Viaţa Capitalei, mai 1950 (Anul 2, nr. 303-326)

1950-05-01 / nr. 303

ANUL I. Nr. 303 4 PAGINI, 4 LEI ................................... ............ ................................................................ P. Miercuri 3 Mai 1950 PROLETARI DIN TOATE TARILE, UNITl-PAl fc________________________________________________________________________ ■ . - - ---------------------— Eri, 1 Mai 1950, în Capitală, sute de mii de oameni ai muncii au manifestat PENTRU PACE, PENTRU SOCIALISM Slavă tovarăşului Stalin !-aceste cuvinte de dragoste fierbinte pentru marele conducător al popoarelor iubitoare de pace se auzeau eri, în întreaga Capitală învestmântată în haină de sărbătoare . In pieţele şi parcurile Capitalei serbările populară au continuat până noaptea târziu - unca din sori, pe străzi, in pieţe, pe marile bulevarde ale Capitalei valuri de oameni se îndreptau spre locurile de adunare pentru marea demonstraţie de 1 Mai. Flamurile roşii şi tricolore făltăvau în adierea vântului de primăvară. Marile instituţii, blocurile, casele erau învestmântate în haină sărbătorească. A fost o adevărată întrecere pentru decorarea cât mai frumoasă a faţadelor, în aranjarea cât mai atrăgătoare a panourilor. Bucuria primăverii, fericirea de a trăi liber, se citea în ochii, pe feţele vesele ale sutelor de mii de oameni înfrăţiţi în această sărbătorească zi a munciiveneau grupuri, grupuri din toate cartierele, din Ferentari, din Colentina şi din 30 Decembrie, din Tudor Vladimirescu şi Militari, veneau de pretutindeni masse compacte de muncitori şi muncitoare, cu sufletul plin de voie bună pentru a lua parte la marea sărbătoare a oamenilor muncii de pretutindeni. Marea Piaţă a Victoriei, dominată de uriaşele portrete ale dascălilor clasei muncitoare, Marx, Engels, Lenin şi Stalin, are un aspect măreţ. Zeci de steaguri, panouri, lozinci, împodobesc tribunele. Tablourile membrilor Secretariatului C.C. al P.M.R., conducătorii dragi ai poporului nostru, se află deasupra tribunelor. Ghirlande de brad şi flori împodobesc piaţa. Ora 9 dimineaţa. Tribunele sunt pline. Ore întregi, Piaţa Victoriei a răsunat de chemările la luptă pentru apărarea păcii, de ovaţii entuziaste pentru acela care, în conştiinţa sutelor de milioane de oameni ai muncii din întreaga lume, reprezintă chezăşia cea mai puternică a victoriei în lupta pentru pace, pentru libertatea şi independenţa popoarelor, Marele Stalin. Tunete de aplauze salută sosirea membrilor Prezidiului Marii Adunări Naţionale, a fruntaşilor Partidului, a membrilor Guvernului, a ambasadei sovietice şi a delegaţiei venită din UR.S.S. la această măreaţă sărbătoare, precum şi a celorlalţi oaspeţi din ţările prietene In tribuna centrală, au luat loc: acad. prof. dr. C■ I. Parhon, acad. prof. PConstantinescu-Iaşi, acad. Mihail Sadoveanu, dr. Petru Groza, Gh. Gheorghiu-Dej, Ana Pauker, S. I. Kavtaradze, Vasile Luca, Teohari Georgescu, Lotar Rădăceanu, Iosif Chişinevschi, Al. Moghioroş, Gh. Apostol, general-col. Em. Bodnăraş, Teodor Iordăchescu, St. Voitec, Chivu Stoica, Vasile Vaida şi alţi membri ai Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român şi ai Guvernului. De asemenea, în tribuna centrală au luat loc: prof. Traian Săvulescu, A. V. Zotov, general-K. Kalganov şi delegaţiile străine care participă la sărbătorirea zilei de 1 Mai, în frunte cu delegaţia sovieticăDin partea Corpului Diplomatic au mai fost de faţă : Lubomir Linhart, Boris Manolov, Ivan Kalló, Jonny Löhr, T. Fridzinski, K. Hobdan şi alţi membri ai Corpului Diplomatic, întreaga asistenţă ascultă cu emoţie şi aplaudă frenetic imnurile R.P.R. şi Sovietic executate de fanfare. Tov. Gheorghe Stoica, membru supleant al C-C■ al P.M.Rprim secretar al Organizaţiei PM.R. Bucureşti, deschide meetingul, dând cuvântul tovarăşului Gheorghe Apostol, membru în Biroul Politic al C.C. al P.M.R. şi preşedinte al C.GM. Cuvântarea Iov- Ghe Apostol a fost subliniată în repetate rânduri cu vii aplauze şi aclamaţiiMiile de oameni ai muncii, adunaţi în Piaţa Victoriei, au ovaţionat îndelung pentru trimiterea unei scrisori omagiale Marelui Stalin. Citirea scrisorii a prilejuit o puternică manifestaţie de dragoste pentru tovarăşul Staln. Timp de câteva minute, numele conducătorului frontului păcii, al celui mai iubit prieten al poporului nostru, a fost scandat cu nestăvilit entuziasm. ÎNCEPE DEFILAREA Coloanele de manifestanţi massate pe Calea Victoriei şi pe b-dele N. Bălcescu, General Magheru şi Ana Ipătescu se pun in mişcare, începe defilarea. Privirile tuturora se îndreaptă spre prima coloană ce înaintează spre tribune. Sunt batalioanele de partizani, aceia care au apărat cu dârzenie, cu eroism, cu conştiinţa marei lor îndatoriri patriotice Capitala de distrugătoarele hoarde fasciste, fugărite de glorioasele armate sovietice. * • • Trec, în rânduri strânse, eroicii partizani care au apărat Capitala noastră de hoardele fasciste zdrobite de glorioasa■ Armată Sovietică. • Iată un impresionant car alegoric. El , simbolizează alianţa veşnică dintre clasa muncitoare şi ţărănimea muncitoare, sub conducerea Partidului Muncitoresc Român. Printre ei sunt vechi luptători din rândurile muncitorimii, sunt bravi ceferişti, sunt fruntaşi în producţie, sunt oameni hotărîţi de a apăra cu preţul vieţii cuceririle poporului muncitor. Iată-l pe Stavre Dragomir de la Griviţa Roşie; pe pieptul lui străluceşte medalia „Eliberarea de sub jugul fascist”. Lângă el păşeşte plină de energie Eugenia Zamfir, decorată cu „Ordinul Muncii”. In cinstea lui 1 Mai, ea a dat 60 de corneţi bandaje în loc de 15 cât e norma. In rândurile perfect aliniate ale partizanilor defilează şi Hranovschi Gheorghe de la întreprinderea Nr. 3 de izolatori, decorat cu medalia sovietică „Victoria asupra Germaniei fasciste” şi „Medalia Muncii”. Primiţi cu vii şi entuziaste aplauze, partizanii înaintează în rânduri strânse, salutând pe conducătorii Partidului şi pe reprezentanţii Guvernului. TREC PIONIERII Svon de tobe şi trompete vesteşte intrarea în Piaţa Victoriei a detaşamentelor de pionieri. In bluze albe şi cravate roşii, pionierii aduc adieri de primăvară, de viaţă nouă. Micuţii manifestanţi, poartă tabloul încadrat în flori al celui mai iubit prieten al lor, I. V. Stalin. „Pionieri, să învăţăm neîncetat din exemplul pionierilor sovietici”, scrie pe (Continuare in pag. 2) Tovarăşului Iosif Vissarionovici Stalin Oamenii muncii din Capitala Republicii Populare Române, întruniţi la marea demonstraţie cu prilejul sărbătoririi zilei die 1 Mai, îşi îndreaptă gândul lor de recunoştinţă şi trimit salutul lor fierbinte genialului învăţător şi conducător al tuturor oamenilor care luptă pentru pace, democraţie şi socialism, — Iosif Vissarion Oviei Stalin. Călăuzit de ideile luminoase ale lui Lenin şi Stalin, având, ajutorul frăţesc al Marii Uniuni Sovietice, poporul nostru, în frunte cu clasa muncitoare, sub conducerea Partidului Muncitoresc Român, obţine noi şi noi succese pe drumul construirii socialismului în Patria noastră scumpă. Ziua de 1 Mai a fost un deosebit prilej pentru clasa muncitoare din ţara noastră de a-şi manifesta hotărîrea ei de a munci pentru construirea socialismului în Republica Populară Română şi de a lupta pentru pace, împotriva imperialismului anglo-american aţâţător la război şi împotriva tuturor slugoilor lui. Aproape 5 milioane de cetăMoscova-Cremlinţeni ai Patriei noastre au semnat Apelul Comitetului Permanent al Congresului Mondial al Partizanilor Păcii. In ziua de 1 Mai, pe întreg cuprinsul ţării, oamenii muncii îşi manifestă solidaritatea lor cu cei ce muncesc din lumea întreagă, care luptă în imensul front organizat al păcii, democraţiei şi socialismului, al cărui bastion este Uniunea Sovietică, Patria socialismului. Poporul nostru priveşte viitorul cu încredere deplină în victoria cauzei păcii şi socialismului, pentru că această cauză este cauza omenirii progresiste, pentru ca ne conduce şi ne luminează drumul Iosif Vissarionovici Stalin. Trăiască 1 Mai, ziua solidarităţii oamenilor muncii din întreaga lume, ziua frăţiei muncitorilor din toate ţările ! Trăiască lupta popoarelor pentru pace, pentru democraţie, pentru socialism ! Trăiască U.R.S.S., bastionul păcii, democraţiei şi socialismului ! Slava celui mai iubit prieten al poporului nostru, genialul învățător al oamenilor muncii din lumea, întreagă, Marele Stalin! Cuvântarea tovarăşului Gh. Apostol La marele meeting din Piaţa Victoriei, tov. Gh. Apostol, membru în Biroul Politic al C.C. al P.M.R. şi preşedinte al C.G.M., a rostit următoarea cuvântare : Tovarăşi şi tovarăşe, Oamenii muncii din lumea întreagă întâmpină zii zi de 1 Mai sub semnul luptei pentru întărirea solidarităţii internaţionale a clasei muncitoare, sub semnul luptei active pentru apărarea păcii împotriva imperialiştilor americani şi englezi, aţâţători la un nou război, întâmpinăm 1 Mai 1950 în condiţii când 800 milioane oameni, o treime din populaţia globului pământesc, a scuturat jugul imperialismului şi înfăptueşte cu deplin succes nemuritoarele idei ale lui Marx, Engels, Lenin şi Stalin. Cu avânt neintâlnit in istorie, eroicele popoare sovietice, sub conducerea marelui Partid Comunist Bolşevic, construiesc comunismul, iar popoarele ţărilor de democraţie populară din Europa şi Asia, în frunte cu eroicul popor chinez, înaintează victorioase pe calea construirii bazelor socialismului. Uriaşele succese ale frontului păcii şi socialismului provoacă ură şi turbare în rândurile imperialiştilor. Imperialiştii americani şi englezi desfăşoară o nemaiîntâlnită cursă a înarmărilor, aţâţă isteria războinică, continuă şantajul cu bomba atomică şi hidrogenică. Ei depun sforţări disperate pentru mobilizarea tuturor forţelor reacţiunii mondiale, în vederea realizării planurilor lor războinice de jaf şi cotropire a lumii. Ura neîmpăcată a popoarelor iubitoare de pace şi libertate se îndreaptă împotriva imperialiştilor asupritori şi agresivi. In Franţa, Italia şi celelalte ţări capitaliste, înrobite de imperialismul american prin planul Marshall, proletariatul condus de partidele comuniste, luptă eroic şi obţine succese mari, împotriva pregătirilor războinice ale imperialiştilor, împotriva mizeriei, foametei şi şomajului, care a atins proporţii nemaiîntâlnite până în prezent. Popoarele din ţările coloniale care văd în eliberarea marelui popor chinez prăbuşirea întregului sistem colonial, obţin succese strălucite în lupta lor armată pentru eliberarea naţională. In ţările de democraţie populară unde se construieşte, cu sprijinul multilateral al Uniunii Sovietice, o viaţă nouă, socialistă, nivelul de viaţă materială şi culturală a poporului muncitor este în continuă creştere. Clasa muncitoare în alianţă cu ţărănimea muncitoare, sub conducerea Partidelor comuniste şi muncitoreşti, luptă cu fermitate pentru apărarea cuceririlor sale revoluţionare, sdrobind fără cruţare orice încercare a duşmanului dinăuntru şi din afară de a restaura din nou domnia capitalului monopolist. In zilele noastre nu mai există astfel de forţe care să poată împiedica răspândirea tot mai largă a ideilor atotbiruitoare ale comunismului, care să poată opri creşterea dragostei fierbint faţă de Uniunea Sovietică bastionul sigur al păcii, fortăreaţa mişcării de eliberare a popoarelor. Oamenii muncii şi popoarele asuprite din toată lumea nu pot fi împiedicate a se inspira în lupta lor contra exploatării capitaliste pentru libertate şi paci de măreţele învăţături ai geniului omenirii, ale Marelui Stalin. In această zi scumpă lumii muncitoare, poporul nostru muncitor transmiţi salutul său de solidaritate frăţească eroicelor popoare din Franţa, Italia şi din celelalte ţâri capitaliste şi coloniale, care luptă în condiţiile grele ale unor regimuri poliţiste şi de teroare fascistă, pentru drepturile lor la viaţă, pentru independenţa naţională, pentru apărarea activă a păcii Transmitem salutul nostru fierbinte patrioţilor din Spania şi Grecia care de atâţia ani, sângerează pentru cucerirea independenţei naţionale şi libertatea popoarelor lor. Transmitem salutul nostru frăţesc clasei muncitoare şi popoarelor Iugoslaviei care în frunte cu comuniştii internaţionalişti luptă împotriva bandei de spioni şi asasini a cării.lui Tito, pentru readucerea Iugoslaviei în lagărul socialismului şi al păcii. TOVARĂŞI, 1 Mai 1950 este întâmpinat cu întemeiată mândrie de oamenii muncii din oraşele şi satele patriei noastre dragi care îşi trec în (Continuare în pag. 2) In pag. 4-a: 1 Mai la Moscova ■n prezența generalissimului I. V. STALIN a avut loc Marea Paradă din Piața Roșie » »