Steagul Roşu, ianuarie 1972 (Anul 24, nr. 7001-7024)

1972-01-14 / nr. 7010

LA BRUXELLES ŞI-A ÎNCHEIAT LUCRĂRILE Reuniunea consultativă a reprezentanţilor opiniei publice consacrate securităţii şi cooperării europene BRUXELLES 13 (Agerpres). La Bruxelles au luat sfîrşit, joi la amiază, lucrările reuniunii consultative a reprezentanţilor opiniei publice din 27 ţări europene, consacrată examinării problemelor securităţii şi cooperării pe continent într-o scrisoare adresată participanţilor, ministrul de externe belgian, Pierre Harmel, uvînd succes lucrărilor reuniunii, s-a pronunţat pentru „necesitatea îmbinării, eforturilor desfăşurate de către guverne şi diverse personalităţi europene în scopul realizării unei atmosfere propice pentru începerea marii dezbateri privind securitatea europeană“, în cadrul reuniunii, a fost hotărîtă constituirea unui Comitet internaţional de iniţiativă şi a unui secretariat tehnic, în componenţa cărora au fost aleşi reprezentanţi din toate ţările participante. Din partea României, în comitet au fost aleşi Traian Ionaşcu, preşedintele Comisiei juridice a Marii Adunări Naţionale, Constanţa Crăciun, Eugen Jebeleanu, vicepreşedinte al Biroului Executiv al Consiliului Naţional al Frontului Unităţii Socialiste, György Kovács, membru al Consiliului Naţional al Frontului Unităţii Socialiste, George Ivaşcu ,directorul revistei „România literară“, Petre Dascălu, membru al Consiliului Central al U.G.S.R. Comitetul de iniţiativă a adoptat o declaraţie în care propune convocarea la Bruxelles, în zilele de 2 şi 5 iunie a.c., a unei noi adunări a reprezentanţilor opiniei publice din ţările europene consacrată problemelor securităţii şi cooperării. Ţelul acestei iniţiative este de a contribui la familiarizarea opiniei publice cu problemele actuale ale organizării conferinţei europene pentru securitate şi cooperare, la mobilizarea tuturor acelora care doresc să-şi unească eforturile pentru făurirea unui viitor mai bun şi paşnic al continentului. Declaraţia conţine un apel adresat partidelor politice, organizaţiilor sindicale şi sociale, parlamentarilor, cercurilor economice, savanţilor ,oamenilor de cultură, tuturor celor care militează pentru o „Europă a păcii, în condiţii de securitate şi cooperare“. Convorbirile ministrului român al industriei construcţiilor de maşini în R. D. Germană BERLIN 13 (Agerpres). — Corespondentul Agerpres, Ştefan Deju, transmite : Ministrul industriei construcţiilor de maşini al Romăniei, Ioan Avram, a avut convorbir cu ministrul construcţiilor de mijloace de transport şi maşini de prelucrat al R.D.G., Rudi Georgi, cu ministrul industriei electrotehnice şi electronice, Otfried Steger, şi cu ministrul construcţiilor de maşini grele şi instalaţii, Gerhard Zimmermann. Convorbirile, la care a participat şi ambasadorul României în R.D.G., Nicolae Ghenea, precum şi specialişti care însoţesc pe ministrul român, au avut ca temă adîncirea şi lărgirea colaborării şi coooperării în domeniul construcţiilor de maşini între cele două ţări, lărgirea schimbului de produse ale industriei constructoare de maşini şi perspectiva colaborării şi cooperării pînă în anul 1975. Discuţiile s-au desfăşurat într-o atmosferă prietenească, cordială. Joi, Ioan Avram, însoţit de ministrul Rudi Georgi, ambasadorul român şi experţi, a vizitat uzinele de maşini-unelte „Marzahn“! In seara zilei de 13 ianuarie, vicepreşedintele Consiliului de Miniştri al R.D.G., Kurt Fichtner, a oferit o masă în cinstea oaspetului român. întrevedere Kurt Waldheim - Gunnar Jarring NEW YORK 13 (Agerpres). — Secretarul general al O.N.U., Kurt Waldheim, a avut o întrevedere cu Gunnar Jarring, reprezentantul său special în Orientul Apropiat. Cei doi interlocutori, precizează agenţia A.P., au făcut o trecere în revistă a situației din Orientul Apropiat și au stabilit sarcinile imediate ale misiunii lui Jarring. Intre Tanzania şi Zambia se află in construcţie o cale ferată cu o lungime de 1 600 km, avînd o mare importanţă economică nu numai pentru cele două ţări, ci şi pentru alte state africane. în fotografie , muncitori tanlanieni montînd un nou tronson R. S. A.: 5 milioane de negri trăiesc in rezervaţii din document al O. N. U. despre situaţia deosebit de critică a populaţiei de culoare din Africa de Sud ADDIS ABEBA 13 (Agerpres). — Situaţia a peste cinci milioane de negri, care trăiesc în rezervaţiile din Republica Sud-Africană, este deosebit de critică şi se agravează ca rezultat al politicii de strămutare, cu forţa, în rezervaţii a populaţiei africane, politică promovată de guvernul de la Pretoria, se arată într-un document al Naţiunilor Unite difuzat la Addis Abeba. Raportul intitulat „Nivelul de viaţă al africanilor din R.S.A.“ relevă că situaţia populaţiei de culoare, care trăieşte în oraşele din Republica Sud- Africană, nu se deosebeşte cu nimic de cea a negrilor care populează rezervaţiile râspîndite pe întreg teritoriul ţării. Salariul real al acestora este în continuă scădere, în cartierele africane din Johannesburg veniturile realizate de majoritatea locuitorilor nu le asigură nici măcar condiţii minime de trai. Şomajul în masă face ravagii în rîndurile familiilor africanePotrivit datelor cuprinse în raport, fiecare al patrulea african este şomer. Pentru africani, scriu autorii documentului, în R.S.A. nu există practic, asistență medicală, la 100 000 de oameni de culoare revenind un medic. Protocol privind schimburile comerciale dintre România şi Cipru NICOSIA 13 (Agerpres). — La Nicosia a fost semnat protocolul privind schimburile comerciale dintre Republica Socialistă România şi Republica Cipru în anul 1972. Protocolul prevede o majorare a acestor schimburi cu 20 la sută faţă de anul precedent. România va exporta în Cipru tractoare, maşini unelte, diverse maşini, produse chimice, produse din lemn, bunuri de larg consum, materiale de construcţii etc., şi va importa citrice, piei, minereuri, produse textile, diverse produse manufacturate, lînă și alte produse. Noi acţiuni greviste în Italia ROMA 13 (Agerpres). — Noi acţiuni greviste au fost declarate în ultimele zile în Italia, în sprijinul unor revendicări privind probleme ale calificării profesionale, precum şi în apărarea locurilor de muncă. Asemenea greve, însoţite de manifestaţii, au avut loc la întreprinderile producătoare de automobile „Alfa-Romeo“ şi la firma de radio-magnetofoane „Lesa“ din Milano. Personalul întreprinderii producătoare de automobile „Lancia“, din Bolzano, a protestat împotriva unei acţiuni judiciare pe care conducerea a intentat-o unui număr de 35 de muncitori, în urma unei greve ce a avut loc în luna noiembrie, anul trecut. La uzinele „Pirelli“ au avut loc greve perlate. Relatînd despre acţiunile greviste, presa italiană publică, de asemenea, date cu privire la reducerea locurilor de muncă într-o serie de sectoare de activitate. Numai în 1971, numărul oamenilor muncii ocupaţi în producţie s-a redus cu 339 000, cifra şomerilor atingînd 1 300 000. Patrioţii laoţieni au cucerit baza de la Long Cheng XIENG QUANG 13 (Agerpres) — Drapelul forţelor armatei populare de eliberare din Laos flutură asupra bazei dela Long Cheng, informează agenţia Khacsan Pathet Lao, adăugind că, după victoriile pe care le-au repurtat la Sam Thong, zdrobind sistemul de apărare exterioară al Long Chengului, forţele patriotice au atacat, la 12 ianuarie, amplasamentele„forţelor speciale“ de mercenari ale lui Wang Pao din interiorul acestei baze. Ele au ocupat succesiv aerodromul şi centrul Long Cheng-ului. Forţele patriotice au zdrobit toate încercările de ripostă ale inamicului, stîrnind panica în rîndul trupelor tailandeze şi al „forţelor speciale“ ale lui Vang Pao, amplasate pe înălţimile din această zonă şi în centrul Long Cheng-ului. Patrioţii au scos din luptă un mare număr de militari inamici şi continuă, în prezent, lupta împotriva forţelor inamice aflate încă în zona Long Cheng-ului. Aviaţia americană a bombardat din nou teritoriul R. D. Vietnam SAIGON 13 (Agerpres). — Aviaţia Statelor Unite, a violat din nou spaţiul aerian şi a atacat teritoriul R.D. Vietnam. După cum anunţă agenţia France Presse, care citează comandamentul american din Saigon, miercuri, două bombardiere americane de tipul „F-105“ au atacat cu rachete un punct de pe teritoriul R.D. Vietnam, situat la 70 kilometri nord-vest de zona demilitarizată. Grup de mitralieri sprijină ofensiva forţelor patriotice împotriva bazelor inamice ■■IN ."CftBifA ÎN CITEVA FONDURI NEW YORK. — Un purtător de cuvînt al Organizaţiei Naţiunilor Unite a anunţat că secretarul general al O.N.U., Kurt Waldheim, a adresat o circulară tuturor şefilor de departamente ai Organizaţiei Naţiunilor Unite, prin care le cere să reducă cheltuielile, spre a contribui la redresarea situaţiei financiare a O.N.U. MOSCOVA. — Preşedintele Prezidiului Sovietului Suprem al U.R.S.S., Nikolai Podgornîi, l-a primit, la 13 ianuarie, pe ministrul afacerilor externe al R.P. Polone, Stefan Olaszowski, care face o vizită oficială în U.R.S.S., la invitaţia guvernului sovietic, TOKIO. — Ziarul nipon „Yomiuri“ relevă, intr-un articol consacrat poluării atmosferei şi urmărilor vicierii mediului înconjurător asupra sănătăţii oamenilor, date din care rezultă că, în ultimii ani, în Japonia, din cauza „Smog“-ului, au murit aproape 100 de persoane. Numai la Osaka, Kawasaki şi în alte centre industriale nipone, numărul persoanelor înregistrate oficial ca bolnave din cauza poluării atmosferei a depăşit deja 6.000. QUITO. — După declaraţia preşedintelui Velasco Ibarra, privind organizarea de alegeri prezidenţiale şi parlamentare în luna iunie a.c., partidele politice din Ecuador se află într-un stadiu de definire a opţiunilor, apreciază agenţia Prensa Latina. La Quito a fost dat, deja, publicităţii un decret al cărui conţinut înseamnă, de fapt, o repunere tacită în vigoare a Constituţiei din 1946, suspendată după lovitura militară de stat din 1970. Acelaşi decret permite şi reactualizarea legii electorale din 1947, LONDRA. — Opoziţia laburistă a hotărît, miercuri seara, să procedeze la o nouă acţiune, de ultimă oră, menită să împiedice guvernul Heath să semneze tratatul de aderare a Angliei la Piaţa comună. în acest scop, liderii laburişti au formulat o moţiune ce va fi supusă dezbaterii Camerei Comunelor la 20 ianuarie, exact cu două zile înaintea semnării la Bruxelles a acordului de aderare. Moţiunea cere guvernului să nu semneze Tratatul de aderare la Piaţa comună, atît timp cit textul complet al acestui tratat nu va fi fost prezentat spre aprobare Parlamentului. LAHORE. — Purtătorul de cuvînt pentru presă al preşedintelui Pakistanului a declarat — după cum informează din Lahore agenţia Reuters că Zulfikar An Bhutto este de părere că nu va putea avea convorbiri concrete cu şeicul Mujibur Rahman, decit după retragerea trupelor indiene din Pakistanul de est. El a adăugat că „există un acord între cei doi conducători ca să aibă discuţii amănunţite la momentul potrivit“. CAIRO. — Rudolf Werner, membru de frunte al opoziţiei creştindemocrate din Parlamentul vestgerman, care se află într-o vizită la Cairo, a avut o întrevedere cu secretarul general al Ligii Arabe, Abdel Khalek Hassouna. După cum relatează agenţia M.E.N., cu această ocazie au fost abordate probleme privind eventualitatea convocării unei sesiuni extraordinare a Consiliului Ligii Arabe în vederea discutării reluării relaţiilor diplomatice dintre o serie de state arabe şi R. F. a Germaniei. LONDRA. — Administraţia uzinelor de automobile „Triumph“ din Coventry a anunţat concedierea a încă 1300 de muncitori. Astfel numărul total al salariaţilor concediaţi de această firmă din uzinele din Coventry, Liverpool şi din Scoţia depăşeşte 15 000 de persoane. Lovitură de stat în Ghana organizaţii obşteşti vor face parte din noul organism, cu titlul de consilieri Aceasta este cea de-a doua lovitură de stat care are loc în Ghana, după cucerirea independenţei în anul 1957. Intre 24 februarie 1966, data la care a fost răsturnat de la putere fostul preşedinte, Kwawe N’Krumah, şi 30 august 1969, ţara a fost condusă de un grup de ofiţeri superiori, în frunte cu generalul Abrefa Afrifa. In urma alegerilor desfăşurate în august 1969 şi cîştigate de Partidul progresului, a avut loc trecerea la puterea civilă, funcţia de prim-ministru al ţării, în septembrie 1969, a fost preluată de Kofi Rusia. ACCRA 13 (Agerpres). — Locotenent-colonelul Mike Achampong, comandantul brigăzii 1 de infanterie a armatei ghaneze, care a preluat puterea în Ghana, în urma loviturii de stat militare, a anunţat că preşedintele ţării, Edward Akufo-Addo, a fost demis din funcţiile sale, — informează agenţia France Presse. Intr-o proclamaţie, radiodifuzată, Mike Achampong a anunţat, de asemenea, dizolvarea Adunării Naţionale. ACCRA 13 (Agerpres). — Locotenent-colonelul Mike Achampong a anunţat, la postul de radio Acera, că un grup de ofiţeri şi civili a preluat puterea în Ghana, în urma unei lovituri de stat care a avut loc în noaptea de miercuri spre joi. Fostul premier, Kofi Busia, a fost înlăturat din funcţie După cum relevă agenţiile de presă, Kofi Busia se afla la Londra, pentru tratament medical, în momentul loviturii de stat Mike Achampong a declarat că ţara va fi guvernată de acum înainte de un Consiliu al redeşteptării naţionale, compus din reprezentanţi ai armatei şi lideri civili. Totodată, el a menţionat că reprezentanţi ai sindicatelor, fermierilor şi ai unor REPORTAJ PE GLOB Interesul unui continental pentru îndepărtata Noua Zeelandă poate suferi apreciabile diminuări în lungile săptămîni de călătorie pe mare — dacă aceasta este călea aleasă spre insulele gemene din Pacific. In strimtoarea Cook, deși încă la zeci de mile de Wellington Harbor, punctul final al periplului, ritmul servirii ceaiului la orele 6.00, 8.00, 10.00, 15.00 şi 21.00 te introduce anticipat in ritmul vieţii neozeelandezilor. S-ar putea ca primul lucru auzit de la un autohton să fie o contestare a însăşi calităţii de capitală a Wellingtonului. Deposedat de titlu, mai mult din cauza poziţiei lui geografice extrem nordice, Aucklandul păstrează şi astăzi primatul economic, comercial şi al numărului de locuitori. Cei născuţi in sud, în insula de Jad, monopolizează titulatura fie pentru Christchurch, fie pentru Dunedin, ambele depăşind 150 000 locuitori. Primul contact cu centura comercială, bancară şi instituţională a Wellingtonului, formată din marile artere Panama Street şi Lambton Quay, dispuse paralel cu ţărmul şi în adincime, îl poţi lua chiar înainte de debarcare. Partea tembrara o constituie însă efectuarea unei plimbări prin oraş, ce adăposteşte aproximativ 200 000 oameni pe o suprafaţă de 1 200 ha Dispus pe un evantai de înălţimi cu deschiderea spre ocean, uneori de o capricioasă formă geologică, oraşul te obligă să escaladezi străzi înguste şi accidentate, impracticabile pentru mijloacele de transport, deseori legate intre ele prin serii de trepte. Micile grădini, extrem de variat cultivate şi minuţios îngrijite ce înconjoară casele din lemn, cu acoperişuri din tablă ondulată, vopsită in verde, roşu sau albastru, conferă oraşului o irezistibilă vitalitate vegetală. Poziţia cucerită cu eforturi de alpinist îţi oferă în compensaţie panorama numeroaselor ambarcaţiuni şi vase ce intră şi ies din port, a întregii aşezări în mijlocul căreia depistezi principalele edificii de interes public, cultural şi istoric. Plasată aproape central, Government Building (sediul guvernului) — construcţie cu trei etaje, din lemn, ridicată în 1876 — se află in apropierea clădirilor ce adăpostesc, incepînd din 1865, parlamentul ţării. Calme pensiuni de familie înconjoară, puţin mai la dreapta clădirea Universităţii, de unde se zăresc intrînd sau ieşind studenţi — la Wellington numărul lor este de 3 000 — purtînd tradiţionalele eşarfe de lînă sau veste violete. De pe esplanada de la Victoria University College (creat in 1897) poţi zări traseul de sosire, estuarul Hutt River, în jurul căruia s-au aşezat, in 1840, primii colonişti. Un localnic, eventual descendent al pionierilor din 1840, nu va uita să-ţi amintească că aici s-au desfăşurat primele alegeri municipale, că 1871 oraşul era deja iluminat cu gaz, iar în 1889 a fost introdusă electricifried. Din funicularul care te transportă direct in centrul oraşului, poţi incă să distingi clădirile ce adăpostesc Otari Plant Museum, National Art Gallery şi War Memorial, închinat celor căzuţi pe fronturile primului război mondial. Un procent substanţial al populaţiei active a Wellingtonului este legat de activitatea modernului său port. Cu o lungime a cheiului de 8,4 km, puţind primi anual circa 8 milioane tone mărfuri şi 40 000 pasageri şi dispunînd de macarale hidraulice şi flotante de 20 şi 80 tone, acesta este şi principalul punct de pornire al exporturilor industriale ale capitalei. Nedispunînd de o industrie grea sau minieră, oraşul s-a specializat în industria linii, cărnii, untului, ţesăturilor. Există de asemenea, fabrici de încălţăminte, materiale de construcţii, precum şi antrepozite şi rezervoare petrolifere unde sunt depozitate produsele importate. Wellingtonul este legat de celelalte oraşe ale ţării (oraşele neozeelandeze cuprind circa 67 la sută din populaţie) printr-o importantă reţea de şosele şi căi ferate. Un rol deosebit pentru circulaţia internă a pasagerilor şi mărfurilor îl joacă aeroportul de la Rongatai, aflat la numai 5 km de oraş. Dezarmaţi de calmul aglomerărilor umane aleCrucii Sudului, de viaţa cotidiană excesiv de britanică li rigurozitatea şi puritanismul ei, impuşii de aproximativ 2 milioane imigranţi, turiştii nord-americani sau europeni nu uită uneori să menţioneze la plecare amabilelor gazde că singurele lucruri pe care le poţi găsi din abundenţă la Wellington sînt desele cutremure (de regulă inofensive) şi obişnuitele vînturi ale Pacificului ce bîntuie insulele. Intr-adevăr, activităţile muzicale, teatrale, de cabaret etc. se desfăşoară numai vineri seara — şi acestea neputînd să depăşească miezul nopţii. Orice vizitator trebuie să se conformeze severului obicei local de odihnă, ce începe foarte devreme şi, fără vreo recomandare amicală, rişti să rămii neaprovizionat cu cele necesare claustrării în vreo cameră de hotel, deoarece numai în mod excepţional mai găseşti sîmbăta un magazin deschis. Nu rareori asişti la o busculadă între cei ce aşteaptă să efectueze cumpărături şi admiratorii acelor „Marching Girls“, tinere fete în uniforme pestriţe, ce defilează şi execută mişcări gimnastice în ritmul muzicii de fanfară. Singura concurenţă serioasă pentru aceste paşnice demonstraţii feminine o prezintă cursele ce cai cu mii de pariuri şi meciurile de rugby ale echipei naţionale care stîrnesc fulminante pasiuni şi contestă radical renumitul calm anglosaxon. In drum spre aeroportul internaţional Parapanma, situat la 50 km de Wellington, pentru a lua avionul spre Sidney, mai ai posibilitatea să zăreşti numeroasele cabane familiale înşirate pe lungile plaje, refugiul săptămînal al celei mai mari părţi a citadinilor neozeelandezi şi pe ponderaţii lor proprietari absorbiţi total de o partidă de tenis sau bowling. ILIE VASILE O capitală la antipozi: Wellington COOPERAREA ROMÂNO - KENYANĂ Inaugurarea lucrărilor miniere la zăcămîntul de plumb de la Kinangoni NAIROBI 13 (Agerpres). — în Kenya s-au inaugurat, recent, lucrările miniere la zăcămîntul de plumb de la Kinangoni, care se realizează în cadrul cooperării romano-kenyene. Cu acest prilej, a avut loc o festivitate la care au participat Jorno Kenyatta, preşedintele Kenyei, O. Omamo, ministrul resurselor naturale şi alte personalităţi oficiale kenyene, membri ai corpului dimplomatic. Au fost prezenţi Bujor Almăşan, ministrul minelor, petrolului şi geologiei, Ion Drînceanu, ambasadorul României în Kenya, precum şi specialiştii români care lucrează la acest obiectiv. Ministrul român a înmînat preşedintelui Republicii Kenya un mesaj de prietenie din partea preşedintelui Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, Nicolae Ceauşescu. Preşedintele Kenyatta a exprimat vii mulţumiri pentru mesajul transmis. In discursul ţinut la ceremonia de la Kinangoni, preşedintele J. Kenyatta a subliniat rezultatele bune ale cooperării cu România, care au dus la crearea acestui obiectiv minier în ţara sa, elogiind activitatea specialiştilor români în valorificarea bogăţiilor subsolului kenyan. In cuvîntul său, Bujor Almăşan, apreciind importanţa acestei cooperări, şi-a exprimat convingerea că dezvoltarea activităţii miniere din zona Kinangoni va contribui la progresul economiei naţionale a Kenyei şi va marca începutul unei colaborări reciproc avantajoase, tot mai strînse între România şi Kenya. Ministrul kenyan al resurselor naturale, O. Omamo, a arătat în cuvîntul său că „datorită cooperării cu România s-a descoperit zăcămîntul într-o zonă care şi anterior a fost cercetată de alte companii, însă fără rezultat“. Festivitatea, la care au participat numeroşi locuitori din regiune, s-a desfăşurat într-o atmosferă de caldă prietenie şi s-a încheiat cu o mare serbare populară. Presa şi radioteleviziunea kenyană au informat pe larg despre acest eveniment. După anunţarea hotărîrii guvernului venezuelean de a revoca tratatul comercial cu S. U. A. Măsuri arbitrare ale monopolurilor americane CARACAS 13 (Agerpres). — Ziarul „Nacional“ din Caracas informează că, după anunţarea de către, preşedintele Rafaele Caldera a hotărîrii guvernului venezuelean de a revoca tratatul comercial încheiat cu Statele Unite în 1939 şi reînnoit în 1952, care stipula vînzarea către S.U.A. de minereu de fier şi petrol din Venezuela în schimbul acordării unui regim preferenţial mărfurilor nord-americane pe piaţa venezueleană, companiile petroliere americane, care acţionează în această ţară, au trecut la concedierea masivă a muncitorilor, la reducerea extracţiei şi a exporturilor de ţiţei. Prin aplicarea acestor măsuri arbitrare monopolurile americane încearcă să exercite presiuni asupra guvernului Venezuelei pentru a renunţa la promovarea unei politici de apărare a bogăţiilor şi intereselor naţionale. Referitor la activitatea monopolurilor americane în Venezuela, ziarul „Universal“ scrie, la rîndul său, că acestea obţin anual, sub formă de profituri, peste 660 de milioane de dolari. Interzicerea activităţii monopolurilor străine în Venezuela şi adoptarea unei legi care să controleze penetraţia capitalului străin în ţară ar contribui la dezvoltarea şi consolidarea economiei naţionale, scrie cotidianul „Universal". Conferinţa cvadripartită de la Paris PARIS, 13 (Agerpres). — La Paris au avut loc joi lucrările celei de-a 140-a şedinţe plenare a Conferinţei cvadripartite în problemele Vietnamului. Luînd cuvîntul, Nguyen Van Thien, adjunctul şefului delegaţiei Guvernului Revoluţionar Provizoriu al Republicii Vietnamului de Sud, a arătat că atîta timp cit guvernul american va menţine şi va folosi clica lui Nguyen Van Thieu ca instrument al politicii sale de „vietnamizare“, continuînd şi escaladînd războiul agresiv, nu se poate realiza reglementarea echitabilă a problemei Vietnamului de Sud şi nici progresul conferinţei cvadripartite. Vorbitorul a subliniat că Guvernul Revoluţionar Provizoriu se pronunţă pentru crearea în Vietnamul de sud a unui nou guvern în care să fie reprezentate toate forţele politice, sociale şi religioase care tind către pace şi un consens naţional. In nici un caz, Guvernul Revoluţionar Provizoriu nu tinde să acapareze puterea. El pune, mai presus de orice, interesele naţionale, se pronunţă pentru respectarea drepturilor legitime ale tuturor forţelor politice, sociale şi religioase din Vietnamul de sud. Reprezentantul Statelor Unite şi cel al regimului de la Saigon s-au situat din nou pe poziţiile cunoscute, care trădează tendinţa celor două guverne de a nu angaja negocieri serioase la Conferinţa de la Paris. FINLANDA. Intense căutări pentru definirea fizionomiei viitorului guvern se pronunţe prea clar înaintea reuniunii direcţiunilor partidelor lor. învingătorii recentei consultări e- rectorale social-democraţii, s-au exprimat — prin intermediul secretarului partidului, K. Sorsa — în favoarea formării unui guvern de centru-stînga, cît mai larg posibil, care să răspundă formulei „frontului popular“ ce a servit drept platformă guvernamentală după 1966. In fapt, apreciază ziarul, rezultatele alegerilor nu au clarificat în suficientă măsură lucrurile deoarece finlandezii au ales un parlament care nu diferă prea mult de cel precedent. Situaţia din ţară reclamă un cabinet puternic; trebuie pus la punct un dificil acord-cadru asupra salariilor, pentru a prelungi durata contractelor colective de muncă, de asemenea, trebuie , organizate relaţiile economice ale Finlandei cu Piaţa comună. Pe de altă parte, problema veniturilor agricole, care a divizat cabinetul premierului Karjalainen şi a determinat pe preşedintele Urho Kekkonen să dizolve parlamentul, în octombrie trecut, a rămas tot în suspensie. Pentru moment,afacerile curente sunt rezolvate de guvernul de „gestiune“, prezidat de Teuvo Aura, instalat la sfîrșitul lunii octombrie. Președintele Kekkonen dispune da un oarecare timp pentru a lua o hotărîre. Intr-adevăr, conchide cotidianul francez, primele consultări oficiale asupra formării unui guvern nu vor avea loc, decît după reuniunea inaugurală a noului parlament, probabil în luna februarie. HELSINKI 13 (Agerpres). — După alegerile generale anticipate, desfăşurate la 2 şi 3 ianuarie, cercurile politice finlandeze caută acum să definească fizionomia viitorului guvern — anunţă ziarul francez „Le Monde“, publicînd o corespondenţă din Helsinki. Totuşi, subliniază ziarul, liderii evită să Solidari cu lupta minerilor grevişti LONDRA 13 (Agerpres). — Conducerea sindicatului muncitorilor din transporturi a adoptat o hotărîre prin care interzice membrilor acestui sindicat să treacă peste liniile pichetelor instalate de minerii aflaţi în grevă. Alt sindicat din Marea Britanie, cel al muncitorilor din construcţiile de maşini, a declarat că membrii săi, care lucrează în diverse întreprinderi miniere, aderă la greva acestora. Solidaritatea cu minerii grevişti şi-au exprimat-o şi sindicatele funcţionarilor de stat şi comerciali. REDACŢIA ŞI ADMINISTRAŢIA : Bucureşti, strada Brezoianu nr. 13, telefon 15 13 14; 14 14 72. Abonamentele se fac la oficiile poştale, factorii poştali şi difuzorii din întreprinderi şi instituţii. Tiparul: întreprinderea poligrafică „INFORMAŢIA" 40 368