Steaua Roşie, ianuarie 1957 (Anul 6, nr. 458-465)

1957-01-05 / nr. 458

N. S. HRUŞCIOV. Forţele care luptă pentru pace sunt acum suficient de puternice pentru a-i înfrîna pe aventurierii războinici MOSCOVA (Agerpres). — TASSY Koucky, redactor şef al ziarului „Rude Pravo“, organul Partidului Comunist Cehoslovac s-a adresat lui N. S. Hruşciov, primsecretar al C.C. al P.C.U.S., cu rugâmintea de a răspunde la cîteva întrebări. Urmează întrebările și răspunsurile la aceste întrebări. ÎNTREBARE: Hotăririle Congresului al XX-lea al P.C.U S. arată limpede că masele populare sunt suficient de puternice pentru a preîntimpina un război şi pentru a-şi asigura, în condiţiile dezvoltării paşnice, un viitor fericit. In anul care a trecut, omenirea a obţinut în această direcţie succese neîndoielnice, respingînd agresiunea în Egipt şi încercările de a restaura regimul reacţionar fascist in Ungaria. Care sînt, după părerea dv., sarcinile imediate ale luptei pentru micşorarea încordării internaţionale şi asigurarea unei păci trainice în întreaga lume? RĂSPUNS: Evenimentele din anul 1956 au arătat în mod convingător că: lupta pentru menţinerea şi consolidarea păcii este cea mai importantă sarcină a actualităţii. Această luptă exprimă interesele vitale fundamentale ale popoarelor. Se ştie că datorită eforturilor statelor iubitoare de pace s-a realizat o slăbire considerabilă a încordării internaţionale. Această desfăşurare a evenimentelor a nemulţumit Insă în mod vădit acele cercuri războinice ale puterilor occidentale care sunt interesate în continuarea războiului rece, în aţîţarea urii între popoare, pentru ca monopolurilor capitaliste să ie fie mai uşor să continue cursa înarmărilor şi să ob- H tină de pe urma acesteia profituri fabuloase Tocmai de aceea, reacţiunea a început să complice situaţia internaţională. Aceasta şi-a găsit expresia în atacul agresorilor anglo-franco-israelieni împotriva Egiptului şi în complotul fascist contrarevoluţionar împotriva orînduirii democrat-populare din Ungaria. Astfel, imediat s-a agravat simţitor primejdia unui nou război mondial. Dar atît o aventură, cît şi Cealaltă au eşuat. De ce nu au reuşit imperialiştii săşi realizeze planurile?in primul rind, deoarece forţele care luptă pentru pace sînt acum suficient de puternice pentru a-i înfruna pe acei aventurieri care, urmărind scopurile lor egoiste, vor să împingă popoarele în nenorocirile unui nou război. Acum trebuie să fie limpede pentru toţi că orice încercare a imperialiştilor de a dezlănţui un război, orice încercare a forţelor reacţiunii de a atenta la cuceririle popoarelor ţărilor socialiste, vor primi riposta cuvenită. Unul din învăţămintele principale ale anului care a trecut este acela de a întări vigilenţa popoarelor împotriva uneltirilor agresorilor imperialişti, de a desfăşura cu hotărire lupta pentru pace. Este neîndoielnic că în noul an, 1957, forţele păcii se vor întări şi mai mult şi aceasta va contribui intr-o măsură însemnată la îmbunătăţirea situaţiei internaţionale. De o mare însemnătate pentru micşorarea încordării internaţionale şi întărirea păcii în întreaga lume ar fi astăzi, după părerea mea, reducerea armamentelor şi forţelor armate, interzicerea armei atomice şi cu hidrogen, încetarea cursei înarmărilor ar contribui la întărirea încrederii internaţionale, iar reducerea uriaşelor cheltuieli pentru înarmare ar duce la ridicarea bunei stări a popoarelor. Guvernul sovietic a dat dovadă în repetate rînduri de iniţiativă şi a prezentat propuneri constructive în problema dezarmării. Mai mult, Uniunea Sovietică a înfăptuit în această direcţie o serie de măsuri practice, reducing considerabil forţele sale armate Un rol activ în lupta pentru consolidarea păcii îl au Republica Cehoslovacă, Republica Populară Chineză, toate ţările socialiste. O mare însem- I nătate pentru micşorarea încordării internaţionale ar avea-o crearea unui sistem de securitate colectivă în Europa, ceia ce ar corespunde desigur intereselor vitale ale tuturor popoa- relor, deoarece crearea unui asemenea sistem ar asigura menţinerea păcii. " Dezvoltarea pe toate căile a legăturilor economice şi culturale interna- tionale, bazate pe principiile egalită- tii în drepturi, a fost şi continuă să fie un factor important în stabilirea unei mai mari încrederi şi înţelegeri între popoare. Uniunea Sovietică a fost şi este pentru colaborarea economică largă, nestingherită cu toate ţările, colaborare liberă de orice discriminare, pentru lărgirea legăturilor culturale. Acestea sunt, după părerea mea, unele probleme ale luptei pentru micşorarea încordării internaţionale şi asigurarea unei păci trainice în întreaga lume. ÎNTREBARE: Poporul muncitor din toate ţările va sărbători anul acesta o dată remarcabilă — cea de-a 40-a aniversare a marii evoluţii Socialiste din Octombrie. Această zi aminteşte partidelor comuniste şi muncitoreşti să se unească şi mai hotărît sub steagul marxism-leninismului, să lupte şi mai perseverent pentru crearea unei trainice unităţi internaţionale a clasei muncitoare. Care este după părerea dv. lucrul cel mai important în înfăptuirea acestui ţel ? RĂSPUNS : in octombrie 1917, clasa muncitoare, oamenii muncii din ţara noastră, sub conducerea marelui Lenin, a partidului bolşevic, au răsturnat regimul capitalist, au creat statul socialist al muncitorilor şi ţăranilor. In calea construirii societăţii noi au stat greutăţi uriaşe. Poporul sovietic le-a biruit însă şi a construit socialismul. Se poate spune cu toată certitudinea că după 1917, întreaga evoluţie internaţională, înaintarea popoarelor pe calea progresului s-au desfăşurat sub influenţa Marii Revoluţii Socialiste din Octombrie. După popoarele din U.R.S.S., pe calea socialismului au păşit popoarele marii Chine, Cehoslovaciei şi ale altor ţări din Europa şi Asia. S-a format, se întăreşte şi se dezvoltă marea comunitate a ţărilor socialiste, care formează sistemul socialist mondial. In aceste ţări, forţa îndrumătoare şi conducătoare o constituie partidele comuniste şi muncitoreşti. Victoriile clasei muncitoare, victoriile oamenilor muncii din Uniunea Sovietică şi din toate ţările socialiste se datoresc faptului că în activitatea lor, partidele comuniste şi muncitoreşti din aceste ţări s-au călăuzit neabătut după învăţătura marxist-leninistă, unica învăţătură justă a proletariatului. Sub steagul marxism-leninismului, partidele comuniste din Franţa, Italia şi alte ţări duc o luptă intransigentă pentru cauza clasei muncitoare, a tuturor oamenilor muncii. Tocmai de aceea duşmanii socialismului îşi îndreaptă focul împotriva partidelor revoluţionare şi în primul rînd împotriva partidelor din acele ţări in care clasa muncitoare a învins şi şi-a instaurat puterea de stat, în care se construieşte sau s-a construit socialismul. La ce procedee mîrşave nu recurg duşmanii clasei muncitoare pentru a aduce dezbinare în mişcarea comunistă, pentru a zdruncina unitatea rîndurilor partidelor comuniste şi muncitoreşti ! O reclamă deosebit de largă se face ideilor aşa-numitului „comunism naţional", opunerii elementelor de însemnătate universală pe care le-a dat Revoluţia din Octombrie şi care sunt necesare pentru trecerea cu succes de la capitalism la socialism , a particularităţilor naţionale ale dez- voltării spre socialism în diferite ţări Fireşte, că fiecare ţară are particularităţile ei în lupta pentru victora dictaturii proletariatului şi în construirea socialismului, particularităţi determinate de condiţiile naţionale şi istorice Totuşi, oricare ar fi aceste particularităţi, ele nu desfiinţează legile fundamentale ale revoluţiei socialiste. Abordarea unilaterală, punerea pe primul plan a particularităţilor naponale, a „căilor aparte” ale înaintării spre socialism într-o ţară sau alta aduc prejudicii atît cauzei construirii socialismului în ţara respectivă, cît şi întregii comunităţi a ţărilor socialiste. Sarcina constă în a întări vigilenţa faţă de uneltirile duşmanilor socialismului, în a da o ripostă hotărîtă tuturor încercărilor de a submina bazele unităţii clasei muncitoare şi a avangărzii sale — partidele comuniste şi muncitoreşti. Este necesar să fim vigilenţi şi faţă de acei care sub masca de prieteni, sub steagul luptei pentru socialism desfăşoară o activitate de dezbinare a rîndurilor socialiste, aducînd prin aceasta, intenţionat sau nu, un serviciu imperialiştilor, care caută să dezorganizeze forţele revoluţionare. Noi trebuie să ne pătrundem de sentimentul răspunderii istorice şi să mobilizăm forţele pentru întărirea Răspunsurile lui N. S. Hruşciov la întrebările redactorului şef al ziarului „Rude Pravo” partidelor comuniste şi muncitoreşti, pentru întărirea solidarităţii proletare şi a unităţii rîndurilor noastre, pentru strîngerea rîndurilor mişcării muncitoreşti internaţionale, să fim credincioşi principiilor marxism-leninismului, principiilor internaţionalismului proletar, chemării de luptă „Proletari din toate tarile uniţi-vă !”. IN INIRARE : Recentele evenimente au subliniat din nou necesitatea unităţii trainice şi a celei mai strinse colaborări a ţărilor lagărului socialist pe baza principiilor formulate în declaraţia guvernului sovietic din 30 octombrie 1956. Care sînt, după părerea dv., sarcinile principale ale întăririi acestei colaborări în 1957 ? RĂSPUNS: Aveţi perfectă dreptate cînd spuneţi că recentele evenimente au subliniat din nou, cu toată forţa, necesitatea unităţii trainice şi a colaborării celei mai strînse a ţărilor lagărului socialist. Principiile formulate în declaraţia guvernului sovietic din 30 octombrie 1956 au constituit şi constituie temelia temeliilor în relaţiile dintre U.R.S.S. şi celelalte ţări socialiste. Din păcate însă, în trecut aceste principii au fost uneori încălcate. Aceasta nu putea, bineînţeles, să nu aducă prejudicii prieteniei dintre popoarele ţărilor socialiste şi a fost folosit de elementele duşmănoase pentru aţîţarea stărilor de spirit naţionaliste, pentru slăbirea unităţii ţărilor nastre, întărirea continuă a colaborării dintre ţările socialiste cere aplicarea întocmai a principiilor leniniste ale respectării intereselor naţionale ale tuturor popoarelor, acordarea de ajutor reciproc frăţesc, dezvoltarea prin toate mijloacele a legăturilor de prietenie, pentru ca poporul fiecăruia dintre statele noastre să simtă folosul practic al acestei colaborări. Care este izvorul forţei invincibile a ţărilor socialiste? Izvorul rezidă în unitatea şi coeziunea, în tăria comunităţii ţărilor socialiste, aceasta constituie chezăşia unor noi succese ale socialismului. Trebuie să păzim această măreaţă cucerire a popoarelor. Aş vrea să atrag atenţia asupra lărgiriicontinue a legăturilor economice dintre ţările socialiste, ceea ce va contribui la un nou avânt al economiei şi bunei stări a oamenilor muncii. Un rol important l-ar avea lărgirea schimbului de experienţă in ce priveşte organizarea muncii în diferite ramuri ale industriei şi agriculturii, sporirea productivităţii muncii, aplicarea în producţie a realizărilor ştiinţei şi tehnicii. Este firească năzuinţa popoarelor ţărilor socialiste de a fi mai aproape unul de altul, de a şti mai mult unul despre altul. De aceea, este important să se adîncească şi să se lărgească legăturile culturale. Nu putem uita că oamenii muncii din ţările socialiste construiesc o viaţă nouă, fără exploatatori şi exploataţi, în condiţii cînd există lagărul ţărilor capitaliste, unde clasele dominante, partidele şi guvernele lor au dus şi duc o politică îndreptată împotriva ţărilor noastre. De aceea, este necesar să perfecţionăm apărarea colectivă a ţărilor socialiste, să acţionăm intens pe arena internaţională pentru menţinerea şi consolidarea păcii în întreaga lume. ÎNTREBARE: Evenimentele din ultimele luni au arătat din nou că prietenia şi frăţia cehoslovaco-sovietică este trainică şi de nezdruncinat. Ne puteţi spune dv. cîteva cuvinte despre importanţa acestei prietenii pentru popoarele celor două ţări şi pentru evoluţia internaţională ? RĂSPUNS : Oamenii sovietici preţuiesc mult relaţiile de sinceră şi frăţească prietenie şi tovărăşie care s-au statornicit între popoarele noastre încă din trecut. In anii războiului împotriva fascismului german şi în perioada de după război, prietenia soviti-o-cehoslovacă s-a călit, s-a întărit şi a devenit o prietenie veşnică. Pe ce se bazează această prietenie? Ea se bazează pe comunitatea intereselor fundamentale ale popoarelor ţărilor noastre, pe comunitara ideilor şi ţelurilor in lupta pentru cauza socialismului şi comunismului, pentru pace în întreaga lume, pentru fericirea popoarelor, pe profundă stimă şi încredere reciprocă. Ea se bazează pe principiile nobile ale internaţionalis-mului proletar şi constituie un exemiplu de relaţii de tip nou între statele socialiste. întărirea prieteniei şi frăţiei dintre popoarele noastre contribuie la dezvoltarea economică şi culturală a ambelor tari, ne dă posibilitatea de a ne ajuta unul pe altul şi de a învăţa unul de la altul, de a merge înainte cu mai mult succes, de a învinge mai uşor greutăţile. Considerăm că oamenii sovietici au ce învăţa de la oamenii muncii cehoslovaci, care au multe realizări remarcabile în dezvoltarea economiei lor naţionale şi a culturii lor. Popoarele Cehoslovaciei şi Uniunii Sovietice trebuie să păzească cu grijă şi să întărească prin toate mijloacele prietenia lor, s-o apere împotriva uneltirilor duşmanilor. Trebuie să fina vigilenţi, să nu uităm că militariştii germani urzesc planuri revanşarde, pregătesc forţe pentru noi aventuri militare împotriva popoarelor ţărilor noastre, împotriva popoarelor Europei. Popoarele Cehoslovaciei pot fi sigure că poporul sovietic va fi întotdeauna prietenul lor sincer şi de nădejde. Ingăduiţi-mi, tovarăşe redactor, să urez cititorilor combativului ziar „Rude Pravo“, harnicelor şi talentatelor popoare ale Cehoslovaciei frăţeşti, gloriosului Partid Comunist Cehoslovac succese în construirea statului lor socialist, în ridicarea continuă a bunei stări a oamenilor muncii. La mulţi ani, dragi tovarăşii N. A. BULGAHIK: Uniunea Sovietică nu va pierde nici cel mai mic prilej pentru a asigura pacea şi securitatea VARŞOVIA (Agerpres). — TA55 costume de radio pmoneze au transmis răspunsurile tovarăşului N.A. Bulganin, preşedintele Consiliului de Miniştri al U.R.S.S., la întrebările redactorului jet al radiodifuziunii poloneze. ÎNTREBARE: Care sînt perspectivele de dezvoltare a relaţiilor dintre U.R.S.S. şi Polonia în noul an? RĂSPUNS: Anul 196b a adus multe elemente noi în relaţiile de prietenie polono-sovietce. Au fost semnate acorduri importante care deschid mari posibilităţi pentru dezvoltarea şi consolidarea continuă a prieteniei frăţeşti indestructibile dintre popoarele Uniunii Sovietice şi Republicii Populare Polone. Am în vedere în primul rind declaraţia comună in legătură cu tratativele intre delegaţia Comitetului Central al P.C.U.S. şi guvernului Uniunii Sovietice şi delegaţia C. C. al P. U. P. şi guvernul Republicii Populare Polone, precum şi acordul intre guvernul Uniunii Republicilor Sovietice Socialiste şi guvernul Republicii Populare Polone privind statutul Răspunsurile lui N. A. Bulganin la întrebările redactorului șef al radiodifuziunii poloneze juridic al trupelor sovietice care se află temporar în Polonia. Este fără îndoială că in noul an 1957 noi vom depune eforturi comune pentru a lărgi colaborarea ioanică polono-sovietică în toate domeniile vieţii economice, politice şi culturale, care corespunde imereselor vitale ale celor două ţări şi intereselor întregului lagăr al socialismului. ÎNTREBARE: După părerea dv. ce trebuie să aducă omenirii anul 1957? RĂSPUNS: Cercurile agresive ale unor ţări occidentale şi propaganda lor depun destule eforturi pentru a insufla oamenilor pesimism şi neîncredere in ce priveşte perspectivele menţinerii şi consolidării păcii, pentru a-i face pe oameni să creadă in necesitatea fatală a cursei înarmărilor şi a războiului. In dorinţa lor de a împiedica slăbirea încordării internaţionale, ele recurg la aventuri militare şi provocări. Agresiunea anglo-franco-israeliană în Egipt şi răscoala contrarevoluţionară din Ungaria au dovedit in mod grăitor acest lucru. Popoarele însă urăsc cursa înarmărilor şi războiul. Ele doresc o viaţă paşnică şi liniştită pentru ele şi generaţiile viitoare şi sînt însufleţite de năzuinţa de a zădărnicii uneltirile duşmanilor păcii. Aceasta este o chezăşie sigură că ideea păcii va repurta noi şi noi succese în ciuda tuturor planurilor agresive ale reacţiunii internaţionale. Avem toate motivele să credem ca noul an 1957 va fi marcat prin victorii importante ale popoarelor in lupta lor pentru menţinerea şi consolidarea păcii, pentru slăbirea încordării internaţionale, pentru triumful principiilor coexistenţei paşnice a statelor cu orinduiri sociale diferite. Ca şi in trecut, Uniunea Sovietică nu va pierde nici cel mai mic prilej pentru a asigura pacea şi securitatea. Cuvîntarea lui K. E. VOROSILOV Dragi tovarăşi şi prieteni, cetăţeni ai Uniunii Sovietice! In numele Prezidiului Sovietului Suprem al U.R.S.S., al guvernului sovietic şi al Comitetului Central al Partidului Comunist, vă felicit călduros cu prilejul Anului Nou ! Anul 1956 a fost marcat prin mari realizări în viaţa poporului nostru, în munca sa paşnică, eroică, însufleţiţi de hotăririle Congresului al XX-lea al Partidului Comunist, oamenii sovietici au depăşit planul anual în domeniul industriei, au strîns o recoltă excelentă de cereale şi de alte produse agricole. S-a făcut mult in anul care a trecut pentru îmbunătăţirea vieţii poporului sovietic, pentru ridicarea bunăstării sale şi pentru avîntul continuu al agriculturii, precum şi al activităţii oamenilor muncii în toate domeniile construcţiei comunismului. Avem tot temeiul să ne mîndrim pentru succesele obţinute, fără să uităm însă lipsurile şi greutăţile pe care vom trebui să le lichidăm pe drumul victoriilor noastre. Anul care a trecut este remarcabil prin politica externă iubitoare de pace activă a statului sovietic. Una din dovezile în acest sens est vizita făcută anul trecut în ţara noastră de multe delegaţii guvernamentale şi parlamentare. Pentru pace şi prietenie intre popoare luptă alături de noi marea Republică Populară Chineză şi întregul lagăr al ţărilor socialiste. Popoarele Asiei şi Africii, care luptă împotriva jugului colonialist, pentru independenţă, văd în Uniunea Sovietică un puternic bastion al păcii şi libertăţii. Creşte şi se întăreşte mişcarea partizanilor păcii, care a şi devenit o forţă puternică împotriva aţîţătorilor la război. Fireşte că toate acestea stîrnesc furia şi ura imperialiştilor, care vor să agraveze situaţia internaţională. Ei au atacat Egiptul paşnic şi au fost organizatorii rebeliunii contrarevoluţionare din Ungaria. Forţele păcii s-au dovedit însă a fi mai puternice. Aventurile periculoase ale imperialiştilor au fost lichidate. Trăgînd învăţăminte din evenimentele anului care a trecut, poporul sovietic şi toţi prietenii păcii şi liberiaic îşi vor strînge şi mai mult rîndurile pentru a asigura o pace şi o securitate trainică. Dragi tovarăşi şi prieteni! Popoarele ţării noastre păşesc în noul in strîns unite în jurul partidului ^ lor comunist iubit, cu veselie şi^ credinţă n triumful cauzei noastre măreţe. Cu prilejul Anului Nou — 1957 — felicit încă odată din toată inima pe toţi oamenii sovietici — pe muncitori, cel-, loznici, intelectuali, pe ostaşii sovietici, pe femeile şi tineretul nostru. Vă ieresc din tot sufletul sănătate şi succes în muncă, în învăţătură şi în întreaga voastră activitate spre fericirea patriei noastre. Cu prilejul Anului Nou transmit felritări şi urări de bine popoarelor trăieşti din ţările socialiste, precum şi tuturor popoarelor lumii. La mulţi ani, dragi tovarăşi şi prileni! Tiparul: ÎNTREPRINDEREA POLIGRAFIA, Tg. Mureş. Redacţia şi administraţia: Tg. Mureş, Str. Gheorghe Dózsa Nr. 9. Telefon: nr. 26XR, 2498, Tipografia: 2643. Abonamentele se fac la oficiile poştale, factorii poştali şi difuzorii voluntari din întreprinderi şi instituţii. Comanda Nr. 16