Steaua Romaniei, 1878 (Anul 2, nr. 1-143)

1878-01-24 / nr. 17

STEAUA ROMÂNIEI forte mult ca el să nu se fi deosebind de acel propus de noi. SERVICIUL TELEGRAFIC AL Cn. „S T ELE I no 11 A I C I.“ (Agenta Havas). Bucuresci, 2 ianuarie. In Senat, d. Fălcoianu, unul dintre reprezentanţii districtelor din Basarabia anunţă o interpelare a ministeriului 1 ) asupra motivelor cari au îndemnat pe guvern de a părăsi poziţiunea defensivă; 2) asupra întîrzierei ce pune în publicare corespondenţei diplomatice, schimbată cu guvernul Rusiei şi cu celelalte puteri; 3) asupra necesităţei de a comunica camerelor actul de alianţă în virtutea căruia armaţii Română s au luptat în Bulgaria, şi 4) asupra necesităţei de a explica de unde au venit ideea indemnităţei teritoriale de care vorbesc ziarele. In cameră sau dat: citire propunerei pentru distribuirea de pământuri de ale Statului la soldaţii care au luat parte la luptă. Deputatul Gheorghiu anunţă o interpelare asupra ocupărei catedrei de drept civil de la Universitatea din Bucureşti. Camera se ocupă în urmă cu examinarea mai multor pereţiuni şi cu votarea mai multor cereri de naturalisaune. Luni va avea loc mai întăi şi în Cameră şi după aceea în Senat desbaterea asupra interpelărei privitore la Basarabia. Paris 2, Jevruare(21 ian.). Se vestesce că Ruşii ocupă Rasgardul şi Osman-bazarul. Circulă sgomotul că armistiţiul sau subscris. Londra 2, Jevruare. In Camera comunelor, Nortcotlie zice că de la Portă se telegrafieză că preliminările pacei trebuiau să fe subscrise în ziua de 30 (18) ianuarie la Adrianopole, dar că nu venise încă nici o confirmare că s’ar fi subscris într adevăr. Bourke zice că condiţiunile Ruşilor echivalează cu distrugerea Turciei şi că de la decisiunea camerei atîrnă pentru viitor asigurarea unei păci durabile sau resboiul. Disbaterea va continua luni. Lânara informare. „Morning Post" anunţat că ieri seara păna în ultimul moment nu venise încă nici o ştire positivă, la Foreing-oBice, asupra subsemnărei preliminarelor de pace şi a armistiţiului, dar că se speră că sub semnătura acestora va avea loc astăzi. Paris, 2 fevruare. După informările primite din isvor bun se pot privi ca neîntemeiate vuetele respîmtite ieri la bursa din Viena cari vuete tindeau a face să se creadă într’o schimbare atitudinea din partea Austriei. Locurile competente au serioase raţiuni de a se crede că nu este nimic exact în informările publicate de unele ziare relativ la notele ce ar fi fost schimbate între Rusia şi Austria. Ştiri sigure primite de la cartierul general rus vestesc că în caz cînd ostilităţile ar continua, obiectivul exclusiv al armatei ruse va fi Constantinopolea, că nu se va încerca nici un atac contra Galipolei, şi că în direcţiunea aceasta oştirea rusă se va mărgini la măsuri de un caracter defensiv. Bucuresci, 21 ianuarie. Generalul Ignatieff au avut o întrevedere cu d. Cogălniceanu. El pleca mine dimineaţă la Adrianopole. Cairo, 2 fevruare (21 ian). Circulă sgomotul că o telegramă a viziriului informează pe Khediv că protocolul preliminărelor de pace şi armistiţiul va fi subscris probabil în astă seară. Constantinopole, 1 fevruare. ( Via Cairo). Sultanul telegrafiează împăratului Rusiei spre a-i cere de a opri mersul Ruşilor şi spre a-l informa că primeşte condiţiunile păcei. împăratul au respuns într un mod favorabil. Constantinopole, 1 fevruare. ( Via Cairo). Protocolul bazelor păcei şi armistiţiul sau subscris la Adrianopole. Colonia, 2 fevruare. Se telegrafiează din Londra „Gazetei de Colonia“ că cererea creditelor surdementare va fi menţinută cu totă subscrierea preliminărelor păcei. Aceluiaşi ziar se anunţă că 900 neguţitori din Londra au subscris o adresă de încredere în guvern. Petresburg 2 Fevruarie. (oficială). Marele duce Neculai telegrafiază din Adrianopoli cu data de 31 Ianuarie că armistiţiul şi preliminările păcei s’au subscris. In consecinţă s'au dat ordine pentru încetarea ostilităţilor, atit in Europa cit şi n Azia. Erzerumul şi toate cetăţile de pe Dunărea vor fi evacuate de cătră Turci. Paris 3 Fevruarie. Se telegrafăză din Viena cătră Ziarul Le temps că: téle puterile acit proza propunerea Contelui Andrissy relativă la o conferinţă europeana. Conferinţa se va întruni la Viena. Bucureşti 3 Fevruarie. Marele Duce Neculai telegrafiază din Adrianopoli cu data de 19 (31) următorele : „Astăzi 19 (31) la şase ore sara am subscris impreună cu plenipotenţiarii turci, preliminările păcei. „Condiţiunile armistiţiului au fost subscrise o oră mai tărziu. „Am comunicat în acelaşi timp la toite armatele cum şi la acele ale aliaţilor noştri ordinul de a suspenda ostilităţile. Telegramele marelui Duce Neculai comunicate de agenţia generală russă : Adrianopol /4 (26) Ianuarie. Am sosit astăzi la Adrianopol profitînd de drumul de fer de la Hermanli. Am trecut în revistă infanteria şî artileria gardei cari să presintară strălucit. La Intrarea în Adrianopol am fost primit de deputaţiuni şi de cătră clerul Bulgarilor, Grecilor, Armenilor şi a jidovilor. T6tă poporaţiunea plină de bucurie se îmbulziaîpe unde aveai a trece. M’am stabilit la konak. Avangardele nostre au ocupat Kirkilissa, Baba Esk, Haskid şi Dematica, Adrianopol 15 (27) ianuarie. In noptea de 12 (24) spre 13 (25) generalul Strukov au ocupat Luluburgas. Staţiunea drumului de fer fu ocupată cu forţa de cătră 200 cazaci al regimentului No. 1, comandaţi de adjutantul M. S. împăratului d. Kuternov. Perderea noistră este de un ucis şi un rănit. Am luat mulţi prizonieri şi un tren de 200 vagoine cu locomotiva sa. Generalul Strukov dând preste un convoi şi de 10 pănă la 15 mii căruţe care duceau în ele fugari musulmani în immer de vreo 50 de mii omeni toţi înarmaţi, somă pe aceşti din urmă să depuie armele. După o mică rezistenţă emigraţii se supuseră şi fură îndrumaţi sub escortă Spre Nodosto unde autorităţile turceşti îmbarcheză pe musulmani pentru ai expedia în Azia. Dupre cele ce spun prizonieri, trupele în număr de 25.000 cari ocupau Slivno şi Kotel şi cari erau comandate de Kerim, Hassan şillagi Hussein, primiseră ordinul de a se îndrepta spre Adrianopol, dar abie sosite în ziua de 6 fi 8) la Hanly Enidje, ele fură trimise mai întăi la Kirkilissa și apoi la Constantinopoli. Ieri 14 (26) Ianuarie, infanteria generalului Snitnicov ocupă fără luptă Demotria şi Uzunkepria cărora locuitori atit creştini cit şi musulmani primiră trupele noastre cu entusiasm şi considerindule ca nişte trupe salvatore care ar putea săi proteagă contra cruzimilor cerchejilor și bașibuzui-