Steagul Roşu, mai 1959 (Anul 10-11, nr. 3073-3097)

1959-05-03 / nr. 3073

Oamenii muncii din oraşul şi raionul Giurgiu au demonstrat Pentru pace, pentru unitatea frăţească a ţărilor lagărului socialist Curcubeu de oţel şi beton aruncat peste Dunăre, cu străluciri de diademe în noapte. Podul prieteniei de la Giurgiu a devenit puntea frăţească între R.P. Romînă şi R.P. Bulgaria, ţări pe veci prietene, legate în idealul măreţ al construirii socialismului şi apărării păcii. Rod al colaborării frăţeşti între toate ţările lagărului socialist care au colaborat, cu tehnicieni şi maşini, la construirea lui. Podul prieteniei stă mărturie despre relaţiile de tip nou statornicite între ţările care urmînd exemplul luminos al Uniunii Sovietice, construiesc cu succes socialismul. Oraşul tot e un freamăt. Sus, pe clădiri, se sbat spre adierea răcoroasă a vîntului mii de steaguri roşii şi tricolore, jos pe străzi torent de oameni în haine de sărbătoare cu braţele pline de fiori, aşteaptă cu nerăbdare începerea demonstraţiei închinate zilei de 1 Mai. Megafoanele transmit lozinci înflăcărate şi chemarea „Proletari din toate ţările, uniţi-vă!“. La tribună urcă conducători ai organelor de partid şi de stat locale, fruntaşi în muncă şi inovatori care şi-au înscris faptele în cartea de aur a întrecerii socialiste închinate măreţei sărbători. O coloană de stegari şi oameni ai muncii au păşit într-o aliniere perfectă în plata destinată mitingului şi demonstraţiei. După Intonarea Imnului de stat al R.P.R., ...Un tren a trecut podul în ajun de 1 Mai, cînd oraşul Giurgiu arborase pe străzi ghirlande de flori şi flamuri purpurii. A poposit o clipă în gara nouă şi a lăsat acolo cîteva mesaje pentru oamenii muncii din oraşul şi raionul Giurgiu: „Vă urâm dragi prieteni, cu ocazia zilei internaţionale a celor ce muncesc, succese noi în construirea socialismului, apărarea păcii" ; „Trăiască prietenia frăţească dintre ţările lagărului socialist, trăiască solidaritatea muncitorilor de pretutindeni." Mesaje pline de căldură, trimise de oamenii muncii bulgari din oraşul Russe... tovarăşul Alexandru Apostol, prim secretar al comitetului orăşenesc Giurgiu declară deschis mitingul şi demonstraţia oamenilor muncii din oraşul şi raionul Giurgiu. Apoi tov. Sergiu Petculeţ, secretar al Comitetului regional Bucureşti al P.M.R. transmite din partea organizaţiei regionale de partid un călduros salut muncitorilor, ţăranilor muncitori şi intelectualilor din oraşul şi raionul Giurgiu, şi-i felicită cu ocazia zilei de 1 Mai. Raportorul a trecut în revistă realizările obţinute în cei aproape 15 ani de cînd patria noastră a păşit pe calea construirii sa- M. STEFANESCU (Continuare th pag. 2-a) PRTEŢARI DIN TOATE ŢĂRILE. UNIŢl-VA 1 ORGANUL COMITETULUI REGIONAL BUCUREŞTI AL P.M.R. ŞI AL SFATULUI POPULAR AL rIgIUNII BUCUREŞTI ANUL XV Nr. 3073 Duminică 3 mai 1959 4 pagini 20 bani Sărbătorirea zilei de 1 Mai a constituit o puternică manifestare a ataşamentului poporului nostru faţă de cauza socialismului şi a păcii. TELEGRAMĂ Primului secretar al Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român Tovarăşului GHEORGHE GHEORGHIU-DEJ Preşedintelui Consiliului de Miniştri al Republicii Populare Romíne Tovarăşului CHIVU STOICA Dragi tovarăşi, Vă mulţumesc din inimă şi prin dv. Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Romín şi Consiliului de Miniştri al Republicii Populare Romíne pentru caldele felicitări şi urările trimise cu prilejul împlinirii a 65 de ani. Vă doresc din toată inima dv. şi întregului popor romín noi succese în construirea socialismului. Cu salutări tovărăşești, N. HRUŞCIOV Foto AGERPRES MITINGUL $1 DEMONSTRAŢIA OAMENILOR MUNCII DIN CAPITALA Ne-au trezit sunetele repetate ale trompetelor de argint. Şi răpăitul tobelor şi glasurile pure ale pionierilor care se adunau in stradă pentru defilare şi gunguritul baritonal susţinut de turturele pe streaşinile umede ale primăverii. Am privit dimineaţa de purpură. Ne-au salutat în legănări uşoare stindardele aninate printre ghirlande proaspete şi parfumate. Dimineaţa optimistă a iniiului de mai,ne-a invitat să-i ţinem tovărăşie şi să-i dăm, cu voioşia şi căldura inimilor noastre, tulburătoarea vibraţie a marilor festivităţi. Am păşit in stradă. Ne-am contopit cu mulţimea entuziastă. 1 Mai a împlinit 70 de ani ! Şi cit de tinăr este ? Vigoarea lui nestinsă se trage din puterea uriaşă a acestor coloane mişcătoare, a acestor bărbaţi şi femei care, mergind braţ la braţ sub cerul albastru, cintă imnul solidarităţii, şi amintindu-se cu bucurie in viitor, îşi făuresc propria fericire cu rivna şi fiorul sculptorului care ciopleşte in piatră vise şi simţiri. Gindul ne poartă peste meridiane. Şi simţim alături de noi umărul a sute şi sute de milioane de muncitori care ca şi noi păşesc cu fruntea sus, liberi şi puternici, pe calea socialismului, către viitorul de lumină pentru care s-au jertfit atitia eroi in lupta împotriva exploatării. Dar mai sunt şi alte sute de milioane de muncitori, cei din ţările capitaliste, care în această zi cinstesc alături de noi marea sărbătoare luptind pentru dreptul lor la o viaţă mai bună împotriva exploatării şi şomajului. Grandioasă şi înălţătoare, înfrăţirea celor ce muncesc dă planetei o nouă tinereţe, mai durabilă şi mai plină de forţă decit oricare alta. * Mii şi mii de oameni ai munciidin Capitală, în straie sărbătoreşti, se îndreaptă către Piaţa Stalin, unde au loc mitingul şi demonstraţia de 1 Mai. La ora aceasta matinală, Piaţa Stalin are un aspect solemn. Drapele roşii îşi flutură faldurile în adierea primăvăratecă. Tablouri uriaşe înfăţişînd pe Marx, Engels şi Lenin, domină tribunele. Alături se află scrisă cu litere albe următoarea lozincă: „Sub steagul marxism-leninismului, sub conducerea Partidului Muncitoresc Român, înainte spre victoria socialismului în scumpa noastră patrie ! Pe un mare glob pămîntesc, este înscrisă chemarea de luptă a clasei muncitoare internaţionale: „Proletari din toate ţările, uniţi-vă!“. Printre florile de primăvară sunt aşezate panouri cu chemări închinate măreţei sărbători: „Trăiască 1 Mai, ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc", „Trăiască scumpa noastră patrie, Republica Populară Romînă“. Mii de oameni ai muncii s-au adunat în Piaţa Stalin, pavoazată sărbătoreşte. In tribune se află numeroşi invitaţi: membri ai C.C. al P.M.R., membri ai guvernului, ai Prezidiului Marii Adunări Naţionale, conducători ai organizaţiilor de masă şi instituţiilor centrale, fruntaşi în muncă din întreprinderile Capitalei, academicieni, oamenii de ştiinţă, artă şi cultură, generali şi ofiţeri superiori, ziarişti români şi corespondenţi ai presei străine In tribuna special rezervată iau loc şefi ai misiunilor diplomatice acreditaţi la Bucureşti şi alţi membri ai corpului diplomatic. In tribune se află de asemenea numeroşi oaspeţi de peste hotare veniţi să sărbătorească ziua de 1 Mai alături de poporul nostru, reprezentanţi ai sindicatelor din U.R.S.S., R. P. Chineză, R. P. Bulgaria, R. Cehoslovacă, R. D. Germană, R. F. Germană, Olanda, R. P. Polonă, R. P. Ungară şi alţi oaspeţi ai ţării noastre. La ora 8,30 sosirea în Piaţa Stalin a conducătorilor partidului şi guvernului este salutată cu îndelungi ovaţii. In tribuna centrală iau loc tovarăşii Gheorghe Gheorghiu-Dej, Chivu Stoica, Gheorghe Apostol, Emil Bodnăraş, Petre Borilă, Nicolae Ceauşescu, Alexandru Drăghici, Alexandru Moghioroş, Constantin Pîrvulescu, Dumitru Coliu, Leonte Răutu, Leontin Sălăjan, Ştefan Voitec, Ion Gheorghe Maurer, Janos Fazekas, Vladimir Gheorghiu, Alexandru Bîrlădeanu, Atanase Joja, Gherasim Popa, Florian Dănălache. înainte de începerea mitingului, marea fanfară militară aliniată în piaţă intonează Imnul de Stat al R. P. Româno. Mitingul este deschis de tov. Florian Dănălache, membru al C.C. al P.M.R., prim-secretar al Comitetului orăşenesc Bucureşti al P.M.R. Ia apoi cuvîntul tovarăşul Gheorghe Apostol, membru în Biroul politic al C.C. al P.M.R., preşedintele Consiliului Central al Sindicatelor, care felicită călduros cu ocazia zilei de 1 Mai pe oamenii muncii şi pe oaspeţii de peste hotare, în numele C.C. a! Partidului Muncitoresc Romín, al Guvernului Republicii Populare Romíne şi al Consiliului Central al Sindicatelor. Cuvîntarea este subliniată de urale şi ovaţii puternice pentru Partidul Muncitoresc Român, conducătorul de nădejde al poporului nostru muncitor pe drumul luminos al socialismului, pentru puternicul lagăr al socialismului în frunte cu Uniunea Sovietică, pentru solidaritatea internaţională a oamenilor muncii din toate ţările lumii, pentru pace şi prietenie între popoare Defilează gărzile muncitoreşti După terminarea mitingului, demonstraţia oamenilor muncii din Capitală este deschisă tradiţional de către gărzile muncitoreşti. In Piaţă răsună marşul partizanilor. Cu piepturile oţelite, purtînd cu mîndrie frumoasele uniforme albastre, avînd tricolorul prins în jurul braţului, muncitorii înarmaţi defilează în cadenţă, aplaudaţi cu dragoste de asistenţă. Ei reprezintă forţa clasei muncitoare care a luptat cu D. TURTUREANU şi ION MACARIE (Continuare in pag. 3-a) Dragi tovarăşi, Dragi oaspeţi de peste hotare, Oameni ai muncii din Capitala patriei noastre, Sărbătorim astăzi ziua de 1 Mai, ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc, în împrejurări cînd omenirea muncitoare de pe toată suprafaţa pămintului îşi manifestă tot mai puternic hotărîrea de a lupta pentru pace trainică în lume, pentru democraţie şi socialism. În această frumoasă zi de primăvară, cînd întregul nostru popor muncitor îşi manifestă bucuria faţă de victoriile obţinute în construirea vieţii noi, socialiste, vă transmit din însărcinarea Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român, a Guvernului Republicii Populare Romíne şi a Consiliului Central al Sindicatelor un fierbinte salut şi vă felicit pentru succesele cu care aţi întîmpinat 1-ul Mai. Cu prilejul acestei măreţe sărbători, adresăm un salut călduros oaspeţilor dragi din alte ţări, care împreună cu noi iau parte la această grandioasă manifestare. Tovarăşi, Ziua de 1 Mai ne aminteşte de marile tradiţii de luptă ale eroicei noastre clase muncitoare, de manifestaţiile şi demonstraţiile organizate de Partidul Comunist, de lupta maselor muncitoare, în frunte cu încercata sa avangardă, împotriva regimului burghezo-moşieresc, pentru pîine, pămînt, libertate şi pace. Poporul nostru muncitor, încruntind cu bărbăţie nenumărate greutăţi, a parcurs un drum glorios de luptă pentru instaurarea puterii populare, pentru întărirea regimului democratpopular şi pentru construirea socialismului. Oamenii muncii din Republica Populară Romînă sărbătoresc ziua de 1 Mai ca oameni liberi, stăpîni pe soarta lor, constructori harnici şi taivitaţi ai socialismului. Sub steagul glorios al partidului s-au obţinut mari înfăptuiri în dezvoltarea economiei şi culturii. Oamenii muncii, dînd dovadă de o înaltă conştiinţă socialistă, participă activ la conducerea vieţii de stat şi economice, punindu-şi toată puterea şi toate capacităţile in slujba înfloririi patriei. Muncitorii, inginerii, tehnicienii muncesc neobosit pentru dezvoltarea în ritm susţinut a industriei socialiste. An de an intră în funcţiune noi întreprinderi în industria constructoare de maşini, siderurgică, petroliferă, chimică, minieră, de prelucrare a lemnului, în industria producătoare de bunuri de larg consum. Mase tot mai largi de ţărani muncitori păşesc cu încredere pe drumul arătat de partid, drumul agriculturii socialiste. Poporul nostru a primit cu aprobare şi satisfacţie măsurile stabilite de partid şi de statut democrat-popular în vederea lichidării oricăror forme ale exploatării în mediul rural. Nu este departe ziua cînd va fi încheiată opera de transformare socialistă a agriculturii. Intelectualitatea ţării noastre, oamenii de ştiinţă şi cultură participă tot mai activ la opera de construire a societăţii noi, socialiste. Pe măsura dezvoltării economiei naţionale, a creşterii productivităţii muncii şi reducerii preţului de cost al producţiei, creşte nivelul de trai al oamenilor muncii de la oraşe şi sate. Anul acesta vom sărbători a 15-a aniversare a eliberării Patriei noastre. Cu acest prilej, poporul român va trece în revistă marile realizări pe care le-a obţinut în anii puterii populare, realizări ce deschid perspectiva înfăptuirii unor noi sarcini măreţe. In anii apropiaţi socialismul va fi construit în linii mari şi vom trece la o nouă etapă, etapa desăvîrşirii construcţiei socialismului în ţara noastră. Iri munca şi lupta pentru construirea socialismului s-a cimentat tot mai mult unitatea moral-politică a oamenilor muncii, strîns uniţi în jurul partidului şi guvernului, se consolidează alianţa dintre clasa muncitoare şi ţărănimea muncitoare, frăţia de nezdruncinat dintre poporul român şi naţionalităţile conlocuitoare. Tovarăşi, Sărbătorim anul acesta ziua de 1 Mai sub semnul unor noi şi mari biruinţe ale nemuritoarelor idei ale comunismului, care luminează calea spre progres a întregii omeniri, oaie pe care păşesc cu fermitate şi însufleţire toate ţările lagărului socialist, în frunte cu Uniunea Sovietică. Poporul sovietic întîmpină ziua de 1 Mai prin noi şi strălucite succese in toate domeniile de activitate, printr-un mare avînt în lupta pentru realizarea grandiosului plan sepienal. In anii apropiaţi Uniunea Sovietică va deţine primul joc din lume atît în ce priveşte volumul producţiei industriale, cît şi în ce priveşte bunăstarea poporului. Ţările lagărului socialist, întărind continuu unitatea lor indestructibilă, relaţiile lor de colaborare şi întrajutorare frăţească, se dezvoltă într-un ritm nemaicunoscut în istorie. In anul 1965 ţările lagărului socialist vor produce mai mult de jumătate din întreaga producţie mondială şi vor asigura oamenilor muncii o viaţă tot mai îmbelşugată şi mai fericită, demonstrînd în modul cel mai convingător superioritatea sistemului socialist faţă de cel capitalist şi inevitabilitatea victoriei depline a socia- lismului în întrecerea paşnică cu capitalismul. Ne bucurăm din toată inima de marile realizări ale gloriosului popor sovietic, ale poporului chinez şi ale tuturor celorlalte popoare din familia ţărilor socialiste, dorindu-le noi succese în lupta pentru construirea (Continuare in pag. 3-a) Cuvintarea tovarăşului GHEORGHE APOSTOL Un aspect al tribunei centrale din Piaţa „I. V. Stalin" în timpul demonstraţiei oamenilor muncii din Capitală In pas cadenţat defilează gărzile muncitoreşti Foto : AGERPRES