Steaua Roşie, iunie 1953 (Anul 2, nr. 77-84)

1953-06-13 / nr. 80

13 iunie 1953. învăţământul de partid er a desfăşurat anul acesta sub semnul avântului muncii ideologice, al intensificării studierii teoriei marxist-leniniste, avânt determinat de apariţia genialei lucrări a lui I. V. Stalin „Problemele economice ale socialismului în URSS”, şi a documentelor Congresului al XIX-lea al P.C.U.S. Reorganizarea învăţământului de partid pe baza epocalei lucrări a tovarăşului Stalin şi a documentelor Congresului al XIX-lea, au determinat o creştere însemnată a nivelului învăţământului şi au stârnit o activitate mai intensă din partea membrilor de partid pentru însuşirea marxism-leninismului. Organizaţiile de bază s-au aflat în faţa unui eveniment de seamă, încheierea anului şcolar în învăţământul de partid. Anul acesta seminariile şi examenele de sfârşit de an în învăţământul de partid au contribuit tot mai mult la însuşirea de către cursanţi, a esenţei tezelor teoretice studiate, a ideilor principale din problemele analizate prin seminarii. Seminariile recapitulative au prilejuit legarea cunoştinţelor teoretice de activitatea practică în aşa fel încât cei care studiază să-şi poată explica prin prisma tezelor teoretice studiate problemele interneşi internaţionale. Seminariile au contribuit la lichidarea lipsurilor care s-au manifestat în cursul anului, în direcţia legării cunoştinţelor teoretice de activitatea practică. In vederea desfăşurării seminariilor şi a examenelor, comitetul de partid al raionului Reghin a luat măsuri pentru pregătirea organizaţiilor de bază şi a propagandiştilor. In acest scop la Cabinetul de partid au fost ţinute seminarii cu propagandiştii, iar organizaţiile de bază au fost îndrumate pentru a lua măsuri şi a analiza temeinic nivelul de pregătire a propagandiştilor, încredinţând conducerea seminariilor propagandiştilor bine pregătiţi, capabili să se orienteze just, să asigure un caracter viu şi combativ seminariilor. Mulţi propagandişti, cum ar fi de pildă, Ioniţoiu Pantelimon dela cursul seral orăşenesc din cadrul organizaţiei de bază dela Cooperativa „Solidaritatea“ din Reghin, Anghel Constantin dela cursul seral sătesc din organizaţia de bază din cadrul gospodăriei agricole colective Petelea, Demeter Iosif de la cercul de studiu al biografiei lui I. V. Stalin din cadrul organizaţiei de bază din comuna Aluniş, Moldovan Constanţa, propagandistă la cercul de studiu al biografiei lui V. I. Lenin din cadrul organizaţiei de bază din gospodăria agricolă colectivă din Lueriu, au dat dovadă de mult interes în privinţa asimilării materialului cu prilejul seminariilor recapitulative ce au avut loc la Cabinetul de partid. Aceşti propagandişti au primit ajutor efectiv din partea organizaţiilor de bază din care fac parte, atât în privinţa pregătirii lor cât şi a mobilizării şi ajutorării tuturor cursanţilor pentru a lua parte la seminariile de sfârşit de an. Aceste organizaţii de bază în tot cursul anului au analizat şi au sprijinit desfăşurarea învăţământului de partid, evitând rămânerea în urmă a lecţiilor. Sunt însă unele organizaţii de bază care au tratat cu indiferenţă problema învăţământului de partid şi care nu s-au interesat de a asigura desfăşurarea învăţământului şi pregătirea seminariilor la un nivel ridicat. La unele cercuri şi cursuri conferinţele şi expunerile au fost ţinute la un nivel scăzut, ba mai mult, ele au fost predate cu greşeli politice şi confuzii. Cazuri asemănătoare au avut loc în satul Toldal. Aceasta se datoreşte şi faptului că propagandistul Lako Iosif nu s-a prezentat la Cabinetul de partid. La cursul seral în limba română din cadrul organizaţiei de bază din G.A.C. Batoş deasemenea s’a desfăşurat o activitate slaba. Aici nici organizaţii de bază şi nici propagandiste nu s’a interesat de buna funcţionare a cursului. Tov. Precuţ Simion şi-a luat angajamentul că va sprijini organizaţia de bază şi cursanţii, însă din angajamentul său nu s’a ales nimic. Dânsul nu s’a prezenta niciodată nici măcar la Cabinetul de partid pentru instructaj Şi mai critică este situaţie cursului seral din comună. Alc organizaţia de bază şi propagandistul au neglijat în moc condamnabil pregătirea încheierii învăţământului de partid. In ultima vreme propagandistul ni s’a prezentat la Cabinetul de partid, datorită cărui fapt lecţiile în legătură cu documentele celui de al XIX-lea Congres al P.C.U.S. n’au fost predate în întregime. Organizaţiile de bază şi ma ales acelea a căror cursuri şi cercuri s-au desfăşurat anevoios au datoria să ia neîntârziat măsuri pentru eliminarea lipsurilor şi asigurarea desfăşurării seminariilor în bune condiţiuni. Numai asigurându-se încheierea cu succes a anului şcolar în învăţământul de partid se vor putea orienta bine organizaţiile de bază în munca pregătitoare a noului an şcolar de învăţământ Propaganda de partid trebue să constitue un mijloc de mobilizare a comuniştilor în luptă pentru realizarea cincinalului în 4 ani, să-i înarmeze cu cunoştinţe temeinice în problemele transformării socialiste a agriculturii, să lămurească limpede în lumina învăţăturii staliniste problemele internaţionale lupta popoarelor pentru realizarea unei destinderi internaţionale şi reglementarea paşnică a problemelor litigioase. Organizaţiile de bază trebue să ţină seama pe baza rezultatelor obţinute de către cursant în anul şcolar ce se încheie, de promovarea din rândul acestoraa cadrelor de propagandişti, în scopul complectării activului de propagandişti. Covaci Gavril VIAŢA DE PARTID Spre noi succese in învăţământul de partid STEAUA ROȘIE Lupta colectiviştilor pentru o recoltă îmbelşugată (G.A.C. „Libertatea", Itteni). Steguleţe roşii înfipte pe grafic marchează în fiecare zi succesele colectiviştilor în desfăşurarea lucrărilor de întreţinere a culturilor. Fiecare brigadă, fiecare echipă şi fiecare colectivist aparte îşi cunoaşte sarcinile ce le are de îndeplinit pentru buna întreţinere a culturilor. Munca fiind bine organizată lucrările se desfăşoară cu spor. Până la data de 10 iunie, colectiviştii din Ilieni au terminat prima prăsilă la porumb, pe 52 hectare, la mazăre, praşila II-a la sfecla de zahăr, floarea soarelui, sfecla de nutreţ şi la porumb. In fruntea muncilor se află brigada condusă de Râcz Iosif, care a prăşit cu 5 hectare mai mult decât brigada Il-a. Din primele produse agricole din acest an colectiviştii din Ilieni au valorificat prin cooperativa din localitate 1.300 kg. ceapă verde, 1.200 kg. ridichi, 500 kg. salată, etc. (G.A.C. „Viaţă Nouă", Nicoleşti-Ciba). In fiecare dimineaţă colectiviştii din Nicoleşti-Ciba se uită cu mândrie la graficul plin de steguleţe roşii, ridicate în fiecare seară tot mai sus. Fiecare mutare a steguleţelor înseamnă noi suprafeţe de culturi îngrijite. Şi fiecare colectivist se străduieşte ca steguleţul echipei, brigăzii din care face parte să fie ridicat tot mai mult. întreţinerea culturilor se desfăşoară astfel într'un ritm sporit. Prima praşilă la toate culturile a fost terminată. A doua prăşila a fost terminată până la data de 10 iunie la sfecla de zahăr, cartofi, floarea soarelui, iar la porumb, pe o suprafaţă de 118 hectare praşila II-a a fost realizată în proporţie de 40 la sută. Colectiviştii din Nicoleşti-Ciba sunt pregătiţi sa înceapă recoltatul păioaselor. Inventarul agricol necesar recoltării şi transportului cerealelor, a fost reparat, aria a fost fixată şi întregul utilaj pompieresc a fost revizuit şi pregătit. (G.A.C. „înainte", Gheorghe Doja). Colectiviştii din comuna Gheorghe Doja luptă cu însufleţire pentru succesul halariei recoltei. Până la data de 10 iunie ei au terminat praşila II-a pe 16,5 hectare sfeclă de zahăr, a II-a praşila la cartofi şi floarea soarelui şi prima praşila la porumb. Şi aici, colectiviştii se pregătesc intens pentru recoltare. Au reparat inventăriu’ agricol pentru recoltat, au contractat cu S.M.T.-ul din Tg.-Mureş executarea desmiriştitului, arăturile pentru însămânţările de toamnă şi arăturile adânci. (G.A.C. „Partizanul Păcii”, Ideciul de Sus, de la corespondentul nostru Ţâră Mihai). Colectiviştii din Ideciul de Sus au studiat cu mare atenţie expunerea tovarăşului Gh. Gheorghiu-Dej la Congresul fruntaşilor din gospodăriile agricole colective. Intipărindu-şi pentru totdeauna în inimă cuvintele iubitului conducător al poporului nostru, colectiviştii au pornit la muncă cu forţe înzecite, întrecerea socialistă dintre brigăzi şi echipe a luat un nou şi puternic avânt. In numai 4 zile de muncă, colectiviştii din Ideciul de Sus au prăşit 32 hectare de porumb, 3,75 ha. cartofi, 5,50 hectare floarea soarelui. S’a evidenţiat în mod deosebit echipa IV-a din brigada Il-a, condusă de Stoica Vasile. Drapelul de brigadă fruntaşă pe gospodărie a fost câştigat de brigada Il-a. Colectiviştii din Ideciul de Sus se pregătesc acum să înceapă praşila IIl-a la sfecla de zahăr, şi praşila 1l-a la floarea soarelui. 3 Comitetul orăşenesc UTM din Tg.-Mureş a organizat în cinstea Festivalului Mondial al Tineretului şi Studenţilor pentru Pace şi Prietenie săptămâna filmului pentru tineret. Deschiderea festivă a săptămânii filmului pentru tineret a avut loc în seara zilei de 9 iunie, în sala cinematografului „Timpuri Rol“ din Tg.-Mureş. La deschiderea săptămânii filmului au luat parte peste 1.200 de tineri şi tinere. ★ Organizaţia regională ARLUS şi direcţia întreprinderii Cinematografice a Regiunii Autonome Maghiare, organizează în cinstea celui de al IV-lea Festival Mondial al Tineretului şi Studenţilor pentru Pace şi Prietenie, un concurs pentru recenzia filmelor sovietice. Concursul se va desfăşura între 16 Iunie şi 15 August 1953. h Tinerii din gospodăria agricolă colectivă „înainte“ din comuna Gheorghe Doja (raionul Tg.-Mureş) au ales 11 participanţi şi delegaţi la Festivalul Mondial al Tineretului. Printre cei aleşi sunt: învăţătoarea Gáli Magdalena, colectiviştii utemişi Simon Iosif, Görgényi Iosif, Jánosi Clara. ■jir Şi tinerii din gospodăria agricolă colectivă „Libertatea“ din Ilieni au ales ca delegaţi la Festival pe utemiştii Csibi Iuliana, Jánosi Polixenia, Somody Iosif şi alţii. Tinerii colectivişti din Crăciuneşti au ales pentru Festival pe utemiştii Jani Gh., Gáli Victor, Tanăszi Emma, Madaras Ileana, etc. i Colectivul sportiv „Progresul“ din Tg.-Mureş a organizat o mare serbare câmpenească în parcul „23 August“ din Tg.-Mureş la care au participat cca. 2.500 oameni ai muncii. La reuşita acestei serbări şi-au dat contribuţia diferite secţii sportive ale colectivului „Progresul“, precum şi echipele culturale ale Şcolii Profesionale Metal şi Electro-Energie, corul întreprinderii regionale de construcţii, şi orchestra întreprinderii „Lázár Ödön“. şi In cinstea Festivalului Mondial al Tineretului colectivul sportiv „Voinţa“ a organizat un concurs de atletism la care au participat peste 300 concurenţi. La acest concurs mulţi utemişti au realizat frumoase performanţe. Printre aceştia se numără Mitelman Terezia (Ciocanul), Lörinczi Maria (Textila Mureş), Olteanu Vasile (Ciocanul), şi mulţi alţii. COLŢUL FESTIVALULUI In această rubrică publicăm sistematic informaţii şi scrisori cu privire la pregătirile tineretului din Regiunea Autonomă Maghiară în vederea celui de al XV-lea Festival Mondial al Tineretului şiStudenţilor pentru Pace şi Prietenie). Avântul tinerilor de la fabrica „Simó Géza“ Tinerii muncitori de la fabrica „Simó Géza” întâmpina Festivalul Mondial al Tineretului cu fapte însemnate în producţie. Printre tinerii care dau dovadă de o hărnicie tot mai mare se găsesc membrii brigăzii de tineret a lui Dattyuly Sándor, care organizându-şi bine munca, în tot cursul lunii Mai, au îndeplinit zilnic peste două norme. Brigada de tineret condusă deTamás Iuliu şi-a îndeplinit planul pe luna Mai în proporţie de 210 la sută, iar brigada lui Szász Sándor dă zilnic 81 la sută peste plan. Rezultatele obţinute de Fekete Viorica de la secţia lustruit sunt din zi în zi mai însemnate. Ea şi-a depăşit norma reexaminată în ultima lună în proporţie de 237 la sută. Intre muncitorii cu realizări deosebite în producţie se înşiră şi tinerele Ordaş Margareta, Kovács Anna, Szász Margareta, Molnár Ileana, etc. care cu toţii vor să ridice tot mai sus steagul întrecerii socialiste în cinstea Festivalului. Birtalan Rozalia coresc. Să fie respectate termenele Hotărîrii Hotărîrea guvernului şi partidului cu privire la muncile agricole de vară obligă comitetele executive ale sfaturilor populare, SMT-urile şi gospodăriile agricole de stat şi recomandă gospodăriilor colective şi întovărăşirilor agricole să repare până la IO Iunie întregul inventar agricol necesar recoltării, destbriştitului, treerişului şi executării arăturilor adânci. Totuşi, până la IO Iunie, în niciun raion din regiunea noastră repararea inventarului agricol nu a fost terminat în întregime. In raionul Sf. Gheorghe repararea inventarului agricol a fost făcută în proporţie de 89 la suta, în raionul Tg.-Mureş în proporţie de 88,5 la sută, în raionul Sângiorgiul de Pădure în proporţie de 82,6 la sută. In raioanele Gheorgheni, Ciuc, Odorhei, Reghin şi Tg.-Secuesc reparatul inventarului agricol a fost realizat în proporţie de 62,75 la sută, iar în raionul Topliţa abia în proporţie de 48,9 la sută. Această rămânere în urmă în ceea ce priveşte reparatul inventarului agricol se datoreşte în mare parte subaprecierii importanţei pregătirii la timp pentru campania de recoltare. Chiar comitetul executiv al sfatului popular regional, cu ocazia prezentării raportului asupra desfăşurării pregătirii campaniei de vara în faţa sesiunii a IlI-a a Sfatului Popular al Regiunea Autonome Maghiare a trecut cu prea multă uşurinţă peste măsurile luate pentru asigurarea reparării la timp a inventarului agricol, amintind doar în treacăt raioanele fruntaşe şi codaşe. Aceeaş nepăsare s-a manifestat la raioane şi la comune. Este necesar ca aceste lipsuri să fie grabnic lichidate. Organele de partid şi de stat, conducerile SMT-urilor şi ale gospodăriilor agricole de stat şi fiecare muncitor, colectivist şi ţăran muncitor trebue să aibă mereu în minte cuvintele tovarăşului Stalin cu privire la recoltare: „Culesul este o treabă de sezon şi lui nu-i place să aştepte. Ai cules la timp , ai câştigat, ai întârziat culesul — ai pierdut”. ANUNŢ Conducerea Universităţii serale de marxism-leninism din Tg.-Mureş aduce la cunoştinţa studenţilor modificările intervenite în programul desfăşurării examenelor de fine de an. Potrivit acestor modificări, examenele vor avea loc după cum urmează: a) Istoria P.C.U.S.: la 13 iunie 1953, orele 17. b) Filozofie: la 20 iunie 1953, orele 17. c) Economie politică: la 22 iunie 1953, orele 17. d) Limba rusă: la 21 Iunie 1033, orele 8 dimineaţa. Examenele se vor desfăşura în localul liceului „Iosif Rangheţ“, din Tg. Mureş.