Steaua Roşie, aprilie 1954 (Anul 3, nr. 163-170)

1954-04-03 / nr. 163

4 Noua reducere de preţuri din i. R. s. s. Hotărîrea Consiliului de Miniştri al U. R. S. S. şi a Comitetului Central al P. C. U. S. MOSCOVA (Agerpres) — ÎASS transmite hotărîrea Consiliului de Miniştri al U.R.S.S. şi a Comitetului Central al Partidului Comunist al Uniunii Sovietice cu privire la noua reducere a prețurilor de stat cu amănuntul la mărfurile alimentare și industriale. Consiliul de Miniştri al U.R.S.S. şi Comitetul Central al P.C.U.S. au hotarît: 1. — Să se reducă cu începere de la 1 aprilie 1954 prețurile de stat cu amănuntul la mărfurile alimentare și industriale după cum urmează: Pîine, faină şi macaroane Pîine de secară — cu 8 %, pîine de grîu, chifle, covrigi şi alte produse de brutărie — cu 5%, făină de secară, făină de grîu, mălai şi alte feluri de făină — cu 5%, făină de soia pentru clătite — cu 15%, macaroane, fidea, tăiţei, şi alte paste făinoase — cu 5%. Cereale şi furaje Secară — cu 8%, grîu, ovăz, orz şi alte cereale,tărîţe,turte oleaginoase,şroturi,nutreţuri mixte, fin şi paie — în medie cu 5%. Mărfuri coloniale Ceai negru în foi — cu 10%, cafea naturală, cacao, băuturi de cafea, ceai şi cacao — în medie cu 15%, sare drob — cu 10%, sare măcinată vărsată — cu 20%. Ţesături Batist, marchizet, volta şi alte ţesături de bumbac pentru rochii de vară şi ţesături de bumbac decorative pentru mobilă — în medie cu 20%, ţesături de bumbac cu mătase artificiala — cu 10%, stambă, satin şi alte ţesături de bumbac — în medie cu 15%, ţesături de mătase din mătase naturală — în medie cu 10%. Confecţii, tricotaje şi pălării Rochii, bluze şi alte confecţiuni din ţesături de bumbac pentru vară — în medie cu 15%, rochii, bluze, lenjerie şi alte confecţii din alte ţesături de bumbac — în medie cu 10%, rochii, bluze,şi alte confecţii din ţesături de mătase naturală — în medie cu 7%, tricotaje în medie cu 8%, ciorapi şi şosete din bumbac — în medie cu 20%, ciorapi şi şosete de mătase şi altele — în medie cu 10%, ciorapi din fire capron — în medie cu 25%, pălării din ţesături de bumbac, de mătase, din ţesături cu 50% lînă şi din stofe de calitate inferioară — cu 10%, pălării de paie — cu 10%, încălţăminte încălţăminte din piele — în medie cu 7%, încălţăminte din pînză şi combinată — în medie cu 20%, galoşi, şoşoni, cizme şi altă încălţăminte de cauciuc în medie cu 12%. Articole de galanterie Articole de galanterie din textile — în medie cu 10%, aţă şi articole de mercerie — în medie cu 15%,abajururi în medie cu 10 %, vată şi vatelină — cu 15%, ace de cusut, ace de maşină, andrele şi altele — cu 20%, articole de giuvaergerie — în medie cu 10%. Săpun, articole de parfumerie şi de cosmetică Săpun de rufe — în medie cu 15%, săpun de:toaletă — în medie cu 20%, parfum, apă de colonie şi alte articole de parfumerie şi cosmetică — în medie cu 10%. Articole destinate activităţii culturale şi jucării Hîrtie de scris, caiete şi alte articole din hîrtie şi carton — în medie cu 10%, creioane, peniţe, tocuri şi alte accesorii de scris şi desen şi articole de birou — cu 15%, jucării din cauciuc, celuloid, din metal şi altele şi jucării pentru pomul de iarnă — în medie cu 15%, aparate fotografice — în medie cu 10%, hîrtie fotografică, filme şi alte articole foto — cu 15%, lămpi de radio — în medie cu 15%. Articole de porţelan, faianţă şi sticlă Articole de porţelan şi faianţă — în medie cu 15%, veselă de sticlă, articole din cristal, lămpi şi oglinzi — în medie cu 10%. Articole de uz casnic Becuri electrice, aparate electrice pentru încălzit, maşini de spălat rufe şi aspiratoare de praf — cu 10%, ferăstraie, burghiuri, scule de fierărie, lăcătuşerie, tîmplărie şi alte scule — în medie cu 20%, paturi metalice — cu 15%, articole de marchitărie şi lacăte — în medie cu 10%, lămpi şi felinare metalice — cu 20%, articole de puf şi fulgi — cu 10%. Materiale de construcţii Ardezie — cu 10%, carton gudronat — cu 20%, furnir — cu 15%, ciment — cu 20%, lacuri, vopsele şi articole chimice de uz casnic — în medie cu 10%, utilaj tehnico-sanitar — cu 10%, tapete — cu 20%, rame pentru sere — cu 30%. Chibrituri şi produse petrolifere Chibrituri — cu 20%, benzină de automobil şi lubrefianţi — cu 44,5%, petrol lampant — cu 38%. Articole de sport şi alte mărfuri industriale Camere pentru mingi de sport — cu 10%, patine pentru patinaj viteză şi patine pentru patinaj artistic — cu 15%, patine de tip „Snegurocika“, de tip „Sport“ şi altele — cu 5%, schiuri şi accesoriile lor — cu 10%, articole de vînătoare şi pescuit — în medie cu 10%, articole din materii plastice — cu 10%. Medicamente şi articole sanitare şi de igienă Medicamente şi alte articole sanitare şi de igienă — în medie cu 15%, articole sanitare şi de igienă din cauciuc — în medie cu 10%. 2. Să se reducă în mod corespunzător preţurile la restaurante, cantine şi alte întreprinderi de alimentaţie publică. 3. La colectarea bumbaculuibrut, a gogoşilor de mătase, a producţiei de kenaj, in cu firul lung, cînepă, pentru care sînt în vigoare preţurile de privilegiu, să se efectueze vînzarea de întîmpinare de cereale şi turte oleaginoase la preţurile cu amănuntul cu o reducere de 10%. R. P. Ungară pe drumul însorit al socialismului f ufjriue iwo giomuseie armene sovietice au eliberat Ungaria de sub jugul fascist. De atunci, an de an, poporul frate ungar sărbătoreşte cu entuziasm această zi de eliberare naţională, şi anii însoriţi ai regimului democrat-popular, poporul ungar — condus de Partidul celor ce muncesc — desfăşoară cu succes opera de construire a socialismului. Sub conducerea Partidului, Republica Populară Ungară merge ferm inainte alături de ţările din lagărul păcii, democraţiei şi socialismului pe drumul construirii vieţii noi şi luminoase, construirea socialismului şi apărarea cauzei sfinte a păcii şi prieteniei între popoare, bucurindu-se de ajutorul permanent şi neprecupeţit al Uniunii Sovietice. Poporul ungar sărbătoreşte cea de a 9-a aniversare a eliberării sale cu noi succese strălucite in toate domeniile construcţiei paşnice. FABRICA „BELOIANNIS“ DIN BUDAPESTA ŞI-A DEPĂŞIT PLANUL PE PRIMUL TRIMESTRU AL ANULUI Fabrica de aparate de telecomunicaţii „Beloiannis“ a îndeplinit planul de producţie pe primul trimestru al anului încă de la data de 17 martie. La obţinerea acestui succes a contribuit avîntul cu care muncitorii şi tehnicienii îşi îndeplinesc angajamentele luate în cadrul întrecerii socialiste în cinstea apropiatului Congres al Partidului celor ce muncesc din Ungaria. Din iniţiativa organizaţiei de partid a fabricii a fost fixat un premiu de 1.000 de forinţi pentru atelierul care va obţine cele mai bune rezultate. Conducerea tehnică şi sindicatul acordă un ajutor preţios în îndeplinirea sarcinilor prevăzute în planul de producţie. In prezent, muncitorii de la fabrica „Beloiannis“ luptă cu hotărîre pentru a obţine Steagul Roşu al C.C. al Partidului, care va fi acordat cu prilejul Congresului. SARCINILE ACTUALE ALE AGRICULTURII UNGARE Agricultura din R. P. Ungară n-a avut niciodată perspective atît de măreţe ca în prezent. Niciodată ea nu a beneficiat de un sprijin de proporţiile celuia acordat în prezent de stat ca urmare a hotărîrii guvernamentale cu privire la creşterea producţiei agricole. Anul acesta din totalul investiţiilor pentru economia naţională cota-parte a investiţiilor din agricultură va fi de patru ori mai mare decit în anul precedent. Industria socialistă a ţării creează baza tehnică a agriculturii. Construirea a sute de maşini şi unelte agricole va duce la avîntul agriculturii R. P. Ungare. Oamenii muncii din agricultură primesc premii în bani şi diferite distincţii, pentru munca lor plină de abnegaţie. In ultimele şase luni, 10 muncitori agricoli au fost distinşi de către stat cu titlul de „Erou al muncii socialiste“, alţi 17 au primit ordinul „Steagul Roşu al muncii“, 37 de oameni ai muncii din agricultură au primit „Ordinul Muncii“, iar 1.200 — diferite alte distincţii. Cooperativele agricole de producţie au înregistrat rezultate remarcabile, cu mult superioare celor obţinute de ţărani, cu gospodării individuale. Gospodăriile agricole de stat au un rol de seamă în traducerea în viaţă a hotărîrii guvernamentale cu privire la dezvoltarea producţiei agricole. Ele au primit un ajutor considerabil în vederea sporirii productivităţii. Cei mai buni reprezentanţi ai ştiinţei agricole au contribuit efectiv la dezvoltarea agriculturii. In prezent oamenii de ştiinţă şi specialiştii din domeniul agronomiei au sarcina importantă de a participa activ la aplicarea metodelor agronomice ştiinţifice, de a ajuta la dezvoltarea producţiei agricole. Gospodăriile agricole experimentale constituie un model pentru agricultura înaintată şi pentru creşterea animalelor. Oamenii muncii din agricultură participă tot mai activ la întrecerea socialistă, întîmpinînd astfel cu succes cel de al 3-lea Congres al Partidului celor ce muncesc din Ungaria. PENTRU SATISFACEREA NEVOILOR SOCIAL-CULTURALE ALF. POPULAŢIEI BUDAPESTEI Aproximativ 80 la sută din bugetul oraşului Budapesta pe anul 1954 se alocă pentru nevoile sociale şi culturale ale populaţiei. In anul 1953 au fost deschise în Budapesta 7 noi şcoli medii de 7 ani, iar anul acesta se prevede construirea altor 9 şcoli. Pentru dezvoltarea bibliotecilor au fost alocaţi 7.700.000 forinţi. O sumă mult mai mare decît anul trecut este prevăzută pentru dezvoltarea sportului. Pentru nevoile sociale şi ocrotirea sănătăţii vor fi cheltuiţi anul acesta cu 42 milioane forinţi mai mult decît anul trecut. Cresc alocările pentru dezvoltarea comerţului. Se prevede ca în cursul anului să fie date în folosinţă 5.500 de noi locuinţe şi va începe construirea a peste 1.000 de locuinţe. STEAUA ROȘIE Rezoluţia Biroului Consiliului Mondial al Păcii VIENA (Agerpres) — TASS La sesiunea Biroului Cosiliului Mondial al Păcii a fost adoptată următoarea rezoluţie: După mulţi ani de război rece opinia publică a impus începerea tratativelor între guverne. Ea doreşte ca aceste tratative să fie încununate cu succes şi ea poate obţine aceasta. Conferinţa de la Berlin a miniştrilor afacerilor externe ai celor patru puteri a constituit un succes al voinţei de pace a popoarelor. Ea a arătat că tratativele sunt posibile. A fost din nou pusă în discuţie problema reducerii armamentelor. S-a ajuns la un acord cu privire la convocarea la Geneva a unei conferinţe pentru problemele Extremului Orient cu participarea celor cinci mari puteri şi a altor state interesate. Astfel s-au creat condiţii pentru găsirea din nou a unor hotărîri acceptabile cu privire la problemele litigioase care desbină lumea. De acum înainte opinia publică vede clar că politica de remi- Litarizare în primul rînd a Germaniei occidentale în cadrul „comunităţii defensive europene“ constituie o piedică şi o primejdie serioasă împotriva păcii. Alternativa este clară: ori se va constitui „comunitatea defensivă europeană“ şi Europa va rămîne scindată în două părţi, îndreptate una împotriva alteia şi datorită acestui fapt va spori primejdia de război, ori toate statele din Europa se vor uni fără să facă încercări de a instaura dominaţia unuia asupra altuia, în scopul garantării securităţii reciproce şi asigurării păcii în întreaga Europă. Intr-o astfel de situaţie explozia bombei cu hidrogen de la Bikini, ameninţările unor oameni de stat cu dezlănţuirea războiului atomic, intensificarea războiului din Vietnam, presiunea exercitată asupra ţărilor din America latină, din Orientul mijlociu şi apropiat, urmăresc scopul de a intimida popoarele. Remilitarizarea Japoniei, crea- rea în ultima vreme de baze americane în Spania, proiectele de acorduri militare cu Pakistanul, îndreptate împotriva suveranităţii naţionale a acestei tari şi a securităţii Indiei, reprezintă o încercare de a pune popoarele în faţa unor fapte împlinite. Opinia publică nu va permite ca prin astfel de acţiuni să se pună în primejdie rezultatele tratativelor cerute de ea. Ea pate impune respingerea „comunităţii defensive europene“ in Franţa şi Italia şi astfel să impună reluarea tratativelor de la Berlin pînă la reglementarea paşnică a problemei germane. Ea poate cere şi poate obţine interzicerea armei atomice. Ea poate cere şi poate obţine respectarea independenţei naţionale, restabilirea schimbului economic şi cultural între toate ţările necesar pentru prosperarea generală. Ea poate exercita o influenţă hotărîtoare asupra desfăşurării conferinţei de la Geneva. Cele cinci mari puteri care se vor întruni pentru prima oară, împreună cu alte state interesate, pot să ajungă la o înţelegere cu privire la securitatea generală în Extremul Orient. Această securitate poate fi asigurată ca urmare a normalizării relaţiilor dintre toate ţările din Asia a căror independenţă va fi recunoscută, iar securitatea garantată. Coreea trebuie să fie unificată pe cale paşnică şi trebuie să-şi hotărască în mod liber soarta după retragerea trupelor străine. O încetare imediată a focului în Indochina va permite începerea unor tratative între Franţa şi Republica Democrată Vietnam. Conferinţa de la Geneva poate şi trebuie să constituie o etapă importantă pe calea destinderii încordării internaţionale şi a dezarmării. In aceste condiţii Biroul Consiliului Mondial al Păcii consideră necesară convocarea la sfîrşitul lunii mai a unei sesiuni extraordinare a Consiliului Mondial al Păcii. Această sesiune va avea loc la Berlin. Tiparul: ÎNTREPRINDEREA POLIGRAFICA: TG-MUREŞ. Redacţia :1 administraţia: Tg.-Mureş, Piaţa Stalin Nr. 18. Telefon Redacţia: 488. 688. Administraţia: 801. Tipografia: 643. Taxa poştală plătită In numerar conf. aprobării Orf. Gen. PTT Nr. 178.850 3 aprilie 1954 Comunicat cu privire la sesiunea Biroului Consiliului Mondial al Păcii VIENA (Agerpres) — TASS 1. Rezoluţia Biroului Consitransmite: Bliului Mondial al Păcii. Intre 28 şi 30 martie a avut 2. Apelul adresat popoarelor fac la Viena o sesiune a Birou din Europa,lui Consiliului Mondial al Păcii. 3. Declarația Biroului Consi- Biroul a adoptat următoarele Kiului Mondial al Păcii cu predocumente: vire la armele atomice.