Steaua Roşie, mai 1961 (Anul 10, nr. 104-128)

1961-05-03 / nr. 104

Cuvîntarea tovarăşului Chivu Stoica, membru al Biroului politic şi secretar al C. C. al P.M.R., adresată oamenilor muncii cu ocazia zilei de 1 Mai a fost urmărită cu un deosebit interes şi satisfacţie de către toţi oanenii muncii. In foto: Aspect cu ocazia audiţiei cuvîntării, la cinematograful „Steagul roşu“ din Tg. Mureş. LA ODORHEI Pentru ziua de 1 Mai, an de an, oamenii muncii din Odorhei obţin tot mai importante succese pe ca Lea luptei pentru o viaţă mai bună, mai frumoasă. Ei au raportat şi de această dată partidului că marea sărbătoare au întîmpinat-o cu rezultate frumoase în producţie, în înfrumuseţarea oraşului şi satelor. Au amenajat terenul din faţa institutului pedagogic, au modernizat în centrul oraşului patru localuri aparţinînd unităţilor comerciale şi multe alte lucrări, îmbrăcînd în straie , sărbătoare oraşul Odor- Chei. In ciuda timpului nefavorabil, oraşul s-a trezit dis de dimineaţă. In cîteva minute străzile au devenit neîncăpătoare. Mulţimea aştepta nerăbdătoare să se oprească ploaia care nu mai contenea. Din cauza timpului nefavorabil, demonstraţia n-a mai putut avea loc. Cetăţenii s-au strîns în sala mare a Casei raionale de cultură, pentru a participa la adunarea festivă. După intonarea imnurilor de stat ale R.P.R. şi U.R.S.S., tovarăşul Vincze György, secretar al Comitetului raional de partid, a rostit o cuvîntare. Vorbitorul a trecut în revistă frumoasele succese ale oamenilor sovietici care, cu numai cîteva zile mai înainte, au trimis pentru prima dată un om în Cosmos, pe Iuri Gagarin. In continuare, el a vorbit despre realizările obţinute de oamenii muncii din întreaga ţară, din regiunea noastră şi din întreprinderile raionului în cinstea zilelor de 1 Mai şi 8 Mai, evidenţiind în mod deosebit, pentru succesele obţinute, colectivele de muncă de la Uzinele de fier Vlăhiţa, de la Fabrica de confecţii şi de la Întreprinderea forestieră. Mitingul oamenilor muncii din Tîrnăveni (Urmare din pag. 1) lectivul de muncă al fabricii de geamuri a primit zilele trecute Drapelul roşu de întreprindere fruntaşă pe ramură. De Ziua marii sărbători internaţionale a celor ce muncesc, cu realizări de seamă s-au prezentat şi muncitorii şi tehnicienii fabricii „Hercules“, care au dat produse peste plan în valoare de 326.000 lei şi au realizat economii la preţul de cost în valoare de 190.000 lei şi un beneficiu peste plan de 135.000 lei. Pentru rezultatele obţinute, întreprinderea a obţinut Menţiunea pe ramură a industriei materialelor de construcţii. Printre fruntaşii fabricii se numără Hirş Dominic, Szabó Iosif I şi alţii. POPA IONIŢĂ corespondent voluntar 1 Mai la Reghin (Urmare din pag. 1) Iată însă că fanfara începe marşul partizanilor. Mulţimea se încolonează, începe demonstraţia oamenilor muncii. Prin faţa tribunei trece un băieţaş de vreo 10 ani cu zurgălăi la picioare, după care alţi trei tineri în costume populare romîneşti şi maghiare şi apoi alţi mulţi cu drapele roşii şi tricolore. Apare apoi un panou cu inscripţia C.I.L. Reghin, urmat de un grafic uriaş purtat de o maşină, însoţit de oameni hotărîţi să obţină rezultate tot mai măreţe. Se poate citi pe grafic că în cinstea zilei de 1 Mai şi a celei de-a 40-a aniversări a înfiinţării P.C.R., muncitorii Complexului de industrializare a lemnului şi-au realizat planul producţiei globale în proporţie de 131%, iar al producţiei marfă în proporţie de 115%. Pare nesfîrşită coloana celor de la C.I.L. In faţa tribunei îşi fac insa apariţia forestierii van Gurghiului, în frunte cu doi muncitori ai căilor ferate forestiere, urmaţi de un detaşament numeros de mecanici, fochişti şi alţi ceferişti. Se apropie un rîu de drapele roşii. In faţa lor apare un panou pe care scrie realizările întreprinderii Kefor, care în privinţa calităţii produselor au obţinut locul I pe regiune şi locul doi pe ţară. Muncitorii poartă cu mîndrie portretul lui V. I. Lenin, portretele membrilor Biroului Politic al C.C. al P.M.R., panouri, lozinci, inscripţii ca: „Trăiască unitatea muncitorilor din lumea întreaga!“ „Jos colonialismul!“ etc. O coloană numeroasă de muncitori de la I.R.U.M. trece apoi prin faţa tribunei, urmată de imensul şir al celor de la „Republica“, care poartă în faţă un portret al tovarăşului Gheorghe Gheorghiu-Dej. Trec făuritorii de încălţăminte sportivă de la I.P.M. Sport. Pe lozincile lor apare des cuvîntul „Pace“, „Béke“. Manifestaţia de 1 Mai de la Reghin a arătat o dată mai mult dorinţa oamenilor muncii din oraşul de la unirea Gurghiului cu Mureşul, de a munci şi mai hotarît pentru ca sub conducerea partidului victorios să obţină noi şi noi realizări, iar serbările populare ce au avut loc în oraş după terminarea manifestaţiei, au demonstrat fericirea oamenilor muncii, de a trăi vremurile luminoase pe care cu succes le împlinim. I wwwo La Gheorghieni In dimineaţa marii sărbători la Gheorghieni formaţiunile de fanfară, au salutat de dimineaţă cu marşuri revoluţionare populaţia oraşului. Adunarea festivă urma să aibă loc pe terenul sportiv. Dar, din cauza timpului nefavorabil, ea a avut loc in sala de festivităţi a Casei raionale de cultură. Sala a fost arhiplină. O mulţime de oameni ascultau la difuzoarele instalate in hol programul local al stafiei de radioficare, şi apoi cuvîntarea tovarăşului Chivu Stoica, membru al Biroului Politic şi secretar al C.C. al P.M.R.. La adunare, tovarăşul Székely Gáspár, prim-secretar al Comitetului de partid al raionului Gheorghieni, a salutat în limbile romînă și maghiară pe oamenii muncii, după care, tovarășul Antal Iuliu, secretar al comitetului raional de partid, a rostit o cuvîntare festivă. — In acest an, sărbătorirea zilei de 1 Mai, a Zilei solidarită- ţii internaţionale a celor ce muncesc, coincide cu nestăvilitul entuziasm cu care oamenii muncii, miimpină aniversarea a 40 de ani de la îi f.inarea Partidului Co- munist din Poroinia — a spus vorbitorul. S-a referit apoi la epo- ca la cucerire a ştiinţei şi tehnica sovietice, trimiterea unui om în spaţiul cosmic, la fapta de eroism fără de seamăn a maiorului lui Alexeevici Gagarin. La rostirea numelui eroului Uniunii Sovietice, a comunistului Juri Gagarin, sala a izbucnit în puternice aplauze. Tovarăşul Antal a înfăţişat apoi marelele succese obţinute de poporul nostru — sub conducerea partidului — în construirea vieţii noi, socialiste. A trecut in revistă succesele obţinute de oamenii muncii din raionul Gheorghieni in munca şi lupta dusă pentru întimpinarea zilei de 1 Mai şi a aniversării partidului. In întrecerea socialistă organizată în cinstea marilor sărbători — a spus vorbitorul — unităţile din raionul nostru şi-au îndeplinit planul pe primul trimestru al anului curent în proporţie de 104,7%, şi paralel cu aceasta au fost obţinute economii în valoare de 950.000 lei prin reducerea preţului de cost al produselor, iar beneficiile realizate peste plan se cifrează la 319.000 lei. Vorbitorul a salutat cu căldură pe muncitorii Filaturii de in din Gheorghieni, care in urma însuflelitei munci pe care au desfăşurat-o au cîştigat Steagul roşu de unitate fruntaşă pe ramură. Calde cuvinte au fost adresate şi colectivelor de la Kefor, de la întreprinderea forestieră, cit şi colectiviştilor, întovărăşiţilor, printre care celor din Lăzarea, fruntaşi în executarea lucrărilor agricole de primăvară. — Cu ocazia acestor măreţe sărbători — şi-a încheiat cuvintarea tovarăşul Antal — poporul nostru şi-a dovedit încă o dată înaltul său patriotism, dragostea şi ataşamentul său de neclintit faţă de partid. În încheiere, au răsunat minute în şir ovaţii pentru partid — conducătorul şi îndrumătorul încercat al poporului nostru, pentru Comitetul său Central, în frunte cu tovarăşul Gheorghe Gheorghiu- Dej. La sfîrşitul adunării festive au răsunat trompetele. Cei prezenţi au intonat imnul muncitorilor de pretutindeni — Internaţionala. După-amiază şi seara, oamenii muncii au participat la întrunirile tovărăşeşti, organizate în restaurantele, cantinele şi cluburile din Tg. Mureş. , in foto : Aspect de la o reuniune tovărăşească. STEAUA ROȘIE LA TUŞNAD-BĂI Peste 700 de oameni ai muncii, trimişi prin grija partidului la odihnă şi tratament în frumoasa staţiune Tuşnad-Băi, au sărbătorit cu entuziasm ziua de 1 Mai. Cu acest prilej, tovarăşul Cantaragiu Gheorghe, dirnetorul bazei cultural-sportive, a ţinut expunerea intitulată ^Sărbătorim ' 1 Mai în condiţiile luptei pentru desăvîrşirea construcţiei socialismului în R.P.R., pentru pace." Mitingul s-a încheiat cu un program artistic festiv, prezentat de formaţia artistică a staţiunii TuşnaiLBăi. |j ■ .. j»'#â»» NEACŞU 'ŞTEFAN corespondent voluntar Echipa de dansuri a întreprinderii de industrie locală „Lázár Ödön“ din Tg. Mureș, interpreted un dans popular maghiar pe scena clubului întreprinderii. 3 VALEA MUREŞULUI (Fotografie de TROMBITÁS JÓZSEF) înalta preţuire a vredniciei Alături de întregul nostru popor, harnicele colective ale întreprinderii lemn-forestier (Kefor) Tg. Mureş, sub conducerea organizaţiilor de partid, au obţinut în anul 1960 succese însemnate pe frontul producţiei. Străduindu-se să pună în aplicare sarcinile trasate de partid, colectivele unităţilor Kefor şi-au organizat mai bine munca, au folosit mai bine utilajele, au cooperat strîns între ele. O mare parte din unităţi au fost profilate pentru producţia a cu mai multe articole de mobilier de care au nevoie oamenii muncii şi pe care industria republicană nu le acoperea în întregime. Au fost centralizate şi înzestrate cu maşini halele de la Kefor Miercurea Ciuc, Gheorghieni, Reghin. Conducerile sindicatelor şi organizaţiile U.T.M., sub conducerea organizaţiilor de partid au îndrumat activitatea oamenilor muncii spre valorificarea rezervelor interne, respectiv spre gospodărirea chibzuită a materialelor şi materiilor, folosirea resurselor locale, a deşeurilor. Datatită unei îndrumări concrete şi a unei planificări şi repartizări cit mai aproape de posibilităţi, Ilefer Tg. Mureş a produs în anul 1960, tb-1 sortimente de mopilier. Lăzile fabricate de unitatea din, Reghin au fost unele din cele mai apreciate, mobila fabricată de unitatea din Miercurea Ciuc cît şi mesele pentru maşinile de cusut tip „Ileana“ au dobîndit aprecierile unanime ale cumpărătorilor. Acbilibrul şcolar executat de unitatea din Sovata din lemn de carpen este trainic şi bun, satisfăcînd cerinţele şcolilor. Datorită muncii pline de avînt a lucrătorilor fleiorului Tg. Mureş, anul acesta , unităţii din Mureşeni î s-a acordat cinstea de a executa pentru marile hoteluri de la Mamaia 24.009 buc . de mobilă, cuprinzând 193 de feluri. In urma unei activităţi bogate pentru îndeplinirea cu succes a sarcinilor de plan, pentru satisfacerea cerinţelor oamenilor muncii cu produse de calitate bună şi ---------------OCv-C--------------------------Intr-un sortiment bogat, lucrătorii Ilefor-ului, sub conducerea organizaţiilor de partid, au dat in anul 1960 produse peste plan în valoare de 12.000.000 lei, au realizat 9 500.000 lei economii la reducerea preţului de cost şi 4.500.000 lei Beneficii peste plan.l Pentru succesele obţinute în anul 1960, Comitetul Central al Uniunii Sindicatelor din instituţiile administrative şi de stat, şi din sfaturile populare, împreună cu Secretariatul General al Consiliului de Miniştri, au decernat Iieiorului Tg. Mureş diploma de evidenţiat pe ramură, în întrecerea socialistă. Harnicul colectiv al nieiorului a primit cu bucurie distincţia acordată şi s-a angajat ca in acest an să lupte cu mai mare energie pentru traducerea în fapte a Directivelor Congresului al lll-lea al partidului nostru. GN. BARBULESCU întâmpinam cu noi succese în muncă cea de-a 40-a aniversare a înfiinţării partidului Colectivul de muncitori, tehnicieni şi ingineri, din cadrul Fabricii de conductori electrici din Tg. Mureş, sub conducerea organizaţiei de bază P.M.R., luptă cu hotărîre pentru realizarea sarcinilor ce le revin din Directivele celui de-al IlI-lea Congres al P.M.R., obţinînd rezultate îmbucurătoare în întrecerea socialistă în cinstea măreţei aniversări. Planul de producţie pe trimestrul I a fost realizat, de pildă, încă la 24 martie. Planul a fost realizat la toţi indicii şi la toate sortimentele. Sectorul de conductori electrici în mase plastice, şi-a realizat planul pe toate sortimentele şi a produs peste plan şi a livrat pentru experimentare o serie de conductori izolaţi în mase plastice. Aceştia au fost experimentaţi la centralele telefonice din Bucureşti. La producerea cordoanelor telefonice izolate în P.C.V. se economisesc o serie de materiale scumpe cum este mătasea sau ceara de albine şi se elimină mai multe faze de producţie, cum este izolarea firului leonic cu mătase, impregnarea lui cu ceară de albine şi altele. Pe lîngă toate acestea, calitativ, firele leonice izolate în P.C.V. sînt mult superioare, mai durabile şi asigură o audiţie mai bună decît acelea izolate în mătase. In cinstea marii aniversări vom produce peste 5.000 m cordoane telefonice izolate în mase plastice. Tot în cinstea măreţei aniversări a partidului, vom experimenta şi vom trece la producţia în serie a unor noi sortimente de conductori electrici izolaţi în masa plastice. Toate acestea sunt posibile datorită dragostei cu care muncitorii acestui sector nou al fabricii, îndrumaţi de comunişti, se străduiesc să dea cît mai multe produse, de bună calitate şi să realizeze cît mai multe economii. Rezultatele obţinute în trimestrul I, ne însufleţesc şi ne dau avînt mai mare în muncă. Pentru produsele realizate şi livrate nu s-a primit în acest an nici o reclamaţie. Succese importante s-au obţinut şi în reducerea procentajului de rebuturi, care este cu peste 3 la sută mai mic decît în anul 1960. Rezultate frumoase s-au obţinut şi în reducerea consumului specific de granule P.C.V. Ne mîndrim cu asemenea muncitori cum sînt comunistul Ceparu Petre, care în trimestrul I a realizat peste 500 km de fire unifilare şi cordoane de legătură din cupru, sau utemistul Barabás István, care a produs peste 250 km produse finite de conductori electrici pentru I instalaţii, cu sub 100 m de rebuturi. In vederea obţinerii de rezultate şi mai frumoase în îmbunătăţirea calităţii produselor şi ridicarea productivităţii utilajelor, muncitorii din sector au făcut 52 de propuneri de inovaţii şi raţionalizări, din care o parte au fost aplicate, iar altele sunt în curs de executare şi aplicare. MOPEŞTEANU PETRU, maistru de sector "la fabrica „Cablu" din Tg.Mureş Din realizările unui frezor Schimbul I al secţiei freze de la Fabrica ,,Encsel Mauriciu" din Tg. Mureş a cîştigat aprecierea tuturor din fabrică datorită rezultatelor obţinute in întrecerea socialistă. împreună cu toţi ceilalţi din alte schimburi, muncitorii din schimbul I şi-au polarizat preocupările principale în direcţia producerii de piese de bună calitate şi a eliminării complete a rebuturilor. Ei au reuşit să-şi respecte cuvîntul dat. Piesele executate în acest schimb ajung întotdeauna la montaj, oricît da exigenţi ar fi controlorii de calitate. Printre frezorii schimbului se numără şi Márkus Lajos. E un tînăr liniştit, atent şi gata oricind să-şi ajute colegii. Cină s-au dezbătut Directivele C.C. al P.M.R., Márkus s-a angajat să execute numai lucrări de bună calitate, să-şi depăşească zilnic norma cu 15 la sută şi să lucreze fără rebut. El își depășește zi de zi angajamentele luate. In ultimele săptămini media realizării planului a fost 121 la sută, deci, cu 6 la sută mai mult decît angajamentul luat. 1OAN PUSU, corespondent voluntar ------------1O X —--------~ In vitrinele librăriilor GRIGORE URECHE Letopiseţul Ţării Moldovei. „Biblioteca şcolarului“. Editura tineretului, 132 pagini — 4,25 lei BACALBAŞA ANTON Moş Teacă — schiţe. Ediţie îngrijită şi prefaţată de Marin Bucur. „Biblioteca şcolarului“. Editura tineretului, 272 pagini — 4,25 lei KARASLAVOV GIT. Tango — nuvele. In romineşte de A. Velisar. Cuvînt înainte de Gheorghe Dinu. „Biblioteca pentru I toţi“ nr. 58. Editura pentru lite- ratură universală, 265 pagini — 15 Iei Colectiviștii din comuna Căscioarele, regiunea București, și-au dezvoltat mult sectorul piscicol. In CLIŞEU: Brigada de pescari s-a întors cu cinat bogat din largul lacului*