Steagul Roşu, decembrie 1971 (Anul 23, nr. 6974-7000)

1971-12-04 / nr. 6977

PROLETARĂDIN TOATE ŢÂRILE, UNIŢI-VĂ!I ORGAN AL COMITETULUI JUDEŢEAN ILFOV AL P.C.R. ŞI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEŢEAN Anul XXIII-Nr. 6977 4 pagini 30 bani Simbătă 4 decembrie 1971 IN PREZENŢA TOVARĂŞULUI NICOLAE CEAUŞESCU s-a sărbătorit ieri jubileul de 50 de ani de existenţă al uzinei de autocamioane din Braşov Una din importantele întreprinderi constructoare de maşini, nu numai ale Braşovului, dar şi ale ţării Uzina de autocamioane, a sărbătorit ieri, 3 decembrie, jubileul unei jumătăţi de secol de prodigioasă existenţă. Cu prilejul festivităţii, miile de muncitori, ingineri şi tehnicieni au avut bucuria de a-l avea din nou în mijlocul lor pe tovarăşul NICOLAE CEAUŞESCU, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România. Moment fericit pentru harnicul colectiv de aici de a-şi exprima sentimentele de dragoste şi preţuire faţă de conducătorul partidului şi statului, de a raporta succesele dobîndite în înfăptuirea sarcinilor cincinalului denumit pe bună dreptate cincinalul construcţiilor de maşini. Aniversarea a prilejuit totodată un bilanţ al etapei parcurse de la înfiinţare şi pînâ astăzi al marilor înfăptuiri obţinute sub conducerea partidului în anii socialismului. În vizita la Braşov, secretarul general al partidului a fost însoţit de tovarăşii ION GHEORGHE MAURER, MAXIM BERGHIANU şi DUMITRU POPESCU. La sărbătoarea constructorilor de autocamioane iau parte numeroşi foşti muncitori, ingineri şi tehnicieni ai uzinei, astăzi pensionari, sau cărora în decursul anilor le-au fost încredinţate munci de răspundere în activul de partid şi de stat, muncitori şi tehnicieni de la uzinele de tractoare, de la Metrom de la alte mari întreprinderi de renume din centrul industrial Braşov, aniversarea întreprinderii fiind o sărbătoare a tuturor braşovenilor, a întregii ramuri a construcţiilor de maşini, încă de la intrarea în judeţ, unde tovarăşul Nicolae Ceauşescu, ceilalţi oaspeţi sunt salutaţi de tovarăşul Constantin Drăgan, membru al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., prim-secretar al Comitetului judeţean Braşov al P.C.R., de alţi reprezentanţi ai organelor locale de partid şi de stat, au venit în întimpinare un mare număr de oameni ai muncii. Toţi cei prezenţi fac oaspeţilor o primire deosebit de călduroasă. Se ovaţionează îndelung pentru Partidul Comunist Român, pentru secretarul general, pentru prosperitatea patriei noastre scumpe — Republica Socialistă România. Pînă la porţile uzinei sărbătorite *— la Predeal, la Timiş, la Dîrste mulţimea salută cu bucurie trecerea coloanei oficiale. La intrarea în întreprindere, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, ceilalţi conducători de partid şi de stat, sunt întîmpinaţi de Ioan Avram, ministrul industriei construcţiilor de maşini, Constantin Cîrţînă, prim-secretar al Comitetului municipal Braşov al P.C.R., ing. Gheorghe Trică, directorul general al centralei industriale de autocamioane şi tractoare, director general al uzinei, Pavel Ştefan, secretar al Consiliului Central al U.G.S.R., de reprezentanţi ai conducerii întreprinderii şi un mare număr de muncitori, tehnicieni şi ingineri. Populaţia muncitoare a uzinei ovaţionează îndelung, aplaudă, scandează „Ceauşescu-P.C.R.“. Tineri în salopete albastre înconjoară cu dragoste pe secretarul general al partidului, pe ceilalţi oaspeţi, un grup de fete înmînează buchete de fiori. Buchete de flori oferă şi pionierii, viitorii muncitori, tehnicieni, ingineri ai industriei braşovene. Creată în 1921 sub denumirea de Fabrica românească de locomotive şi vagoane, actuala unitate industrială pentru producţia de autocamioane s-a făcut cunoscută îndeosebi în ultimul sfert de veac, cîştigîndu-şi un binemeritat renume nu numai în ţară dar şi peste hotare, autocamioanele purtînd marca uzinelor braşovene fiind cunoscute in numeroase ţări ale lumii. Se poate spune că România, ca ţară a progresului tehnic s-a făcut cunoscută în bună măsură şi prin capacitatea creatoare a colectivului de muncitori şi specialişti de la această întreprindere. Uzina sărbătorită este cunoscută şi prin bogatele ei tradiţii revoluţionare. Muncitorimea de la „Astra“ — cum s-a mai numit pe parcursul vremii întreprinderea — s-a situat în primele rînduri ale luptei maselor populare conduse de Partidul Comunist împotriva asupririi şi exploatării, pentru transformări democratice, pentru libertatea şi independenţa patriei. După eliberare, colectivul uzinei a luat activ, parte la toate marile prefaceri politice. Sunt cunoscute, de asemenea, contribuţia meritorie a acestei unităţi, rolul ei deosebit în refacerea şi modernizarea unor ramuri industriale de vitală însemnătate pentru economia naţională. Din 1953, cînd s-a hotărît să se pună în ţara noastră temeliile unei ramuri noi a industriei noastre socialiste, construcţia de autocamioane, sarcină încredinţată colectivului braşovean, muncitorii, inginerii, tehnicienii uzinei au trecut cu succes dificile probe de pricepere profesionale şi maturitate tehnică. Secretarul general al partidului, ceilalţi conducători de partid şi de stat sunt invitaţi să ia cunoştinţă de cîteva din înfăptuirile importante ale întreprinderii. In faţa unei machete, a unor grafice, inginerul Gheorghe Trică, dă ample explicaţii cu privire la stadiul actual al întreprinderii, perspectivele ei de dezvoltare. De altfel, întreg perimetrul acestei mari unităţi de producţie înfăţişează imaginea unui vast şi complex şantier. Alături de hale şi ateliere mai vechi, redimensionate pe parcursul anilor, de halele intrate succesiv în producţie in anii din urmă se află în diferite stadii de realizare alte noi şi impunătoare construcţii care vor deveni importante secţii de producţie. In actualul cincinal, prin extinderea capacităţilor de producţie, prin asimilarea de produse noi, uzina de autocamioane Braşov îşi va dubla aproape volumul producţiei. Se va dubla, de asemenea, volumul producţiei destinate exportului. La finele cincinalului, producînd în serie mare anumite tipuri de motoare Diesel, uzina va atinge un înalt grad de specializare și integrare. Se vizitează uzina. Itinerariul, care înscrie cîteva din (Continuare in pag. a 3-a) Dragi tovarăși. Este o deosebită plăcere pentru mine, pentru tovarăşul Maurer şi pentru ceilalţi tovarăşi, de a lua parte la aniversarea împlinirii a 50 de ani de la înfiinţarea uzinei — eveniment important din istoria întreprinderii dumneavoastră, a minunatului ei colectiv. Doresc să vă adresez cu acest prilej, dumneavoastră, tuturor muncitorilor, tehnicienilor şi inginerilor, un salut călduros din partea Comitetului Central al Partidului, a Consiliului de Stat, a Consiliului de Miniştri, la care adaug salutul meu personal. (Aplauze puternice, prelungite). In cei 50 de ani de existenţă uzina dumneavoastră a parcurs un drum lung devenind astăzi una din cele mai puternice uzine constructoare de maşini din România, cu un colectiv de peste 15 000 de salariaţi. După cum cunoaşteţi, în această perioadă în uzină ,s-au produs multe maşini şi utilaje. Mica expoziţie pe care am văzut-o astăzi reaminteşte tot ceea ce întreprinderea a produs mai important în anii de cînd a fost creată , se arată cum a crescut, cum s-a dezvoltat acest minunat colectiv de oameni ai muncii cu o înaltă calificare pînă la realizarea autocamionului românesc de astăzi, ce se bucură de o bună apreciere, atît în ţară, cît şi în străinătate (Aplauze prelungite). Vizitînd unele sectoare noi ale uzinei mi-a făcut o deosebită plăcere să constat că se introduce cu fermitate tehnica avansată, mecanizarea, automatizarea proceselor de producţie, ceea ce contribuie mult la ridicarea nivelului general al producţiei, la îmbunătăţirea continuă a calităţii camionului românesc. Dacă am compara cum arăta uzina cu trei-patru ani în urmă şi cum arată astăzi, am putea spune că ea a suferit transformări radicale în această direcţie. Desigur, nu s-ar putea afirma că nu mai este nimic de făcut , dar rezultatele obţinute în ultimii doi-trei ani pe acest drum al modernizării uzinei dovedesc că avem aici un colectiv puternic în stare să rezolve orice problemă de ordin tehnic. De aceea, aş dori să exprim convingerea mea, a conducerii de partid, că în următorii doitrei ani uzina de camioane va deveni una din cele mai moderne întreprinderi de construcţii de maşini din România. Vă urez din toată inima să atingeţi acest nivel în cel mai scurt timp. (Aplauze puternice, urale!). Aţi obţinut an de an rezultate de seamă în îndeplinirea sarcinilor de plan. Cincinalul trecut l-aţi realizat în bune condiţiuni, iar planul pe anul acesta — primul an al actualului cincinal în care uzina dumneavoastră urmează să producă un nou camion modern — de asemenea se realizează şi chiar se depăşeşte cu un anumit procent, înţeleg că uzina este în transformare, că are loc, odată cu asigurarea producţiei, şi dezvoltarea şi dotarea ei, de aceea consider că rezultatele pe acest prim an al cincinalului sunt bune, cu toate că ele nu sunt încă pe măsura acestui puternic colectiv. Am convingerea că în următorii patru ani ai cincinalului veţi obţine asemenea rezultate încît la sfîrşitul anului 1975, prevederea înscrisă în plan, de a ajunge la circa 38 000 de camioane, să o depăşiţi cu cel puţin cîteva mii de camioane. Există toate posibilităţile pentru aceasta, iar construcţiile pe care le realizaţi acum vor permite să se producă mult mai mult decît este prevăzut în plan. De aceea, felicitîndu-vă pentru rezultatele bune obţinute pînă acum, pentru realizarea cu succes a sarcinilor din primul an al cincinalului, vă urez, totodată, să încheiaţi actualul cincinal cu realizări mult mai mari. (Aplauze puternice). Pe toţi ne bucură faptul că acest colectiv închegat, de înaltă calificare, desfăşoară o activitate cu rezultate bune, că în toate domeniile de activitate — al producţiei, productivităţii muncii, al calităţii — obţine an de an realizări tot mai însemnate. Dar, — deşi sîntem la o sărbătoare şi de obicei cu asemenea prilejuri se spun numai lucruri bune — nu am putea afirma că nu mai există, totuşi, o serie de deficienţe care trebuie înlăturate. Este necesar să se aibă în vedere ca în următorii ani să se aducă astfel de îmbunătăţiri producţiei uzinei încît autocamionul românesc să poată concura cu oricare camion modern similar existent pe piaţa internaţională. Eu cred că sarcina nu este prea grea, ţinînd seama de dotarea uzinei şi mai cu seamă de valoarea colectivului ei de muncitori, tehnicieni şi ingineri în stare să răspundă în mod corespunzător cerinţelor progresului continuu al uzinei şi, prin aceasta, şi al economiei noastre naţionale. De aceea, este necesar ca întreg colectivul de cercetători, tehnologi, muncitori să acţioneze în strînsă colaborare pentru a lichida rapid deficienţele care mai există şi pentru a ridica în continuare nivelul tehnic al producţiei din uzina dumneavoastră. In al doilea rînd, doresc să arăt că s-au obţinut rezultate bune — mai cu seamă în ultimii doi ani — pe linia autodotării. Aveţi, în această privinţă, un program bun pînă în 1975. Dar şi în legătură cu aceasta ar trebui să spunem că sînteţi, de fapt abia la început, cu atît mai mult cu cît uzina dumneavoastră a produs la un moment dat şi maşini-unelte, deci are o experienţă în această direcţie , producerea utilajelor necesare uzinei nu se poate realiza decît de obiectivul uzinei. Iată de ce este necesar să se acorde mai multă atenţie dezvoltării sectorului de autodotare, creării de maşini-unelte, de maşini-agregat nu numai pentru nevoile uzinei, ci şi pentru necesităţile altor întreprinderi din România. Cu timpul — şi aş dori ca acest timp să nu fie prea îndepărtat — va trebui să participăm şi la export cu această producţie de înaltă tehnicitate, care este cea mai căutată, mai competitivă şi mai rentabilă pe piaţa internaţională. Consider că şi în această direcţie colectivul dumneavoastră este capabil să realizeze în scurt timp programul ce îi revine, chiar să-l depăşească. Aş dori din toată inima să obţineţi pe acest drum realizări mult mai mari decît prevederile stabilite în plan. (Aplauze prelungite). Nu aş dori să vorbesc pe larg de productivitatea muncii, de economii, de reducerea consumurilor de metal şi de materiale; aceste probleme trebuie să ne preocupe zilnic. De aceasta depinde creşterea producţiei cu un preţ de cost cît mai redus, cu cheltuieli cit mai mici, sporirea beneficiilor întreprinderii, sporirea contribuţiei la creşterea venitului naţional, la crearea resurselor necesare pentru dezvoltarea în continuare a economiei şi pentru ridicarea nivelului de viaţă al întregului nostru popor. In această privinţă, în uzina dumneavoastră sunt încă rezerve însemnate şi trebuie acţionat pentru punerea lor cît mai deplină în valoare. Cunoaşteţi că actualul plan cincinal cuprinde sarcini mari de dezvoltare a economiei naţionale; producţia industrială urmează să crească într-un ritm anual de 11—12 la sută, iar cea a construcţiilor de maşini într-un ritm mai înalt. Noi am numit actualul cincinal „cincinalul construcţiilor de maşini“, pentru că într-adevăr dorim ca în 1975 construcţia de maşini din România să se ridice la un asemenea nivel, atît din punct de vedere cantitativ, cît mai cu seamă calitativ, încît să poată fi competitivă cu orice producţie similară din orice ţară a lumii. Numai pe această cale industria noastră constructoare de maşini îşi va putea îndeplini marele său rol în înzestrarea şi dotarea economiei naţionale, în asigurarea dezvoltării ei în ritm susţinut, corespunzător cerinţelor revoluţiei tehnico-ştiinţifice mondiale. In cadrul acestui program se înscriu şi sarcinile uzinei dumneavoastră. In întreaga economie avem rezultate bune. Anul acesta sarcinile de plan pe economie sunt depăşite cu aproape două procente; realizările uzinei dumneavoastră sunt însă sub această cifră de depăşire. Aşa cum am spus, sper că în următorii patru ani veţi reuşi să vă ridicaţi cel puţin la nivelul depăşirii pe ţară, deşi posibilităţile uzinei dumneavoastră sunt mai mari. Rezultatele economice generale dovedesc că am început noul plan in condiţiuni bune, ceea ce exprimă atît realismul planului cincinal cît şi posibilităţile industriei noastre, ale muncitorilor şi tuturor oamenilor muncii din România, de a asigura înfăptuirea cu succes a programului elaborat de Congresul al X-lea — program care prevede făurirea societăţii socialiste multilateral dezvoltate în patria noastră, ridicarea bunăstării şi fericirii întregului popor. (Aplauze prelungite , urale). Cunoaşteţi prevederile din acest cincinal, precum şi măsurile ce se au în vedere pentru ridicarea bunăstării clasei muncitoare, a întregului nostru popor. După cum ştiţi, încă din toamna acestui an, s-a trecut la realizarea măsurilor privind creşterea alocaţiilor pentru copii. Urmează ca, în anul viitor, să trecem la majorarea salariilor — a celor mici, in primul rînd — în conformitate cu prevederile cincinalului, la sporirea pensiilor şi, în continuare, să asigurăm ca, pînă la sfîrşitul cincinalului, salariul real să crească cu circa 20 la sută. Sînt prevăzute, de asemenea, măsuri privind îmbunătăţirea producţiei bunurilor de consum în vederea satisfacerii în condiţiuni tot mai bune a nevoilor întregului popor. Se are în vedere realizarea unui volum sporit de locuinţe pentru a asigura satisfacerea cerinţelor şi îmbunătăţirea condiţiilor de locuit; numai în oraşe vom construi peste 500 000 de apartamente. Totodată, se vor lua o serie de măsuri de reducere a unor preţuri , pe baza scăderii preţurilor de cost. După cum ştiţi, acum cîteva zile Comitetul Executiv a luat hotărîrea de a se reduce cu 18—20 la sută preţurile aparatelor de radio şi televizoarelor, ceea ce înseamnă, la nivelul anului viitor, o economie pentru populaţie decirca 360—370 milioane de lei ; aceasta va influenţa pozitiv asupra bugetului familiilor. Toate aceste măsuri de îmbunătăţire continuă a condiţiilor de muncă şi de viaţă, de ridicare a nivelului de trai material şi spiritual al poporului constituie obiectivul principal al politicii partidu- (Continuare in pag. a 3-a) Cuvintarea tovarăşului NICOLAE C Se examinează calitatea noilor piese DECRET privind conferirea Ordinului „Steaua Republicii Socialiste România" clasa I Uzinei de autocamioane Braşov Pentru contribuţia adusă la industrializarea ţării şi participarea activă a colectivului Uzinei de autocamioane Braşov la opera de construire a socialismului şi meritele sale în promovarea progresului tehnic al economiei naţionale, cu prilejul împlinirii a 50 de ani de la înfiinţarea uzinei, Consiliul de Stat al Republicii Socialiste România decretează : Se conferă ordinul „Steaua Republicii Socialiste România* clasa I Uzinei de autocamioane Braşov. Preşedintele Consiliului de Stat, NICOLAE CEAUŞESCU DECRET privind conferirea titlului de „Erou al Muncii Socialiste" Cu prilejul aniversării a 50 de ani de la înfiinţarea Uzinei de autocamioane Braşov, Consiliul de Stat al Republicii Socialiste România decretează : Pentru merite deosebite în întreaga activitate desfăşurată în anii construcţiei socialiste a ţârii Şi pentru contribuţia personală adusă la dezvoltarea Uzinei de autocamioane Braşov, se conferă titlul de „Erou al Muncii Socialiste" şi medalia de aur „Secera şi Ciocanul“ tovarăşilor : Comanici Nicolae, şef de atelier ; Sultani I. Vasile, prim-topitor; Man G. Dionisie, sculer. . Preşedintele Consiliului de Stat NICOLAE CEAUŞESCU ACŢIUNEA DE DESECĂRI IMPUNE O MOBILIZARE GENERALĂ Adunarea activului de partid din agricultura judeţului Ieri a avut loc adunarea activului de partid diin agricultură, organizată de Biroul Comitetului judeţean de partid în scopul de a analiza cîteva din problemele cele mai importante care privesc realizarea sarcinilor trasate de conducerea partidului pentru dezvoltarea şi modernizarea agriculturii, în primul rînd mersul lucrărilor pe şantierele de desecări. La adunare au luat parte membrii Comitetului judeţean de partid, secretarii comitetelor de partid şi primarii tuturor comunelor din judeţ, preşedinţii cooperativelor agricole, cadre cu munci de răspundere de, la Direcţia generală judeţeană a agriculturii şi Uniunea judeţeană a C.A.P., conducători ai altor întreprinderi şi instituţii judeţene interesate, activişti de partid şi de statParticipanţii au aprobat în unanimitate răspunsul Organizaţiei de partid a judeţului Ilfov la chemarea Comitetului judeţean Argeş al P.C.R. privind ridicarea gradului de utilizare a terenurilor agricole, răspuns întocmit în lumina studiilor şi analizelor efectuate în toate unităţile agricole şi comunele din judeţ, precum şi pe baza angajamentelor formulate de adunările populare, în cadrul cărora cetăţenii judeţului şi-au spus cuvîntul asupra lucrărilor ce urmează a fi executate. Luînd cuvîntul, tovarăşul GHEORGHE NECULA, prim secretar al Comitetului judeţean Ilfov al P.C.R., preşedintele Consiliului popular judeţean, a făcut mai întîi o amplă trecere în revistă a măsurilor, stabilite de Biroul Comitetului judeţean în urma indicaţiilor date de conducerea partidului, pentru traducerea în viaţă a sarcinilor trasate de Congresul al X-lea şi de plenara C.C. al P.C R. din martie 1970 în domeniul folosirii raţionale, cu maximum de eficienţa a tuturor suprafeţelor de terenuri apte pentru producţia agricolă. La iniţiativa Comitetului judeţean de partid —■, a subliniat vorbitorul — la începutul anului 1971 au fost organizate 31 şantiere de desecări, iar ulterior au început lucrările pe alte 19 şantiere. ^ ’ Datorită munciipolitico-organizatorice a organelor şi organizaţiilor de partid, a consiliilor populare, in unele perioade pe şantiere au lucrat peste 50.000 oameni în fiecare zi. Elocvent este şi faptul că pe unele şantiere — de pildă la Gîrbovi, Axintele, Condeeşti, Mitreni, Moara Vlăsiei şi altele — unde factorii de răspundere au dovedit preocupare pentru mobilizarea cerăţenilor şi organizarea bună a muncii, s-au obţinut şi rezultate satisfăcătoare, lucrările fiind avansate. Nimeni nu se poate îndoi că şi în aceste comune s-au desfăşurat campanii de recoltare a porumbului şi a altor culturi, de însămînţări, arături etc, care sînt folosite ca justificare pentru rămînerile în urmă pe alte șantiere. Adunările populare organizate în (Continuare în pag. a 2-a) RĂSPUNSUL organizaţiei de partid a judeţului Ilfov la Chemarea Comitetului judeţean Argeş al P.C.R. privind ridicarea gradului de utilizare a terenurilor agricole Adunarea cu activul de partid din agricultură, dezbătînd într-un spirit de înaltă responsabilitate patriotică stadiul îndeplinirii sarcinilor ce revin judeţului Ilfov din hotărîrile celui de al X-lea Congres al partidului şi din Programul naţional privind gospodărirea raţională a resurselor de apă şi extinderea lucrărilor de îmbunătăţiri funciare, a stabilit noi şi importante măsuri pentru obţinerea unei eficienţe sporite a terenurilor agricole. Cu acest prilej s-a afirmat încă o dată hotărîrea fermă a comuniştilor, a tuturor lucrătorilor de pe ogoarele judeţului nostru de a înfăptui indicaţiile şi îndrumările preţioase date de tovarăşul Nicolae Ceauşescu în ceea ce priveşte folosirea cu maximum de randament a fiecărei parcele de teren şi continua sporire a rodniciei pămîntului. Ţăranii cooperatori, muncitorii, tehnicienii şi inginerii din I.A.S. şi S.M.A., sub conducerea organelor şi organizaţiilor de partid, nu vor precupeji nici un efort pentru a asigura obținerea unor recolte cît mai mari, valorificînd (Continuare in pag. a 2-a) Cu planul anual videp Urmărirea îndeaproape şi în permanenţă a măsurilor tehnico-organizatorice întreprinse pentru desfăşurarea procesului tehnologic la un nivel calitativ superior a permis ÎNTREPRINDERII DE INDUSTRIE LOCALA OLTENIŢA să-şi realizeze planul anual în numai II luni de activitate. Semnificative în acest sens sunt cîteva cifre. Aşa de pildă, la producţia industrială indicatorii prevăzuţi au fost îndepliniţi în procent de 101,1 la sută, producţia