Steaua Roşie, septembrie 1970 (Anul 21, nr. 204-229)

1970-09-15 / nr. 216

Anul XXIX. Nr. 21S (3.881) MARȚI, 15 septembrie 1970 4 pagini, 30 de bani LITATEA atribut al competenţei, al producţiei moderne îmbunătăţirea calităţii produselor constituie un obiectiv esenţial al întregii activităţi economice, o condiţie hotăritoare a progresului. Asigurarea unei calităţi superioare a devenit, în etapa actuală de dezvoltare, un deziderat al întregii producţii, o problemă de stat; ea a fost dezbătută în cel mai înalt for al ţării şi înscrisă într-un cadru precis prin noua lege privind asigurarea şi controlul calităţii produselor, lege intrată in vigoare de două luni. Pe scurt, ce caracterizează prevederile noii legi şi ce acţiuni s-au întreprins în industria judeţului pentru aplicarea prevederilor ei ? — Noua lege a calităţii se înscrie în ansamblul preocupărilor partidului şi statului nostru pentru creşterea eficienţei activităţii , toate ramurile şi unităţile economice. Ea vine să stimuleze moral şi material preocupările pentru îmbunătăţirea calităţii produselor şi prevede răspunderi pentru acei care aduc pagube economiei ca urmare a nerespectării calităţii, neluării măsurilor care să asigure caracteristicile stabilie prin STAS- uri, norme interne, caiete de sarcini etc. şi, fireşte, prevăzute în contractele economice încheiate intre furnizori şi beneficiari. Printre acţiunile întreprinse în vederea ridicării pe o nouă treaptă a calităţii produselor, voi aminti doar cîteva. După apariţia noii legi organele noastre şi-au extins sfera de acţiune, astfel încît, în timp ce înainte controlau 75—80 la sutădin produsele destinate exportului, acum acţionează asupra întregii producţii destinate pieţii externe, pieţi interne şi asupra prestaţiilor de servicii către populaţie. In cursul lunii august, in colaborare cu organele Băncii Naţionale, a început depistarea produselor finite în magaziile fur a Convorbire cu ing. Cibi Mihai, director al Direcţiei teritoriale pentru controlul calităţii produselor şi metrologie nizorilor sau a întreprinderilor de comerţ cu ridicata şi care nu au asigurată desfacerea din considerente de calitate. Vom stabili, după o verificare amănunţită, măsurile necesare pentru readucerea lor în circuitul economic. Această acţiune este în curs la Combinatul textil din Sighişoara şi, în viitorul apropiat, se va extinde şi în alte unităţi industriale. In spiritul noii legislaţii s-a stabilit personalul care activează în serviciile de control tehnic al calităţii din industria judeţului şi în compartimentele de metrologie, formele lor de organizare şi a modului cum se achită de sarcinile care-i revin şi s-au tras concluziile necesare. Constatîndu-se că nu sunt însuşite şi aplicate întocmai prevederile noii legi a calităţii am considerat necesară organizarea unor largi instructaje pe această temă. Astfel, în cursul acestei luni, în peste 40 de mari unităţi furnizoare au loc dezbateri pe marginea legii calităţii. După cîte ştim în unităţile economice în care calitatea produselor a devenit pe lingă o obligaţie de serviciu o îndatorire de onoare a colectivelor de salariaţi rezultatele sunt bune. S-au înregistrat insă, în acest an şi altfel de situaţii ? — Din păcate da şi mă voi referi la cazurile constatate cu prilejul verificării producţiei destinată pieţii externe. Aş apela la cifre statistice, pe care vă rog să le notaţi exact : In acest an, în 18 unităţi economice furnizoare din judeţ am fost siliţi, datorită calităţii necorespunzătoare a mărfurilor, să nu acceptăm unele produse deoarece nu au îndeplinit condiţiile tehnico-comerciale. Printre acestea aş aminti fabricile de confecţii şi de ţesături din cadrul Combinatului textil din Sighişoara, Fabrica de mobilă „23 August" din Tg.-Mureş, unele unităţi ale U.J.C.C., Fabrica de conserve Mureşeni etc.; la alte întreprinderi, tot datorită slabei calităţi am procedat la interzicerea expedierii unor mărfuri la export în 16 unităţi furnizoare, printre care Fabrica de mobilă „23 August", întreprinderea „Prodcomplex". Fabrica de conserve Mureşeni, cooperativa „Arta Mobila" din Tg.-Mureş, s-au aplicat de către organele noastre chiar amenzi pentru abaterile înregistrate de la calitatea unor produse. Un număr însemnat de unităţi au primit reclamaţii din exterior (cu pretenţii de bonificaţie la preţul unor mărfuri), au fost cazuri cînd beneficiarii au returnat mărfuri, au fost înregistrate sesizări privind caracteristicile tehnico-funcţionale ale unor mărfuri etc. Legislaţia actuală, pe care o socotesc binevenită, prevede pentru organele noastre posibilitatea sancţionării abaterilor de la calitatea prescrisă şi în cazul producţiei destinată pieţii interne. Dar pentru atingerea scopului urmărit — realizarea de produse de calitate superioară — trebuie schimbată optica unor conducători direcţi în procesele de producţie, a conducerilor tehnico-administrative care-şi îndreaptă mai mult atenţia asupra îndeplinirii sarcinilor cantitative, neglijînd uneori calitatea. Acţiunile şi măsurile ce se iau să vizeze în aceeaşi măsură cantitatea şi calitatea. Mai mult, în condiţiile unei producţii moderne, calitatea trebuie să primeze, în ultimă instanţă ea exprimă competenţa executantului, priceperea lui de a crea bunuri materiale cu parametrii tehnico-funcţionali înalţi. Asigurarea calităţii produselor este un proces amplu. Ce credeţi că ar trebui făcut urgent în întreprinderile pe care le-aţi citat pentru prevenirea executării de produse cu abateri, care au atras după sine reclamaţii şi sesizări ? — In unităţile în care se mai realizează produse a căror calitate nu satisfac exigenţele beneficiarilor este nevoie de o intervenţie promptă. Să se aducă îmbună-Convorbire consemnată de V. MEGHEŞ (Continuare în pag. a 3-a) 170 MILIOANE DE LEI PESTE PREVEDERILE CINCINALULUI O altă întreprindere din judeţul nostru care cunoaşte în prezent o puternică dezvoltare a I.U.I.U. din Tg.-Mureş a îndeplinit cu mult timp înainte de termen prevederile planului cincinal iniţial. Astfel, a fost realizată pînă în prezent o producţie suplimentară de războaie de ţesut şi maşini de bobinat în valoare de peste 108 milioane de lei. Pînă la sfîrşitul anului, lucrătorii acestei întreprinderi vor mai adăuga la palmaresul lor încă 62 milioane de lei producţie, reprezentind numeroase războaie de ţesut, lînă, bumbac, maşini de dublat şi bobinat. Sporul total al producţiei se va ridica pină la sfîrşitul anului la cca. 170 milioane de lei. Sărbătoarea forestierilor . Am soare lui de toamnă. Duminica ,ă în soare, in parcul r al Reghinului, m umtasă şi îmbietoare a baarbori — animaţie Pe alei se perinda conmii de oameni veniţi ce reaga vale a Muz eu'u' iurghiului, din Tg.-Mureş.vata — . oeţi dragi, sosiţi din hîdepârtate, pentru a - şi a lega noi prieten,,. a petrece împreuna părcată de străluciri. Aumbrăcaţi in frumoase coslaţionale româneşti şi moşi, in splendidul decor I portul lor adauga nule curcubeu. dele s-au îngrijit din vre■şi primească oaspeţii aşa ce cuvine. Tribunele staul s-au transformat într-o sală de spectacol * )ei. In faţa lor şi a milor de oameni, pe terenul de fotbal s-a amenajat o scenă împodobită pe margini cu ramur de brad. Rind pe rind, în faţa spectatorilor, se perindă formaţiile artistice ale Fabricii de mobilă „23 August" din Tg.-Mureş, ale Unităţii de exploatare a lemnului, I.R.U.M. şi a Complexului de prelucrare a lemnului din Reghin. Program bogat şi reuşit: se dansează mult iar in faţa microfonului poposesc solişti îndrăgiţi. Apoi, au încceput întrecerile sportive: volei, handbal tir cu arcul, fotbal ... O zi in care cintecul s-a împletit cu focul iar ecoul pădurii a coborit din munţi cu întregul lui evantai de romanţe. O zi in care oamenii fac risipă de bucurii, îşi string mîinile, se întrec, se felicită, ca apoi să poposească in jurul sticlelor reci de bere şi a meselor încărcate cu bunătăţi. E ziua in care petrecerea se amplifică şi capătă semnificaţii deosebite. Oaspeţii sunt oamenii care redimensionează lemnul şi-l încarcă cu valori — sunt harnicii forestieri de pe meleagurile judeţului nostru. Au venit din gurile de exploatare, din combinatele în care aurul verde se preschimbă în suple ambarcațiuni și viori, în elegante garnituri de mobilă — produse va(Continuare în pag a 3-a) „FLUIERE FERMECATE .. PROLETARI DIN TOATE ŢĂRILE, UNIŢI-VA! ORGAN AL COMITETULUI JUDEŢEAN MUREŞ AL P.C.R. ŞI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEŢEAN Barajul hidrocentralei Sadu 2 a fost modernizat S-au încheiat lucrările de modernizare a barajului hidrocentralei Sadu 2. Un colectiv al grupului de şantiere de la Voineasa care înalță uzina hidroelectrică de pe Lotru a executat timp de 2 ani lucrări de excavare a aluviunilor din lac, mărind volumul acestuia la 200.000 mc. Paralel s-a consolidat barajul al cărui coronament a fost suprainălţat cu 60 cm pe toată lungimea sa. Totodată, barajul a fost prevăzut cu o instalaţie de deversare automată, realizată după un proiect elaborat de uncolectiv al Institutului de studii şi proiectări hidroenergetice. Debitul de evacuare a apei a sporit astfel de la 60 la 270 mc pe secundă, ceea ce asigură protecţia deplină a barajului împotriva viiturilor. Ca urmare a acestor îmbunătăţiri, capacitatea hidrocentralei a sporit cu circa 3.000 kW oră pe zi. (Agerpres) Sortimente noi din mase plastice Uzina ieşeană de prelucrare a maselor plastice, răspunzînd cerinţelor actuale ale economiei, şi-a diversificat în mod simţitor producţia. Dacă în 1963 se produceau aici numai şapte sortimente, în prezent numărul lor a ajuns la 100. Numai în acest an au fost asimilate încă 18 noi sortimente urmind ca pînă la sfîrşitul trimestrului IV să intre în producţie încă şapte. Dintre noile sortimente intrate recent în producţie menţionăm un nou tub bergman cu pereţi subţiri, şi tuburi ondulate, profile de colţ şi de margine, jaluzele din P.V.C. pentru şantierele de construcţie, grisiere, profile de îmbinare, sertare pentru fabricile de mobilă etc. Nu au fost neglijate nici cerinţele comerţului căruia i-au fost puse la dispoziţie noi tipuri de ambalaje din polietilenă, butuoaie de 100 şi 200 litri pentru transportul uleiurilor și produselor alimentare. S-a deschis Cazinoul din Sovata Reţeaua alimentaţiei publice din Sovata s-a îmbogăţit cu o nouă unitate. Este vorba despre Cazinoul dat recent în folosinţă, pe malul lacului Ursu, ale cărui construcţii au costat aproape două milioane lei. Dispunînd de mobilier şi instalaţii moderne, noua construcţie, de trei nivele, cuprinde trei săli spaţioase de restaurant, cu terase acoperite. Primăvara viitoare se va da în folosinţă şi cofetăria. Capacitatea totală de deservire va fi atunci de 400 persoane. Din primele zile de funcţionare, Cazinoul a atras un număr mare de vizitatori, turişti din ţară şi străinătate. Fiind prevăzut cu instalaţii de încălzire centrală, Cazinoul va funcţiona şi în sezonul rece, cind va fi deschis între orele 17—24. SALUTUL Comitetului Central al Partidului Comunist Român, Consiliului de Stat şi Consiliului de Miniştri ale Republicii Socialiste România adresat cadrelor didactice şi elevilor cu prilejul deschiderii noului an şcolar STIMAJI TOVARĂŞI ANVAJATORI ŞI PROFESORI, DRAGI ELEVI, Cu prilejul începerii noului an de învăţămînt, Comitetul Central al Partidului Comunist Român, Consiliul de Stat şi Consiliul de Miniştri ale Republicii Socialiste România adresează un călduros salut corpului didactic şi elevilor, organizaţiilor de partid şi tineret din şcoli, părinţilor şi tuturor acelora care, prin munca şi strădaniile lor, participă la nobila operă de instruire şi educare a tineretului patriei, la progresul şi înflorirea şcolii româneşti. Deschiderea noului an şcolar are loc în condiţiile cînd întreaga ţară îşi desfăşoară larg forţele pentru înfăptuirea cu succes a prevederilor ultimului an al cincinalului şi trecerea la următorul plan de cinci ani, cind activitatea creatoare din patria noastră se concretizează in noi şi însemnate realizări în domeniul economiei, ştiinţei şi culturii — expresie a ataşamentului nemărginit al întregului popor faţă de politica marxis leninistă a partidului şi statului, a hotărîrii sale de a transpune în viaţă vastul program stabilit de cel de-al X-lea Congres al Partidului Comunist Român, în vederea dezvoltării multilaterale a societăţii noastre socialiste. Acest an şcolar marchează un moment de seamă în procesul transpunerii în viaţă a Directivelor Comitetului Central al Partidului Comunist Român cu privire la dezvoltarea şi perfecţionarea învăţămîntului de toate gradele. Se încheie cuprinderea în clasa I a tuturor copiilor de la vîrsta de 6 ani şi începe funcţionarea cu toate clasele a şcolii generale de 10 ani. Se continuă acţiunea de modernizare şi perfecţionare a învăţămîntului — ceea ce-i va da posibilitatea să răspundă întro măsură şi mai mare cerinţelor sporite pe care opera de edificare socialistă şi progresul general al ţării le pune în faţa sa. Ne exprimăm convingerea că membrii corpului didactic, puternicul detaşament al învăţătorilor, profesorilor şi educatorilor — a cărui activitate se bucură de o înaltă stimă şi preţuire din partea partidului şi statului, a întregului popor — îşi va dărui cu însufleţire şi devotament cunoştinţele, priceperea şi întreaga sa experienţă pentru educarea şi instruirea tinerelor generaţii, slujind astfel cu credinţă idealurile de progres şi civilizaţie ale naţiunii socialiste, ale înfloririi materiale şi spirituale a patriei. Profesori, învăţători şi educatori ! Munca dumneavoastră, a cadrelor didactice, trebuie să ofere elevilor datele cele mai importante ale ştiinţei şi tehnicii moderne, să le dezvolte gîndirea creatoare, interesul şi pasiunea pentru studiu şi cercetare, să le stimuleze aptitudinile şi talentele, să-i pregătească temeinic pentru viaţă, să-i formeze ca buni şi de nădejde constructori ai socialismului în patria noastră. Receptivă la cerinţele concrete ale societăţii noastre, şcoala trebuie să educe tineretul în spiritul respectului şi dragostei faţă de muncă, ajutîndu-l să-şi însuşească temeinice deprinderi pentru munca fizică, o pregătire multilaterală pentru activitatea practică. Partidul, statul, întregul nostru popor vă cere, dumneavoastră, cadrelor didactice să munciţi cu pasiune pentru a înarma tineretul şcolar cu concepţia ştiinţifică, marxist-leninistă, despre lume şi viaţă, să sădiţi în inimile tinerei generaţii sentimentele înălţătoare ale patriotismului socialist, preţuirea şi admiraţia faţă de trecutul glorios de luptă al poporului român, mîndria pentru tot ceea ce se înfăptuieşte azi prin efortul comun al tuturor oamenilor muncii din patria noastră, fără deosebire de naţionalitate, dragostea fierbinte faţă de patrie, faţă de Partidul Comunist Român, încrederea în viitorul nostru luminos şi hotărirea nestrămutată de a duce mai departe măreaţa operă de edificare a socialismului şi comunismului pe pâmintul României. Cultivaţi în rîndul şcolarilor prietenia şi respectul reciproc dintre copiii români, maghiari, germani, sîrbi şi de alte naţionalităţi , însufleţiţi tinera generaţie cu ideile nobile ale prieteniei faţă de popoarele ţărilor socialiste, de celelalte popoare ale lumii, ale solidarităţii internaţionale cu toate forţele care luptă pentru libertate socială şi naţională, formaţi-o ca militantă neobosită pentru cauza progresului, socialismului şi păcii. Desâvirşiţi-vă pregătirea, perfecţionaţi-vă continuu arta predării, nu uitaţi nici un moment că ţinuta ştiinţifică, etica cetăţenească a omului de la catedră reprezintă chezăşia succeselor activităţii instructiv-educative, izvor al satisfacţiei muncii împlinite. Elevi şi eleve! Anul şcolar pe care îl începeţi vă oferă largi posibilităţi de a vă îmbogăţi cunoştinţele, de a vă însuşi în mod temeinic comorile ştiinţei, tehnicii şi culturii. îndreptăţiţi marile speranţe ce se pun în voi şi sacrificiile pe care întregul popor le face pentru a vă asigura în şcoli condiţii cit mai bune de studiu, muncind cu sîrguinţă, învăţînd temeinic ! Perseveraţi în eforturile voastre de a deveni cetăţeni cit mai utili patriei, poporului din care faceţi parte! Dovediţi,in toate împrejurările — în şcoală, în femeie, în viaţa socială — o comportare demnă, civilizată, răspundere pentru prezentul şi viitorul naţiunii noastre socialiste ! Partidul şi guvernul cheamă organizaţiile de pionieri şi U.T.C. — factori activi şi dinamici ai educării comuniste a tineretului studios — să sprijine eforturile şcolii şi ale familiei penru dezvoltarea dragostei faţă de învăţătură şi muncă, pentru întărirea simţului datoriei şi al responsabilităţii sociale, pentru o conduită atentă şi corespunzătoare în şcoală şi în viaţă. Conlucrarea strînsă dintre organizaţiile de tineret şi şcoală, sprijinul şi participarea învăţătorilor, profesorilor, educatorilor, la acţiunile şi manifestările iniţiate de aceste organizaţii constituie o garanţie a succesului muncii educative, a bunelor rezultate în formarea şi educarea tinerei generaţii. Organizaţiile de partid din şcoli sunt chemate să pună în centrul activităţii lor preocuparea pentru îmbunătăţirea continuă a procesului de învăţămînt, a conţinutului său ştiinţific şi ideologic, ridicarea nivelului de pregătire a elevilor; ele trebuie să ajute conducerile şcolilor şi organizaţiile de copii şi tineret să imprime în viaţa colectivelor şcolare un spirit de înaltă exigenţă, de disciplină şi responsabilitate faţă de îndatoririle ce le revin, să mobilizeze pe comunişti, toate cadrele didactice la înlăturarea neajunsurilor ce se mai constată în activitatea şcolară, să promoveze un spirit înnoitor în întreaga muncă pe care şcoala o desfăşoară. Cu prilejul deschiderii noului an şcolar, vă urăm dragi tovarăşi — educatoare, învăţători, maiştri instructori, profesori — noi şi însemnate succese în activitatea dumneavoastră! Tuturor elevilor — din şcoli generale, licee, şcoli profesionale şi tehnice — le dorim spor la învăţătură şi rezultate cît mai bune în acest an şcolar! TIMPUL PROBABIL. Vreme instabilă cu cel mai mult noros. Vor cădea averse de ploaie însoţite de descărcări electrice în cursul după-amiezii. Vîntul va sufla slab cu unele intensificări temporare din sectorul NV. Temperaturile minime vor fi cuprinse între 10—12 grade, iar maximele între 22—25 grade. |________________________________| O nouă uzină în construcţie Un nou şi important obiectiv, a cărui construcţie a început joi, va completa peisajul industrial al judeţului Vîlcea. Este vorba de Uzina de utilaj chimic şi forjă, amplasată în apropierea platformei petrochimice vîlcene. Conform proiectelor întocmite de Institutul de proiectări pentru construcţia de maşini noua unitate urmează să intre parţial în funcţiune în anul 1973, cu o capacitate anuală de 2.000 tone şi să atingă cu un an mai tîrziu capacitatea finală de 17.000 tone anual. Separat, unitatea va dispune de o forjă grea, proiectată pentru o capacitate anuală de 50.000 tone piese, care va putea satisface şi necesităţile altor întreprinderi de specialitate din ţară. Profilul uzinei va fi axat pe vase de tip recipient, rezervoare sferice, schimbătoare de căldură, uscătoare şi cuptoare rotative, filtre statice. Cea mai mare parte a utilajelor va fi produsă în ţară, iar procedeele tehnologice moderne ce urmează a fi folosite vor permite reducerea considerabilă a consumului de metal. Pentru halele industriale se folosesc proiectele unor construcţii similare ridicate în alte centre din ţară, realizindu-se astfel importanta economii. La această uzină vor lucra circa 4.000 de muncitori, creîndu-se astfel condiţii pentru valorificarea tot mai largă a potenţialului de muncă existent în judeţ. Construcţia noii unităţi a fost încredinţată grupului de şantiere Govora al Ministerului Construcţiilor Industriale. (Agerpres)