Steagul Roşu, septembrie 1958 (Anul 4, nr. 1370-1394)

1958-09-02 / nr. 1370

Pag. 4-a Nota Ministerului Afacerilor Externe al U.R.S.S. adresată ambasadei S. U. A. din Moscova MOSCOVA, 31 (Agerpres). — TASS transmite: Guvernul Uniunii Sovietice este de acord ca la 31 octombrie să înceapă tratative ale reprezentanţilor U.R.S.S., S.U.A. şi Marii Britanii în scopul încheierii unui acord cu privire la încetarea pentru totdeauna a experienţelor cu arma atomică şi cu hidrogen de către state, cu stabilirea unui control cuvenit pentru respectarea acestui acord. Această declaraţie a guvernului sovietic este cuprinsă în nota din 30 august a Ministerului Afacerilor Externe al U.R.S.S. care a fost trimisă ambasadei S.U.A. In continuare in notă se arată că, după părerea guvernului sovietic, locul cel mai potrivit pentru ţinerea acestor tratative ar fi Geneva. Pentru a evita tergiversarea tratativelor guvernul sovietic propune să se cadă din timp de acord asupra limitării duratei lor printr-un termen anumit. De partea sa, guvernul sovietic propune să se stabilească acest termen la 2—3 săptămîni. Odată cu nota s-a trimis ambasadei S.U.A. şi textul declaraţiei lui N. S. Hruşciov, preşedintele Consiliului de Miniştri al U.R.S.S., publicat la 30 august, în care este expus punctul de vedere al guvernului sovietic în problemele atinse în declaraţia din 22 august a preşedintelui Eisenhower. Declaraţia secretarului Casei Albe în problemele de presă NEW YORK 31 (Agerpres). In dimineaţa zilei de 30 august agentiile topegrafice americane au transmis din Newport, unde se afla la odihnă preşedintele S.U.A., declaraţia lui Hagerty, secretarul Casei Albe în problemele de presă. In declaraţie se subliniază că preşedintele Eisenhower „este satisfăcut“ de asentimentul lui N. S. Hruşciov de a începe la 31 octombrie tratativele cu privire la Interzicerea experienţelor cu arma nucleară. S.U.A., a declarat Hagerty, nu sînt împotrivă ca Geneva să fie oraşul unde se vor duce tratative. Totuşi, preşedintele S.U.A. nu va participa de la început la aceste tratative. Delegaţia americană va fi compusă mai ales din experţi. Dacă preşedintele va participa la tratative mai tîrziu, aceasta va depinde, după spusele lui Hagerty, de desfăşurarea tratativelor. Hagerty, a anunţat că preşedintele Eisenhower şi-a exprimat speranţa că tratativele, care, după cum se presupună vor începe la 31 octombrie, vor duca la realizarea uinei înţelegeri accepta- bile între cele trei ţări cu privire la interzicerea experiențelor cu arma nucleară Poporul chinez este chemat să obfinâ In acest an 10.700.000 tone oţel PEKMN 1 (Agerpres). — China Nouă transmite: Intre 17 şi 30 august s-a desfăşurat în localitatea Beidaihe (provincia Hebei) şedinţa lărgită a Biroului Politic al C.C. al Partidului Comunist Chinez în cadrul şedinţei au fost discutate problemele cu privire la planul economic de stat pe anul 1959, problemele privind: starea producţiei industriale şi agricole, munca la sate, dezvoltarea comerţului, politica în domeniul învăţămîntului, precum şi alte probleme. Biroul Politic al C.C. al P. C. Chinez a chemat întregul partid şi poporul chinez să lupte pentru a obţine în acest an 10.700.000 tone de oţel. Vizita delegaţiei culturale române în R.S.S. Moldovenească . CHIŞINĂU (Agerpres). — Corespondenţă specială: In ziua de 30 august, delegaţia oamenilor de cultură din R.P.R., însoţită de A. V. Corobceanu, ministru adjunct al Culturii al R.S.S. Moldoveneşti şi V. G. Anghel, directorul Artelor din Ministerul Culturii, a vizitat oraşul Bălţi. Delegaţia a fost întîmpinată de sute de oameni ai muncii, de reprezentanţi ai vieţii culturale şi obşteşti din oraş. Cuvîntul de bun sosit a fost rostit de preşedintele Sovietului Orăşenesc, P. F. Poloz. Baltiul este acum unul din centrele industriale ale republicii. El are 120.000 locuitori. La 31 august delegaţia a vizitat colhozul „Viaţa Nouă“ din raionul Teleneşti, satul Cicolteni. In cinstea oaspeţilor a avut loc un miting al prieteniei. Seara delegaţia s-a întors la Chişinău. N. S. Hruşciov l-a primit pe Citrus Eatop MOSCOVA (Agerpres). — TASS: La 1 septembrie preşedintele Consiliului de Miniştri al U.R.S.S., N. S. Hruşciov, a primit la Kremlin pe Cyrus Eaton, cunoscut activist pe ţărim social din America, care se află in Uniunea Sovietică şi a avut cu el o convorbire. A 40-a aniversare a Partidului Comunist din Finlanda HELSINKI 31 (Agerpres). — TASS transmite: La 30 august a avut loc la Helsinki şedinţa festivă consacrată celei de-a 40-a aniversări a Partidului Comunist din Finlanda. Şedinţa festivă a fost deschisă de Aimo Aaltonen, preşedintele partidului, care a comunicat că cu prilejul celei de-a 40-a aniversări a Partidului Comunist din Finlanda, în rîndurile lui a intrat un numeros grup de tineri finlandezi. In raportul său la şedinţa festivă, Viile Pessi, secretarul general al partidului a subliniat că Partidul Comunist din Finlanda duce de 40 de ani o luptă neobosită pentru cauza poporului finlandez. In cadrul şedinţei festive, în numele delegaţiei C.C. al P.C.U.S. care a sosit la sărbătorirea celei de-a 40 a aniversări a P.C. din Finlanda, I. V. Spiridonov, prim-secretar al Comitetului regional Leningrad al P.C.U.S., a dat citire mesajului de salut adresat de C.C. al P.C.U.S. Comitetului Central al Partidului Comunist din Finlanda. Mesajul C.C. al P.C.U.S. a fost întîmpinat de participantu* la adunare cu aplauze furtunoase. DESCHIDEREA CELEI DE A ll-A CONFERINŢE INTERNAŢIONALE PENTRU FOLOSIREA ENERGIEI ATOMICE IN SCOPURI PAŞNICE GENEVA 1 (Agerpres). In dimineaţa zilei de 1 septembrie in Palatul Naţiunilor din Geneva a avut loc deschiderea oficială a celei de-a doua conferinţe internaţionale pentru folosirea ettergiei atomice în scopuri paşnice. Prima şedinţă a conferinţei s-a ţinut sub preşedinţia cunoscutului om de ştiinţă francez prof. F. Perrin. Au rostit cuvîntări de salut adresate participanţilor la conferinţă T. Höllenstein, preşedintele Confederaţiei Elveţiene, D. Hammarskjoeld, secretar general al O.N.U., S. Cole, director general al Agenţiei Internaţionale pentru Energia Atomică, M. G. Candau, director general al Organizaţiei Mondiale pentru problemele ocrotirii sănătăţii. La propunerea prof. Perrin participanţii la conferinţă au păstrat un moment de reculegere în memoria eminenţilor savanţi Joliot-Curie şi Ernest Lawrence care au încetat din viaţă Toţi cei prezenţi în sală au ascultat cu atenţie salutul adresat de preşedintele Consiliului de Miniştri al U.R.S.S., N. S. Hruşciov conferinţei. In cea de-a doua jumătate a zilei conferinţa pentru folosirea energiei atomice în scopuri paşnice a avut prima sa şedinţă plenară de lucru A luat la început cuvîntul şeful delegaţiei canadiene W. B. Lewis. După raportul prezentat de savantul francez Allard s-a dat cuvîntul lui V. S. Emelianov, şeful delegaţiei sovietice, directorul Direcţiei generale pentru folosirea energiei atomice de pe lîngă Consiliul de Miniştri al U.R.S.S., membru corespondent al Academiei de Ştiinţe a U.R.S.S. După raportul prezentat de şeful delegaţiei U.R.S.S. s-a distribuit participanţilor la conferinţă o lucrare în patru volume în care sunt expuse rezultatele a 100 de cercetări în problemele reacţiei termonucleare controlate. Aceste lucrări nu au mai fost publicate pînă în prezent. După aceea a fost prezentat un raport despre programul Marii Britanii în domeniul dezvoltării energeticei atomice Savantul american Kenneth a declarat în raportul său că în prezent în S.U.A. sînt examinate problemele generale ale dezvoltării energeticii atomice Savanţii indieni Bhabna şi Prasad au arătat în raportul lor că energia atomică poate concura încă în pre- zent cu energia electrică obişnuită în cea mai mare parte a Indiei. În cadrul aceleiaşi şedinţe a luat cuvîntul tov. G. Gaston Marin. Tot în cadrul primei şedinţe acad. Horia Hulubei, directorul Institutului de fizică atomică al R.P.R. a fost ales președinte al secției de fizică a reactorilor. In U. R. S. S. s-au construit instalaţii termonucleare de dimensiuni mari — a comunicat prof. Emelianov, conducătorul delegaţiei sovietice GENEVA 2 (Agerpres), TASS. Luînd cuvîntul la 1 septembrie la cea de-a doua Conferinţă internaţională pentru folosirea energiei atomice în scopuri paşnice, prof. Vasili Emelianov, şeful Direcţiei centrale pentru folosirea energiei atomice, conducătorul delegaţiei U.R.S.S., a comunicat că în Uniunea Sovietică s-au construit diferite instalaţii termonucleare de dimensiuni mari, dintre care una este similară cu instalaţia engleză „Zeta“. „Credem că după folosirea largă a energiei fisiunii nucleelor grele, trebuie să înceapă epoca folosirii pe scară tot mai largă a energiei din sinteza nucleelor uşoare“, a declarat în raportul său, prof. V. Emelianov. După toate probabilităţile, a spus el, în primul rînd vor fi creaţi reactori industriali care vor funcţiona pe baza unui amestec de deuteriu şi tritiu, iar după aceea reactorii pe bază de deuteriu pur. Reactorii cu deuteriu-tritiu pot fi suficient de compacţi, fiind utilizabili de pildă pe nave. Prof. V. Emelianov a arătat că pentru excitarea unui proces în lanț într-un amestec de deuteriu şi tritin, acest amestec trebuie încălzit pînă la o temperatură de 80—100 milioane grade C. Calculele tehnice actuale, a declarat prof. V. Emelianov, arată că este pe deplin realizabil un reactor care să dea milioane de kW pentru fiecare metru cub de plasmă fierbinte din deuteriu şi tritiu. Aceasta este mai mult decît se poate obţine de la orice alte instalaţii energetice, inclusiv reactorii atomici şi motoarele cu reacţie. In continuare prof. V. Emelianov a spus: „Reactorul centralei atomoelectrice mobile cu putere de 2000 kW a cărei construcţie este în curs de terminare în U.R.S.S. este instalat într-o clădire cu diametrul de aproximativ un metru şi înălţimea de 2,2 metri Ca agent termic şi moderator se foloseşte apă la presiunea de 120 atmosfere. La sfîrşitul acestui an centrala mobilă va fi instalată la prima centrală atomoelectrică şi se va începe încercarea ei, a declarat prof. V. Emelianov. Centralele atomice mobile vor putea fi folosite pe şantierele industriale care nu dispun de surse obişnuite de energie electrică. Calculele arată, a comunicat prof. V. Emelianov, că se poate crea un reactor mobil cu zonă activă din oxid de beriliu sau grafit și cu elemente generatoare de căldură ceramice. Ca agent termic în acest reactor mobil va servi un gaz azot sau heliu, încălzit pînă la 800 grade C. Folosirea elementelor generatoare ceramice va face ca reactorul să devină mult mai economic. Este în perspectivă, a declarat prof. V. Emelianov, crearea unei instalaţii atomice energetice cu turbină cu gaze în care nu va exista un al doilea circuit intermediar. In Uniunea Sovietică, a declarat prof. V. Emelianov, a fost creată o centrală atomoelectrică care reproduce combustibilul consumat de ea. Materia primă nucleară care la centralele atomoelectrice obişnuite este eliminată ca deşert aici este prelucrată complet şi este folosită pentru obţinerea energiei. Punerea în funcţiune a unui reactor experimental pe bază de neutroni rapizi cu puterea de 5000 kW a avut loc în Uniunea Sovietică cu mai bine de o lună în urmă (aceeaşi putere o are şi prima centrală atomoelectrică din lume). Acest reactor cu zona activă din plutoniu şi cu răcire cu sodiu se apropie în ceea ce priveşte parametrii principali de necesităţile industriale. Prof. V. Emelianov a comunicat în cadrul conferinţei că majoritatea centralelor atomoelectrice care se construiesc şi se proiectează în U.R.S.S. se utilează cu reactori în care se foloseşte ca moderator şi agent termic apa obişnuită. Reactori de tipul apă-apă se instalează la centrala atomoelectrică cu o putere de 420.000 kW care se construieşte în regiunea Voronej. O a doua centrală atomoelectrică de acelaşi tip se va construi în regiunea Leningrad. Pe viitor, a spus Emelianov, vom face reactori din care aburul va trece direct în turbine. In acest fel ne vom putea dispensa de generatorii de aburi intermediari şi de o mare parte din utilajul ajutător. Aşa va funcţiona centrala electrică de 400.000 kW care se construieşte în Ural. Pe Volga unde se creează un mare centru de experienţe ştiinţifice şi teh- nice în domeniul energiei atomice, se construiesc reactori de diferite tipuri care vor fi experimentaţi în condiţiile exploatării industriale. La centrul atomic de pe Volga, a declaratprof. Vasili Emelianov vor fi puse în funcţiune pentru prima dată un reactor cu o putere de 50.000 kW cu apă în fierbere, precum şi un reactor cu sodiu lichid. Acesta din urmă este calculat pentru obţinerea unor aburi la o presiune de 90 de atmosfere şi la o temperatură de 500 grade C. Un mare interes prezintă reactorul energetic omogen, în care se folosește apă grea cu uraniu dizolvat în ea. El va permite să se renunțe la elemente generatoarede căldură care costă scump. Puterea proiectată a acestui reactor este de 35.000 kW. Puterile occidentale trebuie să definitiv experienţele cu armele Problema încetării experienţelor cu armele atomice şi nucleare s-a impus ca o problemă de mare importanţă pentru pacea şi securitatea întregii omeniri. După cum se ştie, la 31 martie a.c. Sovietul Suprem al U.R.S.S. a adoptat istorica hotărîre cu privire la încetarea unilaterală de către Uniunea Sovietică a tuturor experienţelor cu arme atomice şi cu hidrogen. Astfel s-a pus o bază practică pentru ca şi celelalte două puteri — S.U.A. şi Anglia să urmeze exemplul sovietic. Or, eschivîndu-se sub diferite pretexte de a-şi asuma o obligaţie similară, S.U.A. au efectuat în insulele Oceanului Pacific numai în perioada 28 aprilie — 26 iulie peste 30 de explozii nucleare, continuînd acum experienţele în Nevada, în timp ce guvernul englez a reluat experienţele din insulele Christmas tocmai în ziua cînd a anunţat public că este gata să înceapă tratative cu privire la suspendarea experienţelor cu arme atomice şi cu hidrogen. Declaraţiile guvernelor S.U.A. şi Angliei din 22 august prin care ele „propun" suspendarea temporară a experienţelor nucleare pe termen de un an — perioadă în fond necesară pregătirii unei noi serii de experiențe nucleare — constituie una dintre mostrele de cinism oferite opiniei publice de către cercurile diriguitoare ale celor două puteri occidentale. Ele au fost făcute după ce atmosfera s-a infectat cu o nouă cantitate de elemente radioactive. Aceste declaraţi nu dovedesc nici o abordare serioasă a problemei arzătoare ce se află în faţa omenirii, şi nici dorinţa sinceră a guvernelor puterilor occidentale de a pune capăt experienţelor cu armele atomice şi cu hidrogen. „Aceasta seamănă mai mult cu o batjocură la adresa năzuinţelor popoarelor care cer să se pună capăt pentru totdeauna exploziilor experimentale" — spune N. S. Hruşciov în recentul interviu acordat ziarului „Pravda". Aşa zisele „propuneri constructive" ale guvernelor S.U.A. şi Angliei din 22 august sînt înecate în atît de numeroase rezerve şi condiţii încît este evident că cele două puteri occidentale în realitate nu intenţionează să renunţe nici în viitor la continuarea exploziilor experimentale cu arma nucleară. De pildă una din condiţiile de care guvernele Angliei şi S.U.A. leagă prelungirea acordului anual cu privire la suspendarea experienţelor nucleare, este realizarea „unui progres satisfăcător" în soluţionarea problemei generale a dezarmării. Ea reflectă în mod mai vizibil tendinţa celor două puteri occidentale de a se eschiva cramponîndu-se de politica cursei înarmărilor şi a şantajului atomic. Guvernul sovietic însă nu poate tolera asemenea acţiuni prin care S.U.A. şi Anglia, folosindu-se de hotărîrea Sovietului Suprem al U.R.S.S. din 31 martie a.c., continua experienţele nucleare pentru a dobîndi avantaje militare unilaterale. Intr-o asemenea situaţie guvernul sovietic se călăuzeşte după cunoscuta hotărîre a Sovietului Suprem al U.R.S.S. din 31 martie în care se spune că în cazul cînd celelalte puteri care dispun de armele atomice şi cu hidrogen vor continua experienţele cu aceste arme, guvernul U.R.S.S. îşi va asuma libertatea de a acţiona după cum crede de cuviinţă în problema efectuării de către Uniunea Sovietică a experienţelor cu armele atomice şi cu hidrogen, ţinând seama de interesele securităţii Uniunii Sovietice. Uniunea Sovietică a propus în repetate rînduri ţinerea unor, tratative între marile puteri, respectiv cu S.U.A. şi Anglia, pentru încetarea imediată a experimentării aramei nucleare şi atomice. In prezent guvernele acestor puteri s-au declarat gata să înceapă tratativele la 31 octombrie a.c., dată cei este convenabilă pentru guvernul, sovietic. Insă așa cum subliniază N. S. Hruşciov în interviul dat zia- rului „Pravda", guvernul sovietic pornește de la considerentul că, asemenea tratative trebuie să, aibă ca scop încheierea unui acord cu privire la încetarea definitivă a experienţelor cu toate tipurile de arme atomice şi nucleare de către toate statele. Numai într-un asemenea caz tratativele vor corespunde intereselor popoarelor şi nu vor fi folosite ca un paravan pentru camuflarea lipsei de dorinţă de a urmări realizarea unui acord. , D. CEAUŞ : înceteze nucleare STEAGUL ROŞU In Franţa continuă acţiunile pentru respingerea proiectului noii constituţii PARIS f — Corespondentul Agerpres transmite : In Franţa continuă campania maselor largi populare pentru respingerea proiectului noii constituţii. In ultimele zile numeroase organizaţii au lansat apeluri chemînd populaţia Parisului să participe în masă la marele miting antifascist care urmează să aibă loc la 4 septembrie în Piaţa Republicii. Uniunea forţelor democrate, organizaţie care grupează numeroase personalităţi ale partidelor socialist, radical, U.D.S.R., a publicat un comunicat în care subliniază că toţi membrii ei vor spune NU cu prilejul referendumului asupra noii constituţii. Comunicatul cheamă populaţia pariziană să participe masiv la mitingul de la 4 septembrie. Comunicatul este semnat între alţii de Claude Bourdet (S.F.I.O.), Mendes France (radical), Edouard Depreux (S.F.I.O.), Daniel Mayer (S.F.I.O.) etc. La 31 august, fostul ministru de Externe francez Christian Pineau, membru în conducerea partidului socialist, a făcut o declaraţie la Le Mans în care a anunţat că va vota împotriva noii constituţii. Pineau a subliniat că noua constituţie deschide calea spre puterea personală. PARIS (Agerpres). La 1 septembrie în oraşul Bourgon Bresse (departamentul Aisne) a avut loc o mare demonstraţie la care au participat zeci de mii de ţărani din 24 departamente din sud-vestul Franţei. Demonstraţia s-a desfăşurat în semn de protest împotriva politicii guvernului francez în domeniul agriculturii. Poporul algerian va acţiona împotrivareferendumului TUNIS 31 (Agerpres). Sîmbătă a avut loc la Tunis o con-,ferinţă a reprezentanţilor Tunisiei, Marocului şi Frontului de eliberare naţională din Algeria. A fost dat publicităţii un comunicat care condamnă or- I ganizarea referendumului în legătură cu noua constituţie franceză pe terito- I riul algerian şi arată că poporul alger rian va acţiona împotriva referendu- mului. Comunicatul cere ca problema algeriană să fie luată în discuţie la viitoarea sesiune a Adunării Generale a O.N.U. DEZLĂNŢUIRI HULIGANICE ALE RASIŞTILOR LA LONDRA LONDRA 31 (Agerpres). — In districtul londonez Nottingham au avut loc sîmbătă noapte şi duminică incidente sîngeroase între rasişti şi populaţia de culoare. In acest cartier londonez locuiesc numeroşi africani şi originari din Jamaica. Provocările rasiştilor au început la o nuntă dintre o tînără de culoare şi un alb. Mai multe case unde locuiesc persoane de culoare au fost atacate cu sticle de benzină şi alte materiale inflamabile. Numărul huliganilor rasişti a crescut repede la cîteva sute. Ei au atacat cu răngi de fier, cuţite şi alte arme improvizate. S-au înregistrat numeroşi răniţi atît în rîndurile populaţiei de culoare cît şi ale atacatorilor rasişti. Poliţia care a intervenit în cursul dimineţii de duminică a operat arestări. LONDRA (Agerpres). — In noaptea de duminică spre luni bande de huligani au atacat pentru a doua oară în 24 ore, populaţia de culoare din cartierul londonez Nottingham. Al 3-lea satelit artificial sovietic a efectuat rotaţii La 2 septembrie pînă la ora 6 dimineaţa cel de-al treilea satelit artificial a înconjurat pămîntul de 1.500 de ori. La 4 septembrie satelitul va trece deasupra Bucureştiului la ora 8.52. Deschiderea Tîrgului internaţional de la Damasc DAMASC I (Agerpres). — TASS transmite: Ieri a avut loc deschiderea oficială a celui de-al V-lea Tirg Internaţional de la Damasc. La tirgul de la Damasc participă 18 state, inclusiv U.R.S.S., R. P. Chineză şi alte ţări socialiste. FABRICA DE ASPIRINA CONSTRUITA CU AJUTOR ROMINESC IN R.P.D. COREEANA La 13 august a fost pusă în funcţiune fabrica de aspirină din localitatea Suncen — R.P.D. Coreeană. Această fabrică de aspirină a fost construită cu utilaj produs de „întreprinderile de utilaj chimic“ din Bucureşti, utilaj livrat în cadrul Acordului de ajutor economic şi tehnic încheiat între R. P. Romînă şi R. P. D. Coreeană. V. SIROKY VIZITEAZĂ AFGANISTANUL La 1 septembrie Villam Stroky preşedintele Consiliului de Miniştri al R. Cehoslovace, a plecat în Afganistan , invitaţia prinţului Muhamed Daud, preşedintele Consiliului de Miniştri al Afganistanului. El este însoţit de Vaclav David, ministrul Afacerilor Externe, Josef Trnka, adjunct al ministrimi, Şcolilor şi Culturii, şi Alois Hloch, adjunct al ministrului Comerţului Exterior. UN ARTICOL AL AMBASADORULUI R.P.R. LA MOSCOVA IN „INOSTRANNAIA LITERATURA“ Revista „Inostranmaia Literatura", organ al Uniunii »erlitt»« lor din OJB.iS.rl., publică în numărul său din august un mare și documentat articol „prietenia noastră“ semnat de Milhail Dalev, ambasadorul R.P.R. la Moscova. STABILIREA DE RELAŢII DIPLOMATICE INTRE R.A. ALBANIA ŞI REPUBLICA IRAK Guvernele Republicii Populare Albania şi Republicii Irak au hotărît să stabilească relaţii diplomatice şi să facă schimb de reprezentanţi diplomatici la rangul de ambasadori. PUTERNIC CUTREMUR IN CHILE In Chile a avut loc un puternic cutremur care a distrus aproape toate casele de pe o porţiune de 200 km pătraţi, în apropierea munţilor Anzi şi la 90 km depărtare de Santiago. Cutremurul a provocat însemnate pagube minelor de fier şi staţiunilor termale din această regiune. Numeroase sate sînt izolate și un mare număr de animale a pierit. 13 ani de la proclamarea Republicii Democrate Vietnam La 19 august 1945, masele populare din Hanoi împlîntau pe frontonul Teatrului municipal din inima oraşului, flamura falnică a revoluţiei. Palatul delegatului imperial şi clădirile administrative erau luate cu asalt, iar mulţimea alcătuind tumultuoase cortegii, aclama grupurile armatei populare, înjghebate la chemarea Ligii pentru independenţa Vietnamului. Avîntul revoluţionar al acelor memorabile zile de august avea să-şi capete curînd încununarea: la 2 septembrie, în faţa maselor adunate la Hanoi era proclamată Republica Democrată Vietnam, iar preşedintele ei Ho Si Min rostea Declaraţia de independenţă. După secole de împilare, istoria poporului vietnamez îşi deschidea un nou capitol, transformînd în realitate vechiul vis de libertate al maselor. Veacuri nenumărate, poporul Vietnamului a luptat cu eroism pentru libertate şi independenţă naţională. Cotropit de feudalii chinezi el a intrat în a doua jumătate a secolului trecut sub stăpînirea colonialiştilor francezi, cunoscînd în anii celui de al doilea război mondial şi teroarea baionetelor japoneze. In aceste grele condiţii, Partidul Comunist din Indochina (înfiinţat în anul 1930) a mobilizat masele muncitoare la lupta susţinută împotriva colonialiştilor, pentru libertate şi independenţă naţională. Actul revoluţionar de la 2 septembrie 1945, urmare nemijlocită a acestei lupte pline de abnegaţie, a deschis poporului eliberat al Vietnamului o eră nouă. Colonialiştii francezi au încercat să zdrobească avîntul maselor din Vietnam şi să înăbuşe tînăra republică democrată. Puţine zile după proclamarea Republicii Democrate Vietnam, colonialiştii francezi au început acţiuni armate în sudul ţării, care au primit riposta hotărîtă a celor mai largi pături ale populaţiei. Inurma eforturilor depuse de R. D. Vietnam pentru soluţionarea pe cale paşnică a acestui conflict nimicitor de vieţi, în luna martie a anului 1946 a fost încheiat un acord între Franţa şi Vietnam, prin care Franţa recunoştea Republica Democrată Vietnam, asumîndu-şi obligaţia de a-i recunoaşte independenţa. Deşi acest acord a fost întărit în luna septembrie a aceluiaşi an, colonialiştii francezi i-au încălcat curînd prevederile, începînd din decembrie 1946 un război plin de cruzime. Patrioţii vietnamezi au răspuns cu curaj, arătînd lumii întregi că este gata să facă orice jertfe pentru cucerirea deplină a independenţei sale. Populaţia Vietnamului, alături de armata populară, a dat dovadă de un eroism înflăcărat, apărîndu-şi patria metru cu metru de furia ocupanţilor. Cauza lui dreaptă a atras simpatia şi adeziunea întregii lumi. O largă mişcare populară internaţională din care nu a lipsit nici poporul francez a susţinut cauza dreaptă a Vietnamului. Sub presiunea acestei mişcări, ca şi a victoriilor repurtate de armata populară vietnameză, s-a ajuns la convocarea conferinţei de la Geneva din iulie 1954, cînd a fost semnat acordul cu privire la încetarea focului. Acest acord a devenit în anii care au urmat un pretext al imperialiştilor americani pentru scindarea Vietnamului prin linia de demarcaţie militară stabilită vremelnic. Poporul din R. D. Vietnam, luptind cu hotărîre pentru respectarea acordului de la Geneva şi pentru unificarea patriei sale, desfăşoară pe teritoriul eliberat de uriaşă muncă de refacere economică, imprimînd industriei şi agriculturii un ritm fără precedent. Este suficient de arătat că producţia industrială a anului 1956 a fost de cinci ori mai mare decît în 1955, iar în acest an se prevede încă o creştere de 10,3 la sută faţă de producţia industrială a anului 1957. In agricultură recoltele reprezintă cantităţi îndoite faţă de cei mai prosperi ani ai dominaţiei colonialiste şi odată cu acest avînt economic au crescut şi condiţiile de trai materiale şi culturale ale poporului. O muncă titanică a ridicat în anii din urmă R. D. Vietnam din stadiul înapoiat de colonie la nivelul ţărilor în plină dezvoltare economică iar astăzi popoarele lumii privesc cu simpatie acest marş al poporului vietnamez spre făurirea unei vieţi înfloritoare. Poporul nostru care priveşte cu sentimente frăţeşti realizările poporului vietnamez pe calea construirii vieţii sale noi, este mîndru că alături de popoarele Uniunii Sovietice, Chinei populare şi ale celorlalte ţări din familia frăţească a lagărului păcii, în-treţine relaţii frăţeşti cu poporul vietnamez. Vizitele oficiale reciproce dintre conducătorii ţărilor noastre ca şi acordurile de colaborare economică şi culturală dintre R.P.R. şi R. D. Vietnam contribuie la adîncirea cunoaşterii dintre cele două popoare şi la strîngerea relaţiilor de prietenie. Azi, cînd poporul vietnamez sărbătoreşte ziua renaşterii sale, poporul român îi trimite salutul său cordial şi asigurarea sentimentelor frăţeşti ce vor învinge întotdeauna distanţele şi timpul. Intr-unul din atelierele Uzinei de construcţii mecanice din Hanoi. In pofida h lotărîrii guvernului islandei... REYKJAVIK 1 (Agerpres). — In noaptea de 31 august spre 1 septembrie, a intrat în vigoare hotărîrea guvernului islandez de a extinde apele teritoriale ale Islandei de la 4 la 12 mile. La 31 august guvernul danez a propus convocarea unei noi şedinţe a Consiliului N.A.T.O. care să discute problema conflictului dintre Islanda şi alte state atlantice în legătură cu extinderea apelor teritoriale islandeze. Propunerea aceasta a fost însă respinsă de guvernul islandez. (Se ştie că Consiliul N.A.T.O. a discutat recent această problemă şi nu a putut ajunge la nici un rezultat). Guvernul englez a dat publicităţii pe de altă parte în seara de 31 august o notă în care subliniază că Anglia nu recunoaşte hotărîrea Islandei cu privire la extinderea apelor sale teritoriale. ♦..Traulere britanice au violat ape teritoriale ale Islandei LONDRA I (Agerpres). — Cele 100 de traulere britanice escortate de cinci nave de război au violat luni apele teritoriale ale Islandei, în ciuda avertismentelor repetate ale acestei tari. Agenţia Reuter a trimis un corespondent special la bordul fregatei „Eastbourne", cu misiunea de a informa despre felul în care se va desfăşura acest „război al pescuitului“. REYKJAVIK I (Agerpres). —Dupa cum anunţă la 31 august ziarele franceze, căpitanul unui trauler englez sechestrat In noaptea de 29 august 1958 in interiorul zonei apelor teritoriale ale Islandei, a fost condamnat la 30 august pentru că a violat această zonă, la o amendă în sumă de 74000 coroane (aproximativ 170 lire sterline). Peștele pescuit de trauler a fost confiscat. A mila adunare a Federaţiei mondiale a asocialor pentru Humle Rite BRUXELLES (Agerpres). Corespondentă speciala. La 1 septembrie s-a deschis la Bruxelles în clădirea Senatului cea de-a XIII-a adunare plenară a Federaţiei mondiale a asociaţiilor pentru Naţiunile Unite, la care participă reprezentanţi ai peste 40 asociaţii naţionale, printre care şi a R.P.R. In şedinţa de după-amiază, în ciuda opoziţiei S.U.A. a fost aprobată propunerea Asociaţiei pentru Naţiunile Unite din Anglia, sprijinită de delegaţiile asociaţiilor din ţările socialiste, de a se elimina de pe ordinea de zi propunerea stabilirii de relaţii cu aşanumita Asociaţie pentru Naţiunile Unite dankaisistă. S-a prezentat apoi raportul anual al secretarului general. In zilele următoare lucrările vor continua în comisii. RIDA®ŢIA $1 ADMINISTRAŢIA București str. Brezoianu nr. 23—25. Centrala telefonică nr. 16.23.36, 16.23.37, 16.23.38. Secţia scrisori 13.33.94 STAS 2452—53. Tiparul Intr. Poligrafiei nr. 2, str. Brezoianu nr. 23—25. Abonamente individuale lei 5 colective pentru X ' muncitori, ţărani şi intelectuali 4. Abonamentele se fac la Oficiile poştale prin factorii poştali şi difuzorii voluntari din intraprinderi şi instituţii. Taxa poştală plătită în numerar conform aprobării Dir. Gen. P.T.T. ’