Steaua Roşie, aprilie 1971 (Anul 22, nr. 76-101)

1971-04-02 / nr. 77

ORGAN AL COMITETULUI JUDEŢEAN MUREŞ AL P.C.R. ŞI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEŢEAN Anul XXIII. Nr. 77 (4.050) Vineri, 2 aprilie 1971 4 pagini, 30 de bani Turneul Teatrului din Aseară, la Vîrşeţ, cu prezentarea cunoscutei şi apreciatei comedii Omul care a văzut moartea de Victor Eftimiu, a început turneul în Iugoslavia al secţiei române a Teatrului de stat din Tg.-Mureş. Mesagerii artei teatrale româneşti — regizorul Gh. Harag, actorii Vasile Vasiliu, A. Făgărăşan, Fana Geică, Livia Gingulescu, Cazimir Tănase, Dan Bubulici şi Iolanda David au fost răsplătiţi cu imense buchete de flori şi numeroase aplauze de un public entuziast, care a umplut pină la refuz Tg.-Mureş în Iugoslavia sala Teatrului „Jovan Sterija Popovici". In zilele următoare, piesa lui Victor Eftimiu va mai fi prezentată la Pancevo, Banja Luka şi Banatsko Novo Selo. In a doua parte a turneului iugoslav, actorii tîrgumureşeni vor prezenta la Belgrad, Novi Sad şi Subotiţa remarcabilul spectacol realizat de Eugen Mercus cu piesa Aceşti îngeri trişti de D.R. Popescu, spectacol distins cu Premiul special al juriului la Festivalul Naţional de Teatru din 1969. ■BHHnnBBam Cuvîntarea tovarăşului NICOLAE CEAUŞESCU la Congresul al XXIV-lea al P.C.U.S. Stimaţi tovarăşi, Este pentru noi o deosebită plăcere de a participa la cel de-al XXIV-lea Congres al Partidului Comunist al Uniunii Sovietice şi de a vă adresa dumneavoastră, delegaţilor la Congres, comuniştilor sovietici, popoarelor Uniunii Sovietice un cald mesaj de prietenie şi solidaritate internaţionalistă din partea Comitetului Central, a tuturor membrilor partidului nostru, a întregului popor român. In raportul Comitetului Central al P.C.U.S., prezentat Congresului de tovarăşul Brejnev, au fost înfăţişate pe larg marile realizări obţinute de oamenii muncii sovietici care, sub conducerea partidului lor comunist, au transformat Uniunea Sovietică intr-un stat socialist cu o economie puternică, în plin proces de perfecţionare, cu o industrie de prim rang şi un uriaş potenţial material şi ştiinţific. Comuniştii români, poporul nostru, dau o înaltă preţuire succeselor remarcabile ale Uniunii Sovietice în construcţia socialismului şi comunismului, considerîndu-le o contribuţie de mare însemnătate la întărirea forţei sistemului mondial socialist, a frontului antiimperialist. Doresc, şi cu prilejul acestui congres, să relev cu satisfacţie faptul că între Partidul Comunist Român şi Partidul Comunist al Uniunii Sovietice, între popoarele şi ţările noastre s-au statornicit şi se dezvoltă relaţii trainice , politice, economice, tehnico-ştiinţifice, culturale şi în alte domenii de activitate. Bazate pe vechi legături tradiţionale şi cimentate prin sîngele vărsat în comun de ostaşii români şi sovietici în lupta victorioasă împotriva fascismului, prietenia şi colaborarea româno-sovietică sunt animate de realizarea nobilelor idealuri ale socialismului. Semnarea, în cursul anului trecut, a Tratatului de prietenie, colaborare şi asistenţă mutuală între cele două ţări deschide noi perspective de dezvoltare multilaterală a colaborării româno-sovietice. Partidul şi guvernul României vor acţiona şi în viitor cu toată hotărîrea pentru dezvoltarea relaţiilor dintre partidele şi ţările noastre, cu convingerea că aceasta corespunde intereselor ambelor popoare, serveşte cauzei întăririi unităţii ţărilor socialiste, mişcării comuniste internaţionale, cauzei progresului şi păcii. Tovarăşi, Permiteţi-mi să mă refer la cîteva din preocupările actuale ale partidului şi statului nostru. La sfîrşitul anului trecut, am încheiat cu succes planul pe anii 1966-1970. Producţia industrială a crescut într-un ritm mediu anual de aproape 12 la sută, fiind în 1970 cu 75 la sută mai mare decit în 1965. In cursul acestui cincinal, producţia agricolă a crescut cu 24 la sută faţă de cincinalul anterior. Venitul naţional a crescut pe cincinal cu 45 la sută, într-un ritm anual de aproape 8 la sută. Pe această bază s-a realizat majorarea generală a salariilor și pensiilor, îndeosebi a celor mici, veniturile din salarii crescînd cu peste 50 la sută; au sporit, de asemenea, veniturile țărănimii, s-a înfăptuit un vast program de construcţii de locuinţe, s-a generalizat învăţămîntul obligatoriu de zece ani. Cheltuielile social-culturale au crescut cu peste 60 la sută în 1970 faţă de 1965. In prezent, întregul nostru popor a trecut la înfăptuirea programului elaborat de Congresul al X-lea al Partidului Comunist Român, care stabileşte drept obiectiv fundamental făurirea societăţii socialiste multilateral dezvoltate. Realizarea prevederilor noului cincinal va apropia simţitor România de ţările cu economie avansată şi va permite să se ia noi măsuri privind creşterea în continuare a nivelului de trai al tuturor celor ce muncesc — ţelul suprem al politicii partidului. Conducerea de partid şi de stat, înfăptuind un amplu program de măsuri pentru îmbunătăţirea şi perfecţionarea întregii activităţi de conducere şi planificare a vieţii economice şi sociale, se preocupă permanent de adîncirea democraţiei socialiste, se consultă sistematic cu oamenii muncii şi supune dezbaterii lor toate problemele fundamentale ale construcţiei socialiste, ale politicii interne şi externe. In întreaga noastră activitate ne călăuzim după cunoscuta teză marxist-leninistă potrivit căreia principala îndatorire a partidului comunist de guvernămînt este făurirea noii orînduîri sociale. Noi considerăm că cu cît fiecare ţară socialistă obţine rezultate mai bune în opera de construcţie a acestei orînduiri, cu atît îşi îndeplineşte mai bine îndatoririle naţionale cît şi îndatoririle internaţionale, cu atît este mai mare contribuţia sa la cauza creşterii influenţei socialismului în lume. Stimaţi tovarăşi, In activitatea sa internaţională, România pune un accent deosebit pe intensificarea relaţiilor multilaterale cu toate ţările socialiste. Colaborarea economică, tehnicoştiinţifică cu tarile C.A.E.R., cu toate ţările socialiste trebuie să ducă la dezvoltarea economiilor naţionale, la prosperitatea şi înflorirea fiecărei naţiuni socialiste, la întărirea independenţei statelor noastre ca state libere şi suverane, contribuind în acest fel la afirmarea superiorităţii ideilor socialismului în lume. După cum se ştie, făurirea socialismului pe baza legităţilor sale generale se realizează în situaţii economice, sociale şi istorice diferite de la o ţară la alta, partidele comuniste şi muncitoreşti activează în condiţii diverse. Ţinind seama de această diversitate, între partide pot apare deosebiri de păreri asupra operei de construire a socialismului, asupra unor evenimente internaţionale. Calea rezolvării acestora este discutarea de la partid la partid, de la conducere la conducere, în spirit de încredere şi stimă reciprocă Partidul nostru se pronunţă împotriva oricărui amestec în treburile interne ale altor partide, care duce la slăbirea unităţii lor, a capacităţii de luptă împotriva duşmanului de clasă. In condiţiile internaţionale actuale, o importanţă deosebită au afirmarea relaţiilor de tip nou între ţările socialiste — cu totul opuse relaţiilor din lumea capitalistă —, colaborarea lor liber consimţită, în spiritul principiilor marxist-leniniste şi ale internaţionalismului socialist, ale respectării independenţei şi suveranităţii naţionale, egalităţii în drepturi şi neamestecului în treburile interne, ale întrajutorării tovărăşeşti şi avantajului reciproc. Aceasta constituie, după părerea noastră, calea sigură pentru depăşirea dificultăţilor şi neînţelegerilor actuale, pentru refacerea şi întărirea colaborării şi unităţii ţărilor socialiste. Orice nesocotire a acestor principii nu poate decât să complice soluţionarea cu succes a problemelor complexe ale construcţiei socialiste, să aducă prejudicii relaţiilor între ţările socialiste, între partidele comuniste şi muncitoreşti. In ce-l priveşte, Partidul Comunist Român va respecta în întreaga sa activitate principiile şi normele de relaţii între ţările socialiste, va acţiona cu consecvenţă pentru dezvoltarea colaborării cu toate ţările socialiste. Totodată vom lărgi legăturile de solidaritate internaţionalistă cu toate partidele comuniste şi muncitoreşti, în spiritul încrederii şi stimei reciproce, ai recunoaşterii dreptului fiecărui partid de a-şi elabora de sine stătător linia politică potrivit condiţiilor concrete ale ţării sale, vom extinde relaţiile cu alte forţe socialiste, democratice, progresiste, antiimperialiste. Stimaţi tovarăşi, Evenimentele internaţionale demonstrează că în lume au loc profunde transformări revoluţionare şi democratice, că noi forţe sociale se ridică împotriva imperialismului, a politicii sale de forţă, dictat şi agresiune, a tendinţelor de a-şi impune dominaţia asupra altor state. Acţiunile cercurilor imperialiste întîmpină rezistenţa tot mai dîrză a popoarelor, care îşi apără libertatea şi independenţa naţională, dreptul sacru de a-şi hotărî singure soarta. Lupta eroică a poporului vietnamez şi a celorlalte popoare din Indochina, înfrîngerile suferite de imperialiştii americani sunt o expresia a acestor realităţi, o dovadă că nici o forţă din lume nu poate infringe un popor care este hotărît să-şi apere independenţa şi se bucură de sprijinul forţelor antiimperialiste. Partidul şi poporul nostru, sprijinind cauza dreaptă a poporului vietnamez, a celorlalte popoare din Indochina, consideră imperios necesar să se pună capăt războiului, să fie retrase fără întîrziere toate trupele Statelor Unite ale Americii, astfel ca popoarele vietnamez, cambodgian şi laoţian să-şi poată hotărî singure calea dezvoltării fără amestec din afară. România nutreşte o profundă simpatie faţă de năzuinţele de progres ale tinerelor state recent eliberate, dezvoltă cu ele relaţii de colaborare politică şi economică, susţine eforturile lor pentru consolidarea independenţei, emancipare economică şi socială, acordă întregul sprijin mişcărilor de eliberare naţională, luptei împotriva colonialismului şi neocolonialismului. Ne pronunţăm pentru soluţionarea conflictului din Orientul Mijlociu pe baza Rezoluţiei Consiliului de Securitate, pentru retragerea trupelor israeliene din teritoriile ocupate, pentru respectarea integrităţii teritoriale şi independenţei tuturor statelor din această regiune, precum şi pentru reglementarea problemei populaţiei palestiniene în conformitate cu năzuinţele sale naţionale. România îşi extinde relaţiile cu toate ţările, fără deosebire de orînduire socială, considerînd drept o îndatorire a sa, ca ţară socialistă, de a-şi lărgi raporturile internaţionale şi participarea la diviziunea internaţională a muncii, de a contribui, pe această cale, la promovarea înţelegerii şi apropierii între popoare, la cauza păcii. La baza relaţiilor sale cu toate statele, ţara noastră situează în mod consecvent principiile suveranităţii şi independenţei naţionale, deplinei egalităţi în drepturi, neamestecului în treburile interne, avantajului reciproc — principii recunoscute din ce în ce mai mult ca singurele în măsură să asigure dezvoltarea încrederii şi cooperării între popoare, destinderea şi securitatea internaţională. Republica Socialistă România desfăşoară o activitate susţinută pentru normalizarea relaţiilor şi dezvoltarea colaborării între statele Europei, pentru înfăptuirea securităţii pe continent; considerăm necesar să se treacă la organizarea de întîlniri multilaterale în vederea pregătirii conferinţei general-europene. Realizarea unei păci trainice este o cerinţă arzătoare a întregii omeniri, care impune intensificarea luptei pentru reducerea cheltuielilor militare — grea povară asupra nivelului de trai al popoarelor — renunţarea la politica de forţă şi ameninţare cu forţa, luarea de măsuri practice în domeniul dezarmării generale, în primul rînd al celei nucleare, asigurarea unui climat de destindere, pace şi colaborare internaţională. Stimaţi tovarăşi, In încheiere, doresc să urez partidului dumneavoastră, oamenilor muncii de pe întreg cuprinsul Uniunii Sovietice, succes deplin în înfăptuirea programului ce va fi adoptat de congres pentru dezvoltarea economiei, vieţii sociale şi ridicarea bunăstării poporului, în interesul înaintării societăţii sovietice pe calea spre comunism, al cauzei generale a socialismului şi păcii. Trăiască prietenia dintre Partidul Comunist Român şi Partidul Comunist al Uniunii Sovietice, dintre ţările şi popoarele noastre. Trăiască unitatea ţărilor socialiste, a partidelor comuniste şi muncitoreşti, a tuturor forţelor antiimperialiste! !! ■ Vremea Ieri, la Tg.-Mureş, cea mai scăzută temperatură înregistrată în orele de dimineaţă a fost de minus 1 grad; la ora 12, temperatura era de 12 grade. Timpul probabil: Vreme frumoasă, cu cerul puţin noros, dar rece noaptea. Temperaturile minime vor fi cuprinse între minus 1 şi plus 5 grade, maximele între 16— 18 grade. Vînt cu intensificări temporare din est. PRIMĂVARA E DE AUR. INTENSIFICAŢI RITMUL TUTUROR LUCRĂRILOR! ■ Sfecla s-a însămînţat pe 96 la sută din suprafaţă ■ Restanţieri la însămînţarea inului şi trifoiului ■ Atenţie! E vremea plantării cartofului. lată-ne la începutul lui aprilie. Timpul bun care s-a scurs a creat condiţii pentru intensificarea lucrărilor agricole de primăvară. De fapt majoritatea unităţilor din raza judeţului au luat startul, din vreme pregătite, pentru realizarea marilor recolte ce şi le-au propus în acest prim an al cincinalului. Ca urmare majoritatea cooperativelor agricole din judeţ au cinstea de a raporta înaintea zilei bilanţului şi a termenelor prevăzute încheierea însămînţărilor din prima epocă. Pină în seara zilei de 31 martie la nivel de judeţ sfecla de zahăr — principală cultură din unităţile noastre — a fost însăminţată în proporţie de 96 la sută. La ora cînd apar aceste rînduri lucrarea va fi terminată în toate cele 134 de unităţi cultivatoare. De remarcat este faptul că însămînţarea s-a făcut la un nivel calitativ mult superior anilor trecuţi. La data de mai sus s-a încheiat şi însâmînţarea mazărei iar seminţele de ovăz şi orzoaica au ajuns în sol în proporţie de 73,6 şi respectiv 81 la sută. Intrucît este vorba de suprafeţe mici care mai trebuie însămînţate cu aceste culturi (circa 1.200 ha) există condiţii ca în maximum 2 zile să se termine lucrarea în toate unităţile. Deşi ne aflăm la finişul primei epoci au mai rămas încă restanţieri la însămînţarea unor culturi cum sunt UNUL PENTRU FUIOR şi trifoiul în cultură ascunsă. La nivel de judeţ aceste culturi au fost însămînţate pină acum numai pe 50,1 şi respectiv 78 la sută din suprafaţa planificată. Şi acest lucru se datoreşte în special faptului că o serie de unităţi cooperatiste au însămînţat pină acum suprafeţe foarte mici iar altele, în cazul trifoiului, nici n-au început lucrarea... C.A.P. Măgherani, Eremitu, Bezid, Trei Sate, Ghindari şi altele au însămînţat cu nu numai 10—40 ha din planul fiecăreia de 100 ha. Cooperativa agricolă din Măgherani de pildă, care cultivă un pe 120 ha a însămînţat pe mai puţin de 10 la sută din suprafeţele planificate în timp ce în aceleaşi condiţii de lucru şi teren C.A.P. din Mărculeni a terminat lucrarea. Trifoiul se însămînţează primăvara cît mai timpuriu, în mustul zăpezii. Acest lucru este cunoscut, credem, şi de către conducerile şi specialiştii C.A.P din Corneşti-Mureş — Eremitu, Sărăţeni, Vălenii, Câluşeni, Berghia, Glodeni care din atîtea zile bune de lucru n-au găsit timp să înceapă pină acum lucrarea. In cazul cînd există seminţele asigurate această rămînere în urmă nu poate fi socotită decit ca o crasă neglijenţă. Se cunoaşte că trifoiul constituie, în cazul judeţului nostru, principala cultură furajeră de a cărei existenţă depinde in cea mai mare măsură producţia zootehnică. Nu ştim cum se întîmplă că tocmai acele unităţi care an de an au greutăţi cu asigurarea nutreţurilor întîrzie şi de această dată cu însămînţarea trifoiului. Se impun măsuri operative chiar şi acum în al 12-lea ceas pentru ca această valoroasă plantă să fie însăminţată pe toate suprafeţele prevăzute. CARTOFUL — principală cultură alimentară a fost plantat pină acum pe o suprafaţă de aproape 700 ha. Se constată totuşi întîrzieri mai ales la plantarea cartofilor timpurii care mai trebuie introduşi în pămînt pe o suprafaţă de circa 100 ha. La cartofii de toamnă planul de plantare a fost realizat în proporţie de 14 la sută. Ţinem să evidenţiem însă cooperativele agricole din Ernei, Tirimia şi Ceuaş care folosind timpul bun de lucru au terminat plantarea cartofilor de toamnă. Deşi în planurile operative este prevăzut ca această lucrare să se facă mai tirziu, ţinîndu-se cont de timpul frumos din aceste zile se impune ca plantatul cartofului să devanseze aceste termene şi să înceapă urgent în toate unităţile. Cu cit plantăm mai devreme cu atît vom avea posibilitatea de a recolta mai mult. Specialiştii întreprinderii pentru producerea şi valorificarea legumelor recomandă ca toate silozurile să fie urgent desfăcute, tuberculii sortaţi în mod corespunzător pentru a putea fi plantaţi mecanizat pe o suprafaţă cît mai mare. Este necesar la fel ca samînţa de cartofi repartizată din judeţele Harghita şi Covasna să ajungă in cel mai scurt timp în unităţile producătoare. TRAIAN GABOR Zile hotărîtoare pentru producţia de struguri Timpul favorabil din această primăvară a dat posibilitatea viticultorilor să execute lucrări de bună calitate, lucrări foarte necesare în acest sector care a fost mult afectat de condiţiile naturale mai puţin favorabile din ultimii doi ani. Aşa stînd situaţia, întreprinderea noastră a organizat instruirea specialiştilor privind principalele lucrări în viticultură. Au fost instruiţi fermierii, brigadierii şi şefii de echipă din viticultură, în bună parte Instructajele şi indicaţiile au avut efectul dorit Aşa de pildă, in C.A.P. Deal, Idrifaia, Mica, Valea Largă, Grebeniş, Batoş etc., unde lucrările au început la timp marea lor majoritate sînt avansate şi la zi. Altfel stau lucrurile insă în C.A.P. Apold, Bălăuşeri, Chendul Mare, Dimbău, care nu au început lucrările sau dacă au început, ele nu se efectuează în ritmul stabilit. Considerăm că acolo unde nu au început lucrările în vii, conducerile C.A.P. nu s-au străduit să clarifice toate problemele privind retribuirea muncii. Nu găsim altă explicaţie deoarece în marea majoritate a unităţilor nu sunt alte lucrări mai urgente care se execută manual în această perioadă. Este timpul ca tovarăşii preşedinţi şi ingineri din C.A.P. unde via a fost ani de zile vitregită, să reflecte mai mult asupra investiţiilor mari care s-au făcut în viticultură şi să mobilizeze toate forţele pentru executarea tuturor lucrărilor în perioada optimă. Se pierd foarte multe zile bune de lucru din lipsă de organizare şi aceste zile sunt greu de recuperat Dacă nu se vor termina cercuitul şi sapa mare la vie pină la prima praşilă a sfeclei, lucrările se vor suprapune apărînd perturbaţii în organizarea muncii la întreţinerea culturilor. De aceea, considerăm absolut necesarca In C.A.P. unde nu s-a împărţit via pe braţe de ing. NICOLAE LORINCZ directorul întreprinderii judeţene a viei şi vinului (Continuare în pag. a 3-a) Răsadnițele fermei legumicole a I.A.S. Tirgu-Mureş. Prima promote de subingineri Prima promoţie de subingineri a celei mai mari universităţi tehnice a ţării — Institutul politehnic din Bucureşti, alcătuită din 140 de tineri specializaţi în energetică, metalurgie, tehnologia construcţiilor de maşini, chimie şi transporturi, s-a prezentat, în faţa comisiilor de repartizare. Ei se alătură celor peste 600 de subingineri, pregătiţi în cadrul unor institute din Bucureşti, Iaşi, Cluj, Timişoara, Braşov, Galaţi, Petroşani şi Ploieşti. Proaspeţii absolvenţi vor lucra în locuri de muncă corespunzătoare aptitudinilor lor, rezultatelor dobîndite la învăţătură şi în activitatea practică. (Agerpres) IN PAG. A 3-A : CADRU LARG PERFECȚIONĂRII MUNCII DE PARTID IN TOATE DOMENIILE (Pe marginea plenarei Comitetului municipal de partid Tg.Mureș).