Steagul Roşu, mai 1955 (Anul 2, nr. 339-363)

1955-05-03 / nr. 339

ORGANUL COMITETELOR REGIONALE ORĂȘENESC BUCUREŞTI ALE P. M. R SI AL SFATURILOR POPULARE ALE REGIUNII SI ORAŞULUI BUCUREŞTI ANUL II-NR. 339 4 PAGINI 20 BANI MARTI 3 MAI 1955 8 0 Aspecte în noaptea de 30 aprilie spre 1 Mai, Bucureştiul era scăldat in lumină. Erau aprinse mii şi mii de becuri. • Cite? E imposibil de spus vreo cifră. Apoi s-au revărsat zorile şi au adus peste oraş lumina zilei, o dimineaţă sclipitoare, cu un cer limpede asemeni unui safir uriaş. Şi in această revărsare a dimineţii s-a aşternut lumina vie, lumină ce cuprinde sute şi sute de mii de oameni. Sute şi sute de mii de inimi intr-o unică palpitaţie, au trăit sărbătoarea celor ce muncesc, sărbătoarea primăverii. Poate nicicînd parfumul teilor bătrini, frunzişul des al casta- nilor, simfonia gingaşă de culori ale florilor n-au putut vesti mai bine popasul primăverii peste meleaguri ca acest şuvoi nesfirşit de oameni ce au trecut in cea dinţii dimineaţă de mai prin Piaţa Stalin. A fost o explozie de viaţă, o împletire minunată de cîntec, joc, voie bună, multă voie bună. In mijlocul drumului s-a încins o sîrbă. In horă s-au prins căluşarii îmbrăcaţi in straie pline de paiete de la I.P.R.O.F.I.LBucureşti. Unui grup de flăcăi de la uzina „21 Decembrie" li s-au aprins şi lor călciiele şi au urmat pilda căluşarilor. Pe urmă şi cei de la „Electroaparataj" au căpătat poftă de joc. Şi uite aşa s-a făcut întinsă şi largă hora înfrăţită a muncitorilor. Prin faţa tribunei au trecut mulţi co-Ca şi în ceilalţi ani, Piaţa Stalin, unde au loc tradiţionalele demonstraţii ale oamenilor muncii, este bogat şi primăvăratec împodobită. Pretutindeni flutură steaguri roşii şi tricolore, străluceşte în lumina soarelui inscripţia sărbătorească „1 Mai“. Tribunele sunt îmbrăcate în roşu şi împodobite cu verdeaţă şi flori de primăvară. Deasupra tribunei principale — chinurile învăţătorilor omenirii muncitoare, Marx-Engels-Lenin-Stalin, încadrate dte drapele roşii. Chemarea „Trăiască 1 Mai, ziua solidarităţii internaţionale a oamenilor muncii, ziua frăţiei muncitorilor din toate ţările!“ se poate citi de departe. Către acest loc de sărbătorire a marilor zile ale oamenilor muncii se îndreaptă acum mii de cetăţeni pentru a participa la mitingul consacrat zilei de 1 Mai, încep să sosească în tribune invitaţii: membri ai C.C. al P M.R., membri ai guvernului, ai Prezidiului Marii Adunări Naţionale, conducători ai instituţiilor centrale şi ai organizaţiilor oamenilor muncii, personalităţi de frunte ale vieţii. Cu sutele. Au venit cu părinţii lor. Puteau să lipsească tocmai ei de la sărbătoarea primăverii? Undine s-a căţărat pe umerii tatălui său, slobozind un văzduh un balon. Faţa îi era numai zimbet, un zimbet care trădează mindrie. De ce-o fi stat aşa de fanfoş puştiul? Aha, am înţeles. E mîndru de tatăl său, fruntaş la uzinele „23 August", cu două decoraţii în piept Dar dintre toate cite am văzut în Piaţa Stalin şi care ne-au încălzit inimile, a fost un aspect nemaiintănit in alţi ani: un aspect cu caracter de masă, plin de forţă şi dătător de încredereI In fiecare coloană, printre mulţimea de demonstranţi, am văzut pancarte, mereu alte pancarte care raportau partidului şi guvernului că colective întregi de întreprinderi şi-au realizat planul cincinal. Poporul nostru a găsit prilejul fericit de 1 Mai să-şi dovedească notărirea sa, să-şi amnifeste elanul său, dragostea sa pentru plaiurile noastre libere şi mereu mai înfloritoare, solidaritatea sa sinceră cu lupta tuturor popoarelor lumii pentru pace, libertate şi progres. Mai mult ca oricînd, la demonstraţia oamenilor muncii de 1 Mai, am văzut trăind aproape, unitatea neclintită dintre partid, guvern şi popor, forţa patriei scumpe, forţă de neînfruntaţii ştiinţifice, culturale şi artistice, generali şi ofiţeri ai Forţelor Armate ale R.P.R., vechi luptători ai mişcării muncitoreşti din ţara noastră, eroi ai muncii socialiste, oameni ai muncii fruntaşi din întreprinderi şi instituţii — cetăţeni pe pieptul cărora strălucesc ordine şi medalii ale Republicii Populare Române. Sunt de faţă numeroşi oaspeţi din U.R.S.S., R.P. Chineză, Germania, India, Italia, R. P. Polonă, Suedia, R. Cehoslovacă, Norvegia, R.P. Ungară, Brazilia, Finlanda, Danemarca, R.P. Bulgaria, Chile, R.P.D. Coreeană, Alger, Senegal, Maroc, invitaţi ai Consiliului Central al Sindicatelor, Institutului Român pentru Relaţiile Culturale cu Străinătatea, Comitetului Femeilor Democrate. In tribune se află membri ai corpului diplomatic. La ora 9, miile de oameni ai muncii salută cu urale puternice sosirea conducătorilor partidului şi guvernului. In tribuna oficială iau loc tovarăşii: Gh. Gheorghiu-Dej, dr. Petru Groza, Gh. Apostol, I. Chişinevschi, M. B. Mita, membru al Academiei de Ştiinţe a U.R.S.Sf, Al. Moghioroş, Chivu Stoica, Miron Constantinescu, general de armată Emil Bodnăraş,, C. Pîrvulescu, P. Borfia, acad prof. dr. C. I. Parhon, acad. prof. Traian Săvulescu, Lotar Rădăceanu, D. Petrescu, Ștefan Voitec, general locotenent Gh. Pintilie, T. Iordăchescu, Stelian Moraru, general locotenent I. Tutoveanu, Cornel Fulger, Florian Dănălache, începe mitingul de 1 Miai al oamenilor muncii din Capitală. Fanfara intonează „Imnul partizanilor păcii“. Ia cuvîntul tov. Miron Constantinescu, membru în Biroul Politic al C.C. al P.M.R., vicepreşedinte al Consiliului de Miniştri. Cuvîntarea este des subliniată de aplauzele şi urajele oamenilor muncii, mărturie a dragostei şiataşamentului profund al poporului muncitor faţă de partidul şi guvernul ţării noastre, faţă de politica de construire a socialismului şi de apărare a păcii. Vorbitorul aminteşte succesele importante obţinute de oamenii muncii în îndeplinirea înainte de termen a primului nostru plan cincinal, care devine în aceste zile o măreață realitate, o mândrie a fiecărui om al muncii. Calda chemare pe care partidul o adresează oamenilor muncii, de a lupta mai departe cu tot maii mult avînt pentru dezvoltarea industriei grele, temelia dezvoltării întregii economii a ţării, pentru îndeplinirea şi depăşirea planului de stat, pentru întărirea alianţei dintre clasa muncitoare şi ţărănimea muncitoare, pentru ridicarea producţiei agricole, este îmbrăţişată cu entuziasm de participanţii la miting. Răsună lozinci reluate de mii de glasuri. ..Partidul să ne trăiască, Republica să înflorească!“, „Vom munci cu tot elanul, să-ndeplinim cincinalul!“, lozinci sub semnul cărora fiecare om al muncii din patria noastră luptă pentru construirea socialismului, pentru Înflorirea patriei scumpe. Oamenii muncii își exprimă de asemenea prin ovaţii prelungite ataşamentul de neclintit faţă de lagărul păcii, democraţiei şi socialismului, în frunte cu marea Uniune Sovietică, angajîndu-se să lupte necontenit pentru apărarea păcii, pentru întărirea capacităţii de apărare a patriei noastre. Mitingul oamenilor muncii a luat sfîrşit. In piaţă s-a aşternut tăcerea. Răsună solemne acordurile „Marşului partizanilor“. Se văd sosind batalioanele gărzilor muncitoreşti, care deschid demonstraţia. In trecerea lor, asistenţa aclamă îndelung, cuprinsă de un sentiment de mândrie şi adâncă bucurie. Mulţi dintre ei au luptat cu (Continuare în pag. 2-a) In legătura cu convocarea la Varşovia a consfătuirii statelor participante la Declaraţia de la Moscova din 2 decembrie 1954 In concordanţă cu hotărîrile consfătuirii de la Moscova a statelor europene, privind asigurarea păcii şi securităţii în Europa, au avut loc în ultimul timp, între guvernele Uniunii Sovietice, Republicii Populare Polone, Republicii Cehoslovace, Republicii Democrate Germane, Republicii Populare Ungare, Republicii Populare Române, Republicii Populare Bulgaria și Republicii Populare Albania, consultările corespunzătoare. Aceste consultări s-au referit, în primul rînd, la problema încheierii Tratatului de prietenie, colaborare şi asistenţă mutuală între cele 8 state participante la consfătuire şi în al doilea rînd, la problemaorganizării comandamentului unificat al statelor participante la Tratat. In prezent, avînd în vedere ratificarea acordurilor de la Paris, statele amintite mai sus au convenit să convoace la Varşovia, la 6 mai, cea de a doua consfătuire pentru discutarea problemelor ce decurg din hotărîrile consfătuirii de la Moscova. La consfătuirea de la Varșovia va lua de asemenea parte guvernul Republicii Populare Chinese, care va trimite la această consfătuire observatorul său. 8 / ' Partidul şi guvernul nostru cheamă oamenii muncii din 8 . 1 Republica Populară Romina să lupte cu avînt sporit I pentru pace, pentru construirea socialismului in țara noastră, ji pentru întărirea capacităţii ei de apărare ! 8 Măreaţa demonstraţie de 1 Mai a oamenilor muncii din oraşul Bucureşti Tribuna centrală din Piaţa I. V. Stalin din Capitală, în timpul demonstraţiei oamenilor muncii în ziua de 1 Mai Cuvîntarea tovarăşului Miron Constantinescu Din însărcinarea Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român şi a Consiliului de Miniştri, vă felicit cu ocazia zilei de 1 Mai, ziua solidarităţii internaţionale a clasei muncitoare, ziua frăţiei celor ce muncesc din toate ţările în lupta, pentru apărarea păcii, pentru independenţa naţională a popoarelor, pentru socialism. Oamenii muncii din ţara noastră, sub conducerea Partidului Muncitoresc Român, au realizat în cursul acestui an succese deosebite în toate sectoarele vieţii noastre economice, politice şi culturale, în munca de construire a socialismului. Pentru făurirea bazei economice a socialismului în ţara noastră, partidul a aplicat în mod consecvent principiul leninist al industrializării socialiste, dezvoltînd cu precădere industria grea, care constituie pîrghia necontenitei creşteri a economiei ţârii. Aruncind cu însufleţire pentru îndeplinirea planului cincinal, clasa muncitoare a obţinut rezultate importante. .Industria petroliferă din Republica Populară Romina s-a apropiat încă în 1954 de nivelul ultimului an al cincinalului, industria chimică a înfăptuit în trimestrul I, la producţia globală, planul său cincinal, iar industria construcţiei de maşini şi industria electrotehnică realizează in cursul acestui trimestru planul lor cincinal. Peste 200 de întreprinderi din ramurile industriei grele, alimentare, de îmbrăcăminte şi încălţăminte şi-au îndeplinit planul cincinal şi lucrează în contul anului 1956. Organizaţiile de partid sîunt în fruntea acestei lupte măreţe, mobilizînd clasa muncitoare şi ţărănimea muncitoare, intelectualitatea patriotică. Organizaţiile sindicale cu sprijinul U.T.M.-ului organizează cu succes întrecerea socialistă. Înfăptuirea planului de electrificare, creşterea continuă a puterii instalate şi a p producţiei de energie la termo şi hidrocentralele noastre, permit ca industria şi agricultura să se poată dezvolta necontenit, avînd asigurată energia necesară. Ţărănimea muncitoare luptă pentru înfăptuirea sarcinii puse de partid şi guvern, de a da recolte bogate şi o producţie mărită la hectar, de a produce în acest an 10 milioane tone de grîu şi porumb. Sub conducerea organizaţiilor de partid s-au întărit şi dezvoltat cele peste 5150 gospodării agricole colective şi întovărăşiri agricole, care au obţinut succese importante în lucrările agricole, în producerea de recolte bogate la hectar, arătînd astfel drumul spre belşug al întregii ţărănimi muncitoare, drumul transformării socialiste a agriculturii. Pe baza succeselor obţinute în industrie şi agricultură, a creşterii considerabile a producţiei bunurilor de consum, s-a dezvoltat reţeaua comerţului socialist şi cooperatist, a crescut şi s-a dezvoltat schimbul de mărfuri intre oraşe şi sate; astfel a devenit posibilă in decembrie 1954 desfiinţarea sistemului de aprovizionare pe bază de cartele, iar recent reducerea de preţuri la unele articole alimentare şi industriale, ceea ce duce la o creştere a nivelului de trai al oamenilor muncii. Aprovizionarea oraşelor cu mărfuri alimentare şi a satelor cu mărfuri industriale este din ce în ce mai bună. In scopul ridicării nivelului de trai şi a salariului real este necesară îndeplinirea şi depăşirea planului de stat, mărirea continuă a producţiei, îmbunătăţirea calităţii şi sortimentelor produselor, creşterea productivităţii muncii, economisirea de materii prime şi materiale, dezvoltarea întrecerii socialiste, aplicarea şi extinderea metodelor înaintate ale fruntaşilor in producţie, scăderea preţului de cost al produselor. De o deosebită însemnătate în întărirea alianţei dintre clasa muncitoare şi ţărănimea muncitoare, în lupta pentru reducerea preţului de cost al produselor este ridicarea producţiei agricole, terminarea cit mai repede şi în bune condiţii a însămînţărilor de primăvară. Pentru aceasta sînt mobilizate toate forţele partidului, clasei muncitoare şi ţărănimii munţitoare, toate mijloacele, tractoarele, semănătoarele, alte maşini agricole şi atelajele. Comitetele executive ale sfaturilor populare trebuie să-şi concentreze toate eforturile în această direcţie. Sprijinul multilateral pe care ţara noastră l-a primit din partea Uniunii Sovietice în ultimii 10 ani, se “lărgeşte ”mai mult prin acordarea de către Uniunea Sovietică de ajutor tehnico-ştiinţific în domeniul producerii de energie atomică în scopuri paşnice în Republica Populară Romînă. Prin acordul încheiat recent la Moscova vom primi atît ajutor tehnico-ştiinţific cît şi sprijin în formarea de cadre ştiinţifice şi inginereşti, în scopul construirii unei pile atomice experimentale, a acceleratorilor de particule elementare şi producerii de energie nucleară. Aceasta va da un mare avînt cercetărilor ştiinţifice şi tehnice din ţară în domeniul fizicii, chimiei, electricităţii, biologiei, medicinei, etc. In timp ce în ţările lagărului democraţiei şi socialismului, în frunte cu marea Uniune Sovietică, producţia industrială este în continuă dezvoltare, agricultura — după experienţa agriculturii sovietice — asigură pe an ce trece mai multe produse agroalimentare, mergînd pe drumul marilor gospodării colective, preţurile scad, iar nivelul de trai material şi cultural al oamenilor muncii este în continuă creştere, cu totul alta este situaţia oamenilor muncii din ţările capitaliste, coloniale şi dependente. Intensificarea exploatării crîncene a oamenilor muncii de către capitalişti şi moşieri, ruinarea maselor muncitoreşti şi ţărăneşti, prin restrîngerea continuă a producţiei civile în favoarea producţiei de război, apropie şi adîncesc şi mai mult criza economică, criză care duce la pauperizarea maselor, la mărirea şomajului şi la foamete. Acest fapt este clar oglindit atît de situaţia milioanelor de şomeri totali şi parţiali din S.U.A., Italia şi alte ţări capitaliste cît şi de greva docherilor şi tipografilor englezi, a celor 300.000 muncitori din Saar, a celor 350.000 metalurgişti italieni, a luptelor duse de muncitorimea şi ţărănimea franceză, spaniolă, de popoarele din colonii etc. Totodată aceasta ne arată că sub conducerea partidelor comuniste şi muncitoreşti, clasa muncitoare din acele ţări opune o rezistenţă dîrză planurilor războinice ale imperialiştilor şi luptă cu hotărîre pentru independenţa naţională, pentru o viaţă mai bună, pentru pace. Tovarăşi, Superioritatea orînduirîi noastre democrat-populare izvorăşte în primul rînd din faptul că la conducerea statului se află clasa muncitoare, că la temelia regimului democrat-popular stă alianţa trainică, frăţească şi de nezdruncinat dintre clasa muncitoare şi ţărănimea muncitoare, rolul conducător, în această alianţă avîndu-l clasa muncitoare. Un alt factor principal al întăririi regimului de democraţie populară în Republica Populară Romînă este prietenia şi unitatea frăţească care există între poporul român şi minorităţile naţionale, frăţie ce izvorăşte din interesele comune de construire a socialismului ■ în Republica Populară Romînă — patria comună a tuturor celor ce muncesc din ţara noastră. Regimul democrat-popular din Republica Populară Romînă asigură tuturor minorităţilor naţionale drepturi egale cu ale poporului român atît prin legile şi Constituţia Republicii Populare Române, cît şi prin mijloacele materiale ce le sînt puse la dispoziţie. Ţara noastră, eliberată de sub jugul moşierilor şi capitaliştilor, face parte din puternicul lagăr al păcii, democraţiei şi socialismului, în fruntea căruia se află marea Uniune Sovietică luptătoare consecventă pentru menţinerea şi întărirea păcii în lume, împotriva reînvierii militarismului german, pentru soluţionarea pe cale paşnică a tuturor litigiilor internaţionale. Conferinţa ţărilor Asiei şi Africei care a avut loc de curînd la Bandung cu participarea Republicii Populare Chineze a exprimat de asemenea voinţa comună a popoarelor acestor continente, de a lupta împotriva colonialismului, de a promova pacea şi colaborarea între popoare, de a se opune războiului. Partidul şi guvernul nostru cheamă oamenii muncii din Republica Populară Romînă să lupte cu avînt sporit pentru pace, pentru construirea socialismului în ţara noastră, pentru întărirea capacităţii ei de apărare. Trăiască 1 Mai, ziua solidarităţii internaţionale a oamenilor muncii, ziua frăţiei celor ce muncesc din toate ţările! Trăiască marea ţară a socialismului victorios, bastionul păcii şi frăţiei între popoare, Uniunea Sovietică ! Trăiască măreţul lagăr al păcii şi socialismului, în frunte cu Uniunea Sovietică ! Trăiască alianţa trainică dintre clasa muncitoare şi ţărănimea muncitoare, forţa de neclintit a regimului nostru de democraţie populară! La luptă pentru îndeplinirea cu succes a planului cincinal şi a planului de electrificare ! Trăiască Comitetul Central al Partidului Muncitoresc Romín! Trăiască Guvernul Republicii Populare Romíne ! Sub steagul lui Marx-Engels-Lenin-Stalin, sub conducerea partidului, înainte spre victoria socialismului în patria noastră scumpă, Republica Populară Romina !