Steagul Roşu, martie 1958 (Anul 4, nr. 1213-1238)

1958-03-01 / nr. 1213

M îine, în cea de-a doua zi a primăverii, cînd ghioceii împodobesc plaiurile cu gingăşia lor şi adierea blîndă a zefirului mîngîie întîia înmugurire, cînd natura se pregăteşte să îmbrace strălucitul vestmînt al reînnoirii, cetăţeni şi cetăţene din patria noastră, vă prezentaţi din nou în faţa urnelor pentru a vă exercita unul din cele mai importante drepturi înscrise în Constituţie, dreptul de a vă alege reprezentanţii în sfaturile populare. Votaţi pentru ca oraşele şi satele noastre în continuă reînnoire, să devină mai înfloritoare, mai frumoase. Votaţi pentru toate cuceririle pe care poporul nostru le-a dobîndit sub conducerea înţeleaptă a partidului. Votaţi în condiţiile profundului democratism al orînduirii noastre populare, în care puterea aparţine oamenilor muncii de la oraşe şi sate, în care cele mai largi mase sunt chemate să participe la conducerea treburilor obşteşti. Ne sînt încă vii în memorie vremurile de altădată, alegerile din anii cînd burghezo-moşierimea, ignorînd năzuinţa spre mai bine a poporului muncitor, poleia farsele electorale de atunci cu aliajul amăgitor al demagogiei şi fariseismului. Ne sînt vii încă în memorie vremurile de oprelişte, cînd cei ce conduceau ţara risipeau avuţii uriaşe prin cabaretele străine, în vreme ce muncitorii erau aruncaţi pe drumuri şi înfometaţi, ţărănimea robea pe pămînturile moşiereşti iar intelectualitatea era dispreţuită de clasele stăpînitoare. Nu am uitat întunecata „democraţie" a fabricanţilor, bancherilor şi moşierilor, cînd milioane de cetăţeni erau lipsiţi de dreptul de a vota. Cortegiul umilinţelor şi suferinţelor de odinioară a dispărut din viaţa noastră. Pentru ca el să nu reînvie niciodată, votaţi în această primăvară a vieţii noastre noi, candidaţii Frontului Democraţiei Popuare, candidaţii poporului ! Vă amintiţi cetăţeni şi cetăţene de celebrul „Bonjour popor", cu care candidaţii spilcuiţi de altădată se prezentau în faţa alegătorilor? Era deajuns să spună aceste cuvinte ca să-i cunoaşteţi. Şi înţelegeţi atunci că ei nu aveau nimic comun cu interesele poporului, cu nevoile obştei. Erau fripturiştii sufragiului universal pe care marele Caragiale i-a satirizat atît de usturător! In alegerile de mîine, candidaţii Frontului Democraţiei Populare sunt muncitori şi ţărani munciori, învăţători şi savanţi, oameni care şi-au dovedit dragostea faţă de interesele celor mulţi printr-o îndelungată activitate obştească, fii de nădejde ai poporului muncitor. Votînd candidaţii Frontului Democraţiei Populare, votaţi pentru cei mai buni gospodari ai treburilor obşteşti care nu cunosc alte interese mai mari decît cele ale poporului ! In toiul campaniei electorale, în cadrul adunărilor pentru propunerea candidaţilor F.D.P. şi cu prilejul întîlnirilor dintre alegători şi candidaţi, oamenii muncii au făcut bilanţul realizărilor de pînă acum. Bogat este acest bilanţ ! Pretutindeni au apărut fabrici noi. ţara noastră a devenit în anii puterii populare o ţară cu o industrie înfloritoare. Agricultura s-a dezvoltat necontenit. Unităţile socialiste din agricultură aduc belşug în casele celor ce au păşit pe drumul muncii înfrăţite. Ca rezultat al activităţii rodnice depuse de sfaturile populare cu sprijinul maselor largi de cetăţeni, din oraşe şi sate au fost înlăturate treptat multe urme grele ale trecutului. Călătorul care trece astăzi prin oraşele şi satele regiunii Bucureşti ca şi prin cele din întreaga ţară, este impresionat de nenumăratele realizări gospodăreşti, social-culturale care asigură un nivel de trai material şi cultural din ce în ce mai ridicat pentru cel ce muncesc. Sute de străzi pavate, sate electrificate şi radioficate, unităţi sanitare, cămine culturale şi şcoli noi, iată ce întîlneşti pretutindeni în oraşe şi sate, iată rezultatul activităţii creatoare a sfaturilor populare care se sprijină în munca lor pe participarea masivă a cetăţenilor. La toate aceste realizări şi-au adus contribuţia lor importantă deputaţii sfaturilor populare aleşi din rîndurile poporului muncitor. Votînd candidaţii Frontului Democraţiei Populare, votaţi pentru sporirea realizărilor obşteşti, pentru întărirea cuceririlor de pînă acum, pentru continua îmbunătăţire a nivelului de trai material şi cultural ! Cînd primăvara cu zile însorite învinge ultimele răbufneli ale iernii, oamenii muncii din patria noastră se bucură nu numai de frumuseţea acestui anotimp al florilor, dar şi de faptul că acum ei pot să-şi intensifice activitatea gospodărească pentru înfrumuseţarea oraşelor şi satelor. El se bucură de fiecare clipă care le dă posibilitatea să muncească în linişte şi cu spor pentru înflorirea vieţii noi. Ei iubesc pacea, pentru că în fiecare clipă de pace pot să creeze, să înainteze spre îndeplinirea năzuinţelor lor nobile. De aceea în cadrul campaniei electorale ei şi-au afirmat încă odată adeziunea nelimitată faţă de politica externă a statului nostru, politică de pace şi înfrăţire între popoare. Năzuind spre pace, poporul nostru nu uită că cercurile imperialiste îşi intensifică uneltirile agresive. In faţa acestor uneltiri, oamenii muncii din Republica Populară Romînă îşi întăresc vigilenţa şi îşi dau din toată inima contribuţia la consolidarea forţelor păcii de pretutindeni, la consolidarea unităţii ţărilor socialiste care, în frunte cu Uniunea Sovietică, constituie principalul ob*,_ac®,.1 în calea celor ce vor să aprindă din nou flăcările pustiitoare ale războiului. Prezentîndu-se mîine în faţa urnelor şi votînd candidaţii frontului Democraţiei Populare, poporul nostru îşi va afirma din nou hotărîrea de a lupta pentru apărarea păcii ! Pătrunşi de un patriotism fierbinte, mîndrindu-se cu realizările de pînă acum, oamenii muncii din patria noastră string în aceste zile şi mai mult rîndurile în jurul partidului şi guvernului care ne conduc cu înţelepciune pe drumul unei vieţi fericite, şi îşi exprimă hotărîrea de a lupta mai departe pentru noi înfăptuiri. Cetăţeni şi cetăţene ! Prezentîndu-vă la vot trăiţi din plin sentimentul bucuriei oamenilor liberi, stăpîni pe ţara lor liberă şi înfloritoare Participînd cu toţii la vot şi votînd candidaţii Frontului Democraţiei Populare, votaţi pentru întărirea continuă a regimului democrat-popular, pentru victoria socialismului în ţara noastră, pentru bunăstarea întregului popor ş i cu rom la voi n primăvară, ii simţi prezenţa in boarea călduţă a vîntului încărcat cu mireasma proaspătă a ierbii crude, in stropii de aur ai soarelui rătăciţi pe oglinda agitată a piratelor, in ciripitul gălăgios al vrăbiilor ce-au luat cu asalt livezile. Şi mai ales, ii simţi prezenţa in privirile pline de lumină ale oamenilor, in zimbetul lor cald, in bucuria lor molipsitoare, in cintecele şi jocurile lor, in tinereţea care încălzeşte inimile tuturor tîrstelor. Dar nu numai primăvara este aceeacare dă bogăţie şi strălucire evenimentului sărbătoresc pe care il trăiesc astăzi cetăţenii din satele şi oraşele patriei noastre. Căldura care aprinde în priviri aceste zimbete luminoase, care dă zbor cintecelor şi bucuriei necuprinse, işi are sălaş în inimile oamenilor, in conştiinţa lor cetăţenească, bazată pe convingerea că actul alegerilor de deputaţi este cu adevărat o sărbătoare a poporului. De altfel, semnele acestei sărbători s-au făcut simţite cu aceeaşi intensitate şi in decorul alb al lunilor de iarnă, pe tot parcursul campaniei electorale... Campania electorală... In locul meu, un filolog n-ar fi putut rezista tentaţiei de a face o demonstraţie a modificărilor semantice pe care le-a suferit această expresie in zilele noastre. Eu, insă, găsesc că forţarea uşilor deschise este o treabă inutilă. Cine nu ştie că pînă la instaurarea regimului democrat-popular ,,campania electorală" nu era decit o reprezentaţie de bilet, cu ocări şi înjurături pe toate tonurile intre partidele politice, cu scandaluri şi promisiuni demagogice ? Şi cine nu ştie că cetăţeanul cinstit, sătul de promisiuni şi împovărat de nevoile pe care i le puneau in spate tot mai deşii stăpîni ai săi şi ai ţării, făcea tot posibilul pentru a rămine in afara acestui spectacol degradant . Ţăranii satelor noastre ştiau că nu de dragul colibelor lor cu geamuri cu palma sau al copiilor lor desculţi şi analfabeţi, îşi răcneau discursurile pe la întruniri fel şi fel de „domnişori", începind cu fraţilor" şi terminind cu „daji-mi votul“... Ba lucrurile acestea mă gindeam zilele trecute, pe cînd mă aflam ■■ din comuna Ulmeni din raionul Alexandria şi discutam cu directorul căminului cultural despre talentul artistic al lui moş Tudor cimpoierul, despre programul pe care-l pregătesc artiştii amatori in întimpinarea alegerilor. Pe uliţă, coborau care încărcate cu pietriş de la carierele învecinate, iar in lungul şoselei trebăluiau săteni cu lopeţi şi cazmale intinzind piatră, curăţind şanţurile, reparind podeţe şi bătind de o parte şi de alta ţăruşi. Cu citva timp înainte, cetăţenii comunei se intilniseră cu candidaţii lor — ţărani ca şi ei — şi împreună hotăriseră ce mai e de făcut pe plan gospodăresc in comună. Dumineca trecută reparaseră digul eleşteului comunal, iar acum, participau la amenajarea şoselei. eIM secţiei Drumuri a sfatului popular raional, împreună cu delegaţiile de cetăţeni ai comunelor Pirliţa şi Ploscă, trasa peste cîmp un nou drum, care avea să facă legătura dintre aceste două comune. Era vorba tot de o realizare a cetăţenilor, hotărită pe plan local, care avea să înlesnească legătura comunei Piritid cu calea ferată şi, în felul acesta, cu centrul raional. Şi cite asemenea fapte nu prindeau viaţă in alte sate şi comune ale regiunii . Era rodul firesc al dezbaterilor cetăţeneşti prilejuite de intilnirile candidaţilor cu alegătorii lor. Era, in esenţă, conţinutul nou al noţiunii de „campanie electorală" in condiţiile regimului democrat-popular, regim care se bazează pe participarea largă a poporului la conducerea treburilor obşteşti... Era o părticică din frumuseţea şi noutatea vieţii noastre, aşezată pe făgaşul socialismului. Cit despre tractoarele pe care le-am zărit rinduite in faţa gospodăriei colective din Furcu- Ieşti, ele răscolesc de mult întinsul cimpului, adăugind cu fiecare hantru de arătură, o nouă petală in buchetul izbinzilor cu care tractoriştii — aceşti harnici meşteri ai ogoarelor — se prezintă în faţa urnelor. Poate că, acum, colectiviştii din Furculeşti au terminat deja spalierele la viţa de vie intrată pe rod anul acesta, despre care discutam zilele trecute cu preşedintele lor, la o adunare in circumscripţia comunală. Nici nu s-ar putea altfel căci colectiviştii din Furcuieşti au ţinut să intimpine sărbătoarea alegerilor cu realizări cit mai frumoase in munctte de primăvară. Un motiv in plus pentru ca Nica Marin, preşedinte de colectivă şi candidat F.D.P. la Furculeşti să se bucure de stima şi aprecierea cetăţenilor. έn lunca Oltului, către latura de vest a raionului Turnu Măgurele, se află satul Rudari. Aşezat in marginea cringului de sălcii şi plopi din care locuitorii săi cioplesc cu îndeminare linguri, covăţi, furci de tors şi alte felurite obiecte, exercitindu-şi meşteşugul lor străvechi, — sătucul acesta nu era in trecut decît o aşezare sălbatecă de nomazi, fără să figureze pe harta judeţului şi fără ca cineva să se întrebe ce-i cu ea. In zilele noastre, satul Rudari a devenit o localitate in toată puterea cuvintului, cu şcoală, cooperativă şi cămin cultural. Iar duminică, locuitorii satului Rudari se prezintă in faţa urnelor pentru a da votul concetăţeanului lor Ion D. Şerban, candidat pentru sfatul popular raional. Este, dacă vreţi, şi aceasta o pagină nouă pe care bătrinul Olt trebuie s-o înscrie în cartea zbuciumatei sale istorii. THIL sa fiind, te întrebi dacă nu ctmal va fluturatul festiv al steagurilor și entuziasmul înflăcărat al oamenilor, au adus un plus de strălucire acestei primăveri... Se pare că da. Ramurilede salcie înflorită cu care au fost împodobite cabinele de votare, chitele de ghiocei prinse in părul fetelor şi zborul porumbeilor In văzduhul potopit de soare devin astfel însemnele unui omagiu pe care primăoara ii aduce, — darnică și prietenoasă — acestei entuziaste sărbători a alegerilor. ION MACARIE Sărbătoarea alegerilor TRĂIASCĂ VICTORIA ÎN ALEGERI A FRONTULUI DEMOCRAȚIEI POPULARE! DUMINICA MARTIE VROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE.* UNIȚI-VAI ORGANUL COMITETULUI REGIONAL BUCUREȘTI AL P.M.R. ŞI AL SFATULUI POPULAR AL REGIUNII BUCUREȘTI ANUL IV—Nr 1213 Simbătă 1 martie 1958 4 pagini 20 bani Și transformam alegerile într-o nouă și puternica manifestare a trăiniciei regimului nostru democratpopular ! Pentru înflorirea patriei, pentru pace, bunăstare şi socialism VOIA1l CANDIDAŢII f. D.P Entuziaste mitinguri electorale Angajamentul alegătorilor In raionul Xitu, mii de cetăţeni au luat parte la mitingurile electorale, exprimîndu-şi dorinţa de a-şi da votul candidaţilor F.D.P. La mitingul electoral din comuna Vînătorii Mici a luat cuvintul candidatul F.D.P. Anghel Ştefănescu preşedintele statului popular raional Titu. Vorbitorul a prezentat in faţa adunării un scurt bilanţ al realizărilor înfăptuite pe plan local în anii regimului de democraţie populară. Cu acest prilej numeroşi alegători sosiţi aici din cele trei comune care aparţin de circumscripţia electorală regională 35, au arătat că sprijină cu însufleţire politica partidului şi guvernului şi că vor desfăşura şi mai departe, alături de viitorii deputaţi, o activitate gospodărească multilaterală. Mitinguri electorale au avut loc şi in alte comune din raion. La Întâlnirea de la Potlogi cu deputatul raional Petre Piunog, primul secretar al comitetului raional de partid, alegătorii şi-au manifestat ataşamentul faţă de partid şi guvern, luindu-şi angajamente de a sprijini acţiunile iniţiate in direcţia înfrumuseţării şi gospodăririi comunei lor. Intr-un alt miting la Gura Şuţii, a vorbit în faţa alegătorilor deputatul raional Virgil Dumitrescu. Şi aici alegătorii şi-au luat însufleţite angajamente, manifestindu-şi dorinţa de a-şi da la 2 martie votul lor candidaţilor F.D.P. încredere deplină OLTENIŢA. (De la corespondentul nostru). — In localul şcolii elementare din satul Valea lui Soare s-au adunat numeroşi tineri şi vîrstnici, femei şi bărbaţi din Ulmeni şi alte sate, ce fac parte din circumscripţia electorală regională nr. 51. Primul a luat cuvîntul mecanizatorul Călin Tănase de la S.M.T. Ulmeni, candidat al F.D.P. pentru circumscripţia respectivă. El a vorbit despre importanţa alegerilor de la 2 martie, despre realizările înfăptuite în ultimii ani de către sfaturile populare cu sprijinul maselor largi de cetăţeni, despre viaţa tot mai frumoasă şi îndestulată a celor ce şi-au unit ogoarele pentru a le munci în comun cu tractoarele şi maşinile statului. A vorbit apoi, tovarăşul Gheorghe Marin, preşedintele gospodăriei colective „ Alai“ din Ulmeni care a scos în evidenţă sprijinul candidatului şi al mecanizatorilor de la S.M.T. Ulmeni în obţinerea unor recolte sporite pe ogoarele colectivei şi aportul pe care aceştia l-au adus în rezolvarea treburilor obşteşti. Tovarăşul Ion Constantin, preşedintele sfatului popular al comunei Ulmeni şi alţi alegători care au urmat la cuvînt, şi-au exprimat deplina lor încredere faţă de candidatul F.D.P. asigurându-l că îi vor acorda cu dragoste votul şi tot sprijinul necesar în acţiunile obşteşti menite să ducă la o mai bună gospodărire a satelor. Mitingul a fost urmat de un program artistic prezentat de brigada de agitaţie din satul Valea lui Soare. Cu gîndul la viitoarele recolte In sala cinematografului „George Enescu“ din comuna Cocioc a avut loc un miting la care a vorbit candidatul regional Dumitru Iovin, primul secretar al comitetului raional de partid Snagov. La acest miting au participat numeroşi cetăţeni din comunele Cocioc, Foenarii Vulpeşti şi Buriaşi, comune care intra în componenţa circumscripţiei electorale regionale nr. 2. Tovarăşul Dumitru Iovin a vorbit despre realizările din ultimii doi ani din cuprinsul regiunii Bucureşti. In aceeaşi zi amai avut loc un miting în comuna Baloteşti. La acest miting a vorbit candidatul Aurel Olteanu, inginer agronom de la Staţia de experimentare a porumbului din Săftica. După expunerea făcută de candidat, mitingul s-a transformat într-o largă discuţie pe marginea problemei recoltelor bogate. Numeroşi ţărani muncitori au cerut candidatului sfaturi pentru obţinerea unor recolte bogate. După discuţii, din care participanţii s-au ales cu utile învăţăminte candidatul a invitat pe ţăranii muncitori din Baloteşti sa viziteze Staţia de experimentare a porumbului. Candidata O, inima... Cum a-nceput să-i bată şi-a dat năvală în obrazul ei cînd a propus-o satul candidată In rînd cu cele mai de preţ femei. Acum, la calda focului văpaie, se adînceşte-n gînduri, pas cu pas, şi-n liniştea ce stăruie-n odaie nădejdi şi temeri prind în sine glas. Puterile la drum au să-i ajungă la împlinirea cîtor vor veni ? Aşteaptă întrebarea vreme lungă, răspunsu-i greu... şi-i lesne-a-l ocoli. Dar temerile, iată, se destramă! Din leagănul cu scutece de nea două mînuţe caută spre mamă şi înfloreşte-un zîmbet către ea. O, inima... Cum a-nceput să-i bată şi-a dat năvală în obrazul ei. Cu faţa ca de soare luminată se pleacă peste pruncul rotofei. Privirele i-s calde, nesătule, în trupu-i simte forţe noi cum cresc. — Puterile la drum vor fi destule, căci ştiu că pentru tine-l netezesc! I. PATRAŞCU