Steagul Roşu, mai 1958 (Anul 4, nr. 1266-1290)

1958-05-03 / nr. 1266

ORGANUL COMITETULUI REGIONAL BUCUREȘTI AL P.M.R. ŞI AL SFATULUI POPULAR AL REGIUNII BUCUREȘTI 4 pagini 20 bani Anul IV — Nr. 1266 Simbătă 3 mai 1958 a constituit O PUTERNICA MANIFESTARE a ataşamentului poporului nostru faţă de cauza socialismului şi a păcii TRIBUNA CENTRALA IN TIMPUL MARII DEMONSTRATI A OAMENILOR MUNCII DIN CAPITALA Sut semnul unităţii de nestruncinat !între partid, guvern şi popor Demonstraţia oamenilor muncii din Capitală Nedesminţindu-şi faima, primăvara plină de capricii din acest an, a inegurat cerul vn zorii lui l Mai, făcind ca mii şi mii de ochi să cate întrebători spre norii prevestitori de ploaie. Doar meteorologul de serviciu, privea liniştit şi vesel spre bulevardul înţesat de oameni şi siguranţa pronosticului său, rostit aproape din minut un minut la telefon, s-a adeverit citeva ceasuri mai tirziu. Cerul şi-a luminat obrazul şi norii alungaţi hăt-departe, au făcut loc razelor jucăuşe de soare, aşternute cu dărnicie peste întregul oraş. In decorul festiv al naturii trezite la viaţă, cetăţenii Capitalei au sărbătorit pină în ceasul miezului de noapte ziua de 1 Mai. Porniţi din toate colţurile oraşului, asemeni piratelor ce-şi revarsă apele în matca uriaşului fluviu, sute de mii de oameni ai muncii au manifestat în această zi pentru continua înflorire a patriei, pentru solidaritatea cu toţi proletarii lumii, pentru coexistenţăpaşnică, împotriva pericolului morţii atomice. Ore în şir, coloanele au trecut prin faţa tribunelor din Piaţa Stalin, clătind şi lucind, exprimindu-şi dragostea şi încrederea de nezdruncinat în politica înţeleaptă a partidului nostru iubit. Carele alegorice născute din inventivitatea şi spiritul creator al harnicelor colective muncitoreşti, pancartele reflectind ca o oglindă izbinzile metalurgiştilor şi ţesătoarelor, ale făuritorilor de artă şi ale lucrătorilor din sectorul bunurilor de consum, portretele fruntaşilor purtate cu mindrie de tovarăşii lor de muncă, toate au dat farmec şi culoare uriaşei demonstraţii din Capitală. In marea piaţă, străjuită de portretele lui Marx,Engels şi Lenin, mii de oameni ai muncii au aplaudat cu însufleţire apariţia la tribuna centrală a conducătorilor partidului şi statului. Minute in şir, au răsunat ovaţiile, ca o mărturie vie, grăitoare, a unităţii de monolit dintre partid, guvern şi popor. In tribuna centrală au luat loc tovarăşii: Gheorghe Gheorghiu-Dej, Chivu Stoica, Gheorghe Apostol, Emil Bodnăraş, Petre Borid, Nicolae Ceauşescu, Alexandru Drăghici, Alexandru Moghioroş, Constantin Pîrvulescu, Iosef Vale, vicepreşedinte al Adunării Naţionale a R. Cehoslovace, conducătorul delegaţiei parlamentare a R. Cehoslovace care se află in ţara noastră, Dumitru I.fidiu, Leonte Răutu, Leordin Sălăjan, Ştefan Voitec, Janos Fazekaş, Vladimir Gheorghiu, Mihail Ralea, Anton Moisescu, Alexandru Birlădeanu, acad. C. I. Parhon, Gheorghe Stoica, Florian Dănălache, Virgil Trofin. In tribune se află de asemenea membrii delegaţiei parlamentare a R. Cehoslovace care ne vizitează ţara, precum şi numeroşi oaspeţi veniţi să sărbătorească alături de poporul nostru ziua de 1 Mai, reprezentanţi ai sindicatelor din U.R.S.S., Argentina, reprezentantul Confederaţiei Internaţionale a Sindicatelor din ţările arabe, Marea Britanie, R. P. Bulgaria, R. Cehoslovacă, R. D. Germană, Iran, Italia, Maroc, Sudanul Francez, R. P. Ungară. Mitingul este deschis de tovarăşul Florian Dănălache, membru al C.C. al P.M.R., prim secretar al Comitetului Orăşenesc Bucureşti al P.M.R., care dă cuvintul tovarăşului Gheorghe. Apostol, membru al Biroului Politic al C.C. al ION MARGINEANU ADRIAN DUMITRAŞCU Cuvintarea tovarăşului Gheorghe Apostol Oameni ai muncii din Capitala patriei noastre, Dragi tovarăşi şi tovarăşe, Dragi oaspeţi de peste hotare, Urmînd vechea noastră tradiţie muncitorească ne-am adunat azi, în prima zi a lunii mai, să sărbătorim ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc, ziua unităţii de acţiune a oamenilor muncii de pretutindeni în lupta pentru pace şi progres social. Cu ocazia acestei măreţe sărbători a omenirii muncitoare, în numele Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Romín, al Guvernului Republicii Populare Române şi al Consiliului Central al Sindicatelor, vă transmit, dragi tovarăşi, un fierbinte salut şi vă felicit călduros pentru realizările de seamă obţinute în lupta pentru construirea socialismului în patria noastră. Adresez salutul nostru călduros delegaţilor din alte ţări veniţi să sărbătorească împreună cu noi ziua de 1 Mai. Prezenţa lor în mijlocul nostru este un simbol viu al legăturilor Vraţei ei Internaţionaliste pe care poporul nostru muncitor le întăreşte necontenit, credincios măreţei chemări care de la Marx şi Engels încoace străbate deceniile şi continentele: „Proletari din toate ţările, uniţi-vă!“. Anul acesta sărbătoarea de 1 Mai se desfăşoară sub semnul unor noi succese istorice repurtate de sistemul mondial socialist şi de mişcarea de eliberare socială şi naţională a popoarelor, sub semnul unirii tot mai strânse a oamenilor muncii din toate ţările in lupta împotriva pericolului unui război atomic, pentru pace, independenţă naţională şi socialism. Popoarele ţărilor lagărului socialist sărbătoresc ziua de 1 Mai în condiţiile ţinut avînt continuu al economiei, ştiinţei şi culturii, al creşterii bunăstării celor ce muncesc. In admiraţia întregii omeniri progresiste poporul sovietic face in această zi gloriosul bilanţ al înfăptuirilor sale epocale care-1 apropie sistematic de ţelul său: crearea bazei tehnico-materiale a comunismului, ajungerea din urmă şi întrecerea celor mai înaintate ţări capitaliste în ce priveşte producţia industrială şi agricolă pe cap de locuitor. Uniunea Sovietică a şi întrecut cea mai dezvoltată putere imperialistă — Statele Unite ale Americii — în multe domenii ale ştiinţei şi tehnicii. Mari succese au obţinut în construirea socialismului Republica Populară Chineză şi celelalte ţări democrat-populare din Europa şi Asia. Intr-ajutorarea frăţească a ţărilor lagărului socialist, ajutorul internaţionalist acordat acestora de către U.R.S.S. face posibilă dezvoltarea forţelor de producţie în fiecare dintre ţările socialiste într-un ritm neîntilnit în istorie. De la această tribună trimitem salutul nostru fierbinte marelui popor sovietic, eroic constructor al comunismului, salutul nostru frăţesc poporului chinez şi tuturor popoarelor care odată cu noi sărbătoresc în această zi, ca oameni liberi, stăpîni pe soarta lor, victoriile repurtate în construirea socialismului. In ţările capitaliste ziua de 1 Mai este ziua solidarităţii de luptă a clasei muncitoare şi a tuturor oamenilor muncii împotriva exploatării capitaliste, a mizeriei, scumpirii vieţii şi şomajului, consecinţă a politicii de război a cercurilor imperialiste, zi de luptă pentru pace şi prietenie intre popoare. In Statele Unite ale Americii şi în alte state capitaliste criza economică îşi arată colţii, înseşi statisticile burgheze sunt nevoite să recunoască reducerea producţiei industriale şi creşterea armatei de şomeri, care nu (Continuare in pag. 3-a) (Continuare in pag. 3-a) I Solidari cu muncitorimea de pretutindeni ! — însufleţită demonstraţie a celor ce muncesc din oraşul Giurgiu — După 23 August 1944 am avut prilejul să participăm în mai multe rînduri la sărbătorirea zilei de 1 Julai, în oraşul de pe malul Dunării, ?şi întotdeauna am fost impresionaţi de entuziasmul giurgiuvenilor. Anul acesta ni s-a părut însă, că demonstraţia oamenilor muncii din străvechiul oraş a fost mai însufleţită decît în alţi ani. Probabil că în această direcţie şi-au adus contribuţia frumoasele succese obţinute în ultimul timp de către o serie de unităţi industriale din localitate. Peste coloanele demonstranţilor au fluturat de astădată trei drapele roşii de întreprinderi fruntaşe în producţie pe ţară sau regiune. In fruntea coloanelor un muncitor purta mîndria oamenilor muncii din oraşul Giurgiu. Drapelul roşu de întreprindere fruntaşă pe ramură industrială din întreaga ţară atribuit vrednicului colectiv al fabricii de zahăr „Popa Şapcă". Demonstraţia oamenilor muncii din oraşul Giurgiu a început la ora 10. In tribuna oficială au luat loc tovarăşii : Marin Argint, secretar al Comitetului regional Bucureşti al P.M.R., Gheorghe Siminea, prim secretar al Comitetului orăşenesc Giurgiu al P.M.R., Ion Stamate, prim secretar al Comitetului raional Giurgiu al P.M.R., Ion Persoiu, preşedintele sfatului popular orăşenesc, Ion Marica, preşedintele sfatului popular raional, conducători de întreprinderi şi instituţii, ofiţeri ai forţelor noastre armate, muncitori fruntaşi, ţărani colectivişti şi întovărăşiţi. Pe piepturile celor mai în vîrstă dintre cei prezenţi în tribună, bătrînii participanţi la răscoala din 1907 Florea Simedre şi Ion Ceabînă, strălucea ordinul „Steaua Republicii Populare Române". Puterea instaurată de clasa muncitoare se acordă onorurile meritate pentru lupta lor. Iar ţelurile pentru care s-au ridicat atunci în primăvara lui 1907, pămînt şi libertate, au fost îndeplinite de mult. Sărbătorirea festivă a zilei de 1 Mai din acest an la Giurgiu a fost Olteniţa Oraşul Olteniţa a îmbrăcat haină de sărbătoare cu prilejul zilei de 1 Mai. încă de dimineaţă coloanele oamenilor muncii au pornit să străbată strada Gheorghe Gheorghiu-Dej, sub faldurile steagurilor purpurii. Coloanele se îndreaptă spre grădina de vară a oraşului, unde urmează să aibă loc mitingul oamenilor muncii din oraş şi raion. Mai iuţii trec deschisă de tovarăşul Gheorghe Siminea, prim secretar al comitetului orăşenesc de partid. Luînd apoi cuvîntul, tovarăşul Marin Argint, secretar al Comitetului regional Bucureşti al P.M.R. a transmis oamenilor muncii din Giurgiu salutul călduros al comitetului regional de partid. Relevînd succesele importante ale industriei din regiunea Bucureşti a cărei producţie globală a sporit cu 189 la sută faţă de anul 1955, vorbitorul a sub- CRĂCIUN IONESCU (Continuare in pag. 2-a) gărzile muncitoreşti, apoi pionierii după care urmează muncitorii Şantierului naval, muncitorii fabricii de conserve „Valea Roşie", colectiviştii şi întovărăşiţii din Olteniţa, muncitorii întreprinderii piscicole din Greaca, lucrătorii din cooperaţie, după care îşi fac apariţia coloanele echipelor culturale din raion, participante în această zi de 1 Mai la finalele concursurilor din cadrul ştafetei culturale. Pe panourile purtate de participanţi la marea sărbătoare se pot citi realizările cu care colectivele de muncitori, colectiviştii şi întovărăşiţii, au întîmpinat ziua de 1 Mai. La Şantierul naval planul a fost realizat în procent de 117,72 la sută, a fost redus preţul de cost, obţinîndu-se totodată economii în valoare de 211.000 Iei. Membrii gospodăriei colective „Gura Argeşului" din Olteniţa au terminat însămînţările din prima epocă, iar brigada piscicolă a gospodăriei a pescuit peste 11.000 kg. de peşte pe care l-au valorificat prin cooperaţie. Cu realizări grăitoare se prezintă şi celelalte întreprinderi şi unităţi agricole socialiste din raion. Strungarul Gheorghe Lazăr de la Şantierul naval, colectivistul Dumitru Viziru din Olteniţa, C.F.R.-istul Petre Iacob, întovărăşitul Marin Doneanu din Şoldanu şi mulţi alţii îşi manifestă entuziasmul, scandînd lozincile: „Trăiască 1 Mai, ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc“, „Trăiască pacea între popoare“. Mitingul este deschis de tovarăşul Marin Nisipaşu, preşedintele sfatului V. TOLEA Trainica alianţa dintre clasa muncitoare şi ţărănimea muncitoare Trec gărzile muncitoreşti Sărbătorirea zilei de 1 Mai v. v m in Capitală si in întreaga tară (Continuare in pag. 2-a)