Steaua Roşie, iulie 1967 (Anul 18, nr. 154-179)

1967-07-22 / nr. 172

IN  CINSTEA DE A FI MEMBRU AL PARTIDULUI Continua întărire a rîndurilor partidului prin primirea de noi membri constituie o parte componentă a întregii activităţi politico-organizatorice desfăşurată de organele şi organizaţiile de partid. Comitetul orăşenesc de partid Tîrgu-Mureş, dînd o mare importanţă acestei laturi a muncii sale, a stabilit măsuri care să ducă la creşterea simţului de răspundere al organizaţiilor de bază privind acordarea înaltei calităţi de comunist celor ce solicită primirea în partid. Membrii biroului Comitetului orăşenesc de partid au periodic discuţii cu membrii comitetelor şi ai birourilor organizaţiilor de bază asupra modului cum trebuie organizată munca de primire în partid, iar activiştii comitetului orăşenesc participă cu regularitate la pregătirea şi desfăşurarea adunărilor generale în care se examinează astfel de cereri, orientează organizaţiile de partid spre o analiză profundă a calităţilor politice, morale şi profesionale ale celor ce solicită să devină membri ai partidului. — Organizaţia noastră de partid — spunea zilele trecute tovarăşul Vasile Paşcu, secretarul comitetului de partid de la I.R.A. Tîrgu-Mureş , se preocupă şi primeşte în partid pe acei muncitori, ingineri, tehnicieni care au o temeinică pregătire politică şi profesională, un nivel corespunzător de cultură generală, atitudine înaintată faţă de muncă şi avutul obştesc, comportare demnă în familie şi societate. Cu alte cuvinte, pe acei care prin întreaga lor activitate dovedesc că merită să poarte înaltul titlu de membru al partidului nostru... Cerinţele statutare, instrucţiunile C.C. al P.C.R. cu privire la primirea de noi membri în partid a determinat organizaţia de partid de la I.R.A. să-şi îmbunătăţească munca politico-educativă cu activul fără de partid şi în special cu organizaţia U.T.C. — principala rezervă de cadre a partidului — pentru ca cei cu perspective să se formeze, să-şi dezvolte trăsăturile moral-politice şi profesionale în lumina prevederilor statutului. Activişti ai Comitetului orăşenesc, cei mai pregătiţi membri ai comitetului de partid pe întreprindere au ţinut şi ţin cu regularitate în faţa tineretului diferite expuneri ca de pildă. ..Creşterea rolului conducător al partidului în toate domeniile vieţii sociale", „Cinstea de a purta înaltul titlu de membru al partidului", „Profilul moral-politic al comunistului" şi altele. Cei mai buni utecişti au fost încadraţi în învăţămîntul de partid, sunt invitaţi la unele adunări generale deschise ale organizaţiilor de bază Mulţi tineri au fost îndrumaţi să participe la cursurile de ridicare a calificării profesionale, să-şi completeze studiile medii, să consulte cărţi tehnice de specialitate, în urma acestor preocupări şi activităţi, din rîndurile tineretului s-au ridicat numeroşi fruntaşi în producţie, inovatori şi raţionalizatori cu bune cunoştinţe politice şi ideologice. Printre aceştia se numără Vasile Raicu, absolvent al liceului seral, autorul a 9 inovaţii, Tiberiu Berszan, lună de lună fruntaş în întrecerea socialistă, elev în clasa a Xl-a a liceului seral ş.a„ tineri cărora, făcînd cinste întreprinderii şi organizaţiei U.T.C., li s-a acordat marea încredere de a fi primiţi în rîndurile partidului. — N-a existat o mai mare cinste sau eveniment în viaţa mea — ne spune tovarăşul Raicu — ca atunci cînd am fost primit în partid. Nimic nu este mai de preţ pentru un utecist decit cinstea de a fi membru al Partidului Comunist Român, cinste pe care mă voi strădui în continuare să dovedesc că într-adevăr o merit... Aşa gîndesc şi simt toţi cei 20 de tineri pe care organizaţia de partid de la I.R.A. i-a primit în acest an în rîndurile comuniştilor. Preocupări deosebite pentru acordarea caii•i f '**''• 'ifi taţii de membru de partid uteciştilor, s-au găsit şi la organizaţiile de bază de la C.I.A. şi din unităţile comerciale din oraşul nostru. La C.I.A. de pildă, 20 de tineri au primit în acest an înaltul titlu, iar din comerţ, circa 50. Simion Boanţă, Francisc Tusai, Ana Conachi şi alţii de la C.I.A., Maria Stănescu, Ecaterina Szotyori, Anica Botezan, Maria Conţiu şi alţii din comerţ, sunt numai cîţiva din cei care minuiesc cu pricepere şi entuziasm instalaţiile complexe de mare productivitate ale combinatului şi, respectiv, care dau dovadă de cinste şi corectitudine în păstrarea avutului obştesc, în buna deservire a populaţiei. Fireşte, cei primiţi în partid nu devin comunişti gata formaţi o dată cu adoptarea hotărîrii adunării generale. De aceea organizaţiile de partid manifestă preocupare sporită în continuare pentru educarea celor noi primiţi, ţinînd periodic în faţa lor diferite expuneri cum sînt „Statutul — legea fundamentală a P.C.R.," „îndatoririle şi drepturile membrilor de partid". ..Păstrarea avutului obştesc, sarcină de seamă a comuniştilor" etc., li se repartizează sarcini personale şi sînt ajutaţi să le înfăptuiască. Iată cîteva din preocupările unor organizaţii de partid din oraşul Tîrgu-Mureş care acordă o mare grijă întăririi rîndurilor partidului. Subliniind rezultatele bune trebuie să menţionăm totuşi că în unele locuri această muncă educativă cu tinerii, şi nu numai cu ei, are oarecum un caracter formal, de suprafaţă, nu se folosesc cele mai potrivite şi convingătoare mijloace, atît la C.I.A. cit şi în comerţ şi la I.R.A. De aceea, organizaţiile de partid au datoria să pună un accent mai mare în viitor pe conţinutul muncii politico-educative, în scopul ca cei care cer să fie primiţi în partid, să întrunească într-adevăr toate calităţile cerute de înaltul titlu de comunist. I. MARIAN activist al Comitetului regional de partid PAGINA 2 STEAUA ROȘIE F3 (Urmare din pag. 1) De fapt lipsă de interes pentru buna organizare a muncii s-a manifestat nu numai joi ci şi în alte zile. Este intolerabilă atitudinea directorului Nicolaie Duşa şi a inginerului-şef Apor Csaba care s-au făcut vinovaţi că duminică 16 şi miercuri 19 iulie, 8 combine cerute de la S.M.T. Luduş nu au fost folosite. Acestora nu li s-a asigurat nici saci, nici delegaţi. Atunci de ce le-au mai cerut? Să le fi lăsat să lucreze la C.A.P. Cheţani sau în alte părţi unde se simte nevoie de ele. De asemenea, aici la Cuci, tot datorită lipsei de control, combinerii şi-au deschis drum de acces în lanuri prin lucerna înflorită. Snopii sunt aruncaţi la întîmplare, maşinile şi tractoarele strivesc sub roţi porţiuni de lan mărginaşe cu drumurile de cîmp... Cu mult înainte de a ajunge la tarlaua situată pe deal unde lucrau combinele la secţia de la Valea Rece a G.A.S. Band se vedea o rînduială în mersul celor 12 combine. Neajunsul a fost că şi aici lucrul s-a început tîrziu, randamentul combinelor fiind scăzut. Raidul anchetă a scos în evidenţă că ritmul la recoltarea griului în gospodăriile agricole de stat nu este pe măsura înzestrării tehnice a acestora. Tocmai datorită faptului că randamentul combinelor în lan este mic, pînă alaltăieri seara, din cele peste 6.200 ha cultivate cu grîu, recoltarea în ansamblu pe trust s-a făcut numai pe 548 ha. Este foarte puţin. De asemenea, slab se desfăşoară şi eliberarea terenului de baloţi, arăturile. Intrucît griul peste tot este copt, pentru a se evita pierderile prin scuturare este necesar ca dirijarea combinelor să se facă mai organizat, randamentul lor să fie mult sporit pentru ca griul să ajungă operativ şi fără pierderi în magazii. FF5 F6 La G.A.S. — recoltarea griului nu este pe de șantier măsura înzestrării tehnice (Urmare din pag. 1) începutul noului an, au mai fost contractate în regiune încă patru lucrări. ÎNCEPUTUL A FOST DEFECTUOS La Complexul avicol de la Ungheni (raionul Tîrgu-Mureș), declanşarea lucrărilor a avut loc în condiţii necorespunzătoare şi, tocmai de aceea, Şantierul 507 (al Trustului 5 Braşov), executantul complexului, în semestrul întîi a. c. din 9.600.000 lei investiţii planificate a realizat abia cu puţin peste 5 milioane şi jumătate. Această rămînere în urmă rezidă în tărăgănarea care s-a manifestat din primele luni în execuţia lucrărilor. Cînd au existat materiale au lipsit sau s-au defectat betonierele, macaralele etc. Cînd au existat utilaje de ridicat, au lipsit materialele. Acum există materiale, mijloace de transport, alte maşini şi utilaje, lipsesc însă zidarii şi dulgherii. Lipsa braţelor de muncă s-a făcut simţită chiar din prima lună a începerii lucrărilor. Dar, pe lingă lipsa de zidari şi dulgheri, pe şantierul de la Ungheni se manifestă şi o altă deficienţă care duce la ritmul lent al lucrărilor. Este vorba despre modul încă defectuos în care este organizată munca. Constructorii care vin pe şantier, sau care lucrează mai de mult aici, pierd uneori minute şi chiar ore pînă cînd li se stabilesc în mod judicios punctele de lucru. De asemenea, asistenţa tehnică pe obiective este necorespunzătoare. Inginerii şi tehnicienii de pe şantier nu urmăresc permanent cum se desfăşoară lucrările intr-un loc sau altul, cum munceşte fiecare echipă. O altă cauză care împiedică uneori ritmul lucrărilor este şi aceea a întreruperilor de curent. Sînt zile cînd întreruperile durează 3—6 ore. Discontinuităţi pe graficele Se pune întrebarea: sînt posibilităţi şi perspective de recuperare a rămînerilor în urmă la complexul avicol de la Ungheni? Iată ce ne-a relatat inginerul Vasile Duca, şeful lotului : „Preconizăm ca pînă la sfîrşitul lunii septembrie să recuperăm ce n-am putut realiza pînă acum. Fireşte că acest lucru presupune în primul rînd completarea şantierului cu braţele de muncă necesare (zidari şi dulgheri), un sprijin mai substanţial din partea trustului nostru, care pînă în prezent ne-a cam neglijat, trimiţîndu-ne pe şantier cu întîrziere unele utilaje, iar pe cele care le-a repartizat (macarale) uneori n-au corespuns specificului lucrărilor de pe acest şantier. Existenţa materialelor de construcţie pe şantier, măsurile luate cu sprijinul Comitetului raional de partid Tg.-Mureş, precum şi completarea continuă a şantierului cu muncitorii necesari ne permit să afirmăm că vom recupera rămînerile în urmă, existente în prezent. NU NUMAI MIJLOACELE DE TRANSPORT LIPSESC... Ritmul în care sunt executate lucrările de construcţie la noua hală metalurgică a I.O.I.L. Tîrgu-Mureş, pare să mulţumească atît beneficiarul cit şi constructorul. După cum ne relatează dirigintele de şantier ing. Vasile Matei , lucrările executate pînă în prezent s-au încadrat în prevederile din grafice. Asigurîndu-se din timp forţele necesare şi organizîndu-se mai bine munca pe şantier — constructorul a încheiat în termen etapa săpăturilor pentru fundaţii, a turnat majoritatea paharelor din beton pentru stîlpii de susţinere, au fost executaţi 50 la sută din stîlpii destinaţi halei etc. La acest punct de lucru, Grupul de şantiere construcţii-montaj nr. 2 Tîrgu-Mureş a procedat intr-un timp relativ scurt la executarea principalelor lucrări de canalizare, conducte pentru apă şi asigurarea curentului electric. Au fost de asemenea consolidate şi drumurile de acces în şantier. — In ultimul timp pare însă să intervină unele greutăţi care ar putea diminua ritmul lucrărilor, ne relatează maistrul de şantier — Tihamér Bartha. Deşi de curînd s-au instalat la Fabrica de conserve Mureşeni două staţii de beton cu o capacitate de 35 mp pe zi fiecare, din lipsă de autocamioane nu funcţionează decit una. Nu suntem aprovizionaţi cu beton suficient. Am solicitat trustului ca pe acest şantier să trimită zilnic două maşini care să le putem utiliza permanent la transportul materialelor. Comenzile nu sunt însă respectate. Pentru a ne aproviziona ritmic cu beton am instalat o betonieră de 15 mc/zi chiar în şantier, dar, ne lipsesc atît balastul, pietrişul, nisipul cit şi cimentul. Lipsa de autocamioane se face simţită în şi mai mare măsură la punctul de lucru de la I.C.I.L. Tîrgu-Mureş. Lucrarea o conduc tot eu și realizările sînt sub prevederile din grafice. Aici, executăm un depozit de congelare și păstrare a untului. Cu toate că pînă în prezent trebuia deja să terminăm drumurile exterioare de acces, lucrarea e de abia la început. Au fost dislocate circa 1.200 tone de pămînt, dar din lipsa autocamioanelor nu îl putem transporta şi desigur munca nu poate fi continuată. Acest aspect ar putea influenţa negativ şi începerea tencuielilor exterioare, canalizarea şi executarea trotuarelor. Cu toate că ridicarea în roşu a depozitului se va încheia în curînd, vor apare greutăţi la instalarea utilajului frigorific. Aceasta mai ales din cauza întîrzierii lucrărilor de izolaţie unde lipseşte pluta izolatoare. Deşi se ştia de lipsa acestui material, nu s-au căutat alte soluţii. Din cele constatate la cele două puncte de lucru ale Grupului de şantiere construcţii-montaj nr. 2 Tîrgu-Mureş, reiese că pe lingă lipsa autocamioanelor există şi o mare nepăsare în privinţa organizării muncii. Dacă acum cit mai durează timpul frumos nu se vor lua toate măsurile ca noile obiective să fie ridicate sub acoperiş, e greu de presupus că va fi asigurat în bune condiţii frontul de iarnă al constructorilor şi ca atare predarea la timp a lucrărilor. isstresr^aaramBBBCnFK rmrmr. Restaurantul „Pescăruş“ de la Baza nautică din Tîrgu-Mureș, instalat pe un vaporaş. Un nume ce se cuvine a fi cunoscut Acum cîteva săptămîni, s-a întîlnit la Tîrgu-Mureş promoţia care a absolvit acum 20 de ani Liceul ,,Papiu Ilarian“. Prilej pentru o emoţionantă revedere şi evocări. Dar, bucuria împărtăşită de fostul elev Augustin Macarie, actualmente profesor în Bucureşti, a fost umbrită de faptul că soţia şi-a pierdut poşeta conţinînd actele personale, bani (302 lei) şi unele obiecte mărunte. Deşi s-a interesat peste tot în oraş pe unde şi-a amintit că a trecut, Dorina Macarie nu a mai găsit obiectul pierdut. Reîntorşi la Bucureşti, şi resemnaţi de acum de pierdere, nu mică a fost surpriza soţilor Macarie cînd au primit o scrisoare din Tîrgu-Mureş prin care erau avizaţi că poşeta cu întregul ei conţinut a fost găsită pe tejgheaua raionului de ţesături de bumbac din magazinul nr. 1 textile, aparţinînd O.C.L. Produse industriale Tîrgu-Mureş. , Cu toate că faptul nu prezintă nimic deosebit în zilele noastre, să reţinem numele gestionarului Alexandru Şipoş, care a găsit şi restituit obiectul şi care astfel a dat dovadă de un înalt respect faţă de familia amintită. Gestul său nobil merită toată lauda. CINEMA SÎMBĂTA, 22 IULIE TG.-MUREŞ — Arta: filmul Şapte băieţi şi o ştrengăriţă. Progresul: filmul Doamna de pe şine. Steagul roşu: filmul Jandarmul la New York. Tineretului: filmul Telegrame. Muncitoresc: filmul Omul care l-a ucis pe Liberty Valance. Flacăra: filmul Minunata Angelica. Gheorghieni — Mioriţa: filmul Inspectorul de poliţie. Luduş — Flacăra: filmul Copiii mării. Miercurea Ciuc — Harghita: filmul Jandarmul din Saint Tropez. Odorhei — Muncitoresc: filmul Denunţătorul. Reghin — Patria: filmul Momentul adevărului. Victoria: filmul Un film cu o fată fermecătoare. Tîrnăveni — Melodia: filmul Zile reci. Topliţa — Muncitoresc: filmul Feriţi-vă automobilul. CIRC Circul Internaţional, instalat în Piaţa Armatei, prezintă azi, la ora 20, programul său de mari atracţii intitulat „Internaţional 1967“. Alte manifestări In sala de dans a Casei de cultură a sindicatelor, azi, la ora 20, va avea loc o seară distractivă pentru tineret. TELEVIZIUNE SÎMBĂTA, 22 IULIE 17,15 — Atletism: Cupa Europei; 18,15 — „La şase paşi de o excursie“, emisiune-concurs pentru pionieri şi şcolari; 19,30 — Telejurnalul de seară; 20,00 — Tele-enciclopedia; 21,00 — Muzică uşoară; 21,30 — Film serial: „Baronul“; 22,20 — „Studio uno“, film de varietăți; 23:00 — Telejurnalul de noapte, telesport. Cooperativa de producţie „METALUL" Tîrgu-Mureş ANGAJEAZA IMEDIAT : — Şef serviciu aprovizionare, cu condiţia să posede studii medii şi 9 ani vechime în funcţii economice; — Tinichigii caroserii auto cu 3—5 ani vechime în cîmpul muncii. Informaţii suplimentare se pot primi de la cooperativa „Metalul", Piața Trandafirilor nr. 20, telefon 31-48. PLATGULl «eS'BTAujxR/iMvjyajg. f+t r/4A?&l/ t,'! C'4z Oi G*ArA4 / OAurufti /Tv''\ 'l/f/CA ■ OAHS RADIO DUMINICA, 23 IULIE BUCUREŞTI (Spicuiri) Programul I: 8,00 — Teatru radiofonic pentru copii; 9,15 — Transmiteri pentru sate; 10,30 — Itinerar folcloric; 11,03 — Ilustrate muzicale; 12,00 — De toate pentru toţi; 13,10 — Estrada duminicală; 14,15 — Programul orchestrei de muzică populară a Radioteleviziunii; 14,40 — Muzică uşoară; 15,30 — Melodii populare; 16,35 — Mozaic muzical; 18,15 — In ritm cu voia bună; 19,00 — Album folcloric; 19,30 — Programul orchestrei de estradă a Radioteleviziunii; 20,10 — Cîntă Maria Lătăreţu şi Emil Gavriş; 20,30 — Teatru: Premiera „Analfabetul“, comedie de Branislav Nusici; 20,52 — Muzică de dans. Programul II: 7,35 — Cîntece şi jocuri; 8,00 — Caleidoscop muzical; 11,50 — Orchestra de muzică populară „Doina Banatului“ din Caransebeş; 12,55 — Emisiune de folclor; 13,18 — Concert de prînz; 14,30 — Unda veselă; 16,05 — Revista şlagărelor; 16,30 — Cintece şi jocuri populare; 17,30 — Melodii populare; 18,00 — Opereta „Frumoasa mea doamnă“ de Loewe; 20,30 — Melodii româneşti; 21,10 — Soliştii Nicolae Niţescu şi Annette; 21,40 — Romanţe; 22,00 — Muzică uşoară; 23,07 — Melodii româneşti. TG.-MUREŞ (în limba maghiară): 8,30—9,00 — Emisiunea pen- tru copii. 9,00—9,30 — Emisiu- nea pentru pionieri şi şcolari. LOTO La tragerea Loto din seara zilei de 21 iulie a. c. au fost extrase numerele : 53, 65, 59, 3, 31, 5, 82, 10, 24, 21, 68, 23. Fond de premii : 983.543 lei. Republicii Socialiste România a apărut V. MALINSCHI STUDII ECONOMICE (25x17,50) 288 p., 14 lei Volumul constituie o culegere de studii menite să pună în lumină caracterul ştiinţific al politicii economice a Partidului Comunist Român, politică întemeiată pe principiile marxism-leninismului aplicate în mod creator la specificul şi la condiţiile concrete ale României. Varietatea tematică a materialelor oglindeşte varietatea împrejurărilor care le-au generat şi a solicitărilor proprii unei epoci de lărgire a cercetării ştiinţifice în ţara noastră. In selectarea materialelor incluse în volum autorul a fost călăuzit de ideea unei duble confruntări şi anume : pe de o parte, o confruntare pe planul realităţilor economiei noastre naţionale, iar pe de altă parte o confruntare pe planul istoriei cercetării ştiinţifice economice și a învățămîntului economic în România. Agricultura socialistă care vă informează săptămînal despre ce este nou şi înaintat în practica şi ştiinţa agricolă din ţară şi de peste hotare. Paginile revistei mai cuprind rubrici ca: — DIALOG REDACŢIE-CITITORI, — VITRINA CU VARIETĂŢI, — INTERVIUL NOSTRU, — UN OBIECTIV, DE RADIO — DIN PROGRAMUL VIZIUNE ETC. ŞI TELERevista se poate procura la vînzarea cu bucata prin unităţile cooperatiste şi prin unităţile P.T.T.R. Abonamentele se fac la oficiile şi agenţiile P.T.T.R., factorii poştali şi difuzorii de presă săteşti. im£pm/)mm de industri locală Partizanul GHEORGHENI Str. Gării nr. 1 Execută la comandă, fără repartiţie pentru întreprinderi industriale şi comerciale MENGHINE PARALELE DE: — 35 mm, 45 mm, 60 mm, 80 mm, 100 mm, 120 mm şi 150 mm. CLIENŢILOR LI SE ASIGURA CANTITĂŢILE NECESARE PE ÎNTREGUL AN 1967. Informații suplimentare se pot primi la serviciul „vînzări“ al întreprinderii. CETĂŢENI! Predaţi contra cost FIERUL VECHI nefolositor din gospodăriile voastre, la depozitele I.C.M. din: — Tg.-Mureş, str. Vörösmarty m. 40 — Reghin, str. Gării nr. 66 — Luduş, str. Avram Iancu nr. 11 — Tîrnăveni, str. Seuca nr. 1 — Gheorghieni, str. Gabor Aron nr. 29 — Miercurea Ciuc, str. Cîntarului nr. 5 — Sîngeorgiu de Pădure, str. Petőfi nr. 20 — Odorhei, str. Republicii nr. 78