Steaua Roşie, august 1958 (Anul 7, nr. 621-629)

1958-08-02 / nr. 621

Ci toate forţele pentru strîngerea la timp din pierderi a cerealelor La G.A.S.-uri treieratul e pe sfirşite Folosind din plin combinele la recoltatul cerealelor păioase, peste citeva zile, gospodăriile de stat vor termina complet recoltatul. Pînă acum au terminat treieratul orzului, griului şi secarei - gospodăriile agricole de stat din Sîncrai, Filitelnic, Reghin, Gorneşti, Filiaşi, ■ Batoş şi Band. De pe suprafeţele de pe care sunt treierate cerealele reiese că producţia medie la hectar obţinută pe Trustul gostat Tg. Mureş este de 1.750 kg. Pînă zilele trecute G.A.S.-urile din regiunea noastră au livrat pentru fondul centralizat al statului peste 1.030 tone grîu. PRODUCŢII SPORITE LA G.A.C.-uri In raionul Tg. Mureş în multe gospodării agricole colective treieratul se apropie de sfîrşit, iar cantităţile de cereale livrate statului în baza contractelor încheiate cresc de la o zi la alta. Multe din gospodăriile colective au făcut calculele asupra producţiei medii obţinute la orzul de toamnă, chiar şi la grîu. Colectiviştii din Sîntana de Mureş şi cei din Chinari din cantităţile treierate pînă acum au obţinut în medie la hectar, cite 2.000 kg grîu. La orzul de toamnă, colectiviştii din Curteni au obţinut în medie la hectar 3.330 kg, iar brigada l-a de la aceeaşi gospodărie a obţinut in medie, de pe suprafaţa de 5 ha, 4.016 kg, producţie care n-a fost atinsă ele nici o altă gospodărie colectivă de pe cuprinsul raionului Tg. Mureş. Toată atenţia grăbirii treierişului Şi în raionul Reghin , numeroase comune ca Gorneşti, Breaza, Iara de Mureş, Fărăgău, Petrilaca, Voivoden, Aluniş etc. au terminat complet seceratul griului şi orzului, iar în numeroase comune este pe terminate. Dar cu toate acestea treierişul se desfăşoară cu mare încetineală. Pînă la 28 iulie, de pildă, în comuna Breaza, cu toate că recolta era strînsă de pe 820 ha şi există 5 batoze în comună, s-a treierat recolta abia de pe 20 ha. La Iara de Mureș de asemeni în timp ce recoltatul a fost terminat pe 613 ha, s-a treierat numai de pe 11 ha. Treierişul se desfăşoară cu încetineală şi la Gorneşti. Aici, pînă la 28 iulie s-a treierat recolta abia de pe 17 ha, la Fărăgău de pe 5 ha. Nu mai vorbim de Lunca şi Frunzeni unde deşi s-a secerat 367 ha, respectiv 278 ha, pînă la 28 iulie n-a început încă treierişul. Peste tot cîmpul este plin de clăi de grîu şi orz. Cade în sarcina sfaturilor populare de a mobiliza ţărănimea muncitoare pentru transportarea clăilor de pe cîmp în cel mai scurt timp. Să se ia măsuri ca toate batozele să lucreze cu întreaga capacitate, fără întrerupere. Odată cu aceasta să se intensifice dezmiriștitul și arăturile de vară. COMUNICAT In ziua de 3 august 1958, orele 8 dimineaţa va avea loc sesiunea a III-a, a Sfatului popular al Regiunii Autonome Maghare cu următoarea ORDINE DE ZI : I — Analiza activităţii comitetului executiv al sfatului popular regional, in ce priveşte asigurarea fondului centralizat al statului, prin colectarea de carne, contractări de cereale şi animale, prin achiziţii, precum şi in asigurarea industriei cu materii prime. Tg. Mureş, la 21 iulie P5S. Preşedinte, Secretar, BUGYI PAUL RADU Sfl.I . Aspecte tîrgumureşene Turnul sfatului popular orăşe- Piaţa I. V. Stalin, îşi schimbă nesc şi o parte a Palatului Cui- înfăţişarea — semodernizează. " ţurîL ' " Zi record Zilele trecute muncitorii uzinelor de fier din Vlăhiţa au organizat o zi record pentru realizarea angajamentelor luate în cinstea zilei de 23 August. Cu acest prilej jurnaliştii au depăşit planul zilnic cu 13 la sută, turnătorii cu 43 la sută iar muncitorii de la atelierul de fierărie cu 39 la sută. Pentru a întîmpina ziua de 23 August cu și mai frumoase realizări în muncă, acest harnic colectiv a hotărît ca la data de 15 august să organizeze o nouă zi record. Şi-au realizat planul pe luna iulie Secţia de fabricare a sticlelor pentru sifoane a întreprinderii „Lázár Ödön“ din Tg. Mureş şi-a depăşit, sarcina de plan pentru luna iulie cu 32 la sută. Au fost produse peste plan peste 4.000 bucăţi sticle complete, peste 2.000 capete de sifoane şi alte produse asemănătoare în valoare de peste 80.000 lei. 17 inovaţii aplicate Printre angajamentele muncitorilor de la întreprinderea pentru repararea utilajelor mecanice din Reghin un loc de frunte îl ocupă inovaţiile pentru continua perfecţionare a procesului de producţie. Anul acesta, pînă în prezent, la această întreprindere au fost puse în aplicare 17 propuneri de inovaţii care vor contribui la realizarea unei economii anuale de peste 22.000 lei. In fruntea mişcării de inovaţii se află membrii de partid. Comunistul Adorjani Vasile a realizat singur 3 propuneri de inovaţii. Exemplul comuniştilor este urmat de numeroşi tineri ca Buciu Leon, Matei Viorica, Maloş Susana şi alții. PROLETARI DIN TOATE TARILE, UNITI VAT ORGAN AL COMITETULUI REGIONAL DE PARTID SI AL SFATULUI POPULAR AL REGIUNII AUTONOME MAGHIARE , ANUL VII Nr. 621 Sîmbătă, 2 august 1958 6 PAGINI - 20 BANI Muncă însuflețită la cooperativa "Ciocanul" Elanul muncitorilor cooperativei a dus la obţinerea de noi realizări din cinstea marii sărbători. Astfel în cursul lunii iulie s-a trecut la fabricarea de noi sortimente de bunuri de larg consum. Garnituri din fontă pentru sobe de teracotă, balamale foarfecă nichelate pentru mobilier, iată cîteva din sortimentele noi atît de căutate. Intrarea în funcţiune a noului, cu birou de la turnătorie care măreşte producţia acesteia cu 10 tone lunar, realizarea unei rentabilităţi pe semestrul 1/1958 de 21,23% la activitatea totală a cooperativei, 22,15% la activitatea de bază, reducerea preţului de cost cu 2,8% faţă de 1% planificat, depăşirea cu 178.000 lei a beneficiilor planificate pe semestrul I, sunt tot atîtea succese obţinute de harnicul colectiv de cooperatori. Toate acestea au permis creşterea venitului cooperatorilor cu 113.000 lei, depăşirea fondului de bază cu 111000 lei şi posibilitatea repartizării pentru activitate social-culturală a sumei de 100.000 lei faţade 62.000 lei planificat. Creşte sectorul agricol cooperatist şi de zi alţi şi alţi ţărani muncitori din satele regiunii noastre păşesc cu încredere în unităţile agricole cooperatiste. Şi acest literu nu ese întimplător. Ei văd cu ochii lor avantajele lucrării pămîntului pe întinderi mari, cumijloace mecanizate şi după metodele agrotehnicii înaintate. Tocmai de aceea, îndrumaţi de organizaţiile de partid, ţăranii muncitori păşesc în număr tot mai mare pe drumul vieţii noi. De la 26 iunie la 26 iulie a. c. în regiunea noastră au luat fiinţă 11 noi întovărăşiri în care au intrat aproape 300 familii de ţărani muncitori. Peste 230 familii au intrat în întovărăşirile existente. In luna iulie în raionul Gheorghieni au luat fiinţă 4 noi întovărăşiri. Celor 19 familii ce au constituit întovărăşirea din Joseni, în scurt timp după inaugurare li s au alăturat alte 52 familii. La Goreni, raionul Reghini scrie corespondentul nostru tov. Nösner, doar 31 familii au mai rămas în afara sectorului agricol cooperatist. Nu peste mult timp şi acestea se vor alătura celor multe, ştiind că singurul drum ce duce ţăranul muncitor spre o viaţă tot mai bună este drumul agriculturii socialiste. întovărăşirea agricolă din Vila, raionul Reghin, numără acum 56 familii cu 181,54 ha pămînt. In ultimul timp au fost primite în întovărăşire 13 familii de ţărani muncitori. Astăzi aproape 4.000 familii de ţărani muncitori din raionul Reghin sunt cuprinse în cele 57 întovărăşiri. Creştemereu numărul ţăranilor muncitori care cer înfiinţarea de noi unităţi. Exista in acest sens peste 350 cereri de înfiinţare a ailor 20 întovărăşiri. La Săca! de pildă, 31 ţărani muncitori au înaintat cereri pentru înfiinţarea unei întovărăşiri, la Toaca 39, la Solovăstru 34, la Ibăneşti Pădure 26, Gledin 12 etc. De ziua minerilor Tot mai mult cărbune patriei In clişeu. Mecanicul Galinschi Rudolf de la Petrila, la staţia de pompare