Steaua Roşie, iunie 1961 (Anul 10, nr. 129-154)

1961-06-10 / nr. 137

4 Pinara c. c. ai omuliM! MOSCOVA 9 (Agerpres). — TASS transmite : Comitetul Central al U.T.C.L. consideră că asigurarea dării în exploatare, în ajunul Congresului al XXII-lea al Partidului Comunist, a 47 de obiective de pe cele mai importante șantiere ale septenalului este o cauză a comsomoliștilor — a declarat la 8 iunie Serghei Pavlov, prim-secretar al C.C. al U.T.C.L. luînd cuvîntul la plenara Comitetului Central al Comsomolului. Plenara examinează problema pregătirii tineretului sovietic în vederea Congresului al XXII-lea al P.C.U.S. Primul secretar al C. C. al U.T.C.L. a vorbit pe larg şi concret despre pregătirile tineretului sovietic în vederea Congresului partidului. El a amintit, printre altele, că tinerii moscoviţi au luat iniţiativa de a aduce fiecare în dar Congresului — realizări în muncă. Comsomoliştii din Leningrad, a amintit Serghei Pavlov, desfăşoară pe scară largă întrecerea pentru îndeplinirea nu în cinci, ci în patru şi trei ani a sarcinii trasate de septenal cu privire la productivitatea muncii. Un loc important a fost acordat în raport problemei obţinerii unei înalte recolte de porumb. La dezbaterile pe marginea raportului au luat cuvîntul reprezentanţii a diferite republici şi oraşe ale ţării. Cea de-a X-a plenară a C. C. al U.T.C.L. îşi continuă lucrările. Declaraţia lui A. A. Gromîko după sosirea la Geneva GENEVA 9 (Agerpres), TASS transmite: Răspunzînd la întrebările corespondenţilor, A. A. Gromîko, ministrul Afacerilor Externe al Uniunii Sovietice, care a sosit la 8 iunie seara tîrziu la Geneva, a spus că dacă participanţii la conferinţa internaţională pentru reglementarea problemei laoţiene vor fi animaţi de bunăvoinţă se va putea ajunge la un acord în această problemă. Viitorul va arăta, a adăugat el, dacă puterile occidentale doresc să ajungă la o înţelegere. Guvernul de la Bonn pregăteşte noi provocări în Berlin MOSCOVA 9 (Agerpres).TASS transmite : Ministerul Afacerilor Externe al U.R.S.S. a remis joi ambasadei Franţei o declaraţie în legătură cu faptul că de la începutul lunii iunie în Berlinul occidental au loc şedinţe ale numeroaselor comitete ale Bundestagului, iar la 16 iunie autorităţile R. F. Germane intenţionează să organizeze acolo o şedinţă a Bundesragului. Totodată nu este un secret că măsurile ilegale sunt concepute ca o nouă provocare de mari proporţii împotriva U.R.S.S., R. D. Germane şi celorlalte ţări socialiste. Declaraţii cu conţinut similar au fost remise ambasadelor Marii Britanii şi S.U.A. Guvernul sovietic, se spune îndeclaraţie, speră că organele competente ale Franţei, cărora in prezent le revin o anumită răspundere pentru situaţia din Berlinul occidental, vor lua măsurile necesare pentru a preîntîmpina acţiunile primejdioase menţionate în ce priveşte Berlinul occidental. In aceeaşi zi Ministerul Afacerilor Externe al U.R.S.S., din însărcinarea guvernului U.R.S.S., a remis ambasadei R. F. Germane la Moscova o declaraţie în care se subliniază că guvernul sovietic nu poate rămîne indiferent faţă de noua provocare pe plan internaţional pe care o pune la cale R. F. Germană în Berlinul occidental, care niciodată nu a făcut parte şi nu face parte din componenţa R. F. Germane. întreaga răspundere pentru consecinţele organizării în Berlinul occidental a unor demonstraţii ostile cauzei păcii, revine întrutotul guvernului R. F. Germane precum şi celor care încurajează acest lucru, se spune în declaraţie. Congresmeni americani despre întîlnirea de la Viena WASHINGTON (Agerpres). La 8 iunie, relatează agenţia United Press International, personalităţi de răspundere din rîndurile congresmenilor, atît democraţi cît şi republicani, şi-au exprimat opinia faţă de rezultatele intîlnirii de la Viena dintre N. S. Hruşciov şi John Kennedy. In cadrul unui interviu, senatorul democrat, Hubert Humphrey, lider al grupării din Congres a partidului democrat şi preşedintele comitetului senatorial pentru relaţiile externe, s-a pronunţat în favoarea întîlnirilor la nivelul cel mai înalt între conducătorii marilor puteri. întîlnirea Hruşciov- Kennedy, a spus el, a demonstrat superioritatea „diplomaţiei la nivel înalt“ şi „a pus din nou relaţiile sovieto-americane pe o bază mai plină de răspundere". Humphrey a preconizat ca pe viitor Statele Unite „să renunţe la atîta reţinere“ cînd este vorba de întîlniri la nivelul cel mai înalt, precum şi la ideia că „nimic nu poate ieşi din asemenea întîlniri“. Humphrey a subliniat că „nu mai este necesar să ne bizuim pe contactele între ambasadori deoarece şefii de guverne se pot întîlni oricît de repede doresc“. In contrast flagrant cu declaraţia lui Humphrey, relatează aceiaşi agenţie, este atitudinea adoptată de gruparea din Congres a partidului republican în cadrul unei reuniuni ţinute tot la 8 iunie. Liderii republicani s-au situat pe poziţia falimentară a politicii „de pe poziţii de forţă“ dusă de fostul preşedinte Eisenhower ale cărei rezultate funeste pentru prestigiul S.U.A. sunt binecunoscute. Intr-o declaraţie citită ziariştilor după reuniune, Everett Dirksen, lider republican din Illinois, a cerut ca preşedintele Kennedy să recurgă la „acţiuni mai viguroase implicînd o demonstraţie de forţă decît să-şi risipească energia în negocieri ulterioare“ cu Uniunea Sovietică. „Avem nevoie, a spus Dirksen, de o conducere de tipul aceleia demonstrată de Eisenhower în Iran, Liban, Guatemala şi în alte regiuni“. Liderul republican a trecut însă sub tăcere rezultatele dezastruoase la care au dus asemenea „acţiuni viguroase“ în trecut. Dirksen a pus la îndoială utilitatea unor întîlniri viitoare ca aceea de la Viena deşi a recunoscut că această conferinţă „trebuie probabil considerată un cîştig“. .... 0*000----------- Sa se pună capăt monstruoaselor crime ale colonialiştilor portughezi în Angola Colonialiştii portughezi desfăşoară în Angola o acţiune organizată de exterminare a populaţiei băştinaşe. Intr-un interval scurt de timp au fost ucişi zeci de mii de oameni, inclusiv copii, femei şi bătrîni, au fost bombardate şi rase de pe suprafaţa pămîntului zeci de localităţi, pustiite regiuni întregi. Şi se pare că aceasta este doar începutul. Un ofiţer portughez a declarat cu cinism că se prevede uciderea a încă o sută de mii de astfel de „animale“ cum numeşte el populaţia băştinaşă. In felul acesta vrea odiosul dictator fascist Salazar să „pacifice“ Angola, al cărei popor s-a ridicat la luptă împotriva vieţii de sclav ce o trăieşte de veacuri sub jugul colonialist portughez. Opinia publică mondială e indignată de crimele odioase ale autorităţilor portugheze împotriva populaţiei Angolei. Ele sunt înfierate în zeci de ziare din diferite ţări ale globului. In Adunarea Generală a O.N.U. reprezentanţii ţărilor socialiste şi ale ţărilor afroasiatice au demascat pe colonialiştii portughezi şi, în pofida sprijinului ce l-au primit aceştia din partea marilor puteri occidentale, Adunarea Generală a adoptat în urmă cu cîteva luni o rezoluţie care obligă Portugalia să aplice faţă de Angola Declaraţia privitoare la acordarea independenţei ţărilor şi popoarelor coloniale, adoptată de Adunarea Generală a O.N.U. în decembrie anul trecut, din iniţiativa Uniuni Sovietice. Guvernul Portugaliei nu ţine insă seama de toate acestea. Sfruntînd cu neobrăzare opinia publică mondială şi hotărîrile Adunării Generale O.N.U., el declară cu cinism că Angola e teritoriu portughez, prin urmare problema Angolei e o problemă internă a Portugaliei şi, refuzînd subcomisiei O.N.U. permisiunea să cerceteze la faţa locului situaţia, continuă să masacreze pe patrioţii angolezi. De cîteva zile, Consiliul de Securitate al O.N.U. discută din nou situaţia din Angola. Reprezentanţii Uniunii Sovietice, Liberiei, Indiei, Ceylonului, Ghanei şi altor ţări au demascat activitatea criminală a colonialiştilor portughezi, au cerut Portugaliei să pună capăt acţiunii de exterminare planificată a populaţiei băştinaşe şi să ia măsuri, conform cu Declaraţia O.N.U., pentru acordarea independenţei Angolei. Dezbaterile ce au avut loc pînă acum, au arătat însă că colonialiştii portughezi nu şi-au schimbat atitudinea. Luînd cuvîntul în cadrul şedinţelor Consiliului de Securitate, delegatul Portugaliei a declarat pe acelaşi ton obraznic că problema Angolei priveşte doar Portugalia, numind pe patrioţii angolezi care luptă pentru independenţa ţării lor „agenţi ai comunismului mondial“. Se pune întrebarea : de unde îşi ia curaj Salazar, dictatorul fascist al unei ţări atît de şubrede din punct de vedere politic şi economic, să înfrunte opinia publică mondială şi să nesocotească hotărîrile Adunării Generale a O.N.U. Pe ce se bazează această „temerară" atitudine a sa? Salazar e încurajat de partenerii săi din N.A.T.O. — de S.U.A., de Anglia, de Franţa. Nu de mult ministrul de Interne al Angliei a vizitat Portugalia şi Spania, neprecupeţind laudele la adresa regimurilor fasciste din aceste ţări. In cadrul actualelor dezbateri în Consiliul de Securitate, delegatul Franţei a ţinut şi el să laude „democratismul“ regimului Salazar. Apoi imperialiştii englezi, americani sînt şi ei cointeresaţi în exploatarea bogăţiilor Angolei şi a populaţiei acestei ţări. Iată baza „curajului“ lui Salazar de a înfrunta şi opinia publică şi Organizaţia Naţiunilor Unite. Numai că evenimentele arată cît de şubredă este o asemenea bază. Mişcarea de eliberare naţională a popoarelor coloniale, avînd sprijinul ţărilor socialiste şi al întregii omeniri progresiste, este azi atît de puternică încît nu pot rezista loviturilor ei nici marile puteri coloniale S.U.A., Anglia şi Franţa, cu atît mai puţin Portugalia. Asasinatele monstruoase ale colonialiştilor portughezi măresc hotărîrea poporului angolez de a lupta pentru scuturarea odiosului jug colonial. După cum relatează agenţiile de presă, în regiunile de nord ale Angolei se desfăşoară lupte intense între patrioţii angolezi şi armata colonialistă portugheză. Reprezentanţii unor ţări africane au declarat că vor acorda tot sprijinul războiului de eliberare a populaţiei angoleze. In ultimul timp s-au ridicat la luptă şi populaţia din Guineea şi din alte colonii ale Portugaliei. Imperiul colonial portughez pîrîie din toate încheieturile și nimic nu-l poate împiedica de la inevitabila prăbușire. E. L. PARIS 9 (Agerpres). — Cea de-a 59-a sesiune a Consiliului Executiv al U.N.E.S.C.O. care îşi desfăşoară lucrările la Paris îşi concentrează atenţia asupra problemei ajutorării de către această organizaţie a ţărilor africane în domeniul dezvoltării învăţămîntului. Delegaţii au subliniat importanţa deosebită a conferinţei unor ţări africane pentru problemele dezvoltării învăţămîntului ,care a avut loc recent la Addis Abeba). Luînd cuvîntul la sesiune, delegaţii ţărilor africane au subliniat că noile state independente au nevoie de o revizuire radicală a întregului sistem de învăţămînt, care pînă acum era întocmit pentru a favoriza interesele colonialiştilor. Ei au arătat că este necesar ca instituţiile de învăţămînt din Africa să treacă de urgenţă la predarea în limba maternă în locul sistemului de predare în limbile colonialiştilor europeni. S-a vorbit de asemenea despre necesitatea dezvoltării grabnice a culturii naţionale care îşi are rădăcini adînci, dar care veacuri de-a rîndul a fost înăbuşită de cotropitorii străini. In lucrările sesiunii actuale a Consiliului Executiv al U.N.E.S.C.O. un loc important îl ocupă problema rolului învăţămîntului în dezvoltarea economică şi socială. Reprezentanţii Indiei, Pakistanului, Marocului, Republicii Malgaşe au subliniat în mod deosebit necesitatea dezvoltării multilaterale a învăţămîntului în ţările care continuă să aibă o economie slab dezvoltată şi un nivel de trai scăzut. D-na Indira Ghandi (India) a atras cu acest prilej atenţia participanţilor la sesiune asupra experienţei preţioase a Uniunii Sovietice şi a celorlalte ţări socialiste în domeniul dezvoltării învăţămîntului. Acad. N. M. Sisakian, reprezentantul U.R.S.S., a vorbit despre organizarea învăţămîntului în Uniunea Sovietică şi despre marile succese obţinute în U.R.S.S. în domeniul dezvoltării ştiinţei şi culturii. ■ opoc. Sesiunea Consiliului Executiv al U.N.E.S.C.O. a MOSCOVA. Dr. Sukarno, preşedintele Republicii Indonezia şi N. S. Hruşciov, preşedintele Consiliului de Miniştri al U.R.S.S. s-au înapoiat de la Leningrad la Moscova.• RIO DE JANEIRO. După cum anunţă agenţia France Presse, greva studenţilor de la Universitatea din Recife (statul Pernambuco) care au ocupat clădirea universităţii cerînd destituirea rectorului acestei universităţi a luat sfîrşit după ce cererea lor a fost satisfăcută. © WASHINGTON. Agenţia United Press International anunţă că la 8 iunie a fost lansată de la baza aeriană Vandenberg din California o rachetă de tip „Thor“ prevăzută cu un satelit artificial „Discoverer“. Din cauze care nu au fost încă stabilite, se spune într-un comunicat al forţelor aeriene americane, satelitul nu s-a plasat pe orbită şi, după cum se presupune, a căzut în Oceanul Pacific. • TAIPE. Agenţia Reuter anunţă că o navă danbaisistă a naufragiat la 20 mile vest de Gaosian (Taiwan). 40 de persoane au pierit. • LONDRA. In baza ordinului dat de guvernatorul englez, în regiunile de pe litoralul Kenyei este interzisă organizarea oricăror adunări şi mitinguri. Această măsură a fost luată din pricina situaţiei încordate care s-a creat pe insula învecinată Zanzibar unde în cursul alegerilor au avut loc tulburări serioase. Guvernatorul Kenyei, arată corespondentul agenţiei Reuter, se teme ca „evenimentele din Zanzibar să nu influenţeze asupra regiunilor de litoral ale Kényei“. STEAUA ROȘIE Şomajul este deosebit de acut în rîndurile tineretului american WASHINGTON (Agerpres). — TASS transmite : La 7 iunie preşedintele Kennedy a trimis Congresului un proiect de lege care prevede o serie de măsuri pentru pregătirea tineretului american în scopul uşurării angajării lui în muncă. „Previziunea dificultăţilor de care ne putem iovi în anii’'Viitori în găsirea de lucru — se spune in mesajul anexă adresat de preşedinte Congresului — nu lasă nici urmă de îndoială că trebuie să acţionăm urgent“. In ce constă aceste dificultăţi ? Răspunsul la această întrebare este cuprins în nota explicativă a ministrului Muncii al S.U.A., Goldberg, anexată la mesajul preşedintelui, şi în numeroase materiale publicate de presa americană. Şomajul cronic este flagelul cel mai dureros şi problema internă cea mai acută din Statele Unite. In luna mai în ţară se numărau 4.800.000 de şomeri totali şi 2.800.000 de şomeri parţiali. De 6 luni numărul şomerilor totali reprezintă aproximativ 7 la sută din întregul număr al braţelor de muncă din ţară. 1.900.000 de oameni nu au de lucru de 15 săptămîni şi chiar mai mult. Dintre aceştia 900.000 de oameni nu au de lucru de peste 6 luni. Şomajul este deosebit de acut în rîndurile tineretului american. Numărul şomerilor în rîndul tineretului este de 2—3 ori mai ridicat decît nivelul mediu al şomajului în ţară. In ianuarie 1961, se arată în nota explicativă a ministrului Muncii, şomajul reprezenta în medie în ţară 7,7 la sută, iar în rîndul tineretului în vîrstă de 16— 20 ani, 16,18 la sută. In luna iunie a acestui an, potrivit calculelor Ministerului Muncii, şomajul în rîndul tineretului se va ridica la 20 la sută. In rîndul tineretului de culoare procentul şomerilor va fi şi mai mare. In unele regiuni, 60—70 la sută din tinerii şi tinerele de culoare în vîrstă de 16—21 ani nu învaţă nicăieri şi nu pot să găsească de lucru. „Problema şomajului în rîndul tineretului este cea mai importantă, de fapt ea este explozivă ... este o dinamită socială“, a declarat fostul preşedinte al Universităţii Harvard,Connant. Nu este o exagerare. Ministrul Muncii, Goldberg, a calificat într-una din declaraţiile sale problema şomajului în S.U.A. ca „cel mai periculos fenomen social“. Cercurile guvernante din Statele Unite se gîndesc cu teamă la viitor, întrucît în anii ce urmează va avea loc o considerabilă sporire a numărului brațelor de muncă, întrucît potrivit calculelor presei, 800.000 de tineri vor cere de lucru... Această perspectivă provoacă o neliniște foarte serioasă la Washington. Discuţii aprinse în Camera Comunelor în urma unui discurs belicos al ministrului de Război britanic LONDRA 9 (Agerpres). — TASS transmite : La 8 iunie laburiştii au criticat din nou în Camera Comunelor discursul rostit săptămîna trecută de ministrul de Război al Angliei, Watkinson, la sesiunea Adunării Generale a Uniunii Europei Occidentale. In acest discurs, în spiritul „războiului rece“, Watkinson a declarat că Anglia este gata să folosească prima arma nucleară în orice conflict viitor. Faptul că discursul lui Watkinson a fost discutat două zile la rînd în Camera Comunelor, denotă că această agitare a bombei atomice a îngrijorat în mod serios opinia publică din ţară. Laburistul Brockway a declarat că, după cum reiese din discursul lui Watkinson, în viitor arma nucleară tactică va fi considerată de forţele armate engleze drept un mijloc utilizabil indiferent ce fel de arme ar folosi partea adversă. Aceasta înseamnă, a spus în continuare Brockway, că există primejdia ca orice conflict local să se transforme într-un război nuclear mondial. Răspunzînd în numele guvernului la interpelările membrilor parlamentului, ministrul Finanţelor, Lloyd a declarat că discursul lui Watkinson nu înseamnă că politica guvernului englez s-ar fi schimbat. Răspunsurile evazive ale ministrului Finanţelor au stîrnit nemulţumirea deputaţilor laburişti. Laburistul Silverman a cerut lui Lloyd să dea un răspuns precis la interpelarea: urmează oare ca membrii parlamentului să tragă concluzia că guvernul englez îşi întemeiază politica în primul rînd pe folosirea armei nucleare ? In pofida cererii insistente a deputaţilor, reprezentantul guvernului, Lloyd, a refuzat să dea un răspuns direct şi a afirmat că guvernul englez nu intenţionează să explice în ce împrejurări poate fi folosiţiă arma nucleară. Noi atentate ale ultracolonialiştilor francezi ALGER 9 (Agerpres). — După cum reiese din relatările agenţiei France Presse, în Algeria continuă atentatele ultracolonialiştilor. La Oran elementele ultracolonialiste au organizat joi o manifestaţie în centrul european al oraşului. Grupuri de manifestanţi au apărut pe străzile oraşului, şi au devastat patru magazine aparţinînd unor algerieni. In seara aceleiaşi zile manifestaţiile ultracolonialiste au continuat. Ultracolonialiştii au atacat pe poliţişti provocînd incidente. Tot la Oran ultracolonialiştii au mitraliat dintr-o maşină un magazin aparţinînd unui algeriai. Un alt magazin a fost pusă o bombă explozivă care a provocat importante pagube materiale. La Alger, în cursul zilei de joi, ultracolonialiştii au aruncat dintr-o maşină substanţe incendiare împotriva locuinţei amiralului Querville (unul din ofiţerii care au contribuit la lichidarea puciului fascist din Alger). La Fouka, o mică localitate în apropiere de Alger, în urma unui atac ultracolonialist, cinci algerieni au fost răpiţi grav şi au fost provocate importante pagube materiale. La Constantine un ultracolonialist a omorît cu un foc de revolver pe un algerian funcționar la spitalul civil. Declaraţia lui Gus Hali în legătură cu interzicerea Partidului Comunist din S.U.A. NEW YORK 9 (Agerpres): — „Dacă monstruoasa hotărîre a Curţii supreme va rămîne în vigoare, Statele Unite se vor alătura Spaniei fasciste, Portugaliei, Germaniei occidentale, Republicii Dominicane şi Coreei de Sud, adică ţărilor care au declarat Partidul Comunist în afara legii“, a declarat la 8 iunie în cadrul unei conferinţe de presă Gus Hali, secretarul general al P.C. din S.U.A. Referindu-se la hotărîrea Curţii supreme care, a spus el, „cere partidului să se sinucidă“, Hali a declarat: „Nu intenţionăm să ne supunem acestui ordin“. Partidul Comunist, a subliniat Hali va continua să desfăşoare o largă campanie politică pentru respectarea drepturilor cetăţeneşti ale celor 18 milioane de negri, ale indienilor americani, ale persoanelor străine care locuiesc în Statele Unite, precum şi ale tuturor persoanelor lipsite de drepturi. Gus Hali a declarat că partidul va întreprinde demersurile în justiţie pentru a obţine revizuirea legii represive McCarran, pe baza căreia a fost pronunţată hotărîrea Curţii supreme. Vorbitorul a arătat că printre deţinuţii politici din S.U.A. există acum nu numai comunişti, ci şi alţi luptători pentru pace, pentru drepturile negrilor, activişti sindicali, persoane cu cele mai diferite convingeri politice şi religioase. Hali şi-a exprimat convingerea că legea McCarran va fi anulată. „Ideile nu pot fi puse în afara legii, a spus Hali. Intr-un fel sau altul concepţiile marxist-leniniste se vor răspîndi şi vor triumfa“. Rezoluţia Biroului Politic al C. C. al Partidului Comunist din Belgia BRUXELLES 9 (Agerpres). — Ziarul „Drapeau Rouge“ a publicat rezoluţia Biroului Politic al C. C. al Partidului Comunist din Belgia în care se spune că Belgia trebuie să promoveze o politică externă independentă iar nu să urmeze politica N.A.T.O. şi a Comunităţii economice europene. Subliniind că noul guvern belgian nu intenţionează să promoveze o asemenea politică, autorii rezoluţiei cheamă clasa muncitoare din Belgia să-şi facă simţită influenţa în ce priveşte determinarea orientării politicii externe a ţării. Biroul Politic al C.C. al Partidului Comunist din Belgia cere oamenilor muncii belgieni să discute programul partidului în problemele de politică externă care va fi prezentat spre examinare Parlamentului belgian şi care prevede crearea unei „zone a păcii“, cuprinzînd ţările Beneluxului. Aceste ţări, potrivit programului, trebuie să-şi asume angajamentul de a nu admite ca pe teritoriile lor să se creeze baze pentru lansarea rachetelor şi de a înfăptui o reducere generală a înarmărilor. Conform acestui program,«Beligia trebuie să lichideze, balela vfest-germane de pe teritoriul EU să-şi evacueze trupele din Germania occidentală, să reducă de 10 miliarde franci cheltuielile militare, să-şi recheme trupele şi pe „consilierii politici“ din Congo, să recunoască R. P. Chineză și R. D*' Germană. '«*«*®r* Situaţia grea a studenţilor africani din Statele Unite NEW YORK 9 (Agerpres). O dată cu începerea vacanţei universitare mulţi studenţi americani sînt nevoiţi să renunţe la odihna care li se cuvine şi să pornească în căutare de lucru spre a-şi putea asigura existenţa şi a strînge sumele necesare pentru taxele din anul universitar viitor. Deosebit de dificilă este anul acesta situaţia studenţilor negri din S.U.A. şi îndeosebi, a celor care au venit din ţările Africii să urmeze cursurile colegiilor şi facultăţilor americane. Agenţia Associated Press a transmis la 8 iunie declaraţia studentului Alphonse Okuku din Kenya care urmează cursurile colegiului Antioch din statul Ohio. După cum a arătat Okuku „numeroşi studenţi africani din universităţile americane vor fi obligaţi să-şi întrerupă studiile deoarece nu pot să găsească de lucru pe timpul verii“. Numărul acestora, potrivit declaraţiilor studentului din Kenya, se ridică la peste 500. „Procentul mare al şomerilor din America — a adăugat el — face ca acum să fie şi mai greu pentru ei să găsească de lucru în lunile de vară“. Alephonse Okuku a subliniat că în multe cazuri studenţii africani întîmpină greutăţi şi pentru motivul că sunt consideraţi „străini“iar în altele „li se oferă muncii cele mai prost plătite“. , Situaţiei grele a studenţilor africani din Statele Unite i-a consacrat la 8 iunie un articol redacţional şi ziarul „New York Post“. „Aceşti studenţi — scrie ziarul — primesc în timpul anului de învăţămînt burse de mizerie iar in timpul vacanţelor de vară rămîn în general fără nici un mijloc de existenţă întrucît nu primesc burse şi nu pot să găsească nici de lucru“. Este pe deplin înţeleasă îngrijorarea şi supararea studenţilor africani care, după ce, lăsîndu-se înşelaţi de propaganda americană, au venit să înveţe în Statele Unite, constată acum că sunt lăsaţi în voia soartei şi nu au posibilitatea să-şi asigure existenţa. îngrijorare în Danemarca în legătură cu proiectul de a se crea comandamentul militar danez-vest—^ german COPENHAGA 9 (Agerpres). — TASS transmite: Vizita la Copenhaga a generalului Norstad, comandantul suprem al forţelor armate ale N.A.T.O. în Europa, şi convorbirile pe care le-a avut cu membrii guvernului danez referitor la crearea comandamentului militar danezo-vest-german au stîrnit o îngrijorare serioasă în cercurile largi ale opiniei publice din Danemarca. La 8 iunie a fost dat publicităţii un apel adresat guvernului de preşedinţii a şase mari organizaţii de masă printre care „Conferinţa daneză pentru apărarea păcii“, „Comitetul danez al partizanilor păcii“ şi „Uniunea femeilor democrate din Danemarca“. După cum relatează presa, se arată în apel, guvernul urmează să aprobe proiectul de hotărîre cu privire la crearea unui comandament unit danezo-vest-german pentru toate cele trei genuri de arme. Realizarea acestor planuri, ar submina, după părerea noastră, libertatea şi independenţa Danemarcei, ar intensifica încordarea internaţională şi ar fi în contradicţie cu poziţia de pînă acum a guvernului de a nu admite amplasarea de arme atomice în Danemarca, deoarece armata, flota şi aviaţia Germaniei occidentale, înzestrate cu arme atomice, vor obţine dreptul de a folosi teritoriul danez, bazele ei maritime militare, precum şi aerodromurile ei. Cerem insistent guvernului sa respingă orice plan care prevede crearea unui comandament unit danezo-vest-german sau stabilirea unei colaborări sub orice formă cu Bundeswehrul. Didactull administraţia Tg. Mureş, str. Gheorghe Doja nr. 9, Tel. 26.88, 34.96. Abonamentele se fac la oficiile poştale, factorii poştali şi difuzorii voluntari din intreprinderi şi instituţii. Tiparul: întreprinderea Poligrafică Tg. Mureş. Comand. v, saux