Steaua Roşie, iunie 1969 (Anul 20, nr. 128-152)

1969-06-11 / nr. 136

ORGAN AL COMITETULUI JUDEŢEAN MUREŞ AL P.C.R. ŞI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEŢEAN . Anul XXI, Nr. 136 (3.491) Miercuri, 11 iunie 1969 4 pagini, 30 bani1 PLENARA COMITETULUI JUDEȚEAN DE PARTID Ieri, 10 iunie, a avut loc Plenara Comitetului judeţean de partid Mureş. La lucrările plenarei a luat parte tovarăşul VASILE PATILINEŢ, secretar al Comitetului Central al Partidului Comunist Român. Pe lingă membrii şi membrii supleanţi ai Comitetului judeţean de partid au participat membrii Comisiei de revizie a Comitetului judeţean de partid, activişti ai aparatului şi activului de partid şi sindicat, delegaţi din partea unor organe centrale şi ministere, conducători ai unor instituţii judeţene, directori ai întreprinderilor beneficiare de investiţii, ai întreprinderilor constructoare, secretari ai organizaţiilor de partid din aceste întreprinderi. La primul punct al ordinei de zi tovarăşul NICOLAE VEREŞ, primru secretar al Comitetului judeţean de partid, a prezentat informarea cu privire la sarcinile organelor şi organizaţiilor de partid din judeţ in vederea studierii şi dezbaterii Tezelor Comitetului Central şi a proiectului de Directive privind planul cincinal pe anii 1971— 1975 şi liniile directoare ale dezvoltării economiei naţionale pe perioada 1976—1980. Referindu-se la aceste documente vorbitorul a subliniat că ele sintetizează politica ştiinţifică, marxist-leninistă a partidului nostru, pătrunsă de un spirit viu, creator, de un dinamism care oglindeşte cunoaşterea profundă a realităţilor. Ele dovedesc, o dată mai mult, capacitatea partidului, a conducerii sale de a elabora politica sa pornind de la studierea temeinică a cerinţelor vieţii, a legilor obiective; demonstrează aplicarea creatoare a principiilor universale ale învăţăturii marxist-leniniste la particularităţile României, puterea de receptivitate a partidului faţă de tot ceea ce este nou. Faptul că Tezele şi proiectul de Directive sunt supuse dezbaterii organizaţiilor de partid, a opiniei maselor largi de oameni (Continuare în pag. a 3-a) Tovarăşi, Daţi-mi voie să-mi exprim satisfacţia pentru faptul că am avut ocazia să particip la plenara Comitetului judeţean de partid Mureş, să asist la dezbaterea unor probleme foarte importante pentru întreaga activitate a judeţului dv. Prima problemă discutată, cea privind întimpinarea celui de-al X-lea Congres al partidului şi a aniversării a 25 de ani de la eliberarea ţârii noastre, după cum aţi constatat din lucrările plenarei, are o deosebită importanţă mai ales în ce priveşte documentele care au fost aprobate de plenara C.C. al P.C.R. Aş dori să subliniez foarte pe scurt cuprinsul acestor documente, şi cîteva din problemele pe care conducerea partidului nostru consideră că trebuie avute în vedere în această perioadă de întâmpinare a acestor evenimente de o deosebită importanţă în viaţa partidului şi a patriei noastre. Socotesc că este foarte important să se organizeze bine munca de însuşire a conţinutului documentelor, să acordăm o deosebită importanţă problemelor organizatorice ca aceste documente să ajungă la absolut toţi membrii de partid, la toţi cetăţenii patriei noastre. Pentru acest lucru, Comitetul judeţean de partid este chemat să desfăşoare o muncă susţinută în perioada care urmează, în aşa fel Incit documentele să fie cunoscute şi însuşite, deoarece problemele cuprinse în Tezele Congresului cit şi în proiectul de Directive reprezintă, de fapt, pentru partidul nostru aplicarea în mod creator a teoriei marxist-leniniste la condiţiile concrete ale României. Ele sunt în acelaşi timp şi documente programatice ale partidului, care înfăţişează în faţa întregului nostru popor atit politica internă cit şi politica externă a partidului şi statului nostru. Această însuşire nu trebuie să se facă însă în mod mecanic, bucierist; esenţială este înţelegerea conţinutului, a fiecărui element din aceste documente. însuşirea lor trebuie să ducă la mobilizarea tuturor forţelor pentru a obţine rezultate cit mai bune în toate domeniile de activitate. In legătură cu realizarea investiţiilor, dezbătută în plenară, socotesc important faptul că Comitetul judeţean de partid a dezbătut o problemă care este în atenţia permanentă a conducerii partidului nostru. Este îmbucurător faptul — constatat atît la faţa locului, cit şi din studierea raportului ca şi din discuţii — că Comitetul judeţean de partid a luat încă din timp unele măsuri de a stabili responsabilităţi precise membrilor biroului judeţean, unor cadre din comitetul executiv al Consiliului popular judeţean, care să analizeze aceste probleme la faţa locului, pe şantiere, în cadrul şedinţelor de comandament. In măsura in care această practică se va menţine, rezultatele vor fi fără îndoială şi mai bune. Organele şi organizaţiile de partid , de la cea judeţeană şi pînă la organizaţiile de bază — trebuie să continue să-şi întărească rolul de conducător şi în acest domeniu de activitate. Cu toate acestea, trebuie să subliniez că măsurile organizatorice adoptate în problema investiţiilor lasă încă de dorit. Astfel, pe unele şantiere există încă întirzieri de cite una pînă la 6 luni la execuţia lucrărilor de investiţii. Totodată, am remarcat că raportul şi discuţiile au reflectat mai puţin, sau aproape de loc, modul cum este îndeplinită sarcina dată de conducerea partidului privind reducerea cu 10 la sută a valorii lucrărilor de construcţii propriu-zise. Trebuie mers cu mai multă hotărîre pe calea reducerii în continuare a costurilor construcţiilor, avînd în vedere faptul că construcţiile ocupă o foarte mare pondere în totalul investiţiilor. Am reţinut, de asemenea, că nici investiţiile din agricultură, mai ales în cooperativele agricole de producţie, nu se desfăşoară într-un ritm corespunzător. Comitetul judeţean de partid trebuie să acorde aceeaşi atenţie construcţiilor agricole, ca şi celor productive, să împartă judicios cadrele de care dispune, în vederea realizării construcţiilor din C.A.P. Altfel, nerealizarea acestor investiţii afectează ritmul de dezvoltare chiar a judeţului dv. Faţă de un volum mare de investiţii din judeţul dv. — de peste 900 milioane de lei — Comitetul judeţean de partid trebuia să aibă o poziţie mei hotârită faţă de cei care răspund de executarea lor, deoarece nu există nici un motiv obiectiv care să justifice nerealizările faţă de grafic. Din concluziile trase in ultimul timp de tovarăşul Nicolae Ceauşescu în problema investiţiilor, a reieşit foarte clar că comitetele judeţene de partid in tre(Continuare în pag. a 3-a) Cuvîntul tovarăşului Vasile Pafilinei Citiți în pagina a 3-a. Opinia publică din ţara noastră a luat cunoştinţă cu viu interes de cuvîntarea tovarăşului NICOLAE CEAUŞESCU, secretar general al Comitetului Central al Partidului Comunist Român, rostită la Consfătuirea internaţională a partidelor comuniste şi muncitoreşti. După publicarea în presă, numeroşi oameni ai muncii din judeţ — români, maghiari, germani — activişti de partid şi de stat, muncitori, ingineri, tehnicieni, ţărani cooperatori, oameni de ştiinţă, artă şi cultură, militari, pensionari, bărbaţi şi femei, s-au adresat redacţiei noastre cu scrisori şi declaraţii, prin care îşi exprimă sprijinul deplin la politica principială, profund realistă a Partidului Comunist Român, aprobă din toată inima eforturile partidului, a conducerii sale, pentru victoria luptei antiimperialiste mondiale, pentru unitatea şi coeziunea mişcării comuniste şi muncitoreşti internaţionale, a tuturor forţelor care militează în marele front al socialismului, progresului şi păcii, pentru coexistenţă paşnică şi destindere internaţională. Totodată, ei se angajează să-şi consacre toată energia şi puterea de muncă pentru a obţine, în cinstea Congresului al X-lea al partidului şi a celei de-a XXV-a aniversări a eliberării patriei, noi izbînzi pe calea progresului şi prosperităţii patriei noastre dragi — Republica Socialistă România. Publicăm mai jos cîteva din declaraţiile şi scrisorile primite la redacție.*. Raportul prezentat la plenara Comitetului judeţean de partidOAMENII MUNCII INTIMPINĂ CONGRESUL AL X-LEA AL P.C.R. SUB SEMNUL UNUI NESTĂVILIT ENTUZIASM Noua linie de bicromat de la Tîrnăveni a primit „botezul focului“ Constructorii şi montorii de pe şantierul de dezvoltare a Combinatului chimic din Tîrnăveni au semnat în agenda lor de lucru noi succese. Ei au încheiat lucrările principale de montaj la noua linie tehnologică de fabricare a bicromatului de sodiu, instalaţie care va produce anual 5.000 tone bicromat. Cuptorul rotativ de preparare a minereului, lung de 40 de metri a şi primit ,,botezul focului", întreaga instalaţie a fost concepută şi executată în ţară, specialiştii folosind atît la proiectare cit şi la execuţie cele mai noi cuceriri în acest domeniu. Noua capacitate de producţie aflată în probe mecanice va dubla producţia de bicromat a marelui combinat de pe malul Tîrnavei Mici, produs cu largi utilizări în industria tăbăcăriei, coloranţilor, precum şi în alte domenii ale industriei. Primul festival folcloric al judeţelor de pe Mureş Mureş, pe marginea ... Duminică 8 iunie 1969 ... La îngemănarea pădurilor dintre Olt şi Mureş, acolo spre muntele Hăşmaşul Mare, la cumpăna apelor menită să despartă pe vecie pe cei doi fraţi — aşa cum ne povesteşte legenda — în cocheta staţiune Izvorul Mureşului, răspunzînd la chemarea Comitetului judeţean pentru cultură şi artă al judeţului nostru, şi-au dat întîlnire solii cintecului, dansului şi portului popular al judeţelor de pe malurile bătrînului Mureş, de la izvor pînă la ieşirea din ţară. Pentru a prinde viaţă una din cele mai frumoase şi reuşite iniţiative din ultimul timp s-au întîlnit aici reprezentanţii judeţelor Harghita, Mureş, Alba, Hunedoara şi Arad. începe festivalul într-o atmosferă de emoţie firească dăruită de acea artă adevărată, încă de dimineaţă şi-au făcut apariţia mesagerii acestor zone geografice cu port şi dansuri diferite, dar care au adus toţi laolaltă o trăsătură comună — voioşia caracteristică a acestor oameni care muncesc şi trăiesc alături pe aaceste meleaguri în deplină frăţie; români, maghiari, germani şi sîrbi uniţi sub zodia unei noi bucurii. Şi, într-adevăr, acum, din noianul de impresii este destul de greu să alegi ceea ce ţi-a plăcut mai mult cînd totul te-a îneîntat, furîndu-te pur şi simplu pentru a te purta prin toate satele de pe malurile marelui rîu de la izvor pînă la vărsare. Privindu-i auzeam parcă, ca o întoarcere în ritm de baladă spre sursa primară, tot ceea ce are mai frumos pe melagurile lui bătrînul Mureş. Prezenţa unor cunoscute formaţii printre care amintim echipa de dansuri din Bălan, cele ale căminelor culturale din Căpălnaş, Pecica şi mai ales de la Craiva, ansamblul folcloric al Casei de cultură din Brad sau a echipei de dansuri a căminului cultural din Intregalde care nu mai au nevoie de nici o prezentare, a căror faimă a trecut uneori chiar peste hotarele ţării, avea să aducă festivalului un plus de atracţie şi interes, cu atît mai mult cu cit şi de data aceasta fiecare dintre BAZARAdariu (Continuare în pag. a 2-a) Secvenţă din spectacolul dat de dansatorii din Ruşii Munţi SUID SEMNUL UNITĂŢII Am studiat cu deosebită atenţie cuvîntarea rostită de tovarăşul Nicolae Ceauşescu la Consfătuirea internaţională a partidelor comuniste şi muncitoreşti. Sunt expuse în mod ştiinţific, principiile pe baza cărora dorim să dezvoltăm legăturile noastre cu toate ţările şi să contribuim la întărirea coeziunii dintre ţările socialiste, la întărirea unităţii partidelor comuniste şi muncitoreşti. Cuvîntarea este încă o expresie fidelă a politicii partidului nostru, a intereselor vitale ale poporului, ale generaţiilor de azi şi de mîine ale naţiunii şi corespunde întru-totul cauzei socialismului şi păcii. Partidul şi statul nostru pun în centrul politicii lor externe prietenia frăţească şi colaborarea cu toate ţările socialiste. Pornind de la interesele vitale ale naţiunii noastre şi ale socialismului mondial partidul nostru militează consecvent pentru restabilirea încrederii şi stimei reciproce dintre statele socialiste, dintre partidele comuniste şi muncitoreşti şi sprijină activ toate iniţiativele menite să contribuie la întărirea unităţii şi coeziunii ţărilor socialiste, a mişcării comuniste şi muncitoreşti internaţionale. Partidul nostru de ani de zile depune eforturi susţinute pentru a contribui la restabilirea şi întărirea continuă a mişcării comuniste şi muncitoreşti. In cuvîntarea sa, tovarăşul Nicolae Ceauşescu a arătat că singura cale de creare a condiţiilor pentru normalizarearelaţiilor dintre partidele comuniste şi muncitoreşti este aceea a discuţiilor tovărăşeşti, abordarea de la poziţiile marxist-leniniste a deosebirilor de vederi şi divergenţelor, pornind de la interesele propriilor popoare, ale clasei muncitoare, ale mişcării comuniste internaţionale şi cauzat socialismului în lume. SZOTYORI ERNEST secretar al Comitetului judeţean de partid Numai prin unitate, sistemul mondial socialist poate arunca în balanţa luptei internaţionale pentru pace şi progres întreaga sa forţă. Pentru aceasta, este necesar să se vegheze la respectarea strictă de către toate ţările socialiste, în relaţiile reciproce, a principiilor marxism-leninismului, ale internaţionalismului socialist, independenţei şi suveranităţii naţionale, egalităţii în drepturi, neamestecului în treburile interne şi ajutorului reciproc. Identitatea orînduirii sociale şi de stat, comunitatea intereselor şi ţelurile fundamentale, ideologia comună marxist-leninistă reprezintă premisele obiective pentru refacerea şi întărirea unităţii ţărilor socialiste, pentru dezvoltarea legăturilor de prietenie şi colaborare frăţească între ele. Mă declar întru-totul de acord cu discursul de la Moscova al secretarului general al partidului nostru, aprob din toată inima fiecare idee cuprinsă în cuvîntare. In acelaşi timp îmi exprim ferma convingere, că, alături de întregul popor, oamenii muncii din judeţul nostru — români, maghiari, germani — au primit cu aprobare unanimă această cuvîntare de mare importanţă, pătrunsă de înalta răspundere pentru cauza poporului român, a socialismului mondial, și a păcii în lume. Cu planul semestrial îndeplinit Colectivul Fabricii de conserve „Mureşeni“ din Tg.-Mureş, unitate specializată în conserve de carne, fructe şi legume, precum şi în alte produse alimentare conservate, dezvoltînd întrecerea socialistă, obţine noi şi importante succese în întimpinarea celui de-al X-lea Congres al partidului şi a celei de-a 25-a aniversări a eliberării patriei. Acest harnic colectiv a raportat îndeplinirea sarcinilor de producţie pe primul semestru din acest an cu 25 de zile înainte de termen. Uite vorba de realizarea înainte de termen a producţiei globale şi marfă, a planului producţiei marfă vîndută şi încasată şi a beneficiilor. Aceste succese se datoresc acţiunilor de reducere continuă a consumurilor specifice de materii prime, creşterii productivităţii muncii, şi asigurării unui flux optim de producţie. Pînă la finele semestrului, fabrica tîrgumureşeană va mai realiza o producţie de 5 milioane de lei. Va da peste plan 50 tone conserve de carne, 30 tone supe concentrate, 150 tone muştar şi alte produse. Pentru victoria idealurilor revoluţionare, de props şi prosperitate ale popoarelor Urmărind cu atenţie sporită desfăşor»« Fiecăraor consfAtuirii inteeacţioasele a partidelor commas** şi mannitoreşti de la Moscova, am citit cu deosebit interes Cuvîntarea tovarăşului Nicolae Ceauşescu rostită cu acest prilej. Document de o mare importanţă, cuvîntarea secretarului general al Partidului Comunist Român este o analiză marxist-leninistă aprofundată, multilaterală, realistă şi temeinică a situaţiei internaţionale în general şi a situaţiei din mişcarea comunistă şi numertar«Mea internaţională «emedian special. Partidul Comunist Român a hotărit să participe la consfătuire animat de dorinţa de a-şi aduce contribuţia activă la buna desfăşurare a lucrărilor, astfel incit aceasta să creeze premise pentru BAIER HERMAN profesor Liceul nr. 1 Sighișoara (Continuare în pag. a 2-a) Chimiştii tîrgumureşeni în fruntea întrecerii Despre „cetatea“ tirgumureşeană a chimiei — cum, ne-am obişnuit să o numim, s-a vorbit şi s-au scris multe lucruri frumoase. Niciodată însă în aprecierea rezultatelor obţinute, în elogierea muncii pline de pasiune a chimiştilor, metafora, figurile de stil n-au exagerat. Pentru că acest mare pilon al chimiei româneşti, Combinatul de îngrăşăminte azotoase din Tg.-Mureş, se află încă de la elaborarea primelor şarje de îngrăşăminte chimice în plutonul întreprinderilor fruntaşe din ţară. Şi nu este lipsit de interes să arătăm că încă de la punerea în funcţiune a obiectivului , aşa cum remarcă şefii serviciului planificării, lucrătorii acestui combinat n-au gustat din paharul tulbure al insucceselor, pentru că liniă de lună, trimestru de trimestru, curba realizărilor a atins mereu cote înalte, peste nivelul planificat. Cifrele ne conturează acelaşi tablou al frumoaselor rezultate şi în prezent. Pe primele cinci luni ale anului colectivul de lucrători al combinatului a îndeplinit integral sarcinile de plan. Angajamentele luate in întrecerea socialistă au fost depăşite la toţi indicatorii. S-au dat peste plan economiei naţionale 736 de tone de amoniac, 4.590 tone de azotat de amoniu, 411.000 mc de oxigen. S-au depăşit volumul beneficiilor suplimentare, economiile din reducerea preţului de cost, productivitatea muncii. Acest buchet de remarcabile realizări ei le închină celor două mari sărbători pe care poporul nostru le sărbătoreşte în acest an: Congresul al X-lea al P.C.R. şi aniversarea a 25 de ani de la eliberarea patriei. Secretia înaltelor performanţe în competiţia pentru obţinerea fără întrerupere a celor mai bune rezultate in producţie, în sporirea continuă a eficienţei economice constă în pasiunea, conştiinciozitatea cu care s-au dăruit muncii creatoare toţi lucrătorii combinatului: operatori-chimişti, mecanici, lăcătuşi, electricieni, umecişti. Rezultatele lor sunt de fiecare dată pe măsura eforturilor pen-I. CISMAS (Continuare în pag. a 2-a)