Steaua Roşie, iunie 1953 (Anul 2, nr. 77-84)

1953-06-10 / nr. 79

10 Iunie 1053. Un nou imbold în munca femeilor Recentul Congres al Femeilor Democrate din Republica Populară Română a fost un eveniment de seamă în viaţa femeilor din patria noastră. El a însemnat o trecere în revistă a activităţii desfăşurate de femei în opera de construire a socialismului, de întărire a păcii şi prieteniei între popoare. Prin grija permanentă a partidului şi guvernului nostru, care desfăşoară o permanentă muncă pentru antrenarea femeilor în viaţa politică, economică şi socială a ţării, astăzi numeroase femei ocupă posturi de răspundere în guvern, fac parte din Marea Adunare Naţională, deţin funcţii de răspundere în diferite organizaţii obşteşti şi în aparatul de stat. Ele muncesc cu elan şi însufleţire în întreprinderi, uzine, pe şantiere, instituţii şi pe ogoare. Noi, femeile din Republica Populară Română privim cu îndreptăţită mândrie cuceririle dobândite de poporul muncitor, sub conducerea partidului, în lupta sa pentru instaurarea şi consolidarea regimului nostru democrat-popular, succese la care am contribuit din plin. Congresul Femeilor Democrate din R.P.R. a demonstrat voinţa de neţărmurit a tuturor mamelor şi femeilor din ţara noastră în lupta pentru apărarea păcii, libertăţii şi a fericirii popoarelor. Femeile sovietice sunt un exemplu viu pentru întreaga activitate a femeilor din ţara noastră. Ajutorul Uniunii Sovietice s’a oglindit şi în cuvintele înflăcărate ale stahanovistelor noastre care au luat parte la Congres, a colectivistelor care au vizitat Uniunea Sovietică. Noi, femeile din ţara noastră, care am fost reprezentate la Congres prin delegate alese, am cimentat şi mai adânc legăturile prieteneşti cu vitezele mame coreene. Noi ne-am angajat să educăm copiii coreeni ce sunt găzduiţi la noi în ţară în spiritul dragostei faţă de patria lor pentru ca întorşi acasă să poată deveni constructori activi ai Coreei. Ca mame, cunoaştem şi ştim ce înseamnă războiul, de aceea glasul nostru s’a ridicat mai puternic şi mai hotărît ca oricând cerând încetarea războiului criminal din Coreea. Voinţa noastră fierbinte de pace, de reglementare pe cale paşnică a problemei coreene şi a păcii generale, a fost susţinută de delegatele ce au reprezentat femeile din ţara noastră la Congresul Mondial al Femeilor de la Copenhaga. Noi, mamele şi femeile din Regiunea Autonomă Maghiară ne alăturăm şi susţinem cu tărie cauza dreaptă pentru care luptă femeile de pretutindeni. Femeile din regiunea noastră indiferent de naţionalitate, se unesc mai strâns în activitatea ce o depun pe lângă sfaturile populare, ştiind că prin aceasta contribue la întărirea regimului nostru democrat-popular, la apărarea păcii şi a fericirii căminelor. Delegatele de femei duc muncă de lămurire în rândurile femeilor de a se încadra cât mai multe în producţie, de a intra împreună cu familiile kw în gospodăriile colective. In toată activitatea noastră nu vom scăpa din vedere cel mai principal lucru: creşterea şi educarea copiilor în spiritul dragostei faţă de patria noastră dragă Republica Populară Română, de a-î creşte şi învăţa să devină constructori activi ai socialîstml lui. Amtok Elisabeta membră a Prezidiului Comitettrim Femeilor Democrate din R.P.R. Soarta vitregă a unei batoze încă din primele zile ale lunii Aprilie,membrii gospodăriei agricole colective „23 August“ din Stejeriş (raionul Tg.-Mureş) au cerut de la SMT Miercurea-Niraj o batoză pentru a treera coleandru şi alte plante medicinale. Conducerea SMT Miercurea Niraj s-a grăbit să îndeplinească cererea, trimiţând o batoză la gospodărie. Până aici toate‘6 bine. Dar treeratul plantelor medicinale s’a terminat în câteva zile. Batoza însă a rămas şi pe mai departe pe acelaş loc, în mijlocul câmpului, sub cerul liber. De această dată conducerea SMT nu s’a mai grăbit să ducă batoza înapoi la Staţiune. Au venit primele călduri de primăvară, batoza e tot pe acelaş loc. Trece luna Aprilie, batoza e neclintită. Vine luna Mai şi odată cu ea vin şi ploile de primăvară. Săraca batoză, era tot pe acelaş loc, descoperită. Apa ploilor i-a pătruns în măruntaie, dar nimănui nu i-a venit în gând măcar să o acopere cu ceva. După vreo două săptămâni şi mai bine de ploaie vin iarăşi căldurile, dar batoza stătea tot neclintită pe acelaş loc. Pe fierăria batozei rugina a început să înflorească, lemnul şi vopseaua au început să facă scoarţă, să crepe, dar acest lucru se pare că nu-i doare câtuşi de puţin pe tovarăşii din conducerea SMT Miercurea-Niraj. Probabil tovarăşii din conducerea SMT Miercurea-Niraj s’au gândit că se apropie recoltatul şi cu 5 zile după aceia începe treerişul. Şi atunci de ce să mai aducă batoza în staţiune şi iar să o ducă peste câteva săptămâni înapoi, chipurile de ce să mai facă „cheltueli inutile?“. In ceea ce priveşte repararea batozei şi verificarea ei conform concepţiei tovarăşilor de la SMT Miercurea-Niraj se pot admite şi amânări până după începerea campaniei... Şi aşa, în ziua de 27 Mai batoza în chestiune era încă tot la Stejeriş. Roţile ei erau deja înfundate în pământ, iar părţile ei de fier, roşii de rugină. Şi tovarăşilor de la SMT Miercurea-Niraj ar trebui să le fie roşu obrazul de ruşine pentru atâta nepăsare față de bunul obştesc. Cărţi noi apărute în Editura Tineretului De curând au apărut în Editura Tineretului câteva lucrări deosebit de importante pentru cadrele care muncesc cu tineretul şi copii. Astfel broşura „Cum să folosim literatura artistică în munca de propagandă” de I. Voskîşev, împărtăşeşte din bogata experienţă a propagandiştilor comsomolişti. Din lucrare se desprinde ideia că un conducător de cerc politic nu va face cu succes faţă sarcinei sale, dacă nu va poseda arta propagandei bolşevice, priceperea de a organiza lecţiile în mod viu şi atractiv astfel ca să trezească interesul şi dorinţa fierbinte a ascultătorilor de a însuşi ştiinţa marxist-leninist-stalinistă. — Unul dintre mijloacele cele mai eficace pentru atingerea acestui scop este folosirea pricepută de către propagandist a operelor literare. Autorul exemplifică aceasta, indicând nenumărate lucrări literare care pot fi utilizate în expunerea diferitelor lecţii. O lucrare care se adresează învăţătorilor, profesorilor, instructorilor de U.T.M., bibliotecari, etc., este „Cartea, prietena pionierului”. In ea sunt tratate principalele forme ale muncii cu cartea în rândul copiilor, ţinându-se seama de particularităţile individuale şi de vârstă a acestora. Lucrarea cuprinde un bogat material cu privire la formele de propagandă şi agitaţie vizuală a cărţii precum şi metode de îndrumare individuală a lecturii micilor cititori. Această carte constitue un preţios ajutor în munca de atragere şi stimulare a interesului copiilor pentru literatură. Pentru cadrele din sistemul şcolilor Rezervelor de Muncă a apărut broşura „Cultivarea dragostei faţă de profesie”, în care sunt arătate unele din metodele folosite de maiştrii sovietici pentru a sădi în elevi dragostea faţă de muncă, şi de profesia lor. Nenumăratele comparaţii care sunt făcute intre situaţia ucenicilor în ţările capitaliste şi a elevilor şcolilor profesionale din Uniunea Sovietică, scot un relief superioritatea societăţii sovietice in care omul constitue capitalul cel mai de preţ, statul asigurând tineretului cele mai bune condiţii de dezvoltare. Prin bogăţia şi varietatea de exemple, prin problemele care le ridică, această carte va servi tuturor cadrelor care muncesc pe tărâmul instruirii generației tinere. STEAUA ROȘIE Succesele tinerilor de la fabrica „Encsel Mauriciu" Muncitorii şi tehnicienii fabricii „Encsel Mauriciu ’ din Tg. Mureş au pornit o luptă organizată pentru îmbunătăţirea calităţii produselor, împotriva rebuturilor. Tinerii din fabrică iau parte activă în această luptă. Sarcina şi obiectivul principal al întrecerii socialiste între cele 4 brigăzi U.T.M. este lupta împotriva rebuturilor şi depăşirea sarcinilor de plan. Cele mai frumoase rezultate au fost obţinute în luna Mai de brigada de tineret „1 Mai”, apoi de brigada „23 August” şi „Vasile Roaită”. Utemistul Dezmosi Alexandru, strungar, membru în brigada „1 Mai” şi-a depăşit sarcina de plan pe luna Mai cu 88,5 la sută. Membrii brigăzii „Vasile Roaită” şi-au depăşit norma în medie cu 64,4 la sută. Deosebit de importantă este realizarea tânărului trezor Zolyomi Martin, care şi-a depăşit norma cu 73 la sută şi totodată nu a avut nici un rebut. Tinerii muncitori din fabrica „Encsel Mauriciu” din Tg.Mureş luptă cu elan pentru a întâmpina Festivalul Mondial al Tineretului cu noi succese în munca lor de zi cu zi. 3 GABOR LEON corespondent ia Şi tineretul de la cooperativa „Ciocanul“ din Tg.-Mureş, se pregăteşte intens să întâmpine Festivalul Mondial al Tineretului. Utemistul Geréb Alexandru, responsabilul brigăzii păcii Nr. 3, din secţia lăcătuşerie şi-a luat angajamentul, în numele brigăzii, să confecţioneze prin muncă voluntară două mese de lucru. Tinerii de la atelierul de vulcanizare şi-au luat angajamentul că vor confecţiona din deşeuri 60 portmoneuri de cauciuc, angajament care l-au şi îndeplinit. Utemistul Tüzes Ioan instalator de apă şi gaz şi-a luat angajamentul să monteze prin muncă voluntară 12 m. ţeava de canal la atelierul central al cooperativei. Peste 60 de tineri din această cooperativă şi-au luat angajamentul ca in cinstea Festivalului să devină purtători ai insignei GMA. ★ Tinerii de la fabrica „Petöfi Alexandru“ din Tg.-Mureş şi-au ales 43 de participanţi la Festivalul Mondial al Tineretului. Printre cei aleşi sunt utemiştii Csíki Olga care în luna Mai a depăşit norma cu 216 la sută, utemistul Maior Miron care şi-a luat angajamentul că în cinstea Festivalului va depăşi norma cu 50 la sută, iar ca elev al Liceului seral se va pregăti pentru examenele de sfârşit de an în aşa fel să obţină cele mai bune note. ★ Elevele Liceului de fete Nr. 2 din Tg.-Mureş şi-au ales delegatele la Festivalul Mondial al Tineretului. In cinstea Festivalului tinerele Kelemen Maria, Csekme Marta, Papp Éva şi altele s-au angajat că se vor pregăti pentru examene în aşa fel să nu obţină note mai slabe decât nota 5. COLŢUL FESTIVALULUI In această rubrică publicăm sistematic Informaţii şi scrisori cu privire la pregătirile tineretului din Regiunea Autonomă Maghiară în vederea celui de al IV-lea Festival Mondial al Tineretului şi Studenţilor pentru Pace şi Prietenie). P In întâmpinarea Festivalului Mondial al Tineretului şi Studenţilor pentru Pace şi Prietenie, brigada Nr. 3 din hala de gatere de la IFIL Lunca Bradului, condusă de utemistul Szabó Géza, în 4 ore de muncă voluntară, a reuşit să depăşească producţia cu 2 m. c. faţă de norma zilnică obişnuită. Până în prezent această brigadă a făcut peste 30 ore muncă voluntară. i In frunte cu utemiştii, tineretul de la mina de cărbuni Borsec depune eforturi pentru a Întâmpina Festivalul Mondial al Tineretului cu producţia mărită. Astfel, utemiştii Mezei Carol, Kramer Ştefan, Szöcs Mihai depăşesc zilnic norma cu 150 la sută. Numele lor sunt trecute pe panoul de onoare al fruntaşilor. iobilizaţi de organizaţia UTM tinerii de la IFET şi IFIL Gălăuţaş, pregătesc prin muncă voluntară a doua serie de cadouri pentru Festivalul Mondial al Tineretului şi Studenţilor. Ministerul învăţământului Superior Institutul de ştiinţe Economice şi Planificare „V. I. Lenin“ din Bucureşti Prospect Institutul de Ştiinţe Economice şi Planificare „V. I. Lenin“ din Bucureşti primeşte înscrieri la următoarele facultăţi şi secţii: b FACULTATEA DE ŞTIINŢE ECONOMICE cu durata de învățământ de 5 ani. it FACULTATEA DE PLANIFICARE cu durata de învățământ de 4 ani, cuprinzând următoarele secţii: a) Economia industriei socialiste; b) Economia agriculturii socialiste; c) Economia aprovizionării tehnico-materiale. it FACULTATEA DE FINANŢE cu durata de învăţământ de 4 ani, cuprinzând următoarele secţii: a) Finanţe; b) Monetă şi Credit; c) Evidenţă Contabilă. b) FACULTATEA DE COMERŢ ŞI COOPERAŢIE cu durata de învăţământ de 4 ani, cuprinzând următoarele secţii: a) Economia Comerţului Socialist; b) Evidenţa contabilă în comerţ; c) Merceologie. Facultatea de Ştiinţe Economice pregăteşte economişti pentru organe economice centrale, cadre didactice pentru predarea Economiei politice, cadre pentru cercetarea ştiinţifică pe tărâmul economiei, etc. Celelalte facultăţi pregătesc cadre de economişti de înaltă calificare, specializate la diferite ramuri ale economiei şi finanţelor. Absolvenţii Institutului capătă titlu de economist specializat in ramura indicată de Facultate şi secţia respectivă. Cei de la secţia Merceologie obţin titlul de merceolog. In Institut, pe lângă disciplinele comune tuturor facultăţilor ca: Bazele marxism-leninismului, Economia Politică, Istoria Economiei Naţionale, Geografia Economică, Planificarea Economiei Naţionale, Finanţe şi Credit, Limba Rusă, etc. se predau pe secţii, discipline de specialitate ca: Economia industriei socialiste, Economia agriculturii socialiste, Circulaţia bănească, Economia comerţului socialist, etc. Toţi studenţii care urmează facultăţile cu o durată de învăţământ de 4 ani efectuează in acest timp, conform specializării lor, două practici în producţie. Studenţii care urmează Institutului sunt lipsiţi de posibilitatea de a se întreţine primesc burse. De asemenea se acordă studenţilor Institutului care se disting la studii şi un număr de burse republicane de 250 lei lunar. Studenţii pot folosi o foarte bogată bibliotecă economică, biblioteci in cămine, ca şi cabinetele de studiu pe lângă principalele catedre. Pentru a fi primiţi în Institut, candidaţii trebue să treacă un examen de admitere la: Limba română, Matematici, Geografie şi Constituţia R.P.R. Pot concura la examenul de admitere absolvenţii liceelor, şcolilor medii tehnice şi pedagogice. Informaţiuni suplimentare se pot obţine la Secretariatele Facultăţilor, INSTITUTUL DE ŞTIINŢE ECONOMICE ŞI PLANIFICARE „V. I. LENIN“ Bucureşti, Piaţa M. Eminescu Nr. 6 . Telefon: 1.06.10