „Cursul scurt al Istoriei P. C. (b) al U. S.“. M. I. Carmin, „Despre lucrarea lui Lenin, Ce sunt prietenii poporului şi cum luptă ei împotriva vocinl-democraţiei ?“ Ostrovitianov — Despre lucrarea lui V. I. Lein „Desvoltarea capitalismului în Rusia", A. G. Grigorenco — Despre cartea lui V. L Lenin „Ce-i de făcut”?, M. P. Stepanov — Despre cartea Iui V. I. Lenin „Un pas înainte doi paşi înapoi“, A. P. Costlnicov — Despre cartea Iui V. I. Lenin „Două tactici ale social-demoraţiei în revoluţia democratică“. Colecţia No. 5 cuprinde materiale care să ajute agitatorului: „Agitatorul şi gazeta de poete“, „Trăsăturile esenţiale ale agitaţiei bolşevice“, „Sindicatele sovietice”, „Vigilenţa — armă de luptă în construirea socialismului“, „Aşa ne făurim o viaţă mai bună“, „Ce am văzut în Uniunea Sovietică“, „Gazeta de perete”. Deasemeni Editura P.M.R. va edita lucrări importante în limbile maghiară şi germană. Astfel, in limba maghară, va apare volumul „Caracterul Internaţional al Revoluţiei din Octombrie“ de I. V. Stalin. în afară de aceasta, vor apare două colecţii cuprinzând lucrări deja editate; prima colecţie cuprinde „Istoria P. C. (b) al U. S.” precum şi câteva broşuri în ajutorul celor care o studiază. Deasemeni va apare o colecţie cuprinzând lucrări în ajutorul agitatorului. In limba germană va apare lucrarea „Ce-am văzut în Uniunea Sovietică“, o colecţie de impresii ale ţăranilor muncitori cari au vizitat recent Uniunea Sovietică. „ Punerea la îndemâna oamenilor muncii a acestor lucrări reprezintă un nou succes , pe calea editării şi difuzării cărţii de partid, este un nou prilej pentru oamenii muncii de a-şi însuşi învăţăturile nemuritoare ale marxism-leninismului. Broşurile şi cărţile editate de Partid sunt un prilej pentru oamenii muncii de a adânci problemele prezentului, de a căpăta o justă viziune asupra viitorului, de a-şi ridica nivelul politic şi ideologic pentru a contribui astfel prin munca lar tot mai susţinută la opera de construire a socialismului. Conferinţele de azi AZI LUNI 31 OCTOMBRIE Casa de Cultură a Filialei ARLUSL Bucureşti, ora 18: „U. R. S. S. — apărătoarea ţărilor mici”. Va conferenţia tov. Grigore Preoteasa, ministru adjunct al Afacerilor Externe. Institutul Român pentru Relaţiile culturale cu Străinătatea (B-dul Dacia 29) ora 10.30 : „Umanismul stalinist în literatura sovietică”. Va conferenţia tov. Mihail Beniuc, secretar al Uniunii Scriitorilor din R.P.R. Azi la ora 19, la Institutul de Studii Româno-Sovietic, au loc următoarele conferinţe : Secţia Tehnică — Grup Mecanică Prof. Ing. M. Modiga : „Maşinile agricole în complexul DocuceaevrCostâcev-Williams”; Secţia Tehnică — Grup Silvică Ing. Dr. Th. Radulescu: Consolidarea perdelelor de protecţie; Secţia St. Economice — Grup Ec. agrară Prof. Victor Paşcovschi: Armonizarea intereselor colective si individuale in gospodiile colective. ^------------- ---- In una din zilele de sfârşit ale lunei octombrie 1842, a căzut la Paris sub gloanţele asasine ate ocupantului nazist,tovarăşul Nicolae Cristea, unul dintre cei mai buni şi mai devotaţi membri al Partidului Comunist Român, luptător curajos pentru victoria cauzei clasei muncitoare. EÎU de muncior din prim Galaţi, Nicolae Cristea a cunoscut din fragedă vârstă suferinţele ţîrşei din care făcea parte. La 14 ani — în timpul grevei generale din 1920 — el îşi da seama, văzând prigoana I» care sunt supuşi muncitorii, de «eeace înseamnă exploatare» patronilor şi astfel în 1035 — cănd după terminarea şcoalei de meserii se angajează ca tinichigiu la şantierul naval din Galaţi,— ia imediat parte la munca sindicală. In anii 1927-1928 îşi face stagiul militar în Bucureşti, şi aici, la Pirotechnia Armatei, învaţă manipularea explozivilor, cunoştinţe cari ii vor folosi mai târziu in limba Împotriva duşmanului clasei muncitoare După eliberarea din armată el nu se mai mulţumeşte cu activitatea sindicală numai, ci caută legătură cu Partidul, datorita cinstei si activităţii de fiecare zi. Pastea câştigă încrederea meritata si după câteva luni devine membru al Partidului Comunist Român. . , . In anii cari urmează, el desfăşoară o activitate neobosita in Capitala si la Galaţi, este urmărit de notiţia regimului mamist, dar hotărîrea ini snoreste cu fiecare nouă prigoană » burghezomoşierimii împotriva clasei muncitoare. Cooptat în Comitetul Organizaţiei de Partid din Capitala, el organizează, în Octombrie 1094, Conferinţa activului de Partid al Panitalei si, timp de doi ani, narifică la toate acţiunile dedicâ-du-se in intregim 1080, Nicolae Pristea socoate că jocul său este in rândurile Brigăzii Internationale care luptă în războiul purtat de nof orul spaniol împotriva călăulei Janco. Pleacă în Spania, se înrolează în batalionul francez „La Commune de Paris”, ia parte la Înfiinţarea divizionului „Ana Pauker” şi apoi luptă pe diverse frorţţuri dovedind spirit de iniţiativă şi curaj in 1939, când Franco, ajutat de statele capitaliste şi de „neintervenţia” al cărei campion era trădătorul Blum , izbuteşte să ocupe Madridul, Cristea trece în Franţa împreună cu alţi tovarăşi şi este internat in lagăr. Până în 1041 stă Cristea un lagăr organizându-şi tovarăşii, îndemnându-i să aştepte până când vor putea lupta împotriva ocupantului. Şi în adevăr, în 1941 pe când era transportat în lagărul din Verne, el izbuteşte să fugă, ajunge la paris, ia parte la numeroase acţiuni provocând deraierea trenurilor nemţeşti, iar în ziua de 10 octombrie 1042 în fruntea unui detaşament compus din români organizează atacul împotriva unui batalion de recruţi 8,8, la stadionul sportiv „Montrouge”. Din detaşament făcea parte şi Gigi Banric. JIcolae Cristea împreună cu Pragos Andrei Sas își îndeplinesc misiunea, dar amândoi râd în mâinile bestiilor hitleriste. Chinuit îngrozitor în închisoare, Cristea nu scoate nici un cuvânt care ar putea folosi călăilor săi. După două săptămâni de cazne, Cristea este executat și astfel se încheie viața plină de fapte măreţe a acestui fiu al clasei muncitoare, a cărui pildă a rămas şi va rămâne mereu vie pentru tovarăşii săi, pentru clasa căreia ei i-a aparţinut şi rare — din faptele lui eroice — a Învăţat şi continuă să inveţe num trebue să lupte împotriva duşmannicii ei. -VIAȚA CAPITALEI 6 ani dela asasinarea lui NICOLAE CRISTEAO noui li de sffi si sedii pentru wires pensioner ie ridn deciziilor de pensii noi si stare duel retire In executarea dispoziţiunlor legii nr. 10/949, a Asigurărilor Sociale de 18»t, s’au luat măsuri ca toţi pensionarii plătiţi din bugetul Asigurărilor Sociale de Stat, să-şi primească deciziile prin care li se fixează drepturile de pensie, recalculate sau noui stabilite, în conformitate cu noua lege de pensii . Comitetul Provizoriu al Capitalei Secţiunea Muncă şi Prevederi Sociale, invită in acest scop pe toţi pensionarii, care au aparţinut fostelor Case de Pensii desfiinţate, şi anume : Casa Generală de Pensie, Casa Centrală a Asigurărilor Sociale, Casa Muncii C F.R, Casa de Pensii U A M , Pasa de Pensii p.p A„ Casele de Pensii ale diferitelor întreprinderi particulare, cum şi tot acei care au cerut înscrierea la pensie şi au complectat din vreme dosarele, potrivit legii nr. 10/949, a Asigu- rărilor Sociale de Stat, să se prezinte pentru ridicarea deciziilor de stabilirea pensiilor, la sediile şi în zilele arătate mai jos: La Căminul 30 Decembrie din str. V. Alexandri No 1, se vor prezenta pensionarii care locuesc In cuprinsul străzilor: Str. Cometa (I, Q- Duca), Intrarea I. Gh. Duca, Slătineanu, Crăciun, Flamon Sârbu, Visarion, povernei, Vasile Alexandri, Pietăţii, Clopotarii Vechi, Viişoarei, B-dul Ana Ipătescu fost Lascăr Catargiu, 21-59 şi 24-66, lop Frimu 21-33 , 32-46, Grigore Alexandrescu, Cd. Ilie Pintilie fost Bonaparte 21-59 şi 34-64, Giprian Porumbescu, Cântăreţul Macarie, Finlanda, Londra, Tokio, Roma, Intrarea Roma, Oalo, Haia Lifsebitz fost Washington, Intrarea Braziliei, Stockholm, Madrid, Lisabona, Brtuel, Raga, Paris, Varşovia, Belgrad, Praga, Elena Iţoe, Vulpache, Modrogani, Sofia, Ankara, Berna, Feldioara-La Centrul de Asistenţă Teiul Doamnei No- 99, se vor prezenta pensionarii care locuiesc în cuprinsul străzilor: icoanei, Luminei, Orientului, Gemeni, Vasile Lascăr 119-122 terminare, Gh. N. Palade 1-15 şi 2-22, Romană 105-135 şi 152-180, Domniţa Ruxandra 1-5 şi 2-12, Diehîiu, Mărgăritar, Prof. Ursu, Răsuri, Gl. Doda, Ocolului, Radu de la Afumaţi, Viespari, Despot Vodă, Niculescu Magi Stoica, Niculae Chirilov, Badea Cârţan, Cosminului, Ing.Vorceanu, Ştefan cel Mare 87 bis-125 şi 130-200, Borzeşti, Părintele Lucaci, Lizeanu,Ştefănescu Asan, Rădulescu Asan, Sf. Nicolae Tei, Ştefănescu Tei, Sânzieni, Covaci fostă Dascălului, Şerbănescu Sub Tei, Fund. Târlei Tei, Sf. Vasile Tei, Cornorel Tei, Cuparului, Pieţii Tei, Alexandru cel Bun, Sf. Treime 36-55 terminare, Aleea Jeana Tei, Sf. Gheorghe Tei, Berechet, B-dul Ghica Tel 62-75 terminare, Tănăsescu Tei, Inginerilor Tei, Sânicoară Tei, Teiul Doamnei, Rondul Bisericii, Rădulescu Tei, Braşoveni, Păsculescu Tei, Doamna Ghica Tei 1-85 şi 2-64, Lăptarii Tei, Lopătari, Aleea Barcagiilor fostă Păsculescu Tei, Popescu Assan, Intrarea Brebii, Intrarea Lăptari, Iuuituri, Turcheş, Apei, Cardun, Brotăceilor, Ceramica, Tiparului, Codlea, Tarlungul, Busolei, Depoului, Vagonului, Reînvierii, Drumul la Tei 120 terminare Lacul Tei, Racului, Legendei, Agrarlenilor. La Căminul de Ucenici „Obor“ Bd. Gării de Est, se vor prezenta pensionarii care locuesc în cuprinsul străzilor: Şepcari, Obuz, Doamnei, Teilor, Colţei, numerile fără soţ, Bolintineanu, B-dul Hristo Botev, fost Domniţei, 1-5 şi 2-12, Radu Cristian, calea Moşilor 81-121 şi 120- 162, Pictor Vermont, Pictor Luchian, Mântuieasa 21-24 terminare, Aleea Mântuieasa, str. Dr. Racoviţă, Lunei, V. Stroescu, Horei 1-17, 2-18, Lirei, Andreescu fost Gh. Coşbuc, Mătăsarii Noui, Fluorulit, titlurilor, Mihai Bravo 93- 101 şi 66-136, Avrig, 39-52 terminare, Al. Mărăşescu, şos. Paatelimon 29-41 şi 36-40 bis, Eufrosin Poteca, Amiral Mungespu, Constantin Giorgian, căp. 1. Andreescu, Spătarul Milescu, Nifon Bălănescu, B-dul Gării de Est 1- 13, B-dul Gării Obor 1-25 şi 8-22, Scaune, păp. Andreescu, Sfinţilor 1 numere fără soţ, Pictor Obedeanu 15-26 terminare, Căminului. La Centrul de Asistenţă str. Schulzer 22, se vor prezenta pensionarii care locuesc în cuprinsul străzilor : Căldărari, Şelari, Bălăceanu, Puşteţ, Stavopylpos, 30 Decembrie 17-52 terminare, Halerin, Bulevardul 1848 fost Brâncoveanu 37-40 terminare, Banu Mărăcine, Fund. Negru Vodă, Splaiul Unirii 18-128 şi 31-77, Mircea Ciobanu, Mihnea Vodă, Oiţelor, Crişului, Radu Vodă, B-dul Mărăşeşti 111- 135 şi 77-100, Piaţa Bucur, Ion Roată, Vitejescu, Tăbăcari, Verzişori, Schultzer, Aristiţa Romanescu , Petre Liciu, Maior Borogziu, Intrarea Constantin Foca, Lânăriei L69 şi 274, Borcea, Cuza Vodă, Elena Cuza, Ruginoasa, Albinelor, Viorele, Calea Pişcului, Fundătura Bologa, Dâmbului, Mărţişor, Drumul Mânăstirei, Cetinei, Ghebei, Spaniolă, Intre Gârle, Intrarea Nestorei, Intrarea Mihului, Bazaea, Grigore Ventura, Borcea, Norilor, Nitului, Traversei, B-dul Colectorului, Marginei, Intrarea Oborului, Isbândei, Carărei, Polonei, Mocanului, Visparilor, Sibiei, Jirului, Secerişului, Pajiştei, Floarea Soarelui, Brazdei, Stânei, Corcului, Lăstarului, Secarei, Simigiului, Fuiorului, Corneţel, Şos, Olteniţei 45-117 şi 118-106, Tunului, Mihai, Petrescu, Grâului, Inului, Baba Valea, Cărăruia, La Azilul de Bătrâne „Gogu Russe" Calea 13 Septembrie 157, se vor prezenta pensionarii care la citesc în cuprinsul străzilor: Mihai Vodă 8-19 terminare, Arhivelor, Uranus 1-27 şi 2-68, Foneterei, Maior Ene, Pelerinei, Fund. Maior Ene, Fund. Uranus, calea 13 Septembrie 1-199 şi 2-272, Intrarea 13 Septembrie, Dr. N. Clineiu, Isvor 137-116 terminare, Aquilia, Lanţului, Ion Creangă, Sirenelor, Luciafărului, Puişor 41-30 terminare, Cedrilor, B-dul Tudor Vladimirescu 49-57 şi 80-94, Biserica Ghencea, Sebastian 1-123 şi 2-120, Aurel Ciurea, Samuel Vulcan, Maria Cunţanu, Prelung. Maria Cunţanu, Fund Sebastian, Intrarea I şi II Sebastian, Intrarea III şi IV Sebastian, Fund. IV Moş Ajun, Tane, Colindelor, Intrarea I, II şi III Colindelor, Obuzului, Grenadei, Câmpul Sebastian, Platoşei (Pensescu), înălţătorul, Aleea Fraţii Bogdan, Afetului, Băltăreţului, Carabina, Fundătura Băltăreţului Broscăriei cu fundăturile, Dor Mărunt, Dreptarului, Intrarea Broscăriei, Catargului, Baionetei, Lancei, Aleea Scutului, Fortului, Schelei, Moş Ajun şi Fundătura,4.Făt Frumos, Ispirescu, Ileana Cosânzeana, Serg. Donici, Aleea Petre Ispirescu, Zidarului, Paloşului, Linia A, Arsenalului, Fund. Ciobanului. LA „CĂMINUL DE ZI” Str. Labirint I0S. Str. Doamnei 15—27; str. Coltei 2 la termnare cu soţ; str. Sfinţilor 2 la terminare cu soţ; str. Cernica ; str. Negustori; str. Paleologu 1—7, 2—12; str. Mântuieasa 12—19, 22—terminare ; str Plantelor 1—29, 2—28; str. Sf. Ștefan 17-23, 24—26; str. Avram Iancu; str. Maiei Voivod; str. Elena Matei Voevod; Intrarea Mătăsari; str. Măităsari ; Fund. Mătăsari; Sos. Mihai Bavu 103—143, 138—180; str. Lt. Medic Slăticu; str. Agricultori 1—53, 2—50; str. llarie Chendi; Aleea llarie Chendi; str. Căp. Vasiesei Iosif 53 — 68 la terminare ; str. Lt. Saiefielarie Visarion; str. Eiev. Stefănescu Ștefan; str. Serg. Nicolae Trifu; Sas. Iancului; Str. Sf. Gristescu Dia; str. Sătmeu II; str. Adela Leonids ; Sos. Pantelimon 49—48 la terminare ; Intrarea Bakudul I, II și III; str. Baicului 33—81, 46— 124 ; str. Costache Conache ; Fund. I și II Costache Conache; str. Fântânica; str Voinescu ; str. Fundeni; str. Itodica ; str. Eftimie Stănescu; str. Mihai Pantazi; str. Cozia ; Fundătura Cozia; str. Dr. Tâmpa; str. Pe,trescu I; idem X ; XI; XII; XV; XVI; str. Petreseu IV, idem XIII; XVII; str. Petreseu V ; str. Petreseu VI, dela I la XVII; str. Petreseu VII; str. Petreseu VIII; str. Petreseu IX ; str. Pe,tresau II și IV; str. Boiului 1 — 33, 2—46; str. Cărăușului; str. Culea Nicolae ; str Fiorica Pantazi ; str. Maria Eftime Stoenescu; str. Plutonier Nedelcu Ion; str. Geiorgescu Dridu; str. Plutonier Niţu Ion; str. Casntelei; str. Qulilei; intarea Lăptari; string. Breivla ; str. Lipscani; 12^ 20; str. Gabroveni 3 61 ; str. Zarafi; str. Lt. Stoenescu Gheorghe ; str. Spătarul Taina Nicolau; Cartierul Ostrov cu următoarele străzi: Crapul, Stiucei, Obleitului, Albisoapei, Litiului, Ciofotanului, Scoicilor, Mrenei, Plăticei, Roşioaicei, Bibanului. La „Cămunul de Ucenici Bernath Andrei” str. Mircea Vodă nr. 66; Str. Lipscani 27-89, 24-102; str. Sf. Vineri; str. Herăscu Năsturel ; str. Matei Basarab; str. Anton Pan; str. Victită 9 10; str. Mircea Vodă 10—39, 4—46; str. 2, deMarat ; str. Mitrop. Ghenadie Petrescu (Labirint) 21 — 22 terminare ; str. Filibinti ; str. Romilus 26 — 29 terminare ; str. Ceauş Radu; str. Parfumului; Aleea Parfumului; Str. Vuiturilor 2—100, 1—101 ; str. Trasau 29— 97, 40—128; str. Puţu cu Roată; str. Turturele; str. Verdeţei; str. Voinicului; str. Rândunele; str. Valeciu Branişte ; str. Daniel Bercescu; str. Moise Nicolae; str. Stela Spătariu ; Cal. Călărași I— 49, 2—26 A. ; Str. Logofătu Udri, sie; str. Prof. Ionescu Gian; Fund. Columbelor și str. Columbelor ; Str. Lucaci; str. Prof. J. Valori; str. Afrea Gândului; Jmtraren Valaori; str. Ramus; str. St. Moga ; str Hortnoaia ; str. Triei ; str. Popa Nan 113 — 84 terminare ; str. Ef.imie Margu ; str. Cezar Boliac ; str. Gh. Dem. Teodorescu ; str. Gr. Ganescu ; str. Aristinelor; str. Delea Nouă; str. Gădărani ; str. Agricultori 119—122 terminare; str. Jaques paias ; str. Decebal ; Cal. Moșilor 27—35, 50—60 ; str. Sf. Mina ; str. Intrarea Vuiturilor; str. Intrarea Hulubelor. „AZILUL DE BATRANI” str. Romulus 02 Str. Sf. Nicolae Şelar; Str. Blănari; Str. Sf. Gheorghe Nou; Str. Cavafii Vechi; Str. Liporeni 91—terminare; Cal. Moşilor 37— 53, 62-86; Str. Calomfirescu; Str. C. F. Robescu; P-dm Domniţei (Cristo Botev) 21—30 terminare; Cal. Călăraşi 51—85 28—86; Str. Mântuieasa 1—3; Str. Popa Soare 1—41 2—46; Str. Sihleanu; Str. Romulus 15—27 12—24; Piaţa Sf. Ştefan; Str. Ştefan Mihăileanu 1— 21 2—28 B.; Str. Dr. Burghelea 7—14; Str. Stupinei 1—11 2— 12; Str. Traian 101—137 120—■ 160; Str. Zefirului; Str. Dr. Georgescu; Cal. Călăraşi 51—28 terminare; Str. Fetiţelor; Str. M. Constantinescu; Str. Hagiului; Str. Ţepeş Vodă 1—81 2—112; Str. Austrului 32—33 terminare; Str. Vişinilor; Str. Popa Nan 57— 101 62—102; Str. Delea Veche; Str. Intr. Delea Veche; Str. Ciresului; Str. Hiramdul; Str. Lt. Paulescu; Str. Stan Poetas 43— 50 terminare; Str. Frunzei; Str. Agricultori 93—07 84—120; Str. Orzari; Str. Arhereu Calist; Str. Episcop Parian; Str. Miertui; Str. Episcop Damaschin; Str. Băcani; B-dul 1848 (Brâmboveanu) 14—34 terminare; Str. Biserica Răsvan; Str. Episcop Clement; Str. Episcop Melchisedec; Str.Cariagdi; Str. Claudiu Intrarea Patrulei; Str. Lt. Dumitru Ganovici; Str. Sulfineţ şi Intrarea Sulfitiei. „AZILUL IONESCU Şos. Mihai Bravu 309 Calea Dudeşti 197 119 104-202; Str. Matache Dobrescu; Str. Prof. Petre Campanici; Str. Sc. Ciocan; Gheorghe Judeţu; str. Vlad Judeţu 16,17 terminare; Str. Gheorghe Gorbescu; Str. Vasile Toneanu; Str. Elena Teodorini; Str. Pascal; Str. Popa Stoica Farcaş; Str. Unirii 228 termnare; Str. Calcin Județul; Str. Cultul Patriei; str. Stan Județul; Str Bacm Județul; Str. Vulcan; Str. Gatagei; Str. Parcul Mihai Bravu; Şos. Mihai Bravu 225-379 278-418; Str. Sulina Str. „Lt. Aurel Bolea; St LI. Cogâlnic; Str. Dinator; Str. Fund Bristor; Str. Hârşova; Str. Leova (fost Cerceluş) Prel. Cerceluş; Str. Levenţicăi şi prel. Levenţicăi; Str. Reni; Str. Negoiuş; Prel. Negoiu; Str. Pitiş; Str. Meşteru Manole; Str. Lupiţei; Str. Chiparosului; Str. Th. Speranţa; Str. Fund. I Raion şi II-a; Str. Intrarea II Raion; Str. Th. Speranţa III Str. Andrei Bârseanu; Str. Laptelui; Str. Cornul Caprei; Str Miletin; Str. Rodiei; Str. Păunescu Paltin Str. Blaj; Str. Crişan; Str. Cloşca; Str. Hoia; Str. Aristol Mărgărit; Str. Mircea Bădercu; Str. Gh. Palas; Str. Nicolae Tudor; Str. Diligentei; Str. Amfripel şi Constantin Teodoru; Cal. Văcărești 1-157; Str. Legislatorul; Str. Zaverei; Str. Mitr. Ghenade Petrescu (Labirint) 1-192-20; Str.Olteni; Str. Col. Orero; Str. Bradului; Str. Cantemir; Str. Crucea de Piatră; Str. Dumitre Anghiei; Str. Florilor; Str. Ion Proeme; Str. St. O. Iosif; Str. Poet Cerna; Str. Alex. Vlahuță; Str. Căp. Ștefănescu Petre; Str. Dobroteasa; St. Papazoglu; Str. Bucura Dumbravă; Str. Nerva Traian Str. Intrarea Traian Dumitrescu; Str. Micșunelelor; Str. Logoft. Tăutu; Str. Siminoc; Str. Alexandru Ciurcu; St. Nicolae Flexa; Str. Anastasie Panu; Str. Emil Gârleanu; Str. Vasile Cârlova; Str. Alix. Moruzi; Str. Aleea Moruzi; Str. Foişorilui; Str. Intrarea Simbolul; Str. Daliei; Str. Cimbrului; Str. Datinului; Str. Răsăritului; Str. Asfinţitului; Str. Intrarea Argilei; Str. Iinire 2-24; Str. Intrarea Foişorului; Str. Cireşoaiei; Str. Str. Vlaicu Vodă; Str. Fund. Vlaicu Vodă; Str. Brânduşelor; Fund. Brânduşelor; str. Morilor; str. Lt. Mih. Foişoreanu; str. Vlad Dacu; str. Mugur Mugurel; str. Grădinari; str. Regenerării; Str. Laborator; Fundat. Laborator; Str. Banu Udrea; Fund. I şi II Laborator; Prelungirea Nacului; Str. Nucului; Str. Vitan; Sos. Mihai Bravu 329—420 terminare; Str. C. Notara; Str. I. Brezeanu; Str. Ion Mortun; Str. Caton Teodoranu; Str. Vericescu; Str. Vasile Tarpo; Str. Agata Bârsescu; Str. Aleea Niculescu; Str. Vlad Județul 1 — 15 224; Cal. Moşilor 1—27 2-48; Str. Barăţiei; Str. Tache Anastasia; Str. Udricani si Biserica Udricani; Str. Clucerul Udricani; Str. V. Adamache; Str. Iuliu Baras; Str. Azilul Proţop. Tudor; Str. Vintil; Str. lonescu dela Brad; Str. Epu,reamt; Str. Mrcea Vodă 41—50 terminare; Cal. Dudeşti 1 — 115 2—102; Str. Făurari; Prelungirea Mărăşeşti; Fund. Pipăilă; Str. Traami 1—27 2—38; str. Trinităţii cu toate aleele; Str. Petre Carp; Aleea Tancului; Str. N. Ganea; Str. Spoitorilor; Str. Vulturilor 100—101 terminare; Str. Gh Manea; Str. Mihail Deşliu, B. Ordinea de prezentare este următoarea: a) In ziua de Marţi l Noembrie a,c„ orele 7 a,m„ pensionarii al« căror nume încep cu l|te¥: A, B, C, D, E. b) In ziua de Miercuri 2 No®mbrie orele 7 a,m„ pensionarii cu literile; F, G, H, I, 5, K, L, M. c) In ziua de Joi 3 Noembrie a,c„ orele 7 a m„ pensionarii cu literile: N, Q, P, R, S. d) In ziua de Vineri 4 Noembrie a.c., orele 7 a.m. pensionarii CU literile: T, U, V, Z, X, Y. Nu intră în prevederile acestui comunicat şi deci nu trebue să se prezinte pensionarii 10VR şi pensionarii proveniţi din militari de carieră. Ridicarea Deciziei se va face numai de titulari. In vederea primirii nouii decizii fiecare persoană va aduce cu sine buletinul populaţiei. In plus vechii pensionari vor mai aduce: carnetul de pensie, decizia veche de înscriere la pensie, sau ultima decizie de recalcularea pensiei, ultimul talon de încasarea pensiei prin cec pentru pensionarii care primeau pensia prin cec poştal. In zilele de Marţi şi Miercuri şi 2 Noembrie a c, se vor publica şi restul localurilor şi străzilor din Capitală şi Suburbane. Sosirea delegaţiei sovietice matei, Zaharia Stancu, preşedintele Uniunii Scriitorilor din R.P.R., dr. Iosif Bogdan, vicepreşedinte al ARLUS-ului, dr. O. Dimitriu, secretar general al ARLUS-ului, precum şi numeroşi alţi oameni ai ştiinţei şi culturii, reprezentanţi ai organizaţiilor de massă, ai Armatei, muncitori şi muncitoare fruntaşi în productie, ziarişti români şi străini, etc. Din partea Ambasadei Sovietice erau de faţă: S. A. Firovarov, prim secretar de Ambasadă, I. P. Nikitin, secretar de Ambasadă, şi S. M. Elribekov, şeful secţiei consulare. Salutând delegaţia sovietică în numele Guvernului, al Comitetului Naţional pentru organizarea Săptămânii Prieteniei Româno-Sovietice şi al ARLUS-ului, Iov. N. Popescu- Doreanu, ministrul învăţământului Public, a subliniat că poporul român iubeşte poporul sovietic ca pe marele său prieten, ca pe eliberatorul şi sprijinitorul său; el iubeşte pe oamenii sovietici ca pe frfaţii săi mai mari, de la care învaţă rum să construiască socialismul în propria lui ţară, ca pe oamenii celei mai înalte culturi, ca pe cei mai varilci luptători împotriva aţâţătorilor la un nou război, pentru pacea şi progresul lumii, pentru care luptă şi poporul român. Considerăm sosirea delegaţiei sovietice în mijlocul nostru — a spus tov. N. Popescu- Doreanu — ca pe un ajutor preţios în acţiunea noastră de adâncire a prieteniei românosovietice, în lupta pentru desvolarea culturii noastre noul, socialistă in fond şi naţională ca formă, în munca şi lupta pe care o ducem pentru construirea socialismului în ţara noastră. Daţi-mi voie să vă întâmpin în Capitala noastră cu acel salut pe care îl veţi auzi pretutindeni unde veţi merge, izvorit din dragostea nestăvilită a întregului nostru popor. Trăiască prietenia româno-sovietică ! Cuvântul de bun sosit al iov. N. Popescu-Boreanu a fost subliniat prin puternice aplauze. Răspunzând, academicianul N. N. Anicikov, preşedintele Academiei de Medicină din U.R.S.S. şi şefful delegaţiei sovietice, a mulţumit pentru primirea călduroasă ftCW, oamenii muncii din R.P.R., exprimând apoi satisfacţia delegaţiei sovietice de a putea cunoaşte mai de aproape mărite izbânzi obţinute de poporul, român în domeniul econopic, cultural şi ştiinţific. In acelaş timp, delegaţia sovietică va fi bucuroasă să Împărtăşească oamenilor muncii din ţara noastră experienţa popoarelor sovietice în construirea unei culturi noui socialiste şi in făurirea nouii societăţi fără clase. Chezăşia succesului muncii voastre constructive şi a clădirii unei vieţi fericite in patria voastră — a Încheiat academicianul N. N. Anicikov — este prietenia puternică, frăţească, cu popoarele sovietice, este ajutorul continuu pe care sunt gata să vi-l dea popoarele sovietice şi genialul lor conducător, Iosif Vissarionovici Stalin. Ovaţii îndelungate au acoperit ultimele cuvinte ale academicianului Anicicov. La plecare, delegaţia sovietică a fost din nou obiectul unei înflăcărate manifestaţii de simpatie (Agerpres). Cum se aici califica muncitorii în diverse ramuri Nicolae Costea, Str. Forumban 80, Loco. — întrebare : Unde m’aş putea adresa pentru a mă califica în dulgherie şi electricitate, meserii pe care le cunosc dar în care nu sunt calificat. Răspuns : Dacă doriţi a ocupa un serviciu, nu aveţi nevoie de nici o dovadă din care să rezulte dacă sunteţi sau nu calificat, încadrarea făcându-se după capacitate şi putere de muncă. In cazul când, însă, doriţi a vă califica, va trebui să vă angajaţi fie pe un şantier al Ministerului Construcţiilor, fie la o întreprindere oarecare unde veţi lucra urmând în acelaş timp cursurile de calificare de pe lângă acea întreprindere. O altă cale este de a urma cursurile unei şcoli de recalificare cum ar fi die pildă cea de pe strada Austrului unde cursurile, însă, au început şi locurile s’au ocupat. Asemenea şcoli se vor mai deschide, însă. Chiriaşii cari subînchiriază camere nu pot fi socotiţi pauperi Maria T. Voiculescu.— întrebare : Vă rog să-mi răspundeţi : Care e chiria legală pentru un apartament deţinut de mine din anul 1937, şi dacă prin faptul că plătesc impozit profesional, ca închiriând camere mobilate, mai pot beneficia de act de paupertate şi în consecinţă să achit chiria cu reducere. De asemenea, aş vrea să ştiu dacă proprietăreasa poate să întocmească şi să vizeze un contract nou cu chiria urcată. Răspuns : Prin faptul că închiriaţi camere pentru care plătiţi impozitul profesional, nu mai puteţi beneficia de actul de paupertate. De aici decurg toate celelalte consecinţe arătate de dvs. în scrisoare. Chiria anuală va fi de 33.408 lei. Proprietăreasa poate să facă contractul fără dvs., la suma care crede, dar aceasta numai pentru plata taxelor fiscale, rămânând ca, cuantumul chiriei să-l stabilească numai pe calea justiţiei. Situaţia acelora care «i- au remurat în termen Luigi Seresami, str. Fundeni 30, Loco. — întrebare: Sunt contingentul 1949 şi neputând recruta în termen, vă rog să-mi răspundeţi care e situaţia mea, întrucât contingentul 1949 va fi incorporat în curând. Răspuns: Va trebui să vă prezentaţi, atunci până se va incorpora contingentul dvs., cu acte justificative din care să rezulte care a fost motivul pentru care nu aţi recrutat in termen. Protectei de combustibil l» caloriferele desființate Viorea Alex, Str. Romana 3, loco. — întrebare Ara un Bic atelier de vulcanizare instalat într’un garaj, care este cu totul separat de blocul princip-/ Deoarece caloriferul din atelierul meu a fost desființat în intelegers cu proprietarul încă din 1938, vă rog să-mi răspundeţi dacă sunt obligat să mai plătesc cota-parte pentru combustibil şi dacă trebue să contribui la reparaţiile pentru acoperiş şi toate stricăciunile ce survin în imobil ? Răspuns: Legea nu prevede caşul arătat de dvs. şi numai organele Justiţiei pot aprecia acest caz special al dvs. In ce priveşte cea de adrug chestiune, nu sunteţi obligat la plata simcăciunior din imobilul de care sunteţi cu totul separat. Repararea acoperişului constitue o reparaţie strictă Indispensabilă imobilului şi va trebui suportată numai de proprietar. Cum se stabileşte dreptul la pensie Laioş Panait, Constanţa. — La scrisoarea dvs. în legătură cu stabilirea drepturilor la pensie, vă răspundem că dreptul la pensie nu se stabileşte după anii cotizaţi ci conform legii Nr. 10, adică dacă petiţionarul a împlinit 60 ani şi cel puţin 25 ani in câmpul muncii. Cum se face vânzarea colecţiilor filatelice G. Emanuel, Loco. — întrebare ! Vă rog să-mi comunicaţi, cum pot să vând o colecţie filatelică şi dacă este necesar ca această vânzare să se facă prin Oficiul Filatel MC. Răspuns: Potrivit legii din 16 Aprilie 1949, pentru înfiinţarea Oficiului Filatelic, vânzarea se face numai acestui oficiu, pe bază de ofertă. Pentru orice ale lămuriri suplimentare, adresaţi-vă direct Oficiului Filatelic, Bucureşti, str. Lipscani Nr. 7.