Steaua Roşie, februarie 1955 (Anul 4, nr. 251-258)

1955-02-02 / nr. 251

4* Ca aspect exterior aceasta este o piatră obişnuită, o specie de piatra de munte denumită gabbro, de provenienţă vulcanică. In împrejurimile oraşului Sverdlovsk, se află rezerve uriaşe de piatră gabbro. Ea constituie materia primă de bază în prepararea vatei temoizolante, folosită în construcţie. De la uzina care produce vată minerală, zeci de mii de tone de vată şi pîslă fabricate din această piatră sunt trimise pe şantierele de construcţie din Urali, Siberia, Orientul îndepărtat. Straturile subţiri de vată, aşezate in peretele despărţitor al caselor şi planşelor dintre etaje, acţionează ca minunaţi izolatori, asigurind amortizarea zgomotelor. De curînd, uzina din Sverdlovsk a executat o comandă pentru combinatele de construcţii de case din Ural, Siberia, Kazahstan. A fost pusă, de asemenea, în funcţiune o instalaţie pentru fabricarea de planşe de vată minerală. Ele sunt destinate pentru izolarea termică a acoperișurilor întreprinderilor industriale. Cu cîteva luni in urmă, la fabrica de produse ceramice „Strosfaians" din leningrad a ost pus în funcţiune primul cuptor-tunel din ţară, care funcţionează cu gaz de generator rece. Arderea semiporţelanului folosit în construcţie şi a fabricatelor sanitare se face în acest cuptor fără cutii de şamotă refractară. Cuptorul proiectat şi construit de specialiştii sovietici, lucrători la Institutul de Stat din Leningrad de cercetări ştiinţifice in domeniul ceramicei, prezintă un mare interes ştiinţific şi practic. Produsele arse in cuptor sunt strălucitoare şi albe ca zăpada, cu o glazură la suprafaţă absolut omogenă. S-ar putea crede că ele au fost arse într-un cuptor cu mufă, fără accesul gazelor de încălzire. Regimul de temperatură asigură deplin arderea produsului biscuit de semiporţelan. Consumul gazului de generator, datorită marii lui puteri calorice, a fost redus de la 1.200 m.c. pe oră, cum prevedea proiectul, la 800 m.c. Capacitatea agregatului după reglare a fost sporită de la 35.000 la 50.000 piese de mari dimensiuni pe an. Unităţile de aviaţie pentru deservirea agriculturii din R.S.S. Lituaniană încheie cu colhozurile şi sovhozurile contracte pe anul 1955 pentru tratarea semănăturilor din aer. Folosirea aviaţiei în agricultura Lituaniei se intensifică an de an. Anul trecut, cu ajutorul avioanelor s-a efectuat îngrăşarea suplimentară a semănăturilor de cereale de toamnă şi primăvară, de ierburi pe fineţe şi păşuni, plivitul buruienilor pe cale chimică. S-a dus luptă împotriva dăunătorilor pădurilor, grădinilor, etc. In R.S.S. Lituaniană s-a efectuat pentru prima oară semănatul din avion al trifoiului, ceea ce a dat rezultate excelente. S-a dovedit a fi deosebit de eficace îngrăşarea suplimentară din avioane a sfeclei de zahăr. Pretutindeni această lucrare a contribuit la sporirea cu 0,5—0,8 la sută a conţinutului de zahăr in rădăcinile de sfeclă de zahăr şi la sporirea producţiei la hectar cu 30-40 la sută. In anul 1954, avioanele au lucrat in total 20.000 hectare. In anul 1955, această cifră va spori de 2,5 ori. In U.R.S.S. televiziunea capătă o largă dezvoltare. Creşte producţia de aparate de televiziune, se perfecţionează calitatea lor. Anul trecut s-au bucurat de căutare in special aparatele „Temp" „Avangard, Sever“ „Zenit“. In 1955 se vor produce şi pune în vînzare peste 500.000 aparate de televiziune. Vor fi create tipuri noi, iar mărcile arătate mai sus vor fi îmbunătăţite. O noutate în televiziune este transmisia în culori naturale. In această direcţie s-au şi obţinut rezultate bune. O serie de instituţii, case de cultură, cluburi şi muzee din Moscova vor primi in curînd aparate de televiziune pentru transmisia în culori. La cinematograful „Ermitai“ din Moscova a fost instalat un aparat special de televiziune cu ecran de 3 metri pe 4. Cele mai diferite manifestări — meciuri, concursuri, spectacole teatrale, etc. - vor putea fi urmărite aci de sute de spectatori. Se desfăşoară actualmente lucrările de proiectare a unui aparat de televiziune cu ecran de 1 metru pătrat. Acest aparat va ridica nivelul muncii culturale în cluburi şi colţuri roşii, va da posibilitate celor veniţi la case de odihnă să-şi petreacă timpul în mod şi mai plăcut. Se îmbunătăţeşte desigur şi proiecţia. Centrele de televiziune din Moscova, Leningrad, Kiev, Harcov şi Kalinin vor primii instalaţii noi. In cursul anului 1955 vor fi amenajate centre de televiziune şi într-o serie de alte oraşe din U.R.S.S. La 28 ianuarie s-a încheiat la New York prima sesiune a Comitetului consultativ al O.N.U. pentru pregătirea conferinţei internaţionale în problemele folosirii paşnice a energiei atomice. în cursul lucrărilor comitetului, reprezentantul U.R.S.S., academicianul D. V. Skobelţîn, a propus să se includă în programul conferinţei punctul „Prima centrală electrică industrială atomică în U.R.S.S. şi căile de dezvoltare a energeticei atomice“. Această chestiune, care are o mare importanţă pentru folosirea paşnică a energiei atomice, a fost inclusă în Scurte ştiri programul lucrărilor conferinţei, deşi reprezentanţii S.U.A. şi ai altor ţări au încercat să împiedice includerea ei pe ordinea de zi. ★ In cadrul şedinţei de închidere a plenarei C.C. al Partidului Comunist Francez, care s-a deschis la 26 ianuarie, Maurice Thorez a rostit o amplă cuvîntare, în care cere poporului francez, tuturor forţelor naţionale şi democratice să se unească în lupta împotriva înarmării Germaniei şi a pericolului unui război atomic. ★ In cadrul lucrărilor conferinţei primilor, miniştri ai ţărilor arabe, după cum relatează ziarele, premierii au discutat situaţia creată în legătură cu hotărîrea guvernului Irakului de a încheia un pact militar cu Turcia şi s-au pronunţat împotriva participării ţărilor arabe la alianţe militare cu statele care nu sunt membre ale Ligii ţărilor arabe. Ziarul „Al-Gumhuria“ scrie că „ţările arabe au respins propunerea lui Menderes de a adera la pactul militar turco-irakian". Ziarul „Ahbar Ellaum“ scrie de asemenea că „premierii ţărilor arabe s-au pronunţat împotriva participării la un pact militar cu Turcia. STEAUA ROȘIE Ecoul internaţional al decretului Prezidiului Sovietului Suprem al U. R. S. S. cu privire la încetarea stării de război între Uniunea Sovietică şi Germania PRAGA (Agerpres). CETERA anunţă: Presa cehoslovacă continuă să acorde o mare atenţie Decretului Prezidiului Sovietului Suprem al U.R.S.S. cu privire la încetarea stării de război între Uniunea Sovietică şi Germania. Ziarele subliniază eforturile Uniunii Sovietice îndreptate spre crearea premizelor necesare în vederea reunificării Germaniei pe o bază paşnică şi democrată, potrivit voinţei adevărate a majorităţii covîrşitoare a poporului german. In prezent, cînd toţi oamenii iubitori de pace urmăresc cu mare simpatie lupta oamenilor muncii germani pentru unitatea Germaniei şi pentru pace, scrie ziarul „Pravda", care apare la Bratislava, Uniunea Sovietică a hotărît sa pună capăt situaţiei anormale în care, după 10 ani de la terminarea războiului, nu a fost încă încheiat tratatul de pace cu Germania şi în care aceasta din urmă se află într-o situaţie de inegalitate pe plan internaţional faţă de celelalte popoare şi state. Poporul nostru, scrie în încheiere ziarul, salută cu căldură Decretul Prezidiului Sovietului Suprem al U.R.S.S., care acordă sprijin poporului german in lupta sa pentru un viitor fericit, pentru crearea unui stat german unit, iubitor de pace și democrat. BERLlX' (Agerpres). — A.D.N. transmite: Oamenii muncii din Republica Democrată Germană au salutat cu bucurie Decretul Prezidiului Sovietului Suprem al U.R.S.S. cu privire la incetarea stării de război, între Uniunea Sovietică şi Germania. In cadrul unui miting fulger, muncitorii şi salariaţii şantierului „Mathias Thesen“ din Wismak, au adoptat în unanimitate o rezoluţie prin care aduc vii mulţumiri guvernului sovietic pentru hotărîrea luată. 4.500 de minieri de la minele de huilă Mücheln (Halle) au trimis o scrisoare Prezidiului Sovietului Suprem exprimîndu-şi mulţumirea pentru Decretul de încetare a stării de război cu Germania. Muncitorii, studenţii şi salariaţii din Halle au salutat Decretul, trimiţînd, o telegramă ambasadorului U.R.S.S. în R.D. Germană, Puşkin. La Steglitz a avut loc un miting la care au participat membrii ai partidului Social Democrat precum şi activişti şi membri ai Uniunii Sindicatelor din Germania occidentală. S-a adoptat în unanimitate o rezoluţie în care se cer tratative cu privire la soluţionarea problemei germane pe cale paşnică şi împedicarea ratificării acordurilor de la Paris. Proteste în Anglia împotriva reînvierii militarismului german LONDRA. (Agerpres). După cum anunţă ziarul „Daily Worker“, o serie de organizaţii locale ale partidului liberal au adoptat rezoluţii de protest împotriva politicii de înarmare a Germaniei occidentale. In rezoluţia organizaţiei din Watford se spune că „organizaţia constată cu regret aprobarea şi încurajarea de către Marea Britanie a acţiunii de creare a unei noi armate germane şi a unui nou stat major german. Ea consideră că acest lucru va face să crească suspiciunile, încordarea şi teama de război ". In rezoluţia adoptată de organizaţia locală din Ilford se subliniază primejdia pe care o prezintă pentru Marea Britanie armele de exterminare în masă: „In cazul unui război atomic — se subliniază in rezoluţie — ţara noastră este în primejdia de a fi distrusă“. Ps** si«?“ "H\aSv£in I PEKIN (Agerpres). — China Nouă: Ziarul „Jenminjibao“, referindu-se într-un articol de fond la acţiunile agresive ale S.U.A., scrie că guvernul american vrea pe de o parte să strecoare prin O.N.U. planul aşa-numitei încetări a focului între R. P Chineză şi clica lui Cian Kai-şi, iar pe de altă parte intensifică pregătirile de ivrim şi provocările războinice faţă de R. P. Chineză. Comentînd cererea preşedintelui S.U.A., Eisenhower, de a i se acorda împuterniciri pentru folosirea forţelor armate ale S.U.A. în vederea „apărării“ Taiwanului şi a insulelor Penhuledao, ziarul subliniază că mesajul special al preşedintelui S.U.A. în această problemă nu este decît un mesaj de război şi un amestec grosolan al S.U.A. în chestiunile interne ale R. P. Chineze. Poporul chinez, continuă ziarul, condamnă aspru şi se pronunţă cu hotărîre împotriva acestei provocări războinice americane. El va elibera cu orice preţ Taiwanul şi, dacă forţele armate americane vor îndrăzni să atace China, poporul chinez va da o ripostă nimicitoare. încercările guvernului S.U.A. şi ale adepţilor săi de a înfăptui aşa-numita „încetare a focului" între poporul chinez şi clica trădătoare a lui Cian Kai-şi nu rezistă la nici o critică. Trebuie să se lichideze cu clica trădătoare a lui Cian Kai-şi, respinsă de poporul chinez de 600 milioane de oameni Insula Taiwan, unde s-a cuibărit această clică, trebuie să fie eliberată, orice s-ar pălăvrăgi despre „încetarea focului“. După cum reiese din mesajul special al la Eisenhower, arată ziarul, S.U.A. intenţionează să-l sprijine şi pe viitor pe Cian Rai şi. Cu alte cuvinte, S.U.A. vor participa cu forţele lor armate, împreună cu bandiţii dankai-Creşte indignarea împotriva intervenţiei S. U. A. în afacerile interne ale Chinei şişti, la operaţiunile militare desfăşurate in zona insulelor de coastă, încercînd să împiedice prin provocări războinice nimicirea trupelor gomindaniste de pe aceste insule. De fapt S.U.A. fac deja acest lucru. Flota americană patrulează în regiunea insulelor Dacon şi autorităţile militare americane au declarat totodată în mod ameninţător că flota este înarmată cu bombe atomice care pot fi folosite la nevoe. Este absolut clar, scrie „Jenminjibao" că aceasta este o provocare războinică şi o încercare de a intimida poporul chinez cu arma atomică. Guvernul S.U.A. cunoaşte hotărîrea poporului chinez de a elibera Taiwanul ; ameninţările lui Eisenhower nu vor speria poporul chinez. Mesajul lui Eisenhower scontează să oblige O.N.U. să se amestece în treburile interne ale Chinei şi să sprijine S.U.A. în ocuparea cu forţa a Taiwanului, pentru a scinda China şi pentru a da S.U.A. posibilitatea de a-şi consolida poziţia în insulele chineze de coastă şi de a extinde apoi operaţiunile militare împotriva R. P. Chineze. Menţionînd că în acest mesaj se fac încercări de a prezenta acţiunile S.U.A. îndreptate spre ocuparea unui teritoriu chinez ca fiind necesare pentru asigurarea „securităţii“ S.U.A., ziarul subliniază că aceste afirmaţii se aseamănă ca două picături de apă cu afirmaţiile imperialiştilor japonezi, care au invadat in anul 1931 China de nord-est declarînd că „Manciuria este prima linie de apărare a Japoniei“. In încheiere „Jenminjibao“ scrie că mesajul lui Eisenhower are drept scop să înşele popoarele lumii şi mai ales poporul american. Amintind de consecinţele politicii müncheneze a cercurilor guvernante engleze şi franceze, articolul de fond arată că americanii, care urmează această politică, ar vrea să atragă din nou asupra popoarelor din lumea întreagă şi, în primul cînd, asupra poporului chinez cele mai mari urgii. Poporul chinez şi toate popoarele iubitoare de pace din lume nu vor uita însă niciodată învăţămintele istoriei şi nu vor îngădui noi crime. Dacă pţîţătorii la război vor risca să provoace un nou război, îi va aştepta din nou o înfrîngere cruntă. ALEGĂTORI AMERICANI SE PRONUNŢĂ ÎMPOTRIVA INTERVENŢIEI S.U.A. WASHINGTON (Agerpres). — TASS Senatorul independent Wayne Morse, care s-a pronunţat în senat împotriva rezoluţiei prin care se acorda preşedintelui S.U.A. dreptul de a folosi forţe armate împotriva Republicii Populare Chineze sub pretextul „apărării" Taiwanului şi a altor insule chineze, a dat publicităţii o serie de scrisori în care alegători americani cer respingerea acestei rezoluţii de către Congres. „Nu acordaţi preşedintelui dreptul de a se amesteca în războiul civil din China, scrie Gross din Los Angeles După părerea noastră, acest act nu este nici logic, nici rezonabil şi nici nu are temei moral“. „Nu admiteţi în nici un fel de împrejurări atacarea Chinei continentale", cere în scrisoarea sa cetăţeanul Romey din oraşul Cleveland. „Politica lui Durles, se spune în scrisoarea lui Russo din Portland (statul Oregon), va avea rezultate nefaste. Măsurile militare şi riscul nu pot fi prezentate drept mijloace pentru menţinerea păcii. Cer să vă pronunţaţi împotriva ameninţărilor nedibace cu războiul, împotriva pierderii prestigiului nostru în Asia şi în întreaga lume“. Pronunţîndu-se împotriva ocupării Taiwanului de către forţele armate ale S.U.A., Vânzând scrie din Washington : „America ar porni împotriva oricărei ţări care ar ocupa insulele situate de-a lungul litoralului nostru Noi nu am vrea ca China să-şi ţină trupele în Porto-Rico, Cuba sau Alaska... De aceea să plecăm din Formoza şi să permitem chinezilor să termine ei înşişi războiul civil“. Fiecare vot dat pentru „apărarea“ Taiwanului, se spune în continuare în scrisoare, „va însemna un sprijin dat danbaişiştilor şi grupului de americani privilegiaţi, împotriva voinţei poporului american“. CONVOCAREA ŞEDINŢEI CONSILIULUI DE SECURITATE NEW YORK (Agerpres). - TASS Preşedintele Consiliului de Securitate Munro (Noua Zeelandă), a anunţat că pentru dimineaţa zilei de 31 ianuarie a fixat o şedinţă a Consiliului de Securitate în vederea discutării situaţiei din strâmtoarea Taiwanului. Şedinţa este convocată la propunerea delegaţiei Noii Zealande, care a adresat în legătură cu aceasta Consiliului de Securitate o scrisoare speciali. Lodge, reprezentantul S.U.A. în O.N.U., a declarat imediat că guvernul S.U.A. „sprijină inițiativa guvernului Noii Zeelande“ în această problemă. Tiparul: ÎNTREPRINDEREA POLIGRAFICA, Tg.-Mureş. Redacţia şi administraţia: Tg.-Mureş Str. Gheorghe Doja Nr. 9, Telefon Redacţia: 2688,2498. Tipografia: 2643, taxa poştală plătită in numerar conf. aprobării Dir. Gen. P.T.T Nr. 179.850, 2 februarie 1955