Steagul Roşu, mai 1957 (Anul 4, nr. 958-982)

1957-05-03 / nr. 958

mKOLvr’rm mr mvfb rm&Br mirtvw^ ORGANE COMITETULUI REGIONAL BUCUREȘTI AL P. M. R. ȘI AL SFATEOI POPULAR Al REGIUNII BUCUREȘTI ANUL XV—Nr. 95S4 pagini 20 bani De 1 Mai, oamenii muncii din Capitală şi regiunea Bucureşti şi-au manifestat hotărîrea de a întări unitatea dintre partid, guvern şi popor, dragostea fierbinte faţă de Uniunea Sovietică, solidaritatea cu cei ce muncesc în întreaga lume, voinţa nestrămutată de a contribui la întărirea unității lagărului socialist, la apărarea păcii. Sub semnul solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc MAREATA DEMONSTRAŢIE a oamenilor muncii din Capitalii Cînd cei dinţii zori au ciocănit timid la porţile zilei, oraşul era treaz. La balcoane, ori în pervazul ferestrelor, mîini harnice de gospodine au aşternut covoarele cele mai frumoase, în vreme ce pe străzi au şi prins să răsune cîntece de slavă lui 1 Mai. Şi cerul, cerul acesta siniliu de primăvară, e boltit deasupra Capitalei, în toată frumuseţea lui. De-ai putea privi pînă hăt, departe, în azur, de bună seamă ai vedea oglindindu-se în el toată bogăţia de flamuri, tot iureşul sărbătoresc al mulţimilor. Dar iată şi piaţa Stalin, unde se află înălţate tribunele în care vor lua loc conducătorii iubiţi ai partidului şi membrii guvernului precum şi oaspeţi de seamă din ţară şi de peste hotare. Pe aici, vreme de cîteva ceasuri, vor trece sute de mii de locuitori ai Capitalei, pentru a-şi demonstra dragostea şi ataşamentul lor fără de margini faţă de partid şi guvern, voinţa fermă de a apăra pacea, manifestînd totodată unitatea de nezdruncinat cu oamenii muncii din ţările lagărului socialist în frunte cu marea Uniune Sovietică. Operatorii cinematografici se agită, îşi aleg cele mai bune unghiuri de filmare, iar alături de ei, pentru prima oară pot fi văzuţi la demonstraţia de 1 Mai, operatorii de la televiziune. Pe calea atotbiruitoarei învăţături marxist-leniniste Sosesc primii invitaţi. Alături de Eroii Muncii Socialiste Nicolae Vasu şi Dumitru Arjon, urcă treptele tribunei acad. N. Ch. Lupu, poetul Eugen Jebeleanu, patriarhul Justinian. Şi rind pe rînd, tribunele laterale se umplu. Sînt prezenţi aici muncitori şi savanţi, fruntaşi ai recoltelor bogate şi militari, invitaţi de peste hotare. Un ropot de aplauze se revarsă în piaţă. Este ora 9... Sosesc conducătorii partidului şi ai statului. Minute în şir, miile de oameni ai muncii aflaţi în faţa tribunei, aclamă pentru unitatea de monolit dintre partid, guvern şi popor. Ei îşi exprimă cu tărie hotărîrea de a păşi cu fermitate pe calea atotbiruitoarei învăţături marxist-leniniste. Dragi tovarăşi şi tovarăşe, Din însărcinarea Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român, a Guvernului R.P.R. şi a Consiliului Central al Sindicatelor vă salut şi vă felicit călduros cu priielejul zilei de 1 Mai, ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc, ziua frăţiei muncitorilor din toate ţările, împreună cu noi vor sărbători intîiul Mai un număr însemnat de prieteni dragi, delegaţi ai oamenilor muncii din 19 ţări. Adresăm scumpilor noştri oaspeţi un cald salut frăţesc. Tovarăşi, Sărbătorim ziua de 1 Mai ca oameni liberi într-o ţară liberă şi stăpîni pe munca noastră mergem înainte pe drumul luminos al socialismului învingător. Poporul romn constructor al vieţii noi socialiste, trece astăzi în revistă cu îndreptăţită mîndrie patriotică succesele dobindite. Intr-un timp scurt, prin munca avîntată a oamenilor muncii, ţara noastră a fost transformată dintr-o ţară înapoiată într-o ţară cu o puternică industrie socialistă in continuă dezvoltare, cu o agricultură in plin progres, cu o ştiinţă şi cultură înfloritoare. Se cimentează tot mai mult frăţia dintre poporul român şi naţionalităţile conlocuitoare, dovada justeţei politicii naţionale a partidului şi statului nostru democrat-popular. Muncind cu însufleţire pentru realizarea hotărîrilor celui de al ll-lea Congres al P.M.R. şi a măsurilor stabilite de plenara C.C. al P.M.R. din decembrie 1956, clasa muncitoare a obţinut succese importante. Planul producţiei globale a industriei socialiste pe primul trimestru al anului, a fost îndeplinit in proIn tribuna oficială iau loc tovarăşii: Gheorghe Gheorghiu-Dej, Chivu Stoica, dr. Petru Groza, Gheorghe Apostol, Emil Bodnăraş, Petre Borilă, Nicolae Ceauşescu, Iosif Chişinevschi, Miron Constantinescu, Alexandru Drăghici, Alexandru Moghioroş, Dumitru Coliu, Leonte Răutu, Leontin Sălăjan, Ştefan Voitec, Janos Fazekas ,Vladimir Gheorghiu, Alexandru Bîrlădeanu, acad prof dr. C. I. Parhon, acad. prof. Traian Săvulescu, Florian Dăinălache. In tribune au luat loc numeroşi invitaţi: membri ai C.C. al Partidului Muncitoresc Român, membri ai guvernului, conducători ai organizaţiilor porţie de 107 la sută. In numeroase întreprinderi s-au obţinut indici mai înalţi de utilizare a maşinilor şi agregatelor şi însemnate reduceri ale cheltuielilor de producţie. Cu realizări importante întîmpină ziua de 1 Mai şi harnica noastră ţărănime muncitoare, aliata de nădejde a clasei muncitoare in făurirea noii orinduiri socialiste. Se dezvoltă şi se întăreşte sectorul socialist al agriculturii. Peste 880.000 de familii de ţărani muncitori s-au unit în circa 12.000 gospodării colective şi întovărăşiri agricole. Ţărănimea muncitoare din sectorul socialist şi individual, muncitorii şi mecanizatorii din G.A.S. şi S.M.T. trebuie acum să desfăşoare o muncă intensă pentru a termina la timp muncile agricole de primăvară. Întreţinerea culturilor, punind bazele unei recolte bogate, în vederea îmbunătăţirii continue a aprovizionării industriei cu materii prime şi a populaţiei cu produse agro-alimentare. Oamenii muncii din patria noastră preţuiesc aportul oamenilor de ştiinţă şi de cultură, al intelectualităţii la construirea socialismului. Suntem încredinţaţi că oamenii de ştiinţa, cultură şi artă vor lupta cu perseverenţă pentru ca ştiinţa şi tehnica, literatura şi arta să slujească tot mai bine cauza poporului, cauza socialismului şi păcii. Tovarăşi, Astăzi, la sărbătorirea zilei de 1 Mai, gîndurile noastre se îndreaptă cu dragoste frăţească spre ţara în care pentru întîia oară s-a construit societatea socialistă, spre marea noastră prietenă şi aliată, Uniunea Sovietică. Anul acesta oamenii sovietici şi împreună cu ei oamenii muncii din lumea întreagă conduşi de partidele comuniste şi muncitoreşti, se pregătesc să întîmpine cea de a 40-a aniversare a Marii Revoobşteşti, conducători ai instituţiilor centrale, academicieni, oameni de ştiinţă, artă şi litere, generali şi ofiţeri superiori, muncitori, ingineri, tehnicieni şi funcţionari fruntaşi din întreprinderile şi instituţiile Capitalei, evidenţiaţi în întrecerea consacrată zilei de 1 Mai. In tribuna rezervată corpului diplomatic au luat loc şefii misiunilor diplomatice acreditaţi la Bucureşti şi alţi membri ai corpului diplomatic. Sunt prezenţi de asemenea reprezentanţii Federaţiei Sindicale Mondiale şi ai oamenilor muncii din 19 ţări, invitaţi la sărbătorirea zilei de 1 Mai în ţara noastră. Iuţii Socialiste din Octombrie, care a deschis omenirii calea spre comunism, cu noi victorii in lupta lor pentru pace, democraţie şi socialism. Socialismul — idealul către care îşi îndreaptă speranţele întreaga omenire muncitoare — a triumfat în U.R.S.S., înaintează victorios în R. P. Chineză şi în ţările democratpopulare din Europa şi Asia. Socialismul s-a transformat într-un puternic sistem mondial, care exercită o inrîurire uriaşă asupra întregii dezvoltări istorice a omenirii. In ţările lagărului socialist acest I Mai se sărbătoreşte sub semnul unui continuu avint al economiei şi culturii, al creşterii bunăstării celor ce muncesc. Cu fiecare nou succes al popoarelor din ţările socialiste se întăreşte şi creşte credinţa oamenilor muncii din lumea întreagă în cauza păcii şi socialismului. Trimitem salutul nostru fierbinte eroicului popor sovietic, constructor al comunismului, apărător neclintit al păcii, salutul nostru frăţesc marelui popor chinez şi tuturor popoarelor care construiesc cu succes socialismul. În ţările capitaliste, oamenii muncii sărbătoresc anul acesta, ziua de 1 Mai sub semnul luptei împotriva exploatării crîncene, împotriva scăderii nivelului lor de trai, pentru pace, libertate şi socialism. Clasa muncitoare din ţările capitaliste işi dă tot mai bine seama că numai prin forţa sa unită, prin concentrarea în jurul său a tuturor forţelor democratice şi progresiste ale societăţii, se poate asigura o politică naţională corespunzătoare intereselor poporului, se poate pune stavilă planurilor înrobitoare ale imperialismului. In toate ţările, partidele comuniste şi muncitoreşti acţionează cu fermitate pentru întărirea unităţii mişcării (Continuare in pag. 3-a) Fanfara intonează Imnul Republicii Populare Romíne. Mitingul este deschis de p tov. Florian Dănălache. Ia apoi cuvîntul tovarăşul Gheorghe Apostol, care în numele şi din însărcinarea C.C. al Partidului Muncitoresc Român, Guvernului R.P.R. şi Consiliului Central al Sindicatelor salută şi felicită pe oamenii muncii cu ocazia zilei de 1 Mai. Fanfara intonează marşul partizanilor, începe defilarea gărzilor muncitoreşti înarmate. In rînduri dese, cu pasul ferm, străbat piaţa — peste 7.000 de oameni — salutaţi de aplauzele prelungite ale asistenţei. Echipaţi în uniforme cenuşii cu banderole tricolore la braţul sting, muncitorii defilează ţinînd armele strîns la piept, hotărîţi să apere viaţa noastră nouă, cuceririle poporului muncitor. Un freamăt cuprinde tribunele. In depărtare se zăresc coloanele pionierilor. In sunetele unui marş săltăreţ, intră în piaţă o fetiţă ce poartă în mîini două steguleţe. Cu o adevărată graţie, ea deschide coloana celor mai tineri manifestanţi. Privim la chipurile arse de soare ale băieţilor şi fetelor. Asupra copilăriei lor fericite veghează cu dragoste şi grijă de părinte partidul. Coloana micuţilor apare ca o grădină vie, în mişcare. Ghirlande de flori sunt agitate deasupra capetelor, baloane de care sunt prinse mici aeromodele îşi iau zborul spre înalturi şi din piepturile miilor de pionieri izbucnesc urale. înfăptuim cu fermitate politica partidului Graiul succint al graficelor de producţie are o neasemuită putere de a îngloba în cîteva cifre întreg patosul ce animă harnicele colective ale întreprinderilor industriale. De cite ori, în anii trecuţi, nu am aplaudat cu sinceră admiraţie succesele realizate de uzinele şi fabricile Capitalei ! Dar cifrele care ne-au stîrnit atunci entuziasmul sînt acum îmbătrînite, lăsate în urmă. Peste ele, trec astăzi săgeţile roşii, care oglindesc noi sporuri aduse producţiei. Vorbesc despre aceasta sutele de panouri şi grafice, carele alegorice şi portretele fruntaşilor în producţie. Dar iată că în piaţă se ivesc feroviarii de (Continuare in pag. 3-a) Cuvîntarea tovarăşului Gh. Apostol Coloanele de manifestanţi trec prin faţa tribunelor. Foto AGERPRES 15.000 DE OAMENI DIN GIURGIU au manifestat pentru pace şi socialism Primăvara aceasta Giurgiu s-a îmbrăcat în vestminte bogate de flori şi verdeaţă. Străzile sunt umbrite de coroanele stufoase ale teilor şi salcâmilor. Parfumul liliacului, pe care îl întâlneşti aproape în fiecare curte, pluteşte pretutindeni în aer. In această zi de 1 Mai, steagurile roşii şi tricolore flutură peste tot, ghirlande de verdeaţă meşteşugit împletite şerpuiesc de-a lunguil străzilor. Steaua roşie, aşezată în vîrful turnului din centru, construcţie care domină întregul oraş, se înteiază puternic în bătaia primelor raze de soare. Zorile nu şi-au deschis încă bine pleoapele dar străzile şi freamătă de oameni în haine de sărbătoare, cu zori la butoniere sau în mîini. În faţa întreprinderilor şi instituţiilor se formează coloane cu steaguri, portrete, lozinci, panouri. Prin barierele oraşului intră cu autocamioanele, căruţele sau pe cai sute şi sute de ţărani muncitori din satele raionului. Printre aceştia, alături de colectiviştii şi întovărăşiţii fruntaşi, de luptători holtărîţi pe frontul transformării socialiste a agriculturii, am înntîlnit şi veterani ai luptelor ţărănimii pentru libertate şi o viaţa mai bună. Pe pieptul lui moş Ion Cealanu din Stăneşti se află ordinul „Steaua Republicii Populare Romîne“ pe care l-a primit cu prilejul aniversării a 50 de ani de la răscoalele ţărăneşti din 1907. Pentru participarea lui la răscoale, moş Ion Cealîn a stat 7 ani în temniţele regimului burghezo-moşieresc. Astăzi, împreună cu Florea Simedrea din Stăneşti şi Panait Danciu din Putineni au fost invitaţi la tribuna oficială pentru a asista la demonstraţia oamenilor muncii. Străzile din jurul centrului oraşului sunt înţesate de oameni ai muncii. S-au strîns muncitori de la Atelierele Navale, fabrica „Popa Şapcă“, Complexul C.F.R., fabrica „Fructonii“, învăţători şi profesori de la şcolile din Giurgiu, colectivişti din Frăţeşti, Putineiu, Dăiţa, Plopşorul, membri ai cooperativei agricole cu rentă din Arsache, întovărăşiţi din Braniştea, Slobozia şi mulţi alţii. Cravatele roşii flutură peste bluzele albe ale pionierilor, costumele multicolore ale sportivilor dau un aspect plăcut la vedere. Oamenii muncii din oraşul Giurgiu sunt gata pentru demonstraţia tradiţională de 1 Mai. ...Este ora 10. In tribuna oficială iau loc tovarăşii: Băjenaru Cornel, secretar al Comitetului Regional Bucureşti al P.M.R., Sinişteanu Radu, prim secretar al comitetului orăşenesc de partid, Siminea Gheorghe, prim secretar al comitetului raional de partid, Stancu Tudor, preşedintele sfatului popular al oraşului Giurgiu, Apostol Gheorghe, preşedintele sfatului popular al raionului Giurgiu, activişti de partid şi de stat, muncitori şi ţărani muncitori fruntaşi. După ce fanfara intonează imnurile ia cuvîntul tovarăşul Băjenaru Cornel, secretar al Comitetului Regional Bucureşti al P.M.R., care vorbeşte despre importanţa lui 1 Mai, ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc .In cuvîntul său vorbitorul a subliniat realizările oamenilor muncii din oraşul şi raionul Giurgiu în lupta pentru socialism şi le-a transmis salutul călduros al comitetului regional de partid. Demonstraţia oamenilor muncii din oraşul şi raionul Giurgiu este deschisă de un uriaş panou purtat de mai mulţi oameni pe care este scris cu litere uriaşe „1 Mai“. Urmează tablourile dascălilor proletariatului internaţional: Marx, Engels, Lenin şi ale membrilor Biroului Politic al C.C. al P.M.R. îşi face apoi apariţia o formaţie compactă care poartă steaguri roşii şi tricolore. Cu un ropot de aplauze este primit grupul simbolic de muncitori, ţărani muncitori şi intelectuali din mijlocul cărora se înalţă macheta globului pămîntesc, peste care flutură un steag roşu avînd înscrise cuvintele „Proletari din toate ţările, uniţi-vă!“ Grupul intonează „Internaţionala“, imnul scump de luptă al oamenilor muncii din întreaga lume. Se aude un răpăit puternic de tobe şi prin faţa tribunei trec acum pionierii, tinerele vlăstare spre care se îndreaptă grija părintească a partidului. Muncitorii de la Atelierele Navale din Giurgiu poartă un grafic cu realizările lor în cinstea zilei de 1 Mai. Ei şi-au îndeplinit planul cu multe zile înainte de termen. In rindurile lor păşesc muncitorii fruntaşi Diaconu Oprea, Spiru Ion, Dorobanţu Ioniţă şi alţii, care s-au distins în mod deosebit în cursul acestui an. Portretele conducătorilor partidelor comuniste şi muncitoreşti frăţeşti şi pancartele purtate, lozincile ce sunt strigate de muncitorii de la Atelierele Navale ca şi de oamenii muncii din celelalte întreprinderi şi instituţii subliniază solidaritatea lor internaţionalist cu cei ce muncesc de pretutiradeni„ devotamentul lor fierbinte faţă de măreţele idea ale marxism-leninismului. Urmează apoi oamenii muncii de la sectorul căi navigabile, de la direcţia regională a navigaţiei fluviale, de la complexul Giurgiu al întreprinderii de construcţii hidrotehnice. Printre ei se află comunistul Căpăţînă Gheorghe, maishu dragor, Storojăneanu Paraschiv, mecanic, docherii Dobre Niculae, Velicu Ilie, Pantelie Sima, constructorii Vasile Dumitru, Petre Bulearcă şi alţii, evidenţiaţi în muncă, întreprinderile lor au obţinut succese importante în primul trimestru al anului. Astfel planul de producţie a fost îndeplinit de S.C.N. în proporţie de: 128,3 la sută, D.R.N.F, 125 la sută, I.C.H., 197 la sută. După coloana lucrătorilor de la O.C.L., care asigură buna aprovizionare a populaţiei, trec ceferiştii în uniformele lor albastre purtînd un uriaş tablou al tovarăşului Gheorghiu Dej. Ei îşi manifestă cu căldură dragostea lor puternică pentru Uniunea Sovietică şi P.C.U.S., darul călăuzitor al mişcării muncitoreşti internaţionale. Elevii şcolilor elementare şi medii care poartă în mîini flori şi cărţi, sunt urmaţi de coloana oamenilor muncii din raionul Giurgiu veniţi în oraş să sărbătorească ziua de 1 Mai alături de muncitorii din întreprinderi. Demonstraţia oamenilor muncii din Giurgiu se încheie cu coloana sportivilor de la asociaţiile „Flamura roşie“, „Locomotiva“, „Voinţa“. Locul din faţa tribunei este înţesat de oameni ai muncii care s-au strîns într-o masă compactă. Peste oraşul Giurgiu răsună acuma cu putere din mii de piepturi acordurile măreţe ale „Internaţionalei“. Demonstraţia de 1 Mai din Giurgiu la care au participat 15.000 de oameni ai muncii, pionieri şi elevi, a luat sfârşit. Seara pe străzile oraşului s-a desfăşurat o retragere cu torţe. rPAritiM invptmvi La măreaţa demonstraţie din Capi menilor muncii din ţară au participat şi delegaţi ai oa Pentru înflorirea necontenită a patriei noastre In această însorită dimineaţă de mai, oraşul s-a trezit odată cu zorile. Coroanele bogate ale castanilor înfloriţi freamătă uşor sub adierea vîntului, în vreme ce pe străzile pavoazate festiv mulţimea de manifestanţi se revarsă în şuvoaie nesfîrşite către parcul „II Iunie“ din centrul oraşului unde se va ţine tradiţionalul miting de 1 Mai. Dar parcul a devenit neincăpător. Peste 6.000 de oameni ai muncii din oraşul şi raionul Turnu-Măgurele s-au adunat aici inundînd aleile parcului şi străzile mărginaşe. Au venit tractorişti de la cele trei S.M.T.-uri din raion, ţărani colectivişti fruntaşi, în muncă, ţărani întovărăşiţi şi cu gospodării individuale, muncitori de la cooperativele de producţie „Oltul“ şi „Borangicul“, de la staţia de egrenat bumbac, salariaţi ai întreprinderilor şi medituţii ior, funcţionari, intelectuali şi elevi de la şcolile de toate categoriile din oraş. Printre tufele de liliac cu florile ca nişte imenşi ciorchini violeţi, au înflorit bujorii cravatelor pioniereşti, florile multicolore ale celor mai frumoase straie de sărbătoare. La ora 9,30, într-o atmosferă de mare entuziasm are Ioc deschiderea mitingului. Tovarăşul Bică Ion, preşedintele comitetului executiv al sfatului popular raional, salută pe participanţi şi îi felicită cu prilejul sărbătorii internaţionale a celor ce muncesc. Apoi, ia cuvîntul tovarăşul Anghel Bodîrlău, prim secretar al comitetului raional P.M.R. care arată însemnătatea zilei de 1 Mai. Acesta trece înrevistă numeroasele succese în muncă pe care oamenii muncii din oraşul şi raionul Turnu-Măgurele le-au cucerit in cinstea acestei măreţe sărbători pentru pace şi socialism. Astfel, dacă în luna ianuarie sectorul socialist în agricultură a sporit cu 695 familii şi 775 hectare teren arabil, în luna martie numărul familiilor de ţărani muncitori care au intrat în sectorul socialist a crescut la 1.277 cu 1.435 ha. teren arabil. Numai în comuna Uda-Clocociov au luat fiinţă în primele luni ale anului 6 întovărăşiri agricole, iar in comuna Slobozia-Mîndra procentul de cooperativizare a atins cifra de 90 la sută. Sunt citate numele unor muncitori fruntaşi, printre care tractoristul Turescu Marin de la S.M.T. Traianu care şi-a realizat planul de producţie în proporţie de 191 la sută, muncitoarele Giurăescu Ana, Pietreanu Ioana şi Gîzea Florica de la cooperativa „Borangicul“ care au realizat pe primul trimestru al anului 143 la sută faţă de plan, Dumitru Mătură de la cooperativa „Oltul“, Mogoş Dumitru de la cooperativa „I. C. Frimu“ şi mulţi alţii cu care oraşul şi raionul Turnu-Măgurele se mîndresc. Toate aceste frumoase izbînzi sînt contribuţii aduse de oamenii muncii din raion la înflorirea patriei, la întărirea păcii. Cuprinzătorul bilanţ al realizărilor din oraşul şi raionul Turnu-Măgurele, enumerate în cuvîntarea tovarăşului Bodîrlău, este întîmpinat cu aplauze entuziaste. Mîini care aclamă, buchete de flori, steaguri, lozinci, pancarte, se agită într-un freamăt însufleţit însoţind uralele ce se înalţă de pretutindeni. ’ * De undeva, din mijlocul mulţimii, se înalţă brusc trei mari baloane care urcă sus, din ce în ce mai sus, ducînd spre înălţimi cele două mici steguleţe care au fost legate de ele şi care flutură acum deasupra oraşului ca , un simbol sau ca un omagiu adus marii sărbători a muncii. Mitingul a luat sfîrşit. După amiază, au avut loc pe stadionul oraşului numeroase întreceri sportive, iar seara colectivul Casei de Cultură raională a prezentat un frumos program artistic. ION MACARIE reghinea Bucureşti. . Foto MIRCEA LAMMM Cu nestăvilit entuziasm au manifestat cetăţenii din oraşul şi raionul Giurgiu cu prilejul zilei de 1 Mai