Steaua Roşie, mai 1971 (Anul 22, nr. 102-127)

1971-05-04 / nr. 104

Anul XXIII. Nr. 104 (4.077) MARȚI, 4 mai 1971 4 pagini, 30 de bani PARTIDUL COmuniST RODIAN FOIŢA CONDUCATOAIE A SOCIETĂŢII NOASTRE De la înfiinţarea sa, Partidul Comunist Român, întărindu-şi neîncetat legăturile cu masele, a fost mereu în fruntea marilor bătălii de clasă ale proletariatului din ţara noastră, a animat şi călăuzit mişcările ţărănimii, ale tuturor oamenilor muncii împotriva exploatării, a dat glas conştiinţei şi demnităţii naţionale a poporului nostru, ridicîndu-se împotriva aservirii ţării, pentru apărarea independenţei şi integrităţii ei teritoriale. Prin actul istoric de la 23 August 1944, înfăptuit din iniţiativa şi sub conducerea partidului comunist, poporul român a păşit într-o nouăepocă de profunde transformări social-politice, deschizindu-i-se drumul spre împlinirea idealurilor sale de libertate, de înflorire economică şi social-culturală a României. In răstimpul istoric scurt de peste un sfert de veac cit a trecut de la eliberare, prin munca sa plină de abnegaţie, invingînd nenumărate piedici şi greutăţi, poporul român, sub conducerea partidului, a repurtat succese de importanţă istorică în făurirea noii orînduiri. România, cu o economie predominant agrară, înapoiată, pe vremea regimului burghezo-moşieresc, a devenit o ţară plină de dinamism şi vigoare, cu un potenţial economic în continuă şi rapidă dezvoltare şi modernizare. Prefacerile adinei petrecute în viaţa economică şi socială a ţării noastre au creat condiţii pentru afirmarea din plin a fiinţei naţionale a poporului român, pentru ridicarea pe o treaptă superioară a României socialiste, în cadrul căreia, datorită politicii naţionale juste, marxist-leniniste promovată cu consecvenţă de partid, toţi oamenii muncii, indiferent de naţionalitate, se bucură de toate drepturile şi libertăţile, muncind uniţi pentru înflorirea patriei. Viaţa, experienţa revoluţiei şi construcţiei socialiste, marile realizări obţinute, au sădit adine în conştiinţa poporului nostru convingerea fermă că factorul politic fundamental care asigură mersul neabătut înainte al României pe drumul socialismului îl reprezintă poltica profund ştiinţifică, realistă a partidului, vasta activitate desfăşurată de partid în toate domeniile conducerea poporului de către partid în a cărui politică poporul nostru îşi recunoaşte propria sa politică. „Partidul nostru nu şi-a impus rolul de forţă politică conducătoare în societatea noastră — arată tovarăşul Nicolae Ceauşescu, — el şi-a ciştigat acest rol prin lupte grele, prin singele militanţilor săi, vărsat in bătăliile de clasă cu exploatatorii, prin dragostea si abnegaţia cu care comuniştii au servit şi servesc interesele supreme ale întregului popor..." In preajma celei de-a 50-a aniversări a Partidului Comunist Român, privind în perspectiva istoriei drumul glorios pe care l-a străbătut poporul nostru sub conducerea partidului, se poate spune că pe IOAN COZMA secretar al Comitetului judeţean de partid rioada de după cel de-al IX-lea Congres al partidului constituie una din cele mai remarcabile etape din viaţa şi activitatea partidului nostru. Ea se caracterizează în principal prin înlăturarea unor viziuni simpliste, subiectiviste din practica construcţiei socialismului şi chiar a vieţii interne de partid, prin promovarea curajoasă a unei gîndiri novatoare bazată pe aplicarea creatoare a marxism-leninismului la condiţiile concrete ale ţării noastre, prin adîncirea procesului de democratizare a vieţii noastre sociale şi de stat. Partidul nostru a dovedit astfel o noulă şi strălucită confirmare a capacităţii sale de a-şi îndeplini cu cinste rolul de forţă conducătoare a întregii societăţi. Noua etapă pe care o parcurgem în prezent este, în mod necesar, o etapă superioară, de maturizare a socialismului în toate sferele vieţii sociale, de consolidare şi perfecţionare a bazei şi suprastructurii socialiste, a întregii societăţi. Trăsăturile fundamentale care caracterizează această etapă le constituie creşterea intensivă a forţelor de producţie, crearea unei economii moderne, bazată pe tehnica cea mai avansată şi creşterea, pe această bază, a eficienţei muncii sociale, dezvoltarea susţinută a ştiinţei, culturii şi învăţămîntului, ridicarea bunăstării materiale şi spirituale a tuturor oamenilor muncii. Stabilind obiectivele planului cincinal pe perioada 1971—1975 — Congresul al X-lea al partidului a definit locul şi rolul partidului în societate ca fiind factorul politic fundamental care asigură înaintarea victorioasă a României pe drumul socialismului. Partidul îşi exercită rolul conducător în societate, înainte de toate, prin aceea că stabileşte liniile directoare ale dezvoltării ţării, elaborează programele economice şi politice pe baza cărora se organizează şi se dezvoltă întreaga viaţă a societăţii noastre. In elaborarea politicii sale, partidul porneşte întotdeauna de la studierea legilor obiective ale dezvoltării sociale, de la adevărurile generale ale marxism-leninismului pe care le aplică în mod creator, potrivit condiţiilor concrete ale ţării noastre, de la cercetarea în permanenţă a realităţilor economice, sociale şi politice, elaborînd întotdeauna soluţii care să corespundă cit mai bine acestor realităţi. In ultimii ani partidul a elaborat şi aplicat o serie de măsuri în economie, cultură, învăţămînt, în toate domeniile construcţiei socialiste, a desfăşurat o vastă activitate pentru dezvoltarea şi modernizarea bazei tehnico-materiale a socialismului, pentru perfecţionarea organizării societăţii, adîncirea democraţiei socialiste, ridicarea nivelului de trai al poporului. Un loc important în exercitarea de către partid a rolului său conducător ocupă cadrele, partidul urmărind ca în toate sectoarele de activitate, în aparatul de partid şi de stat, în economie, cultură etc., să se afle în munci de răspundere oameni bine pregătiţi politic, ideologic şi profesional, cu un profil moral sănătos, cu o înaltă responsabilitate faţă de aplicarea liniei şi hotărîrilor partidului şi guvernului. Rolul conducător al partidului insă, la fiecare loc de muncă, este determinat—şi nu în ultimă instanţă — de activitatea şi comportarea fiecărui membru de partid, pentru că spre el sunt îndreptate privirile tuturor celorlalţi care îi urmează şi trebuie să-i urmeze exemplul, de activitatea fiecărei organizaţii de partid la locul său de muncă, acolo unde de fapt se hotărăşte soarta tuturor hotărîrilor. Tocmai de aceea se insistă atît de mult asupra pregătirii politicoideologice şi profesionale a comuniştilor, asupra perfecţionării muncii organizaţiilor de partid. Pornind de la răspunderea şi sarcinile ce-i revin din hotărîrile Congresului al X-lea şi ale plenarelor C.C. care i-au urmat, aplicînd în viaţă indicaţiile din cuvîntările de o excepţională importanţă teoretică şi practică ale tovarăşului Nicolae Ceauşescu — secretarul general al partidului nostru — Comitetul judeţean de partid Mureş a pus in centrul preocupării sale perfecţionarea formelor şi metodelor de muncă ale organelor şi organizaţiilor de partid, sporirea eficienţei activităţii noastre politice şi organizatorice, în vederea conducerii tot mai competente, cu maximum de eficienţă, a tuturor domeniilor, pentru realizarea exemplară a sarcinilor ce ne revin. Comitetul judeţean de partid are în permanenţă în vedere faptul că creşterea rolului conducător al partidului în etapa actuală, în (Continuare in pag. a 2-a) Brigada artistică de agitaţie (băneşti — premiul I şi Ii de laureat) Am avut fericita ocazie de a participa şi de a urmări ampla trecere în revistă în diferitele ei faze a brigăzilor artistice de agitaţie. Severa selecţie operată pentru faza finală a concursului a adus la rampă numai brigăzile cele mai bune. Dezbătînd probleme de actualitate, brigăzile artistice au împletit gluma cu şarja satirică, au dovedit convingătoare apeluri la hărnicie, corectitudine, spirit de responsabilitate. Faza finală a fost o elocventă demonstraţie nu numai a diversităţii pretextelor artistice abordate, dar şi a unei ţinute interpretative adeseori invidiabilă chiar şi de profesionişti. Trebuie să mă declar mindru de evoluţia, deloc neglijabilă, în perioada 1970—1971 a brigăzii artistice din comuna Ibăneşti. Tînărul colectiv format din zece cadre didactice a obţinut locul I şi titlul de laureat în întrecerea republicană a brigăzilor artistice de agitaţie. Rezultatele obţinute sunt rodul unei munci consecvente, în care dorinţa de a spune lucrurilor pe nume, de a oglindi realizări şi deficienţe se împleteşte cu pasiunea şi tenacitatea membrilor brigăzii, cu ajutorul acordat — poate mai mult decit în alţi ani — de forurile competente ale comunei. In calitate de instructor al acestei brigăzi consider că, rezultatele obţinute vor constitui un imbold pentru a îmbogăţi şi perpetua această tînără mişcare care a luat naştere în comuna noastră. EMIL BLAJ profesor PROLETARI DIN TOATE ŢĂRILE, UNITI-VA ! ORGAN AL COMITETULUI JUDEŢEAN MUREŞ AL P.C.R. ŞI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEŢEAN ÎN ÎNTÎMPINARE A rat IGLORIOSUl' \ .semicentenar Colectivele întreprinderilor industriale din judeţul nostru şi-au depăşit angajamentele în întrecerea socialistă Acum, in preajma apropiatei sărbători a aniversării semicentenarului partidului, eveniment întîmpinat cu deosebit entuziasm de întregul nostru popor, oamenii muncii din industria judeţului Mureş raportează cu mincirie, cu sentimentul datoriei împlinite că angajamentele pe primele 4 luni au fost îndeplinite — omagiu adus activităţii de jumătate de secol a Partidului Comunist Român. Semnificativ este faptul că, pe 4 luni, toate întreprinderile din judeţ se prezintă cu planul îndeplinit şi depăşit la toţi indicatorii. Valoarea producţiei globale industriale realizate peste plan se ridică la 84 milioane lei. La producţia marfă fabricată, faţă de angajamentul de a realiza în cinstea semicentenarului partidului produse peste plan in valoare de 65 milioane lei, s-au realizat 105,8 milioane lei. Faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut producţia marfă realizată este mai mare cu 9,2 la sută. Productivitatea muncii planificate pe ansamblul industriei judeţului a fost depăşită cu 626 lei/salariat. Producţia marfă vindută şi încasată a fost realizată în proporţie de 103,1 la sută. In perioada primelor 4 luni, oamenii muncii din judeţ au produs şi livrat economiei naţionale importante cantităţi de produse peste plan: 3.583 tone carbid, 1.233 tone sulfat de aluminiu, conductori electrici in valoare de 12 milioane lei, 4,8 milioane bucăţi cărămizi şi blocuri ceramice, 196.000 mp geam tras şi laminat, 1.897 mc cherestea raşinoase, 212.000 bucăţi articole de faianţă, mobilă în valoare de 8,7 milioane lei, confecţii în valoare de 3,2 milioane lei. Cele mai bune rezultate în îndeplinirea şi depăşirea angajamentelor luate în întrecerea socialistă au fost obţinute de „Azomureş" Tg.-Mureş, Combinatul chimic din Tîrnăveni, IPROFIL „23 August", Fabrica de pielărie şi mănuşi din Tg.Mureş, întreprinderile „Nicovala" şi „Tîrnava" din Sighişoara, U.E.L. Reghin. Puternicul ecou al Hotărîrii Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R. cu privire la unele măsuri de îmbunătăţire a condiţiilor de viaţă ale membrilor C.A.P. Recenta hotărîre a Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R. cu privire la unele măsuri de îmbunătăţire a condiţiilor de viaţă ale membrilor cooperatori, vine să se adauge măsurilor de mare importanţă adoptate de conducerea partidului şi statului în vederea perfecţionării conducerii, organizării, planificării şi retribuirii muncii în agricultură. Deşi a trecut puţin timp de la aplicarea acestor măsuri rezultatele sînt evidente: ţărănimea participă mai activ la executarea tuturor lucrărilor agricole. Aplicarea acordului global cit şi introducerea minimului garantat au mărit interesul ţărănimii noastre cooperatiste în lupta pentru obţinerea de recolte mari în acest prim an al cincinalului. Dovadă sînt rezultatele obţinute in campania de primăvară cînd toate lucrările — începînd cu semănatul sfeclei şi terminînd cu introducerea în sol a porumbului pe toate suprafeţele — s-au executat la timpul optim şi la un înalt nivel calitativ. Rezolvînd probleme sociale de mare importanţă, recenta Hotărîre va duce la participarea tot mai activă a ţărănimii cooperatiste la înfăptuirea sarcinilor economice ce revin cooperativelor agricole. Exprimîndu-şi deplina satisfacţie şi bucurie pentru grija ce le-o poartă, membrii cooperatori mulţumesc din inimă partidului şi se angajează că vor răspunde acestor măsuri prin efectuarea la timp şi în bune condiţii a tuturor lucrărilor agricole. Bucuria şi satisfacţia ţărănimii cooperatiste faţă de recentele măsuri care au menirea să îmbunătăţească în continuare condiţiile lor de trai rezultă şi din numeroasele ecouri şi scrisori sosite pe adresa Comitetului judeţean de partid şi a redacţiei. Cooperatorii din Sărmaşu — declară GRIGORE PLOSCA, preşedintele C.A.P., au primit cu multă bucurie Hotărîrea Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R. Această Hotărîre cît şi toate măsurile luate în ultimul timp de partid in folosul celor care lucrăm pe ogoare au constituit şi constituie un mare stimulent pentru toţi membrii cooperatori care participă în număr mare la lucru în vederea realizării unor producţii mari. In cîmp, la fermele zootehnice şi de producere a furajelor sintem cu toate lucrările la zi. Porumbul a fost însămînţat în 6 zile lucrătoare, sfecla pe cele peste 200 ha este în majoritate prăşită. Sîntem convinşi că noile măsuri adoptate de partidul nostru cu privire la gratuitatea medicamentelor şi asistenţei medicale, tratamentul în staţiuni balneare, plata concediului pentru sarcină şi lehuzie, aju- toarelor pentru copii vor fi susţinute de întreaga masă a ţăranilor cooperatori prin rezultate tot mai bune în sporirea producţiei. SIMION CHIBULCUTEANU, membru cooperator la C.A.P. Petelea. Nu am darul cuvintelor mari, dar drept să vă spun prevederile recentei Hotărîri mi-au mers la inimă. Numeroase au fost prilejurile de bucurie în anii din urmă, fiindcă au fost multe și dovezile de părintească grijă manifestate de partid pentru noi cei care lucrăm în agricultură. Dar bucuria prilejuită de recenta Hotărîre cred că este una din cele mai mari pentru toţi membrii cooperatori, împreună cu familia am efectuat în fiecare an circa 800 de norme convenţionale. Am fost mulţumiţi şi ne-am bucurat de fiecare dată de răsplata muncii depusă în C.A.P. Stimulaţi de aplicarea acordului global acum lucrăm mai bine şi veniturile vor (Continuare în pag. a 2-a) Pagiina a 4-a ACTUALITATEA INTERNATIONALA Expuneri ale tovarăşului NICOLAE VEREŞ la „AZOMUREŞ“ şi in fata studenţilor tirgumureşeni Chimiştii de la „Azomureş" s-au intîlnit In cursul zilei de ieri cu tovarăşul Nicolae Vereş, prim-secretar al Comitetului judeţean de partid. Intr-o atmosferă de puternic entuziasm ce caracterizează întreaga viaţă social-politică a ţării, cinstind semicentenarul partidului, muncitorii, inginerii şi tehnicienii acestei cetăţi a chimiei româneşti înălţată la porţile cîmpiei mureşene, au ascultat , cu această ocazie expunerea tovarăşului Nicolae Vereş despre activitatea şi lupta eroică a partidului nostru în decursul celor 50 de ani de existenţă. Cu partidul în inimi şi conştiinţe, chimiştii tirgumureşeni, împreună cu întreaga noastră naţiune, închină marii sărbători de la 8 Mai rezultatele care le fac cinste, ferm hotărîţi să obţină altele şi altele, pe baza programului elaborat de partid, întreprindere evidenţiată pe ramură în întrecerea socialistă desfăşurată anul trecut, combinatul tîrgumureşean, oamenii săi, cinstesc această mare sărbătoare a poporului nostru cu o producţie marfă dată peste plan în valoare de peste 12 milioane lei și cu un beneficiu suplimentar de peste 17 milioane lei. Agri-’ cultura noastră care se modernizează mereu în virtutea ultimelor hotărîri ale partidului și statului, va primi astfel mai multe îngrășăminte — plinea pămîntului — care va asigura în anul în care sîntem şi nu cei care vin din actualul cincinal, fertilizarea ogoarelor şi în consecinţă, producţii tot mai mari, aşa cum le preconizează în perspectivă partidul — conducătorul iubit al poporului nostru. Expunerea primului secretar al Comitetului judeţean de partid — tovarăşul Nicolae Vereş — reînvie în minţile şi sufletele acestor oameni momente eroice din lupta şi activitatea partidului nostru, fermitatea marxisti leninistă cu care el, partidul, se achită de mandatul de răspundere istorică cu care poporul l-a investit de a-i conduce destinele. Gîndurile tuturor se îndreaptă pline de recunoştinţă, şi cu acest prilej, spre conducerea partidului nostru, spre secretarul său general — tovarăşul Nicolae Ceauşescu — care luptă neobosit pentru binele şi fericirea patriei noastre socialiste şi a harnicului ei popor. In după-amiaza aceleiaşi zile, tovarăşul Nicolae Vereş s-a întilnit cu ION SIMA (Continuare în pag. a 2-a) Expoziţia „50 de ani de la crearea P.C.R.” Ieri s-a deschis în sălile Muzeului judeţean din Piaţa Trandafirilor din Tîrgu-Mureş expoziţia „50 de ani de la crearea Partidului Comunist Român". La deschidere au participat tovarăşii: Nicolae Vereş, prim-secretar al Comitetului judeţean de partid, Benkă Ioan, primvicepreşedinte al Consiliului popular judeţean, Ioan Cozma, Ernest Szotyori, Liviu Sebestyén, secretari ai Comitetului judeţean de partid, Kovács György, vicepreşedinte al Marii Adunări Naţionale, Vasile Rus, prim-secretar al Comitetului municipal de partid Tg.-Mureş, vechi militanţi ai mişcării muncitoreşti, precum şi un numeros public. Despre semnificaţia acestei expoziţii au vorbit — în limba română— Iuliu Moldovan, preşedintele Consiliului Comitetului judeţean pentru cultură şi artă, iar în limba maghiară, Dragoman Pál, directorul Muzeului judeţean. Oaspeţii au vizitat apoi valoroasele exponate, constînd din documente, fotografii, oglindind trecutul de luptă al partidului şi poporului român pentru dreptate socială şi o viaţă mai bună, precum şi aspecte din lupta pentru construirea socialismului în patria noastră. Vernisajul expoziţiei plasticienilor mureşeni Ieri, în sălile Fondului plastic de la parterul Palatului culturii din Tîrgu-Mureş, a avut loc vernisajul expoziţiei de artă plastică a artiştilor judeţului Mureş, închinată gloriosului jubileu — aniversarea vîrstei de aur a Partidului Comunist Român. Importantul eveniment cultural a fost onorat de prezenţa tovarăşilor Nicolae Vereş, prim-secretar al Comitetului judeţean Mureş al P.C.R., Benkă Ioan, prim-vicepreşedinte al Comitetului executiv al Consiliului popular judeţean, Ioan Cozma, Ernest Szotyori şi Liviu Sebestyen, secretari ai Comitetului judeţean Mureş al P.C.R., Vasile Rus, prim-secretar al Comitetului municipal Tîrgu-Mureş al P.C.R. Au participat de asemenea activişti de partid şi de stat, oameni de artă şi cultură, un numeros public. Cuvîntul de deschidere, în limba română, a fost rostit de Iuliu Moldovan, preşedintele Comitetului judeţean pentru cultură şi artă. In limba maghiară a vorbit pictorul Barabás István. In încheierea vernisajului, pictorul Gheorghe Olariu, preşedintele Filialei din Tg.-Mureş a Uniunii artiştilor plastici, a prezentat expoziţia oficialităților.