Steagul Roşu, februarie 1971 (Anul 23, nr. 6715-6738)

1971-02-02 / nr. 6715

h * Întrunirea Comitetului Superior Arab AMMAN 1 (Agerpres). — La Amman a avut loc o nouă reuniune a Comitetului Superior Arab, însărcinat cu supravegherea aplicării acordurilor iordaniano-palestiniene pentru normalizarea situației din Iordania. La această întrunire, care a fost prezidată de Tayeb Salam, vicepreşedintele Comitetului Superior Arab, au participat, de asemenea, primul ministru iordanian, Wasfi Tall, şi purtătorul de cuvânt al Organizaţiei pentru eliberarea Palestinei, Ibrahim Bakr. în legătură cu situaţia din Orientul Apropiat Reuniunea cabinetului egiptean CAIRO (Agerpres). In capitala R.A.U. a avut loc la 31 ianuarie, o reuniune a guvernului, prezidată de primul ministru Mahmud Fawzi. După cum informează ziarul „Al Ahram“, „reuniunea a fost consacrată examinării aspectelor politice şi militare ale crizei din Orientul Apropiat“, problemă carea constituit obiectul unor întrevederi anterioare între preşedintele I R.A.U., Anwar Sadat, şi premierul Fawzi. Anunţînd programul activităţii politice din capitala R.A.U în următoarele zile, „Al Ahram“ arată că, la 2 februarie preşedintele Sadat va prezida o reuniune a Consiliului ■ Naţional al Apărării, la 3 februarie, o reuniune a conducerii Uniunii Socialiste Arabe, iar la 4 februarie, va pronunţa un discurs în faţa sesiunii extraordinare a Adunării Naţionale a R.A.U. Acelaşi ziar relevă că sesiunea extraordinară a Adunării Naţionale va avea loc în ajunul expirării acordului de încetare a focului de-a lungul Canalului de Suez. CAIRO (Agerpres). — Conferinţa arabă la nivel înalt, propusă de Libia, nu va avea loc într-un viitor apropiat — anunţă saptămînalul egiptean „Akhbar el Youm“. Potrivit ziarului, principalele divergenţe care împiedică ţinerea reuniunii se datorează refuzului Irakului de a participa, neprecizării poziţiei Iordaniei, condiţiilor prealabile puse de regele Feisa I al Arabiei Saudite, ca şi propunerilor regelui Hassan al II-lea al Marocului ca această conferinţă să aibă loc la Alger, şi nu la Kuweit, cum se preconizase iniţial, şi ca ea „să se limiteze la dezbateri, fără a fi publicate rezoluţii“. Evoluţia convorbirilor lui Jarring examinată de cabinetul israelian TEL AVIV 1 (Agerpres). Cabinetul israelian s-a reunit pentru a examina raportul prezentat de ministrul de externe, Abba Eban, în legătură cu evoluţia convorbirilor Jarring. Au fost, de asemenea, discutate şi alte probleme referitoare la situaţia din Orientul Apropiat. Purtătorul de cuvînt al guvernului a refuzat să dezvăluie detalii în legătură cu problemele abordate ; el a precizat numai că o reuniune a guvernului israelian urmează să aibă loc în ajunul zilei de 5 februarie, cînd expiră cea de-a doua perioadă de încetare a focului în regiunea Suezului, într-o declaraţie făcută reprezentanţilor presei, Sahbani a precizat că, în cursul convorbirilor, „s-a ajuns la soluţii satisfăcătoare“ privind restabilirea completă a calmului în Iordania şi preîntîmpinarea unor eventuale noi incidente între armată şi forţele palestiniene. El nu a dezvăluit însă arflănunte în legătură cu hotărîrile adoptate. Tayeb Sahbani a plecat spre capitala Arabiei Saudite, unde se află preşedintele Comitetului Superior Arab, Bahi Ladgham, căruia îi va prezenta raportul asupra rezultatelor reuniunii. AMMAN 1 (Agerpres). — „Poziţia Iordaniei rămîne neschimbată, ea va continua să respecte încetarea focului, aşa cum a făcut din 1967“ — a declarat ministrul iordanian al informaţiilor, Adnan Abou Audeh. El a afirmat că forţele iordaniene „nu au deschis niciodată primele focuri. „Vom ataca numai dacă vom fi atacaţi" — a subliniat Adnan Abou Audeh. Incident israelianolibanez BEIRUT 1 (Agerpres). — Un purtător de cuvînt militar libanez a precizat că două patrule israeliene au pătruns pe teritoriul Libanului, atacînd satele El Khiam şi Kafr-Kala. Unităţile libaneze au ripostat. Cu acest prilej, forţele libaneze au angajat un duel de artilerie cu forţele israeliene care au acoperit retragerea unităţilor proprii, a anunţat purtătorul de cuvînt, TEL AVIV 1 (Agerpres). Două unităţi militare israeliene au pătruns, în cursul nopţii de duminică spre luni, pe teritoriul Libanului, efectuînd incursiuni în satele El Khiam şi Kafr-Kala, unde au distrus mai multe case folosite de forţe ale fedainilor — a anunțat la Tel Aviv un purtător de cuvînt militar. Convorbiri sovieto-siriene MOSCOVA (Agerpres). — Luni au avut loc la Kremlin convorbiri între Leonid Brejnev secretar general al C.C. al P.C.U.S., Nikolai Podgornîi, preşedintele Prezidiului Sovietului Suprem al U.R.S.S. Alexei Kosîghin, preşedintele Consiliului de miniştrial U.R.S.S., şi alte persoane oficiale sovietice şi delegaţia de partid şi guvernamentală siriană condusă de Hafez Assad, prim-ministrul şi ministrul apărării al Siriei, membru al Conducerii Regionale a Partidului Baas, care face o vizită la Moscova. Agenţia T.A.S.S. menţionează că discuţiile s-au referit la posibilităţile de lărgire şi consolidare a colaborării sovieto-siriene în domeniile politic şi economic, precum şi la principalele probleme internaţionale actuale, inclusiv situaţia din Orientul Apropiat. Azi începe la Bruxelles o nouă rundă de negocieri privind aderarea Angliei la C.E.E. Marţi începe la Bruxelles o nouă rundă a convorbirilor dintre Anglia şi Piaţa comună, la nivel ministerial. Această problemă a făcut obiectul unei analize ce a avut loc sîmbătă, în Downing Street 10, la care au fost prezenţi primul ministru Heath, ministrul de externe, Home, ministrul finanţelor, Barbel şi negociatorul britanic, Rippon. Deşi nu s-a furnizat nici un detaliu asupra celor discutate (se menţionează doar că, în cadrul convorbirilor, „s-a stabilit tactica (britanică) pentru noua rundă a tratativelor care încep marţi“. Ziarele londoneze de duminică şi luni încearcă să contureze perspectivele negocierilor de la Bruxelles. Apreciind că noua rundă „ar putea duce la o criză în negocierile privind aderarea Angliei în Piaţa comună“ ziarul „Sunday Telegraph“ scrie: „Schumann, ministrul de externe francez, care pentru următoarele şase luni este negociatorul celor şase, ar putea să încerce să silească Anglia să se conformeze în întregime regulilor financiare în cinci ani. In ceea ce priveşte pe Rippon, el este hotărît să se menţină la cererea sa ca Anglia să aplice aceste reguli în opt ani“. Cotidianul arată că „Franţa, cu sprijinul unor parteneri ai săi, insistă, de asemenea, ca participarea Angliei la bugetul agricol al Pieţei să fie, în următorii cinci ani, de peste 20 la sută, în loc de maximum 15 la sută cît a propus Anglia. Şi în acest domeniu este de aşteptat că Rippon sâ fie ferm“. Desigur, ziarul are în vedere resentimentele opiniei publice din Anglia faţă de Piaţa comună, cînd afirmă că negociatorul britanic, „va sta ferm pe poziţia sa“. Dar, cu o zi mai înainte, „Financial Times“ anunţase „începerea, In Marea vritenie, a unei masive campanii In favoarea intrării In Piaţa comună“ — campanie la care vor lua parte miniştri şi chiar premierul Heath. Scopul acestei campanii va fi de a determina ceea ce nu s-a reuşit pînă acum — schimbarea atitudinii opiniei publice din Anglia faţă de Piaţa comună. Dar, scrie „Sunday Express“, „toate sondajele arată că două treimi din poporul englez este împotriva Pieţei comune“, deoarece intrarea în acest organism „înseamnă sfîrşitul Angliei ca ţară independentă“. După ce arată că, în „acest domeniu Camera Comunelor nu este calificată să hotărască“, „Sunday Express“ cere premierului Heath „să consulte poporul“ înainte de a hotărî alăturarea Angliei la „cei şase“. Sintetizînd situaţia în care se găseşte, în prezent, guvernul englez, ziarul „Observer“ remarcă: „Heath şi Rippon luptă pe două fronturi: cu „cei şase“ la Bruxelles şi cu adversarii Pieţei comune în Anglia“. N. PLOPEANU Londra 1 februarie Plenara C.C. al Partidului celor ce Muncesc din Vietnam HANOI (Agerpres). — Li Hanoi a avut loc cea de-a 19-a Plenară a Comitetului Central al Partidului celor ce Muncesc din Vietnam. Plenara, informează agenţia V.N.A., a dezbătut „probleme legate de rezistenţa faţă de agresiunea americană, salvarea naţională, intensificarea activităţii economice, dezvoltarea agriculturii, precum şi sarcinile ce stau în faţa economiei în anii următori, adoptând hotărâri corespunzătoare“. în comunicatul cu privire la lucrările plenare, se arată că în prezent sarcina de luptă cea mai importantă este „depunerea de eforturi pentru realizarea testamentului preşedintelui Ho Si Min, ducînd cu perseverenţă şi vigoare războiul de rezistenţă, întărind hotărârea de a lupta şi de a învinge, pentru a progresa spre victoria totală, eliberarea sudului, apărarea nordului şi pornirea pe calea spre unificarea paşnică a ţării“. Comunicatul subliniază hotărîrea poporului vietnamez de a lupta alături de popoarele laoţian şi khmer pentru izgonirea agresorilor americani din Indochina. Poporul vietnamez se străduieşte constant să-şi aducă contribuţia la consolidarea solidarităţii ţărilor socialiste şi a mişcării comuniste internaţionale. Comitetul Central al Partidului celor ce Muncesc din Vietnam apreciază că poporul a înregistrat succese deosebite în construirea socialismului, în pofida dificultăţilor existente. Aplicînd linia politică generală a partidului la circumstanţele războiului de rezistenţă, se arată în comunicat, poporul vietnamez trebuie să-şi îndrepte eforturile spre construirea pas cu pas a structurilor marii producţii socialiste, ridicarea randamentului muncii productive, creşterea rapidă a produsului social şi a venitului naţional. Plenara a stabilit, totodată, o serie de măsuri privind consolidarea raporturilor de producţie în agricultură şi dezvoltarea ei pe viitor. La Serenas a încheiat Congresul Partidului Socialist din Chile SANTIAGO DE CHILE (Agerpres). — Luis Corvalan, secretar general al C.C. al P.O. din Chile, a transmis salutul comuniştilor chilieni participanţilor la cel de-al 23-lea Congres al Partidului Socialist din Chile. „Ne exprimăm speranţa — a spus Luis Corvalan — că acest congres va reprezenta un aport important la cauza noastră comună — construirea unei noi societăţi în Chile. Putem spune că perioada care s-a scurs de la venirea la putere a guvernului Frontului Unităţii Populare a constituit cea mai bună dovadă a colaborării strînse a comuniştilor, socialiştilor, radicalilor, social-democraţilor, reprezentanţilor Mişcării de Acţiune Populară Unitară (M.A.P.U.) şi ai Acţiunii Populare Independente (A.P.I.), o dovadă a faptului că ne-am arătat capabili să rezolvăm cele mai complicate probleme. Guvernul a barat calea inflaţiei şi a creşterii preţurilor, a anunţat naţionalizarea zăcămintelor de cupru şi a băncilor particulare — aplică reforma agrară şi exproprierea marilor întreprinderi“. „Ne-am asumat o serioasă responsabilitate — a arătat în continuare Luis Corvalan. Toate popoarele latino-americane ne urmăresc cu un interes deosebit. Vom întîmpina dificultăţi şi putem presupune că principalele greutăţi ne aşteaptă în viitor. Reacţiunea nu se va da în lături de la nimic pentru a ne împiedica să construim noua societate. în acest© condiţii, trebuie să ne unim rîndurile în jurul guvernului popular. Unitatea tuturor forţelor de stânga, constituie chezăşia cea mai sigură că uneltirile reacţiunii vor fi înfrunte. Trebuie, a subliniat vorbitorul, să participăm cu toţii cit mai activ şi nemijlocit la îndeplinirea programului Frontului Unităţii Populare“. SANTIAGO DE CHILE I (Agerpres). — In localitatea La Serena s-au încheiat lucrările celui de-al 23-lea congres al Partidului Socialist din Chile. Congresul a ales noul Comitet Central, în componenţa căruia intră 45 de membri si 10 membri supleanți. Senatorul Carlos Altamirano a fost ales secretar general al C. C. al Partidului Socialist din Chile. Mişcarea grevistă din Marea Britanie LONDRA (Agerpres) — Greva salariaţilor de la uzina „Ford“ din Marea Britanie, care paralizează, începînd de vineri, importante sectoare ale acestei întreprinderi, s-a extins şi la sucursalele sale din Halewood, din apropiere de Liverpool, şi Swansea, din Ţara Galilor. Numărul greviştilor se ridică în prezent la 48.000. Muncitorii acestei importante uzine din Marea Britanie revendică îmbunătăţirea sistemului de salarizare. Acţiunile cu caracter revendicativ continuă, de asemenea, şi în rîndul salariaţilor de la P.T.T. Negocierile începute duminică, între reprezentanţii greviştilor şi ai administraţiei poştelor, prin intermediul Ministerului Forţei de Muncă şi Productivităţii, nu au dus la nici un rezultat, cele două părţi rămînînd pe vechile poziţii. In urma acestui eşec, sindicatul salariaţilor de la P.T.T. a hotărât ca greva să fie extinsă şi în domeniul telecomunicaţiilor. Sub semnul cooperării economice internaţionale MOSCOVA (Agerpres). — La Moscova au luat sfîrşit lucrările primei sesiuni a Comisiei mixte sovieto-canadiene, întrunită în baza acordului guvernamental dintre cele două ţări cu privire la colaborarea în domeniul aplicării cuceririlor ştiinţei şi tehnicii în industrie. Agenţia T.A.S.S. menţionează că părţile s-au informat reciproc despre stadiul legăturilor de colaborare tehnico-ştiinţifică şi au dezbătut măsurile ce vor fi întreprinse pe viitor în vederea realizării acordului, în comunicatul dat publicităţii la încheierea lucrărilor se arată că acordul amintit deschide posibilităţi pentru dezvoltarea în continuare a legăturilor, a schimburilor şi a colaborării planificate şi pe termen lung dintre Uniunea Sovietică şi Canada. Comunicatul precizează că vor fi create grupuri comune de lucru în unele ramuri economice. S-a căzut, de asemenea, de acord ca partea sovietică să analizeze propunerea Canadei cu privire la formarea unui grup de lucru, care sâ acţioneze în proiectarea, utilarea şi exploatarea aeroporturilor. Comisia îşi exprimă speranţa ca, drept rezultat al acordului, organizaţii şi întreprinderi din cele două ţări vor participa la proiectele industriale şi economice ce urmează a fi realizate în Canada şi Uniunea Sovietică. TEHERAN — La încheierea şedinţei de duminică a negocierilor dintre reprezentanţii cii.'® târî producătoare de petrol din Golful Persic şi cei ai companiilor petroliere occidentale, ministrul iranian al finanţelor, Jamshid Amuzegar, a declarat că s-a înregistrat „o oarecare apropiere" între poziţiile părţilor interesate. Convorbirile urmează să continue astăzi. MOGADISCIO — O delegaţie a R.P. Ungare, condusă de primul adjunct al ministrului afacerilor externe, Frigyes Paja, şi-a încheiat vizita în Somalia, plecînd spre patrie. Delegaţia a discutat cu reprezentanţi ai guvernului somalez perspectivele dezvoltării relaţiilor dintre cele două ţări şi probleme ale lărgirii cooperării în domeniul economic şi cultural. BELGRAD. — Luni a sosit la Belgrad, într-o vizită oficială, primul ministru al Republicii Guyana, Forbes Burnham. El a fost întîmpinat de Mitla Ribicki, preşedintele Vecei Executive Federale a R.S.F. Iugoslavia şi de alte persoane oficiale. HELSiNKI — La Helsinki s-au încheiat lucrările Plenarei C.C. al P.C. din Finlanda, care a examinat situaţia politică şi economică a ţării, precum şi sarcinile partidului la alegerile comunale ce vor avea loc în 1972. La Plenară au prezentat rapoarte A. Saarinen, preşedintele P.C. Finlandez, şi E. Kivmaki, secretar al C.C. al partidului. MOSCOVA. — La invitaţia mareşalului Andrei Grediko, ministrul apărării al Uniunii Sovietice, luni a sosit la Moscova o delegaţie militară algeriană condusă de Abdelkader Sabu, secretar general in Ministerul Apărării Naţionale al Republicii Algeriene Democratice şi Populare, BUENOS AIRES. După cum s-a anunţat la Buenos Aires, potrivit datelor ultimului recensămînt, la 30 septembrie 1970, populaţia Argentinei se ridica la 23 364 431 locuitori. Ritmul de creştere a populaţiei a cunoscut o uşoară scădere, fiind de 1 5 la sută in 1970 faţă de 1,7 la sută în 1960 cînd a avut loc recensămîntul precedent. Om-gazetă Un om-gazelă, în vârstă de aproximativ 20 de ani, care se hrăneşte cu rădăcini şi frunze şi se deplasează prin sărituri, trăieşte în apropiere de Rio de Oro (Sahara Spaniolă). Această ştire a fost dezvăluită de un explorator francez, Jean-Claude Armen, care a afirmat că a făcut „o experienţă extraordinară şi unică, trăind aproximativ trei săptămlni în apropierea acestei fiinţe". Cu părul lung, complet gol, tînărul se deplasează in patru labe, dar nu şi-a pierdut in totalitate ereditatea umană : mîinile sale pot să apuce şi el poate să stea in picioare. După cum a afirmat dr. Paul Rouget, director al „Institutului vieţii“ de la Geneva, care a analizat observaţiile exploratorului, copilul a căzut probabil de pe o cămilă aflată intr-o caravană cînd nu avea decit două trei luni, fiind îngrijit de o gazelă. Jean-Claude Armen a declarat că in perioada cit a trăit alături de acest tinăr-gazelă, a putut observa „codul" pe care I foloseşte pentru a se înţelege cu gazelele. Agenţia France Presse reaminteşte că o descoperire similară a fost făcută cu ctţiva ani in urmă in India, iar in prezent se numără aproximativ 30 de cazuri de copii sălbatici care au fost crescuți de lupi, tigri, gazele etc. Opinii in favoarea conferinţei privind securitatea europeană . Declaraţia ministrului de externe austriac VIENA 1. — Corespondentul Agerpres, Petre Stăncescu, transmite : Ministrul afacerilor externe al Austriei, Rudolf Kirchschlaeger, a ţinut luni o conferinţă de presă, cu participarea ziariştilor austrieci şi a corespondenţilor presei străine. Cea mai mare parte a conferinţei de presă a fost consacrată securităţii europene. Kirchschlaeger a amintit, în context, că, în memorandumul guvernului austriac privind această problemă, s-a exprimat acordul cu orice formă de pregătire a conferinţei europene. El a menţionat paragraful din document care subliniază că „a sosit momentul să se treacă şi la consultări multilaterale“, opinînd că aceste discuţii au sens dacă ele includ toate statele ce urmează să participe la conferinţă. Kirchschlaeger a subliniat, de asemenea, că memorandumul guvernului său nu trebuie considerat ca ceva „pietrificat“, în sensul că nu se vor mai exprima noi idei, consideraţii şi propuneri în legătură cu securitatea europeană. Convorbirile delegaţiei române cu ministrul de externe chilian SANTIAGO DE CHILE 1. — Trimisul special Agerpres, Victor Stamate, transmite : Delegaţia română, formată din tovarăşii Valter Roman, membru al C.C. al P.C.R., şi Ştefan Andrei, membru supleant al C.C. al P.C.R. prim-adjunct de şef de secţie la C.C. al P.C.R., care participă la lucrările celui de-al 23-lea Congres al Partidului Socialist din Chile, a avut o întîlnire cu ministrul afacerilor externe al Republicii Chile, Clodomiro Almeyda. In timpul întrevederii, au fost abordate probleme de interes comun privind relațiile româno-chiliene. Convorbirea s-a desfășurat într-o atmosferă cordială și prietenească. lejul realegerii sale, pentru cel de al doilea mandat. Ţinînd seama de sarcinile de mare răspundere ce revin secretarului general al O.N.U., U. Thant a precizat în faţa celor 150 de ziarişti, prezenţi la conferinţa de presă din 18 ianuarie că Intr-adevăr, problema succesiunii este destul de delicată, dar nu nerezolvabilă. Pînă in prezent, numeroase personalităţi diplomatice şi-au anunţat candidatura pentru funcţia de secretar general al O.N.U. Printre acestea se numără: Max Jakobson, (Finlanda), Hamilton Shirley Amerashinghe (Ceylon), Endalkachew Makonnen (Etiopia) şi Nzanze Terence (Burundi). Agenţiile de presă menţionează însă în comentariile lor posibilitatea înscrierii pe lista candidaturilor şi a altor personalităţi diplomatice, respectiv din Norvegia, Austria, Chile, Mexic, Arabia Saudită etc. Secretarul general al O.N.U. este ales pe timp de 5 ani de Adunarea Generală a O.N.U. la recomandarea Consiliului de Securitate, recomandare dată cu consimţămîntul celor cinci membri permanenţi ai acestui organism. Primul secretar general al O.N.U. a fost diplomatul norvegian Trygve Lie, de la 1 februarie pînă la 10 aprilie 1953. Acestuia i-a succedat Dag Hammarskjöld (Suedia) — deci tot un diplomat nordic — care a deţinut funcţia din 1953 pînă în 1961. După tragicul accident de avion din Congo in care a murit Hammarskjöld, funcţiile acestuia le-a preluat diplomatul birmanez U. Thant, care le deţine şi în prezent. In fotografie U. Thant la conferinţa de presă în care a anunţat că nu mai acceptă un nou mandat. După zece ani de intensă activitate, secretarul general al O.N.U., U. Thant, a anunţat, în cadrul primei conferinţe de presă ţinută în acest an, că nu va mai accepta un nou mandat. Actualul mandat pentru care a fost ales, expiră la 31 decembrie 1971. De fapt, această intenție U. Thant o făcuse deja cunoscută încă în 1966 cu pri Ravagiile ciclonului „Felicia" BEIRA 31 (Agerpres). — Ciclonul „Felicia", care a devastat importante suprafeţe în Mozambic (teritoriu african aflat sub dominaţia colonială portugheză), a provocat numeroase victime în rîndul populaţiei. Ultimele informaţii transmise de agenţiile de presă relatează că ar fi pierit mii de persoane. Această catastrofă naturală este apreciată drept cea mai teribilă din cîte s-au abătut vreodată asurira Mozambicului. ntre oraşul Laurenţe-Marques şi aeroportul localităţii Quelimane contactele radio au fost restabilite, dar oraşul şi împrejurimile sale nu pot fi aprovizionate pentru moment ca alimente şi medicamente. Plantaţiile de ceai, copra şi trestie de zahăr din regiune au fost complet distruse. Ciclonul „Felicia" s-a abătut vineri asupra Mozambicului după 48 de ore de ploi torenţiale care au provocat revărsarea fluviului Zambezi şi a afluenţilor săi. Piloţii care au survolat oraşul Quelimane şi împrejurimile sale au declarat că, în aceste localităţi, foarte puţine persoane au mai rămas în viaţă. Regiunea sinistrată oferă un spectacol dezolant — o vastă întindere de apă presărată din loc în loc de palmierii smulşi de furia vîntului. Aproape întreaga parte centrală a Mozambicului şi regiunea de frontieră cu Malawi este acoperită de apă, al cărei nivel depăşeşte în unele locuri 8 metri. Potrivit primelor date referitoare la pagubele umane şi materiale provocate de uraganul „Felicia“, care a devastat zona de nord a Mozambicului, cel puţin 20 de persoane şi-au pierdut viaţa iar alte peste 100 000 au rămas fără adăpost. In prezent, ciclonul ameninţă coasta orientală a Insulei Madagascar. Zona de sud-est a insulei, direct amenințată, este în alertă. Pe coastă, la Menanjary, unde nivelul apei a crescut deja, a început evacuarea locuitorilor. „Apollo-14" drum spre Lună „Apollo-14" şi-a luat zborul spre lună duminică la ora 16,03, ora locală, (23:03 ora Bucureştiului), de la baza de lansare Cape Kennedy. La bordul cabinei spaţiale se află astronauta Alan Shepard, conducătorul misiunii, Stuart Roosa, pilotul cabinei de comandă, şi Edgar Mitchell, comandantul modulului lunar de debarcare. Lansarea a avut loc cu o întîrziere de 40 de minute faţă de programul iniţial din cauza condiţiilor meteorologice nefavorabile. Nava spaţială „Apollo-14“, avînd la bord pe astronauţii Alan Shepard, Edgar Mitchell şi Stuart Roosa, îşi continuă zborul spre Lună. Nava spaţială s-a plasat pe orbita terestră, după care s-a înscris pe traiectoria ce o va duce spre Lună de operaţiuni efectuate cu precizia acelor cronometrului. Cînd totul se părea că se desfăşoară impecabil, s-a declanşat aşa zisa „criză“ a manevrei de transpoziţie, care constă în desprinderea cabinei de comandă de restul angrenajului, pentru întoarcerea sa cu 180 grade spre a o aduce în faţa modulului lunar, cuplat la cea de-a treia treaptă a rachetei purtătoare. Această operaţie era necesară în vederea facilitării apropierii de Lună şi a alunizării propriuzise. Primele încercări au eşuat, provocînd nelinişte la centrul spaţial de la Houston. Tehnicienii centrului de comandă au luat în considerare, la un moment dat, posibilitatea anulării întregii misiuni. Dar, datorită tenacităţii astronauţilor, cea de-a 7-a tentativă de cuplare a reuşit. Astfel, drumul spre Lună a fost deschis. Problema întîrzierii cu 40 de minute a lansării preocupă în prezent pe specialiştii de la Houston, care apreciază că există toate şansele ca ea să fie redusă prin diferite operaţiuni de corecţie a traiectoriei sau prin mărirea vitezei de croazieră a trenului spaţial. Dacă totul va decurge în continuare normal, joi dimineaţă „Apollo-14“ va ajunge în apropierea Lunii, şi se va înscrie pe o orbită circumlunară, după care va coborî la altitudinea de numai 15 km de suprafaţa Selenei. Vineri, în jurul orei 09:16 G.M.T., modulul lunar urmează să aselenizeze lin. Misiunea „Apollo-14“ este apreciată de specialiști drept importantă din următoarele trei considerente : alunizarea se va face, pentru prima oară, pe un teren foarte accidentat (coline, văi, cratere, stînci) și o eroare cît de mică ar putea dezechilibra LEM-ul, compromițînd viitoarea sa decolare. In al doilea rînd, craterul Fra Mauro, unde Shepard și Mitchell vor coborî pentru a efectua misiunile lor, le va permite să aducă pe Pămînt roci datînd de aproximativ 4,6 miliarde de ani. Analiza lor ar pu-» tea, după cum se apreciază în rîndurile oamenilor de ştiinţă, să ridice un colţ al vălului de mister care înconjoară crearea planetelor. In sfîrşit, importanţa misiunii rezidă şi în faptul că aparatajul ştiinţific ce va fi depus pe suprafaţa astrului, va îmbogăţi cu date noi informaţiile transmise deja de instrumentele depuse de misiunile precedente „Apollo-11“ şi „Apollo-12”. WASHINGTON (Agerpres). — „Nu se poate preciza care vor fi urmările ulterioare ale cuplării dificile dintre cabina de comandă „Kitty Hawk“ şi modulul de serviciu „Antares“ în îndeplinirea integrală a programului misiunii „Apollo“, a declarat directorul operaţiunilor de zbor, Siguard Sjoberg. După cele şase încercări nereuşite de cuplare a celor două vehicule spaţiale, astronauţii au utilizat o mică instalaţie cu azot pentru a produce presiunea necesară în interiorul dispozitivului care acţionează cele 12 braţe de cuplare, făcînd astfel posibilă formarea trenului spaţial. Stuart Roosa a pătruns apoi în tunelul care leagă cele două moduluri, unde timp de o oră a încercat să depisteze cauzele defecţiunii. Deoarece mecanismele au răspuns comenzilor, tehnicienii N.A.S.A. au ordonat membrilor echipajului să demonteze întregul dispozitiv de cuplare pentru a fi studiat în interiorul cabinei. Operaţia a fost filmată şi retransmisă de o cameră de televiziune tehnicienilor de la Centrul spaţial Houston, pentru ca aceştia să poată indica echipajului modalităţile de înlăturare a defecţiunii. De asemenea, firma constructoare a dispozitivului de cuplare „North American Co“ cercetează pe un mecanism asemănător cauzele defecţiunii pentru a ajuta Centrul spaţial în luarea hotărîrii finale. In cazul în care tehnicienii şi directorii de zbor vor constata că dispozitivul nu poate funcţiona normal, aselenizarea va fi anulată, rămînînd ca „Apollo-14“ să execute doar un zbor în jurul Lunii. Hotărîrea definitivă urmează să fie comunicată în cursul dimineţii de vineri, dată pînă la care se speră să fie stabilite şi remediate cauzei© defecţiunii. HOUSTON (Agerpres). — La 15 ore şi 50 de minute după lansarea navei lor la baza Cape Kennedy, cei trei astronauţi de pe „Apollo-14“ s-au culcat. Este o odihnă binemeritată, după emoţiile şi munca susţinută din prima zi a zborului lor spre Lună. Dar, înainte de a se culca, ei au avut de rezolvat o dificultate în plus: sistemul de eliminare a gunoiului şi deşeurilor nu funcţiona perfect, ceea ce provoca un consum sporit de oxigen. Astronauţii au reajustat cîteva valve, restabilind situaţia normală. Perioada de odihnă ar urma să se încheie, potrivit programului de zbor, la 1:30, ora Bucureştiului. La Houston se afirmă că astronauţii ar putea fi treziţi mai devreme, pentru a proceda la noi verificări ale sistemului de cuplare a cabinei de comandă şi modulului lunar care a funcţionat, după cum se ştie, defectuos, în timp ce Alan Shepard, Stuart Roosa şi Edgar Mitchell dorm, la centrul spaţial de pe Pămînt şi în alte laboratoare se fac cercetări intense pentru a descoperi cauza funcționării defectuoase a sistemului de cuplare. REDACŢIA Şl AHMINISTRAŢlA • ItUtUlŞşt, strada Brezoiaau nr. 13, telefon 15 13 14 | till 73 Aboaecneottl« st facta oficiile poştale, factorii poştali şi difuzorii din Întreprinderi şi instituţii. Tiparul i lulieprinderea Poligrafică „INFORMAŢIA" «0309