Steaua Roşie, iunie 1954 (Anul 3, nr. 180-188)

1954-06-02 / nr. 180

STEAUA ROȘIE Rezoluţiile sesiunii extraordinare a Consiliului Mondial al Păcii Rezoluţia cu privire la problema armei atomice BERLIN. (Agerpres). — TASS Mondial al Păcii, transmite rezoluţiile sesiunii extraordinare a Consiliului Mijloace oarbe de distrugere totală ameninţă toate popoarele. Conştiinţa lumii se trezeşte. Parlamente, oameni de stat, cele mai înalte personalităţi religioase şi morale protestează. In numele popoarelor cerem ca măsură de cea mai mare urgenţă încheierea unui acord internaţional care să cuprindă obligaţia de a nu se mai face experienţe cu bombe atomice şi cu hidrogen şi de a nu se folosi aceste tipuri de arme. Un asemenea acord ar pregăti şi ar uşura adoptarea unor măsuri eficace care să asigure interzicerea lor deplină. El ar contribui în viitorul apropiat la slăbirea încordării situaţiei internaţionale, ar duce la reducerea generală a înarmărilor, ar deschide calea spre colaborare pentru folosirea energiei atomice în scopuri paşnice. Chemăm toate organizaţiile, toate personalităţile cărora le este scumpă pacea, cerem tuturor organizaţiilor politice, sindicale, religioase şi culturale, bărbaţilor şi femeilor din toate ţările să caute în comun, pe scară naţională şi internaţională, mijloacele pentru a obţine o înţelegere între guverne asupra următoarelor puncte principale: interzicerea fabricării, stocării şi folosirii oricăror tipuri de arme de exterminare în masă și instituirea unui strict control — pe deplin realizabil — asupra acestei interziceri. Berlin 28 mai 1954. Rezoluţia cu privire la problema securităţii Primejdia unui amestec militar al Statelor Unite ale Americii în conflictul din Indochina, care poate duce la extinderea războiului, presiunea exercitată în scopul constituirii „comunităţii defensive europene“ care ar consfinţi înarmarea Germaniei, scindarea Europei şi Asiei prin politica pactelor militare, experienţele cu arma termo-nucleară, reluate în scop de intimidare şi şantaj — toate acestea constituie noi motive care provoacă neliniştea popoarelor după primele speranţe legate de tratative. Mişcarea opiniei publice din diferite ţări, care a obţinut încheierea armistiţiului în Coreea şi începerea tratativelor pentru problemele Europei şi Asiei, poate să obţină astăzi : — încheierea cu succes a conferinţei de la Geneva, adică încetarea focului în Indochina şi reglementarea paşnică a conflictelor din Coreea şi Indochina ; — respingerea tratatelor de la Bonn şi Paris şi reluarea tratativelor cu privire la rezolvarea paşnică a problemei germane ; — o înţelegere între guverne cu privire la încetarea experienţelor cu arma atomică şi la nefolosirea acestei arme. Cu toată deosebirea dintre sistemele politice şi sociale, toate popoarele au interese comune. Aceste interese comune nu pot fi apărate, securitatea fiecărui om şi independenţa popoarelor nu pot fi asigurate prin şantajul atomic şi prin scindarea lumii în blocuri militare. Aceste interese comune ne sunt ameninţate prin înăbuşirea mişcării de eliberare naţională şi prin amestecul in treburile interne ale statelor. Nu poate fi asigurată securitatea proprie, fără a garanta securitatea celorlalţi. Securitatea comună trebuie organizată în primul rînd în Asia și în Europa de către toate statele interesate, oricare ar fi deosebirea dintre orînduirile lor sociale și politice. Berlin 28 mai 1954. Recomandarea comisiei culturale 1. Ultimele luni au fost marcate prin succese încurajatoare in domeniul schimburilor culturale. Au avut loc numeroase congrese ale oamenilor muncii intelectuale, prezentări ale realizărilor în domeniul artei teatrale şi cinematografiei, vizite de delegaţii, sărbătorirea datelor jubiliare ale unor oameni şi opere celebre, întîlniri ale profesorilor şi învăţătorilor, oamenilor de ştiinţă, studenţilor, sportivilor, etc. Toate acestea confirmă dorinţa popoarelor de a-şi împărtăşi reciproc roadele muncii lor, ale progresului tehnic, realizările în domeniul ştiinţei şi artei. 2. In acelaşi timp s-au născut şi au crescut largi mişcări naţionale care au drept scop să dezvolte cultura originală a fiecărei ţări şi sa răspîndească cuceririle minţii omeneşti în masele largi ale poporului. Impotrivindu-se oricărei încercări de înăbuşire a culturii naţionale, deoarece asemenea încercări constituie un atentat la suveranitatea ţărilor, aceste mişcări se străduiesc să contribuie la apariţia unor opere care, sporind tezaurul cultural al fiecărui popor, îmbogăţesc legăturile internaţionale. 3. Deşi rezultatele obţinute în domeniul legăturilor culturale, ca şi în dezvoltarea culturilor naţionale, sunt încurajatoare, totuşi ele nu corespund posibilităţilor actuale. Mai sunt încă prea multe obstacole care împiedică popoarele să folosească în întregime cuceririle minţii omeneşti. Este de neconceput ca obstacole de ordin administrativ sau politic să mai poată sta în calea exprimării libere a ideilor, a circulaţiei persoanelor şi operelor. Aceste obstacole trebuie să dispară; ele vor dispare dacă fiecare om, căruia îi este dragă cultura, va fi conştient de răspunderea sa şi va sprijini cu fermitate orice iniţiativă, indiferent de unde ar porni, îndreptată spre lichidarea acestor obstacole, spre dezvoltarea continuă a activităţii culturale naţionale şi spre lărgirea schimburilor reciproce. Popoarele vor ca cultura să slujească cauza prieteniei și păcii între oameni. Berlin 28 mai 1954. Aspecte din viata copiilor . . . In U. R. S. S. -o- in S. U. A. Intr-una din taberele pioniereşti din apropierea Moscovei. Pescuitul este una din ocupaţiile cele mai preferate ale copiilor. Viaţa muncitorilor din S.U.A. devine din zi în zi mai grea. Mizeria este aceeaşi peste tot, pentru omul muncii. Casa din fotografie se numără printre miile de case ale muncitorilor americani, care se sbat în cea mai neagră mizerie și sărăcie. 2 iunie 1954 Şedinţa restrînsă din 31 mai a conferinţei de la Geneva GENEVA (Agerpres). După cum transmite agenţia France Presse, la sfârşitul şedinţei restrinse din 31 mai a conferinţei miniştrilor Afacerilor Externe de la Geneva a fost dat publicităţii următorul comunicat: „In şedinţa restrînsă din 31 mai, cei nouă delegaţi au continuat examinarea posibilităţii restabilirii păcii în Indochina. S-a adus la cunoştinţa delegaţilor că la 1 iunie va avea loc o reuniune preliminară între reprezentanţi militari ai celor două părţi beligerante pentru a pregăti consfătuirea reprezentanţilor celor două comandamente. Viitoarea şedință restrinsă va avea loc la 2 iunie“. conferinţa de presă a delegaţiei sovietice la conferinţa de la Geneva GENEVA (Agerpres). — TASS La 29 mai, după încheierea şedinţei celor nouă delegaţii, consacrată discutării problemei privitoare la restabilirea păcii în Indochina, serviciul de presă al delegaţiei sovietice a organizat o conferinţă de presă pentru reprezentanţii presei care publică informaţii despre desfăşurarea conferinţei de la Geneva. In cadrul acestei conferinţe de presă, L. F. Ilicev, şeful serviciului de presă al Ministerului Afacerilor Externe al U.R.S.S. a dat citire comunicatului adoptat în unanimitate la şedinţă din 29 mai,comunicat care a stîrnit un deosebit interes în rîndurile ziariştilor prezenţi. Răspunzînd la numeroasele întrebări puse de ziarişti, reprezentantul delegaţiei sovietice a subliniat îndeosebi că înţelegerea dintre participanţii la conferinţă intr-o serie de probleme referitoare la situaţia din Indochina, despre care se vorbeşte în comunicat, are o însemnătate pozitivă pentru desfăşurarea în viitor a lucrărilor conferinţei. Răspunzînd la uni din întrebări, L. F. Ilicev a declarat că punctele enumerate în comunicat, asupra cărora s-a căzut de acord, au construit obiectul unor discuţii preliminare amănunţite şi a înţelegerii între delegaţii, până la şedinţa din 29 mai au avut loc o serie de întrevederi între şeful delegaţiei U.R.S.S., V. M. Molotov, şi şeful delegaţiei Angliei, A. Eden. In cursul acestor întrevederi au fost examinate problemele cuprinse în comunicat, printre care şi probleme deosebit de importante privind stabilirea unui contact între reprezentanţii celor două comandamente, atît la Geneva cit şi la faţa locului, aşa după cum a propus delegaţia U.R.S.S. încă la începutul discutării problemei indochineze în şedinţele restrinse. Prezentând această propunere, delegaţia sovietică a pornit de la faptul că, dat fiind caracterul complex al problemei in discuţie este necesar un contact între cele două comandamente, atît la Geneva cit și la fața locului. Demisia ministrului M. Jacquet, membru al delegaţiei franceze la conferinţa de la Geneva PARIS (Agerpres). — Preşedintele Consiliului de Miniştri, Laniel, a acceptat demisia lui Marc Jacquet, membru al partidului gaullist, din postul de ministru pentru statele asociate. Jacquet făcea de asemenea parte din delegaţia franceză la conferinţa de la Geneva. Comentatorii agenţiilor de presă occidentale subliniază că demisia lui Jacquet a fost determinată de divergenţele existente între el şi guvern în problema indochineză. Se ştie că fostul ministru pentru statele asociate s-a pronunţat în repetate rînduri pentru încetarea ostilităţilor în Indochina şi pentru încheierea armistiţiului în această ţară. Totodată se anunţă că generalul de brigadă Henri Delter, comandant şef adjunct al forţelor terestre franceze din Vietnamul de sud, a părăsit durat,nică Indochina piecînd la Geneva, unde va participa la lucrările conferinței in problema indochineză în calitate de expert militar al Franţei. Cu privire la evacuarea prizonierilor de război răniţi din corpul expediţionar francez de la Dien Bien Fu PEKIN (Agerpres). — Agenţia Vietnameză de Informaţii transmite: Delegaţia comandamentului suprem francez la Dien Bien Fu a făcut o declaraţie in care a confirmat că francezii ,,au încercat fără avertisment“ acordul din 13 mai privind evacuarea răniţilor. Reprezentanţii francezi mulţumesc pentru eliberarea a 858 de prizonieri de război răniţi şi aduc mari laude personalului medical al armatei populare vietnameze. Declaraţiile prizonierilor sunt cuprinse în raportul publicat în comun de reprezentantul înaltului comandamental armatei populare vietnameze şi reprezentantul comandamentului suprem al corpului expediţionar francez din Indochina cu privire la evacuarea prizonierilor de război rănit din corpul expediţionar francez, eliberaţi de înaltul comandament al armatei populare vietnameze între 13 şi 26 mai. In acest raport comun se spune intre altele: Delegaţia comandamentului suprem francez confirmă că înaltul comandament al armatei populare vietnameze a, respectat cu stricteţe acordul din 13 mai. Delegaţia comandamentului, suprem francez aduce un omagiu politicii umanitare a preşedintelui Ho Şi Min şi exprimă mulţumiri personalului armatei populare vietnameze datorită căruia evacuarea răniţilor a putut fi realizată in cele mai bune condiţii, mulţumeşte în mod deosebit personalului medical al armatei populare vietnameze pentru grija manifestată faţă de răniţii din corpul expediţionar francez din momentul căderii fortăreţe Dien Bien Fu şi piuă la plecarea de acolo. Delegaţia comandamentului suprem francez are numai cuvinte de laudă pentru relaţiile personale stabilite, care au uşurat în mod considerabil îndeplinirea sarcinii ce a stat în faţa celor două delegaţii şi exprimă mulţumiri delegaţiei armatei populare vietnameze pentru ospitalitatea acordată. PE SCURT 4 La 29 mai, ziarele egiptene au anunţat o nouă ciocnire între trupele de frontieră israeliene şi egiptene, in regiunea El Mogazi, la sud deGaza. După cum arată ziarele,trupele israeliene au trecut linia stabilită prin armistiţiu şi au pătruns pe teritoriul ocupat de trupele egiptene, deschizind focul asupra unui pichet de grăniceri egipteni. Puterile imperialiste, scriu ziarele, încurajează astfel de incidente întrucît acestea le înlesnesc să-și ducă politica de pregătiri militare in această regiune. ■jt Duminică sau încheiat lucrările Congresului partidului catolic M.R.P. din Franţa. In rezoluţiile prezentate congresului, conducătorii M.R.P.-ului reafirmă politica lor in sprijinul creării comunităţilor „defensivă“ şi „politică“ europeană. In acelaşi timp el anunţă refuzul lor de a participa la orice coaliţie guvernamentală care ar încerca să urmeze o altă cale în materie de politică externă. împotriva acestei rezoluţii s-au ridicat deputatul Henri Bouret şi senatorul Hamon. •11 La 28 mai, Departamentul de stat al S.U.A. a anunţat că reprezentanţii militari ai şefilor de stat major al S.U.A., Marii Britanii, Franţei, Australiei şi Noii Zeelande se vor întruni la Washington la 3 iunie. Washingtonul a declarat de nenumărate ori că intenţia guvernului SUA este ca cu acest prilej să se pună bazele blocului agresiv al Asiei de sudest. Tiparul: ÎNTREPRINDEREA POLIGRAFICĂ, Tg.Mureş. Redacţia şi administraţia: Tg. Mureş, Str. Gheorghe Doja Nr. 9, Telefon Redacţia: 498. 899. Tipografia: 643. Taxa poştală plătită în numerar conf. aprobării Dir. Gen. PTT Nr. 179.860