Steaua Roşie, aprilie 1953 (Anul 2, nr. 60-67)

1953-04-01 / nr. 60

1 (urmare din pag. 3-a) vor studia masurile necesare pentru crearea posibilităților de uniformare a întregului personal din exploatarea CFR panii la 1 Iulie 1954 și vor face propuneri Consiliului de Ministri până la 1 Iulie 1953. 10. Unitățile economice și bugetare ale Ministerului Căilor Ferate vor suporta pentru angajaţii lor următoarele cote din costul uniformelor: — 25% din valoarea uniformelor puse la dispoziţia angajaţilor cu salariul tarifar brut lunar peste 850 lei; — 50% din valoarea uniforrnelor puse la dispoziţia angajaţilor cu salariul tarifar brut lunar de 600— 850 lei; — 75% din valoarea uniformelor distribuite angajaţilor cu un salariu tarifar lunar de 390— 600 lei; — 90% din valoarea uniformelor distribuite angajaţilor cu salariul tarifar brut lunar până la 390 lei. Ministerul Finanţelor va alocaMinisterului Căilor Ferate fondurile necesare pentru suportarea cotei ce-i revine din valoarea uniformelor. IX. Ocrotirea sănătăţii, protecţia muncii şi locuinţele muncitoreşti 1. In scopul îmbunătăţirii condiţiilor de internare în spitalele Ministerului Cailor Ferate şi de îngrijire a bolnavilor, pentru asigurarea unui bun diagnostic şi tratament al ceferiştilor şi membrilor lor de familie şi pentru întărirea luptei antiepidemice. Ministerul Căilor Ferate va lua măsuri: — să sporească cu 275 numărul paturilor în actualele spitale; — să instaleze ventilaţii mecanice şi să asigure iluminatul de siguranţă în spitalele CFR; — să creeze un centru de transfuzie şi conservare de sânge la Spitalul Nr. 2.; — să termine instalaţia de biberonerie de la Spitalul Nr. 2.; — săi achiziţioneze aparate, instrumente şi piese de schimb necesare stabilirii diagnosticului şi administrării tratamentelor ; — să achiziţioneze mijloace antiepidemice, să înlocuiască pe cele ajunse la limită de uzură şi să doteze trenul sanitar antiepidemic ; — să asigure încălzirea centrală a Sanatoriului TBC ,11 ie Pntilie“ ; — să dezvolte şi să îmbunătăţească condiţiile de trai şi îngrijire a ceferiştilor şi membrilor lor de famile în sanatoriile CFR din staţiunile balneoclimatice Vasile Roaită, Căciulata, Predea şi Râul Vadului. 2. Pentru îmbunătăţirea Îngrijirii ambulatorii a bolnavilor din complexul Paşcani, Ministerul Căilor Ferate va înființa o policlinică în această localitate. 3. Pentru organizarea muncii antiepidemice şi igienico-sanitare şi ridicării ei la un nivel superior, precum şi pentru întărirea controlului sanitar curent, Ministerul Căilor Ferate va înființa centre antiepidemice (Sanepid-uri) 4. Se aprobă „îndreptarele pentru echipament de protecție și uzură“ din anexa Nr. 21, întocmite de Ministerul Căilor Ferate în colaborare cu Comitetul Central al Sindicatelor Muncitorilor CFR, care cuprind locurile de muncă ce dau dreptul la echipament de protecţie şi uzură. 5. Ministerul Căilor Ferate va elabora până la 1 iunie 1953 un program de 2 ani (1954 şi 1955) pentru executarea de lucrări de protecţie a muncii şi de asigurare a îmbunătăţirii condiţiilor de trai ale muncitorilor CFR. 6. Ministerul Căilor Ferate va înfiinţa cantine pentru angajaţii săi în staţiile terminus sau altele, fără restricţie în ceea ce priveşte numărul de ceferişti deserviţi. înfiinţarea cantinelor se va face prin ordinul Ministerului Căilor Ferate. Cantinele vor funcţiona în mod permanent spre a putea asigura la orice ora din zi și noapte masă caldă angaților Ministerului Căilor Ferate. La propunerea Ministerului Căilor Ferate, Ministerul Comerțului Inferior va asigura aprovizionarea acestor cantine în cursul anului 1953 cu alimentele necesare. 7. Ministerul Comerţului Interior, Comitetul de Stat al Planificări şi Comitetul de Stat al Aprovizionării vor lua măsuri pentru crearea condiţiilor de a se asigura în anul 1953 cartele pentru ceferiştii şi membrii lor de familie din mediul rural, care nu posedă pământ. 8. Angajaţii Ministerului Căilor Ferate din mediul rural vor fi aprovizionaţi cu lemne de foc în aceleaşi condiţii ca şi personalul medical, didactic şi cel al Sfaturilor Populare locale, potrivit Instrucţiei Nr. 384 din 24 Decembrie 1952 a Ministerului Gospodăriei Comunale şi Industriei Locale. 9. Ministerul Căilor Ferate va face studiul problemei locuinţelor muncitoreşti şi va elabora până la 1 Octombrie 1953 planul de perspectivă a înzestrării Căilor Ferate cu astfel de locuinţe, făcând propuneri Consiliului de Miniştri. Pentru anul 1954, Comitetul de Stat Si Planificării și Ministerul Căilor Ferate vor avea în vedere construirea unui număr de 1.500 patamente. 10. Pentru cazarea angajaţilor C.F.R. din unităţile de exploatare care concură la siguranţa circulaţiei, sau mutaţi în interes de serviciu dintr'o localitate în alta şi care nu au spaţiu de locuit sau ocupă locuinţe necorespunzitoare. Comitetele Executive ale Sfaturilor Populare respective vor asigura spaţiile de locuit necesare. ÎL — Locuinţele administrate de Ministerul Cailor Ferate şi repartizate angajaţilor săi sunt socotite ca accesoriu ai unei locaţiuni de serviciu, ori unde ar fi situate, fie înlăuntrul, fie în afara zonei C.F.R. Conform dispoziţiunilor Decretului nr. 78/1952, angajaţii respectivi pierd dreptul de a le ocupa, in cazul când încetează contractul de muncă cu Ministerul Căilor Ferate. Comitetele Executive ale Sfaturilor Populare vor asigura condițiile pentru îndeplinirea acestei dispoziţiuni. X. Ridicarea nivelului de trai Sistemul de salarizare : Se introduce pentru personalul din exploatarea căilor ferate salarizarea pe funcţiuni diferenţiată pe locuri de muncă. Noile salarii tarifare lunare sunt cele arătate în tabela de salarizare din anexa Nr. 16. Clasificarea locurilor de muncă se face de către Ministerul Căilor Ferate, de acord cu Comitetul Central al Sindicatelor Muncitorilor C.F.R. și cu avizul Comitetului de Stat al Planificării, al Comisiei de Stat pentru Norme de Muncă şi Salarii şi al Consiliului Central al Sindicatelor din R.P.R. 2. Pentru vechime neîntreruptă în funcţiuni de execuţie legate direct de exploatarea căilor ferate, precum şi în funcţiuni de conducere medii şi superioare, se acordă un spor lunar de vechime calculat asupra salariului tarifar. Sporul de vechime este cel arătat în anexa Nr. 17, iar funcțiunile pentru care se acordă acest spor sunt cele specificate în anexa Nr. 18. Stabilirea vechimii care dă dreptul la sporul lunar se face potrivit instrucțiunilor aprobate prin art. 4 din Hotărirea Consiliului de Ministri Nr. 794/951. In caz de abateri disciplinare sau de calitate necorespunzătoare a lucrului executat, plata sporului lunar de vechime poate fi suspendată de către Ministerul Căilor Ferate pe o durată de cel mult 3 ani. In cazul muncii exemplare a celui în cauză timp de cel puțin la plata sporului lunar de vechime poate fi reluată înainte de termen. Pentru lipsuri nemotivate de la lucru, personalul în cauză pierde dreptul la sporul de vechime pe luna respectivă. 3. Pentru ridicarea calificării se acordă un spor lunar de clasă în procente faţă de salariul tarifar, pentru funcţiunile arătate în anexa Nr. 19. 4. Completarea cu noi funcţiuni a anexei Nr. 16 (tabela de funcţiuni şi de salarii a personalului din exploatarea căilor ferate), în cadrul poziţiilor prevăzute în tabelă, precum și a anexei Nr. 18 (specificaţia salariaţilor de la căile ferate cărora li se acordă un spor pentru vechime) poate fi făcută în limita fondului de salarii planificat de către Ministerul Căilor Ferate, de acord cu Comitetul Central al Sindicatelor Muncitorilor C.F.R., cu avizul Comisiei de Stat pentru Norme de Muncă și Salarii și al Consiliului Central al Sindicatelor din R.P.R. 5. Salariaţii care eventual prin reîncadrarea pe baza sistemului de salarizare pe funcţiuni vor avea noile salarii lunare, inclusiv sporul de vechime şi de clasă, mai mici decât cele actuale, vor păstra vechile salarii până la trecerea lor în altă funcţiune, un alt loc de muncă sau vor dobândi sporuri de vechime şi de clasă. 6. Pentru munca ireproşabilă, fără accidente, avarii, defectuozităţi şi întârzieri în circulaţia trenurilor, locomotivelor şi a garniturilor de manevră, se acordă următoarele premii şi recompense: a) premii lunare, pentru muncă ireproşabilă în luna expirată, a carilor şi anume: — de la 20—25 la sută din salariul tarifar pe timpul efectiv lucrat, celor din staţiile deservite de locomotive de manevră; — de la 10—20 la sută din salariul tarifar pe timpul efectiv lucrat, în celelalte staţii; b) pentru muncă ireproşabilă în anul expirat, o recompensă anuală egală cu salariul tarifar pe o lună revizorilor de ace, şefilor de manevră, manevranţilor, sabotărilor, impiegaţilor de mişcare, impiegaţilor de mişcare de rezervă, şefilor de staţie care execută serviciul în tură, şefilor de tren, frânărilor, lăcătuşilor de revizie, lăcătuşilor de revizie însoţitori, mecanicilor de locomotivă, mecanicilor de automotor și mecanicilor Instructori. 7. Până la 30 Mai 1953, Ministerul Căilor Ferate și Comisia de Stat pentru Norme de Muncă și Salarii vor prezenta Consiliului de Ministri proiecte de regulament de premiere în care sase introducă funcțiunile cu denumirii:. corespunzătoare, din noua tabelă de salarizare, îmbunătăţindu-se totodată indicii de premiere. 8. Ministerul Căilor Ferate va stabili şi va introduce cu începere dela 1 Iunie 1953 norme de muncă îmbunătăţite pentru personalul de tren, de locomotivă, de manevră şi norme de deservire, pentru acest personal, pe locuri de muncă. 9. Sistemul de salarizare pe funcțiuni conform anexei Nr. 16 se va pune în aplicare începând cu data de 1 Mai 1953; începând cu aceeași dată se vor plăti acarilor premiile lunare pentru muncă ireproşabilă. Ministerul Căilor Ferate va lua măsuri pentru stabilirea sporului de vechime ce se cuvine personalului prevăzut în anexa Nr. 18, astfel ca acest spor să fie acordat cel mai târziu cu începere de la 1 Octombrie 1955. Deasemenea va lua măsuri de întocmire a instrucțiunilor pentru acordarea sporului de clasă prevăzut în punctul 3 de mai sus, pentru ca acest, spor să se poată plăti celor îndreptăţiţi cel mai târziu cu începere de la 1 octombrie 1953. 10. Pentru acoperirea sporurilor rezultate din aplicarea noului sistem de salarizare, fondul de salarii pe 1953 al Ministerului Căilor Ferate se suplimentează cu suma necesară. Repartiția fondului de salarii suplimentar intre unitățile economice și cele bugetare și pe trimestre va fi făcută de Comitetul de Stat a! Planificării și de Ministerul Finanțelor pe baza propunerilor Ministerului Căilor Ferate. 11. Ministerul Căilor Ferate, de acord cu Comitetul Central a! Sindicatului Muncitorilor C.F.R., va elabora până la 15 Aprilie 1953 instrucţiunile de aplicare a noului sistem de salarizare, ce vor fi avizate de Comisia de Stat pentru Norme de Muncă și Salarii şi de Consiliului Central al Sindicatelor din R.P.R. până la 20 Aprilie 1953. XI. Cu privire la sarcinile Direcţiei Politice şi ale organizaţiilor de partid, sindicale şi de U. T. M. dela C. F. R. 1. Organizaţiile de partid dela C.P.R., secţiile şi sectoarele politice şi sub conducerea lor organizaţiile sindicale şi de UTM trebie să mobilizeze massa muncitorilor, inginerilor şi tehnicienilor de la mişcare, tracţiune, din ateliere şi din celelalte ramuri ale C.F.R.-ului, la lupta pentru realizarea sarcinilor ce ie revin din planul cincinal, în patru ani, şi pentru înfăptuirea la timp şi în bune condiţiuni a sarcinilor importante ce le pune această Hotărîre în faţa căilor ferate. Ele trebue să considere ca sarcină centrală în activitatea lor lupta pentru buna funcţionare şi securitatea deplină a transporturilor pe calea ferată, efectuarea ritmică a transporturilor şi mărirea vitezei materialului rulant, lichidarea golurilor şi a vârfurilor de trafic, prin folosirea mai raţională a parcului de locomotive şi de vagoane, efectuarea la timp şi de bună calitate a reparaţiilor periodice şi buna întreţinere a materialului rulant. Deasemenea ele trebue să lupte pentru respectarea proceselor tehnologice din depouri, reducerea timpilor de imobilizare a locomotivelor şi vagoanelor în reparaţie, pentru extinderea metodei gospodăririi socialiste pe locomotive şi în depouri. 2. Organizaţiile de partid, asigurând o conducere de zi cu zi a organizaţiilor sindicale şi de U.T.M., trebue să fie stegarii şi organizatorii întrecerii socialiste, răspânditorii neobosiţi ai metodelor avansate de lucru, ai experienţei,tahl cţviştilor şi fruntaşilor, sprijinitorii entuziaşti ai introducerii inovaţiilor şi raţionalizărilor; ele trebue să antreneze massere de muncitori şi tehnicieni la lupta pentru sporirea necontenită a productivităţii muncii, pentru scăderea preţului de cost şi realizarea de economii de materialeşi combustibil. 3. Comitetul Central al Sindicatelor C.F.R. trebue sa ia măsuri pentru o radicală îmbunătățire a organizării întrecerii socialiste, lichidând cu desăvârșire metodele formaliste și birocratice, ajutând comitetele de întreprindere să antreneze pe fiecare muncitor, tehnician, inginer ceferist să participe la întrecere pe bază de angajamente concrete legate de lupta pentru mărirea capacităţii de transport pe calea ferată, pentru extinderea metodelor de muncă sovietice, a mişcării cîndautiste, a marşrutizării trenurilor, a suflajului la repararea liniilor, ete., pentru a asigura întrecerii socialiste o creştere calitativă şi un larg caracter de massă. 4. Organele Direcţiei Politice C.F.R. sprijinindu-se pe organizaţiile de partid, sindicale şi de U.T.M., sunt obligate să întărească munca politică de massă, pentru crearea unei discipline de fier în muncă, împotriva fluctuaţiei şi a absenţelor nemotivate, împotriva timpilor morţi, pentru asigurarea securităţii depline a circulaţiei pe calea ferată, pentru reducerea timpilor de încărcare, descărcare şi transbordare a mărfurilor, pentru folosirea integrală a utilajului şi maşinilor, a instalaţiilor de semnalizare şi telecomunicaţii. Membrii de partid, U.T.M.-iştii trebue să fie exemplu de disciplină în muncă, să creeze în rândurile oamenilor muncii de la C.F.R. un puternic curent de opinie împotriva chiulangiilor, delăsătorilor şi altor desorganizatori ai producţiei. 5. Sub conducerea organizaţiilor de partid, organizaţiile de U.T.M. trebue să mobilizeze massa tineretului să participe cu elan la întrecerea socialistă şi aplicarea metodelor înaintate sovietice, să extindă organizarea posturilor de control U.T.M.-iste şi a brigăzilor de tineret, să creeze un curent de massă spre calificarea profesională a tineretului şi însuşirea tehnicii şi să educe tineretul în spiritul disciplinei în muncă, să-l mobilizeze pentru obţinerea de rezultate cât mai bune în producţie. U.T.M. trebue să desfăşoare în miesele tineretului munca politică pentru a determina în rândurile tinerilor dorinţa şi mândria de a deveni C.F.R.-işti. Organizaţiile de U.T.M. trebue să ajute organizaţiile pioniereşti să creeze un număr cât mai mare de cercuri de căi ferate pentru a dezvolta în rândurile şcolarilor atracţia spre ■diferitele profesiuni din cadrul transporturilor pe calea ferată. CC. al P.M.R. recomandă UTM-ului să preia asupra sa sarcina mobilizării tineretului la construirea fabricii de locomotive prin munca voluntară. 6. Organizaţiile de partid şi organele Direcţiei Politice trebue să se preocupe îndeaproape de mobilizarea inginerilor şi tehnicienilor de la C.F.R. pentru a ajuta concret, operativ pe muncitori să-şi ridice tehnicitatea, spre a-şi îndeplini cu succes sa reinice la locul de muncă. Ele trebue sa asigure trimiterea în şcoli de maiştri şi în Institutul de Transporturi a celor mai buni muncitori şi tehnicieni, devotaţi cauzei clasei muncitoare. 7. Organizaţiile de partid, organele Direcţiei Politice, organizaţiile sindicale, de U.T.M. şi organele administrative trebue să se ocupe în permanenţă de atragerea în producţie la căile ferate a unui număr cât mai mare de femei, promovându-se cu curaj in munci de răspundere, îndeosebi la mişcare, telecomunicaţii, ateliere, etc. 8. Organizaţiile de partid şi sindicale trebue să se ocupe în permanenţă de nevoile de fiecare zi ale oamenilor muncii, să ajute organele administrative în asigurarea bunei funcţionări a cantinelor, dormitoarelor, a instituţiilor de sănătate şi cultură, care deservesc pe ceferişti. 9. Comitetele regionale, raionale şi orăşeneşti ale partidului. Direcţia Politică, secţiile şi sectoarele politice din C.F.R. trebue să se preocupe în permanenţă de întărirea politică şi organizatorică a organizaţiilor de partid din unităţile C.F.R., de ridicarea rolului lor de conducător politic al oamenilor muncii la locul de muncă, garanţie a îndeplinirii tuturor sarcinilor ce stau în faţa C.F.R.-ului. Organizaţiile de partid din unităţile C.F.R. trebuesc ajutate să-şi întărească legăturile cu massele, să-şi crească rândurile, prin atragerea în partid a celor mai avansaţi muncitori şi tehnicieni care au dovedit prin fapte devotamentul lor pentru cauza construirii socialismului. 10. Pentru a asigura legarea mai puternică a organizaţiilor de partid din unităţi de problemele de producţie, organele de partid teritoriale, împreună cu cele ale Direcţiei Politice C.F.R. vor studia formele organizatorice de partid existente în cadrul unităţilor C.F.R. şi vor lua măsuri pentru aplicarea unor astfel de forme organizatorice (grupe de partid, organizaţii de ateliere) care să corespundă condiţiilor specifice locurilor de muncă de la C.F.R. și care să respecte prevederile Statutului partidului, ale Hotărîrii Plenarei a V-a a C.C. al P.M.R. și să asigure cuprinderea în muncă concreta a tuturor membrilor de partid. 11. Organizațiile de partid din unitățile C.F.R. sunt obligate să lichideze cu desăvârşire atitudinea de înăbuşire şi desconsiderare a propunerilor şi criticilor de jos şi să dezvolte democraţia internă de partid; sa creeze condiţii şi să stimuleze critica şi autocritica; să ia apărarea celor ce sunt ameninţaţi cu represalii pentru că au criticat să fie imediat repuşi în drepturi cei ce au suferit astfel de represaii, să combată şi să ceară măsuri de sancţionare a acelora care vor îndrăzni să înăbuşe critica din partea oamenilor muncii. Organizaţiile de partid trebue să mobilizeze pe membrii de partid şi pe toţi oamenii muncii la lupta pentru stârpirea birocratismului, prin măsuri concrete atât în activitatea de partid şi de massă, cât şi în activitatea organelor administrative. 12. Organele Direcţiei Politice trebue să ajute organizaţiile de bază ale partidului să asigure permanenta ridicare a nivelului învăţământului de partid, desfăşurarea unei largi şi permanente munci politice de massă în rândurile ceferiştilor, aducându-le la cunoştinţa şi explicându-le hotărîrile partidului şi ale guvernului, evenimentele politice interne şi internaţionale. Ele trebue să ia măsuri concrete pentru dezvoltarea activităţii educativ-culturale de massă, găsind formele cele mai potrivite condiţiilor specifice demuncă a diferitelor unităţi C.R. şi veghind ca prin conţi(Continuare în pag. 5-a) HOTARIREA Consiliului de Miniştri al R. P. R. şi a Comitetului Central al P. M. R. cu privire la îmbunătăţirea muncii şi ridicarea Căilor Ferate la nivelul dezvoltării rapide a economiei naţionale a R. P. R. şi cu privire la ridicarea nivelului de trai al ceferiştilor STEAUA ROȘIE • 1 Aprilie 1953.