Steaua Roşie, august 1953 (Anul 2, nr. 94-102)

1953-08-01 / nr. 94

4 Cincizeci de ani de existenţa a Partidului Comunist al Uniunii Sovietice (1903 — 1953) (Urmare din pag. 3-a)" mare putere socialistă înaintată. Acest program prevedea industrializarea socialistă a ţării, dezvoltarea pe toate căile a industriei grele, electrificarea întregii economii naţionale, traducerea în viaţă a planului cooperatist de transformare a agriculturii ţării pe baze socialiste, înfăptuirea revoluţiei culturale. Biruind greutăţi uriaşe — ruina economică şi foametea — respingând atacurile furibunde ale intervenţioniştilor străini (aşa numita „cruciada a celor 14 state“ împotriva Rusiei sovietice) şi rebeliunile contrarevoluţiei interne, Partidul Comunist a condus popoarele ţării noastre la victoria deplină asupra intervenţioniştilor şi gardiştilor albi. Istoria nu va uita niciodată etnosmul fără seamăn de care au dat dovadă muncitorii şi ţăranii în anii intervenţiei şi ai războiului civil, apărându-şi tânăra lor Republică Sovietică. Nici foametea şi ruina, nici lipsa de combustibil, îmbrăcăminte, încălţăminte, nici epidemiile de tifos şi celelalte calamităţi, nici rebeliunile chiabureşti, organizate de agenţii jefuitorilor imperialişti, care visau împărţirea Rusiei şi transformarea ei într'o colonie a puterilor imperialiste, nimic nu a putut înfrânge voinţa nestrămutată a oamenilor muncii din ţara noastră de a repurta victoria asupra claselor exploatatoare, de a construi o viaţă nouă, socialistă. In clipa cea mai grea pentru tânăra Republică Sovietică, în Aprilie 1919, Lenin spunea cu profundă convingere şi perspicacitate: „Nu va fi biruit niciodată un popor ai cărui muncitori şi ţărani, în majoritatea lor, au aflat, au simţit şi au văzut că apără Puterea lor Sovietică, puterea celor ce muncesc, că apără o cauză a cărei victorie le va asigura lor şi copiilor lor posibilitatea de a se bucura de toate binefacerile culturii, de tot ce creează munca omului“. Istoria a arătat cât de multă dreptate a avut Lenin. Apărând dictatura proletariatului în luptele împotriva contrarevoluţiei externe şi interne, zdrobind pe intervenţioniştii străini şi pe gardiştii albi, partidul a desfăşurat o gigantică muncă de construcţie pe baza noii politici economice, a îndrumat nesecatele forţe creatoare ale poporului spre traducerea in viaţă a planului leninist de construire a socialismului. Sub conducerea Partidului Comunist, oamenii muncii din ţara noastră au pornit primii pe căile neexplorate ale construirii socialismului, deschizând întregii omeniri drumul spre o viaţă liberă şi fericită. 14. Când munca eroică a partidului şi a clasei muncitoare pentru refacerea economiei naţionale se apropia de sfârşit, s-a pus cu toată tăria problema perspectivelor de dezvoltare a ţării noastre. Dacă în perioada Congresului al II-lea al partidului bolşevicii au luptat împotriva menşevicilor pentru victoria liniei revoluţionare în mişcarea muncitorească, apoi acum, în condiţiile victoriei dictaturii proletariatului, se punea problema destinelor socialismului în U.R.S.S. Duşmanii partidului şi poporului — troţchiştii, buhariniştii, naţionaliştii burghezi — reprezentând epigonii menşevismului, s-au situat pe o poziţie capitulardă. Ei au încercat să abată partidul şi ţara de pe drumul leninist pe drumul lichidării cuceririlor revoluţiei proletare, pe drumul restaurării capitalismului. Sub conducerea Comitetului Central, în frunte cu I. V. Stalin, marele continuator al operei lui V. I. Lenin, Partidul Comunist a zdrobit pe trădători și capitularzi, a apărat leninismul și s-a orientat cu hotărîre spre construirea socialismului în ţara noastră. Partidul Comunist a pornit dela legile obiective ale desvoltării economice a societăţii, dela nevoile arzătoare ale dezvoltării vieţii materiale a societăţii, dela interesele poporului. Partidul a pornit dela teza leninistă că în ţara noastră există tot ceea ce este necesar şi suficient pentru construirea societăţii socialiste depline. 15. In anii cincinalelor dinainte de război, poporul sovietic a înfăptuit cu succes planul de industrializare socialistă a ţării şi de colectivizare a agriculturii, elaborat de partid. Ca rezultat al înfăptuirii acestui plan, patria noastră a făcut un salt gigantic înainte, transformânchi-se dintr-o ţară agrară înapoiată într-o mare putere socialistă industrială şi colhoznică. In ţara noastră, clasele exploatatoare au fost definitiv lichidate, iar exploatarea omului de către om a fost desfiinţată pentru totdeauna. Poporul sovietic, condus de Partidul Comunist, a construit primul în istorie noua orânduire socială — socialismul. Victoria socialismului a lichidat şomajul şi a adus poporului o îmbunătăţire radicală a stării materiale, a creat condiţiile necesare pentru o viaţă îmbelşugată şi civilizată a oamenilor muncii. In ţară a fost înfăptuită o adevărată revoluţie culturală. Călăuzit de politica naţională leninist-stalinistă, Partidul Comunist a eliberat popoarele Rusiei de multiseculara asuprire socială şi naţională, a obţinut lichidarea înapoierii economice şi culturale a popoarelor în trecut asuprite, a unit strâns toate naţiunile patriei noastre într'o singură familie frăţească, a creat puternicul stat socialist multinaţional — Uniunea Republicilor Sovietice Socialiste. Pe baza victoriei socialismului s'au desvoltat şi s'auîntărit astfel de puternice forţe motrice ale societăţii sovietice, ca : unitatea moral-politică, prietenia popoarelor U.R.S.S., patriotismul sovietic. Victoriile istorice de însemnătate mondială ale poporului sovietic au fost consfinţite in Constituţia U. R. S. S. — constituţia socialismului victorios şi a largii democraţii socialiste. Congresul al XVIII-lea al Partidului Comunist (1939) a trasat programul unei noi înaintări a societăţii sovietice pe calea desăvârşirii construirii socetăţii socialiste şi a trecerii treptate de la socialism la comunism. Construirea socialismului în U.R.S.S. este rezultatul îndeplinirii poruncilor lui Lenin, rezultatul uriaşei activităţi organizatoare şi îndrumătoare a Partidului Comunist, al conducerii lui înţelepte, este rezultatul muncii eroice a muncitorilor, ţăranilor, intelectualilor, care sprijină unanim politica partidului. Partidul nostru a învins şi învinge datorită fidelităţii sale faţă de leninism. El învaţă cadrele noastre, pe toţi comuniştii, să-şi însuşească cu perseverenţă teoria revoluţionară, să apli- - ce consecvent normele vieţii de partid elaborate de Lenin, principiile bolşevice ale conducerii de partid. In cuvântarea sa din 22 Aprilie 1941, I. V. Stalin a vorbit despre măreţia lui Lenin şi despre însemnătatea porunccilor leniniste: „Lenin este acela care ne-a învăţat să muncim aşa cum tre ■ bue să muncească bolşevicii, fără a cunoaşte frica şi fără a ezita în faţa oricăror greutăţi“. 16. O verificare deosebit de serioasă a forţei şi viabilităţii orânduirii noastre sociale şi de stat a fost Marele Război al Uniunii Sovietice pentru Apărarea Patriei. In zilele războiu-lui partidul a fost inspiratorul şi organizatorul luptei întregului popor împotriva cotropitorilor fascişti. Prin munca sa organizatorică, partidul a îndreptat spre o ţintă comună toate eforturile oamenilor sovietici, a subordonat cauzei zdrobirii duşmanului toate forţele şi mijloacele ţării. Partidul a mobilizat clasa muncitoare, ţărănimea, intelectualitatea la lupta plină de abnegaţie pentru biruirea greutăţilor, a organizat un puternic avânt în muncă, a pus economia naţională în slujba frontului, a transformat ţara într'o tabără militară unită. In anii războiului, Partidul Comunist s'a apropiat şi mai mult de popor, s'a legat şi mai strâns de massele largi ale oamenilor muncii. In zilele marilor încercări ale războiului, biruind : 18. Partidul Comunist îndeplineşte cu succes rolul de conducător şi organizator al masselor populare pentru că reprezintă uniunea de luptă a comuniştilor tovarăşi de idei, strâns uniţi prin unitatea de concepţii, unitatea de acţiune şi disciplină, întreaga activitate a Partidului Comunist este pătrunsă de credinţa profundă în popor, în energia revoluţionară a oamenilor muncii. Partidul nostru porneşte de la aceea că muncitorii şi ţăranii, care creează toate bunurile vieţii, sunt adevăraţii creatori ai istoriei, că „va învinge şi va păstra puterea numai acela care crede în popor, care se va cufunda în izvorul creaţiei populare vii.“ (Lenin). Forţa partidului constă în legătura lui indisolubilă cu poporul. Forţa poporului constă în unirea lui strânsă în jurul partidului, întreaga istorie a partidului nostru este marxism-leninism în acţiune. Călăuzit de teoria marxist-leninistă, de cunoaşterea legilor economice obiective, Partidul Comunist a elaborat o politică verificată din punct de vedere ştiinţific şi practic, care oglindeşte dezvoltarea vieţii materiale a societăţii, interesele esenţiale ale poporului, el a fost inspiratorul şi organizatorul energiei revoluţionare, al creaţiei revoluţionare a masselor. Sintetizând uriaşa experienţă a construirii socialismului în U.R.S.S. şi experienţa mişcării internaţionale contemporane de eliberare, I. V. Stalin a dezvoltat în mod creator învăţătura marxist-leninistă în noile condiţii istorice şi într'o serie de probleme a îmbogăţit cu noi teze teoria revoluţionară, greutăţile şi obstacolele extrem de serioase care stăteau în calea spre victorie, partidul a dovedit din nou că este o organizaţie unită, de luptă, care nu cunoaşte oscilări şi divergenţe în rândurile sale. Zdrobind pe agresorii fascişti, poporul sovietic, eroica Armată Sovietică, sub conducerea gloriosului Partid Comunist, au apărat libertatea şi independenţa patriei lor, au salvat popoarele Europei şi Asiei de primejdia înrobirii fasciste. Ca urmare a victoriei socialismului asupra fascismului, în cel de al doilea război mondial au crescut şi s-au întărit forţele socialismului şi democraţiei, au slăbit poziţiile imperialismului şi reacţiunii. Din sistemul capitalismului s’au desprins o serie de ţări din Europa şi Asia, în care s'a statornicit regimul democrat-popular. Triumful revoluţiei populare în China şi crearea Republicii Populare Chineze au constituit una dintre cele mai mari victorii ale cauzei socialismului şi democraţiei. Poziţiile Uniunii Sovietice s'au întărit şi consolidat nemăsurat de mult, iar prestigiul Uniunii Sovietice şi influenţa pe care o exercită asupra întregii dezvoltări internaţionale au crescut enorm. 17. In anii de după război, poporul sovietic a trebuit să depună eforturi uriaşe pentru a vindeca rănile grele ale războiului şi pentru a lichida urmările lui. însufleţiţi şi organizaţi de Partidul Comunist, oamenii muncii din ţara noastră au refăcut economia naţională într'un timp nemaivăzut de scurt şi au 19. In prezent, Partidul Comunist rezolvă cele mai importante sarcini ale construirii comunismului, ale întăririi continue a statului socialist multinaţional, ale ridicării necontenite a nivelului material şi cultural al tuturor oamenilor sovietici. Noi dispunem de tot ceea ce este necesar pentru construirea societăţii comuniste depline. Bogăţiile naturale ale ţării noastre sunt inepuizabile. Avem o industrie socialistă puternică, o industrie greu dezvoltată sub toate aspectele — temelia temeliilor economiei socialiste. Industria uşoară şi alimentară a U.R.S.S. este în stare să satisfacă nevoile crescânde ale oamenilor muncii de la oraşe şi sate. Sovhozurile şi colhozurile noastre, înzestrate cu tehnică înaintată modernă, au posibilitatea de a spori în ritm rapid recolta la hectar a tuturor culturilor agricole şi productivitatea creşterii vitelor proprietate obştească. Totuşi, la noi încă nu au fost rezolvate până în prezent unele probleme economice urgente, există întreprinderi şi chiar unele ramuri industriale care rămân în urmă, unele colhozuri şi raioane agricole întregi se află într-o stare de delăsare. Organizaţiile de partid, sovietice, sindicale şi comsomoliste sunt chemate să mobilizeze şi să organizeze forţele creatoare ale poporului sovietic în lupta pentru un avânt continuu al economiei naţionale, pentru folosirea rezervelor şi posibilităţilor existente în industrie şi în agricultură în vederea îndeplinirii cu succes a sarcinilor era făcut să progreseze toate ramurile economiei, tehnicii şi culturii sovietice. Congresul al XIX-lea al Partidului Comunist al Uniunii Sovietice a făcut bilanţul măreţ al luptei şi victoriilor poporului sovietic şi a trasat programul înaintării continue a ţării noastre. Congresul a fost o nouă dovadă grăitoare a unităţii de monolit şi a coeziunii de nezdruncinat a partidului, a unităţii strânse dintre partid şi popor, a hotărîrii neclintite a partidului de a conduce popoarele ţării noastre la victoria comunismului. Traducând în viaţă istoricele hotărîri ale Congresului al XIX- lea al P. C. U. S., partidul a asigurat un nou avânt în toate ramurile economiei naţionale şi culturii. Succesele uriaşe ale economiei socialiste şi înflorirea culturii în U.R.S.S. au devenit posibile datorită alianţei trainice dintre clasa muncitoare şi ţărănimea colhoznică, datorită prieteniei tot mai puternice dintre popoarele ţării noastre, datorită consolidării necontenite a unităţii moral-politice a poporului sovietic. Toate acestea sunt rezultatul traducerii consecvente în viaţă a politicii elaborate de Partidul Comunist, politică ce se bazează pe activitatea creatoare a masselor şi care se bucură de sprijinul întregii societăţi sovietice. Uniunea Sovietică, plină de tărie de neînvins şi de forţe creatoare, păşeşte cu succes înainte pe calea construirii societăţii comuniste, sate de Congresul al XIX-lea al partidului. 20. Partidul Comunist se îngrijeşte neîncetat de satisfacerea nevoilor materiale şi culturale crescânde ale oamenilor muncii. Grija pentru binele omului sovietic, pentru înflorirea întregului popor sovietic, este lege pentru partidul nostru. Succesele dobândite în dezvoltarea economiei socialiste au dus la o însemnată ridicare a nivelului material şi cultural al poporului sovietic. Aceasta îşi găseşte expresia în creşterea necontenită a venitului naţional, în reducerea sistematică a preţurilor mărfurilor de larg consum, în ridicarea salariului real al muncitorilor şi funcţionarilor şi a veniturilor ţăranilor. Statul sovietic sporeşte an de an alocaţiile pentru construcţia de locuinţe, ocrotirea sănătăţii, învăţământul public. Toate acestea nu înseamnă însă că ne putem mulţumi cu realizările existente. De acea, partidul depune noi şi noi eforturi pentru desfăşurarea construcţiei de locuinţe, şcoli, spitale, şi pentru îmbunătăţirea organizării întregii acestei opere. Grija permanentă a partidului nostru pentru dezvoltarea ştiinţei, literaturii, artei, a asigurat înflorirea culturii sovietice naţionale în formă, socialiste în conţinut. Partidul Comunist consideră ca o datorie primordială a sa să ridice necontenit şi în viitor bunăstarea materială şi nivelul cultural al oamenilor muncii din ţara noastră. (Continuare în pag. 5-a.) IV. — Partidul Comunist — forţa organizatoare şi însufleţitoare a societăţii sovietice care construeste comunismul STEAUA ROȘIE 1 August 1953.